REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2025 poz. 115
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI1)
z dnia 23 stycznia 2025 r.
w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w przedszkolach i szkołach specjalnych oraz w oddziałach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej
Na podstawie art. 128 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, 854, 1562, 1635 i 1933) zarządza się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
2. W przypadku ucznia przebywającego w podmiocie krócej niż 9 dni, odpowiednio dyrektor przedszkola specjalnego lub szkoły specjalnej zorganizowanych w podmiocie, lub dyrektor przedszkola lub szkoły mających siedzibę poza podmiotem, w których strukturze utworzono oddział specjalny zorganizowany w podmiocie, może odstąpić od organizowania zajęć edukacyjnych, z tym że dla ucznia przewlekle chorego, którego leczenie wymaga częstej hospitalizacji, organizuje się zajęcia edukacyjne niezależnie od okresu pobytu w podmiocie.
3. Dyrektor odpowiednio przedszkola specjalnego lub szkoły specjalnej zorganizowanych w podmiocie, lub dyrektor przedszkola lub szkoły mających siedzibę poza podmiotem, w których strukturze utworzono oddział specjalny zorganizowany w podmiocie, na wniosek nauczyciela, kierownika podmiotu lub upoważnionego przez niego lekarza, ze względu na stan zdrowia ucznia, może zezwolić na:
1) odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
2) zmniejszenie liczby godzin zajęć edukacyjnych;
3) odstąpienie od udziału ucznia w zajęciach edukacyjnych na czas wskazany przez lekarza.
§ 3.
§ 4.
2. Uczeń realizujący kształcenie, o którym mowa w ust. 1, po powrocie do szkoły ponadpodstawowej prowadzącej kształcenie zawodowe uzupełnia obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia zawodowego teoretycznego oraz zajęcia prowadzone w ramach praktycznej nauki zawodu, określone dla danej klasy szkoły, do której uczeń uczęszczał przed przyjęciem do podmiotu.
3. Dyrektor szkoły ponadpodstawowej prowadzącej kształcenie zawodowe, do której uczęszczał uczeń, o którym mowa w ust. 1, ustala sposób uzupełnienia przez tego ucznia obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego teoretycznego oraz zajęć prowadzonych w ramach praktycznej nauki zawodu.
§ 5.
2. Działania, o których mowa w ust. 1, są realizowane w formie:
1) odrabiania lekcji;
2) zajęć wychowawczych oddziałujących terapeutycznie na psychikę dziecka, w tym zajęć czytelniczych, plastycznych, teatralnych, wokalno-muzycznych, gier i zabaw;
3) spacerów, gier i zabaw na wolnym powietrzu, w tym usprawniających fizycznie.
§ 6.
2. Jeżeli liczba uczniów objętych specjalnymi działaniami opiekuńczo-wychowawczymi odpowiednio w przedszkolach specjalnych, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych, szkołach specjalnych lub oddziałach specjalnych zorganizowanych w podmiocie wynosi mniej niż 60, tworzy się grupy wychowawcze.
3. Grupą wychowawczą opiekuje się wychowawca grupy wychowawczej.
4. Liczba uczniów w grupach wychowawczych wynosi:
1) chorych leżących - do 12;
2) chorych chodzących - do 16;
3) z zaburzeniami psychicznymi lub sprzężonymi dysfunkcjami - do 8.
5. Uczniowie, którzy ze względu na stan zdrowia i stosowane metody leczenia wymagają stałego lub częstego leżenia w ciągu dnia, są zaliczani do chorych leżących. Jeżeli co najmniej połowa grupy wychowawczej to chorzy leżący, wówczas całą grupę zalicza się do chorych leżących.
6. Jeżeli liczba uczniów objętych specjalnymi działaniami opiekuńczo-wychowawczymi odpowiednio w przedszkolach specjalnych, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych, szkołach specjalnych lub oddziałach specjalnych zorganizowanych w podmiocie wynosi co najmniej 60, tworzy się zespół pozalekcyjny.
7. Zespół pozalekcyjny dzieli się na grupy wychowawcze. Przepisy ust. 3-5 stosuje się.
8. W przypadku utworzenia zespołu pozalekcyjnego dyrektor odpowiednio przedszkola specjalnego lub szkoły specjalnej zorganizowanych w podmiocie lub dyrektor przedszkola lub szkoły mających siedzibę poza podmiotem, w których strukturze utworzono oddział specjalny zorganizowany w podmiocie, może utworzyć stanowisko kierownika zespołu pozalekcyjnego. Zakres obowiązków kierownika zespołu pozalekcyjnego ustala dyrektor tego przedszkola lub tej szkoły.
9. Pracę zespołu pozalekcyjnego i grupy wychowawczej organizuje się w ciągu całego roku, również w okresie ferii zimowych i ferii letnich oraz w dniach wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
§ 7.
1) w przypadku grup wychowawczych dla uczniów uczestniczących w zajęciach edukacyjnych:
a) 28 godzin tygodniowo w rozliczeniu rocznym - dla grupy wychowawczej w przedszkolu specjalnym, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej specjalnej, szkole specjalnej lub oddziale specjalnym zorganizowanych w szpitalu,
b) 35 godzin tygodniowo w rozliczeniu rocznym - dla grupy wychowawczej w przedszkolu specjalnym, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej specjalnej, szkole specjalnej lub oddziale specjalnym zorganizowanych w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego oraz w zakładzie rehabilitacji leczniczej;
2) w przypadku grup wychowawczych dla uczniów nieuczestniczących w zajęciach edukacyjnych:
a) 35 godzin tygodniowo w rozliczeniu rocznym - dla grupy wychowawczej w przedszkolu specjalnym, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej specjalnej, szkole specjalnej lub oddziale specjalnym zorganizowanych w szpitalu,
b) 48 godzin tygodniowo w rozliczeniu rocznym - dla grupy wychowawczej w przedszkolu specjalnym, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej specjalnej, szkole specjalnej lub oddziale specjalnym zorganizowanych w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego oraz w zakładzie rehabilitacji leczniczej.
2. W zależności od potrzeb uczniów organ prowadzący przedszkole specjalne lub szkołę specjalną zorganizowane w podmiocie, lub przedszkole lub szkołę mające siedzibę poza podmiotem, w których strukturze utworzono oddział specjalny zorganizowany w podmiocie, może zwiększyć liczbę godzin przeznaczonych na specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze.
§ 8.
§ 9.
2. Liczba uczniów, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie może przekraczać w oddziale przedszkola oraz w oddziale szkoły maksymalnej liczby dzieci i uczniów określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe dotyczących odpowiednio liczby dzieci w oddziale przedszkola specjalnego i liczby uczniów w oddziale szkoły specjalnej.
3. Uczniom, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zapewnia się kształcenie, wychowanie i opiekę zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
§ 10.
2. Działania, o których mowa w ust. 1, są realizowane w formie:
1) zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w tym zajęć czytelniczych, plastycznych, teatralnych i wokalno-muzycznych;
2) gier i zabaw oraz zajęć sportowych, turystycznych i krajoznawczych.
§ 11.
§ 12.
Minister Edukacji: B. Nowacka
1) Minister Edukacji kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji (Dz. U. poz. 2717).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w przedszkolach i szkołach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2181), które utraciło moc z dniem 11 stycznia 2025 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1933).
- Data ogłoszenia: 2025-01-28
- Data wejścia w życie: 2025-01-29
- Data obowiązywania: 2025-01-29
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA