REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2025 poz. 119
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 16 stycznia 2025 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy2)
Na podstawie art. 89 ust. 5 pkt 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1539, 1544 i 1855) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1) w odnośniku nr 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) dyrektywę 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 oraz dyrektywy 2002/15/WE w odniesieniu do przepisów socjalnych dotyczących działalności w transporcie drogowym oraz uchylającą dyrektywę Rady 88/599/EWG (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 35, Dz. Urz. UE L 21 z 24.01.2009, str. 39, Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2009, str. 45, Dz. Urz. UE L 74 z 19.03.2016, str. 8, Dz. Urz. UE L 249 z 31.07.2020, str. 49 oraz Dz. Urz. UE L 2024/846 z 31.05.2024);";
2) w § 2 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) wykaz naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów, określony w załączniku do rozporządzenia;";
3) załącznik do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§ 2.
Minister Infrastruktury: D. Klimczak
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2725).
2) Niniejsze rozporządzenie wdraża dyrektywę delegowaną Komisji (UE) 2024/846 z dnia 14 marca 2024 r. zmieniającą dyrektywę 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 oraz dyrektywy 2002/15/WE w odniesieniu do przepisów socjalnych dotyczących działalności w transporcie drogowym (Dz. Urz. UE L 2024/846 z 31.05.2024).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 16 stycznia 2025 r. (Dz. U. poz. 119)
WYKAZ NARUSZEŃ DOTYCZĄCYCH CZASU PROWADZENIA POJAZDU, OBOWIĄZKOWYCH PRZERW I CZASU ODPOCZYNKU KIEROWCÓW, W TYM STOSOWANIA TACHOGRAFÓW
1 | Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 561/20061) (czas prowadzenia pojazdu i czas odpoczynku) | ||||||
Nr | Podstawa prawna | Rodzaj naruszenia | Poziom przewinienia* | ||||
NN | BPN | PN | NMW | ||||
A | Załoga | ||||||
A1 | Art. 5 ust. 1 | Nieprzestrzeganie minimalnego wieku konduktorów |
|
| X |
| |
B | Okresy prowadzenia pojazdu | ||||||
B1 | Art. 6 ust. 1 | Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 9 godzin, jeżeli jego przedłużenie do 10 godzin nie jest dozwolone | 9 h < ... < 10 h |
|
|
| X |
B2 | 10 h ≤ ... < 11 h |
|
| X |
| ||
B3 | 11 h ≤ ... |
| X |
|
| ||
B4 | Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu wynoszącego 9 godzin o 50 % lub więcej | 13 h 30 ≤ ... | X |
|
|
| |
B5 | Przekroczenie przedłużonego dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 10 godzin, jeżeli jego wydłużenie jest dozwolone | 10 h < ... < 11 h |
|
|
| X | |
B6 | 11 h ≤ ... < 12 h |
|
| X |
| ||
B7 | 12 h ≤ ... |
| X |
|
| ||
B8 | Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu wynoszącego 10 godzin o 50 % lub więcej | 15 h ≤ ... | X |
|
|
| |
B9 | Art. 6 ust. 2 | Przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu | 56 h < ... < 60 h |
|
|
| X |
B10 | 60 h ≤ ... < 65 h |
|
| X |
| ||
B11 | 65 h ≤ ... < 70 h |
| X |
|
| ||
B12 | Przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu o 25 % lub więcej | 70 h ≤ ... | X |
|
|
| |
B13 | Art. 6 ust. 3 | Przekroczenie maksymalnego całkowitego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni | 90 h < ... < 100 h |
|
|
| X |
B14 | 100 h ≤ ... < 105 h |
|
| X |
| ||
B15 | 105 h ≤ ... < 112 h 30 |
| X |
|
| ||
B16 | Przekroczenie maksymalnego całkowitego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni o 25 % lub więcej | 112 h 30 ≤ ... | X |
|
|
| |
C | Przerwy | ||||||
C1 | Art. 7 | Przekroczenie czasu nieprzerwanego prowadzenia pojazdu wynoszącego 4,5 godziny przed zrobieniem sobie przerwy | 4 h 30 < ... < 5 h |
|
|
| X |
C2 | 5 h ≤ ... < 6 h |
|
| X |
| ||
C3 | 6 h ≤ ... |
| X |
|
| ||
D | Okresy odpoczynku | ||||||
D1 | Art. 8 ust. 2 | Niespełnienie wymogu 11 godzin dziennego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone | 10 h ≤ ... < 11 h |
|
|
| X |
D2 | 8 h 30 ≤ ... < 10 h |
|
| X |
| ||
D3 | ... < 8 h 30 |
| X |
|
| ||
D4 | Niespełnienie wymogu 9 godzin skróconego dziennego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie jest dozwolone | 8 h ≤ ... < 9 h |
|
|
| X | |
D5 | 7 h ≤ ... < 8 h |
|
| X |
| ||
D6 | ... < 7 h |
| X |
|
| ||
D7 | Niespełnienie wymogu 3 godzin + 9 godzin dzielonego dziennego okresu odpoczynku | 3 h + [8 h ≤ ... < 9 h] |
|
|
| X | |
D8 | 3 h + [7 h ≤ ... < 8 h] |
|
| X |
| ||
D9 | 3 h + [... < 7 h] |
| X |
|
| ||
D10 | Art. 8 ust. 5 | Niespełnienie wymogu 9 godzin dziennego okresu odpoczynku w przypadku załogi kilkuosobowej | 8 h ≤ ... < 9 h |
|
|
| X |
D11 | 7 h ≤ ... < 8 h |
|
| X |
| ||
D12 | ... < 7 h |
| X |
|
| ||
D13 | Art. 8 ust. 6 | Niespełnienie wymogu 24 godzin skróconego tygodniowego okresu odpoczynku | 22 h ≤ ... < 24 h |
|
|
| X |
D14 | 20 h ≤ ... < 22 h |
|
| X |
| ||
D15 | ... < 20 h |
| X |
|
| ||
D16 | Niespełnienie wymogu 45 godzin tygodniowego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone | 42 h ≤ ... < 45 h |
|
|
| X | |
D17 | 36 h ≤ ... < 42 h |
|
| X |
| ||
D18 | ... < 36 h |
| X |
|
| ||
D19 | Art. 8 ust. 6 | Przekroczenie 6 kolejnych okresów dwudziestoczterogodzinnych po uprzednim tygodniowym okresie odpoczynku | ... < 3 h |
|
|
| X |
D20 | 3 h ≤ ... < 12 h |
|
| X |
| ||
D21 | 12 h ≤ ... |
| X |
|
| ||
D22 | Art. 8 ust. 6b | Brak rekompensującego okresu odpoczynku za dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku |
|
| X |
|
|
D23 | Art. 8 ust. 8 | Regularny tygodniowy okres odpoczynku lub dowolny tygodniowy okres odpoczynku trwający ponad 45 godzin wykorzystywany w pojeździe |
|
| X |
|
|
D24 | Art. 8 ust. 8 | Pracodawca nie pokrywa żadnych kosztów zakwaterowania poza pojazdem |
|
|
| X |
|
E | Odstępstwo dotyczące odłożenia okresu odpoczynku o maksimum 12 kolejnych okresów dwudziestoczterogodzinnych | ||||||
E1 | Art. 8 ust. 6a | Przekroczenie 12 kolejnych okresów dwudziestoczterogodzinnych po uprzednim regularnym tygodniowym okresie odpoczynku | ... < 3 h |
|
|
| X |
E2 | 3 h ≤ ... < 12 h |
|
| X |
| ||
E3 | 12 h ≤ ... |
| X |
|
| ||
E4 | Art. 8 ust. 6a zdanie pierwsze lit. b ppkt (ii) | Tygodniowy okres odpoczynku po 12 kolejnych okresach dwudziestoczterogodzinnych | 67 h < ... < 69 h |
|
|
| X |
E5 | 65 h < ... ≤ 67 h |
|
| X |
| ||
E6 | ... ≤ 65 h |
| X |
|
| ||
E7 | Art. 8 ust. 6a zdanie pierwsze lit. d | Okres prowadzenia pojazdu w godzinach od 22.00 do 6.00 przekraczający 3 godziny przed przerwą, jeżeli pojazdu nie obsługuje kilku kierowców | 3 h < ... < 4,5 h |
|
| X |
|
E8 | 4,5 h ≤ ... |
| X |
|
| ||
F | Organizacja pracy | ||||||
F1 | Art. 8 ust. 8a | Przedsiębiorstwo transportowe nie organizuje pracy kierowców w taki sposób, aby umożliwić im powrót do centrum operacyjnego pracodawcy lub powrót do miejsca zamieszkania kierowców |
|
| X |
|
|
F2 | Art. 10 ust. 1 | Uzależnienie wynagrodzenia od przebytej odległości, szybkości dostawy lub ilości przewożonych rzeczy |
|
| X |
|
|
F3 | Art. 10 ust. 2 | Brak organizacji pracy kierowcy lub nieprawidłowa organizacja, brak poleceń lub niewłaściwe polecenia dla kierowcy w celu zapewnienia przestrzegania przepisów prawa |
|
| X |
|
|
2 | Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/20142) (tachograf) | ||||||
Nr | Podstawa prawna | Rodzaj naruszenia | Poziom przewinienia* | ||||
NN | BPN | PN | |||||
G | Instalacja tachografu | ||||||
G1 | Art. 3 ust. 1, 4 i 4a oraz art. 22 | Instalacja i korzystanie z niehomologowanego tachografu | X |
|
| ||
H | Użytkowanie tachografu, karty kierowcy lub wykresówki | ||||||
H1 | Art. 23 ust. 1 | Użytkowanie tachografu, który nie został poddany przeglądowi przez zatwierdzony warsztat |
| X |
| ||
H2 | Art. 27 | Posiadanie przez kierowcę więcej niż jednej własnej karty kierowcy lub posługiwanie się nimi |
| X |
| ||
H3 | Posługiwanie się przez kierowcę sfałszowaną kartą kierowcy (uznawane za prowadzenie pojazdu bez karty kierowcy) | X |
|
| |||
H4 |
| Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która nie jest jego własną kartą (uznawane za prowadzenie pojazdu bez karty kierowcy) | X |
|
| ||
H5 | Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która została wydana na podstawie fałszywych oświadczeń lub sfałszowanych dokumentów (uznawane za prowadzenie pojazdu bez karty kierowcy) | X |
|
| |||
H6 | Art. 32 ust. 1 | Niepoprawne działanie tachografu (np. tachograf nie został właściwie skontrolowany, skalibrowany lub zaplombowany) |
| X |
| ||
H7 | Art. 32 ust. 1 i art. 33 ust. 1 | Niewłaściwe użytkowanie tachografu (np. niewłaściwe stosowanie w sposób świadomy, dobrowolny lub pod przymusem, brak instrukcji dotyczących właściwego użytkowania itd.) |
| X |
| ||
H8 | Art. 32 ust. 3 | Posiadanie w pojeździe nielegalnego urządzenia, które może zmieniać zapisy tachografu, lub korzystanie z tego urządzenia | X |
|
| ||
H9 | Fałszowanie, ukrywanie, likwidowanie i niszczenie danych zarejestrowanych na wykresówce lub przechowywanych i wczytanych z tachografu lub karty kierowcy | X |
|
| |||
H10 | Art. 33 ust. 2 | Nieprzechowywanie przez przedsiębiorstwo wykresówek, wydruków oraz wczytanych danych |
| X |
| ||
H11 | Dane rejestrowane i przechowywane nie są dostępne przez co najmniej rok |
| X |
| |||
H12 | Art. 34 ust. 1 | Niepoprawne stosowanie wykresówki lub karty kierowcy |
| X |
| ||
H13 | Niedopuszczalne wyjęcie wykresówki lub karty kierowcy mające wpływ na rejestrację odpowiednich danych |
| X |
| |||
H14 | Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona, wraz z utratą danych |
| X |
| |||
H15 | Art. 34 ust. 2 | Używanie brudnej lub uszkodzonej wykresówki lub karty kierowcy z nieczytelnymi danymi |
| X |
| ||
H16 | Art. 34 ust. 3 | Niespełnienie wymogu ręcznego wprowadzenia danych w stosownych przypadkach |
| X |
| ||
H17 | Art. 34 ust. 4 | Stosowanie nieprawidłowej wykresówki lub włożenie karty kierowcy w nieodpowiedni otwór w przypadku załogi kilkuosobowej |
|
| X | ||
H18 | Art. 34 ust. 5 | Niepoprawne stosowanie przełączników |
| X |
| ||
I | Przedstawianie informacji | ||||||
I1 | Art. 34 ust. 5 lit. b ppkt (v) | Nieprawidłowe stosowanie lub niestosowanie oznaczenia promu/pociągu |
|
| X | ||
I2 | Art. 34 ust. 6 | Wymagane informacje nie zostały naniesione na wykresówkę |
| X |
| ||
I3 | Art. 34 ust. 7 | Zapisy nie zawierają symboli państw, których granice przekroczył kierowca w ciągu dziennego okresu pracy |
|
| X | ||
I4 | Art. 34 ust. 7 | Zapisy nie zawierają symboli państw, w których rozpoczął się i zakończył dzienny okres pracy kierowcy |
|
| X | ||
I5 | Art. 36 | Odmowa poddania się kontroli |
| X |
| ||
I6 | Art. 36 | Niemożność okazania zapisów odręcznych i wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni (do dnia 30 grudnia 2024 r.) Niemożność okazania zapisów odręcznych i wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 56 dni (na dzień 31 grudnia 2024 r.) |
| X |
| ||
I7 | Art. 36 | Niemożność okazania karty kierowcy, jeżeli kierowca posiada taką kartę |
| X |
| ||
J | Wadliwe działanie | ||||||
J1 | Art. 37 ust. 1 i art. 22 ust. 1 | Niewykonanie naprawy tachografu przez zatwierdzonego instalatora lub zatwierdzony warsztat |
| X |
| ||
J2 | Art. 37 ust. 2 | Niezaznaczenie przez kierowcę wszystkich wymaganych informacji dotyczących okresów, które nie są rejestrowane, jeżeli tachograf nie działa lub działa wadliwie |
| X |
|
1) Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) nr 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 1, Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 88, Dz. Urz. UE L 60 z 28.02.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 249 z 31.07.2020, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 2024/1258 z 02.05.2024).
2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz. Urz. UE L 60 z 28.02.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 249 z 31.07.2020, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 2024/1230 z 29.04.2024).
* Poziomy przewinień:
NN - najpoważniejsze naruszenie,
BPN - bardzo poważne naruszenie,
PN - poważne naruszenie,
NMW - naruszenie mniejszej wagi.
- Data ogłoszenia: 2025-01-29
- Data wejścia w życie: 2025-02-13
- Data obowiązywania: 2025-02-13
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA