REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2025 poz. 119

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 16 stycznia 2025 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy2)

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 89 ust. 5 pkt 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1539, 1544 i 1855) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 24 marca 2023 r. w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy (Dz. U. poz. 626) wprowadza się następujące zmiany:

1) w odnośniku nr 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) dyrektywę 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 oraz dyrektywy 2002/15/WE w odniesieniu do przepisów socjalnych dotyczących działalności w transporcie drogowym oraz uchylającą dyrektywę Rady 88/599/EWG (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 35, Dz. Urz. UE L 21 z 24.01.2009, str. 39, Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2009, str. 45, Dz. Urz. UE L 74 z 19.03.2016, str. 8, Dz. Urz. UE L 249 z 31.07.2020, str. 49 oraz Dz. Urz. UE L 2024/846 z 31.05.2024);";

2) w § 2 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) wykaz naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów, określony w załączniku do rozporządzenia;";

3) załącznik do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Infrastruktury: D. Klimczak


1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2725).

2) Niniejsze rozporządzenie wdraża dyrektywę delegowaną Komisji (UE) 2024/846 z dnia 14 marca 2024 r. zmieniającą dyrektywę 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 oraz dyrektywy 2002/15/WE w odniesieniu do przepisów socjalnych dotyczących działalności w transporcie drogowym (Dz. Urz. UE L 2024/846 z 31.05.2024).

Załącznik 1. [WYKAZ NARUSZEŃ DOTYCZĄCYCH CZASU PROWADZENIA POJAZDU, OBOWIĄZKOWYCH PRZERW I CZASU ODPOCZYNKU KIEROWCÓW, W TYM STOSOWANIA TACHOGRAFÓW]

Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 16 stycznia 2025 r. (Dz. U. poz. 119)

WYKAZ NARUSZEŃ DOTYCZĄCYCH CZASU PROWADZENIA POJAZDU, OBOWIĄZKOWYCH PRZERW I CZASU ODPOCZYNKU KIEROWCÓW, W TYM STOSOWANIA TACHOGRAFÓW

1

Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 561/20061) (czas prowadzenia pojazdu i czas odpoczynku)

Nr

Podstawa prawna

Rodzaj naruszenia

Poziom przewinienia*

NN

BPN

PN

NMW

A

Załoga

A1

Art. 5 ust. 1

Nieprzestrzeganie minimalnego wieku konduktorów

 

 

X

 

B

Okresy prowadzenia pojazdu

B1

Art. 6 ust. 1

Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 9 godzin, jeżeli jego przedłużenie do 10 godzin nie jest dozwolone

9 h < ... < 10 h

 

 

 

X

B2

10 h ≤ ... < 11 h

 

 

X

 

B3

11 h ≤ ...

 

X

 

 

B4

Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu wynoszącego 9 godzin o 50 % lub więcej

13 h 30 ≤ ...

X

 

 

 

B5

Przekroczenie przedłużonego dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 10 godzin, jeżeli jego wydłużenie jest dozwolone

10 h < ... < 11 h

 

 

 

X

B6

11 h ≤ ... < 12 h

 

 

X

 

B7

12 h ≤ ...

 

X

 

 

B8

Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu wynoszącego 10 godzin o 50 % lub więcej

15 h ≤ ...

X

 

 

 

B9

Art. 6 ust. 2

Przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu

56 h < ... < 60 h

 

 

 

X

B10

60 h ≤ ... < 65 h

 

 

X

 

B11

65 h ≤ ... < 70 h

 

X

 

 

B12

Przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu o 25 % lub więcej

70 h ≤ ...

X

 

 

 

B13

Art. 6 ust. 3

Przekroczenie maksymalnego całkowitego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni

90 h < ... < 100 h

 

 

 

X

B14

100 h ≤ ... < 105 h

 

 

X

 

B15

105 h ≤ ... < 112 h 30

 

X

 

 

B16

Przekroczenie maksymalnego całkowitego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni o 25 % lub więcej

112 h 30 ≤ ...

X

 

 

 

C

Przerwy

C1

Art. 7

Przekroczenie czasu nieprzerwanego prowadzenia pojazdu wynoszącego 4,5 godziny przed zrobieniem sobie przerwy

4 h 30 < ... < 5 h

 

 

 

X

C2

5 h ≤ ... < 6 h

 

 

X

 

C3

6 h ≤ ...

 

X

 

 

D

Okresy odpoczynku

D1

Art. 8 ust. 2

Niespełnienie wymogu 11 godzin dziennego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone

10 h ≤ ... < 11 h

 

 

 

X

D2

8 h 30 ≤ ... < 10 h

 

 

X

 

D3

... < 8 h 30

 

X

 

 

D4

Niespełnienie wymogu 9 godzin skróconego dziennego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie jest dozwolone

8 h ≤ ... < 9 h

 

 

 

X

D5

7 h ≤ ... < 8 h

 

 

X

 

D6

... < 7 h

 

X

 

 

D7

Niespełnienie wymogu 3 godzin + 9 godzin dzielonego dziennego okresu odpoczynku

3 h + [8 h ≤ ... < 9 h]

 

 

 

X

D8

3 h + [7 h ≤ ... < 8 h]

 

 

X

 

D9

3 h + [... < 7 h]

 

X

 

 

D10

Art. 8 ust. 5

Niespełnienie wymogu 9 godzin dziennego okresu odpoczynku w przypadku załogi kilkuosobowej

8 h ≤ ... < 9 h

 

 

 

X

D11

7 h ≤ ... < 8 h

 

 

X

 

D12

... < 7 h

 

X

 

 

D13

Art. 8 ust. 6

Niespełnienie wymogu 24 godzin skróconego tygodniowego okresu odpoczynku

22 h ≤ ... < 24 h

 

 

 

X

D14

20 h ≤ ... < 22 h

 

 

X

 

D15

... < 20 h

 

X

 

 

D16

Niespełnienie wymogu 45 godzin tygodniowego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone

42 h ≤ ... < 45 h

 

 

 

X

D17

36 h ≤ ... < 42 h

 

 

X

 

D18

... < 36 h

 

X

 

 

D19

Art. 8 ust. 6

Przekroczenie 6 kolejnych okresów dwudziestoczterogodzinnych po uprzednim tygodniowym okresie odpoczynku

... < 3 h

 

 

 

X

D20

3 h ≤ ... < 12 h

 

 

X

 

D21

12 h ≤ ...

 

X

 

 

D22

Art. 8 ust. 6b

Brak rekompensującego okresu odpoczynku za dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku

 

 

X

 

 

D23

Art. 8 ust. 8

Regularny tygodniowy okres odpoczynku lub dowolny tygodniowy okres odpoczynku trwający ponad 45 godzin wykorzystywany w pojeździe

 

 

X

 

 

D24

Art. 8 ust. 8

Pracodawca nie pokrywa żadnych kosztów zakwaterowania poza pojazdem

 

 

 

X

 

E

Odstępstwo dotyczące odłożenia okresu odpoczynku o maksimum 12 kolejnych okresów dwudziestoczterogodzinnych

E1

Art. 8 ust. 6a

Przekroczenie 12 kolejnych okresów dwudziestoczterogodzinnych po uprzednim regularnym tygodniowym okresie odpoczynku

... < 3 h

 

 

 

X

E2

3 h ≤ ... < 12 h

 

 

X

 

E3

12 h ≤ ...

 

X

 

 

E4

Art. 8 ust. 6a zdanie pierwsze lit. b ppkt (ii)

Tygodniowy okres odpoczynku po 12 kolejnych okresach dwudziestoczterogodzinnych

67 h < ... < 69 h

 

 

 

X

E5

65 h < ... ≤ 67 h

 

 

X

 

E6

... ≤ 65 h

 

X

 

 

E7

Art. 8 ust. 6a zdanie pierwsze lit. d

Okres prowadzenia pojazdu w godzinach od 22.00 do 6.00 przekraczający 3 godziny przed przerwą, jeżeli pojazdu nie obsługuje kilku kierowców

3 h < ... < 4,5 h

 

 

X

 

E8

4,5 h ≤ ...

 

X

 

 

F

Organizacja pracy

F1

Art. 8 ust. 8a

Przedsiębiorstwo transportowe nie organizuje pracy kierowców w taki sposób, aby umożliwić im powrót do centrum operacyjnego pracodawcy lub powrót do miejsca zamieszkania kierowców

 

 

X

 

 

F2

Art. 10 ust. 1

Uzależnienie wynagrodzenia od przebytej odległości, szybkości dostawy lub ilości przewożonych rzeczy

 

 

X

 

 

F3

Art. 10 ust. 2

Brak organizacji pracy kierowcy lub nieprawidłowa organizacja, brak poleceń lub niewłaściwe polecenia dla kierowcy w celu zapewnienia przestrzegania przepisów prawa

 

 

X

 

 

2

Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/20142) (tachograf)

Nr

Podstawa prawna

Rodzaj naruszenia

Poziom przewinienia*

NN

BPN

PN

G

Instalacja tachografu

G1

Art. 3 ust. 1, 4 i 4a oraz art. 22

Instalacja i korzystanie z niehomologowanego tachografu

X

 

 

H

Użytkowanie tachografu, karty kierowcy lub wykresówki

H1

Art. 23 ust. 1

Użytkowanie tachografu, który nie został poddany przeglądowi przez zatwierdzony warsztat

 

X

 

H2

Art. 27

Posiadanie przez kierowcę więcej niż jednej własnej karty kierowcy lub posługiwanie się nimi

 

X

 

H3

Posługiwanie się przez kierowcę sfałszowaną kartą kierowcy (uznawane za prowadzenie pojazdu bez karty kierowcy)

X

 

 

H4

 

Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która nie jest jego własną kartą (uznawane za prowadzenie pojazdu bez karty kierowcy)

X

 

 

H5

Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która została wydana na podstawie fałszywych oświadczeń lub sfałszowanych dokumentów (uznawane za prowadzenie pojazdu bez karty kierowcy)

X

 

 

H6

Art. 32 ust. 1

Niepoprawne działanie tachografu (np. tachograf nie został właściwie skontrolowany, skalibrowany lub zaplombowany)

 

X

 

H7

Art. 32 ust. 1 i art. 33 ust. 1

Niewłaściwe użytkowanie tachografu (np. niewłaściwe stosowanie w sposób świadomy, dobrowolny lub pod przymusem, brak instrukcji dotyczących właściwego użytkowania itd.)

 

X

 

H8

Art. 32 ust. 3

Posiadanie w pojeździe nielegalnego urządzenia, które może zmieniać zapisy tachografu, lub korzystanie z tego urządzenia

X

 

 

H9

Fałszowanie, ukrywanie, likwidowanie i niszczenie danych zarejestrowanych na wykresówce lub przechowywanych i wczytanych z tachografu lub karty kierowcy

X

 

 

H10

Art. 33 ust. 2

Nieprzechowywanie przez przedsiębiorstwo wykresówek, wydruków oraz wczytanych danych

 

X

 

H11

Dane rejestrowane i przechowywane nie są dostępne przez co najmniej rok

 

X

 

H12

Art. 34 ust. 1

Niepoprawne stosowanie wykresówki lub karty kierowcy

 

X

 

H13

Niedopuszczalne wyjęcie wykresówki lub karty kierowcy mające wpływ na rejestrację odpowiednich danych

 

X

 

H14

Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona, wraz z utratą danych

 

X

 

H15

Art. 34 ust. 2

Używanie brudnej lub uszkodzonej wykresówki lub karty kierowcy z nieczytelnymi danymi

 

X

 

H16

Art. 34 ust. 3

Niespełnienie wymogu ręcznego wprowadzenia danych w stosownych przypadkach

 

X

 

H17

Art. 34 ust. 4

Stosowanie nieprawidłowej wykresówki lub włożenie karty kierowcy w nieodpowiedni otwór w przypadku załogi kilkuosobowej

 

 

X

H18

Art. 34 ust. 5

Niepoprawne stosowanie przełączników

 

X

 

I

Przedstawianie informacji

I1

Art. 34 ust. 5 lit. b ppkt (v)

Nieprawidłowe stosowanie lub niestosowanie oznaczenia promu/pociągu

 

 

X

I2

Art. 34 ust. 6

Wymagane informacje nie zostały naniesione na wykresówkę

 

X

 

I3

Art. 34 ust. 7

Zapisy nie zawierają symboli państw, których granice przekroczył kierowca w ciągu dziennego okresu pracy

 

 

X

I4

Art. 34 ust. 7

Zapisy nie zawierają symboli państw, w których rozpoczął się i zakończył dzienny okres pracy kierowcy

 

 

X

I5

Art. 36

Odmowa poddania się kontroli

 

X

 

I6

Art. 36

Niemożność okazania zapisów odręcznych i wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni (do dnia 30 grudnia 2024 r.) Niemożność okazania zapisów odręcznych i wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 56 dni (na dzień 31 grudnia 2024 r.)

 

X

 

I7

Art. 36

Niemożność okazania karty kierowcy, jeżeli kierowca posiada taką kartę

 

X

 

J

Wadliwe działanie

J1

Art. 37 ust. 1 i art. 22 ust. 1

Niewykonanie naprawy tachografu przez zatwierdzonego instalatora lub zatwierdzony warsztat

 

X

 

J2

Art. 37 ust. 2

Niezaznaczenie przez kierowcę wszystkich wymaganych informacji dotyczących okresów, które nie są rejestrowane, jeżeli tachograf nie działa lub działa wadliwie

 

X

 

 


1) Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) nr 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 1, Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 88, Dz. Urz. UE L 60 z 28.02.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 249 z 31.07.2020, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 2024/1258 z 02.05.2024).

2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz. Urz. UE L 60 z 28.02.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 249 z 31.07.2020, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 2024/1230 z 29.04.2024).

* Poziomy przewinień:

NN - najpoważniejsze naruszenie,

BPN - bardzo poważne naruszenie,

PN - poważne naruszenie,

NMW - naruszenie mniejszej wagi.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-01-29
  • Data wejścia w życie: 2025-02-13
  • Data obowiązywania: 2025-02-13

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA