REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2007 nr 41 poz. 268
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU1)
z dnia 19 lutego 2007 r.
w sprawie zawartości raportu z postępowania w sprawie poważnego wypadku, wypadku lub incydentu kolejowego2)
Na podstawie art. 281 ust. 3 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94) zarządza się, co następuje:
Minister Transportu: J. Polaczek
|
1) Minister Transportu kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu (Dz. U. Nr 131, poz. 923).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia w zakresie swojej regulacji wdrażają postanowienia dyrektywy 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym oraz dyrektywę 2001/14/WE w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz certyfikację w zakresie bezpieczeństwa (Dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa kolei) (Dz. Urz. UE L 164 z 30.04.2004, str. 44; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 227).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Transportu
z dnia 19 lutego 2007 r. (poz. 268)
ZAWARTOŚĆ RAPORTU Z POSTĘPOWANIA W SPRAWIE POWAŻNEGO WYPADKU, WYPADKU LUB INCYDENTU KOLEJOWEGO
Raport powinien zawierać:
I. PODSUMOWANIE POSTĘPOWANIA
1. Decyzję o wszczęciu postępowania w sprawie wypadku lub incydentu, skład komisji i opis przebiegu postępowania.
2. Krótki opis zdarzenia, miejsca i czasu wypadku lub incydentu oraz jego skutki.
3. Opis bezpośredniej przyczyny wypadku lub incydentu i przyczyn pośrednich ustalonych w postępowaniu.
4. Wskazanie czynników mających wpływ na zaistnienie wypadku lub incydentu.
5. Główne zalecenia i adresatów tych zaleceń.
II. FAKTY BEZPOŚREDNIO ZWIĄZANE Z WYPADKIEM LUB INCYDENTEM
Opis zastanego stanu faktycznego, w tym:
1) określenie wypadku lub incydentu:
a) data, dokładny czas i miejsce wypadku lub incydentu (stacja, linia, km linii, szlak),
b) opis wypadku lub incydentu,
c) wskazanie personelu kolejowego, podwykonawców biorących udział w wypadku lub incydencie oraz innych stron i świadków,
d) określenie pociągów i ich składów, przewożonego ładunku (ze szczególnym uwzględnieniem towarów niebezpiecznych), pojazdów kolejowych, ich serii i numerów identyfikacyjnych, biorących udział w wypadku lub incydencie,
e) opis infrastruktury kolejowej i systemu sygnalizacji w miejscu wypadku lub incydentu – typy torów, rozjazdów, urządzeń srk, sygnalizacji, shp itp.,
f) stosowane na miejscu wypadku lub incydentu środki łączności radiowej i telefonicznej,
g) prace wykonywane w miejscu wypadku lub incydentu albo w jego sąsiedztwie,
h) uruchomienie procedur powypadkowych i ich kolejne etapy realizacji,
i) opis działań ratowniczych wykonywanych przez wyspecjalizowane jednostki kolejowych i publicznych służb ratunkowych, Policji oraz służb medycznych, kolejne etapy akcji ratunkowej;
2) ofiary śmiertelne, ranni i straty:
a) poszkodowani w wypadku lub incydencie pasażerowie i osoby trzecie, personel kolejowy łącznie z podwykonawcami,
b) straty powstałe w ładunku, bagażach pasażerów oraz innej własności,
c) zniszczenia lub uszkodzenia w pojazdach kolejowych, infrastrukturze kolejowej, środowisku itp.;
3) warunki zewnętrzne:
a) warunki pogodowe,
b) inne warunki zewnętrzne mogące mieć wpływ na powstanie wypadku lub incydentu (szkody spowodowane ruchem zakładu górniczego, powódź itp.).
III. OPIS ZAPISÓW, BADAŃ I WYSŁUCHAŃ
1. Systemu zarządzania bezpieczeństwem ruchu kolejowego w odniesieniu do rodzaju wypadku lub incydentu, w tym:
1) organizacji oraz sposobu wydawania i wykonywania poleceń;
2) wymagań wobec personelu kolejowego i ich egzekwowania (czas pracy, kwalifikacje zawodowe, wymogi zdrowotne itp.);
3) procedur wewnętrznych kontroli doraźnych i okresowych oraz ich wyników (wewnętrzny audyt bezpieczeństwa);
4) obowiązków dotyczących współdziałania pomiędzy różnymi organizacjami uczestniczącymi w wypadku lub incydencie.
2. Zasad i uregulowań dotyczących wypadku lub incydentu, w tym:
1) przepisów i regulacji stosowanych w UE i krajowych;
2) przepisów wewnętrznych przedsiębiorstw kolejowych.
3. Podsumowania wysłuchań (dane osobowe podlegają ochronie zgodnie z wymogami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.)), w tym:
1) pracowników kolejowych oraz pracowników podwykonawców;
2) innych świadków.
4. Funkcjonowania budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz pojazdów kolejowych, w tym:
1) systemu sygnalizacji, sterowania ruchem i zabezpieczeń łącznie z zapisem z automatycznych rejestratorów danych;
2) infrastruktury kolejowej;
3) sprzętu łączności;
4) pojazdów kolejowych łącznie z zapisem z automatycznych rejestratorów danych.
5. Dokumentacji prowadzenia ruchu kolejowego, w tym:
1) środków podjętych przez personel kolejowy dla kontroli ruchu i sygnalizacji;
2) wymiany komunikatów ustnych w związku z wypadkiem lub incydentem łącznie z dokumentacją z rejestrów;
3) środków podjętych w celu ochrony i zabezpieczenia miejsca wypadku lub incydentu.
6. Organizacji pracy w miejscu i czasie wypadku lub incydentu, w tym:
1) czasu pracy personelu biorącego udział w wypadku lub incydencie;
2) stanu psychofizycznego personelu kolejowego mającego wpływ na zaistnienie wypadku lub incydentu;
3) warunków środowiskowych i ergonomicznych stanowisk pracy personelu kolejowego mającego związek przyczynowy z wypadkiem lub incydentem.
IV. ANALIZĘ I WNIOSKI
1. Odniesienie do wcześniejszych wypadków lub incydentów zaistniałych w podobnych okolicznościach.
2. Opis sekwencji zdarzeń pozostających w związku z badanym wypadkiem lub incydentem.
3. Ustalenia komisji w zakresie przebiegu wypadku lub incydentu w oparciu o zaistniałe fakty.
4. Analizę faktów dla ustalenia wniosków odnośnie do przyczyn wypadku lub incydentu i działania służb ratunkowych.
5. Określenie bezpośrednich przyczyn wypadku lub incydentu łącznie z czynnikami związanymi z działaniami podejmowanymi przez osoby związane z prowadzeniem ruchu pociągów, stanem pojazdów kolejowych lub urządzeń, a także przyczyn pośrednich związanych z umiejętnościami, procedurami i utrzymaniem oraz przyczyn systemowych związanych z uwarunkowaniami przepisów i innych regulacji i stosowaniem systemu zarządzania bezpieczeństwem.
6. Wskazanie innych nieprawidłowości ujawnionych w trakcie postępowania, ale niemających znaczenia dla wniosków w sprawie wypadku lub incydentu.
V. OPIS ŚRODKÓW ZAPOBIEGAWCZYCH
Przedstawienie na podstawie ustalonych bezpośrednich przyczyn zdarzenia działań, które zostały lub będą podjęte jako środki zapobiegające jego powtórzeniu.
VI. ZALECANE ŚRODKI ZAPOBIEGAWCZE MAJĄCE NA CELU UNIKNIĘCIE TAKICH WYPADKÓW LUB INCYDENTÓW W PRZYSZŁOŚCI LUB OGRANICZENIE ICH SKUTKÓW.
- Data ogłoszenia: 2007-03-07
- Data wejścia w życie: 2007-03-22
- Data obowiązywania: 2016-05-06
- Dokument traci ważność: 2019-01-17
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA