REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2016 poz. 560
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA1)
z dnia 12 kwietnia 2016 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie zawartości raportu z postępowania w sprawie poważnego wypadku, wypadku lub incydentu kolejowego
Na podstawie art. 28l ust. 3 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1297, 1741, 1753, 1777 i 1893 oraz z 2016 r. poz. 542) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Rozporządzenie w sprawie zawartości raportu z postępowania w sprawie poważnego wypadku, wypadku lub incydentu kolejowego]
1) § 3 otrzymuje brzmienie:
„§ 3. Raport z postępowania w sprawie wypadku lub incydentu kolejowego podpisuje w imieniu Komisji jej przewodniczący, po przyjęciu przez Komisję uchwały w tym zakresie.”;
2) załącznik do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§ 2. [Stosowanie przepisów dotychczasowych]
§ 3. [Wejście w życie]
Minister Infrastruktury i Budownictwa: A. Adamczyk
1) Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 i 2094).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa
z dnia 12 kwietnia 2016 r. (poz. 560)
ZAWARTOŚĆ RAPORTU Z POSTĘPOWANIA W SPRAWIE POWAŻNEGO WYPADKU, WYPADKU LUB INCYDENTU KOLEJOWEGO
Raport powinien zawierać:
I. PODSUMOWANIE POSTĘPOWANIA
1. Decyzję o wszczęciu postępowania w sprawie wypadku lub incydentu, skład zespołu badawczego i opis przebiegu postępowania.
2. Krótki opis zdarzenia, miejsca i czasu wypadku lub incydentu oraz jego skutki.
3. Opis bezpośredniej przyczyny, przyczyn pośrednich, systemowych i pierwotnych wypadku lub incydentu ustalonych w postępowaniu.
4. Kategorię zdarzenia określoną w oparciu o ustalenia zespołu badawczego.
5. Wskazanie czynników mających wpływ na zaistnienie wypadku lub incydentu.
6. Główne zalecenia i adresatów tych zaleceń.
II. FAKTY BEZPOŚREDNIO ZWIĄZANE Z WYPADKIEM LUB INCYDENTEM
Opis zastanego stanu faktycznego, w tym:
1) określenie wypadku lub incydentu:
a) data, dokładny czas i miejsce wypadku lub incydentu (stacja, linia, bocznica, kilometraż, szlak),
b) opis wypadku lub incydentu,
c) wskazanie personelu kolejowego, wykonawców biorących udział w wypadku lub incydencie oraz innych stron i świadków,
d) określenie pociągów i ich składów, przewożonego ładunku (ze szczególnym uwzględnieniem towarów niebezpiecznych), pojazdów kolejowych, ich serii i numerów identyfikacyjnych, biorących udział w wypadku lub incydencie, wraz z uwzględnieniem dotychczasowego przebiegu ich utrzymania,
e) opis infrastruktury kolejowej i systemu sygnalizacji w miejscu wypadku lub incydentu (typy torów, rozjazdów, urządzeń srk, sygnalizacji, shp itp.), wraz z uwzględnieniem dotychczasowego przebiegu ich utrzymania,
f) stosowane na miejscu wypadku lub incydentu środki łączności radiowej i telefonicznej,
g) prace wykonywane w miejscu wypadku lub incydentu albo w jego sąsiedztwie,
h) uruchomienie procedur powypadkowych i ich kolejne etapy realizacji,
i) opis działań ratowniczych podejmowanych przez wyspecjalizowane jednostki ratownictwa kolejowego i służby ustawowo powołane do niesienia pomocy oraz zespoły ratownictwa medycznego, kolejne etapy akcji ratowniczej;
2) ofiary śmiertelne, ranni i straty:
a) poszkodowani w wypadku lub incydencie, w szczególności pasażerowie, użytkownicy przejazdów i przejść, osoby trzecie, personel kolejowy łącznie z wykonawcami,
b) straty powstałe w ładunku, bagażach pasażerów oraz innej własności,
c) zniszczenia lub uszkodzenia w pojazdach kolejowych, infrastrukturze kolejowej, środowisku itp.;
3) warunki zewnętrzne:
a) warunki pogodowe (np. temperatura powietrza, deszcz, śnieg, oblodzenie, mgła, burza, wichura itp.), dane topograficzne (np. wzniesienie, nasyp, przekop, tunel, most, wiadukt itp.),
b) inne warunki zewnętrzne mogące mieć wpływ na powstanie wypadku lub incydentu (np. szkody spowodowane ruchem zakładu górniczego, powódź itp.).
III. OPIS ZAPISÓW, BADAŃ I WYSŁUCHAŃ
1. Systemu zarządzania bezpieczeństwem w odniesieniu do rodzaju wypadku lub incydentu, w tym:
1) organizacji oraz sposobu wydawania i wykonywania poleceń;
2) wymagań wobec personelu kolejowego i ich egzekwowania (czas pracy, kwalifikacje zawodowe, wymogi zdrowotne itp.);
3) procedur wewnętrznych systemu zarządzania bezpieczeństwem, w tym w szczególności opisu procesu mającego związek z przyczynami wypadku lub incydentu, kontroli doraźnych i okresowych oraz ich wyników (wewnętrzny audyt bezpieczeństwa);
4) obowiązków dotyczących współdziałania pomiędzy różnymi organizacjami uczestniczącymi w wypadku lub incydencie.
2. Zasad i uregulowań dotyczących wypadku lub incydentu, w tym:
1) przepisów i regulacji wspólnotowych oraz krajowych;
2) przepisów wewnętrznych podmiotów uczestniczących w wypadku lub incydencie (zarządców infrastruktury, przewoźników kolejowych, użytkowników bocznic kolejowych, wykonawców), których personel, pojazdy kolejowe lub infrastruktura miały wpływ na zaistnienie zdarzenia.
3. Podsumowania wysłuchań (dane osobowe podlegają ochronie zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2135 i 2281 oraz z 2016 r. poz. 195)), w tym:
1) pracowników kolejowych oraz pracowników wykonawców;
2) innych świadków.
4. Funkcjonowania budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz pojazdów kolejowych, w tym:
1) systemu sygnalizacji, sterowania ruchem i zabezpieczeń łącznie z zapisem z automatycznych rejestratorów danych;
2) infrastruktury kolejowej;
3) sprzętu łączności;
4) pojazdów kolejowych łącznie z zapisem z automatycznych rejestratorów danych.
5. Dokumentacji prowadzenia ruchu kolejowego, w tym:
1) środków podjętych przez personel kolejowy dla kontroli ruchu i sygnalizacji;
2) wymiany komunikatów ustnych w związku z wypadkiem lub incydentem łącznie z dokumentacją z rejestrów;
3) środków podjętych w celu ochrony i zabezpieczenia miejsca wypadku lub incydentu.
6. Organizacji pracy w miejscu i czasie wypadku lub incydentu, w tym:
1) czasu pracy personelu biorącego udział w wypadku lub incydencie;
2) stanu psychofizycznego personelu kolejowego mającego wpływ na zaistnienie wypadku lub incydentu;
3) warunków środowiskowych i ergonomicznych stanowisk pracy personelu kolejowego mającego związek przyczynowy z wypadkiem lub incydentem.
IV. ANALIZĘ I WNIOSKI
1. Odniesienie do wcześniejszych wypadków lub incydentów zaistniałych w podobnych okolicznościach.
2. Opis sekwencji zdarzeń pozostających w związku z badanym wypadkiem lub incydentem.
3. Ustalenia dotyczące przebiegu wypadku lub incydentu w oparciu o zaistniałe fakty.
4. Analizę faktów dla ustalenia wniosków odnośnie do przyczyn wypadku lub incydentu i działania wyspecjalizowanych jednostek ratownictwa kolejowego, służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy oraz zespołów ratownictwa medycznego.
5. Określenie bezpośrednich przyczyn, przyczyn pośrednich, pierwotnych i systemowych wypadku lub incydentu łącznie z czynnikami związanymi z działaniami podejmowanymi przez osoby związane z prowadzeniem ruchu pociągów, stanem pojazdów kolejowych lub urządzeń, a także przyczyn pośrednich związanych z umiejętnościami, procedurami i utrzymaniem oraz przyczyn systemowych związanych z uwarunkowaniami przepisów i innych regulacji i stosowaniem systemu zarządzania bezpieczeństwem.
6. Wskazanie innych nieprawidłowości ujawnionych w trakcie postępowania, ale niemających znaczenia dla wniosków w sprawie wypadku lub incydentu.
V. OPIS ŚRODKÓW ZAPOBIEGAWCZYCH
Przedstawienie na podstawie ustalonych przyczyn wypadku lub incydentu oraz innych nieprawidłowości działań, które zostały lub będą podjęte jako środki zapobiegające jego powtórzeniu.
VI. ZALECENIA MAJĄCE NA CELU UNIKNIĘCIE TAKICH WYPADKÓW LUB INCYDENTÓW W PRZYSZŁOŚCI LUB OGRANICZENIE ICH SKUTKÓW.
- Data ogłoszenia: 2016-04-21
- Data wejścia w życie: 2016-05-06
- Data obowiązywania: 2016-05-06
- Dokument traci ważność: 2020-11-02
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA