REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2001 nr 138 poz. 1546
USTAWA
z dnia 18 września 2001 r.
Przepisy wprowadzające ustawę – Kodeks morski
1) ustawa z dnia 1 grudnia 1961 r. – Kodeks morski (Dz. U. z 1998 r. Nr 10, poz. 36 oraz z 2000 r. Nr 109, poz. 1156 i Nr 120, poz. 1268),
2) ustawa z dnia 1 grudnia 1961 r. – Przepisy wprowadzające kodeks morski (Dz. U. Nr 58, poz. 319),
3) rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 21 października 1932 r. o warunkach uprawnień do holowania statków w polskich portach morskich (Dz. U. Nr 91, poz. 783).
1) w art. 36:
a) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określa minimalną i maksymalną szerokość pasa technicznego i ochronnego oraz sposób wyznaczania ich granic, kierując się uwarunkowaniami lokalnymi, rzeźbą terenu, formą jego zabudowy oraz uwzględniając oddziaływanie żywiołu morskiego na brzeg morski.”,
b) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. Dyrektor właściwego urzędu morskiego, w drodze zarządzenia, określa:
1) granice pasa technicznego, po uprzednim zasięgnięciu opinii właściwych rad gmin, a na terenach będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej – po zasięgnięciu opinii tych jednostek oraz wyznacza granice pasa technicznego w terenie,
2) granice pasa ochronnego w uzgodnieniu z właściwym wojewodą i właściwymi radami gmin, a na terenach będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej – po zasięgnięciu opinii tych jednostek oraz wyznacza granice pasa ochronnego.”;
2) w art. 42 w ust. 2 w pkt 13 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 14 w brzmieniu:
„14) nakładania grzywien w postępowaniu mandatowym za wykroczenia w trybie przewidzianym w przepisach o postępowaniu w sprawach o wykroczenia.”;
3) po art. 42 dodaje się art. 42a w brzmieniu:
„Art. 42a. 1. Kapitan portu może, na wniosek wierzyciela, zatrzymać tymczasowo na czas nieprzekraczający 72 godzin, z wyłączeniem dni uznanych ustawowo za wolne od pracy:
1) statek w celu zabezpieczenia roszczenia należnego od statku z tytułu opłat portowych, szkód wyrządzonych w urządzeniach portowych, dokach lub drogach żeglugowych oraz z tytułu zanieczyszczenia środowiska,
2) wydobyty wrak i inne przedmioty, które utrudniały żeglugę, w celu zabezpieczenia roszczenia z tytułu ich usunięcia.
2. Tymczasowe zatrzymanie traci moc w razie złożenia odpowiedniego zabezpieczenia lub w razie dokonania zajęcia na podstawie właściwych przepisów.
3. Wierzyciel, o którym mowa w ust. 1, odpowiada za wszelkie szkody wynikłe wskutek nieuzasadnionego zatrzymania, Roszczenie z tego tytułu przedawnia się z upływem roku od dnia jego powstania.”;
4) w art. 56 po pkt 13 dodaje się przecinek oraz dodaje się pkt 14–18 w brzmieniu:
„14) wykracza przeciwko przepisom o prowadzeniu i przechowywaniu na statku dokumentów,
15) wykracza przeciwko przepisom o okazywaniu bądź podnoszeniu bandery,
16) wykracza przeciwko obowiązkowi przedstawiania statku do pomiaru,
17) wykracza przeciwko obowiązkowi zgłoszenia statku lub okoliczności podlegającej wpisowi do rejestru okrętowego albo do rejestracji w urzędzie morskim,
18) wykracza przeciwko obowiązkowi umieszczania na statku oznaczenia nazwy i portu macierzystego”.
1) stosowania przepisów ustawy – Kodeks morski do stosunków prawnych powstałych przed dniem jego wejścia w życie,
2) przedawnienia roszczeń
– stosuje się odpowiednio art. XXVI i XXXV Przepisów wprowadzających kodeks cywilny.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej: A. Kwaśniewski
[1] Ustawa wchodzi w życie 5 czerwca 2002 r.
- Data ogłoszenia: 2001-12-04
- Data wejścia w życie: 2002-06-05
- Data obowiązywania: 2002-06-05
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA