REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 1993 nr 55 poz. 249
USTAWA
z dnia 3 kwietnia 1993 r.
Prawo probiercze
1) Prezes Głównego Urzędu Miar, zwany dalej „Prezesem Urzędu”,
2) dyrektorzy okręgowych urzędów probierczych,
3) naczelnicy obwodowych urzędów probierczych.
2. Organy administracji probierczej wykonują swoje zadania przy pomocy podległych im urzędów.
2. Próba jest to stosunek masy czystego metalu szlachetnego zawartego w stopie do masy stopu, wyrażony w częściach tysięcznych.
1) próby dla wyrobów z metali szlachetnych,
2) wymagania, jakim powinny odpowiadać wyroby z metali szlachetnych zgłaszane do badania i cechowania, tryb zgłaszania, metody badania oraz wzory cech probierczych i sposób cechowania tych wyrobów,
3) sposób postępowania z wyrobami z metali szlachetnych nie odpowiadającymi najniższej próbie, ustalonej zgodnie z pkt 1,
4) warunki, jakim powinny odpowiadać stopy metali szlachetnych stosowane do wytwarzania wyrobów.
2. Oznaczenie wyrobu cechą probierczą ma charakter decyzji administracyjnej.
2. Prezes Urzędu może zwolnić od obowiązku zgłaszania do badania i cechowania wyroby z metali szlachetnych sprowadzane z zagranicy i oznaczone cechą urzędu probierczego kraju, w którym zostały wyprodukowane, jeżeli zawartość czystego metalu szlachetnego w tych wyrobach nie jest mniejsza od próby najniższej, ustalonej na podstawie art. 5 pkt 1.
3. Zwolnienie od obowiązku zgłaszania do badania i cechowania wyrobów, o których mowa w ust. 2, następuje w drodze decyzji administracyjnej.
1) wyrobów dawnego pochodzenia, mających wartość historyczną lub artystyczną,
2) narzędzi i aparatów lub ich części, służących do celów naukowych, leczniczych i przemysłowych,
3) odznak, orderów, odznaczeń państwowych i innych,
4) inkrustacji,
5) monet, chociażby stanowiły części składowe wyrobów z metali szlachetnych,
6) surowców i półfabrykatów oraz złomu, w szczególności bloków, sztab, zlewków, blach, taśm, drutu, z zastrzeżeniem art. 11.
2. Kryteria kwalifikacji wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, określa Prezes Urzędu w porozumieniu z Ministrem Kultury i Sztuki.
2. Wyroby, o których mowa w ust. 1, powinny być zaopatrzone przez wprowadzającego je do obrotu handlowego w informację o ich masie i próbie.
2. Wytwórcy wyrobów, o których mowa w ust. 1, są obowiązani uzgodnić swe znaki imienne we właściwych terytorialnie okręgowych urzędach probierczych i zgłosić je w tych urzędach do ewidencji.
2. Upoważnieni pracownicy urzędów probierczych są uprawnieni do sprawowania nadzoru w miejscach wyrobu, przerobu, naprawy lub sprzedaży wyrobów z metali szlachetnych.
2. Wysokość opłat określi Prezes Urzędu w porozumieniu z Ministrem Finansów.
3. Nie uiszczone w terminie należności za czynności urzędów probierczych podlegają ściągnięciu w trybie egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych. Do należności tych stosuje się odpowiednio przepisy o zobowiązaniach podatkowych.
1) wprowadza do obrotu handlowego nie ocechowane wyroby z metali szlachetnych,
2) nie dopełnia obowiązku określonego w art. 13 ust. 1 lub 2 albo w art. 14,
3) wprowadza do obrotu handlowego wyroby nie oznaczone w myśl art. 12
- podlega karze grzywny.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej: L. Wałęsa
- Data ogłoszenia: 1993-06-28
- Data wejścia w życie: 1994-01-01
- Data obowiązywania: 2010-09-18
- Dokument traci ważność: 2011-11-07
- USTAWA z dnia 22 grudnia 2000 r. o zmianie niektórych upoważnień ustawowych do wydawania aktów normatywnych oraz o zmianie niektórych ustaw
- USTAWA z dnia 11 maja 2001 r. Prawo o miarach
- USTAWA z dnia 6 września 2001 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo farmaceutyczne, ustawę o wyrobach medycznych oraz ustawę o Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych
- USTAWA z dnia 21 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw
- USTAWA z dnia 29 sierpnia 2003 r. o zmianie ustawy - Prawo probiercze
- USTAWA z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA