REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
e-file sp. z o.o.

Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami

Działająca od 2009 roku spółka jest producentem profesjonalnych aplikacji biznesowych oraz programów wykorzystujących rozwiązania informatyczne do ułatwiania codziennego życia.

Główne działania e-file koncentrują się na elektronicznym wypełnianiu formularzy. Z poprzednich edycji programu e-pity – najbardziej zaawansowanej technologicznie aplikacji do wypełniania deklaracji PIT – skorzystało ponad 7000 000 podatników.

Spółka jest także producentem aplikacji do wypełniania druków, deklaracji, umów i formularzy – fillUp – Przyjazne formularze (www.fillup.pl).

Hasłem przewodnim firmy e-file jest e-life, a jej celem budowanie prostych i funkcjonalnych aplikacji, które sprawdzą się na co dzień.

Więcej na: www.e-file.pl

Wiele osób narzeka na działanie administracji. Podnoszą, że urzędy działają opieszale, przedstawiane przez nich argumenty i dokumenty są pomijane. Sprawy rozpatrywane są pobieżnie lub po prostu nieprawidłowo. W praktycznej walce z organami podatkowymi osoba fizyczna, czy nawet przedsiębiorca, jest jednostką najczęściej słabszą. Nie oznacza to jednak jego skazania na łaskę, czy niełaskę urzędników. Ustawodawca zauważył nierównowagę stron w postępowaniu administracyjnym i postępowaniu podatkowym – i wprowadził odpowiednie instrumenty i narzędzia, które mają pilnować prawidłowego działania całego systemu administracji. Sposób działania tych instrumentów oraz wyjaśnienie jak powinny funkcjonować, widać w praktyce orzeczniczej. Sądy na podstawie konkretnych stanów faktycznych i spraw indywidualnych jednostek, stworzyły pomocne wytyczne w formie tez orzeczniczych, z których może skorzystać każdy zainteresowany.
Spółka kojarzy się z niezależnym bytem prawnym. Samodzielnym i odpowiadającym za swoje zobowiązania. Inaczej jednak kształtuje się sytuacja w przypadku spółki cywilnej. Ta swoistego rodzaju hybryda, łączy elementy spółki i odpowiedzialności osób fizycznych. Jak kształtują się przepisy oraz orzecznictwo w tym zakresie?

REKLAMA

„Odziedziczyłam mieszkanie po babci, czy jak je sprzedam muszę zapłacić podatek?” „Sprzedaż mieszkania dziadka – co zgłosić do Urzędu Skarbowego?” „Czy sprzedając dom rodzinny ze spadku muszę płacić podatek?” Te i mnóstwo podobnych pytań, pojawia się na wielu forach i portalach internetowych. Podatnicy zdają sobie często sprawę, iż nie mogą sprzedać mieszkania przez jakiś czas, że mogą je przeznaczyć na określone cele... Niestety, wiedza ta często jest bardzo ogólna i bywa, że zupełnie nieaktualna. Dlatego jeżeli planujemy sprzedaż nieruchomości i chcielibyśmy skorzystać ze zwolnienia podatkowego, to aby nie narazić się na odpowiedzialność karnoskarbową i nieprzyjemności finansowe, należy poznać ich aktualne zasady, wynikające bezpośrednio z aktów prawnych.
Ulga termomodernizacyjna jest rodzajem preferencji podatkowej, której celem jest wspieranie zrównoważonego rozwoju w budownictwie, w tym wykorzystania nowoczesnych technologii ekologicznych oraz mających na celu zmniejszanie emisji dwutlenku węgla do atmosfery przez gospodarstwa domowe. Ogólnie polega na tym, że przy dokonywanym ulepszeniu lub remoncie budynku jednorodzinnego, jego właściciel i inicjator takiej inwestycji, może przy rozliczaniu swojego rocznego zeznania podatkowego odzyskać pieniądze – aż do 53 000 zł.

REKLAMA

Ustawowy termin zwrotu podatku z PIT to 3 miesiące od daty poprawnego złożenia deklaracji w tradycyjnej, papierowej formie lub 45 dni liczonych od dnia 15 lutego w przypadku rozliczeń elektronicznych. Jak wynika z raportu przeprowadzonego przez producenta programu e-pity®, podatnicy rozliczający się w zeszłym roku online mogli znaleźć nadpłatę na swoich kontach znacznie szybciej. Urzędy Skarbowe stają na wysokości zadania, rozliczając PITy w rekordowym tempie – nawet 14 dni!
Odpowiadając na podatników Ministerstwo Finansów wskazało, że stosując split payment możliwe jest podzielenie płatności z jednej umowy na kilka faktur. W takim wypadku, to od wartości faktury (konkretnej), nie zaś od wysokości całej umowy należy określać obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności lub jego brak.
Planując zatrudnienie nowego pracownika, pracodawca musi liczyć się z coraz większymi wymaganiami na rynku. Pracownicy oczekują określonych narzędzi do pracy, a specjaliści zdający sobie sprawę z swojej wartość, będą się również cenić – żądając określonych wysokości wynagrodzenia. Oczekiwana przez pracowników pensja netto, jest jednak tylko częścią kosztów, z którymi musi liczyć się pracodawca. Jakie koszty zatrudnienia pracownika ponoszą przedsiębiorcy w 2020 roku? Sprawdzamy koszty przy minimalnym wynagrodzeniu, przy wynagrodzeniu 5000 zł i przy pensji 10 tys. zł brutto.
Pracodawcy mają obowiązek dostarczyć w formie elektronicznej informacje PIT-11 swoich pracowników i zleceniobiorców za 2019 r. do urzędu skarbowego do 31 stycznia 2020 r. Zostało więc tylko 6 dni roboczych na wypełnienie tego obowiązku. Tymczasem trwa chaos związany z objaśnieniami przekazanymi przez Krajową Informację Skarbową. Zamieszanie jest tak duże, że w porównaniu do roku 2019 aż 25% płatników mniej zdążyło do dziś (24 stycznia) złożyć deklaracje. Eksperci e-file przedstawiają 4 niezawodne rady jak złożyć PIT-11 elektronicznie prawidłowo i bez błędów.
Konieczność stosowania kas rejestrujących, wynika bezpośrednio z znowelizowanej ustawy o VAT oraz nowego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas fiskalnych, które weszło w życie w połowie 2019 roku. Rok 2019 i 2020 obfitują w wiele zmian w zakresie kas fiskalnych oraz zasad dotyczących wystawiania paragonów. Pierwszą nowością jest konieczność wymiany kas fiskalnych na tak zwane „kasy online” w terminach: od grudnia 2019, do czerwca 2020, oraz do grudnia 2020 roku. Drugim ważnym elementem reform są zmiany dotyczące samych paragonów fiskalnych – w szczególności zasad dodawania na nich numeru NIP oraz tak zwanych faktur uproszczonych.
Dnia 13 sierpnia 2019 roku zapadł ważny wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie sygn. II FSK 2904/17, w sprawie kosztów zakwaterowania i dojazdów (dowozu) zleceniodawców. Orzeczenie to jest ważne praktycznie dla wszystkich przedsiębiorców, którzy proponują zakwaterowanie czy transport i stanowi ważną wykładnię, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Jeżeli samochód wykupiony po zakończeniu umowy leasingu (do majątku prywatnego przedsiębiorcy) nie będzie stanowił składnika majątku w prowadzonej działalności gospodarczej - to przychód uzyskany ze sprzedaży tego samochodu nie będzie stanowił przychodu z działalności gospodarczej. Sprzedaż takiego samochodu należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli do odpłatnego zbycia rzeczy. W takiej sytuacji przychód podatkowy nie powstanie (co oznacza też brak podatku), jeżeli zbycie samochodu będzie miało miejsce po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło jego nabycie (tj. wykup z leasingu).
Home office – w dosłownym tłumaczeniu z języka angielskiego, to „domowe biuro” lub „biuro w domu” - w praktyce określenie wskazujące na specjalną możliwość systemu pracy i wykonywania obowiązków wobec pracodawcy przez pracownika, w określonym czasie w domu. Inaczej zwana pracą zdalną, mobilną lub na odległość. Według badań specjalistów rekrutacyjnych (badania z 2019 roku przeprowadzone przez Michael Page), ponad połowa polskich pracowników (aż 52%) deklaruje, że chciałaby skorzystać z możliwości pracy typu „home office”. Jest to również coraz częściej atut podawany przez samych pracodawców w ich ogłoszeniach rekrutacyjnych. Każdy przedsiębiorca może więc w praktyce spotkać się z pytaniami pracowników o możliwość pracy zdalnej i powinien znać zasady i przepisy odnoszące się do tego zagadnienia.
Główne zasady inwentaryzacji zostały określone bezpośrednio w przepisach prawnych, w tym w ustawie o rachunkowości. W praktyce przeprowadzenia faktycznej inwentaryzacji można jednak napotkać wiele problemów i pytań podatników, w tym o to, z czego wynikają różnice w inwentaryzacji i co należy z nimi zrobić.
Karty paliwowe pojawiają się w coraz większej ilości firm - i tych dużych i tych coraz mniejszych. Te proponowane kierowcom i właścicielom samochodów rozwiązania, pozwalają na oszczędności (korzystanie z karty paliwowej najczęściej upoważnia do różnych promocji czy rabatów) oraz na wygodę weryfikacji i podsumowania zużytego paliwa (na kierowcę / pojazd / region / firmę). Jak zaksięgować korzystanie z karty paliwowej i jak rozliczyć VAT od takich transakcji?
Zmiany w podatku dochodowym (PIT), które wchodzą już od 1 października 2019 r. (pierwszym pełnym rokiem ich obowiązywania będzie rok 2020) mają przynieść w efekcie zauważalnie wyższe wynagrodzenia netto pracowników, zleceniobiorców oraz wyższe emerytury i renty. Według zapowiedzi Ministerstwa Finansów, z nowych rozwiązań - obniżenia stawki PIT do 17%, oraz podwyższenia kosztów uzyskania przychodów - ma skorzystać ponad 25 milionów Polaków. Księgowi i doradcy podatkowi obawiają się jednak tych bardzo szybkich zmian, które następują jeszcze w trakcie roku podatkowego. Co czeka nas w IV kwartale 2019 roku? Co zmieni się od 1 stycznia 2020? I jak powinni przygotować się przedsiębiorcy i pracodawcy? Jaka jest skala podatkowa w 2021 roku?
Polskie prawo spadkowe jest dość skomplikowane. Dodatkowo w większości przypadków, do spadkobrania dochodzi na postawie przepisów ustawy, ponieważ zmarły nie zostawia testamentu. Niejednokrotnie do spadku powołanych jest więcej spadkobierców, niż jeden. W takim wypadku, jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, następuje tak zwana „wspólność majątku spadkowego”. Stosuje się do niej zasady i przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych, z odpowiednimi różnicami wynikającymi z prawa spadkowego. W dużym uproszczeniu polega ona jednak na tym, że spadkobiercy nabywają prawa do określonych nieruchomości, czy przedmiotów wspólnie – co do każdej rzeczy, stając się przymusowymi współwłaścicielami każdej z nich.
Świat robi się coraz lepiej skomunikowany i coraz więcej przedsiębiorców zaczyna współpracować z różnymi podmiotami z innych państw. Jedną z zalet przynależności do Unii Europejskiej, są specjalne zasady i możliwości podatkowe współpracy pomiędzy państwami członkowskimi. Umożliwiają one unikanie tak zwanego "podwójnego opodatkowania" i z zasady pozwalają na odprowadzanie podatku tylko w jednym z dwóch krajów, których dotyczy transakcja. Aby nie narazić się jednak na negatywne konsekwencje swoich działań, należy robić to zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami. Jak więc prawidłowo wystawić dokument księgowy faktury VAT za usługę dla kontrahenta w Unii Europejskiej?
Prowadząc własną działalność gospodarczą, często przedsiębiorcy decydują się na współpracę z najbliższymi. Zatrudnienie żony czy męża to możliwość spędzania większej ilości czasu razem, a także zaufany pracownik na miejscu. Wspierając firmy rodzinne, urzędy powinny umożliwiać małżonkom wspólną pracę – jak to działa w praktyce? Jak można zatrudnić małżonka (forma zatrudnienia) i jakie wiążą się z tym koszty podatkowe i składkowe?
Jak założyć własną działalność gospodarczą na emeryturze? Jakie są formalności? Co z podatkami i ZUS?
Zorganizowanie integracyjnego wyjazdu pracowniczego jest z reguły dość kosztowne. Przed jego przygotowaniem warto więc zastanowić się, jakie będą skutki podatkowe tego wydatku. W obu ujęciach - zarówno dla pracodawcy jak i dla pracownika.

REKLAMA