REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
dr Arletta Bolesta

Adwokat kościelny

O mnie

Studia magisterskie na Wydziale Teologii przy PAT (obecnie Uniwersytet Jana Pawła II) w Krakowie

Studia licencjacko-doktoranckie w Instytucie Prawa Kanonicznego przy PAT (UJPII)

Studia doktoranckie na Wydziale Teologii PAT (UJPII)

Aplikacja adwokacka w Sądzie Rottenburg a/N

Adwokat kościelny: Częstochowa, Rzeszów, Elbląg, a także przed innymi sądami w kraju i za granicą m.in. w krajach niemieckojęzycznych (dla stron mieszkających w PL)

Prymas Polski zatwierdził jako adwokata kościelnego przy Metropolitalnym Trybunale w Gnieźnie. Adwokat kościelny w Sądzie K. Diecezji Bielsko-Żywieckiej.

Pełnomocnik: Kraków

Autor publikacji z dziedziny prawa kanonicznego i teologii oraz licznych artykułów na forach internetowych.

Kontakt:

Kancelaria Porad Kościelno-Prawnych
tel.: 693 876 173 (do godz. 19.00)
mail: a.bolesta@op.pl
strona www.: https://rozwody-koscielne.eu/
forum, na którym poruszam kwestie z zakresu kościelnego procesu o stwierdzenie nieważności małżeństwa: http://www.bolestasoft.pun.pl

Tzw. rozwód kościelny nie jest możliwy, gdy choroba psychiczna małżonka pojawiła się po zawartym związku, gdy nie nie jest ona ciężka, czy gdy nie czyni strony niezdolną do podjęcia istotnych zadań małżeńskich.
Wyrok stwierdzający nieważność małżeństwa kościelnego co do zasady powoduje, iż strony mogą zawrzeć kolejny ślub. W istocie będzie to jednak nie kolejny, a pierwszy ślub dla strony, która uzyskała tzw. "rozwód kościelny".

REKLAMA

Każdy Sąd Kościelny ma własną praktykę co do skargi powodowej. Jednak istotne wymogi pozostają takie same.
Obok pytania o zasadność konkretnej sprawy do przeprowadzenia kościelnego procesu o orzeczenie nieważności małżeństwa częste jest zapytanie o miejsce, tj. sąd, dla złożenia tej prośby.

REKLAMA

Częstym, dodajmy wielokrotnie błędnym, przeświadczeniem osób starających się o orzeczenie nieważności swojego kościelnego związku jest pewność odnośnie możliwości starania się o nie już w wyniku zdrady.
Zdrada nie musi skutkować tzw. rozwodem kościelnym, czyli stwierdzeniem nieważności zawiązanego małżeństwa. Kiedy niewierność może stanowić o zasadności dla wszczęcia kościelnego procesu o nieważność małżeństwa?
Rodzaj załączników dołączanych do pozwu zależy od danego Kościelnego Sądu. Stąd praktyczną wskazówką jest uzyskanie informacji na ten temat w tym Trybunale, który będzie prowadził proces.
Niezaangażowanie strony pozwanej, bądź jej zaangażowanie, ale zupełnie nieprawidłowe bierze się często z niezrozumienia istoty tego, czemu służy kościelny proces o orzeczenie nieważności zawiązanego węzła małżeńskiego.
Ważnym kanonem regulującym sposób wykonywania zadania przez Obrońcę węzła małżeńskiego jest kan. 1432 KPK. Warto zacytować go w tej części: „Obowiązkiem (Obrońcy) jest proponować i przedstawić wszystko, co w sposób rozumny może być przytoczone przeciw nieważności lub rozwiązaniu”.
Zawarcie związku małżeńskiego m.in. z wyznawcą islamu związane jest z koniecznością uzyskania przez stronę katolicką dyspensy od przeszkody różnej religii, zwanej też przeszkodą różnej wiary.
Częstym zapytaniem osób, starających się o stwierdzenie nieważności swojego małżeńskiego związku, jest pytanie o czas trwania tego kościelnego procesu.
W większości procesów jednym z ważniejszych środków dowodowych jest zeznanie świadków. Obowiązuje generalna zasada, od której są naturalnie wyjątki, według której jeden świadek nie jest wystarczający.

REKLAMA