dr Arletta Bolesta
Dołącz do grona ekspertów
Zagadnienie przyjmowania komunii świętej po rozwodzie cywilnym nie jest tak do końca bezzasadne. Można bowiem przyjąć, iż skoro Kościół broni instytucji małżeństwa, to naturalną koleją rzeczy cywilne rozwody nie są przez niego aprobowane, a stąd niedaleko od postawienia tezy o niedopuszczeniu do komunii świętej osób będących właśnie po cywilnym rozwodzie. Tymczasem teza taka jest sama w sobie błędna.
Kto może być rodzicem chrzestnym?
26.07.2019
Kto może pełnić rolę rodzica chrzestnego? Bardzo często pytanie to stawiają osoby, które są po rozwodzie cywilnym, pozostają w nowym związku cywilnym bądź wolnym i z różnych względów nie sfinalizowali kościelnego procesu o uznanie Ich małżeństwa za nieważne bądź jego rozwiązanie.
REKLAMA
Dotychczas podejmowanym przez nas tematem był ten obejmujący kościelny proces małżeński. Wydawać by się zatem mogło, iż pomiędzy odmową chrztu dziecka a naszym głównym nurtem rozważań nie ma związku, tymczasem – niekoniecznie.
W kościelnym procesie małżeńskim strona ma możliwość ustanowienia adwokata lub pełnomocnika. Czy jest to obowiązkowe? W jakich sytuacjach przymus adwokacki chroniłby prawa osób, uczestniczących w postępowaniu?
REKLAMA
Nie do rzadkości należy sytuacja, kiedy proces uznający małżeństwa za zawarte nieważnie utożsamia się z kościelnym rozwodem bądź unieważnieniem małżeństwa. Zastanówmy się zatem nad zasadnością terminologii z kościelnego prawa małżeńskiego.
W kościelnym procesie małżeńskim często występują nawiązania do sfery religijnej. W jakich sytuacjach są one obecne?
Zwolnienie z kosztów sądowych w sprawie o stwierdzenie nieważności małżeństwa kościelnego
07.06.2019
Czy w sprawach o stwierdzenie nieważności małżeństwa kościelnego możliwe jest zwolnienie z kosztów sądowych? Kto może starać się o rozłożenie na raty bądź obniżenie kosztów?
W wielu przypadkach małżonkowie decydujący się na kościelny proces o stwierdzenie nieważności małżeństwa posiadają dzieci. Czy zatem orzeczenie „rozwodu kościelnego” ma wpływ na kwestię ślubnego pochodzenia potomstwa?
W przypadku kościelnego procesu o stwierdzenie nieważności małżeństwa, potocznie nazywanego „rozwodem kościelnym” istnieją sytuacje, w których apelacja jest niemożliwa. Jak tę kwestię reguluje prawo kanoniczne?
Czy możliwe jest ponowienie kościelnego procesu o nieważność małżeństwa z tej samej przyczyny? W jaki sposób można przeciwdziałać „dublowaniu” spraw z danego tytułu prawnego w rożnych sądach kościelnych?
W sprawie o stwierdzenie nieważności małżeństwa kościelnego możliwe jest wniesienie apelacji. W praktyce to ostateczny moment na merytoryczne podejście do swojej małżeńskiej sprawy, na potraktowanie jej z całą powagą.
Kwestia homoseksualizmu jako przyczyny uznania małżeństwa za nieważnie zawarte wydaje się tak oczywista, że poruszanie jej właśnie w tym aspekcie mogłoby nic nie wnieść w naszą analizę. Postarajmy się zatem spojrzeć na tę seksualną orientację w kontekście przyczyn, na podstawie których może przebiegać proces małżeński, jak i w świetle tego, kiedy trudno orzec nieważność małżeństwa, gdyby się poszło w tym kierunku.
Podstawowym pytaniem od osób zastanawiających się nad wszczęciem kościelnego procesu o stwierdzenie nieważności ich małżeństwa jest zapytanie o tzw. „szansę”. I w tym miejscu musimy odróżnić od siebie dwie sytuacje. Pierwsza to ta, kiedy pod rzeczonym pytaniem rozumiemy zasadność, czyli w ogóle sens wszczęcia kościelnego procesu małżeńskiego, zaś druga to możliwość uzyskania pozytywnego wyroku.
List Apostolski motu proprio Mitis Iudex Dominus Iesus papieża Franciszka wprowadził zmiany, wychodzące naprzeciw osobom, chcącym skorzystać z kościelnego procesu małżeńskiego. Warto omówić trzy najważniejsze z nich.
Wspólne stanowisko stron ułatwia prowadzenie kościelnego procesu małżeńskiego. Czy zawsze jest możliwe?
„Rozwód kościelny" krok po kroku
15.03.2019
Wiele osób zastanawia się nad tym jak w praktyce wygląda „rozwód kościelny”. Określenie tego, jak krok po kroku przebiega proces o stwierdzenie nieważności małżeństwa kościelnego nie jest proste. Każda sprawa może bowiem przebiegać nieco inaczej.
W przysiędze małżeńskiej małżonkowie wyrażają swoją otwartość na powiększenie rodziny. Ponadto istnieje możliwość uznania małżeństwa za nieważne z powodu braku dzieci. Zastanówmy się zatem, na podstawie jakich przyczyn prawnych można uznać, iż małżeństwo zostało nieważnie zawarte właśnie z powodu braku potomstwa.
Podstawowym tytułem, w ramach którego przyjdzie nam podjąć bogatą tematykę uzależnień, będzie kan. 1095 KPK o niezdolności natury psychicznej. Oczywiście jest to najbardziej prawdopodobna przyczyna, na podstawie której może przebiegać kościelny proces o stwierdzenie nieważności małżeństwa, gdy w grę wchodzą uzależnienia – ale nie jedyna.
Nie ma takiego tytułu w kościelnym prawie małżeńskim, jak tytuł w postaci przemocy, na podstawie którego można byłoby prowadzić proces oraz orzec nieważność zawartego małżeństwa. Czy oznacza to zatem, iż jeśli dochodzi do zjawiska przemocy, to nie interesuje on sądu kościelnego? Wręcz przeciwnie.
Nie do rzadkości należy sytuacja, kiedy małżonek, bądź nawet oboje podejmują pierwsze kroki, mające na celu wszczęcie kościelnego procesu o nieważność ich małżeństwa z powodu tzw. oziębłości seksualnej. Zastanówmy się zatem czy jest to faktycznie powód do wejścia na kościelną drogę sądową.