REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nexia Advicero

Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa

Nexia Advicero oferuje usługi doradztwa podatkowego, księgowego, corporate services oraz obsługę płacowo-kadrową. Poprzez współpracujące podmioty zapewniamy również pomoc prawną i audyt.

Należymy do międzynarodowej sieci Nexia International – jednej z 10 największych sieci audytorskich i konsultingowych na świecie, obecnej w ponad 115 krajach.

Cechujemy się indywidualnym podejściem do każdego Klienta i projektu, zawsze dopasowujemy naszą ofertę do konkretnych potrzeb. Wiemy, że każdy Klient jest inny, dlatego do każdego problemu podchodzimy elastycznie. Cenimy długofalową współpracę i rozwijamy się razem z naszymi Klientami. Klienci doceniają nasze zaangażowanie, bezpieczne rozwiązania i multidyscyplinarne podejście.

Organizujemy cykliczne spotkania dla naszych Klientów, podczas których przedstawiamy najważniejsze aktualne kwestie podatkowe lub księgowe. Bierzemy aktywny udział w procesach legislacyjnych oraz uczestniczymy w roli ekspertów podczas krajowych i zagranicznych wydarzeń. Dokładamy wszelki starań, by na bieżąco informować Klientów o pojawiających się zmianach, mogących wpłynąć na ich działalność.

Obszarami naszych działań jest m.in. doradztwo transakcyjne M&A, przeglądy due diligence i podatkowe, doradztwo dla funduszy inwestycyjnych oraz ventures capital, projekty w zakresie cen transferowych, korzystanie z ulg na działalność badawczo-rozwojową, procedury podatkowe, bieżące rozliczenia podatku VAT i pozostałych podatków korporacyjnych.

Nexia Advicero
Centrum Marszałkowska
ul. Marszałkowska 126/134
00-008 Warszawa
tel. +48 22 378 17 10
email: office@nexiaadvicero.eu
www: nexiaadvicero.eu

Nowelizacja Kodeksu pracy (dalej „Kp”) wprowadzająca m.in. długo oczekiwane przepisy o pracy zdalnej, czeka na podpis Prezydenta RP i publikację w Dzienniku Ustaw. Biorąc pod uwagę, na szczęście, dość długie vacatio legis (2 miesiące), pracodawcy mają czas co najmniej do drugiej połowy marca 2023 r. (a być może nieco dłużej) na przygotowanie się do ich wdrożenia. Jak na standardy obecnej legislacji długo, jak na potrzeby zakładu pracy, niekoniecznie. Jednym z zagadnień trudniejszych w implementacji są obowiązkowe rozliczenia pomiędzy pracodawcą a pracownikami.
Już niedługo (od 7 kwietnia 2023 r.) wejdą w życie nowe przepisy kodeksu pracy dotyczące pracy zdalnej. Jakie dokumenty będą regulować zasady pracy zdalne w zakładzie pracy? Co powinien zawierać regulamin pracy zdalnej?

REKLAMA

Najprawdopodobniej w pierwszych tygodniach 2023 r. wejdą w życie istotne zmiany Kodeksu pracy. Nie jest to jeszcze w całości „wielka nowelizacja” Kodeksu pracy, której projekt wszedł do Sejmu w 2022 r., a jedynie jej część, ale bardzo istotna dla dużej grupy pracowników i pracodawców – bo regulująca, w sposób w założeniu stały, instytucje pracy zdalnej. Dotychczas bowiem praca taka była wykonywana najpierw poza regulacją Kodeksu pracy, a następnie na podstawie przepisów o COVID. Poniżej zajmiemy się tym, co pracodawcy muszą w pierwszej kolejności przygotować, tj. dokumentacją.
W sierpniu 2022 r, ukazał się na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji kolejny projekt wprowadzenia poprawek i uproszczeń do polskiego VAT. Projektodawcy (Ministerstwo Finansów) szczególnie akcentują ten ostatni aspekt i nazywają oficjalnie projekt SLIM VAT 3. Projekt ma wejść w zasadniczej części od 1 stycznia 2023 r., ale niektóre przepisy też z dniem ogłoszenia. Poniżej wskazujemy najważniejsze zmiany wynikające z tego projektu.

REKLAMA

Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę miliony (dosłownie) obywateli Ukrainy mniej lub bardziej tymczasowo przeniosło się do Polski, aby szukać schronienia przed wojną. W rezultacie albo rozpoczęli pracę zdalną w Polsce dla swojego pracodawcy z siedzibą na Ukrainie albo po prostu podjęli pracę w Polsce. Wykonują oni swoją pracę z polskiego adresu zamieszkania i to wkrótce zrodzi problem dotyczący opodatkowania dochodów z tej pracy omówiony poniżej.
Tak zwana ulga na robotyzację jest jedną z niewielu prawdziwych korzyści podatkowych wprowadzonych od 2022 r. Z jednej bowiem strony wpływa ona na możliwość istotnego zmniejszenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, a jednocześnie, wbrew nazwie, dotyczyć może wielu podatników.
Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, tzw. „Polski Ład 2.0” została podpisana przez Prezydenta w dniu 13 czerwca 2022 r., natomiast 15 czerwca 2022 r. opublikowano ustawę w Dzienniku Ustaw (poz. 1265). Poniżej przedstawiamy zbiór najważniejszych planowanych zmian. W zdecydowanej większości zmiany mają wejść w życie od 1 lipca 2022 r.
Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) to system którego celem jest systematyczne gromadzenie oszczędności przez uczestnika PPK z przeznaczeniem na wypłatę po osiągnięciu przez niego 60 roku życia oraz na inne cele określone w ustawie o PPK. Oszczędności gromadzone w PPK pochodzą z trzech źródeł – od samego uczestnika, od pracodawcy i od państwa. Program PPK jest dobrowolny i można do niego przystąpić w dowolnym momencie jak i z niego zrezygnować na tej samej zasadzie.
Od 2022 roku obowiązują przepisy wprowadzające dodatkowe zachęty (preferencje podatkowe) dla przedsiębiorców w celu zobowiązania ich do przyjmowania zapłaty w formie płatności elektronicznych np. kartą płatniczą bądź przelewem. Obowiązek instalacji terminali płatniczych został zrekompensowany poprzez ulgę w podatku dochodowym.
Od 1 stycznia 2022 r. weszły w życie regulacje Polskiego Ładu, które przyniosły zmiany w ustawach o podatkach dochodowych, w ustawie o podatku VAT oraz wielu innych przepisach. Zmiany wprowadzone dla podatników CIT są rewolucyjne i w znakomitej ich większości prowadzą do wzrostu obciążeń podatkowych. Zmiany dla podatników PIT miały mieć efekt odwrotny – były zapowiadane jako historyczna obniżka podatków. Czy tak faktycznie jest? Niewątpliwie zmiany w zakresie PIT wywołują najwięcej emocji, m.in. z uwagi na to, że jako pierwsi rzeczywiste skutki Polskiego Ładu odczuli na własnej skórze właśnie podatnicy PIT.
Pracownicy, tj. osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę (art. 2 Kodeksu pracy, „kp”), mają prawo do korzystania z dni wolnych na opiekę nad dzieckiem z zachowaniem prawa do wynagrodzenia, zwanych potocznie urlopem opiekuńczym.
Szybki zwrot VAT. Od 1 stycznia 2022 r. w ustawie o VAT wprowadzony zostanie nowy 15-dniowy termin zwrotu VAT. Zmiana ta, wprowadzona w ramach tzw. Polskiego Ładu, jest potocznie nazywana szybkim zwrotem VAT. Kto i kiedy może dostać zwrot VAT w ciągu 15 dni?
Grupa VAT, czyli nowa instytucja zbiorczego podatnika VAT jest prawdopodobnie najmniej kontrowersyjną zmianą wynikającą z Polskiego Ładu. Nie budzi ona również sporów politycznych (choćby zmian w Senacie), czy krytyki większości ekspertów. Pojawia się zatem pytanie, czy warto rozważyć założenie Grupy VAT?
Deklaracja CIT-ST a praca zdalna. Pandemia wirusa COVID-19 wymusiła na pracodawcach zmiany organizacji pracy w zakładach pracy. Gdzie tylko było to możliwe, pracownicy zostali skierowani do wykonywania pracy w formie zdalnej (home office). Było to ogromne wyzwanie logistyczne, w których dotychczas praca była świadczona głównie stacjonarnie w siedzibie pracodawcy. Zmiana sposobu świadczenia pracy przez osoby zatrudnione wpłynęła na wiele kwestii z zakresu prawa pracy, między innymi wymusiła na rządzących zajęcie się tematem uregulowania pracy zdalnej. Przepisy w tym zakresie są obecnie konsultowane w ramach Rady Dialogu Społecznego. Praca zdalna stawia przed nami jednak o wiele więcej pytań. Jednym z problemów, jaki pojawia się w nawiązaniu do tego tematu, jest obowiązek składania deklaracji CIT-ST do urzędu skarbowego w przypadku, gdy pracodawca posiada zakłady (oddziały) na terenie innej jednostki samorządu niż siedziba przedsiębiorstwa. Czy w przypadku świadczenia pracy zdalnej przez pracowników również możemy mówić o obowiązku składania deklaracji CIT-ST przez podmioty, które przed pandemią nie były do tego zobowiązane?
Struktury hybrydowe w CIT. Od 1 stycznia 2021 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT) pojawiły się nowe regulacje, które dotyczą występowania tzw. struktur hybrydowych. Przedmiotowe przepisy zostały wprowadzone, żeby odpowiednio uregulować konsekwencje podatkowe związane z tworzeniem i stosowaniem struktur hybrydowych – co do zasady efektem ich zastosowania jest konieczność wyłączenia określonych pozycji z kosztów podatkowych lub też włączenia określonych kwot jako przychodów podatkowych. Koncepcja struktur hybrydowych jest zupełnie nowa w polskim prawie podatkowym, a wprowadzające i regulujące ją przepisy są dość nieprzejrzyście skonstruowane. Czy faktycznie każdy podatnik powinien się obawiać wystąpienia struktur hybrydowych i tym samym uważnie śledzić, czy każda z dokonywanych przez niego w działalności gospodarczej transakcji potencjalnie podlega restrykcjom podatkowym jako struktura hybrydowa?
SLIM VAT 2. Dnia 24 czerwca 2021 r. Sejm uchwalił ustawę zawierającą, zgodnie z uzasadnieniem, kolejny pakiet uproszczeń w rozliczaniu VAT. Nawiązując do do zmian przepisów z początku roku, ochrzczony został on SLIM VAT 2. Na obecnym etapie ustawa ta jest bliska zakończenia procesu legislacyjnego. 23 lipca 2021 r. Senat zgłosił poprawki, a ustawę skierowano do Komisji Finansów Publicznych. W zasadzie do 1 października 2021 r. mają wejść w życie wszystkie zmiany dotyczące VAT zawarte w tej nowelizacji, część z nich nawet wcześniej. Najważniejsze nowości wynikające z pakietu SLIM VAT 2 dla podatników VAT omawia Mirosław Siwiński, radca prawny, doradca podatkowy, Partner w Advicero Nexia.
Faktury korygujące - zmiany. Kilka miesięcy po wprowadzeniu w życie tzw. pakietu Slim VAT 1 (1 stycznia 2021 r.; drugi pakiet jest już też opublikowany) Ministerstwo Finansów wydało oficjalne objaśnienia podatkowe do pierwszego pakietu. Poniżej przedstawiamy najciekawsze wnioski z nich płynące dotyczące faktur korygujących.
Umowa na czas określony a ochrona przedemerytalna. Pracownik przed przejściem na emeryturę w związku z osiągnięciem wieku emerytalnego objęty jest szczególną ochroną stosunku pracy. Dzięki tej zasadzie, pracodawca nie może wypowiedzieć zawartej z pracownikiem umowy o pracę w okresie 4 lat przed osiągnięciem wieku emerytalnego przez pracownika. Czy ochrona ta zależna jest od długości trwania zawartej umowy o pracę? Czy istnieją wyjątki, które pozwalają na zakończenie stosunku pracy z pracownikiem w tym okresie?
Jak rozliczać koszty podatkowe na przełomie roku? Jak co roku, kwestia rozpoznawania odpowiednich kosztów zamykanym roku podatkowym, versus rozpoznanie tych kosztów w nowym, bieżącym roku, budzi wiele wątpliwości. Warto przypomnieć zasady rozpoznawania kosztów na przełomie lat, którymi powinni kierować się podatnicy.
Obniżenie wymiaru czasu pracy a urlop wychowawczy. Po wykorzystaniu urlopu macierzyńskiego oraz rodzicielskiego pracownik ma możliwość skorzystania maksymalnie z 35 miesięcy urlopu wychowawczego. W trakcie trwania tej nieobecności pracownik może podejmować pracę zarobkową zarówno u swojego pracodawcy jak i w innym zakładzie pracy, jeżeli nie uniemożliwia ona bezpośredniej opieki nad dzieckiem. W przypadku gdy pracownik chciałby wrócić do pełnienia obowiązków służbowych, jedną z możliwości jest praca w obniżonym wymiarze czasu pracy u swojego pracodawcy. Czy obniżenie wymiaru czasu pracy ma wpływ na wymiar urlopu wychowawczego?

REKLAMA