REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nexia Advicero

Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa

Nexia Advicero oferuje usługi doradztwa podatkowego, księgowego, corporate services oraz obsługę płacowo-kadrową. Poprzez współpracujące podmioty zapewniamy również pomoc prawną i audyt.

Należymy do międzynarodowej sieci Nexia International – jednej z 10 największych sieci audytorskich i konsultingowych na świecie, obecnej w ponad 115 krajach.

Cechujemy się indywidualnym podejściem do każdego Klienta i projektu, zawsze dopasowujemy naszą ofertę do konkretnych potrzeb. Wiemy, że każdy Klient jest inny, dlatego do każdego problemu podchodzimy elastycznie. Cenimy długofalową współpracę i rozwijamy się razem z naszymi Klientami. Klienci doceniają nasze zaangażowanie, bezpieczne rozwiązania i multidyscyplinarne podejście.

Organizujemy cykliczne spotkania dla naszych Klientów, podczas których przedstawiamy najważniejsze aktualne kwestie podatkowe lub księgowe. Bierzemy aktywny udział w procesach legislacyjnych oraz uczestniczymy w roli ekspertów podczas krajowych i zagranicznych wydarzeń. Dokładamy wszelki starań, by na bieżąco informować Klientów o pojawiających się zmianach, mogących wpłynąć na ich działalność.

Obszarami naszych działań jest m.in. doradztwo transakcyjne M&A, przeglądy due diligence i podatkowe, doradztwo dla funduszy inwestycyjnych oraz ventures capital, projekty w zakresie cen transferowych, korzystanie z ulg na działalność badawczo-rozwojową, procedury podatkowe, bieżące rozliczenia podatku VAT i pozostałych podatków korporacyjnych.

Nexia Advicero
Centrum Marszałkowska
ul. Marszałkowska 126/134
00-008 Warszawa
tel. +48 22 378 17 10
email: office@nexiaadvicero.eu
www: nexiaadvicero.eu

Najprawdopodobniej w pierwszych tygodniach 2023 r. wejdą w życie istotne zmiany Kodeksu pracy. Nie jest to jeszcze w całości „wielka nowelizacja” Kodeksu pracy, której projekt wszedł do Sejmu w 2022 r., a jedynie jej część, ale bardzo istotna dla dużej grupy pracowników i pracodawców – bo regulująca, w sposób w założeniu stały, instytucje pracy zdalnej. Dotychczas bowiem praca taka była wykonywana najpierw poza regulacją Kodeksu pracy, a następnie na podstawie przepisów o COVID. Poniżej zajmiemy się tym, co pracodawcy muszą w pierwszej kolejności przygotować, tj. dokumentacją.
W sierpniu 2022 r, ukazał się na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji kolejny projekt wprowadzenia poprawek i uproszczeń do polskiego VAT. Projektodawcy (Ministerstwo Finansów) szczególnie akcentują ten ostatni aspekt i nazywają oficjalnie projekt SLIM VAT 3. Projekt ma wejść w zasadniczej części od 1 stycznia 2023 r., ale niektóre przepisy też z dniem ogłoszenia. Poniżej wskazujemy najważniejsze zmiany wynikające z tego projektu.

REKLAMA

Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę miliony (dosłownie) obywateli Ukrainy mniej lub bardziej tymczasowo przeniosło się do Polski, aby szukać schronienia przed wojną. W rezultacie albo rozpoczęli pracę zdalną w Polsce dla swojego pracodawcy z siedzibą na Ukrainie albo po prostu podjęli pracę w Polsce. Wykonują oni swoją pracę z polskiego adresu zamieszkania i to wkrótce zrodzi problem dotyczący opodatkowania dochodów z tej pracy omówiony poniżej.
Tak zwana ulga na robotyzację jest jedną z niewielu prawdziwych korzyści podatkowych wprowadzonych od 2022 r. Z jednej bowiem strony wpływa ona na możliwość istotnego zmniejszenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, a jednocześnie, wbrew nazwie, dotyczyć może wielu podatników.

REKLAMA

Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, tzw. „Polski Ład 2.0” została podpisana przez Prezydenta w dniu 13 czerwca 2022 r., natomiast 15 czerwca 2022 r. opublikowano ustawę w Dzienniku Ustaw (poz. 1265). Poniżej przedstawiamy zbiór najważniejszych planowanych zmian. W zdecydowanej większości zmiany mają wejść w życie od 1 lipca 2022 r.
Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) to system którego celem jest systematyczne gromadzenie oszczędności przez uczestnika PPK z przeznaczeniem na wypłatę po osiągnięciu przez niego 60 roku życia oraz na inne cele określone w ustawie o PPK. Oszczędności gromadzone w PPK pochodzą z trzech źródeł – od samego uczestnika, od pracodawcy i od państwa. Program PPK jest dobrowolny i można do niego przystąpić w dowolnym momencie jak i z niego zrezygnować na tej samej zasadzie.
Od 2022 roku obowiązują przepisy wprowadzające dodatkowe zachęty (preferencje podatkowe) dla przedsiębiorców w celu zobowiązania ich do przyjmowania zapłaty w formie płatności elektronicznych np. kartą płatniczą bądź przelewem. Obowiązek instalacji terminali płatniczych został zrekompensowany poprzez ulgę w podatku dochodowym.
Od 1 stycznia 2022 r. weszły w życie regulacje Polskiego Ładu, które przyniosły zmiany w ustawach o podatkach dochodowych, w ustawie o podatku VAT oraz wielu innych przepisach. Zmiany wprowadzone dla podatników CIT są rewolucyjne i w znakomitej ich większości prowadzą do wzrostu obciążeń podatkowych. Zmiany dla podatników PIT miały mieć efekt odwrotny – były zapowiadane jako historyczna obniżka podatków. Czy tak faktycznie jest? Niewątpliwie zmiany w zakresie PIT wywołują najwięcej emocji, m.in. z uwagi na to, że jako pierwsi rzeczywiste skutki Polskiego Ładu odczuli na własnej skórze właśnie podatnicy PIT.
Pracownicy, tj. osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę (art. 2 Kodeksu pracy, „kp”), mają prawo do korzystania z dni wolnych na opiekę nad dzieckiem z zachowaniem prawa do wynagrodzenia, zwanych potocznie urlopem opiekuńczym.
Szybki zwrot VAT. Od 1 stycznia 2022 r. w ustawie o VAT wprowadzony zostanie nowy 15-dniowy termin zwrotu VAT. Zmiana ta, wprowadzona w ramach tzw. Polskiego Ładu, jest potocznie nazywana szybkim zwrotem VAT. Kto i kiedy może dostać zwrot VAT w ciągu 15 dni?
Grupa VAT, czyli nowa instytucja zbiorczego podatnika VAT jest prawdopodobnie najmniej kontrowersyjną zmianą wynikającą z Polskiego Ładu. Nie budzi ona również sporów politycznych (choćby zmian w Senacie), czy krytyki większości ekspertów. Pojawia się zatem pytanie, czy warto rozważyć założenie Grupy VAT?
Deklaracja CIT-ST a praca zdalna. Pandemia wirusa COVID-19 wymusiła na pracodawcach zmiany organizacji pracy w zakładach pracy. Gdzie tylko było to możliwe, pracownicy zostali skierowani do wykonywania pracy w formie zdalnej (home office). Było to ogromne wyzwanie logistyczne, w których dotychczas praca była świadczona głównie stacjonarnie w siedzibie pracodawcy. Zmiana sposobu świadczenia pracy przez osoby zatrudnione wpłynęła na wiele kwestii z zakresu prawa pracy, między innymi wymusiła na rządzących zajęcie się tematem uregulowania pracy zdalnej. Przepisy w tym zakresie są obecnie konsultowane w ramach Rady Dialogu Społecznego. Praca zdalna stawia przed nami jednak o wiele więcej pytań. Jednym z problemów, jaki pojawia się w nawiązaniu do tego tematu, jest obowiązek składania deklaracji CIT-ST do urzędu skarbowego w przypadku, gdy pracodawca posiada zakłady (oddziały) na terenie innej jednostki samorządu niż siedziba przedsiębiorstwa. Czy w przypadku świadczenia pracy zdalnej przez pracowników również możemy mówić o obowiązku składania deklaracji CIT-ST przez podmioty, które przed pandemią nie były do tego zobowiązane?
Struktury hybrydowe w CIT. Od 1 stycznia 2021 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT) pojawiły się nowe regulacje, które dotyczą występowania tzw. struktur hybrydowych. Przedmiotowe przepisy zostały wprowadzone, żeby odpowiednio uregulować konsekwencje podatkowe związane z tworzeniem i stosowaniem struktur hybrydowych – co do zasady efektem ich zastosowania jest konieczność wyłączenia określonych pozycji z kosztów podatkowych lub też włączenia określonych kwot jako przychodów podatkowych. Koncepcja struktur hybrydowych jest zupełnie nowa w polskim prawie podatkowym, a wprowadzające i regulujące ją przepisy są dość nieprzejrzyście skonstruowane. Czy faktycznie każdy podatnik powinien się obawiać wystąpienia struktur hybrydowych i tym samym uważnie śledzić, czy każda z dokonywanych przez niego w działalności gospodarczej transakcji potencjalnie podlega restrykcjom podatkowym jako struktura hybrydowa?
SLIM VAT 2. Dnia 24 czerwca 2021 r. Sejm uchwalił ustawę zawierającą, zgodnie z uzasadnieniem, kolejny pakiet uproszczeń w rozliczaniu VAT. Nawiązując do do zmian przepisów z początku roku, ochrzczony został on SLIM VAT 2. Na obecnym etapie ustawa ta jest bliska zakończenia procesu legislacyjnego. 23 lipca 2021 r. Senat zgłosił poprawki, a ustawę skierowano do Komisji Finansów Publicznych. W zasadzie do 1 października 2021 r. mają wejść w życie wszystkie zmiany dotyczące VAT zawarte w tej nowelizacji, część z nich nawet wcześniej. Najważniejsze nowości wynikające z pakietu SLIM VAT 2 dla podatników VAT omawia Mirosław Siwiński, radca prawny, doradca podatkowy, Partner w Advicero Nexia.
Faktury korygujące - zmiany. Kilka miesięcy po wprowadzeniu w życie tzw. pakietu Slim VAT 1 (1 stycznia 2021 r.; drugi pakiet jest już też opublikowany) Ministerstwo Finansów wydało oficjalne objaśnienia podatkowe do pierwszego pakietu. Poniżej przedstawiamy najciekawsze wnioski z nich płynące dotyczące faktur korygujących.
Umowa na czas określony a ochrona przedemerytalna. Pracownik przed przejściem na emeryturę w związku z osiągnięciem wieku emerytalnego objęty jest szczególną ochroną stosunku pracy. Dzięki tej zasadzie, pracodawca nie może wypowiedzieć zawartej z pracownikiem umowy o pracę w okresie 4 lat przed osiągnięciem wieku emerytalnego przez pracownika. Czy ochrona ta zależna jest od długości trwania zawartej umowy o pracę? Czy istnieją wyjątki, które pozwalają na zakończenie stosunku pracy z pracownikiem w tym okresie?
Jak rozliczać koszty podatkowe na przełomie roku? Jak co roku, kwestia rozpoznawania odpowiednich kosztów zamykanym roku podatkowym, versus rozpoznanie tych kosztów w nowym, bieżącym roku, budzi wiele wątpliwości. Warto przypomnieć zasady rozpoznawania kosztów na przełomie lat, którymi powinni kierować się podatnicy.
Obniżenie wymiaru czasu pracy a urlop wychowawczy. Po wykorzystaniu urlopu macierzyńskiego oraz rodzicielskiego pracownik ma możliwość skorzystania maksymalnie z 35 miesięcy urlopu wychowawczego. W trakcie trwania tej nieobecności pracownik może podejmować pracę zarobkową zarówno u swojego pracodawcy jak i w innym zakładzie pracy, jeżeli nie uniemożliwia ona bezpośredniej opieki nad dzieckiem. W przypadku gdy pracownik chciałby wrócić do pełnienia obowiązków służbowych, jedną z możliwości jest praca w obniżonym wymiarze czasu pracy u swojego pracodawcy. Czy obniżenie wymiaru czasu pracy ma wpływ na wymiar urlopu wychowawczego?
Wprowadzenie nowego JPKV7, który jest przede wszystkim narzędziem do automatycznego gromadzenia i przetwarzania danych i to jak zgodnie podkreślają eksperci nie tylko na potrzeby VAT prowokuje powrót pytania postawionego w tytule. Powrót, gdyż to pytanie pojawiło się po raz pierwszy gdy jedna z Izb Administracji Skarbowej rozpisała przetarg na oprogramowanie do namierzania „allegrowiczów” wykorzystane potem przez fiskusa z dużą skutecznością. Od tego czasu wzrosła liczba instrumentów w rękach skarbówki, które możemy zaliczyć do sztucznej inteligencji. Poniżej przedstawiam ich listę, jak i ocenę legalności ich wykorzystania.
Co się zmieni w podatkach dochodowych w 2021 roku? Jakie są zasady ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych (tzw. estońskiego CIT)? Jak zmieni się opodatkowanie spółek komandytowych i spółek nieruchomościowych? Jak wykonać obowiązek publikowania strategii podatkowej? Jak rozliczać straty? Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian podatkowych, na które powinni przygotować się podatnicy podatków dochodowych w 2021 roku.

REKLAMA