Anna Nasiłowska
Dołącz do grona ekspertów
O tym, w którym momencie poniesiony koszt zaliczymy do kosztów uzyskania przychodów, decyduje przede wszystkim charakter kosztu podatkowego.
Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz podatku dochodowym od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów nie zaliczymy wydatków z tytułu zapłaty następujących podatków:- podatków dochodowych - podatku od spadków i darowizn- podatku akcyzowego, ale tylko od ubytków lub niedoborów wyrobów akcyzowych- podatku od towarów i usług – z wyjątkami.
REKLAMA
Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku dochodowym od osób prawnych przewidują takie same rozwiązania w zakresie nieuznawania strat za koszty uzyskania przychodów. Przyjmijmy, że strata oznacza utratę, zmniejszenie wartości składników majątkowych podatnika, na skutek wystąpienia zdarzeń losowych.Poniżej prezentujemy przypadki, w których ustawodawca nie uznaje straty za koszt uzyskania przychodów.
Kary i opłaty sankcyjne to koszty, które mogą pojawić się w toku prowadzonej działalności gospodarczej w związku z naruszeniem przez podatników zakazów, niewypełniania obowiązków nakładanych przez organy władzy na podstawie przepisów prawa. Co do zasady wydatki z tytułu kar i opłat sankcyjnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Celem ich jest zniechęcenie podatników do nieprzestrzegania prawa, a nałożone kary powinny stanowić realne obciążenie finansowe prowadzonej działalności.
REKLAMA
Prowadzenie działalności gospodarczej nierozłącznie jest związane z ponoszeniem kosztów. Zdarzyć się może, że wydatki poniesiemy jeszcze przed formalnym rozpoczęciem działalności, musimy bowiem zapłacić za wynajem lokalu, kupić materiały biurowe, ponieść wydatki na reklamę działalności.
Każdy podatek, który zapłaciliśmy w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, o ile wydatek z tego tytułu został poniesiony w celu uzyskania, zachowania, zabezpieczenia źródła przychodu i nie został wymieniony pośród wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów stanowi koszt podatkowy.
Na podstawie przepisów kodeksu cywilnego (art. 483) kontrahenci mogą postanowić w umowie, że naprawienie szkody powstałej na skutek niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania niepieniężnego nastąpi przez zapłatę określonej sumy pieniężnej tzw. kary umownej.
Stratę w kategorii kosztów, należy rozumieć jako poniesiony nakład. Niestety przepisy ustaw regulujących podatki dochodowe nie definiują straty jako kosztu uzyskania przychodu. Próbując zrozumieć to pojęcie sprawdźmy jego znaczenie językowe, sięgnijmy do definicji książkowych oraz wyroków sądowych.
Czy i kiedy skapitalizowane odsetki od pożyczki zaliczymy do kosztów uzyskania przychodów
09.03.2010
Prowadzę działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. W związku z prowadzoną działalnością zaciągnąłem w banku pożyczkę. Na podstawie umowy bank będzie naliczał i kapitalizował odsetki od pożyczki w okresach kwartalnych. Czy skapitalizowane odsetki mogę zaliczyć do kosztów podatkowych, a jeśli tak – to kiedy (w dacie kapitalizacji, czy spłaty pożyczki).
Podatnicy, w roku podatkowym, w którym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej, oraz mali podatnicy, mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 klasyfikacji środków trwałych, z wyłączeniem samochodów osobowych, w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50 000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych.
Jestem osobą fizyczną i prowadzę samodzielną działalność gospodarczą, którą zamierzam rozszerzyć o punkt usług ksero, drukowania, wykonywania nadruków. W tym celu planuję wynająć większy lokal w odpowiednim punkcie w miejscowości, gdzie prowadzę działalność. Ten, o którym myślę wymaga jednak podjęcia znacznych prac przystosowawczych. Obejmą one między innymi wyburzenie ścian i postawienie nowych w innym rozkładzie, wymianę instalacji elektrycznej i wodno - kanalizacyjnej, wymianę okien, ułożenie podłóg, wykonanie instalacji alarmowej. Jak rozliczyć podatkowo koszty podjętych prac?
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi działalność gospodarczą, między innymi w budynkach stanowiących jej własność. W związku z rozszerzeniem zakresu działalności spółka zamierza przebudować pomieszczenia służące magazynowaniu towarów i dostosować je do potrzeb biura i sali konferencyjnej. Planowane prace mają obejmować między innymi postawienie ścian zgodnie z potrzebami spółki, wstawienie dodatkowych drzwi, wymianę instalacji elektrycznej, położenie posadzek, wykonanie hydrauliki, malowanie. Spółka szacuje, że koszt prac wyniesie około 15 000 zł. Czy poniesione wydatki spółka powinna potraktować jako remont, czy jako ulepszenie? Jak rozliczyć podatkowo poniesione koszty?
Podatnicy, w roku podatkowym, w którym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej, oraz mali podatnicy, mogą jednorazowo zamortyzować środki trwałe zaliczane do grupy 3-8 klasyfikacji środków trwałych (z wyłączeniem samochodów osobowych), w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50 000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych. W latach 2009-2010 wyjątkowo zwiększono limit do równowartości 100 tys. euro rocznie.
Ta metoda amortyzacji polega na możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie środków trwałych wymienionych w ustawach o podatkach dochodowych poprzez dokonanie ich jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Odpisu dokonuje się od wartości początkowej tych środków trwałych, w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50 000 euro łącznej wartości tych odpisów (w latach 2009 – 2010 uprawnieni podatnicy mogli wykorzystać podwyższony limit odpisów amortyzacyjnych wynoszący równowartość 100 000 euro).
Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych od nabytych lub wytworzonych we własnym zakresie środków trwałych.
Amortyzacja w ujęciu rachunkowym
08.03.2010
Amortyzacja oznacza koszt zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Przedsiębiorstwo nabywa środki trwałe z założeniem, iż będą użytkowane w dłuższym okresie.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi działalność handlową, w ramach której handluje kwiatami, sadzonkami krzewów i drzew ozdobnych. Dla potrzeb prowadzonej działalności spółka kupuje wielorazowego użytku opakowania, palety, skrzynie. W większości zakupione składniki nie przedstawiają wartości większej niż 3 500 zł. Czy spółka powinna wpisać je do ewidencji środków trwałych i poddać amortyzacji.
Pracownikowi oddelegowanemu przez pracodawcę w zagraniczną podróż służbową przysługuje zwrot wydatków, które poniósł w czasie tej podróży. Obowiązek zwrotu wydatków spoczywa na pracodawcy. Koszty poniesione w związku z podróżą służbową pracodawca zaliczy do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli podróż służbowa była związana z prowadzoną działalnością gospodarczą i została odbyta w celu uzyskania przychodów.
Wysokość oraz warunki ustalania należności z tytułu podróży służbowej odbywanej za granicą określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 ze zm.).
Wynagrodzenia pracownika i inne świadczenia związane z pracą jako koszt uzyskania przychodów
08.03.2010
Wynagrodzenie wypłacane pracownikowi z tytułu wykonywanej pracy stanowi dla pracodawcy koszt uzyskania przychodu. Oczywiście zawsze na uwadze mieć musimy, że wypłata wynagrodzenia, tak jak każdy inny wydatek, zaliczymy do kosztów podatkowych, jeżeli wydatek ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i służy osiągnięciu przychodów firmy.