REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Magdalena Golińska

Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Golińska

aplikant radcowski

Ekspert w dziedzinie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Ukończyła prawo i prawo kanoniczne. Obecnie pracuje w administracji rządowej i specjalizuje się także w prawie telekomunikacyjnym

Celem wydania świadectwa pracy jest obiektywne określenie elementów związanych z dotychczasowym zatrudnieniem, które mają lub mogą mieć znaczenie dla pracownika, jego uprawnień oraz oceny przy podejmowaniu nowego zatrudnienia.
Kodeks pracy w art. 63(1) Kodeksu pracy wskazuje, iż po śmierci pracownika prawa majątkowe ze stosunku pracy przechodzą w równych częściach na małżonka oraz inne osoby spełniające warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej w myśl przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. W przypadku gdy takich osób nie ma, prawa te wchodzą do spadku.

REKLAMA

Odpowiedzialność pracownika za szkodę wyrządzoną pracodawcy ograniczona jest do wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia.
Niedopuszczalne jest uzależnianie wydania świadectwa pracy od spełnienia przez pracownika jakichkolwiek dodatkowych warunków.

REKLAMA

Pracodawca ma obowiązek podać w oświadczeniu o wypowiedzeniu umowy o pracę na czas nieokreślony przyczynę wypowiedzenia. Przyczyn dokonania wypowiedzenia może być wiele, ale dla skuteczności wypowiedzenia wystarcza podanie jednej.
Prawo do natychmiastowego rozwiązania umowy o pracę (czyli bez wypowiedzenia) przysługuje pracownikowi w dwóch przypadkach.
Z chwilą śmierci pracownika stosunek pracy wygasa, co jest oczywistą konsekwencją jednej z cech tego stosunku, polegającej na tym, iż świadczenie pracownika ma charakter osobisty - praca nie może być wykonywana przez inną osobę.
Naruszenie przez pracodawcę prawa pracownika do otrzymania w przepisanym terminie właściwie sporządzonego świadectwa pracy może spowodować powstanie szkody po stronie pracownika. W takiej sytuacji pracownikowi przysługuje roszczenie o odszkodowanie.
Obecnie porzucenie pracy nie pociąga za sobą automatycznie wygaśnięcia stosunku pracy. Aby pracodawca podjął właściwe działania powinien najpierw właściwie zidentyfikować zamiar pracownika, który nie stawił się do pracy.
Zgodnie z zasadą Prawa Pracy, z dniem śmierci pracodawcy umowy o pracę z pracownikami wygasają, chyba, że pracownik zostaje przejęty przez nowego pracodawcę na podstawie art. 23 (1) Kodeksu pracy.
Zgodnie z art. 63(1) § 1 kodeksu pracy, z dniem śmierci pracownika stosunek pracy wygasa. Trzeba pamiętać, że w takiej sytuacji kodeks w szczególny sposób reguluje sytuację praw majątkowych pracownika po jego śmierci, gdyż zgodnie z Kodeksem cywilnym do spadku nie należą m.in. prawa, które z chwilą śmierci przechodzą na określone osoby niezależnie od tego, czy są one spadkobiercami.
Co do terminu wydania świadectwa, winno ono być wystawione niezwłocznie po ustaniu stosunku pracy, a więc bez nieuzasadnionej zwłoki.
Kodeks pracy przewiduje możliwość zawierania umów o pracę obejmujących nieobecność innego pracownika, jest to tak zwana umowa na zastępstwo. Najczęściej dotyczy to pracownic kobiet, które korzystają z urlopu macierzyńskiego i wychowawczego.
W praktyce możemy mieć do czynienia z różnego rodzaju naruszeniami obowiązku pracodawcy wystawienia świadectwa pracy i doręczenia go pracownikowi.
Przejęcie zakładu pracy lub jego części powoduje, iż nowy pracodawca z mocy prawa staje się stroną dotychczasowych stosunków pracy. Przekształcenie to następuje automatycznie, tj. z mocy samego prawa, bez konieczności dokonywania przez pracodawcę lub pracownika jakichkolwiek czynności, w szczególności składania oświadczeń woli.
Kodeks pracy określa różne rodzaje i formy zatrudnienia. W niniejszym artykule zostanie krótko przedstawiona ich charakterystyka.
Przyczynami usprawiedliwiającymi nieobecność pracownika w pracy są zdarzenia i okoliczności określone przepisami prawa pracy, które uniemożliwiają stawienie się pracownika do pracy i jej świadczenie, a także inne przypadki niemożności wykonywania pracy wskazane przez pracownika i uznane przez pracodawcę za usprawiedliwiające nieobecność w pracy.
W prawie pracy dopuszczalne jest zawarcie przedwstępnej umowy o pracę na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.
Pierwszy etap w procesie powstawania spółki partnerskiej stanowi zawarcie umowy spółki, która powinna zawierać określone elementy. Jakie elementy powinna zawierać umowa spółki partnerskiej?
W obrocie gospodarczym wyrażenia „firma” używa się dla określenia samej działalności gospodarczej i ogólnie formy jej wykonywania, tymczasem firma spółki to nic innego jak jej nazwa.

REKLAMA