REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Waldemar Żuchowski

Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski

Doradca podatkowy

Prawnik, autor wielu publikacji w zakresie podatków. Posiada doświadczenie i praktykę w zakresie podatków i prawa podatkowego zdobyte w organach podatkowych i w kancelarii podatkowej.

Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkiem VAT i podatkami dochodowymi.

Prowadzę od niedawna działalność gospodarczą w zakresie produkcyjno-usługowo-handlowym. Jestem już zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Dokonałem w ramach firmy zakupów towarów na raty, czy od takich zakupów na raty związanych z prowadzoną przeze mnie firmą mogę odliczać podatek?
Zamierzam wkrótce uruchomić filię mojego przedsiębiorstwa w innym mieście niż siedziba główna. Do uruchomienia filii zamierzam oddelegować mojego pracownika na okres kilku miesięcy. Z tego co wiem pracownikowi oprócz wynagrodzenia przysługuje dodatek za rozłąkę. Czy taki dodatek za rozłąkę w wysokości 23 zł za każdy dzień w miejscu oddelegowania służbowego powinien być opodatkowany PIT?

REKLAMA

Jestem przedsiębiorcą prowadzę działalność jednoosobowo. W ramach mojej działalności gospodarczej ponoszę różne wydatki na zakupy towarów i usług, które są obciążone VAT-em na terenie kraju UE. Jestem podatnikiem VAT zarejestrowanym w Polsce. Czy istnieje możliwość odzyskania VAT-u zapłaconego za granicą?
Wkrótce zamierzam dokonać likwidacji mojej firmy. Po przeprowadzeniu likwidacji chciałbym cały mój majątek firmowy podarować synowi i córce. W związku z powyższym mam wątpliwości, czy darowany majątek będzie podlegał podatkowi od towarów i usług z uwagi na to, że jestem podatnikiem VAT, a wiele przekazywanych ruchomości stanowią środki trwałe.

REKLAMA

Prowadzimy w wynajmowanej powierzchni magazynowej działalność produkcyjno-handlową w formie spółki jawnej. Spółka jest podatnikiem VAT. Zamierzamy spółkę zlikwidować. Na terenie hali znajdują się wyprodukowane towary oraz maszyny produkcyjne (środki trwałe) oraz inne ruchomości. Zastanawiamy się czy w przypadku sprzedaży ruchomości stanowiących własność spółki powstanie obowiązek zapłaty VAT. Ponieważ do tej pory VAT po zakupie danej ruchomości był przez spółkę odliczany, dotyczy to również komponentów do produkcji własnych towarów.
Prowadzimy spółkę. Na skutek podtopienia naszej siedziby straciliśmy ogromną część majątku jaki znajdował się na terenie siedziby firmy. Zalaniu uległo również biuro firmy w tym także dokumenty podatkowo-księgowe. Jak spółka powinna postąpić w takiej sytuacji wobec urzędu skarbowego i co zrobi urząd skarbowy względem naszej spółki?
Obecnie prowadzę zarejestrowaną działalność gospodarczą. Jednak w przeszłości bywało z tym różnie. Wiem, że urząd skarbowy może sprawdzić czy płaciłem podatki i czy w prawidłowej wysokości. Jakie konsekwencje grożą mi w przypadku ustalenia niezapłaconych podatków?
Prowadzimy z bratem spółkę jawną, której przedmiotem działalności jest handel i usługi. Czasem kierujemy naszych pracowników na różne szkolenia. Są to szkolenia m. in., tj.: nauka języków obcych, kursy księgowości, komunikacja z klientem itd. Szkolenia i kursy, na które kierujemy pracowników mają za zadanie podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników, ale również mają one motywować. W związku z tym powstaje pytanie jak rozliczać koszty nauki i doszkalania naszych pracowników.
Zamierzam wkrótce kupić i sprowadzić samochód osobowy spoza UE - najprawdopodobniej z USA. W związku z tym chciałbym się dowiedzieć jakie zapłacę z tego tytułu podatki.
Prowadzę firmę, która zajmuje się głównie handlem zagranicznym na terenie Unii Europejskiej. W ostatnim okresie doszło do kradzieży naszego towaru podczas transportu. Towar jechał do francuskiego kontrahenta. W związku z tym nie wiem czy w tej sytuacji będzie istniała możliwość zastosowania stawki 0% VAT, jak to ma miejsce przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów (WDT).
Od niedawna prowadzę działalność gospodarczą w zakresie usług budowlanych a w szczególności dotyczy to usług remontowo-budowlano-instalacyjnych. Wykonujemy bardzo szeroki zakres takich usług i współpracujemy z wieloma klientami, z którymi z kolei rozliczamy się w bardzo zróżnicowany sposób. Zwykle zakres wykonywanych robót jak również sposób rozliczenia określa pisemna umowa. W związku z tym mamy wątpliwości jak poprawnie się rozliczać a dokładnie kiedy dla mnie powstanie przychód z tytułu wykonywanych robót, czy w trakcie inwestycji, a po zakończeniu pewnych konkretnych robót czy może po zakończeniu całej inwestycji?
W ubiegłym miesiącu odziedziczyłem po moim ojcu spadek. W skład spadku wchodzi nieruchomość, niewielka kwota pieniężna, samochód oraz inne mniejsze nieruchomości. Oprócz spadku odziedziczyłem również długi w łącznej kwocie ok. 10 tys. zł. W związku z tym mam pytanie czy opodatkowaniem podlega cała wartość spadku, czy może wartość spadku po odliczeniu długów?
Moja firma stale powiększa swój asortyment oferty o dodatkowe produkty. W związku z tym informujemy, zachęcamy kontrahentów do ich nabywania w tym celu organizujemy, prezentacje naszych towarów na targach, wystawach. Wszystkie powstałe w ten sposób koszty np. wynajęcie stoiska, przejazdy, noclegi, zakup wszelkiego rodzaju artykułów reklamowych prezentowanych podczas targów i wystaw, są potwierdzane fakturami VAT. Czy mogę obniżyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego w związku z powyższymi wydatkami?
W ostatnim czasie korzystaliśmy z usług niemieckiej firmy, która dokonywała naprawy maszyny w naszym zakładzie. Otrzymaną fakturę za naprawę rozliczyliśmy w miesiącu marcu, a w kwietniu otrzymaliśmy od niemieckiego kontrahenta korektę faktury, która podwyższyła cenę usługi naprawy o dodatkowe koszty. Wskutek tego wystawiliśmy korektę faktury wewnętrznej w miesiącu kwietniu. W związku z powyższym nie mamy pewności za jaki okres tę korektę powinniśmy rozliczyć, czy za marzec czy może za kwiecień?
Jestem przedsiębiorcą VAT-owcem. Jestem zmuszony w najbliższym czasie zawiesić działalność gospodarczą. Udało mi się zdobyć wiele informacji na temat zawieszenia działalności w zakresie PIT i innych obowiązków administracyjnych, jednak nie posiadam wiedzy jak postępować jeśli chodzi o obowiązki podatnika VAT. Bardzo proszę o poradę w tym zakresie.
Generalną zasadą jest, że za datę powstania przychodu np. usługi najmu które rozliczane winny być w okresach rozliczeniowych, uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego na wystawionej fakturze lub w umowie.
Jestem podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzę wymianę handlową z wieloma kontrahentami. Zdarza się, że moi kontrahenci nie wywiązują się z umowy, która przewiduje kary umowne za nienależyte wykonanie zamówienia. Z tego tytułu otrzymuję różne kwoty (kara umowna) wyliczane procentowo od wartości zamówienia. Czy kwota, którą otrzymuję jako karę umowną podlega VAT?
Prowadzę działalność gospodarczą - wytwarzam i montuję na indywidualne zamówienia schody, barierki, drzwi itd. Dotąd myślałem, że do takich usług należy stosować stawkę 7% VAT. Niedawno jednak przeczytałem, że montaż schodów z balustradą jest objęty stawką 22% VAT. Czy montując własne wyroby świadczę usługę, czy może jest to dostawa, a może powinienem wystawić dwie faktury?
Jestem przedsiębiorcą i chciałbym dla mojej byłej pracownicy i pracownika, którzy obecnie są już na emeryturze, z wdzięczności za ich wieloletnią nienaganną pracę, przekazać nieodpłatne świadczenia w postaci prezentów. Prezentem z okazji obchodzonego przez nich jubileuszu 50-lecia wspólnego pożycia małżeńskiego będzie sprzęt rehabilitacyjny o wartości 450,- zł, dla każdego z nich. Przekazanie prezentów zostanie dokonane w związku z uhonorowaniem jubilatów, nie będzie to promocja firmy. Czy taki prezent od byłego pracodawcy emeryci powinni opodatkować?
Prowadzimy działalność gospodarczą i posiadamy samochody dostawcze. Każdy z naszych kierowców po pracy może wrócić autem do domu i z niego korzystać do własnych celów. Podobno korzystanie przez pracowników z samochodów firmowych dla prywatnych celów jest dla nich przychodem podlegającym PIT. Czy tak jest naprawdę i czy musimy prowadzić specjalną ewidencję takich przychodów?

REKLAMA