REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Paweł Huczko

Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.

Przez 10 lat (1994-2004) współpracował z jedną z warszawskich kancelarii prawniczych jako prawnik specjalizujący się w sprawach z zakresu prawa podatkowego, prawa handlowego, prawa pracy.

Pracował również w Biurze Zarządzania Funduszami Europejskimi Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego.

Od 2005 roku związany z INFOR PL SA. Utworzył i prowadził serwisy podatkowe portalu biznes.wieszjak.pl, które obecnie wchodzą w skład portalu infor.pl. Współtworzył portal rodzina-i-kariera.infor.pl. Aktualnie redaktor portalu infor.pl.

Autor kilkuset artykułów i porad z zakresu podatków i prawa gospodarczego opublikowanych w Monitorze Księgowego, Biuletynie VAT, Biuletynie Podatków Dochodowych i na portalu infor.pl.

Współautor książki „Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017”.

Odznaczony medalem „VIRTUS EST PERFECTA RATIO” im. Księcia Franciszka Ksawerego Druckiego‑Lubeckiego – Ministra Skarbu.

Podatnicy prowadzący podatkowe księgi przychodów i rozchodów muszą na koniec każdego roku i w kilku innych sytuacjach sporządzić spis z natury zwany potocznie remanentem. Remanent jest ważny m.in. dlatego, że bierze się go pod uwagę obliczając dochód z działalności gospodarczej. Nieprawidłowy remanent oznacza nieprawidłowo ustalony dochód a więc również błędny PIT. Warto wiedzieć zatem jak i kiedy sporządzić taki spis oraz co powinien zawierać.
Czy przedsiębiorca poruszający się motocyklem może zaliczyć do kosztów wydatki na nabycie odzieży motocyklowej (czyli np. kasku motocyklowego, skórzanej kurtki etc.)? Używania kasku przez motocyklistę wymaga prawo o ruchu drogowym. Jednak Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że są to wydatki o charakterze osobistym i jako takie nie można ich zaliczyć do kosztów podatkowych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Przedsiębiorcy mają duży problem, bo nadal nie wiadomo, czy VAT można odliczać w pełni od wszystkich rodzajów samochodów osobowych, czy tylko od tych z „kratką” i homologacją. Mimo upływu roku od wyroku ETS uchylającego ograniczenia w odliczaniu VAT od samochodów w postaci tzw. wzoru Lisaka nie doczekaliśmy się ani nowych przepisów w tym zakresie ani jednolitej interpretacji istniejącego obecnie stanu prawnego.
Choćby to wydawało się absurdalne, to jednak bezrobotny powinien uwzględnić otrzymany w trakcie roku zasiłek dla bezrobotnych w PIT na podstawie PIT-11 otrzymanego z urzędu pracy. Natomiast inne świadczenia dla bezrobotnych, np. środki na założenie działalności gospodarczej są zwolnione z podatku dochodowego.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie z 21 kwietnia 2004 r. w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Do czasu jego uchwalenia należy stosować bezpośrednio przepisy wspólnotowe w aktualnym brzmieniu.
Dla zachowania terminu złożenia zeznania wystarczy zanieść wypełniony i podpisany przez podatnika, podatników lub pełnomocnika odpowiedni formularz do urzędu skarbowego. Zeznanie można też wysłać za pośrednictwem Poczty Polskiej albo elektronicznie przez internet i to nawet bez konieczności składania podpisu elektronicznego poprzez system e-Deklaracje lub Portal Podatkowy. Trzeba tylko zdążyć to zrobić najpóźniej 2 maja 2016 r. (30 kwietnia wypada w 2016 r. w sobotę), a w przypadku PIT–28, PIT-16A i PIT-19A do 1 lutego 2016 r.(bowiem 31 stycznia wypadł w 2016 r. w niedzielę).
Dla zachowania terminu złożenia zeznania wystarczy zanieść wypełniony i podpisany przez podatnika, podatników lub pełnomocnika odpowiedni formularz do urzędu skarbowego. Zeznanie można też wysłać za pośrednictwem Poczty Polskiej a niektóre PITy także elektronicznie przez internet.
Czasem spacerując po urzędach skarbowych, czy nawet urzędach gmin (dzielnic) możemy się natknąć na sporą maszynę (wielkości bankomatu) z dotykowym ekranem. To rzadko jednak występujące urządzenie, to urzędomat (zwany też PITomatem). Składając zeznanie PIT za pomocą tego urządzenia należy podać swój NIP, wskazać, którą deklarację składamy, włożyć do podajnika wypełniony formularz, a następnie odebrać wydrukowane potwierdzenie z datą i godziną złożenia.
Czy trzeba złożyć PITa i jednocześnie zapłacić podatek, który wynika z tego zeznania? Czy też można złożyć PIT np. w styczniu, a podatek wpłacić na konto urzędu skarbowego dopiero 30 kwietnia?
PIT-39 to formularz przeznaczony dla podatników, którzy w rozliczanym roku podatkowym uzyskali przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych nabytych lub wybudowanych po dniu 31 grudnia 2008 r. opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30e ustawy o PIT.
PIT-39 to nowy formularz stosowany dopiero od rozliczenia za 2009 rok. Przeznaczony jest dla podatników, którzy w rozliczanym roku podatkowym uzyskali przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych nabytych lub wybudowanych po dniu 31 grudnia 2008 r. opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30e ustawy o PIT.
Od 1 kwietnia 2010 r. określono w nowy sposób grupy działalności, kategorie ryzyka i stopy procentowe składki na ubezpieczenie wypadkowe dla poszczególnych grup działalności.
Od początku 2011 r. obowiązują stawki VAT w wysokości 23 %, 8 % i 5 %. Stawka 0 % nadal będzie stosowana co do zasady do obrotu międzynarodowego. Stawki VAT podwyższone 1 pkt procentowy (z 22 % na 23 % i z 7 % na 8 %) wprowadzone były początkowo na okres tymczasowy (na 3 lata, tj. do 31 grudnia 2013 r.). Mimo poprawy sytuacji finansów publicznych stawki te obowiązują cały czas. W projekcie ustawy budżetowej na 2018 r. przyjętym przez Radę Ministrów 26 września 2017 r. założono pozostawienie stawek VAT w 2018 roku na poziomach obowiązujących w 2017 roku.
Chciałabym rozliczyć się w tym roku z moim małżonkiem. Proszę o wyjaśnienie zasad wspólnego rozliczenia.
Chciałabym rozliczyć się w tym roku z moim małżonkiem. Proszę o wyjaśnienie zasad wspólnego rozliczenia.
Niestety nie każdą działalność gospodarczą można tak od razu rozpocząć bazując tylko na wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Legalne podejmowanie i wykonywanie niektórych rodzajów działalności gospodarczej jest możliwe dopiero po uzyskaniu koncesji, wpisu do rejestru działalności regulowanej, zezwolenia, licencji albo zgody. Czasem trzeba też wykazać się posiadaniem odpowiednich uprawnień zawodowych.
Oleju opałowy ma niższą stawkę akcyzy niż inne paliwa. Warunkiem skorzystania z obniżonej stawki akcyzy jest posiadanie stosownych oświadczeń. Kontrola skarbowa wykazała szereg nieprawidłowości w tym zakresie u sprzedawców tego oleju.
Czy faktycznie lunch, czy obiad w restauracji zafundowane kontrahentowi, czy klientowi to reprezentacja, czy europejski standard prowadzenia firmy? Trudno oprzeć się wrażeniu, że w tytułowej kwestii fiskus bawi się z podatnikami w kotka i myszkę. Upoważnieni do wydawania interpretacji podatkowych dyrektorzy izb skarbowych udzielają bowiem różnych odpowiedzi na de facto to samo pytanie podatników.
Długotrwały spór firm transportowych z Ministrem Finansów dobiegł właśnie końca. Minister przyznał bowiem w końcu, że osoby prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wykonywania usług transportowych mają prawo zwiększać swoje koszty uzyskania przychodu o wartość diet z tytułu podróży służbowych.
Najpóźniej 29 lutego 2012 r. powinieneś otrzymać od pracodawcy informację PIT-11 o dochodach uzyskanych i pobranych zaliczkach w 2012 roku. Jednak jeżeli nie otrzymasz tej informacji i tak musisz złożyć swojego rocznego PIT-a za 2011 rok.

REKLAMA