REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
ID Advisory

Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania

Po wielu latach lat spędzonych na stanowiskach managerskich w firmach z tzw. Wielkiej Czwórki oraz w największych kancelariach prawnych, postanowiliśmy stworzyć miejsce, które pozwoli kompleksowo, a jednocześnie w zindywidualizowany sposób rozpatrywać problemy naszych Klientów. Problemy nie tylko podatkowe czy prawne, ale przede wszystkim biznesowe.

ID Advisory to ekspercka kancelaria prawno-podatkowa, którą tworzą wyłącznie wyspecjalizowani eksperci. Nie delegujemy do pracy u Klienta praktykantów i osób bez odpowiedniego doświadczenia. Klient ma pewność, że posiadający wieloletnie doświadczenie ekspert, z którym prowadzi rozmowy będzie obsługiwał go osobiście.

Naszym priorytetem jest zrozumienie biznesu Klienta, poznanie jego tożsamości i zarządzanie kwestiami prawno-podatkowymi przewidując ich długoterminowe konsekwencje. Wspólnie z Klientem bierzemy odpowiedzialność za decyzje, które podejmować należy oceniając nie tylko obecny stan faktyczny, ale przewidując ich wpływ na dalszy rozwój biznesu.

Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania, które mają zapewnić bezpieczeństwo, ale również maksymalnie usprawnić efektywność biznesową.

Kontakt:

ID Advisory
Budynek Skylight, XIV piętro
ul. Złota 59, 00-120 Warszawa
+48 22 110 38 21
biuro@idadvisory.pl
https://idadvisory.pl/

Przygotowane zostały zmiany projektu ustawy o podatku VAT, zgodnie z wskazanymi przez Ministra Finansów informacjami miałyby one wejść w życie już od 1 stycznia 2025 r. Zmiany te mają mieć szeroki zakres, ponieważ mają dotyczyć między innymi obniżonych stawek VAT, mechanizmu odwrotnego obciążenia, ale również mają wpłynąć na obowiązki dotyczące integracji kas rejestrujących.
Ulga na ekspansję, która weszła w życie 1 stycznia 2022 roku. Jej celem jest wspieranie przedsiębiorców w zwiększaniu przychodów ze sprzedaży produktów, szczególnie poprzez rozszerzenie działalności na nowe rynki. Mimo że ulga na ekspansję pozwala zaoszczędzić do 190 tys. złotych rocznie, w praktyce okazała się mało popularna – w 2022 roku skorzystało z niej jedynie 224 podatników CIT. To pokazuje, że pomimo potencjalnie dużych korzyści, ulga wciąż nie cieszy się szerokim zainteresowaniem wśród przedsiębiorców.

REKLAMA

Ulga na innowacyjnych pracowników jest przeznaczona dla podatników prowadzących działalność badawczo-rozwojową, przez którą zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy CIT rozumie się działalnością twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

REKLAMA

Niezmiennie wśród podatników CIT pojawiają się wątpliwości w zakresie stosowania ulg podatkowych. Jest to po części spowodowane niejasnymi przepisami, co przekłada się na niskie zainteresowanie ulgami podatkowymi w CIT. W 2022 r. z ulgi na ekspansję skorzystało tylko 224 podatników CIT, z ulgi na robotyzację 154 podatników, w przypadku ulgi IP Box było to tylko 181 podatników. W przypadku ulgi  badawczo-rozwojowej statystyki te wyglądały lepiej i w 2022 r. z tej ulgi skorzystało ponad 2400 podatników. 
Sejm przyjął ustawę o sygnalistach, która nakłada obowiązki na wszystkie podmioty publiczne oraz prywatne – w szczególności na spółki prawa handlowego, które zatrudniają powyżej 50 osób. Celem ustawy jest ochrona osób, które zgłaszają naruszenia prawa w związku z zatrudnieniem. Jednocześnie jest to implementacja dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE. Nowe regulacje, opublikowane w Dzienniku Ustaw 24 czerwca 2024 r., mają wejść w życie 25 września br.
Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.
W ciągu roku od wprowadzenia przepisów o fundacjach rodzinnych, powstało ich ponad tysiąc, a setki innych czekają na rejestrację. Niemniej jednak, w tym okresie pojawiły się pewne aspekty wymagające poprawy.
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji ustawy o podatkach lokalnych, który wprowadza istotne zmiany w definicjach "budynku" i "budowli". Nowe przepisy, które mają wejść w życie 1 stycznia 2025 roku, mają na celu doprecyzowanie i ujednolicenie zasad opodatkowania nieruchomości.
Od 1 lipca 2024 r. mają zacząć obowiązywać w Polsce przepisy wynikające z implementacji Dyrektywy DAC7. Przepisy te mają dotyczyć przede wszystkim raportowania przez platformy sprzedażowe dochodów uzyskiwanych przez ich użytkowników.
Przedsiębiorca, aby nie stracić możliwości zaliczenia wydatków do kosztów podatkowych, musi upewnić się, że w dniu realizacji przelewu konto odbiorcy znajduje się na białej liście VAT. Jednak od tej reguły istnieją pewne wyjątki. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że w sytuacji, gdy przelew jest realizowany przez pośrednika, istotna jest data wydania mu pisemnej dyspozycji przelewu. Przepisy jednoznacznie wskazują na konieczność weryfikacji rachunku w wykazie "na dzień zlecenia przelewu". 
Zgodnie z obecną praktyką organów podatkowych 8-procentowy VAT może być stosowany wyłącznie przy wznoszeniu budynków mieszkalnych przeznaczonych do stałego zamieszkania, zatem przedsiębiorcy budujące domki letniskowe lub rekreacyjne muszą wystawiać faktury z 23-procentowym VAT. 
NSA póki co nie rozstrzygnął jaką stawkę VAT należy stosować przy przelewie praw z umowy deweloperskiej. Wątpliwość stanowi zaliczenie cesji jako usługi opodatkowanej stawką 23 proc., czy jako dostawy lokalu mieszkalnego, która jest opodatkowaną 8 proc. stawką VAT. NSA odmówił podjęcia uchwały kierując ją do rozpoznania w szerszym gronie, argumentując to tym, że rozstrzygnięcie sporu w formie rozprawy będzie miało znaczenia dla dotychczasowego orzecznictwa. 
Dyrektywa Rady (UE) 2022/2523 z 14 grudnia 2022 r., zakłada wprowadzenie minimalnego opodatkowania CIT zarówno dla dużych grup krajowych, jak i dla międzynarodowych grup kapitałowych na terenie Unii Europejskiej. 
To nie pracodawca a pracownik, który wystawił pustą fakturę posługując się tożsamością swojego pracodawcy będącego podatnikiem VAT bez jego wiedzy, jest uznawany za osobę wykazującą VAT, zgodnie z art. 203 dyrektywy 2006/112/WE, a w konsekwencji zobowiązaną do jego zapłaty. Takie wnioski wynikają z wyroku TSUE, który zapadł w związku z pytaniem prejudycjalnym zadanym przez Naczelny Sąd Administracyjny. Wyjątek może stanowić sytuacja, w której pracodawca nie dochował należytej staranności w celu kontrolowania działań pracownika. 
Opłata plastikowa. 24 maja 2023 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej. Nowe przepisy zaimplementowały do krajowego porządku prawnego Dyrektywę „Single Use Plastic”. Opłaty za jednorazowe opakowania z tworzyw sztucznych, które wynikają z tej Dyrektywy, zaczęły obowiązywać 1 stycznia 2024 r. Opłata od plastikowych opakowań podlega również opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie ze stawką właściwą dla sprzedawanego towaru.
Komisja Europejska rozpoczęła już prace nad tzw. Dyrektywą „Faster and Safer Relief of Excess Withholding Taxes”, która ma m.in. zapewnić przyspieszony zwrot podatku u źródła, czy wprowadzić cyfrowe certyfikaty rezydencji podatkowej na poziomie unijnym. Niewątpliwie głównym celem zaimplementowania nowej dyrektywy jest przede wszystkim uproszczenie i zwiększenie skuteczności procedur WHT. 
Obecny projekt objaśnień jest już kolejnym projektem, który ma definiować zagadnienia podatku WHT i obejmuje przepisy obowiązujące od początku 2022 r. Pierwszy projekt ujrzał światło dzienne w czerwcu 2019 r., jednak nigdy nie wszedł w życie. Nowy projekt objaśnień WHT budzi jednak nowe wątpliwości w zakresie interpretowania i stosowania przepisów w zakresie WHT, co przy jednoczesnym wzroście kontroli wśród podatników w zakresie tego podatku rodzi dodatkowe obawy. 
Wraz z dynamicznym rozwojem technologii, Polska również podejmuje kolejne kroki w celu wdrażania nowych rozwiązań elektronicznych w komunikacji z podmiotami administracji publicznej, w tym stworzenie nowej usługi, czyli e-Doręczeń. Nowa usługa stanowi elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, a korespondencja otrzymywana przez podmioty w ten sposób, będzie równoprawna z przesyłką otrzymaną w formie tradycyjnej.  e-Doręczenia docelowo zostaną wprowadzone dla wszystkich podmiotów publicznych, przedsiębiorców i zawodów zaufania publicznego.  
W dniu 17 sierpnia 2023 r. Komisja Europejska przyjęła rozporządzenie wykonawcze, które określa zasady wdrażania mechanizmu dostosowującego ceny na granicach z uwzględnieniem emisji dwutlenku węgla (CBAM). CBAM jest nową metodą ustalania opłat dla wysokoemisyjnych towarów importowanych. Od 1 października 2023r. została wdrożona część obowiązków związanych z rozporządzeniem dotyczącym CBAM i okres przejściowy ma potrwać do końca 2025 r.

REKLAMA