REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2024 poz. 98
ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI1)
z dnia 16 grudnia 2024 r.
w sprawie kontroli zarządczej w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, 1572, 1717 i 1756) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
§ 2.
1) członku Kierownictwa Ministerstwa - należy przez to rozumieć Ministra, Sekretarza Stanu, podsekretarzy stanu i Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
2) EZD - należy przez to rozumieć system elektronicznego zarządzania dokumentacją;
3) dyrektorze - należy przez to rozumieć dyrektora komórki organizacyjnej lub kierującego komórką organizacyjną;
4) dziale - należy przez to rozumieć dział administracji rządowej szkolnictwo wyższe i nauka;
5) istotności ryzyka - należy przez to rozumieć wartość końcową ryzyka liczoną jako iloczyn prawdopodobieństwa wystąpienia danego ryzyka oraz jego wpływu na realizację celów i zadań (następstwo) określonych w planie działalności Ministra lub w planie działalności komórki organizacyjnej, według przyjętej skali;
6) jednostce - należy przez to rozumieć jednostkę nadzorowaną przez Ministra, która jest objęta kontrolą zarządczą;
7) komitecie audytu - należy przez to rozumieć komitet audytu powołany przez Ministra dla działu;
8) komórce nadzorującej - należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną, do właściwości której należą zadania wynikające z nadzoru Ministra nad jednostką;
9) komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć departament lub biuro w Ministerstwie;
10) Ministerstwie - należy przez to rozumieć Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
11) Ministrze - należy przez to rozumieć Ministra Nauki;
12) ocenie ryzyka - należy przez to rozumieć ocenę następstwa zdarzenia, które w przypadku wystąpienia będzie miało negatywny wpływ na realizację założonych celów i zadań, prawdopodobieństwo jego wystąpienia oraz wyznaczenie poziomu ryzyka;
13) oświadczeniu o stanie kontroli zarządczej - należy przez to rozumieć zapewnienie Ministra o stanie funkcjonowania kontroli zarządczej w dziale, o którym mowa w art. 70 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
14) planie działalności komórki organizacyjnej - należy przez to rozumieć cele i zadania komórki organizacyjnej określone w rocznej perspektywie, powiązane z celami ujętymi w planie działalności Ministra na dany rok;
15) planie działalności Ministra - należy przez to rozumieć cele i zadania Ministra oraz mierniki określające stopień realizacji celu i ich planowane wartości określone w rocznej perspektywie dla działu administracji, o których mowa w art. 70 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
16) rejestrze ryzyk - należy przez to rozumieć usystematyzowany zbiór ryzyk zidentyfikowanych w Ministerstwie, opracowany dla celów i zadań przyjętych w planie działalności Ministra i planie działalności komórki organizacyjnej, zawierający w szczególności opis ryzyk, oceny ryzyk, reakcje wobec ryzyk i mechanizmy kontrolne;
17) ryzyku - należy przez to rozumieć możliwość wystąpienia zdarzenia o negatywnym wpływie na realizację celów lub zadań przyjętych w planie działalności Ministra lub planie działalności komórki organizacyjnej sporządzonych na dany rok;
18) samoocenie - należy przez to rozumieć proces dokonywania oceny funkcjonowania systemu kontroli zarządczej przez pracowników i kierownictwo Ministerstwa;
19) sprawozdaniu z wykonania planu działalności komórki organizacyjnej - należy przez to rozumieć informację na temat realizacji celów i zadań przyjętych w planie działalności komórki organizacyjnej określonych w rocznej perspektywie;
20) sprawozdaniu z wykonania planu działalności Ministra - należy przez to rozumieć informację na temat realizacji celów i zadań przyjętych w planie działalności Ministra określonych w rocznej perspektywie dla działu, o którym mowa w art. 70 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
21) zadaniach - należy przez to rozumieć planowane do realizacji najważniejsze działania służące realizacji celów przyjętych w planie działalności Ministra oraz w planie działalności komórki organizacyjnej;
22) zmaterializowaniu ryzyka - należy przez to rozumieć zaistnienie zdarzenia objętego ryzykiem.
§ 3.
2. Kontrola zarządcza polega w szczególności na zarządzaniu przez bieżące dokonywanie oceny osiągania celów określonych w planie działalności Ministra na dany rok oraz dostosowywaniu narzędzi służących do ich osiągania.
§ 4.
1) środowisko wewnętrzne,
2) cele i zarządzanie ryzykiem,
3) mechanizmy kontroli,
4) informacja i komunikacja,
5) monitorowanie i ocena
- określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 69 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Rozdział 2
Zakresy odpowiedzialności
§ 5.
2. Członek Kierownictwa Ministerstwa sprawuje nadzór nad funkcjonowaniem kontroli zarządczej w nadzorowanej komórce organizacyjnej oraz w jednostce, wobec której wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra.
3. W ramach nadzoru nad komórką organizacyjną członek Kierownictwa Ministerstwa w szczególności:
1) wyznacza komórce organizacyjnej cele i monitoruje poziom ich realizacji;
2) składa oświadczenia o stanie kontroli zarządczej;
3) zatwierdza plan działalności komórki organizacyjnej lub wyraża zgodę na odstąpienie od obowiązku jego sporządzenia;
4) zatwierdza zidentyfikowane ryzyka, wyniki analizy i monitoringu ryzyk, propozycje działań zaradczych ograniczających istotność ryzyka do poziomu akceptowalnego oraz planowaną reakcję w przypadku zmaterializowania się ryzyka.
4. Dyrektor zapewnia funkcjonowanie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w komórce organizacyjnej, w szczególności:
1) sporządza propozycje celów, mierników określających stopień ich realizacji oraz zadań do planu działalności Ministra;
2) sporządza plan działalności komórki organizacyjnej;
3) monitoruje stopień realizacji celów i zadań przyjętych w planie działalności Ministra;
4) zarządza ryzykiem;
5) składa oświadczenie o stanie kontroli zarządczej w komórce organizacyjnej;
6) dokumentuje działania związane z funkcjonowaniem kontroli zarządczej w komórce organizacyjnej.
5. Dyrektor wyznacza w komórce organizacyjnej koordynatora kontroli zarządczej i jego zastępcę, którzy wspierają go w realizacji zadań, o których mowa w ust. 4, w szczególności koordynują przygotowanie wkładów, w zakresie właściwości komórki organizacyjnej, do:
1) rejestru ryzyk;
2) projektu planu działalności Ministra;
3) kwartalnych monitoringów ryzyk i celów oraz zadań;
4) planu działalności komórki organizacyjnej;
5) oświadczenia dyrektora o stanie kontroli zarządczej.
6. Pracownicy Ministerstwa są zaangażowani w działania związane z kontrolą zarządczą w zakresie określonym w zarządzeniu, regulaminie organizacyjnym Ministerstwa, opisach stanowisk pracy oraz w udzielonych im pełnomocnictwach i upoważnieniach, a także odpowiadają za realizację tych działań w zakresie swoich obowiązków.
7. Komitet audytu świadczy doradztwo na rzecz Ministra w zakresie zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w Ministerstwie oraz w jednostkach, w szczególności przez sygnalizowanie istotnych słabości kontroli zarządczej oraz proponowanie jej usprawnień.
8. Biuro Dyrektora Generalnego (BDG) realizuje zadania związane z koordynowaniem działań w obszarze kontroli zarządczej w Ministerstwie poprzez inicjowanie, monitorowanie i rozliczanie komórek organizacyjnych z realizacji zadań, w szczególności:
1) koordynuje proces zarządzania ryzykiem;
2) koordynuje przeprowadzenie samooceny;
3) sporządza projekt oświadczenia Ministra o stanie kontroli zarządczej;
4) sporządza projekt planu działalności Ministra;
5) sporządza projekt sprawozdania z wykonania planu działalności Ministra za poprzedni rok;
6) opracowuje informacje o postępach w realizacji celów i zadań przyjętych w planie działalności Ministra oraz ewentualnych zagrożeniach i podjętych lub proponowanych działaniach zaradczych;
7) dokonuje okresowych przeglądów systemu kontroli zarządczej.
Rozdział 3
Plan działalności Ministra i plan działalności komórki organizacyjnej
§ 6
2. Członek Kierownictwa Ministerstwa wyznacza cele istotne, spójne, konkretne, realne i określone w czasie oraz mierzalne w oparciu o mierniki określające stopień realizacji.
3. Miernik określający stopień realizacji celu umożliwia rzetelne i obiektywne określenie stopnia jego realizacji oraz wskazuje jego skuteczność lub efektywność.
4. Dyrektorzy, po otrzymaniu informacji o wyznaczonych celach, sporządzają propozycje zadań i mierników do planu działalności Ministra na rok następny, a następnie, po uzyskaniu akceptacji nadzorującego członka Kierownictwa, przekazują je do BDG w terminie do dnia 15 września każdego roku. Dyrektorzy komórek nadzorujących przy sporządzaniu propozycji zadań i mierników do planu działalności Ministra na rok następny uwzględniają zadania jednostek.
5. BDG, w terminie do dnia 10 października każdego roku, sporządza na podstawie propozycji zadań i mierników projekt planu działalności Ministra na rok następny i przekazuje go do zaopiniowania dyrektorom, a następnie uzgadnia projekt z członkami Kierownictwa Ministerstwa.
6. BDG, w terminie do dnia 20 października każdego roku, przedkłada do podpisu Ministra projekt planu działalności Ministra uzgodniony z członkami Kierownictwa Ministerstwa.
7. Zaopiniowany projekt planu działalności Ministra jest podpisywany przez Ministra podpisem elektronicznym w EZD.
8. BDG, w terminie do dnia 31 października każdego roku, przekazuje Prezesowi Rady Ministrów zaakceptowany przez Ministra projekt planu działalności Ministra.
9. W przypadku zgłoszenia przez Prezesa Rady Ministrów uwag do projektu planu działalności Ministra, BDG opracowuje plan działalności Ministra uwzględniający zgłoszone uwagi i niezwłocznie przedstawia go do podpisu Ministra.
10. W przypadku braku uwag Prezesa Rady Ministrów do projektu planu działalności Ministra, BDG przedstawia ten dokument jako plan działalności do podpisu Ministra.
11. BDG niezwłocznie udostępnia Biuru Ministra plan działalności Ministra w celu jego publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministra.
12. Propozycje zadań i mierników do planu działalności Ministra oraz projekt planu działalności Ministra sporządza się według wzoru określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 70 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
§ 7.
2. Wniosek o zmianę w planie działalności Ministra powinien zawierać uzasadnienie i uzyskać zatwierdzenie nadzorującego członka Kierownictwa Ministerstwa. Wniosek składa się do Ministra za pośrednictwem BDG.
3. Decyzję w sprawie zmiany planu działalności Ministra podejmuje Minister.
§ 8.
2. Dyrektor, za zgodą nadzorującego członka Kierownictwa Ministerstwa, może odstąpić od obowiązku sporządzania planu działalności komórki organizacyjnej. Wniosek o odstąpienie od obowiązku sporządzenia planu działalności komórki organizacyjnej zawiera uzasadnienie.
3. O sporządzeniu planu działalności komórki organizacyjnej oraz o odstąpieniu od obowiązku sporządzenia planu działalności komórki organizacyjnej dyrektor informuje BDG.
Rozdział 4
Zarządzanie ryzykiem
§ 9.
2. Identyfikacja i analiza ryzyka są dokonywane wraz z pracami nad projektem planu działalności Ministra na rok następny oraz projektem planu działalności komórki organizacyjnej, z zastrzeżeniem ust. 5.
3. Dla udokumentowania procesu zarządzania ryzykiem w Ministerstwie wykorzystuje się tabelę planistyczną opracowywaną odpowiednio na potrzeby przygotowania planu działalności Ministra i planu działalności komórki organizacyjnej.
4. Identyfikacji i analizy ryzyka w odniesieniu do zadań przyjętych w planie działalności Ministra dokonują dyrektorzy odpowiedzialni za ich realizację. Dyrektor, wraz z propozycją celów, zadań i mierników do planu działalności Ministra, przekazuje do BDG analizę ryzyka zatwierdzoną przez nadzorującego członka Kierownictwa Ministerstwa.
5. Komórka organizacyjna przeprowadza dodatkową analizę ryzyka, w szczególności w przypadku:
1) wprowadzenia zmian w planie działalności Ministra;
2) zidentyfikowania nowego ryzyka;
3) zmaterializowania się ryzyka wcześniej zidentyfikowanego;
4) zaistnienia zdarzenia powodującego konieczność przeprowadzenia dodatkowej analizy ryzyka.
6. Zidentyfikowane ryzyka są opisywane w rejestrze ryzyk prowadzonym przez BDG, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia.
§ 10.
2. Dokonując monitoringu ryzyka, należy ocenić, czy nie nastąpił wzrost jego istotności od czasu ostatniej oceny. W przypadku wzrostu prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka oraz jego wpływu na realizację zadań określonych w planie działalności Ministra i planie działalności komórki organizacyjnej należy dokonać ponownej oceny.
§ 11.
2. BDG, na podstawie przekazanych przez komórki organizacyjne wyników przeprowadzonego monitoringu, sporządza projekt rejestru ryzyk i przekazuje go członkom Kierownictwa Ministerstwa oraz, za pośrednictwem Samodzielnego Stanowiska do spraw Audytu Wewnętrznego usytuowanego w Ministerstwie w strukturze Departamentu Kontroli i Audytu (SSAW), komitetowi audytu.
§ 12.
2. W procesach identyfikowania i analizy ryzyka uwzględnia się w szczególności ryzyka:
1) związane ze zmianami zachodzącymi w Ministerstwie lub jego otoczeniu;
2) związane z systemami informatycznymi oraz infrastrukturą;
3) związane z bezpieczeństwem informacji;
4) o charakterze finansowym, w tym ryzyka nadużyć finansowych oraz korupcji;
5) zagrażające wizerunkowi Ministerstwa;
6) dotyczące środowiska prawnego, w tym zmian legislacyjnych;
7) związane z organizacją Ministerstwa, w tym strukturą organizacyjną i organizacją pracy;
8) dotyczące zasobów ludzkich Ministerstwa.
3. Dla każdego zidentyfikowanego ryzyka określa się następstwa jego wystąpienia.
§ 13.
2. Prawdopodobieństwo wystąpienia zidentyfikowanego ryzyka szacuje się w oparciu o poniższą skalę:
PRAWDOPODOBIEŃSTWO WYSTĄPIENIA RYZYKA | ||
Ocena | Poziom | Opis |
Bardzo niskie | 1 | Zdarzenie objęte ryzykiem może wystąpić jedynie w wyjątkowych okolicznościach. |
Niskie | 2 | Istnieje niewielkie prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia objętego ryzykiem. |
Średnie | 3 | Zdarzenie objęte ryzykiem może wystąpić w określonych przypadkach. |
Wysokie | 4 | Wystąpienie zdarzenia objętego ryzykiem jest bardzo prawdopodobne. |
Bardzo wysokie | 5 | Oczekuje się, że zdarzenie objęte ryzykiem wystąpi. |
3. Wpływ zidentyfikowanego ryzyka na realizację celów i zadań przyjętych w planie działalności Ministra szacuje się w oparciu o poniższą skalę:
WPŁYW NA REALIZACJĘ CELÓW I ZADAŃ (NASTĘPSTWO) | ||
Ocena | Poziom | Opis |
Nieznaczny | 1 | Nieznaczne zakłócenie lub opóźnienie w wykonywaniu zadań. Nie wpływa na wizerunek Ministerstwa. Skutki zdarzenia można łatwo usunąć. Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje znikomą stratę finansową. |
Mały | 2 | Małe zakłócenie lub opóźnienie w wykonywaniu zadań. Częściowo wpływa na wizerunek Ministerstwa. Skutki zdarzenia można usunąć. Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje małą stratę finansową. |
Średni | 3 | Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje średnią stratę posiadanych zasobów, ma negatywny wpływ na efektywność działania, jakość realizowanych zadań lub wizerunek Ministerstwa. Z wystąpieniem zdarzenia może się wiązać trudny proces przywracania stanu poprzedniego. Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje średnią stratę finansową. |
Duży | 4 | Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje poważną stratę posiadanych zasobów, ma wpływ na efektywność działania, jakość wykonywanych zadań, wizerunek Ministerstwa. Z wystąpieniem zdarzenia wiąże się trudny proces przywracania stanu poprzedniego. Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje dużą stratę finansową. |
Krytyczny | 5 | Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje uszczerbek mający krytyczny lub bardzo duży wpływ na realizację kluczowych zadań lub osiąganie założonych celów, poważny uszczerbek w zakresie jakości realizowanych zadań lub brak realizacji kluczowych zadań, lub osiągania założonych celów, poważną stratę finansową lub utratę reputacji Ministerstwa. Z wystąpieniem zdarzenia wiąże się długotrwały i trudny proces przywracania stanu poprzedniego lub przywrócenie stanu poprzedniego jest niemożliwe. |
4. Poziom istotności ryzyka wyrażany jako iloczyn oceny następstwa i prawdopodobieństwa:
5. W zależności od poziomu istotności wyróżnia się następujące ryzyka:
1) ryzyko niskie - o istotności w przedziale od 1 do 5;
2) ryzyko średnie - o istotności w przedziale od 6 do 9;
3) ryzyko wysokie - o istotności w przedziale od 10 do 16;
4) ryzyko bardzo wysokie - o istotności w przedziale od 20 do 25.
§ 14.
2. Ryzyko średnie, wysokie lub bardzo wysokie wymaga zaplanowania i podjęcia działań zaradczych, ograniczających jego istotność do poziomu akceptowalnego.
3. Ryzyko niskie wymaga zaplanowania i podjęcia działań zaradczych, w przypadku gdy:
1) istnieje bardzo niskie prawdopodobieństwo jego wystąpienia, ale jeżeli wystąpi będzie miało krytyczny wpływ na realizację celów i zadań;
2) ma nieznaczny wpływ na realizację celów i zadań, ale prawdopodobieństwo jego wystąpienia jest bardzo wysokie.
4. Działania zaradcze w odniesieniu do ryzyk, o których mowa w ust. 2, mogą polegać w szczególności na:
1) przeniesieniu ryzyka w całości lub części na inny podmiot;
2) unikaniu ryzyka, czyli wycofaniu się z działań, które wiążą się z największym ryzykiem;
3) zapobieganiu ryzyku, czyli podjęciu działań mających na celu zmniejszenie istotności ryzyka, w tym wzmocnienie mechanizmów kontroli;
4) tolerowaniu, czyli akceptowaniu ryzyka w przypadku, gdy istnieją istotne trudności w przeciwdziałaniu ryzyku lub gdy koszty planowanych działań zaradczych mogą przekroczyć przewidywane korzyści.
§ 15.
2. W skład zespołu wchodzą:
1) przewodniczący zespołu - Dyrektor Generalny Ministerstwa;
2) zastępca przewodniczącego zespołu - dyrektor BDG;
3) członkowie zespołu - dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa lub wyznaczeni przez nich zastępcy dyrektorów.
3. W pracach zespołu mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, audytor wewnętrzny oraz inne osoby zaproszone przez przewodniczącego zespołu.
4. Pracami zespołu kieruje przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności zastępca przewodniczącego zespołu.
5. Do zadań przewodniczącego zespołu należy w szczególności:
1) zwoływanie posiedzeń zespołu;
2) ustalanie porządku posiedzenia zespołu;
3) przewodniczenie posiedzeniom zespołu;
4) planowanie i organizowanie pracy zespołu;
5) reprezentowanie zespołu na zewnątrz;
6) informowanie Ministra o bieżącej działalności zespołu;
7) przedkładanie członkom Kierownictwa Ministerstwa wypracowanych rozwiązań związanych z zarządzaniem ryzykiem wysokim i bardzo wysokim.
6. Do zadań zespołu należy w szczególności:
1) analiza projektu rejestru ryzyk, w tym pod względem prawidłowości oszacowania istotności ryzyka i zaklasyfikowania go jako wysokiego i bardzo wysokiego;
2) dokonywanie zmian projektu rejestru ryzyk, w szczególności w zakresie istotności ryzyka;
3) wypracowanie stanowiska do projektu rejestru ryzyk, ze szczególnym uwzględnieniem oceny adekwatności zaproponowanych działań ograniczających istotność ryzyk wysokich i bardzo wysokich.
7. Zespół działa na posiedzeniach, które odbywają się co najmniej raz na kwartał.
8. Obsługę zespołu zapewnia BDG.
§ 16
2. Dyrektor Generalny Ministerstwa zatwierdza projekt rejestru ryzyk i przedstawia go do akceptacji członkom Kierownictwa Ministerstwa.
3. BDG udostępnia rejestr ryzyk do wiadomości dyrektorom oraz, za pośrednictwem SSAW, komitetowi audytu.
§ 17
2. Informację o zmaterializowaniu się ryzyka dyrektor przekazuje do BDG za pośrednictwem EZD na formularzu dostępnym w intranecie Ministerstwa.
3. BDG prowadzi rejestr zmaterializowanych ryzyk, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 3 do zarządzenia.
4. W rejestrze zmaterializowanych ryzyk zamieszczane są informacje o celu i zdarzeniu, których dotyczy ryzyko, zmaterializowaniu się ryzyka oraz o podjętych działaniach mających na celu ograniczenie skutków zmaterializowania się ryzyka.
Rozdział 5
Monitoring stopnia realizacji celów i zadań oraz sporządzanie sprawozdania z wykonania planu działalności Ministra za poprzedni rok
§ 18.
2. Dyrektorzy, w terminach do dnia 15 kwietnia, do dnia 15 lipca oraz do dnia 15 października każdego roku, przekazują do BDG zaakceptowaną przez nadzorującego członka Kierownictwa informację o stopniu realizacji celów i zadań, której wzór stanowi załącznik nr 4 do zarządzenia. W przypadku wystąpienia zagrożenia nieosiągnięcia celów lub nieprawidłowej realizacji zadań, do informacji dołącza się wyjaśnienia oraz propozycje działań zapobiegawczych lub naprawczych.
3. BDG, na podstawie informacji, o których mowa w ust. 2, w terminach do dnia 30 kwietnia, do dnia 31 lipca oraz do dnia 31 października każdego roku, sporządza informację o postępach w realizacji celów i zadań przyjętych w planie działalności Ministra oraz o ewentualnych zagrożeniach i podjętych lub proponowanych środkach zaradczych i przekazuje je członkom Kierownictwa Ministerstwa.
§ 19.
2. Dyrektorzy komórek nadzorujących uwzględniają w procesie monitorowania i sprawozdawczości informacje zawarte w dokumentach sprawozdawczych przekazywanych Ministrowi przez jednostki.
3. BDG, w terminie do dnia 10 kwietnia każdego roku, sporządza na podstawie sprawozdań, o których mowa w ust. 1, projekt sprawozdania z wykonania planu działalności Ministra za poprzedni rok oraz przedkłada go do akceptacji członkom Kierownictwa Ministerstwa.
4. BDG, w terminie do dnia 20 kwietnia każdego roku, przedkłada Ministrowi zaakceptowany przez członków Kierownictwa Ministerstwa projekt sprawozdania z wykonania planu działalności Ministra za poprzedni rok.
5. Sprawozdanie z wykonania planu działalności Ministra za poprzedni rok jest podpisywane przez Ministra podpisem elektronicznym w EZD.
6. BDG niezwłocznie udostępnia Biuru Ministra sprawozdanie z wykonania planu działalności Ministra za poprzedni rok w celu jego publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministra.
§ 20.
1) w terminach do dnia 15 kwietnia, do dnia 15 lipca oraz do dnia 15 października każdego roku, sporządzają informację o stopniu realizacji celów i zadań przyjętych w planie działalności komórki organizacyjnej i przedstawiają do zatwierdzenia nadzorującemu członkowi Kierownictwa Ministerstwa;
2) w terminie do dnia 28 lutego każdego roku sporządzają sprawozdanie z wykonania planu działalności komórki organizacyjnej i przedstawiają do zatwierdzenia nadzorującemu członkowi Kierownictwa Ministerstwa.
2. Wzór informacji o stopniu realizacji celów i zadań przyjętych w planie działalności komórki organizacyjnej stanowi załącznik nr 6 do zarządzenia.
3. Wzór sprawozdania z wykonania planu działalności komórki organizacyjnej stanowi załącznik nr 7 do zarządzenia.
Rozdział 6
Samoocena
§ 21.
2. Samoocena za poprzedni rok jest przeprowadzana z wykorzystaniem anonimowych ankiet w postaci elektronicznej w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku. Wzory ankiet określa BDG.
3. Samoocenę przeprowadza się w poszczególnych elementach systemu kontroli zarządczej.
4. BDG na podstawie analizy danych zawartych w ankietach sporządza podsumowanie wyników samooceny i przedstawia je, w terminie do dnia 15 marca każdego roku, członkom Kierownictwa Ministerstwa do akceptacji. BDG przekazuje zaakceptowane wyniki samooceny, za pośrednictwem SSAW, komitetowi audytu. Wyniki samooceny są udostępniane na stronie intranetowej Ministerstwa w terminie do dnia 31 marca każdego roku.
Rozdział 7
Oświadczenia o stanie kontroli zarządczej
§ 22.
2. Dyrektor komórki nadzorującej występuje do kierownika jednostki o przedłożenie, w terminie do dnia 10 marca każdego roku, oświadczenia o stanie kontroli zarządczej w tej jednostce za poprzedni rok.
3. Dyrektor komórki nadzorującej składa oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, z uwzględnieniem oświadczenia kierownika jednostki, o którym mowa w ust. 2.
4. Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej zawiera uzasadnienie, które zawiera omówienie:
1) działań dotyczących monitorowania poszczególnych elementów systemu kontroli zarządczej, w tym monitorowania celów i zadań przyjętych w planie działalności Ministra oraz planie działalności komórki organizacyjnej;
2) wyników samooceny;
3) informacji uzyskanych w procesie zarządzania ryzykiem;
4) wyników zewnętrznych i wewnętrznych audytów i kontroli.
§ 23.
2. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, członek Kierownictwa składa za pośrednictwem BDG w terminie do dnia 10 kwietnia każdego roku za poprzedni rok.
§ 24.
2. Projekt oświadczenia o stanie kontroli zarządczej uwzględnia w szczególności:
1) oświadczenia o stanie kontroli zarządczej członków Kierownictwa Ministerstwa;
2) sprawozdanie z realizacji planu działalności Ministra;
3) wyniki samooceny;
4) wyniki audytów wewnętrznych;
5) wyniki kontroli wewnętrznych;
6) wyniki kontroli zewnętrznych.
3. Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok jest podpisywane przez Ministra podpisem elektronicznym w EZD do dnia 30 kwietnia każdego roku.
4. BDG niezwłocznie przekazuje do Biura Ministra oświadczenie o stanie kontroli zarządczej w celu jego publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministra.
§ 25.
§ 26.
2. W szczególnych przypadkach, uzasadnionych względami organizacyjnymi, technicznymi lub prawnymi, dopuszcza się dokumentowanie działań w postaci papierowej.
Rozdział 8
Przepis końcowy
§ 27.
Minister Nauki: D. Wieczorek
1) Minister Nauki kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki (Dz. U. poz. 2716).
Załączniki do zarządzenia Ministra Nauki z dnia
16 grudnia 2024 r. (Dz. Urz. Min. Nauk. poz. 98)
Załącznik nr 1
WZÓR - PLAN DZIAŁALNOŚCI KOMÓRKI ORGANIZACYJNEJ
ałącznik nr 2
WZÓR - REJESTR RYZYK
Załącznik nr 3
WZÓR - REJESTR ZMATERIALIZOWANYCH RYZYK
Załącznik nr 4
WZÓR - INFORMACJA O STOPNIU REALIZACJI CELÓW I ZADAŃ SŁUŻĄCYCH ICH REALIZACJI
Załącznik nr 5
WZÓR - SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI CELÓW I ZADAŃ SŁUŻĄCYCH ICH REALIZACJI
Załącznik nr 6
WZÓR - INFORMACJA O STOPNIU REALIZACJI CELÓW I ZADAŃ PRZYJĘTYCH W PLANIE DZIAŁALNOŚCI KOMÓRKI ORGANIZACYJNEJ
Załącznik nr 7
WZÓR - SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA PLANU DZIAŁALNOŚCI KOMÓRKI ORGANIZACYJNEJ
- Data ogłoszenia: 2024-12-17
- Data wejścia w życie: 2025-01-01
- Data obowiązywania: 2025-01-01
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA