REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2020 poz. 37

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU1)

z dnia 9 lipca 2020 r.

w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1541, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Zarządzenie określa organizację wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w działach administracji rządowej energia i klimat.

§ 2.

Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:

1) zadaniach obronnych - rozumie się przez to zadania wynikające z przepisów o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej;

2) Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Klimatu;

3) Ministrze - rozumie się przez to Ministra Klimatu;

4) komórkach organizacyjnych Ministerstwa - rozumie się przez to departamenty i biura Ministerstwa Klimatu;

5) komórce ds. obronnych - rozumie się przez to komórkę organizacyjną właściwą do spraw obronnych w Ministerstwie Klimatu;

6) jednostkach organizacyjnych - rozumie się przez to:

a) centralne organy administracji rządowej podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane,

b) Agencję Rezerw Materiałowych,

c) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej,

d) Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych,

e) instytuty badawcze nadzorowane przez Ministra.

§ 3.

Do zadań obronnych wykonywanych w ramach powszechnego obowiązku obrony zalicza się:

1) tworzenie warunków organizacyjno-prawnych do wykonywania zadań obronnych;

2) planowanie obronne, które obejmuje:

a) planowanie operacyjne,

b) programowanie obronne,

c) przeglądy obronne;

3) przygotowanie systemu kierowania Ministra, w tym stanowisk kierowania;

4) tworzenie warunków do wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa, w tym tworzenie stałego dyżuru;

5) realizację zadań wynikających ze współpracy cywilno-wojskowej;

6) realizację zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza - Host Nation Support (HNS), realizowanych na rzecz wojsk sojuszniczych;

7) planowanie i organizowanie świadczeń osobistych i rzeczowych niezbędnych do realizacji zadań obronnych;

8) zapewnienie zasobów osobowych do wykonywania zadań obronnych;

9) planowanie i realizację zadań gospodarczo-obronnych;

10) przygotowanie jednostek organizacyjnych do objęcia militaryzacją;

11) szczególna ochrona obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa;

12) organizowanie i prowadzenie szkolenia obronnego;

13) organizowanie i prowadzenie kontroli wykonywania zadań obronnych.

§ 4.

Planowanie oraz realizację zadań obronnych, o których mowa w § 3, w imieniu Ministra koordynuje kierujący komórką ds. obronnych.

§ 5.

1. W ramach wykonywanych zadań obronnych, komórki organizacyjne Ministerstwa, inne niż komórka ds. obronnych, w szczególności:

1) realizują zadania związane z udziałem Ministra w kierowaniu bezpieczeństwem narodowym;

2) biorą udział w realizacji zadań operacyjnych;

3) współpracują z komórką ds. obronnych w zakresie:

a) tworzenia warunków organizacyjno-prawnych do realizacji zadań obronnych,

b) opracowywania planów, programów i przeglądów obronnych dotyczących pozamilitarnych przygotowań obronnych realizowanych w działach administracji rządowej - energia i klimat,

c) opracowywanie koncepcji, harmonogramów, planów, regulaminów, instrukcji oraz innych dokumentów zgodnie z potrzebą wynikającą z realizowanych zadań obronnych,

d) przygotowania głównego stanowiska kierowania Ministra,

e) realizacji stałych dyżurów,

f) realizacji przedsięwzięć szkoleniowych, ujętych w planach i programach szkolenia obronnego działów administracji rządowej - energia i klimat,

g) realizacji kontroli wykonywania zadań obronnych, ujętych w planach i programach kontroli wykonywania zadań obronnych, w działach administracji rządowej - energia i klimat,

2. Komórki organizacyjne Ministerstwa, inne niż komórka ds. obronnych, współpracują z komórką ds. obronnych oraz komórką organizacyjną Ministerstwa właściwą do spraw kadrowych w zakresie reklamowania, od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej, pracowników którym powierzono wykonywanie zadań obronnych;

3. Tworzenie warunków organizacyjnych oraz zasoby osobowe do realizacji zadań obronnych w Ministerstwie zapewnia Dyrektor Generalny Ministerstwa.

§ 6.

1. Przygotowanie jednostek organizacyjnych do działania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz kierowanie wykonywaniem zadań obronnych należy do obowiązków ich kierowników.

2. Kierownicy jednostek organizacyjnych uzgadniają z Ministrem przyjęte do realizacji zadania obronne.

3. W jednostkach organizacyjnych zadania obronne są realizowane przez pracowników komórek właściwych w sprawach obronnych oraz pracowników innych komórek organizacyjnych, którym powierzono wykonywanie tych zadań.

4. Kierownicy jednostek organizacyjnych określają zakres wykonywanych zadań obronnych, strukturę organizacyjną i szczegółowe zakresy obowiązków pracowników wyznaczonych do ich realizacji oraz sprawują nadzór nad realizacją tych zadań.

§ 7.

Do zadań w zakresie tworzenia warunków organizacyjno-prawnych do wykonywania zadań obronnych, o którym mowa w § 3 pkt 1, należy:

1) opracowanie oraz aktualizowanie:

a) koncepcji wykonywania zadań obronnych,

b) harmonogramów wykonywania zadań obronnych,

c) aktów prawnych regulujących realizację zadań obronnych oraz regulaminów organizacyjnych;

2) tworzenie warunków organizacyjno-technicznych do:

a) planowania i realizacji zadań obronnych,

b) ochrony informacji niejawnych dotyczących realizacji zadań obronnych;

3) organizowanie współdziałania Ministerstwa i jednostek organizacyjnych z innymi podmiotami w realizacji zadań obronnych.

§ 8.

Do zadań wykonywanych w obszarze planowania operacyjnego, o którym mowa w § 3 pkt 2 lit. a, należy:

1) opracowanie:

a) planów operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej - energia i klimat,

b) planów operacyjnych funkcjonowania jednostek organizacyjnych

- w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;

2) uzgadnianie przyjętych do realizacji zadań operacyjnych;

3) opracowywanie i aktualizowanie kart realizacji zadań operacyjnych;

4) zatwierdzanie planów operacyjnych;

5) aktualizacja planów operacyjnych.

§ 9.

Do zadań wykonywanych w obszarze programowania obronnego, o którym mowa w § 3 pkt 2 lit. b, należy:

1) zgłaszanie Ministrowi Obrony Narodowej przedsięwzięć rzeczowo-finansowych do Programu pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczpospolitej Polskiej;

2) sporządzanie co cztery lata, na piętnastoletni okres planistyczny:

a) programów pozamilitarnych przygotowań obronnych działów administracji rządowej - energia i klimat,

b) programów pozamilitarnych przygotowań obronnych jednostek organizacyjnych, których kierownicy są dysponentami części budżetowych;

3) sporządzanie aneksów do programów pozamilitarnych, o których mowa w pkt 2;

4) planowanie wydatków na realizację przedsięwzięć rzeczowych w ramach zadania budżetowego dotyczącego pozamilitarnych przygotowań obronnych;

5) realizowanie zadań wynikających z programu pozamilitarnych przygotowań obronnych, w szczególności dotyczących przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, zaspakajania potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych, przygotowania do militaryzacji i wykonywania szczególnej ochrony obiektów, organizacji szkolenia obronnego oraz kontroli wykonywania zadań obronnych.

§ 10.

1. Do zadań wykonywanych w ramach przeglądów obronnych, o których mowa w § 3 pkt 2 lit. c, należy sporządzanie narodowych kwestionariuszy pozamilitarnych przygotowań obronnych, zawierających dane liczbowe i oceny opisowe dotyczące stanu realizacji zadań obronnych oraz wydatkowania środków budżetowych w ramach programów pozamilitarnych przygotowań obronnych:

1) działów administracji rządowej - energia i klimat;

2) jednostki organizacyjnej, której kierownik jest dysponentem części budżetowej.

2. W celu sporządzenia narodowego kwestionariusza pozamilitarnych przygotowań obronnych działów administracji rządowej - energia i klimat, kierownicy jednostek organizacyjnych przekazują do komórki ds. obronnych, sprawozdania obejmujące dane liczbowe i oceny opisowe dotyczące stanu przygotowań obronnych w jednostce, w terminie do 31 stycznia roku następującego po roku, za który składane jest sprawozdanie.

§ 11.

1. W celu zapewnienia kierowania przez Ministra działami administracji rządowej - energia i klimat, w wyższych stanach gotowości obronnej państwa, tworzy się system kierowania Ministra, o którym mowa w § 3 pkt 3.

2. Organizację systemu kierowania Ministra oraz sprawy związane z przygotowaniem stanowisk kierowania określa odrębne zarządzenie.

§ 12.

1. Do zadań realizowanych w ramach tworzenia warunków do wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa, o którym mowa w § 3 pkt 4, należy:

1) ustalenie zasad i procedur wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa w działach administracji rządowej - energia i klimat;

2) zapewnienie ciągłości i terminowości działania Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych podczas podnoszenia i w czasie trwania wyższych stanów gotowości obronnej państwa;

3) tworzenie systemu stałych dyżurów Ministra na potrzeby uruchamiania przedsięwzięć związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa oraz przekazywania decyzji w sprawach dotyczących uruchamiania zadań operacyjnych, jak również przedsięwzięć wynikających z planu zarządzania kryzysowego oraz wprowadzonych stopni alarmowych zagrożenia terrorystycznego i stopni alarmowych CRP.

2. Organizację systemu stałych dyżurów Ministra oraz zadania w zakresie tworzenia tego systemu oraz tworzenia stałych dyżurów w Ministerstwie i jednostkach organizacyjnych, określa odrębne zarządzenie.

3. Wprowadzenie wyższych stanów gotowości obronnej państwa obejmuje w szczególności realizację następujących zadań:

1) uruchomienie oraz zapewnienie ciągłości działania stałych dyżurów;

2) utworzenie systemu monitorowania zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa powszechnego i ich oceny dla potrzeb decyzyjnych;

3) osiągnięcie gotowości do uruchomienia zadań operacyjnych, ujętych w planach operacyjnych funkcjonowania, właściwych dla wprowadzonego stanu gotowości obronnej;

4) osiągnięcie gotowości do uruchomienia stanowisk kierowania;

5) osiągnięcie gotowości do prowadzenia szczególnej ochrony obiektów, o której mowa w § 19;

6) nadanie priorytetu działaniom mającym na celu wsparcie Sił Zbrojnych RP oraz realizację zadań państwa gospodarza, o których mowa w § 14;

7) zapewnienie finansowania przedsięwzięć związanych z realizacją zadań obronnych, w tym zadań operacyjnych, właściwych dla wprowadzonego stanu gotowości obronnej;

8) osiągnięcie gotowości do ewakuacji z rejonów zagrożonych działaniami wojennymi.

§ 13.

1. Realizacja zadań wynikających ze współpracy cywilno-wojskowej, o której mowa w § 3 pkt 5, w czasie pokoju, kryzysu i wojny obejmuje w szczególności udział w realizacji Celów Sił Zbrojnych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i zadań wynikających z zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej realizowanych w ramach planowania obronnego Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego.

2. Zakres współpracy cywilno-wojskowej, o której mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności tworzenie warunków umożliwiających skuteczne wsparcie przez cywilnych ekspertów specjalistyczną wiedzą, badaniami, prognozami, informacjami dowódców wojskowych planujących operacje wojskowe oraz określenie wytycznych Ministra w sprawie realizacji współpracy cywilno-wojskowej w działach administracji rządowej - energia i klimat.

§ 14.

1. Realizacja zadań na rzecz wojsk sojuszniczych wynikających z obowiązków państwa gospodarza - Host Nation Support (HNS), o których mowa w § 3 pkt 6, zwanych dalej "zadaniami HNS", we współpracy z Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej, obejmuje w szczególności:

1) tworzenie warunków organizacyjnych do kierowania realizacją zadań HNS w działach administracji rządowej - energia i klimat, w tym powołanie punktów kontaktowych HNS w Ministerstwie i jednostkach organizacyjnych;

2) uwzględnianie zadań HNS w planach operacyjnych funkcjonowania;

3) zapewnienie zasobów osobowych i rzeczowych do realizacji zadań HNS;

4) udział w opracowaniu narodowego katalogu możliwości HNS oraz tworzenie i prowadzenie bazy danych HNS w działach administracji rządowej energia i klimat.

2. Prowadzenie bazy danych HNS w działach administracji rządowej - energia i klimat, polega na zbieraniu, aktualizowaniu i przekazywaniu Pełnomocnikowi do Spraw HNS w Ministerstwie Obrony Narodowej informacji o posiadanych zasobach oraz możliwościach ich udostępnienia na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz wojsk sojuszniczych.

3. Szczegółowy tryb planowania i realizacji zadań HNS, określają wytyczne Ministra w sprawie realizacji HNS w działach administracji rządowej - energia i klimat.

§ 15.

1. Planowanie i organizowanie świadczeń osobistych i rzeczowych niezbędnych do realizacji zadań obronnych, o których mowa w § 3 pkt 7, obejmuje:

1) określenie potrzeb w zakresie obiektów, urządzeń, środków transportu i osób, zapewniających realizację zadań obronnych;

2) wnioskowanie do właściwych organów administracji publicznej o nałożenie obowiązku świadczeń rzeczowych i osobistych;

3) tworzenie warunków organizacyjnych do przyjmowania świadczeń.

2. Występowanie z wnioskami w sprawie świadczeń rzeczowych i osobistych realizuje się zgodnie z decyzjami kierowników jednostek organizacyjnych.

3. Zadania związane z przyjmowaniem obiektów, urządzeń i środków transportu uzyskanych w drodze świadczeń rzeczowych oraz świadczeń osobistych realizują komórki właściwe do spraw administrowania i zabezpieczenia logistycznego w Ministerstwie oraz jednostkach organizacyjnych.

§ 16.

1. Do zadań realizowanych w ramach zapewnienia zasobów osobowych na potrzeby wykonywania zadań obronnych, o którym mowa w § 3 pkt 8, należy:

1) wyznaczenie w komórkach organizacyjnych Ministerstwa oraz w jednostkach organizacyjnych:

a) kierujących zespołami oraz członków tych zespołów przewidzianymi do realizacji zadań na stanowiskach kierowania,

b) pracowników zabezpieczających funkcjonowanie stanowisk kierowania,

c) pracowników realizujących zadania operacyjne,

d) pracowników zabezpieczających funkcjonowanie stałych dyżurów;

2) opracowywanie i wysyłanie do właściwego wojskowego komendanta uzupełnień, zawiadomień o reklamowaniu z urzędu pracowników Ministerstwa lub jednostek organizacyjnych (imienne wykazy osób) od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;

3) występowanie z wnioskami do właściwych wojskowych komendantów uzupełnień w sprawie reklamowania pracowników Ministerstwa lub jednostek organizacyjnych od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;

4) nadawanie przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych osobom przeznaczonym do służby w jednostkach zmilitaryzowanych.

2. Wnioski w sprawie reklamowania sporządzają i przesyłają właściwemu wojskowemu komendantowi uzupełnień w:

1) Ministerstwie - komórka ds. obronnych we współpracy z komórką właściwą do spraw kadrowych;

2) jednostkach organizacyjnych - komórki organizacyjne właściwe do spraw kadrowych lub osoby wyznaczone przez kierowników jednostek organizacyjnych do prowadzenia spraw kadrowych.

3. Ewidencję pracowników reklamowanych od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny prowadzą w:

1) Ministerstwie - komórka ds. obronnych;

2) jednostkach organizacyjnych - komórki organizacyjne do spraw obronnych lub osoby wyznaczone przez kierowników jednostek organizacyjnych do spraw obronnych.

§ 17.

1. Planowanie i realizacja zadań gospodarczo-obronnych, o których mowa w § 3 pkt 9, obejmuje:

1) planowanie i realizację zadań usługowych na rzecz obronności państwa;

2) nakładanie zadań usługowych na jednostki organizacyjne;

3) prowadzenie kontroli gotowości jednostek organizacyjnych, na które nałożone zostały zadania usługowe, do realizacji nałożonych zadań gospodarczo-obronnych.

2. Zadania gospodarczo-obronne uruchamiane są w ramach realizowanych zadań operacyjnych lub zgodnie z planem wdrażania Programu Mobilizacji Gospodarki.

3. Za przygotowanie oraz gotowość do realizacji zadań gospodarczo-obronnych odpowiadają kierownicy jednostek organizacyjnych, na które nałożono te zadania w Programie Mobilizacji Gospodarki.

§ 18.

1. Przygotowanie jednostek organizacyjnych do objęcia militaryzacją, o którym mowa w § 3 pkt 10, obejmuje w szczególności:

1) kwalifikowanie jednostek organizacyjnych, wykonujących zadania na rzecz obronności państwa uzasadniające ich militaryzację;

2) formowanie jednostek organizacyjnych przewidzianych do militaryzacji;

3) wyposażenie jednostek przewidzianych do militaryzacji;

4) szkolenie obronne jednostek organizacyjnych w zakresie militaryzacji;

5) kontrolowanie stanu przygotowania jednostek organizacyjnych do objęcia ich militaryzacją.

2. Za przygotowanie oraz osiągnięcie gotowości do działania jednostek zmilitaryzowanych odpowiadają kierownicy jednostek organizacyjnych, wobec których Minister wystąpił z wnioskiem o objęcie militaryzacją.

3. Zadania związane z przygotowaniem jednostek organizacyjnych do objęcia militaryzacją i sposób realizacji tych zadań określa odrębne zarządzenie.

§ 19.

1. Szczególna ochrona obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa, o której mowa w § 3 pkt 11, obejmuje w szczególności:

1) kwalifikowanie obiektów do uznania za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa;

2) formowanie jednostek zmilitaryzowanych do prowadzenia szczególnej ochrony;

3) wyposażenie jednostek, o których mowa w pkt 2, w sprzęt wojskowy i specjalistyczny do prowadzenia szczególnej ochrony;

4) szkolenie jednostek, o których mowa w pkt 2;

5) kontrolowanie stanu przygotowania jednostek, o których mowa w pkt 2, do prowadzenia szczególnej ochrony.

2. Zasady przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony obiektów określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 czerwca 2003 r. w sprawie obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz ich szczególnej ochrony (Dz. U. Nr 116, poz. 1090, z późn. zm.).

§ 20.

1. W Ministerstwie oraz w jednostkach organizacyjnych realizowane jest szkolenie obronne, o którym mowa w § 3 pkt 12.

2. Zadania związane z koordynowaniem szkolenia obronnego, w imieniu Ministra realizuje kierujący komórką ds. obronnych, do obowiązków którego należy wydawanie wytycznych do szkolenia obronnego w działach administracji rządowej - energia i klimat w terminie do 31 grudnia roku poprzedzającego rok, na jaki te wytyczne są wydawane, oraz uzgadnianie planów szkolenia obronnego jednostek organizacyjnych.

3. W wytycznych, o których mowa w ust. 2, należy w szczególności:

1) dokonać oceny realizacji szkolenia za miniony rok szkolenia obronnego;

2) określić cele i priorytety szkolenia obronnego na kolejny rok szkolenia obronnego;

3) określić sprawy związane z planowaniem, organizowaniem i realizacją szkolenia obronnego przez organizatorów szkolenia obronnego w jednostkach organizacyjnych;

4) określić plan finansowania szkolenia obronnego.

4. Kierujący komórką ds. obronnych organizuje szkolenia obronne w Ministerstwie dla kierowników i pracowników, którym powierzono wykonywanie zadań obronnych w jednostkach organizacyjnych. Do jego obowiązków w szczególności należy:

1) opracowywanie i aktualizacja programów szkolenia obronnego;

2) opracowywanie i uzgadnianie z Ministrem Obrony Narodowej planów szkolenia obronnego w działach administracji rządowej - energia i klimat;

3) kwalifikowanie osób do udziału w szkoleniu obronnym oraz zgłaszanie kandydatów do udziału w wyższych kursach obronnych;

4) zapewnienie środków finansowych w ramach programowania pozamilitarnych przygotowań obronnych na realizację przedsięwzięć szkoleniowych oraz dysponowanie tymi środkami na realizację szkolenia obronnego w jednostkach organizacyjnych;

5) organizowanie i realizacja szkolenia obronnego;

6) dokumentowanie szkolenia;

7) kontrolowanie realizacji szkolenia obronnego w jednostkach organizacyjnych.

5. Organizatorami szkolenia obronnego w jednostkach organizacyjnych są ich kierownicy, do obowiązków których należy w szczególności:

1) opracowanie, na sześcioletni okres planistyczny, programów szkolenia obronnego jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 6 lit. a;

2) opracowanie, na trzyletni okres planistyczny, programów szkolenia obronnego jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 6 lit. b-e;

3) opracowywanie rocznych planów szkolenia obronnego jednostek organizacyjnych oraz uzgadnianie tych planów z Ministrem;

4) kwalifikowanie osób do udziału w szkoleniu obronnym oraz zgłaszanie Ministrowi kandydatów do udziału w wyższych kursach obronnych;

5) organizowanie i realizacja przedsięwzięć szkolenia obronnego;

6) dokumentowanie szkolenia;

7) rozliczanie przekazanych przez Ministra środków finansowych na organizację szkolenia obronnego.

6. Plany szkolenia obronnego w jednostkach organizacyjnych są opracowywane i przedkładane do uzgodnienia Ministrowi, w terminie do 28 lutego roku rozpoczęcia okresu, na jaki dokumenty te są sporządzane.

7. Udział w szkoleniu obronnym jest służbowym obowiązkiem kierujących komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, kierowników jednostek organizacyjnych oraz pracowników tych komórek i jednostek organizacyjnych. Za zapewnienie dyscypliny udziału w szkoleniu obronnym:

1) wyższych kursach obronnych - odpowiada kierujący komórką ds. obronnych,

2) organizowanych w Ministerstwie - odpowiadają kierujący komórkami organizacyjnymi Ministerstwa oraz kierownicy jednostek organizacyjnych,

3) organizowanych w jednostkach organizacyjnych - odpowiadają ich kierownicy.

§ 21.

1. Kontrole prawidłowości wykonywania zadań obronnych, o których mowa w § 3 pkt 13, w komórkach organizacyjnych Ministerstwa i jednostkach organizacyjnych, zarządza Minister. Zadania związane z planowaniem i organizowaniem kontroli, o których mowa w zdaniu pierwszym, realizuje w imieniu Ministra kierujący komórką ds. obronnych.

2. Kontrole, o których mowa w ust. 1, mogą być prowadzone w formie kontroli problemowych lub kontroli doraźnych.

3. Planowanie kontroli problemowych polega na opracowywaniu:

1) programów kontroli wykonywania zadań obronnych w działach administracji rządowej - energia i klimat na sześcioletnie okresy planistyczne i ich aktualizacji co dwa lata,

2) rocznych planów kontroli wykonywania zadań obronnych w Ministerstwie i jednostkach organizacyjnych.

4. Zadania związane z organizowaniem kontroli obejmują:

1) określanie zakresu tematycznego i terminu kontroli;

2) powiadamianie kontrolowanej komórki organizacyjnej Ministerstwa lub jednostki organizacyjnej o terminie przeprowadzania i zakresie tematycznym kontroli;

3) opracowywanie i przedkładanie do zatwierdzenia Ministrowi planu przeprowadzania kontroli w danej komórce organizacyjnej Ministerstwa lub jednostce organizacyjnej;

4) określenie składu zespołu kontrolnego i jego przewodniczącego;

5) przeprowadzenie kontroli;

6) opracowywanie oraz przedkładanie do zatwierdzenia Ministrowi protokołu pokontrolnego.

5. Zakres tematyczny kontroli problemowych obejmuje:

1) tworzenie warunków do realizacji zadań obronnych;

2) realizację planowania operacyjnego;

3) realizację zadań wynikających ze współpracy cywilno-wojskowej;

4) realizację zadań HNS;

5) przygotowanie do realizacji zadań w systemie kierowania Ministra;

6) przygotowanie organizacyjne i wykonywanie stałego dyżuru;

7) planowanie i realizacja zadań gospodarczo-obronnych;

8) planowanie i organizowanie świadczeń na rzecz obrony;

9) przygotowanie rezerw osobowych na potrzeby wykonywania zadań obronnych;

10) realizację procesu przygotowań jednostek przewidzianych do militaryzacji;

11) przygotowanie szczególnej ochrony obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa;

12) planowanie i realizacja szkolenia obronnego.

6. Zakres tematyczny kontroli doraźnych obejmuje w szczególności sprawdzenie prawidłowości realizacji zadań obronnych w zakresie objętym zaleceniami zespołu kontrolnego w ramach uprzednio przeprowadzonej kontroli problemowej.

§ 22.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

MINISTER KLIMATU

Michał Kurtyka

 

 

1) Minister Klimatu kieruje działami administracji rządowej - energia i klimat, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu (Dz. U. poz. 495).

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2020-07-10
  • Data wejścia w życie: 2020-07-11
  • Data obowiązywania: 2020-07-11
  • Dokument traci ważność: 2021-05-13
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA