REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2019 poz. 11
ZARZĄDZENIE NR 11
MINISTRA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I TECHNOLOGII1)
z dnia 8 kwietnia 2019 r.
w sprawie nadania statutu Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości
Na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 17 stycznia 2019 r. o Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości (Dz. U. poz. 229) zarządza się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
MINISTER PRZEDSIĘBIORCZOŚCI |
JADWIGA EMILEWICZ |
Załącznik do zarządzenia nr 11
Ministra Przedsiębiorczości i Technologii
z dnia 8 kwietnia 2019 r. (poz. 11)
STATUT FUNDACJI PLATFORMA PRZEMYSŁU PRZYSZŁOŚCI
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Fundatorem Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości, zwanej dalej „Platformą", jest Skarb Państwa, reprezentowany przez ministra właściwego do spraw gospodarki.
§ 2. 1. Platforma uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.
2. Platforma może używać nazwy skróconej „FPPP".
3. W relacjach z zagranicą Platforma może posługiwać się tłumaczeniem swojej nazwy na język angielski w brzmieniu „Future Industry Platform Foundation".
4. Identyfikację wizualną Platformy określają akty wewnętrzne uchwalane przez Zarząd Platformy.
5. Siedzibą Platformy jest Radom.
Rozdział 2
Cele i zadania Platformy
§ 3. 1. Celem Platformy, jest działanie na rzecz wzrostu konkurencyjności przedsiębiorców poprzez wspieranie ich transformacji cyfrowej w zakresie procesów, produktów i modeli biznesowych, wykorzystujących najnowsze osiągnięcia z dziedziny automatyzacji, sztucznej inteligencji, technologii teleinformatycznych oraz komunikacji pomiędzy maszynami oraz człowiekiem a maszynami z uwzględnieniem odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa tych rozwiązań.
2. Cel, o którym mowa w ust. 1, Platforma realizuje poprzez następujące zadania:
1) budowanie świadomości przedsiębiorców i promowanie korzyści wynikających z cyfryzacji przemysłu oraz wykorzystania nowoczesnych technologii teleinformatycznych;
2) wspieranie podnoszenia poziomu technicznego, technologicznego i organizacyjnego przedsiębiorców z uwzględnieniem procesów przetwórczych, logistycznych i energetycznych oraz cyfrowej integracji tych procesów;
3) promowanie i wspieranie stosowania przez przedsiębiorców inteligentnych systemów zarządczych, wytwórczych i dystrybucyjnych opartych o pozyskiwanie, gromadzenie, przesyłanie i analizę danych;
4) inicjowanie we współpracy z przedsiębiorcami projektów badawczych ukierunkowanych na rozwój inżynierii materiałowej, technik wytwórczych oraz nowych produktów;
5) prowadzenie działalności informacyjnej i szkoleniowej dla przedsiębiorców w zakresie cyfryzacji przemysłu;
6) proponowanie przedsiębiorcom rozwiązań z zakresu cyfrowej transformacji przemysłu, w tym zarządzania zmianą, wiedzą i innowacjami;
7) promowanie wśród przedsiębiorców:
a) zintegrowanych rozwiązań technologicznych zapewniających interoperacyjność,
b) tworzenia zaufanych systemów wymiany danych,
c) wzajemnego dzielenia się danymi,
d) zasad cyberbezpieczeństwa;
8) tworzenie mechanizmów współdziałania, dzielenia się wiedzą oraz budowania zaufania w relacjach pomiędzy podmiotami zaangażowanymi w proces transformacji cyfrowej;
9) współpracę z podmiotami prowadzącymi kształcenie techniczne mającą promować dostosowanie kompetencji pracowników do potrzeb przemysłu przyszłości;
10) prowadzenie działalności na rzecz podnoszenia kapitału ludzkiego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem cyfryzacji przemysłu;
11) współpracę międzynarodową, w szczególności z innymi narodowymi platformami z państw Unii Europejskiej, poprzez wymianę doświadczeń, transfer wiedzy oraz wypracowywanie spójnego podejścia do procesów cyfrowej transformacji przemysłu;
12) opiniowanie projektów założeń i projektów aktów prawnych dotyczących obszaru działalności Platformy;
13) udzielanie niefinansowego wsparcia z przeznaczeniem na transformację cyfrową, o której mowa w art. 20 ustawy z dnia 17 stycznia 2019 r. o Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości (Dz. U. poz. 229), zwanej dalej „ustawą".
§ 4. 1. Platforma może w celu realizacji zadań, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1-10, tworzyć oddziały podległe Zarządowi Platformy.
2. Platforma może realizować zadania samodzielnie lub przy współpracy z podmiotami zewnętrznymi.
3. Realizacja zadań, o których mowa w § 3 ust. 2, następuje w szczególności poprzez:
1) organizację lub udział w:
a) przedsięwzięciach informacyjno-promocyjnych,
b) szkoleniach, warsztatach i seminariach,
c) pokazach demonstracyjnych,
d) spotkaniach integrujących przedsiębiorców w obszarze transformacji cyfrowej,
e) różnych formach doradztwa;
2) inicjowanie projektów badawczych i przygotowywanie analiz, koncepcji lub strategii Platformy, zwanej dalej „strategią".
4. Platforma prowadzi tematyczny serwis internetowy, stanowiący platformę wymiany informacji, wiedzy oraz doświadczeń pomiędzy użytkownikami.
5. Platforma prowadzi działalność publicystyczną i wydawniczą.
6. Szczegółowe metody, harmonogramy oraz wskaźniki ewaluacji realizacji zadań określają akty wewnętrzne Platformy.
Rozdział 3
Majątek i finansowanie Platformy
§ 5. Majątek Platformy stanowi fundusz założycielski w kwocie 2 000 000 zł, powiększonej o równowartość netto środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz innych składników majątku, w które wyposaży nieodpłatnie Platformę fundator na dzień rozpoczęcia przez nią działalności oraz inne mienie uzyskane lub nabyte w toku jej działania.
§ 6. 1. Źródłami finansowania Platformy są:
1) dotacje podmiotowe z budżetu państwa na realizację bieżącej działalności Platformy;
2) dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie lub dofinansowanie działań służących realizacji celu Platformy, w tym kosztów realizacji inwestycji;
3) środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.2));
4) darowizny, spadki, zapisy i dochody ze zbiórek publicznych;
5) dochody z majątku ruchomego, nieruchomego i praw;
6) dochody pochodzące z wkładów na rachunkach bankowych, lokat kapitałowych oraz papierów wartościowych;
7) wpływy wynikające z realizacji umów, o których mowa w art. 1 ust. 4 ustawy;
8) wpływy z opłat określone w art. 1 ust. 6 oraz art. 23 pkt 2 ustawy.
2. Środki określone w ust. 1 pkt 8 stanowią przychody Platformy i są wydatkowane na realizację zadań, o których mowa w § 3 ust. 2.
§ 7. 1. Darowizny, spadki i zapisy mogą być użyte wyłącznie na realizację celu Platformy.
2. Postanowienie darczyńcy sprzeczne z ustawą lub statutem Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości, zwanego dalej „statutem", nie wywołuje skutków prawnych względem Platformy.
3. W przypadku powołania Platformy do dziedziczenia, Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa ewentualne długi spadkowe.
4. W przypadku prowadzenia odpłatnej działalności pożytku publicznego, środki uzyskane z pobranych przez Platformę opłat w wysokości nieprzekraczającej ponoszonych kosztów są przeznaczane wyłącznie na realizację zadań Platformy.
Rozdział 4
Organy Platformy
§ 8. 1.Organami Platformy są:
1) Zarząd;
2) Rada.
2. W skład Zarządu wchodzi Prezes Zarządu oraz 2 pozostałych członków Zarządu.
3. Kandydat na Prezesa i kandydaci na pozostałych członków Zarządu są wyłaniani w drodze konkursu, z zastrzeżeniem § 22.
4. Informacja o konkursie jest ogłaszana w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach Platformy oraz ministra właściwego do spraw gospodarki.
5. Informacja o konkursie określa w szczególności:
1) stanowisko, którego dotyczy konkurs;
2) wymagania jakie musi spełnić kandydat na określone stanowisko;
3) adres, na jaki należy składać oferty;
4) termin, w jakim należy składać oferty.
6. Konkurs przeprowadza komisja konkursowa powołana przez ministra właściwego do spraw gospodarki, która sporządza protokół z przeprowadzonego postępowania konkursowego.
7. Komisja konkursowa przedstawia ministrowi właściwemu do spraw gospodarki protokół z przeprowadzonego postępowania konkursowego wraz z rekomendacjami dotyczącymi kandydatów na stanowisko Prezesa i pozostałych członków Zarządu oraz opinię Rady.
8. Prezesa i pozostałych członków Zarządu powołuje minister właściwy do spraw gospodarki.
9. Nie można łączyć członkostwa w Radzie z funkcją członka Zarządu.
§ 9. 1. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
1) kierowanie działalnością Platformy i sprawowanie zarządu nad jej majątkiem;
2) reprezentowanie Platformy na zewnątrz;
3) sporządzanie strategii i rocznych planów działalności oraz ich zmian, które po zaopiniowaniu przez Radę i w przypadku zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw gospodarki podlegają realizacji, zastrzeżeniem § 16;
4) sporządzenie i przyjęcie regulaminu organizacyjnego Platformy;
5) sporządzanie sprawozdania z działalności i sprawozdania finansowego, które po zaopiniowaniu przez Radę, wraz ze sprawozdaniem biegłego rewidenta, są przedkładane do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw gospodarki;
6) przygotowanie i przekazanie do ministra właściwego do spraw finansów publicznych, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw gospodarki, planu finansowego, stanowiącego załącznik do ustawy budżetowej na dany rok, w trybie i terminach określonych w przepisach dotyczących prac nad projektem ustawy budżetowej;
7) występowanie do ministra właściwego do spraw gospodarki z wnioskami dotyczącymi dokonywania zmian w statucie;
8) ustalanie zasad polityki kadrowej, w tym zasad wynagradzania, z uwzględnieniem współpracy z osobami zatrudnionymi na podstawie umów cywilnoprawnych;
9) uchwalanie aktów wewnętrznych Platformy, niezastrzeżonych dla Rady;
10) realizowanie czynności Platformy wynikających z rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 8 marca 2019 r. w sprawie dotacji podmiotowej dla Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości (Dz. U. poz. 460);
11) dokonywanie czynności prawnych w imieniu Platformy jako pracodawca.
2. Zarząd realizuje zadania niezastrzeżone dla Rady.
3. Zarząd podejmuje uchwały jednomyślnie.
4. W przypadku braku jednomyślności Zarządu rozstrzygnięcie następuje w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. W przypadku równego podziału głosów, głos rozstrzygający należy do Prezesa Zarządu.
5. Szczegółowy tryb pracy Zarządu, w tym sposób realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, określa regulamin przyjęty przez Zarząd.
6. Oświadczenia woli w imieniu Platformy składają dwaj członkowie Zarządu działający łącznie.
7. Zaciągnięcie zobowiązania finansowego przekraczającego kwotę 200 000 zł brutto wymaga uzyskania przez Zarząd pisemnej zgody Fundatora.
8. Dokonanie czynności prawnej w zakresie rozporządzenia mieniem wymaga uzyskania przez Zarząd:
1) zgody odpowiedniego organu w przypadku, o którym mowa w art. 38 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1182, z późn. zm.3));
2) opinii Prezesa Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej w przypadku spełnienia wymogu z art. 17 ustawy z dnia 15 grudnia 2016 r. o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2016 r. poz. 2261, z 2018 r. poz. 723, 1544 i 1669 oraz z 2019 r. poz. 60).
§ 10. 1. Rada stanowi organ opiniodawczy Platformy.
2. Przewodniczącym Rady jest przedstawiciel ministra właściwego do spraw gospodarki, o którym mowa w art. 15 ust. 5 ustawy.
3. Rada wydaje opinie oraz formułuje wnioski w formie uchwał, które podejmowane są zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Rady. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
4. Rada podejmuje uchwały na posiedzeniach albo w trybie korespondencyjnym.
5. Do zadań Rady należy w szczególności:
1) opiniowanie strategii;
2) opiniowanie rocznego planu działalności;
3) opiniowanie sprawozdania z działalności oraz sprawozdania finansowego;
4) opiniowanie kandydatów na członków Zarządu przedstawionych przez komisję konkursową;
5) występowanie do ministra właściwego do spraw gospodarki z wnioskami dotyczącymi dokonania zmian w statucie oraz opiniowanie zmian w statucie wnioskowanych przez Zarząd;
6) opiniowanie realizacji strategii i rocznych planów działalności w zakresie osiągania celu, o którym mowa w § 3 ust. 1 oraz udzielanie informacji w tym zakresie ministrowi właściwemu do spraw gospodarki.
6. Czynności Rady, o których mowa w ust. 5, wymagają uzasadnienia.
7. Poza zadaniami określonymi w ust. 5, w których realizacja kompetencji Rady wiąże się z koniecznością umożliwienia jej dostępu do niezbędnych w tym zakresie dokumentów dotyczących działalności Platformy, Zarząd w uzasadnionych przypadkach może udostępnić Radzie również inne dokumenty dotyczące Platformy.
8. Szczegółowy tryb pracy Rady, w tym tryb i sposób realizacji zadań, o których mowa w ust. 5, określi regulamin przyjęty przez Radę.
9. Rada corocznie w terminie do dnia 31 marca sporządza i przedkłada ministrowi właściwemu do spraw gospodarki sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
10. Obsługę prac Rady zapewnia Zarząd.
§ 11. Platforma zapewnia członkom Rady zwrot kosztów podróży związanych z udziałem w pracach Rady w wysokości i na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. poz. 167).
Rozdział 5
Struktura organizacyjna
§ 12. Strukturę organizacyjną Platformy oraz szczegółowe zadania komórek organizacyjnych określa regulamin organizacyjny Platformy.
§ 13. Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi rozstrzyga Prezes Zarządu.
§ 14. Prezes Zarządu może tworzyć oraz znosić zespoły i grupy robocze, jako organy opiniodawczo-doradcze o charakterze stałym lub doraźnym, określając cel powołania, nazwę, skład osobowy, zakres i tryb ich działania oraz zasady ich obsługi.
Rozdział 6
Plany działalności, ich monitorowanie oraz kontrola Platformy
§ 15. 1. Platforma realizuje:
1) strategię;
2) roczny plan działalności.
2. Strategia wyznacza cele organizacji w okresie co najmniej 3-letnim, określa alokację zasobów jakie są niezbędne do osiągania celu oraz warunki realizacji.
3. Roczny plan działalności, w szczególności zawiera określenie celów operacyjnych, zadań służących realizacji tych celów oraz mierników określających stopień realizacji celów wraz z określeniem ich wartości bazowej i planowanej do osiągnięcia.
4. Zarząd monitoruje wykonanie rocznego planu działalności i przekazuje Radzie oraz ministrowi właściwemu do spraw gospodarki, w okresach półrocznych, informacje o stopniu wykonania planu.
5. Do kontroli, o której mowa w art. 18 ust. 2 ustawy, stosuje się przepisy ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. poz. 1092).
§ 16. Strategia podlega aktualizacji przez Zarząd względem rocznych planów działalności.
§ 17. Sprawozdania, o których mowa w art. 10 ust. 4 oraz w art. 19 ustawy, obejmują rok obrotowy pokrywający się z rokiem kalendarzowym, z zastrzeżeniem § 20.
§ 18. Zarząd niezwłocznie udostępnia ministrowi właściwemu do spraw gospodarki, na jego żądanie, wszelkie dokumenty związane z działalnością Platformy, udziela wyjaśnień i informacji, w terminie wskazanym przez ministra oraz sygnalizuje ryzyka i zagrożenia wynikające z realizacji zadań oraz przedstawia planowane działania zaradcze.
Rozdział 7
Postanowienia końcowe
§ 19. Zmiany statutu Platformy dokonuje minister właściwy do spraw gospodarki po zasięgnięciu opinii Rady.
§ 20. Pierwszy rok obrotowy kończy się z dniem 31 grudnia 2019 r.
§ 21. Likwidator Platformy wskazywany jest przez ministra właściwego do spraw gospodarki.
§ 22. Pierwszego Prezesa Platformy i 2 pozostałych członków Zarządu powołuje minister właściwy do spraw gospodarki, uwzględniając wymagania określone w art. 13 ustawy. Przepisu § 8 ust. 3-7 nie stosuje się.
1) Minister Przedsiębiorczości i Technologii kieruje działem administracji rządowej - gospodarka na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Przedsiębiorczości i Technologii (Dz. U. poz. 93).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2018 r. poz. 62, 1000, 1366, 1669, 1693, 2245, 2354 i 2500 oraz z 2019 r. poz. 303, 326 i 534.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2018 r. poz. 1669, 1735, 2024, 2243, 2270 oraz z 2019 r. poz. 229, 447 i 492.
- Data ogłoszenia: 2019-04-09
- Data wejścia w życie: 2019-04-08
- Data obowiązywania: 2019-07-10
- Dokument traci ważność: 2023-03-29
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA