REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2024 poz. 19
DECYZJA NR DPP-WOPN.718.8.2024.AJ
PREZESA URZĘDU TRANSPORTU KOLEJOWEGO
z dnia 7 października 2024 r.
w sprawie przyznania PKP Intercity otwartego dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie Warszawa Wschodnia - Hrebenne (gr.) - Warszawa Wschodnia w ramach wykonywanego połączenia na trasie Warszawa Wschodnia - Rawa Ruska - Warszawa Wschodnia, w zakresie odcinka przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 5 w związku z art. 29c ust. 1, 2, 5, 7 i 8 oraz art. 13a ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r. poz. 697), zwanej dalej „ustawą o transporcie kolejowym”, art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/1795 z dnia 20 listopada 2018 r. ustanawiającego procedurę i kryteria do celów stosowania badania równowagi ekonomicznej zgodnie z art. 11 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE (Dz. Urz. UE L 294 z 21 listopada 2018 r. str. 5), zwanego dalej „rozporządzeniem 2018/1795” oraz art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r. poz. 572), zwanej dalej „k.p.a.”, po rozpoznaniu wniosku przewoźnika kolejowego PKP Intercity S.A. z siedzibą w Warszawie, zwanego dalej „PKP Intercity”, „Przewoźnikiem” lub „Stroną”, z 8 sierpnia 2024 r. (data wpływu do Urzędu Transportu Kolejowego, zwanego dalej „Urzędem”, za pośrednictwem platformy ePUAP: 8 sierpnia 2024 r.), zaktualizowanym 12 sierpnia 2024 r. za pośrednictwem platformy ePUAP, w sprawie uruchamiania planowanego nowego kolejowego przewozu pasażerskiego na trasie Warszawa Wschodnia - Hrebenne (gr.) - Warszawa Wschodnia w ramach wykonywanego połączenia na trasie Warszawa Wschodnia - Rawa Ruska - Warszawa Wschodnia, w zakresie odcinka przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w okresie od 22 września 2024 r. do 9 grudnia 2028 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2023/2024, 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027 oraz 2027/2028,
PRZYZNAJĘ
PKP Intercity otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie Warszawa Wschodnia - Hrebenne (gr.) - Warszawa Wschodnia w ramach wykonywanego połączenia na trasie Warszawa Wschodnia - Rawa Ruska - Warszawa Wschodnia, w zakresie odcinka przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
realizowany liniami kolejowymi nr 2, 7, 69, 506, 563 i 844 w okresie od dnia doręczenia niniejszej decyzji do 9 grudnia 2028 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2023/2024, 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027 oraz 2027/2028, z zachowaniem następujących warunków i zakresu wykorzystania dostępu do linii kolejowych:
1. Na wnioskowanej trasie Strona uruchomi 1 parę pociągów na dobę codziennie, zgodnie z projektem rozkładu jazdy pociągów wskazanym w załącznikach nr 1 i 2 do decyzji.
2. Przewoźnik zobowiązany jest uruchamiać nowe połączenia pasażerskie w częstotliwości oraz terminach wynikających z niniejszej decyzji.
3. W przypadku prac modernizacyjnych lub remontowych skutkujących zmniejszeniem zdolności przepustowej na odcinkach linii kolejowej, przez którą przebiega trasa pociągów kursujących na podstawie decyzji i odcinkach linii kolejowych stycznych do nich, kursowanie pociągów na podstawie niniejszej decyzji nie może powodować nieuruchomienia pociągów ważnych z punktu widzenia interesu społeczno-gospodarczego kraju.
4. Przewoźnik uprawniony jest do uruchamiania pociągów, na podstawie niniejszej decyzji, w pełnej relacji, tj. Warszawa Wschodnia - Hrebenne (gr.) - Warszawa Wschodnia.
Uruchamianie przez Przewoźnika połączeń w krótszej relacji niż wskazano w pkt 1 sentencji, na podstawie niniejszej decyzji, jest dopuszczalne wyłącznie w wyniku zaistnienia zdarzeń będących następstwem siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury.
5. Dopuszczalne jest zatrzymywanie się pociągów Przewoźnika na następujących stacjach:
- w relacji Warszawa Wschodnia - Hrebenne (gr.): Warszawa Wschodnia, Lublin Główny, Hrebenne i Hrebenne (gr.) (przystanki tylko do wejścia - nie dotyczy pasażerów korzystających z usługi w relacji międzynarodowej) oraz
- w relacji powrotnej, tj. Hrebenne (gr.) - Warszawa Wschodnia: Hrebenne (gr.), Hrebenne, Lublin Główny i Warszawa Wschodnia (przystanki tylko do wyjścia - nie dotyczy pasażerów korzystających z usługi w relacji międzynarodowej).
Nie stanowi naruszenia postanowień niniejszej decyzji wprowadzenie dodatkowych postojów:
a) po otrzymaniu pisemnego wniosku, zawierającego uzasadnienie, od organizatora publicznego transportu zbiorowego, w rozumieniu art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 2778), zwanej dalej „ustawą o publicznym transporcie zbiorowym”, realizującego zadania w zakresie przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym, o wprowadzenie dodatkowego zatrzymania na wskazanej stacji/przystanku;
b) ustalonych w ramach procesu koordynacji przy konstrukcji rocznego rozkładu jazdy, na wniosek zarządcy infrastruktury kolejowej w celu zachowania cykliczności rozkładu jazdy pociągów przewoźników kolejowych;
c) w przypadku wystąpienia zdarzeń będących następstwem siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury.
6. Uruchamianie przez Przewoźnika nowych przewozów kolejowych nie powinno skutkować likwidacją skomunikowań pociągów uruchamianych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych w transporcie kolejowym.
7. Na trasie Warszawa Wschodnia - Hrebenne (gr.) - Warszawa Wschodnia, przebiegającej liniami kolejowymi oznaczonymi w sentencji decyzji, Przewoźnik będzie realizował przewozy przy pomocy pojazdów wskazanych w załączniku nr 3 do niniejszej decyzji.
Dopuszcza się możliwość wykorzystywania również innych typów pojazdów kolejowych, jeżeli PKP Intercity zagwarantuje takie same bądź lepsze parametry techniczne, eksploatacyjne i jakościowe pojazdów. Przewoźnik jest zobowiązany do wykorzystywania wyłącznie taboru spełniającego warunki techniczne, środowiskowe i eksploatacyjne określone przez zarządcę infrastruktury dla poszczególnych linii kolejowych.
8. Dopuszcza się korzystanie z tras przebiegających innymi liniami kolejowymi niż wymienione w decyzji, przyznanych przez zarządcę infrastruktury, o ile ich przyznanie nastąpi z przyczyn niezależnych od Przewoźnika.
9. Dopuszcza się uruchomienie połączeń, o których mowa w pkt 1 sentencji, w innych godzinach niż wskazane w rozkładzie jazdy zawartym w załącznikach nr 1 i 2 do decyzji, o ile nastąpi to z przyczyn niezależnych od Przewoźnika.
10. Przewoźnik zobowiązany jest poinformować Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, zwanego dalej „Prezesem UTK”, o każdym przypadku wystąpienia okoliczności uzasadniających uruchomienie połączenia na trasie Warszawa Wschodnia - Hrebenne (gr.) - Warszawa Wschodnia:
a) w niepełnej relacji;
b) w częstotliwości i terminie innymi niż wprost wynikającym z decyzji,
oraz o wystąpieniu okoliczności skutkujących:
c) zaprzestaniem wykonywania przewozów przez co najmniej 6 miesięcy;
d) wprowadzeniem dodatkowych postojów.
W przypadku wystąpienia okoliczności, o których mowa w pkt 10 lit. a - d, Przewoźnik w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia ich wystąpienia zobowiązany jest przedstawić Prezesowi UTK stanowisko w sprawie wraz z uzasadnieniem.
UZASADNIENIE
Stan faktyczny:
Należy wskazać, że 8 sierpnia 2024 r. wpłynęło do Prezesa UTK, za pośrednictwem platformy ePUAP, pismo PKP Intercity z 8 sierpnia 2024 r. (znak: BBZ1-070-16/2024) przekazujące wniosek o przyznanie otwartego dostępu na trasie Warszawa Wschodnia - Hrebenne (gr.) - Warszawa Wschodnia, w okresie od 22 września 2024 r. do 9 grudnia 2028 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2023/2024, 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027 oraz 2027/2028, wraz z załącznikami, zwany dalej również „Wnioskiem”.
9 sierpnia 2024 r. Strona przekazała, za pośrednictwem platformy ePUAP, potwierdzenie uiszczenia opłat skarbowych z tytułu wydania decyzji oraz z tytułu złożonego pełnomocnictwa.
Pismem 9 sierpnia 2024 r. (znak: DPP-WOPN.718.8.2024.3.AJ) Prezes UTK powiadomił PKP Intercity o wszczęciu postępowania administracyjnego w przedmiocie wydania decyzji w sprawie dotyczącej otwartego dostępu na trasie Warszawa Wschodnia - Hrebenne (gr.) - Warszawa Wschodnia w ramach wykonywanego połączenia na trasie Warszawa Wschodnia - Rawa Ruska - Warszawa Wschodnia, w zakresie odcinka przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w okresie od 22 września 2024 r. do 9 grudnia 2028 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2023/2024, 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027 oraz 2027/2028. Strona została także poinformowana o materiale dowodowym i faktach znanych Prezesowi UTK z urzędu. W tym samym piśmie Prezes UTK poinformował Przewoźnika o przysługującym prawie wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów.
Ponadto 9 sierpnia 2024 r. Prezes UTK opublikował informację o wpływie Wniosku PKP Intercity na stronie internetowej Urzędu pod adresem: https://utk.gov.pl/pl/dostep-do-infrastruktur/dostep-do-infrastruktu/kabotaz/powiadomienia/21579,Powiadomienie-PKP-Intercity-SA-z-8-sierpnia-2024-r-o-planowanych-nowych-uslugach.html.
12 sierpnia 2024 r. Strona uzupełniła Wniosek, za pośrednictwem platformy ePUAP, o załącznik w postaci edytowalnej wersji projektu rozkładu jazdy nowej usługi.
Pismem z 13 sierpnia 2024 r. (znak: DPP-WOPN.718.8.2024.5.AJ) Prezes UTK powiadomił podmioty uprawnione o otrzymaniu powiadomienia PKP Intercity z 8 sierpnia 2024 r. w sprawie uruchamiania planowanego nowego kolejowego przewozu pasażerskiego na trasie Warszawa Wschodnia - Hrebenne (gr.) - Warszawa Wschodnia w ramach wykonywanego połączenia na trasie Warszawa Wschodnia - Rawa Ruska - Warszawa Wschodnia, w zakresie odcinka przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz poinformował o przysługującym prawie zgłoszenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, w terminie i na zasadach określonych w przepisach rozporządzenia 2018/1795.
Pismem z 24 września 2024 r. (znak: DPP-WOPN.718.8.2024.6.AJ) Prezes UTK zawiadomił PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie, zwaną dalej „PKP PLK”, że w terminie określonym w art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2018/1795 nie został złożony żaden wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej.
Pismem z 24 września 2024 r. (znak: DPP-WOPN.718.8.2024.7.AJ) Prezes UTK zawiadomił PKP Intercity, że w terminie określonym w art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2018/1795 nie został złożony żaden wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej. Ponadto Prezes UTK zawiadomił Stronę o pozostałych dokumentach wchodzących w skład materiału dowodowego sprawy. Jednocześnie Prezes UTK poinformował PKP Intercity o zakończeniu etapu zbierania materiału dowodowego w sprawie oraz o przysługującym Przewoźnikowi prawie do wypowiedzenia się, co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań, w terminie 3 dni od doręczenia pisma. Ponadto Prezes UTK poinformował o wyznaczeniu terminu załatwienia sprawy do 4 listopada 2024 r.
Strona nie skorzystała z przysługującego na podstawie art. 10 § 1 k.p.a. prawa do wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
Mając powyższe na uwadze, Prezes UTK zważył, co następuje:
Stosownie do art. 13a ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym do postępowania przed Prezesem UTK stosuje się, z zastrzeżeniem art. 13ab i art. 13b ust. 2 i 3, przepisy k.p.a.
Zgodnie natomiast z art. 104 § 1 k.p.a.: Organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej.
Art. 13 ust. 1 pkt 5 ustawy o transporcie kolejowym przyznaje Prezesowi UTK kompetencję do wydawania decyzji dotyczących otwartego dostępu.
Jak wskazano powyżej, 8 sierpnia 2024 r. do Prezesa UTK wpłynął Wniosek PKP Intercity w sprawie uruchamiania planowanego nowego kolejowego przewozu pasażerskiego na trasie Warszawa Wschodnia - Hrebenne (gr.) - Warszawa Wschodnia w ramach wykonywanego połączenia na trasie Warszawa Wschodnia - Rawa Ruska - Warszawa Wschodnia, w zakresie odcinka przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na okres 5 kolejnych rocznych rozkładów jazdy pociągów, począwszy od 22 września 2024 r. do 9 grudnia 2028 r.
W związku z otrzymaniem przez Prezesa UTK Wniosku, niezbędne było ustalenie statusu Przewoźnika na podstawie obowiązujących przepisów prawa.
Zgodnie z informacjami, którymi Prezes UTK dysponuje z urzędu, PKP Intercity jest podmiotem sektora transportu kolejowego posiadającym licencję nr L/034/2017, potwierdzającą zdolność do wykonywania funkcji przewoźnika kolejowego na terytorium Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego, zgodnie z właściwymi przepisami unijnymi oraz krajowymi, wraz z ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej, niezbędnej dla wykonywania funkcji przewoźnika kolejowego. Ponadto na rzecz PKP Intercity został wydany certyfikat bezpieczeństwa część A nr PL1120200051, ważny od 28 października 2020 r. do 28 października 2025 r., potwierdzający akceptację systemu zarządzania bezpieczeństwem na terenie Unii Europejskiej, zgodnie z właściwymi przepisami unijnymi oraz krajowymi oraz certyfikat bezpieczeństwa część B nr PL1220200063, ważny od 28 października 2020 r. do 28 października 2025 r., potwierdzający akceptację regulacji przyjętych przez przedsiębiorstwo kolejowe w celu spełnienia krajowych wymagań bezpieczeństwa wykonywania przewozów na danej sieci, zgodnie z właściwymi przepisami unijnymi oraz krajowymi. Wszystkie wskazane powyżej dokumenty PKP Intercity zostały wydane przez Prezesa UTK. Z tego względu Prezes UTK ustalił, że PKP Intercity jest przewoźnikiem kolejowym posiadającym podstawowe dokumenty z zakresu transportu kolejowego, umożliwiające wykonywanie kolejowych przewozów osób.
Stosownie do art. 29c ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym: Regularny przewóz kolejowy osób niebędący przewozem o charakterze użyteczności publicznej jest wykonywany na podstawie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu albo decyzji o przyznaniu ograniczonego dostępu.
Zgodnie z art. 29d ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym: W zakresie kolejowych przewozów osób innych niż przewozy okazjonalne zarządca zawiera umowę o przydzielenie zdolności przepustowej w takim zakresie, w jakim aplikant zawarł umowę o świadczenie usług publicznych, przedstawił oświadczenie organizatora publicznego transportu kolejowego o zamiarze objęcia pociągów umową o świadczenie usług publicznych albo uzyskał decyzję o przyznaniu otwartego dostępu albo decyzję o przyznaniu ograniczonego dostępu.
W świetle wyżej cytowanych przepisów ustawy o transporcie kolejowym podmiotem uprawnionym do złożenia wniosku o przyznanie otwartego dostępu na danej trasie jest więc aplikant. Zgodnie z treścią art. 4 pkt 9b ustawy o transporcie kolejowym aplikantem jest przewoźnik kolejowy, międzynarodowe ugrupowanie interesów gospodarczych obejmujące przewoźników kolejowych lub inny podmiot zainteresowany uzyskaniem zdolności przepustowej, w szczególności organizator publicznego transportu kolejowego, spedytor, nadawca ładunku lub operator transportu kombinowanego.
Natomiast przez przewoźnika kolejowego, zgodnie z art. 4 pkt 9 ustawy o transporcie kolejowym, należy rozumieć przedsiębiorcę uprawnionego do wykonywania przewozów kolejowych, w tym przedsiębiorcę świadczącego wyłącznie usługę trakcyjną, na podstawie licencji i jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa, lub przedsiębiorcę uprawnionego do wykonywania przewozów kolejowych na podstawie świadectwa bezpieczeństwa.
Tym samym należy stwierdzić, że PKP Intercity, w związku z posiadaniem licencji na wykonywanie przewozów kolejowych osób oraz certyfikatów bezpieczeństwa w części A i B, spełnia wymagania ustawy o transporcie kolejowym pozwalające uznać Stronę za przewoźnika kolejowego. Przewoźnikowi przysługuje zatem uprawnienie do złożenia wniosku dotyczącego przyznania otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej. Wniosek został podpisany ważnym kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez osobę upoważnioną do reprezentacji PKP Intercity na podstawie dołączonego pełnomocnictwa udzielonego zgodnie z reprezentacją Strony wskazaną w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Zgodnie z treścią art. 29c ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym aplikant, który zamierza wystąpić o przydzielenie zdolności przepustowej w celu wykonywania przewozu na podstawie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu, na trasie, na której są wykonywane przewozy na podstawie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, informuje o tym właściwego zarządcę infrastruktury oraz Prezesa UTK. Informacja o planowanym uruchomieniu komercyjnych przewozów osób na danej trasie powinna zostać przedstawiona za pomocą standardowego formularza powiadomienia, o którym mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia 2018/1795, nie później niż w terminie 18 miesięcy przed dniem wejścia w życie rozkładu jazdy pociągów, którego będzie dotyczył wniosek o przydzielenie zdolności przepustowej.
Należy wskazać, że PKP Intercity przekazała Wniosek 8 sierpnia 2024 r., czyli nie zachowując terminu 18 miesięcy przed dniem wejścia w życie rozkładu jazdy pociągów 2023/2024. Powyższe oznacza, że moment wniesienia przez Stronę Wniosku do Prezesa UTK, a także szacowany czas uruchomienia przez Stronę przewozów nie są zgodne z postanowieniami art. 29c ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym. Niezachowanie przez Przewoźnika ww. terminu, w związku z wydaniem na rzecz PKP Intercity decyzji o przyznaniu otwartego dostępu, może mieć wpływ na faktyczny termin uruchomienia nowych kolejowych przewozów pasażerskich.
Stosownie do art. 29c ust. 3 ustawy o transporcie kolejowym: Prezes UTK, nie później niż przed upływem 10 dni od dnia otrzymania informacji o zamiarze wykonywania regularnego przewozu osób, o której mowa w ust. 2, przekazuje tę informację organizatorowi publicznego transportu kolejowego i przewoźnikowi kolejowemu, którzy zawarli umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego na trasie, o której mowa w ust. 2.
Artykuł 29c ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym określa, że w terminie miesiąca od dnia otrzymania informacji o zamiarze wykonywania regularnego przewozu osób, o której mowa w ust. 2 tego przepisu, organizator publicznego transportu kolejowego i przewoźnik kolejowy, którzy zawarli umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, oraz zarządca właściwej infrastruktury kolejowej mogą złożyć do Prezesa UTK wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu przepisów rozporządzenia 2018/1795.
Pismem z 13 sierpnia 2024 r. (znak: DPP-WOPN.718.8.2024.5.AJ) Prezes UTK zawiadomił podmioty uprawnione, tj. te, którym przysługuje możliwość złożenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, o planowanym uruchomieniu nowej usługi przez Przewoźnika. W przedmiotowym postępowaniu administracyjnym podmiotami uprawnionymi do złożenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, o których mowa w art. 11 ust. 2 dyrektywy 2012/34/UE1, byli: Minister Infrastruktury i PKP PLK.
Ze względu na to, że obowiązujące przepisy nie wiążą ze sobą początku biegu terminu dla złożenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej z momentem publikacji jawnej wersji powiadomienia aplikanta (tu: PKP Intercity) o planowanej nowej usłudze, Prezes UTK przyjął, że początek biegu terminu dla każdego z podmiotów liczony jest indywidualnie. Początek biegu terminu dla złożenia przez podmiot uprawniony wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej związany jest z momentem doręczenia pisma organu regulacyjnego informującego o otrzymaniu wniosku o przyznanie otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej. Z tego względu należało przyjąć, że termin na dokonanie czynności, o której mowa powyżej, rozpoczynał się, zgodnie z obowiązującymi zasadami obliczania terminów, od momentu doręczenia podmiotom uprawionym pisma Prezesa UTK z 13 sierpnia 2024 r. (znak: DPP-WOPN.718.8.2024.5.AJ).
W ustawie o transporcie kolejowym znajduje się również regulacja dotycząca sposobu postępowania Prezesa UTK w przypadku braku wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej oraz w sytuacji otrzymania takiego wniosku.
Wydanie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu na danej trasie jest możliwe w sytuacji, gdy żaden podmiot uprawniony nie złoży w terminie przewidzianym przepisami, wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej albo gdy w wyniku przeprowadzonego badania, o którym mowa w art. 29c ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK oceni, że proponowane połączenie pasażerskie nie zagraża równowadze ekonomicznej umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego (art. 29c ust. 5 ustawy o transporcie kolejowym).
W ramach postępowania nie zostały złożone w terminie stanowiska podmiotów uprawnionych. W związku z powyższym należy uznać, że w ramach postępowania, w terminie określonym w art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2018/1795, do Prezesa UTK nie wpłynął żaden wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej.
Wobec tego, w świetle art. 29c ust. 5 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK obowiązany był wydać decyzję o przyznaniu otwartego dostępu na trasie Warszawa Wschodnia - Hrebenne (gr.) - Warszawa Wschodnia w ramach wykonywanego połączenia na trasie Warszawa Wschodnia - Rawa Ruska - Warszawa Wschodnia, w zakresie odcinka przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, realizowanego liniami kolejowymi nr 2, 7, 69, 506, 563 i 844 w okresie od 22 września 2024 r. do 9 grudnia 2028 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2023/2024, 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027 oraz 2027/2028.
Zgodnie z treścią art. 29c ust. 7 ustawy o transporcie kolejowym: w decyzji o przyznaniu otwartego dostępu albo o przyznaniu ograniczonego dostępu określa się w szczególności:
1) aplikanta, jego siedzibę i adres;
2) trasy, na których mają być realizowane przewozy;
3) okres, na jaki decyzja zostaje wydana;
4) warunki oraz zakres korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej.
Przepis art. 29c ust. 7 pkt 4 ustawy o transporcie kolejowym obliguje Prezesa UTK do określenia w decyzji o przyznaniu otwartego dostępu warunków oraz zakresu korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej. Z tego względu Prezes UTK wprowadził w sentencji klauzule regulujące, na jakich warunkach i w jaki sposób Przewoźnik będzie mógł korzystać z infrastruktury kolejowej na podstawie decyzji.
Prezes UTK przyznał PKP Intercity, zgodnie z Wnioskiem Przewoźnika, prawo do wykonywania przewozów na wnioskowanej trasie w wymiarze 1 pary pociągów na dobę codziennie, w relacji Warszawa Wschodnia - Hrebenne (gr.) - Warszawa Wschodnia, w zakresie odcinka przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w okresie od dnia doręczenia decyzji do 9 grudnia 2028 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2023/2024, 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027 oraz 2027/2028, zgodnie z projektami rozkładu jazdy pociągów wskazanymi w załącznikach nr 1 i 2 do decyzji.
W ocenie Prezesa UTK usługa PKP Intercity powinna przede wszystkim stanowić odpowiedź na potrzeby podróżnych. Z tego względu Prezes UTK określił w niniejszej decyzji, że w przypadku prac modernizacyjnych lub remontowych skutkujących zmniejszeniem zdolności przepustowej na odcinkach linii kolejowych, przez które przebiega trasa pociągów kursujących na podstawie decyzji i odcinkach linii kolejowych stycznych do nich, kursowanie pociągów na podstawie decyzji nie może powodować nieuruchomienia pociągów ważnych z punktu widzenia interesu społeczno-gospodarczego Rzeczpospolitej Polskiej.
W zgodzie z tym Prezes UTK zastrzegł również, że Przewoźnik uprawniony jest do uruchamiania pociągów, na podstawie decyzji, w pełnej relacji, tj. na trasie Warszawa Wschodnia - Hrebenne (gr.) - Warszawa Wschodnia w ramach wykonywanego połączenia na trasie Warszawa Wschodnia - Rawa Ruska - Warszawa Wschodnia, w zakresie odcinka przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Uruchamianie przez Przewoźnika połączeń w krótszej relacji, na podstawie decyzji, zostało zastrzeżone dla zdarzeń będących następstwem siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury. W ocenie Prezesa UTK, skoro PKP Intercity złożyła wniosek o przyznanie otwartego dostępu, na podstawie którego uruchamiane będą połączenia w relacji Warszawa Wschodnia - Hrebenne (gr.) - Warszawa Wschodnia w ramach wykonywanego połączenia na trasie Warszawa Wschodnia - Rawa Ruska - Warszawa Wschodnia, to niecelowe byłoby działanie Przewoźnika polegające na wykonywaniu połączeń w krótszej relacji. Prezes UTK zauważa, że takie działanie mogłoby godzić nie tylko w prawidłowość przeprowadzonego postępowania przez organ regulacyjny oraz ocenę ewentualnie zgłoszonych wniosków przez podmioty uprawnione, ale również w interes potencjalnych podróżnych.
Prezes UTK, zgodnie z Wnioskiem PKP Intercity, w tym informacją, że pociąg będzie niedostępny w komunikacji krajowej (sprzedaży krajowej), ustalił, że dopuszczalne jest zatrzymywanie się pociągów Przewoźnika na następujących stacjach:
- w relacji Warszawa Wschodnia - Hrebenne (gr.): Warszawa Wschodnia, Lublin Główny, Hrebenne i Hrebenne (gr.) (przystanki tylko do wejścia - nie dotyczy pasażerów korzystających z usługi w relacji międzynarodowej) oraz
- w relacji powrotnej, tj. Hrebenne (gr.) - Warszawa Wschodnia: Hrebenne (gr.), Hrebenne, Lublin Główny i Warszawa Wschodnia (przystanki tylko do wyjścia - nie dotyczy pasażerów korzystających z usługi w relacji międzynarodowej).
Powyższe zostało potwierdzone przez Stronę w projekcie rozkładu jazdy poprzez zawarcie informacji o treści: Pociąg dostępny tylko w sprzedaży międzynarodowej.
Jednocześnie Prezes UTK stwierdził, że nie stanowi naruszenia postanowień decyzji wprowadzenie dodatkowych postojów:
a) po otrzymaniu pisemnego wniosku, zawierającego uzasadnienie, od organizatora publicznego transportu zbiorowego, w rozumieniu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, realizującego zadania w zakresie przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym, o wprowadzenie dodatkowego zatrzymania na wskazanej stacji/przystanku;
b) ustalonych w ramach procesu koordynacji przy konstrukcji rocznego rozkładu jazdy, na wniosek zarządcy infrastruktury kolejowej w celu zachowania cykliczności rozkładu jazdy pociągów przewoźników kolejowych;
c) w przypadku wystąpienia zdarzeń będących następstwem siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury.
Uruchamianie usługi PKP Intercity nie powinno powodować zakłócenia istniejących skomunikowań pomiędzy pociągami uruchamianymi na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych. Prezes UTK zwrócił uwagę na to, że usługa Przewoźnika powinna przede wszystkim stanowić odpowiedź na potrzeby podróżnych pomiędzy stacjami znajdującymi się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz Ukrainy.
Zgodnie ze złożonym przez PKP Intercity Wnioskiem, przewozy na trasie Warszawa Wschodnia - Hrebenne (gr.) - Warszawa Wschodnia w ramach wykonywanego połączenia na trasie Warszawa Wschodnia - Rawa Ruska - Warszawa Wschodnia, w zakresie odcinka przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przebiegającej liniami kolejowymi oznaczonymi w sentencji decyzji, Przewoźnik będzie realizował przy pomocy pojazdów wskazanych w załączniku nr 3 do niniejszej decyzji.
Dopuszcza się możliwość wykorzystywania również innych niż wskazane w załączniku nr 3 typów pojazdów kolejowych, jeżeli PKP Intercity zagwarantuje takie same bądź lepsze parametry techniczne, eksploatacyjne i jakościowe pojazdów. Przewoźnik jest zobowiązany do wykorzystywania wyłącznie taboru spełniającego warunki techniczne, środowiskowe i eksploatacyjne określone przez zarządcę infrastruktury dla poszczególnych linii kolejowych.
Prezes UTK zastrzegł w niniejszej decyzji, że dopuszczalne jest korzystanie przez PKP Intercity z tras przebiegających innymi liniami kolejowymi niż wymienione w decyzji, przyznanych przez zarządcę infrastruktury, o ile ich przyznanie nastąpi z przyczyn niezależnych od Przewoźnika (np. w związku z ograniczoną zdolnością przepustową konkretnego odcinka infrastruktury kolejowej lub obowiązywaniem trasy okrężnej dla określonego fragmentu trasy).
Prezes UTK ustalił, że dopuszczalne jest uruchomienie połączeń, o których mowa w pkt 1 sentencji, w innych godzinach niż wskazane w rozkładzie jazdy zawartym w załącznikach nr 1 i 2 do decyzji, o ile nastąpi to z przyczyn niezależnych od Przewoźnika (np. w związku z ograniczoną zdolnością przepustową infrastruktury kolejowej lub przesunięciem godzin odjazdu ze względu na obowiązujące priorytety przy układaniu rozkładu jazdy).
Mając na względzie rolę Prezesa UTK jako organu regulacyjnego w zakresie sektora kolejowego ustalono, że Przewoźnik obowiązany jest poinformować organ regulacyjny o każdym przypadku wystąpienia okoliczności uzasadniających uruchomienie połączenia na trasie Warszawa Wschodnia - Hrebenne (gr.) - Warszawa Wschodnia w ramach wykonywanego połączenia na trasie Warszawa Wschodnia - Rawa Ruska - Warszawa Wschodnia, w zakresie odcinka przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
a) w niepełnej relacji;
b) w częstotliwości i terminie innymi niż wprost wynikającym z decyzji,
oraz o wystąpieniu okoliczności skutkujących:
c) zaprzestaniem wykonywania przewozów przez co najmniej 6 miesięcy;
d) wprowadzeniem dodatkowych postojów.
W przypadku wystąpienia okoliczności, o których mowa w lit. a - d, Przewoźnik zobowiązany jest, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia ich wystąpienia, przedstawić stanowisko w sprawie wraz z uzasadnieniem.
Powyższa klauzula ma na celu uzyskiwanie na bieżąco wiedzy na temat faktycznie realizowanych przez PKP Intercity przewozów i ich zgodności z treścią postanowień zawartych w niniejszej decyzji.
Zgodnie z art. 29c ust. 8 ustawy o transporcie kolejowym decyzja o przyznaniu otwartego dostępu jest wydawana na okres nieprzekraczający 5 lat. Ze względu na złożony przez PKP Intercity Wniosek, Prezes UTK przyznał Przewoźnikowi prawo otwartego dostępu na trasie Warszawa Wschodnia - Hrebenne (gr.) - Warszawa Wschodnia w ramach wykonywanego połączenia na trasie Warszawa Wschodnia - Rawa Ruska - Warszawa Wschodnia, w zakresie odcinka przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, od dnia doręczenia niniejszej decyzji do 9 grudnia 2028 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2023/2024, 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027 oraz 2027/2028, zgodnie z projektami rozkładu jazdy pociągów wskazanymi w załącznikach nr 1 i 2 do decyzji.
Mając powyższe na uwadze, Prezes UTK rozstrzygnął jak w sentencji.
Prezes UTK dokonuje okresowej kontroli działalności przewoźników kolejowych wykonujących przewozy w ramach otwartego dostępu w zakresie spełniania warunków korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej określonych w decyzji o przyznaniu otwartego dostępu (art. 29c ust. 10 ustawy o transporcie kolejowym).
Decyzja o przyznaniu otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej wygasa w przypadku likwidacji albo ogłoszenia upadłości aplikanta, któremu decyzja została wydana (art. 29c ust. 11 ustawy o transporcie kolejowym).
Zgodnie z art. 29c ust. 12 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK uchyla decyzję o przyznaniu otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej w przypadku:
1) wystąpienia rażącego naruszenia warunków korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej określonych w tej decyzji;
2) zaprzestania wykonywania przewozów przez co najmniej 6 miesięcy z przyczyn leżących po stronie aplikanta.
POUCZENIE
Stronie niezadowolonej z decyzji przysługuje prawo zwrócenia się do Prezesa UTK z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 30 dni od daty doręczenia decyzji (art. 127 § 3 k.p.a. w związku z art. 29c ust. 9 ustawy o transporcie kolejowym).
Jeżeli strona nie chce skorzystać z prawa do zwrócenia się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, może wnieść do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na decyzję w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji stronie. Skargę wnosi się za pośrednictwem Prezesa UTK.
Wpis od skargi wynosi 200 zł i uiszczany jest gotówką do kasy sądu administracyjnego lub na rachunek bankowy tego sądu, zgodnie z art. 15 w związku z art. 127 § 3 w zw. z art. 129 § 2 k.p.a. w związku z art. 3 § 2 pkt 1 oraz art. 13 § 2, art. 52 § 1 i § 3, art. 53 § 1 i art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r. poz. 935), zwanej dalej „p.p.s.a.”, w związku z § 2 ust. 1 pkt 2 i § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 535).
Stronie przysługuje możliwość ubiegania się o prawo pomocy obejmujące zwolnienie strony od kosztów sądowych oraz bezpłatne ustanowienie profesjonalnego pełnomocnika, na zasadach określonych w art. 239 - art. 262 p.p.s.a.
Strona zadowolona z decyzji może złożyć oświadczenie o zrzeczeniu się uprawnienia do wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy skutkujące prawomocnością decyzji. Złożenie oświadczenia następuje na zasadach ogólnych przewidzianych dla wniesienia podania określonych w art. 63 § 1 k.p.a.
Opłata:
Od decyzji należna opłata skarbowa wynosi 10 zł (słownie: dziesięć złotych 00/100), zgodnie z cz. I pkt 53 Załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 2111). 9 sierpnia 2024 r. Strona przekazała za pośrednictwem platformy ePUAP potwierdzenie uiszczenia ww. opłaty skarbowej na rachunek Centrum Obsługi Podatnika Urzędu m.st. Warszawy.
W związku z powyższym uznać należy, że opłata za wydanie decyzji została uiszczona przez Stronę w całości.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra
1 dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (wersja przekształcona) (Dz. Urz. UE L 343 z 14 grudnia 2012 r. str. 32, z późn. zm.), zwana dalej „dyrektywą 2012/34/UE”
Załączniki:
1. Projekt rocznego rozkładu jazdy w okresie od 22 września 2024 r. do 9 grudnia 2028 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2023/2024, 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027 oraz 2027/2028 na trasie Warszawa Wschodnia - Rawa Ruska.
2. Projekt rocznego rozkładu jazdy w okresie od 22 września 2024 r. do 9 grudnia 2028 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2023/2024, 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027 oraz 2027/2028 na trasie Rawa Ruska - Warszawa Wschodnia.
3. Planowane typy pojazdów, którymi będą realizowane przejazdy na wnioskowanej trasie.
Załącznik nr 1 do decyzji znak: DPP-WOPN.718.8.2024.AJ
Pociąg dostępny tylko w sprzedaży międzynarodowej.
km | stacja | przyjazd | odjazd |
0,000 | Warszawa Wschodnia | | 5:40 |
171,404 | Lublin Główny | 7:45 | 8:10 |
187,089 | Hrebenne | 10:50 | 12:20 |
2,241 | Hrebenne (gr.) | 12:25 | |
| Rava Ruskaia | | |
Załącznik nr 2 do decyzji znak: DPP-WOPN.718.8.2024.AJ
Pociąg dostępny tylko w sprzedaży międzynarodowej.
km | stacja | przyjazd | odjazd |
| Rava Ruskaia | | |
0,000 | Hrebenne (gr.) | | 15:35 |
2,241 | Hrebenne | 15:40 | 17:10 |
187,089 | Lublin Główny | 19:50 | 20:15 |
171,404 | Warszawa Wschodnia | 22:20 | |
Załącznik nr 3 do decyzji DPP-WOPN.718.8.2024.AJ
Planowane typy pojazdów, którymi będą realizowane przejazdy na wnioskowanej trasie z uwzględnieniem liczby miejsc dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się:
Typy wagonów | Liczba miejsc siedzących | Liczba miejsc dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się | |
Klasa I | Klasa II | ||
112A-2 (SPOT) | 54 | | |
112Ag | 54 | | |
112Ah | 54 | | |
112Aj | 54 | | |
112Ak | 54 | | |
112ALux | 54 | | |
112Am | 54 | | |
112Ap | 54 | | |
112Ar | 54 | | |
139A | 54 | | |
140A | 54 | | |
14A-10 | 54 | | |
140A-z | 54 | | |
141A-20 | 18 | 48 | |
145Ac | 36 | | |
152A, Aa | 54 | | |
156A | 54/48 | | |
158A | 54 | | |
Z1A | 54 | | |
Z2A | 54/48 | | |
112Am | 24 | 40 | |
112Ar | 24 | 40 | |
111A-2 (SPOT) | | 80 | |
111A-20 | | 72 | |
111A-30 | | 38 | 2 |
111Ag | | 80 | |
111Ag | | 72 | |
111Ah | | 80 | |
111Ah | | 72 | |
111Ainw (SPOT) | | 69 | 2 |
111ALux | | 60 | |
111Ap | | 80 | |
111Ap | | 72 | |
111Ar | | 80 | |
111Arow | | 60 | 2 |
111Arow | | 60/66/72 | |
111As | | 80 | |
111Au | | 80 | |
111Au | | 72 | |
111Aw | | 80 | |
111Aw | | 60 | |
111Ax | | 80 | |
111Ay | | 80 | |
111Ay | | 60 | |
136A | | 66 | |
141A | | 80/60 | |
141A-10 | | 60 | |
144A | | 66 | |
152A | | 45 | |
154A | | 80/72 | |
154Aa | | 80/72/54 | |
156A | | 56/52 | 2 |
159A | | 72 | |
168A | | 56 | 2 |
168A | | 60 | |
170A | | 66 | |
171A | | 66 | |
174A | | 60 | |
175A | | 66 | |
175A | | 72 | |
YB | | 80 | |
XB | | 66 | |
XB | | 54 | 2 |
XBN Mg2 | | 54 | 2 |
Z1B | | 56 | 2 |
Z1B | | 66 | |
Z2B | | 66/64 | |
609A | | 32 | |
134A, Ac | | 60 | |
140A-z | | 29 | 1 |
171A | | 40 | |
406A | | | |
RESTAU | | | |
155A | | 24 | |
305Ad | | | |
113Aa | | | |
WL BAUT, WL GORL | | 30 | |
305Ad | 8 | 24 | |
306A | 8 | 24 | 1 |
308A | | 24 | 1 |
- Data ogłoszenia: 2024-10-11
- Data wejścia w życie: 2024-10-11
- Data obowiązywania: 2024-10-11
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA