REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2019 poz. 10
ZARZĄDZENIE
MINISTRA ENERGII1)
z dnia 11 lipca 2019 r.
w sprawie organizacji wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w działach administracji rządowej energia i gospodarka złożami kopalin
Na podstawie art. 18 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1459, 1669, 2182 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 55) oraz na podstawie art. 4 w związku z art. 5 pkt 3 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. poz. 1320 oraz z 2002 r. poz. 1571), zarządza się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
1) BA - rozumie się przez to Biuro Administracyjne w Ministerstwie Energii;
2) BDG - rozumie się przez to Biuro Dyrektora Generalnego w Ministerstwie Energii;
3) Civil-Military Cooperation (CIMIC) - rozumie się przez to współpracę cywilno-wojskową;
4) DBF - rozumie się przez to Departament Budżetu i Finansów w Ministerstwie Energii;
5) DZK - rozumie się przez to Departament Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w Ministerstwie Energii;
6) Host Nation Support (HNS) - rozumie się przez to wsparcie przez państwo-gospodarza;
7) jednostkach - rozumie się przez to jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Energii lub przez niego nadzorowane;
8) komórkach organizacyjnych - rozumie się przez to komórki organizacyjne Ministerstwa Energii;
9) Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Energii;
10) Ministrze - rozumie się przez to Ministra Energii;
11) NATO - rozumie się przez to Organizację Traktatu Północnoatlantyckiego;
12) organach - rozumie się przez to organy podległe Ministrowi Energii;
13) osobach upoważnionych - rozumie się przez to dyrektorów komórek organizacyjnych, dyrektorów i prezesów organów oraz jednostek, a także kierowników przedsiębiorców;
14) POF DAR - rozumie się przez to Plan Operacyjny Funkcjonowania Działu Administracji Rządowej Energia i Działu Administracji Rządowej Gospodarka złożami kopalin w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
15) przedsiębiorcach - rozumie się przez to przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym wymienionych w pkt 9 i 10 załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 listopada 2015 r. w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym (Dz. U. poz. 1871, z 2016 r. poz. 1325 oraz z 2017 r. poz. 1075 i 2143), na których minister właściwy do spraw energii lub minister właściwy do spraw gospodarki złożami kopalin nałożył obowiązek realizacji zadań na rzecz obronności państwa;
16) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców.
§ 3.
1) tworzenie warunków organizacyjno-prawnych do wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony;
2) planowanie operacyjne;
3) programowanie obronne;
4) przedsięwzięcia realizowane w ramach przeglądów obronnych;
5) przygotowanie elementów systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym;
6) organizację systemu stałych dyżurów;
7) przedsięwzięcia z zakresu mobilizacji gospodarki;
8) świadczenia na rzecz obrony;
9) zapewnienie zasobów osobowych do wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony;
10) militaryzację;
11) szczególną ochronę obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
12) zapewnienie gotowości do realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza (HNS);
13) współpracę cywilno-wojskową (CIMIC);
14) szkolenia obronne;
15) kontrole wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony;
16) ustalanie granic oraz nadzorowanie prac na terenach zamkniętych ze względu na bezpieczeństwo i obronność państwa.
§ 4.
2. Komórki organizacyjne, organy, jednostki i przedsiębiorcy zobowiązane są do współpracy z DZK w realizacji zadań, o których mowa w § 3.
§ 5.
2. Osoby upoważnione, w zakresie swoich kompetencji, uwzględniają zadania w ramach powszechnego obowiązku obrony, o których mowa w § 3, w szczególności: w statutach, regulaminach organizacyjnych, opisach stanowisk, zakresach czynności, stanowiskowych kartach pracy osób wyznaczonych do ich realizacji.
§ 6.
1) przygotowuje projekty aktów prawnych regulujących realizację zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony;
2) corocznie opracowuje dla działów administracji rządowej energia i gospodarka złożami kopalin, wytyczne Ministra:
a) do planowania i realizacji zadań obronnych wykonywanych w ramach pozamilitarnych przygotowań obronnych,
b) do szkolenia obronnego;
3) przygotowuje projekty decyzji administracyjnych nakładających zadania na rzecz obronności państwa na przedsiębiorców oraz projekty umów na wykonywanie zadań na rzecz obronności państwa, projekty te podlegają zaopiniowaniu przez Biuro Prawne Ministerstwa;
4) przygotowuje projekty umów z jednostkami i przedsiębiorcami, które wiążą się z wydatkowaniem środków publicznych, których dysponentem jest Minister, a następnie przekazuje do DBF celem potwierdzenia zabezpieczenia środków finansowych.
§ 7.
1) DZK przygotowuje POF DAR oraz jego aktualizacje;
2) komórki organizacyjne przekazują wkłady z zakresu swojej właściwości do POF DAR oraz uczestniczą w opracowaniu i aktualizacji elementów składowych POF DAR;
3) organy, jednostki i przedsiębiorcy opracowują i aktualizują, swoje plany operacyjne funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, w tym karty realizacji zadań operacyjnych, na podstawie wytycznych Ministra do opracowania planów operacyjnych w działach administracji rządowej energia i gospodarka złożami kopalin.
2. W planie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, uwzględnia się zadania operacyjne przewidziane do wykonania przez komórki organizacyjne, organy, jednostki i przedsiębiorców.
§ 8.
1) DZK, we współpracy z DBF, przygotowuje propozycje rzeczowo-finansowe do Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz jego aktualizacje;
2) DZK, we współpracy z DBF oraz wybranymi jednostkami i przedsiębiorcami, opracowuje i aktualizuje Program Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych działów administracji rządowej energia i gospodarka złożami kopalin. DZK realizuje zadania z niego wynikające;
3) organy opracowują, uzgadniają i aktualizują program pozamilitarnych przygotowań obronnych urzędów ich obsługujących.
§ 9.
2. Organ, będący dysponentem części budżetu państwa, sporządza na własne potrzeby kwestionariusz, o którym mowa w ust. 1.
§ 10.
1) w stałej siedzibie;
2) w zapasowym miejscu pracy.
2. DZK opracowuje dokumentację związaną z funkcjonowaniem Ministerstwa na stanowisku kierowania w razie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i czasie wojny, w tym w szczególności:
1) dokument określający dodatkowy zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych, uwzgledniający wykonywanie zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny - we współpracy z BDG;
2) plan przemieszczenia do zapasowego miejsca pracy - we współpracy z BA i BDG;
3) regulamin pracy na stanowisku kierowania - we współpracy z BDG.
3. DZK we współpracy z BA odpowiada za przygotowanie infrastruktury na stanowisku kierowania. W celu zapewnienia optymalnych warunków do funkcjonowania Ministra na głównym stanowisku kierowania w zapasowym miejscu pracy, przyznanym Ministrowi w drodze świadczeń na rzecz obrony, DZK we współpracy z BA i BDG, przygotowuje projekt porozumienia z właścicielem obiektu, dotyczący wykorzystania tego obiektu dla potrzeb związanych z kierowaniem bezpieczeństwem narodowym, w tym obroną państwa.
§ 11.
2. Organizację systemu stałych dyżurów określa zarządzenie Ministra Energii z dnia 10 sierpnia 2017 r. w sprawie utworzenia systemu stałych dyżurów Ministra Energii (Dz. Urz. Min. Energ. poz. 14).
3. Organy, jednostki i przedsiębiorcy w organizacji systemu stałych dyżurów uwzględniają postanowienia zarządzenia, o którym mowa w ust. 2, oraz wytycznych, o których mowa w § 6 pkt 2 lit. a.
§ 12.
1) we współpracy z BA i BDG, określa potrzeby w zakresie nieruchomości, sprzętu transportowego i osób, zapewniających realizację zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony;
2) sporządza wnioski do właściwych organów administracji publicznej o nałożenie obowiązku świadczeń rzeczowych i osobistych.
2. Zadania związane z przyjmowaniem obiektów i środków transportu uzyskanych w drodze świadczeń rzeczowych oraz osobistych wykonuje w Ministerstwie BA we współpracy z DZK i BDG.
3. Organy, jednostki i przedsiębiorcy planują i organizują świadczenia na rzecz obrony w zakresie niezbędnym do realizacji zadań własnych w ramach powszechnego obowiązku obrony.
§ 13.
2. Reklamowanie z urzędu w Ministerstwie realizuje BDG, informując o tym niezwłocznie DZK.
3. Reklamowanie na wniosek w Ministerstwie realizuje BDG, we współpracy z DZK oraz komórkami organizacyjnymi, na rzecz których wykonują zadania osoby przewidziane do reklamowania.
4. Organy, jednostki i przedsiębiorcy, prowadzą reklamowanie z urzędu lub na wniosek, według własnych potrzeb.
§ 14.
2. DZK sporządza wnioski o objęcie przedsiębiorców i jednostek przygotowaniami do militaryzacji oraz koordynuje przygotowania w tym zakresie.
3. Wnioski, o których mowa w ust. 2, kierowane są do Rady Ministrów za pośrednictwem Ministra Obrony Narodowej.
4. Jednostki i przedsiębiorcy, ujęci w wykazie jednostek organizacyjnych podlegających militaryzacji, prowadzą przygotowania organizacyjno-mobilizacyjne.
5. Jednostki i przedsiębiorcy, na których Minister nałożył obowiązek realizacji zadań na rzecz obronności państwa w przygotowaniach do militaryzacji uwzględniają postanowienia wytycznych Ministra do prowadzenia przygotowań do militaryzacji w działach administracji rządowej energia i gospodarka złożami kopalin.
§ 15.
2. Za organizację, koordynację i nadzór nad przygotowaniami do szczególnej ochrony odpowiada DZK we współpracy z przedsiębiorcami i jednostkami, we właściwości których znajdują się obiekty uznane przez Radę Ministrów za szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa.
3. Jednostki i przedsiębiorcy w przygotowaniach do szczególnej ochrony uwzględniają postanowienia wytycznych Ministra w sprawie przygotowania i prowadzenia szczególnej ochrony w działach administracji rządowej energia i gospodarka złożami kopalin.
§ 16.
2. Zadania punktu kontaktowego HNS w Ministerstwie realizuje DZK.
3. Zadania punktów kontaktowych w organach, jednostkach i u przedsiębiorców realizują pracownicy wskazani przez osoby upoważnione.
§ 17.
§ 18.
§ 19.
2. Szkoleniu obronnemu podlegają:
1) osoby zajmujące kierownicze stanowiska w Ministerstwie, w organach, jednostkach i u przedsiębiorców;
2) pracownicy Ministerstwa, organów, jednostek i przedsiębiorców zatrudnieni na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzący sprawy związane z wykonywaniem zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.
3. DZK współpracuje z BDG w zakresie organizacji szkoleń dla pracowników Ministerstwa.
4. DZK współpracuje z DBF w zakresie spraw związanych z finansowaniem szkolenia obronnego.
5. DZK koordynuje sprawy związane z delegowaniem kandydatów do udziału w Wyższych Kursach Obronnych.
6. Organy, jednostki i przedsiębiorcy planują oraz organizują szkolenie obronne w celu przygotowania swoich pracowników do realizacji zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.
7. Organy, jednostki i przedsiębiorcy przy organizacji szkolenia obronnego uwzględniają postanowienia wytycznych, o których mowa w § 6 pkt 2 lit b.
§ 20.
2. DZK przygotowuje corocznie plan kontroli z uwzględnieniem analizy ryzyka.
3. DZK przekazuje zaakceptowany przez Ministra egzemplarz planu do Ministerstwa Obrony Narodowej jednocześnie przekazując go do wiadomości Departamentowi Kontroli i Audytu w Ministerstwie.
4. Kontrola jest prowadzona w trybie kontroli problemowej. Dopuszcza się możliwość przeprowadzenia kontroli doraźnej (pozaplanowej).
5. Kontrole przeprowadzają upoważnieni przedstawiciele DZK. W kontrolach mogą uczestniczyć inni upoważnieni przedstawiciele komórek organizacyjnych oraz eksperci zewnętrzni.
6. DZK przygotowuje dokumentację kontroli.
7. Organy, jednostki i przedsiębiorcy wykonują czynności związane z kontrolą wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w zakresie swojej właściwości.
§ 21.
2. DZK przygotowuje projekty decyzji ustalających tereny zamknięte oraz projekty zawiadomień o ustaleniu terenu zamkniętego kierowane do Głównego Geodety Kraju.
3. DZK przekazuje dokumentację geodezyjną określającą przebieg granic i powierzchnię terenu zamkniętego właściwym miejscowo starostom.
4. DZK, we współpracy z Departamentem Nadzoru i Polityki Właścicielskiej oraz innymi właściwymi komórkami organizacyjnymi w Ministerstwie, wykonuje nadzór nad pracami geodezyjnymi i kartograficznymi na terenach zamkniętych.
5. W ramach wykonywania nadzoru, o którym mowa ust. 4, dopuszcza się możliwość udziału ekspertów (podmiotów) zewnętrznych.
6. DZK przy sprawowaniu nadzoru nad pracami geodezyjnymi i kartograficznymi na terenach zamkniętych, niezbędnych dla obronności państwa, współpracuje z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Obrony Narodowej.
§ 22.
§ 23.
MINISTER ENERGII |
KRZYSZTOF TCHÓRZEWSKI |
|
1) Minister Energii kieruje działami administracji rządowej - energia i gospodarka złożami kopalin, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Energii (Dz. U. poz. 2314).
- Data ogłoszenia: 2019-07-12
- Data wejścia w życie: 2019-09-11
- Data obowiązywania: 2019-09-11
- Dokument traci ważność: 2020-09-19
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA