REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 6

WYTYCZNE NR 3/2025
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 22 stycznia 2025 r.

w sprawie stosowania Zasad systemu rozliczeń opłat nawigacyjnych pomiędzy instytucjami zapewniającymi służby ruchu lotniczego lub służby łączności świadczone na rzecz lotniskowej służby informacji powietrznej w ramach systemu skuteczności działania obowiązującego w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej

Tekst pierwotny

Uwzględniając art. 21 ust. 2 pkt 16 i ust. 2a ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz.U. z 2023 r. poz. 2110, z 2024 r. poz. 731 i 1222 oraz z 2025 r. poz. 31), jak również art. 33 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/317 z dnia 11 lutego 2019 r. ustanawiającego system skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz uchylającego rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013 (Dz. Urz. UE L 56 z 25.2.2019, str. 1 z późn. zm.):

§ 1.

Zaleca się stosowanie „Zasad systemu rozliczeń opłat nawigacyjnych pomiędzy instytucjami zapewniającymi służby ruchu lotniczego lub służby łączności świadczone na rzecz lotniskowej służby informacji powietrznej w ramach systemu skuteczności działania obowiązującego w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej” stanowiących załącznik do wytycznych.

§ 2.

Wytyczne wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2025 r.

Prezes Urzędu Lotnictwa
Cywilnego

Julian Rotter

Załącznik do wytycznych nr 3/2025 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
z dnia 22 stycznia 2025 r.

Zasady systemu rozliczeń opłat nawigacyjnych pomiędzy instytucjami zapewniającymi służby ruchu lotniczego lub służby łączności świadczone na rzecz lotniskowej służby informacji powietrznej w ramach systemu skuteczności działania obowiązującego w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej

§ 1. Instytucja rozliczeniowa

Jako podmiot rozliczający opłaty nawigacyjne w danej strefie pobierania opłat nawigacyjnych objętej systemem skuteczności działania wskazuje się instytucję zapewniającą służby ruchu lotniczego, której koszty mają najwyższy udział w sumarycznych kosztach ustalonych w adekwatnym do okresu odniesienia Planie Skuteczności Działania, stanowiących podstawę do obliczania stawek opłat nawigacyjnych, zwaną dalej „Instytucją rozliczeniową”.

§ 2. Przychody z tytułu płatnych i zwolnionych jednostek usługowych

1. Każda instytucja zapewniająca służby ruchu lotniczego prowadzi rejestr obsłużonych operacji zawierający informacje o obsłużonych zwolnionych oraz nieobjętych zwolnieniem z opłat nawigacyjnych operacjach według wskazań przyrządów (IFR), którego wzór stanowi Załącznik nr 1 do Zasad systemu rozliczeń opłat nawigacyjnych pomiędzy instytucjami zapewniającymi służby ruchu lotniczego lub służby łączności świadczone na rzecz lotniskowej służby informacji powietrznej w ramach systemu skuteczności działania obowiązującego w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej, z podziałem na poszczególne strefy pobierania opłat nawigacyjnych.

2. Każda instytucja zapewniająca służby ruchu lotniczego, która obsłużyła w danym miesiącu kalendarzowym jakąkolwiek nieobjętą zwolnieniem z opłat nawigacyjnych operację lotniczą wykonaną według wskazań przyrządów (IFR), jest zobowiązana do należytego dążenia do pozyskania środków z tego tytułu.

3. Każda instytucja zapewniająca służby ruchu lotniczego, która obsłużyła w danym kwartale kalendarzowym jakąkolwiek zwolnioną z opłat nawigacyjnych operację lotniczą wykonaną według wskazań przyrządów (IFR), jest zobowiązana do złożenia wniosku do ministra właściwego do spraw transportu o wypłatę refundacji w postaci dotacji celowej za dany kwartał.

4. Należne przychody z tytułu obsłużonych zwolnionych i nieobjętych zwolnieniem z opłat nawigacyjnych operacji lotniczych wykonanych według wskazań przyrządów (IFR) są uwzględniane we wzajemnych rozliczeniach pomiędzy instytucjami zapewniającymi służby ruchu lotniczego lub służby łączności świadczone na rzecz lotniskowej służby informacji powietrznej, niezależnie od faktu ich uzyskania przez daną instytucję zapewniającą służby ruchu lotniczego.

5. Do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego rozliczenie dotyczy, instytucja zapewniająca służby ruchu lotniczego, która nie jest Instytucją rozliczeniową, przekazuje Instytucji rozliczeniowej informacje o wielkości obsłużonego ruchu mierzonego liczbą operacji (MVS) oraz liczbą jednostek usługowych (SU/SU-L), a także o strefach pobierania opłat nawigacyjnych, których wartości te dotyczą, jak również przekazuje rejestr obsłużonych operacji. W przypadku braku obsłużonych operacji w danym miesiącu, taka informacja jest również przekazywana do Instytucji rozliczeniowej.

6. Instytucja rozliczeniowa dokonuje rozliczenia środków na podstawie iloczynu sumy zwolnionych i nieobjętych zwolnieniem z opłat nawigacyjnych jednostek usługowych (SU/SU-L) obsłużonych przez wszystkie instytucje zapewniające służby ruchu lotniczego oraz niezaokrąglonych komponentów poszczególnych instytucji w części odnoszącej się do zapewnianych przez nie służb ruchu lotniczego lub służb łączności świadczonych na rzecz lotniskowej służby informacji powietrznej, w stawce opłat nawigacyjnych dla danej strefy pobierania opłat nawigacyjnych (przedstawionych w wierszu 14. tabeli 2., o której mowa w Załączniku IX do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/317 z dnia 11 lutego 2019 r. ustanawiającego system skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz uchylającego rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013) i przekazuje je wszystkim instytucjom zapewniającym służby ruchu lotniczego lub służby łączności świadczone na rzecz lotniskowej służby informacji powietrznej w danej strefie pobierania opłat nawigacyjnych do ostatniego dnia drugiego miesiąca następującego po miesiącu, którego rozliczenie dotyczy, ze wskazaniem sumarycznych wielkości obsłużonego ruchu mierzonego liczbą operacji (MVS) oraz liczbą jednostek usługowych (SU/SU-L), a także stref pobierania opłat nawigacyjnych, których wartości te dotyczą. Wartość rozliczenia pomniejszana jest o iloczyn obsłużonych przez danę instytucję zwolnionych i nieobjętych zwolnieniem z opłat nawigacyjnych jednostek usługowych (SU/SU-L) oraz stawki jednostkowej obowiązującej w danej strefie, na podstawie otrzymanych informacji zgodnie z ust. 5.

7. Wszelkie ewentualne korekty dotyczące liczby obsłużonych operacji oraz wynikających z nich należności są uwzględniane w rozliczeniu za ostatni miesiąc kalendarzowy danego roku.

§ 3. Terminy oraz zasady przejściowe

Zasady, o których mowa w § 2, stosuje się do rozliczeń wszystkich zapewnianych służb ruchu lotniczego lub służb łączności świadczonych na rzecz lotniskowej służby informacji powietrznej uwzględnionych w Planie Skuteczności Działania na czwarty okres odniesienia (lata 2025-2029), począwszy od rozliczeń za okresy od 1 stycznia 2025 r. do momentu wejścia w życie zmiany przepisów ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze w zakresie regulacji dotyczących systemu rozliczania opłat nawigacyjnych.


Załącznik nr 1 do Zasad systemu rozliczeń opłat nawigacyjnych pomiędzy instytucjami zapewniającymi służby ruchu lotniczego lub służby łączności świadczone na rzecz lotniskowej służby informacji powietrznej w ramach systemu skuteczności działania obowiązującego w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-01-22
  • Data wejścia w życie: 2025-01-22
  • Data obowiązywania: 2025-01-22
  • Z mocą od: 2025-01-01
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA