REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2017 poz. 60
WYTYCZNE NR 4
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 7 września 2017 r.
w sprawie sposobu postępowania ze zbędnym lub zużytym sprzętem transportowym Policji
Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2016 r. poz. 1782, z późn. zm.1)) postanawia się, co następuje:
§ 1.
2. Wytyczne stosuje się do pojazdów i jednostek pływających stanowiących wyposażenie Policji, zwanych dalej „sprzętem transportowym”, zakwalifikowanych do kategorii zbędnych lub zużytych w rozumieniu § 2 pkt 1 i 3 rozporządzenia.
3. Ilekroć w wytycznych jest mowa o „jednostce Policji”, należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną Policji prowadzącą gospodarkę transportową w rozumieniu § 2 pkt 4 zarządzenia nr 66 Komendanta Głównego Policji z dnia 9 października 2014 r. w sprawie szczegółowych zasad użytkowania materiałów pędnych i smarów w Policji (Dz. Urz. KGP poz. 130).
§ 2.
2. Jeżeli w wyniku analizy, o której mowa w ust. 1, okaże się, że dalsze wykorzystywanie składników sprzętu transportowego jest niemożliwe lub niecelowe z przyczyn określonych w § 2 pkt 1 i 3 rozporządzenia, kierownik jednostki Policji lub osoba przez niego upoważniona powołuje komisję, o której mowa w § 5 ust. 2 rozporządzenia.
3. Komisja, kierując się ustaleniami, o których mowa w § 2 pkt 1 i 3 rozporządzenia, stosuje następujące szczegółowe kryteria oceny przydatności sprzętu transportowego do dalszego użytkowania:
1) jako zbędny z powodu niezdatności do dalszego użytku i nieopłacalności naprawy kwalifikuje się sprzęt transportowy o stopniu przydatności dla Policji wynoszącym 0%, obliczonym na podstawie § 3;
2) sprzęt transportowy eksploatowany w warunkach uznanych przez komisję za trudne, w szczególności pojazdy komórek organizacyjnych ruchu drogowego wyposażone w wideorejestratory (pojazdy RD-VIDEO), może być zakwalifikowany jako zbędny przy stopniu przydatności dla Policji wynoszącym nie więcej niż 40%;
3) naprawę sprzętu transportowego uszkodzonego lub zniszczonego uznaje się za nieopłacalną, jeżeli koszt naprawy przekracza 70% wartości sprzętu przed uszkodzeniem lub zniszczeniem.
§ 3.
2. Normatywne przebiegi całkowite sprzętu transportowego, oznaczone symbolem „Ps”, oraz całkowite czasy eksploatacji sprzętu transportowego, oznaczone symbolem „Ce”, są określone dla poszczególnych rodzajów sprzętu transportowego w załączniku nr 1 do wytycznych.
3. „Sp” dla sprzętu transportowego określonego w części I – Normatywny przebieg całkowity „Ps” – załącznika nr 1 do wytycznych wylicza się według wzoru:
4. Dla sprzętu transportowego określonego w części II – Całkowity czas eksploatacji „Ce” – załącznika nr 1 do wytycznych, „Sp” wylicza się według wzoru:
§ 4.
2. Przy dokonywaniu oceny ustala się w szczególności:
1) wartość rynkową sprzętu transportowego w stanie przed uszkodzeniem lub zniszczeniem, oznaczaną symbolem „Wr”;
2) koszt naprawy elementów uszkodzonych lub odtworzenia elementów zniszczonych, oznaczany symbolem „Kn”;
3) procentowy stosunek kosztów określonych w pkt 2 do wartości rynkowej określonej w pkt 1, oznaczany symbolem „Pu”;
4) wartość rynkową pozostałości sprzętu transportowego, oznaczaną symbolem „Wrp”.
3. „Wr” ustala się w zaokrągleniu do setek złotych, poprzez porównanie z wartościami sprzętu transportowego o najbardziej zbliżonych parametrach technicznych i eksploatacyjnych, podawanymi w publikacjach z notowaniami lokalnego lub krajowego rynku motoryzacyjnego.
4. „Kn” ustala się na podstawie opisu uszkodzeń sprzętu transportowego sporządzonego przez komisję lub uprawnionego rzeczoznawcę albo zawartego w protokole oględzin sporządzonym przez rzeczoznawcę zakładu ubezpieczeń.
5. „Wrp” ustala się z uwzględnieniem szacunkowego kosztu koniecznej naprawy do wartości rynkowej określanej w sposób ustalony w ust. 3.
6. „Wr”, „Wrp” oraz „Kn” mogą być ustalane z wykorzystaniem specjalistycznych programów informatycznych.
7. Przy dokonywaniu ocen, o których mowa w ust. 3 i 4, mogą być wykorzystywane informacje zawarte w opiniach rzeczoznawców oraz dokumentacji napraw i innych czynności obsługowych sprzętu transportowego, dołączane do protokołu.
§ 5.
2. Przed podjęciem decyzji o sposobie zagospodarowania sprzętu transportowego kierownik jednostki Policji lub osoba przez niego upoważniona przekazuje do pozostałych, jednostek Policji informację o każdym egzemplarzu sprzętu uznanym za zbędny lub zużyty, ze wskazaniem terminu, w jakim można zgłaszać wniosek o jego przejęcie, jeżeli został on uznany za przydatny do wykorzystania w jakiejkolwiek z pozostałych jednostek.
3. Sprzęt transportowy uznany za zbędny lub zużyty zabezpiecza się przed zdekompletowaniem lub zniszczeniem do czasu zagospodarowania w sposób określony przez kierownika jednostki Policji lub osobę przez niego upoważnioną, i pozbawia cech służbowego przeznaczenia, w tym urządzeń uprzywilejowania w ruchu drogowym, łączności policyjnej, techniki operacyjnej i oznakowania, oraz wymontowuje się inne dodatkowe wyposażenie policyjne.
4. Czynności, o którym mowa w ust. 3, dokumentuje się w protokole sporządzonym przez osoby wyznaczone do tej czynności przez przewodniczącego komisji, zawierającym następujące informacje o sprzęcie:
1) marka;
2) typ;
3) model;
4) rok produkcji;
5) numer wewnętrzny;
6) numer rejestracyjny;
7) numer VIN lub numer podwozia i nadwozia;
8) rodzaj i pojemność silnika;
9) przebieg
– a także wykaz uzyskanych w wyniku demontażu podzespołów i części zamiennych.
5. Ze zdekompletowanym sprzętem transportowym postępuje się w sposób określony w rozdziale 5 rozporządzenia.
§ 6.
2. Zakwalifikowany jako zbędny lub zużyty sprzęt transportowy uzyskany przez Policję w drodze darowizny lub użyczenia albo zakupu z zastrzeżeniem zwrotu sprzedaje się, wydzierżawią lub wynajmuje albo zwraca z dochowaniem warunków określonych w odpowiedniej umowie darowizny, użyczenia lub zakupu z zastrzeżeniem zwrotu.
3. Kierownik jednostki Policji lub osoba przez niego upoważniona może podjąć decyzję o przeznaczeniu lub przekazaniu zbędnego lub zużytego sprzętu transportowego na cele szkoleniowe lub na eksponaty jednostkom lub komórkom organizacyjnym Policji.
§ 7.
2. Likwidację sprzętu transportowego przeprowadza się w sposób uwzględniający wymogi określone w odrębnych przepisach o ochronie środowiska oraz o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
§ 8.
Komendant Główny Policji |
z upoważnienia |
nadinsp. Andrzej Szymczyk |
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 i 1955 oraz z 2017 r. poz. 60, 244, 708, 768, 1086 i 1321.
2)
Załączniki do wytycznych nr 4
Komendanta Głównego Policji
z dnia 7 września 2017 r.
Załącznik nr 1
NORMATYWNE PRZEBIEGI CAŁKOWITE ORAZ CAŁKOWITE CZASY EKSPLOATACJI SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO POLICJI
Załącznik nr 2
WZÓR – PROTOKÓŁ OCENY PRZYDATNOŚCI SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO DO DALSZEGO UŻYTKOWANIA
Załącznik nr 3
WZÓR – WYKAZ POJAZDÓW ZAKWALIFIKOWANYCH JAKO ZBĘDNE LUB ZUŻYTE
- Data ogłoszenia: 2017-09-07
- Data wejścia w życie: 2017-09-08
- Data obowiązywania: 2017-09-08
- Dokument traci ważność: 2023-03-11
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA