REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2002 nr 8 poz. 44
ZARZĄDZENIE NR 6 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 16 maja 2002 r.
w sprawie uzyskiwania, przetwarzania i wykorzystywania przez Policję informacji oraz sposobów zakładania i prowadzenia zbiorów tych informacji
Na podstawie art. 20 ust. 19 oraz art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2002 r. Nr 7, poz. 58 i Nr 19, poz. 185) zarządza się, co następuje:
ROZDZIAŁ I
Przepisy ogólne
§ 1
1. W celu realizacji ustawowych zadań Policja, wykonując czynności operacyjno-rozpoznawcze, dochodzeniowo-śledcze i administracyjno-porządkowe uzyskuje, gromadzi, sprawdza oraz przetwarza i wykorzystuje informacje.
2. Formy i metody wykonywania i dokumentowania przez policjantów czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych oraz administracyjno-porządkowych określają odrębne przepisy.
§ 2
Policja pobiera, przetwarza i wykorzystuje w celach wykrywczych i identyfikacyjnych informacje, w tym dane osobowe, o:
1) osobach podejrzanych o popełnienie przestępstw ściganych z oskarżenia publicznego,
2) nieletnich dopuszczających się czynów zabronionych przez ustawę jako przestępstwa ścigane z oskarżenia publicznego,
3) osobach o nieustalonej tożsamości lub usiłujących ukryć swą tożsamość,
4) osobach poszukiwanych, zwanych dalej „osobami”, także bez ich wiedzy i zgody w zakresie objętym innymi przepisami,
5) przedsiębiorcach, spółkach handlowych, funkcjach, stowarzyszeniach i innych podmiotach, zwanych dalej „podmiotami”, co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mogły być wykorzystane w celu popełnienia przestępstwa,
6) przestępstwach ściganych z oskarżenia publicznego i przestępstwach skarbowych, wykroczeniach oraz innych zdarzeniach pozostających w zainteresowaniu Policji na mocy ustawy, zwanych „zdarzeniami”,
7) miejscach i przedmiotach związanych ze zdarzeniami, osobami i podmiotami gospodarczymi, o których mowa w pkt 1–6, zwanych „dalej miejscami” lub „przedmiotami”.
§ 3
1. Policja gromadzi informacje o:
1) zdarzeniach,
2) osobach,
3) podmiotach,
4) miejscach,
5) przedmiotach, w tym dziełach sztuki pozostających w zainteresowaniu Policji.
2. Policja uzyskuje, pobiera, przetwarza i wykorzystuje informacje z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz przepisów o ochronie danych osobowych.
ROZDZIAŁ II
Sposób i warunki pobierania informacji
§ 4
1. W ramach wykonywania czynności dochodzeniowo-śledczych Policja może pobierać informacje w sposób i na warunkach określonych w zarządzeniu.
2. Policja może pobierać informacje, o których mowa w ust, 1, od każdego podmiotu będącego w ich posiadaniu, w tym także od osoby fizycznej.
§ 5
Jeżeli informacja zawarta jest w dokumentach bądź innych materiałach, zawierających informacje, zwanych dalej dokumentami, Policja może wystąpić o udostępnienie tych dokumentów.
§ 6
1. Z pisemnym wnioskiem o udostępnienie informacji występuje:
1) właściwy komendant Policji lub upoważniony przez niego policjant,
2) Dyrektor Centralnego Biura Śledczego Komendy Głównej Policji lub upoważniony przez niego policjant, z zastrzeżeniem § 7.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) oznaczenie wnioskodawcy,
2) podstawą prawną upoważniającą do otrzymania informacji,
3) rodzaj i zakres żądanych informacji,
4) upoważnienie dla policjanta.
3. Policjant zwraca się z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, do kierownika podmiotu, o którym mowa w § 4 ust. 2, a w przypadku jego nieobecności do osoby aktualnie dysponującej możliwością udostępnienia informacji. Jeżeli informacja jest w posiadaniu osoby fizycznej, policjant zwraca się bezpośrednio do tej osoby.
§ 7
Wniosek określony w § 6 ust. 1 nie jest wymagany, jeżeli policjant wykonuje czynności:
1) okazując pisemne polecenie sądu, prokuratora albo pisemne zlecenie organów administracji rządowej lub samorządu terytorialnego,
2) w celu ratowania życia lub zdrowia ludzkiego, a także mienia,
3) związane z pościgiem za sprawcą czynu zabronionego,
4) związane z innymi, niż określone w pkt 2 i 3, czynnościami uzasadnionymi koniecznością niezwłocznego działania.
§ 8
1. Policjant obowiązany jest wydać pokwitowanie na dokumenty użyczone w ramach udostępniania informacji.
2. Policjant obowiązany jest pouczyć osobę udostępniającą informacją o obowiązku zachowania w tajemnicy okoliczności i informacji, z którymi osoba ta zapoznała się w związku z ich udostępnianiem, a których ujawnienie może narazić na szkodę, prawnie chroniony interes.
3. Dokumentację związaną z uzyskaniem informacji prowadzi się według zasad określonych odrębnymi przepisami.
§ 9
1. Zwrot dokumentów odbywa się w terminie i w trybie uzgodnionym z właścicielem lub dysponentem dokumentów.
2. W przypadku ustania potrzeby korzystania z dokumentów przed uzgodnionym terminem należy dokumenty niezwłocznie zwrócić właścicielowi lub dysponentowi.
3. Właściciel lub dysponent dokumentów kwituje ich zwrot lub oddaje policjantowi pokwitowanie, o którym mowa w § 8 ust. 1.
§ 10
Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do przekazywania informacji między jednostkami i komórkami organizacyjnymi Policji.
ROZDZIAŁ III
Sposób i warunki przetwarzania oraz wykorzystywania informacji
§ 11
1. Informacje, o których mowa w § 1 ust. 1 i § 2, gromadzi się i przetwarza w policyjnych zbiorach informacji, zwanych dalej „zbiorami”. Szczegółowe zasady przetwarzania informacji określa instrukcja właściwa dla danego zbioru.
2. Jeżeli dana informacja zarejestrowana jest w więcej niż jednym zbiorze, każda z tych rejestracji posiada numer ewidencyjny danego zbioru oraz wskazanie jej powiązania z rejestracjami dokonanymi w pozostałych zbiorach.
§ 12
1. Za koordynację informacji odpowiedzialna jest komórka organizacyjna Policji do spraw informatyki lub kryminalistyki – w zależności od rodzaju zbioru.
2. Szczegółowe zasady koordynacji informacji zawiera Instrukcja właściwa dla danego zbioru.
§ 13
1. Zbiory informacji dzielą się na:
1) centralne – w których przetwarza się informacje z terenu całego kraju oraz informacje przekazywane Policji na mocy ustaw, jak też umów i porozumień międzynarodowych,
2) wewnętrzne – w których przetwarza się informacje niezbędne do realizacji zadań komórki lub jednostki organizacyjnej Policji, prowadzącej dany zbiór.
2. Zbiór wewnętrzny prowadzi się na zasadach określonych w zarządzeniu.
3. Zbiór wewnętrzny rejestruje się w komórce do spraw informatyki odpowiednio komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji lub Komendy Głównej Policji.
§ 14
1. Informacje ze zbiorów mogą być pobierane przez jednostkę lub komórkę organizacyjną Policji i przetwarzane w jej wewnętrznym zbiorze.
2. Pobranie informacji ze zbioru jest rejestrowane.
3. Rejestruje się:
1) dane jednostki lub komórki organizacyjnej Policji pobierającej informacje,
2) znak sprawy (liczbę dziennika),
3) określenie rodzaju i zakresu pobieranych informacji,
4) datę i godzinę pobrania informacji.
§ 15
1. Do korzystania z informacji zgromadzonych w zbiorach uprawnione są wszystkie służby Policji w zakresie niezbędnym do realizacji ich zadań.
2. Policjanci i pracownicy Policji korzystają z informacji zgromadzonych w zbiorach na zasadach określonych w zarządzeniu.
3. Policjant lub pracownik Policji uzyskuje dostęp do zbiorów, wykorzystując środki teleinformatyczne bądź za pośrednictwem komórki organizacyjnej Policji właściwej do spraw informatyki lub kryminalistyki – w zależności od rodzaju zbioru.
§ 16
Wprowadza się do stosowania w Policji:
1) Instrukcję o szczegółowych zasadach prowadzenia zbiorów daktyloskopijnych i zdjęć sygnalitycznych oraz wzory dokumentów w tych sprawach – stanowiącą załącznik nr 1 do zarządzenia,
2) Instrukcję o szczegółowych zasadach prowadzenia zbiorów próbek biologicznych, służących do uzyskania danych osobowych dotyczących kodu genetycznego o niekodujących regionach genomu oraz wzory dokumentów w tych sprawach – stanowiącą załącznik nr 2 do zarządzenia,
3) Instrukcję o szczegółowych zasadach prowadzenia zbiorów informacji o zdarzeniach, osobach, podmiotach, miejscach i przedmiotach, uzyskanych przez Policję podczas realizacji zadań oraz wzory dokumentów w tych sprawach – stanowiącą załącznik nr 3 do zarządzenia.
§ 17
Zakres i tryb uzyskiwania informacji ze zbiorów policyjnych, przez organy i jednostki organizacyjne podległe i nadzorowane przez ministra właściwego spraw wewnętrznych oraz inne podmioty określają odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ IV
Sposób i warunki zakładania i prowadzenia zbiorów informacji, przełożeni właściwi w tych sprawach
§ 18
1. Komendant Główny Policji wydaje, w formie decyzji, zgodę na założenie zbioru centralnego i określa zasady jego prowadzenia.
2. Kierownik jednostki lub komórki organizacyjnej Policji wydaje, w formie decyzji, zgodę na założenie zbioru wewnętrznego tej jednostki lub komórki i określa zasady jego prowadzenia.
§ 19
1. Nadzór nad realizacją przepisów zarządzenia prowadzi:
1) Dyrektor Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Komendy Głównej Policji i kierownik komórki organizacyjnej Policji do spraw kryminalistycznych w odniesieniu do zbiorów:
a) próbek biologicznych,
b) kodów genetycznych,
c) daktyloskopijnych,
d) zdjęć.
2) Dyrektor Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji w zakresie technicznym, a zakresie merytorycznym:
a) Dyrektor Biura Służby Kryminalnej Kom Głównej Policji w odniesieniu do zbiorów informacji kryminalnej,
b) Dyrektor Biura Służby Prewencyjnej Komendy Głównej Policji w odniesieniu do zbiorów informacji prewencyjnej oraz informacji uzyskanych w ramach postępowań administracyjnych, prowadzonych przez podległe i nadzorowane jednostki i komórki organizacyjne Policji,
3) kierownik jednostki lub komórki organizacyjnej Policji, prowadzącej zbiór wewnętrzny.
2. Podmioty, określone w ust. 1, są administratorami danych, nad którymi sprawują nadzór.
ROZDZIAŁ V
Weryfikacja i usuwanie informacji ze zbiorów
§ 20
1. Informacje zgromadzone w policyjnych zbiorach podlegają weryfikacji w celu określenia przydatności do realizacji ustawowych zadań.
2. Informacje, zawierające dane osobowe, weryfikowane są nie rzadziej, niż co 10 lat od chwili uzyskania informacji. Informacje, zawierające dane osobowe zarejestrowane przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia, należy zweryfikować nie później, niż przed upływem 10 lat od daty wejścia w życie zarządzenia.
3. Do usunięcia, w każdym czasie, informacji ze zbioru uprawniona jest komórka organizacyjna Policji, która zarejestrowała tą informację bądź ta, która przejęła materiały sprawy operacyjno-rozpoznawczej lub postępowania karnego do dalszego prowadzenia.
4. Szczegółowe zasady weryfikacji i usuwania informacji z policyjnych zbiorów określa instrukcja właściwa dla danego zbioru informacji.
§ 21
Zasady postępowania z dokumentami ostatecznie wyłączonymi z policyjnych zbiorów określają odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ VI
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 22
Traci moc:
1) zarządzenie nr 5/96 Komendanta Głównego Policji z dnia 9 lutego 1996 r. w sprawie sposobu prowadzenia zbiorów odcisków linii papilarnych i zdjęć osób podejrzanych o popełnienie przestępstw umyślnych, ściganych z oskarżenia publicznego oraz osób o nie ustalonej tożsamości lub usiłujących ukryć swą tożsamość,
2) zarządzenie nr 40 pf/96 Komendanta Głównego Policji z dnia 18 grudnia 1996 r. w sprawie metod i form gromadzenia, przetwarzania i wykorzystywania przez Policję informacji uzyskanych w toku realizacji zadań, zmienione zarządzeniem nr 16/2000 Komendanta Głównego Policji z dnia 15 listopada 2000 r.
§ 23
1. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Moduł rejestracji podmiotu w systemie elektronicznym zostanie uruchomiony nie później niż do dnia 1 stycznia 2004 r.
Komendant Główny Policji: |
nadinsp. Antoni Kowalczyk |
Załącznik nr 1 do zarządzenia nr 6 Komendanta Głównego Policji
z dnia 16 maja 2002 r.
INSTRUKCJA
o szczegółowych zasadach prowadzenia zbiorów daktyloskopijnych i zdjęć sygnalitycznych oraz wzory dokumentów w tych sprawach
I. ZBIORY DAKTYLOSKOPIJNE
§ 1
1. Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Komendy Głównej Policji, zwane dalej „CLK”, prowadzi Centralną Registraturę Daktyloskopijną, zwaną dalej „CRD”,
2. Wojewódzkie laboratoria kryminalistyczne Policji, zwane dalej „WLK”, prowadzą wojewódzkie registratury daktyloskopijne, zwane dalej „WRD”.
3. W CRD i WRD gromadzone są karty odcisków palców rąk i dłoni osób podejrzanych o popełnienie przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego oraz nieletnich, dopuszczających się czynów zabronionych przez ustawę jako przestępstwa ścigane z oskarżenia publicznego.
4. W CRD na podstawie odrębnych przepisów prowadzony jest zbiór kart daktyloskopijnych cudzoziemców oraz uchodźców podlegających wydaleniu.
5. CLK prowadzi centralny system automatycznej identyfikacji daktyloskopijnej:
1) pełnofunkcyjne stanowiska automatycznej identyfikacji daktyloskopijnej funkcjonują w WLK,
2) stanowiska automatycznej identyfikacji daktyloskopijnej do szybkiej identyfikacji osób funkcjonują w jednostkach i komórkach organizacyjnych Policji wskazanych przez dyrektora CLK.
6. Dane personalne osób zarejestrowanych w zbiorach systemu automatycznej identyfikacji daktyloskopijnej gromadzi się w podstawowym zbiorze informacji policyjnej, zwanym dalej „PZIP”.
§ 2
1. Odciski linii papilarnych palców rąk i dłoni pobiera się i przetwarza, także bez jej wiedzy i zgody, od osoby:
1) podejrzanej o popełnienie przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego,
2) nieletniej dopuszczającej się czynu zabronionego przez ustawę jako przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego,
3) której tożsamości nie można ustalić,
4) usiłującej ukryć swoją tożsamość,
5) poszukiwanej.
2. W celu identyfikacji oraz badań eliminacyjnych odciski linii papilarnych palców rąk i dłoni pobiera się także od zwłok, których tożsamość nie jest znana,
3. Obowiązek niezwłocznego pobrania odcisków linii papilarnych spoczywa na policjancie:
1) prowadzącym postępowanie przygotowawcze,
2) prowadzącym czynności procesowe w sprawie nieletniego,
3) prowadzącym czynności w sprawie poszukiwawczej,
4) prowadzącym czynności wyjaśniające w sprawie ustalenia tożsamości osób lub zwłok.
4. W przypadku daktyloskopowania zwłok policjant, o którym mowa w ust. 3 pkt 4, może skorzystać z pomocy specjalisty kryminalistyki.
5. Jeżeli jest to niezbędne dla prawidłowego pobrania odcisków linii papilarnych, można wobec osoby daktyloskopowanej zastosować środki przymusu bezpośredniego na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 3
1. Do pobrania odcisków linii papilarnych palców i dłoni osób oraz zwłok, o których mowa w § 2 ust. 1 i 2, wykorzystuje się:
1) karty daktyloskopijne, których wzory stanowią odpowiednio załączniki nr 1, 2, 3 do instrukcji,
2) urządzenia służące do elektronicznego daktyloskopowania.
2. Sporządzenie kart daktyloskopijnych polega na:
1) wypełnieniu ich rubryk zgodnie z opisem, przy czym imiona i nazwiska należy wpisywać literami drukowanymi,
2) pobraniu czytelnych odcisków palców i dłoni.
§ 4
1. Pobierający odciski linii papilarnych sporządza po dwa egzemplarze kart daktyloskopijnych palców i dłoni.
2. Po sprawdzeniu jakości kart daktyloskopijnych przez specjalistę kryminalistyki, potwierdzonym jego podpisem, obydwa komplety kart daktyloskopijnych przekazuje się w terminie do 10 dni od daty daktyloskopowania do WRD właściwej miejscowo ze względu na miejsce prowadzenia:
1) postępowania przygotowawczego,
2) czynności procesowych w sprawie nieletniego,
3) sprawy poszukiwawczej,
4) czynności wyjaśniających w sprawie ustalenia tożsamości osób lub zwłok.
3. WLK:
1) sprawdza prawidłowość sporządzenia kart,
2) jeden komplet kart odcisków palców i dłoni włącza do WRD,
3) drugi komplet kart przekazuje w terminie do 20 dni od daty otrzymania kart do CRD, gdzie powtórnie sprawdzana jest prawidłowość ich sporządzenia.
4. Karty daktyloskopijne sporządzone w sposób niewłaściwy zwraca się do komórki Policji, w której je sporządzono, w celu ich uzupełnienia lub wykonania nowych.
§ 5
Karty daktyloskopijne zgromadzone w zbiorach WRD powinny umożliwiać wyszukiwanie ich według danych personalnych, niezależnie od sposobu ich przechowywania.
§ 6
1. CRD nadaje karcie daktyloskopijnej numer ewidencyjny, a następnie:
1) wprowadza do systemu automatycznej identyfikacji daktyloskopijnej obrazy linii papilarnych z numerem ewidencyjnym,
2) wprowadza do PZIP dane osoby daktyloskopowanej wraz z numerem ewidencyjnym karty daktyloskopijnej.
2. Kartę, daktyloskopijną rejestruje się w zbiorach CRD według numerów ewidencyjnych.
3. Weryfikacja danych osobowych dokonywana jest w PZiP na zasadach określonych w instrukcji, stanowiącej załącznik nr 3 do zarządzenia.
§ 7
1. Karty daktyloskopijne osób wielokrotnie daktyloskopowanych są niszczone tak, aby w zbiorach daktyloskopijnych pozostała karta najnowsza lub z najbardziej czytelnymi odciskami linii papilarnych.
2. Karta daktyloskopijna osoby, która ukończyła 80 rok życia, może być zniszczona.
3. Decyzję w sprawie usunięcia ze zbiorów i zniszczenia kart, określonych w ust. 1 i 2, podejmuje laboratorium kryminalistyczne, które przechowuje te karty.
§ 8
Usunięciu z systemu automatycznej identyfikacji daktyloskopijnej podlegają pliki graficzne, zawierające dane osobowe osób, które ukończyły 80 rok życia.
§ 9
1. W przypadku zabezpieczenia na miejscu zdarzenia śladów linii papilarnych i ustalenia, że osoba, która mogła je pozostawić, była wcześniej daktyloskopowana, można zwrócić się do właściwej miejscowo WRD lub do CRD o nadesłanie kopii karty daktyloskopijnej tej osoby w celu przeprowadzenia badań porównawczych.
2. Wyniki badań przeprowadzone przy wykorzystaniu kopii karty daktyloskopijnej nie mogą być przedstawione w formie opinii biegłego.
§ 10
1. W celu ustalenia lub potwierdzenia tożsamości osoby bądź zwłok przeprowadza się wywiad daktyloskopijny.
2. Przeprowadzenie wywiadu daktyloskopijnego polega na dostarczeniu lub przesłaniu do CRD za pomocą terminala systemu automatycznej identyfikacji daktyloskopijnej albo innego systemu transmisji obrazów karty daktyloskopijnej z odciskami palców.
3. Kartę daktyloskopijną, przekazaną w celu przeprowadzenia wywiadu, oznacza się wyrazem „WYWIAD” wpisując na niej posiadane dane o osobie bądź zwłokach lub wpisując odpowiednio: „Osoba NN”, „Zwłoki NN”.
4. Nadesłane w ramach wywiadu odciski linii papilarnych porównywane są z odciskami zgromadzonymi w zbiorach CRD.
5. W przypadku stwierdzenia, że w zbiorach CRD znajduje się karta daktyloskopijna osoby bądź zwłok, o których mowa w ust. 1, CRD przekazuje komórce organizacyjnej Policji, zlecającej wywiad daktyloskopijny, dane osobowe ze zidentyfikowanej karty daktyloskopijnej.
§ 11
1. CLK i WLK prowadzą zbiory fotogramów lub plików graficznych niezidentyfikowanych śladów linii papilarnych palców i dłoni ujawnionych w toku czynności procesowych, zwanych dalej „śladami NN sprawców”.
2. Przed włączeniem śladu linii papilarnych do zbioru śladów NN sprawców przeprowadza się badania porównawcze w celu wyeliminowania śladów osób, które mogły te ślady pozostawić, a nie są podejrzane o popełnienie przestępstwa.
3. Do pobrania odcisków linii papilarnych w celu przeprowadzenia badań eliminacyjnych wykorzystuje się:
1) do odcisków palców – kartę daktyloskopijną, której wzór określa załącznik nr 3 do instrukcji,
2) do odcisków dłoni – drugą stronę karty daktyloskopijnej, określonej w pkt 1, lub arkusze białego papieru formatu A-4.
4. Do rejestracji śladów NN sprawców stosuje się kartę, której wzór określa załącznik nr 4 do instrukcji, lub nośniki elektroniczne.
5. Fakt rejestracji śladu NN sprawców odnotowuje się w rejestrze śladów NN, który zawiera informacje określone w załączniku nr 4 do instrukcji,
§ 12
1. Obrazy śladów NN sprawców wprowadza się do systemu automatycznej identyfikacji daktyloskopijnej, porównuje z danymi zgromadzonymi w bazie danych i przechowuje do czasu przedawnienia ścigania danego przestępstwa.
2. W przypadku niemożności przeprowadzenia badań porównawczych, o których mowa w § 11 ust. 2, nadesłane do WRD ślady linii papilarnych można jednorazowo porównać z bazą danych. Decyzję o przyjęciu śladów NN sprawców do porównania podejmuje WLK lub CLK.
3. Dopuszcza się możliwość wprowadzenia śladów linii papilarnych do systemu automatycznej identyfikacji daktyloskopijnej bezpośrednio z nośników, na których zostały zabezpieczone, bez ich uprzedniej rejestracji fotograficznej w zbiorze śladów NN.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, na odwrocie folii lub jej metryczce zapisuje się odpowiedni numer śladu NN sprawcy, natomiast w rejestrze śladów NN sprawców wpisuje się pozostałe informacje określone w załączniku nr 4 do instrukcji.
5. Wzór wniosku o zarejestrowanie śladów linii papilarnych w systemie automatycznej identyfikacji daktyloskopijnej określa załącznik nr 5 do instrukcji.
§ 13
1. Informacje o identyfikacji śladu NN sprawcy otrzymuje komórka organizacyjna Policji prowadząca czynności procesowe, w ramach których ślad ten ujawniono.
2. Informacje o identyfikacji śladu NN, przeprowadzone przy wykorzystaniu systemu automatycznej identyfikacji daktyloskopijnej, nie mogą być przedstawione w formie opinii biegłego.
3. Wzór formularza wyniku sprawdzenia, selekcji oraz rejestracji śladów linii papilarnych w systemie automatycznej identyfikacji daktyloskopijnej określa załącznik nr 6 do instrukcji.
II. ZBIORY ZDJĘĆ SYGNALITYCZNYCH
§ 14
1. Zdjęcia sygnalityczne wykonuje się, także bez jej zgody, osobie:
1) podejrzanej o popełnienie przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego,
2) nieletniej, dopuszczającej się czynu zabronionego przez ustawę jako przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego,
3) której tożsamości nie można ustalić,
4) usiłującej ukryć swoją tożsamość.
2. Zdjęcia zwłok wykonuje się, gdy ich tożsamość nie jest znana.
3. Obowiązek zlecenia niezwłocznego wykonania zdjąć spoczywa na policjancie:
1) prowadzącym postępowanie przygotowawcze,
2) prowadzącym czynności procesowe w sprawie nieletniego,
3) prowadzącym czynności wyjaśniające w sprawie ustalenia tożsamości osób lub zwłok.
§ 15
Szczegółowe zasady i warunki techniczne wykonywania zdjęć sygnalitycznych określa załącznik nr 7 do instrukcji.
§ 16
Zdjęcia sygnalityczne wykonywane są przez komórki organizacyjne do spraw techniki kryminalistycznej – na zlecenie policjantów, o których mowa w § 14 ust. 3.
§ 17
1. Kartę albumową rejestruje w PZIP komórka organizacyjna Policji, która ją sporządziła. Zdjęcie rejestruje się przez zeskanowanie.
2. W przypadku braku możliwości technicznych kartę albumową rejestruje komórka organizacyjna Policji wskazana przez komendanta powiatowego Policji.
3. Zarejestrowane w PZIP karty albumowe można wykorzystać do tworzenia albumów fotograficznych okazywanych w celach identyfikacyjnych lub wykrywczych.
4. Karty albumowe kataloguje i przechowuje komórka organizacyjna Policji wskazana przez komendanta powiatowego Policji.
§ 18
Jednostki i komórki organizacyjne Policji, zainteresowane wykorzystaniem albumów tematycznych lub tablic poglądowych, mogą zlecić WLK wykonanie niezbędnych do tego celu kopii zdjęć.
§ 19
Negatywy, służące do wykonywania zdjęć sygnalitycznych, także w formie elektronicznej, przekazywanych do archiwum komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji, właściwej dla miejsca zdarzenia.
Załącznik nr 1 do Instrukcji nr 1 do zarządzenia nr 6 Komendanta Głównego Policji
z dnia 6 maja 2002 r.
Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj
Załącznik nr 2 do Instrukcji nr 1 do zarządzenia nr 6 Komendanta Głównego Policji
z dnia 6 maja 2002 r.
Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj
Załącznik nr 3 do Instrukcji nr 1 do zarządzenia nr 6 Komendanta Głównego Policji
z dnia 6 maja 2002 r.
Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj
Załącznik nr 4 do Instrukcji nr 1 do zarządzenia nr 6 Komendanta Głównego Policji
z dnia 6 maja 2002 r.
Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj
Załącznik nr 5 do Instrukcji nr 1 do zarządzenia nr 6 Komendanta Głównego Policji
z dnia 6 maja 2002 r.
Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj
Załącznik nr 6 do Instrukcji nr 1 do zarządzenia nr 6 Komendanta Głównego Policji
z dnia 16 maja 2002 r.
Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj
Załącznik nr 7 do Instrukcji nr 1 do zarządzenia nr 6 Komendanta Głównego Policji
z dnia 16 maja 2002 r.
Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj
Załącznik nr 8 do Instrukcji nr 1 do zarządzenia nr 6 Komendanta Głównego Policji
z 16 dnia maja 2002 r.
Załącznik nr 2 do zarządzenia nr 6 Komendanta Głównego Policji
z dnia 16 maja 2002 r.
INSTRUKCJA
o szczegółowych zasadach prowadzenia zbiorów informacji o kodzie genetycznym w zakresie niekodujących regionów genomu próbek biologicznych oraz wzorów dokumentów w tych sprawach
§ 1
1. Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Komendy Głównej Policji, zwane dalej „CLK”, prowadzi zbiory danych genetycznych w celu gromadzenia oraz przetwarzania i udostępniania danych dotyczących kodu genetycznego.
2. Wyznaczone przez Dyrektora CLK laboratorium kryminalistyczne komendy wojewódzkiej Policji, zwane dalej „WLK”, prowadzi pracownię genetyczną dokonującą identyfikacji genetycznej śladów biologicznych.
§ 2
1. Zbiory danych genetycznych składają się z:
1) kartoteki,
2) zbioru próbek materiału genetycznego, zwanych dalej „próbkami”,
3) elektronicznej bazy danych.
2. Kartotekę stanowi usystematyzowany, wyodrębniony dla każdej próbki lub śladu biologicznego zbiór dokumentów zawierających dane o:
1) próbce,
2) niezidentyfikowanym śladzie biologicznym, zwanym dalej „śladem NN”,
3) uprawdopodobnionym materiale biologicznym pochodzącym od osoby poszukiwanej, w tym zaginionej, zwanym dalej „materiałem biologicznym”,
4) nieznanych zwłokach, zwanych dalej „NN zwłokami”.
3. Zbiór próbek stanowi usystematyzowany zestaw pobranych od osób:
1) wymazów z jamy ustnej,
2) próbek krwi,
3) włosów.
4. Elektroniczną bazę danych stanowi zapisany w postaci profili genetycznych, opatrzonych kodowanym numerem ewidencyjnym, usystematyzowany zbiór zanonimizowanych informacji o kodzie genetycznym:
1) próbek,
2) śladów NN,
3) materiału biologicznego,
4) NN zwłok.
§ 3
1. W zbiorach danych genetycznych gromadzi się i przetwarza informacje dotyczące kodu genetycznego:
1) osoby podejrzanej o popełnienie przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego,
2) nieletniego, który dopuścił się czynu zabronionego określonego przez ustawę, jako przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego,
3) osoby o nieustalonej tożsamości,
4) osoby usiłującej ukryć swoją tożsamość,
5) NN zwłok,
6) śladów NN,
7) materiału biologicznego.
2. Wzór protokołu pobrania próbek służących do uzyskania danych dotyczących kodu genetycznego, zwanego dalej „protokołem”, określa załącznik nr 1 do instrukcji.
§ 4
1. Dane personalne osób, od których pobrano próbki, gromadzi się w kartotece oraz podstawowym zbiorze informacji policyjnych, zwanym dalej „PZIP”.
2. Weryfikacja danych osobowych dokonywana jest w PZIP na zasadach określonych w instrukcji stanowiącej załącznik nr 3 do zarządzenia.
§ 5
1. Do zadań CLK związanych z prowadzeniem zbiorów danych genetycznych należy:
1) oznaczanie i gromadzenie kodu genetycznego próbek,
2) gromadzenie i przechowywanie próbek w warunkach zapobiegających ich degradacji,
3) gromadzenie kodów genetycznych: śladów NN, materiału biologicznego i NN zwłok,
4) przetwarzanie zgromadzonych informacji, w tym danych osobowych,
5) zabezpieczenie zgromadzonych danych osobowych przed dostępem osób nieuprawnionych,
6) udostępnianie zgromadzonych informacji, w tym danych osobowych, uprawnionym podmiotom.
2. Do zadań WLK związanych z prowadzeniem zbiorów danych genetycznych należy:
1) oznaczanie kodu genetycznego śladów biologicznych,
2) przekazywanie do CLK oznaczonych kodów genetycznych:
a) śladów NN,
b) materiału biologicznego.
3. Wzór karty rejestracyjnej przekazania kodu genetycznego:
1) śladu NN – określa załącznik nr 2 do instrukcji,
2) materiału biologicznego – określa załącznik nr 3 do instrukcji.
§ 6
1. Policjant prowadzący: postępowanie przygotowawcze, czynności procesowe wobec nieletniego, poszukiwanie osoby, czynności związane z ustalaniem tożsamości osoby o nieustalonej tożsamości, osoby usiłującej ukryć swoją tożsamość lub niezidentyfikowanych zwłok oraz czynności związane z wykonywaniem umów i porozumień międzynarodowych, obowiązany jest do zapewnienia:
1) niezwłocznego pobrania dwóch próbek od osoby podejrzanej, nieletniego, osoby o nieustalonej tożsamości lub usiłującej ukryć swą tożsamość, od NN zwłok i przekazania ich do CLK,
2) uzyskania, jeżeli jest to możliwe, materiału biologicznego i przekazania go do WLK.
2. Pobrania próbek dokonuje policjant przeszkolony w tym zakresie, biegły lub uprawniony pracownik służby zdrowia, wykorzystując w tym celu specjalistyczne pakiety kryminalistyczne.
3. Specjalistyczny pakiet kryminalistyczny, zwany dalej „pakietem”, oznakowany jest indywidualnym kodem. Tym samym kodem oznakowany jest pakiet, próbki i protokół.
4. Próbki pobiera się w obecności policjanta, o którym mowa w ust. 1.
5. Jeżeli jest to niezbędne do prawidłowego pobrania próbek, można zastosować środki przymusu bezpośredniego wobec osoby, od której próbki są pobierane.
6. Zastosowanie przymusu bezpośredniego odnotowuje się w dokumentacji sporządzonej przy pobieraniu próbek.
§ 7
1. CLK po otrzymaniu próbek:
1) sprawdza formalną i merytoryczną prawidłowość ich pobrania,
2) przekazuje protokół do kartoteki,
3) przekazuje jedną z próbek, zwaną dalej „próbką kontrolną”, do zbioru próbek, a drugą, zwaną dalej „próbką podstawową”, poddaje badaniom w celu oznaczenia kodu genetycznego.
2. CLK zwraca się do komórki organizacyjnej Policji, która nadesłała pakiet, z poleceniem ponownego pobrania próbek, jeżeli:
1) pakiet jest uszkodzony lub uszkodzone jest choćby jedno z oznaczeń kodowych jego elementów,
2) protokół został sporządzony nieprawidłowo,
3) próbka została pobrana nieprawidłowo,
4) nie można oznaczyć kodu genetycznego próbek podstawowej i kontrolnej.
§ 8
1. W przypadku oznaczenia kodu genetycznego próbki CLK:
1) ewidencjonuje próbki według ich indywidualnego oznaczenia kodowego,
2) rejestruje w PZIP dane osobowe zawarte w protokole wraz z numerem ewidencyjnym zbioru danych genetycznych.
2. Oznaczony kod genetyczny próbki CLK rejestruje w elektronicznej bazie danych i porównuje ze zgromadzonymi w niej informacjami o kodach genetycznych.
3. W przypadku pozytywnego wyniku porównania kodu genetycznego CLK przekazuje:
1) komórce organizacyjnej Policji, która pobrała próbki – pisemną informację o osobie, zwłokach lub przestępstwie, z którą lub którym rejestrowany kod genetyczny został powiązany,
2) komórce organizacyjnej Policji, która zarejestrowała kod genetyczny powiązany z kodem rejestrowanym – pisemną informację o fakcie prowadzenia przez inną komórkę organizacyjną Policji postępowania lub czynności dotyczących osoby, śladu NN lub materiału biologicznego przez nią zarejestrowanego.
§ 9
1. WLK, po przeprowadzeniu badań zabezpieczonych śladów NN, przekazuje do CLK oznaczone kody genetyczne tych śladów,
2. WLK, po przeprowadzeniu badań zabezpieczonego materiału biologicznego, przekazuje do CLK oznaczony kod genetyczny tego materiału.
3. CLK rejestruje oznaczone kody genetyczne materiału biologicznego i śladów NN, w tym także kody genetyczne oznaczone w wyniku wydania przez organ, prowadzący postępowanie karne lub postępowanie wobec nieletniego, postanowienia o dopuszczeniu dowodu z opinii biegłego.
4. CLK rejestruje oznaczone kody genetyczne w elektronicznej bazie danych i porównuje ze zgromadzonymi w niej informacjami o kodach genetycznych.
5. W przypadku pozytywnego wyniku porównania kodu genetycznego śladu NN lub materiału biologicznego CLK przekazuje odpowiednio: komórce organizacyjnej Policji, która zabezpieczyła ślad NN lub materiał biologiczny bądź organowi, o którym mowa w ust. 3, pisemną informację o osobie, zwłokach lub przestępstwie, z którą lub z którym zarejestrowany kod genetyczny został powiązany.
6. Do celów dowodowych badania identyfikacyjne należy powtórzyć, wykorzystując materiał porównawczy pobrany od osoby.
§ 10
1. Do wprowadzania i przetwarzania informacji w zbiorach danych genetycznych uprawnione są osoby posiadające upoważnienie Dyrektora CLK. Upoważnienie określa zakres uprawnień ze wskazaniem:
1) indywidualnego zakresu dostępu do zbiorów danych genetycznych,
2) indywidualnego hasła.
2. Dyrektor CLK sprawuje nadzór nad kontrolą dostępu do informacji zgromadzonych w zbiorach danych genetycznych.
Załącznik nr 1 do Instrukcji nr 2 do zarządzenia nr 6 Komendanta Głównego Policji
z dnia 16 maja 2002 r.
PROTOKÓŁ POBRANIA PRÓBEK DO BADAŃ GENETYCZNYCH
Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj
Załącznik nr 2 do Instrukcji nr 2 do zarządzenia nr 6 Komendanta Głównego Policji
z dnia 16 maja 2002 r.
KARTA REJESTRACYJNA KODU GENETYCZNEGO ŚLADU NN
Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj
Załącznik nr 3 do Instrukcji nr 2 do zarządzenia nr 6 Komendanta Głównego Policji
z dnia 6 maja 2002 r.
KARTA REJESTRACYJNA KODU GENETYCZNEGO MATERIAŁU GENETYCZNEGO ZABEZPIECZONEGO, JAKO POCHODZĄCEGO OD OSOBY POSZUKIWANEJ / ZAGINIONEJ
Załącznik nr 3 do zarządzenia nr 6 Komendanta Głównego Policji
z dnia 16 maja 2002 r.
INSTRUKCJA
o szczegółowych zasadach prowadzenia zbiorów informacji o zdarzeniach, osobach, podmiotach, miejscach i przedmiotach uzyskanych przez Policję podczas realizacji zadań oraz wzory dokumentów w tych sprawach
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Instrukcja określa szczegółowe zasady i tryb rejestrowania, przetwarzania i wykorzystywania przez Policję informacji o zdarzeniach, osobach, podmiotach, miejscach i przedmiotach uzyskanych podczas wykonywania czynności służbowych.
2. W celu gromadzenia i przetwarzania informacji, o których mowa w ust. 1, Biuro Łączności i Informatyki KGP prowadzi podstawowy zbiór informacji policyjnych, zwany dalej „PZIP”, składający się z zapisów elektronicznych, sporządzonych oddzielnie dla każdej informacji.
3. Rejestracja opatrzona jest numerem ewidencyjnym zbioru, zwanym dalej „identyfikatorem PZIP”.
4. Ilekroć w instrukcji jest mowa o:
– komórce Policji,
– komórce informatyki,
– komendancie wojewódzkim Policji i komendzie wojewódzkiej Policji, należy przez to rozumieć odpowiednio:
– komórkę organizacyjną Policji,
– komórkę organizacyjną Policji do spraw informatyki,
– również Komendanta Stołecznego Policji i Komendą Stołeczną Policji,
§ 2
1. Do czasu pełnej informatyzacji dopuszcza się prowadzenie zbiorów tematycznych w formie kartotek.
2. Dopuszcza się stosowanie formularzy Pkr określonych w zarządzeniu nr 40/pf/96 Komendanta Głównego Policji.
3. Stosując formularze Pkr, o których mowa w ust. 2, należy dostosować do wymogów niniejszego zarządzenia:
1) zawarty w nich zakres informacji,
2) klauzule tajności.
4. Formularz wypełniony niezgodnie z zasadami, w tym dotyczącymi ochrony informacji niejawnych, zwraca się komórce rejestrującej,
§ 3
1. Informację niepełną lub sygnalną rejestruje się w formie notowania kryminalnego.
2. Wykaz powodów notowań kryminalnych opracowuje Dyrektor Biura Służby Kryminalnej KGP na wniosek dyrektora właściwego merytorycznie biura KGP i przekazuje Dyrektorowi Biura Łączności i Informatyki KGP celem aktualizacji słowników.
§ 4
1. Informacje zgromadzone w PZIP przetwarzane są z zachowaniem przepisów o ochronie danych osobowych oraz ochronie informacji niejawnych.
2. Klauzulę POUFNE przyznaje się rejestracji:
1) informacji o zainteresowaniu operacyjnym,
2) informacji o miejscu będącym w zainteresowaniu Policji,
3) zapytania odnoszącego się do informacji określonych w pkt 1, 2.
3. Za ochronę informacji, o których mowa w ust. 2, odpowiedzialna jest:
a) komórka informatyki – w przypadku zbioru centralnego,
b) kierownik komórki lub jednostki Policji – w przypadku zbioru wewnętrznego.
4. System obiegu dokumentów, zawierających informacje niejawne jest, przed wdrożeniem, opiniowany przez pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych.
5. Systemy teleinformatyczne, w których przetwarzane są informacje, o których mowa w ust. 2, dopuszczone są do użytkowania na podstawie ustawy o ochronie informacji niejawnych i stosownych decyzji Komendanta Głównego Policji.
§ 5
1. Obowiązek zarejestrowania informacji w PZIP spoczywa na policjancie wykonującym czynności służbowe, podczas których zaistniały okoliczności wymagające zarejestrowania tej informacji. Policjant rejestruje informację niezwłocznie po zebraniu niezbędnych do rejestracji danych.
2. W przypadku zaistnienia okoliczności, wymagających zmiany lub uzupełnienia dokonanej rejestracji policjant prowadzący:
1) sprawę operacyjną, zwaną dalej „sprawą”,
2) postępowanie przygotowawcze, wyjaśniające lub czynności wobec nieletniego, zwane dalej „postępowaniem”,
rejestruje w PZIP uzupełnienie lub zmianę dotychczasowej rejestracji niezwłocznie po zebraniu niezbędnych danych.
3. Prowadzenie przez jednostką bądź komórkę. Policji wewnętrznych zbiorów informacji nie zwalnia od obowiązku rejestrowania informacji w PZIP.
4. Przepisy ust. 1 – 3 nie dotyczą policjanta Biura Spraw Wewnętrznych KGP, z zastrzeżeniem § 6 ust. 2.
§ 6
1. Biuro Spraw Wewnętrznych KGP gromadzi i przetwarza informacje konieczne do realizacji zadań wyłącznie w wewnętrznych zbiorach informacji.
2. Policjant Biura Spraw Wewnętrznych KGP przekazuje informację o osobie do PZIP niezwłocznie po prawomocnym zwolnieniu tej osoby ze służby w Policji, albo po rozwiązaniu z nią stosunku pracy.
§ 7
1. Komendant Główny Policji dla biur KGP, a komendant wojewódzki Policji dla komórek KWP i podległych jednostek Policji:
1) sporządza wykaz komórek Policji, których policjanci uprawnieni są do korzystania z PZIP,
2) określa rodzaj i zakres dostępu do informacji zgromadzonych w PZIP dla każdej z tych komórek.
2. Komendant powiatowy Policji sporządza wykaz podległych komórek służby prewencyjnej Policji, uprawnionych do dokonywania sprawdzeń w zbiorach informacji jawnych PZIP.
§ 8
1. Z wnioskiem o przyznanie policjantowi lub pracownikowi Policji prawa do bezpośredniego dostępu do PZIP występuje przełożony policjanta lub pracownika Policji.
2. Wniosek zawiera:
1) dane osobowe policjanta lub pracownika Policji, zwanego dalej „pracownikiem”,
2) wskazanie nazwy i siedziby komórki Policji, w której policjant pełni służbę lub pracownik jest zatrudniony,
3) określenie indywidualnego zakresu dostępu do zbiorów.
3. Wniosek kieruje się do Dyrektora Biura Łączności i Informatyki KGP za pośrednictwem komendanta wojewódzkiego Policji lub dyrektora biura KGP.
4. Dyrektor Biura Łączności i Informatyki KGP nadaje policjantowi lub pracownikowi indywidualne, zgodne z wnioskiem, uprawnienia do bezpośredniego dostępu do PZIP,
§ 9
Odnotowuje się fakt pracy w PZIP w drodze bezpośredniego dostępu, w tym:
1) datę i godzinę podjęcia oraz zakończenia pracy,
2) numer identyfikacyjny policjanta lub pracownika,
3) wykaz informacji, do których miał on dostęp.
§ 10
Kierownik komórki informatyki odpowiada za zapewnienie warunków do sprawnej wymiany informacji, zgodnie z przyznanymi indywidualnymi uprawnieniami dostępu.
ROZDZIAŁ II
Rejestrowanie zdarzeń
§ 11
1. Informacje o zdarzeniach rejestruje się zgodnie z „Katalogiem cech charakterystycznych przestępstw i rysopisów”, zwanego dalej „Katalogiem”.
2. Katalog opracowuje Dyrektor Biura Służby Kryminalnej KGP we współpracy z dyrektorem biura KGP właściwego dla danego zakresu informacji i przekazuje Dyrektorowi Biura Łączności i Informatyki KGP celem aktualizacji słowników.
§ 12
1. Rejestracja zawiera:
1) słowny opis przestępstwa, w tym informacje o dacie i miejscu popełnienia, rodzaju przestępstwa i kwalifikacji prawnej czynu, sposobie działania sprawcy przestępstwa oraz jego zachowania się wobec pokrzywdzonego,
2) opis przestępstwa według określeń zawartych w Katalogu,
3) informacje o przedmiotach wykorzystanych do popełnienia przestępstwa, utraconych w wyniku przestępstwa lub w inny sposób z przestępstwem związanych, w tym o dziełach sztuki,
4) informacje o przedsiębiorcach, spółkach handlowych, fundacjach, stowarzyszeniach i innych podmiotach, zwanych dalej „podmiotem”, co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mogły zostać wykorzystane w celu popełnienia przestępstwa, w tym:
a) dane firmy, w tym NIP i REGON,
b) dane osobowe osób reprezentujących podmiot w zakresie określonym w § 22 ust. 1 pkt 1,
5) informacje o wynikach czynności przeprowadzonych przez Policję w związku z przestępstwem, z podaniem daty ich dokonania,
6) portret pamięciowy wraz z datą jego sporządzenia, osobno dla każdego ze sprawców, którego danych osobowych nie ustalono,
7) opis rysopisu i znaków szczególnych, słowny, a także według określeń zawartych w Katalogu, osobno dla każdego ze sprawców przestępstwa, którego danych osobowych nie ustalono,
8) dane osobowe sprawcy przestępstwa lub ustalone dane osobowe NN sprawcy,
9) datę rejestracji,
10) nazwę komórki rejestrującej,
11) numer identyfikacyjny policjanta, o którym mowa w § 5, zwanego dalej „policjantem rejestrującym”,
12) identyfikator rejestracji zdarzenia w PZIP, zwany dalej identyfikatorem zdarzenia.
2. W przypadku rejestrowania zdarzenia za pośrednictwem komórki Policji wskazanej przez kierownika jednostki Policji, datą rejestracji jest data wprowadzenia informacji do zbioru.
3. Zdarzenie podlegające meldowaniu jednostce nadrzędnej przez dyżurnego jednostki Policji, a:
1) nie będące czynem zabronionym – rejestruje się telegramem,
2) stanowiące czyn zabroniony – rejestruje się według zasad określonych w rozdziale Rejestrowanie zdarzeń oraz, dodatkowo, telegramem.
4. Wzory telegramów o zdarzeniu określone są w rozdziale Wzory dokumentów.
§ 13
1. Informacje o wykrytych sprawcach przestępstwa rejestruje się ponadto według zasad określonych w rozdziale Rejestrowanie osób.
2. Informacje o podmiocie ujawnionym, jako związane z działalnością przestępczą, rejestruje się ponadto według zasad określonych w rozdziale Rejestrowanie podmiotów.
3. Przedmioty, posiadające numer umożliwiający ich jednoznaczną identyfikację, oraz dzieła sztuki rejestruje się ponadto według zasad określonych w rozdziale Rejestrowanie przedmiotów.
ROZDZIAŁ III
Rejestrowanie podmiotu
§ 14
1. Formami rejestracji podmiotu są:
1) rejestracja operacyjna,
2) rejestracja procesowa,
3) notowanie kryminalne.
2. Podstawę rejestracji operacyjnej podmiotu określają odrębne przepisy.
3. Podstawą rejestracji procesowej podmiotu jest postanowienie o wszczęciu postępowania przygotowawczego w związku z uzasadnionym podejrzeniem, że podmiot mógł zostać wykorzystany do popełnienia przestępstwa.
4. Podstawą rejestracji podmiotu w formie notowania kryminalnego jest zatwierdzona przez przełożonego notatka służbowa, opracowana na podstawie:
1) zapisów w notatniku służbowym policjanta,
2) materiałów postępowania przygotowawczego,
3) materiałów sprawy operacyjnej.
§ 15
1. Rejestracja operacyjna podmiotu, to usystematyzowany zapis informacji uzyskanej przez policjanta w związku z wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych, zawierający:
1) przypuszczenie, że podmiot mógł zostać wykorzystany w celu popełnienia przestępstwa,
2) dane świadczące o popełnieniu przestępstwa z udziałem podmiotu,
2. Rejestracja procesowa podmiotu, to usystematyzowany zapis informacji o podmiocie, co do którego istnieje uzasadnione przypuszczenie, że mógł on zostać wykorzystany do popełnienia przestępstwa, uzyskany przez policjanta w związku z prowadzeniem postępowania przygotowawczego.
§ 16
1. Rejestracja podmiotu zawiera:
a) nazwę, siedzibę i miejsce prowadzenia działalności,
b) NIP i REGON,
c) dane osobowe osób reprezentujących podmiot w zakresie określonym w § 22 ust. 1 pkt 1,
d) znak sprawy (liczbę dziennika)
e) datę rejestracji z zachowaniem przepisu § 12 ust. 2,
f) nazwę komórki rejestrującej,
g) numer identyfikacyjny policjanta rejestrującego,
h) określenie postaci rejestracji,
h) identyfikator rejestracji podmiotu w PZIP, zwany dalej identyfikatorem podmiotu.
2. Rejestrację operacyjną podmiotu oznacza się wyrazami „OBJĘTO ZAINTERESOWANIEM OPERACYJNYM”.
3. Rejestrację zakończenia zainteresowania operacyjnego oznacza się wyrazami „ZAKOŃCZONO DNIA ....”.
§ 17
Rejestracja podmiotu w formie notowania kryminalnego zawiera:
1) uzyskane dane podmiotu,
2) powód notowania,
3) znak sprawy (liczbę dziennika),
4) datę rejestracji z zachowaniem przepisu § 12 ust. 2,
5) nazwę i siedzibę komórki rejestrującej,
6) numer identyfikacyjny policjanta rejestrującego.
§ 18
1. Rejestruje się następujące informacje uzupełniające rejestrację podmiotu:
1) zmianę bądź uzupełnienie treści rejestracji,
2) sposób zakończenia postępowania przygotowawczego,
3) zakończenie zainteresowania operacyjnego,
4) przekazanie materiałów sprawy lub postępowania do dalszego prowadzenia:
a) innemu policjantowi tej samej komórki Policji,
b) innej komórce tej samej jednostki Policji lub innej jednostce Policji,
c) innemu organowi ścigania.
2. Policjant, przejmujący z innej komórki lub jednostki Policji materiały sprawy lub postępowania do dalszego prowadzenia, ponownie rejestruje w PZIP informacje o podmiocie.
ROZDZIAŁ IV
Rejestrowanie osób
§ 19
1. Podstawowymi formami rejestracji osoby są:
1) rejestracja operacyjna,
2) rejestracja procesowa,
3) notowanie kryminalne,
4) rejestracja legitymowania osoby,
5) rejestracja osoby poszukiwanej:
a) ukrywającej się przed organami ścigania lub wymiarem sprawiedliwości,
b) jako zaginiona,
c) operacyjnie,
6) rejestracja ujawnionej osoby o nieustalonej tożsamości,
7) rejestracja ujawnionych nieznanych zwłok.
2. Informacje o osobie rejestruje się także na zasadach określonych w odrębnych ustawach, w tym w formie:
1) rejestracji wykroczenia w ruchu drogowym,
2) rejestracji zakazu wstępu na imprezy masowe,
3) rejestracji wydaleń i deportacji cudzoziemców.
Rejestrowanie osoby w formie rejestracji procesowej i operacyjnej
§ 20
1. Rejestracja operacyjna osoby, to usystematyzowany zapis informacji, uzyskanej przez policjanta w związku z wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych, zawierający:
1) przypuszczenie, że osoba ta popełniła przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego,
2) dane świadczące o popełnieniu przez tę osobą przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego.
2. Rejestracja procesowa osoby, to usystematyzowany zapis informacji:
1) o osobie podejrzanej lub podejrzanym o popełnienie przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego,
2) o nieletnim dopuszczającym się czynu zabronionego przez ustawę jako przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego, uzyskanej przez policjanta w związku z prowadzeniem postępowania przygotowawczego lub wykonywaniem czynności w postępowaniu wobec nieletniego i udokumentowanej w materiałach postępowania.
§ 21
1. Podstawę rejestracji operacyjnej osoby określają odrębne przepisy.
2. Podstawą rejestracji procesowej osoby jest:
1) protokół przesłuchania osoby w charakterze podejrzanego lub sprawcy wykroczenia,
2) protokół przesłuchania nieletniego,
3) postanowienie o przedstawieniu zarzutu popełnienia przestępstwa,
4) protokół zatrzymania osoby,
5) postanowienie o zastosowaniu środka zapobiegawczego lub środka tymczasowego.
§ 22
1. Rejestracja procesowa osoby zawiera następujące informacje:
1) dane osobowe:
a) nazwiska – aktualne oraz używane w przeszłości,
b) imiona,
c) imiona rodziców i nazwisko rodowe matki,
d) data i miejsce urodzenia,
e) płeć,
f) identyfikator PESEL, a w przypadku cudzoziemca – obywatelstwo oraz identyfikator PESEL, jeżeli go posiada,
g) adres miejsca zameldowania i pobytu,
h) określenie rodzaju i numerów dokumentu tożsamości, którym osoba się posługuje, lub dokumentu, na podstawie którego ustalono tożsamość osoby,
2) rodzaj postępowania przygotowawczego,
3) znak sprawy (dla postępowania numer rejestru śledztw i dochodzeń – RSD),
4) podstawę rejestracji wraz z datą,
5) kwalifikację prawną i kategorię przestępstwa,
6) informacje o zastosowanych środkach zapobiegawczych lub tymczasowych,
7) jeżeli dokonano czynności – datę:
a) daktyloskopowania osoby,
b) fotografowania osoby,
c) pobrania od osoby materiału biologicznego do badań genetycznych,
8) nazwę, i siedzibę, komórki rejestrującej,
9) numer identyfikacyjny policjanta rejestrującego.
2. Rejestracja może zawierać dodatkowe informacje, w szczególności:
1) zdjęcia i opisy wizerunku osoby,
2) cechy i znaki szczególne osoby,
3) narodowość,
4) pseudonimy,
5) informacje o dokumentach tożsamości, którymi osoba się posługuje,
6) informacje o wykształceniu, zawodzie, miejscu i stanowisku pracy,
7) informacje o środowisku i kontaktach osoby ze wskazaniem daty lub okresu ich utrzymywania,
8) informacje o posiadanych pojazdach, telefonach,
9) informacje o adresach internetowych,
10) dane osobowe, o których mowa w sit. 27 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych, a nierejestrowane w innych zbiorach.
§ 23
1. Jako informacje uzupełniające rejestruje się:
1) zmianę bądź uzupełnienie treści rejestracji osoby,
2) sposób zakończenia postępowania przygotowawczego, orzeczenie w sprawie o wykroczenie,
3) zakończenie zainteresowania operacyjnego,
4) uzupełnienie rejestracji o zastrzeżenie koordynacyjne,
5) odwołanie zastrzeżenia koordynacyjnego,
6) przekazanie materiałów sprawy lub postępowania do dalszego prowadzenia:
a) innemu policjantowi tej samej komórki Policji,
b) innej komórce tej samej jednostki Policji lub innej jednostce Policji,
c) innemu organowi ścigania.
2. Policjant z innej komórki lub jednostki Policji, przejmujący materiały sprawy lub postępowania do dalszego prowadzenia, ponownie rejestruje w PZIP informacje o osobie.
§ 24
1. Rejestrację operacyjną osoby oznacza się wyrazami: „OBJĘTO ZAINTERESOWANIEM OPERACYJNYM”.
2. Rejestracja operacyjna osoby może być opatrzona adnotacją: „ZASTRZEŻENIE KOORDYNACYJNE”,
3. Rejestrację zakończenia zainteresowania operacyjnego oznacza się wyrazami: „ZAKOŃCZONO DNIA ....”
4. Zakończenie zainteresowania operacyjnego nie oznacza odwołania zastrzeżenia koordynacyjnego.
5. Rejestrację odwołania zastrzeżenia koordynacyjnego oznacza się wyrazami: „ODWOŁANO ZASTRZEŻENIE KOORDYNACYJNE”.
Rejestrowanie osoby w formie notowania kryminalnego
§ 25
Podstawą rejestracji osoby w formie notowania kryminalnego jest:
1) zatwierdzona przez przełożonego notatka służbowa, opracowana na podstawie:
a) zapisów w notatniku służbowym policjanta,
b) materiałów postępowania przygotowawczego,
c) materiałów sprawy operacyjno-rozpoznawczej,
2) kopia zaświadczenia o zgłoszeniu przez cudzoziemca utr3ty paszportu lub innego dokumentu uprawniającego do przekroczenia granicy,
3) dokument przekazany do Biura Łączności i Informatyki KGP przez Departament Spraw Konsularnych i Wychodźstwa Ministerstwa Spraw Zagranicznych, dotyczący obywatela polskiego, który dopuścił się przestępstwa poza granicami kraju,
4) dokument przekazany do Biura Łączności i Informatyki KGP przez Biuro Międzynarodowej Współpracy Policji KGP, dotyczący cudzoziemca znanego policjom innych państw jako:
a) kibic zakłócający porządek publiczny w czasie imprez masowych,
b) osoba podejrzana o popełnianie czynów przeciwko małoletnim związanych z:
– rozpowszechnianiem pornografii,
– pedofilią.
§ 26
Rejestracja notowania kryminalnego zawiera:
1) dane osobowe,
2) powód notowania,
3) znak sprawy (liczbą dziennika),
4) kwalifikację prawną i kategorię przestępstwa,
5) kryptonim,
6) datę rejestracji,
7) nazwę, i siedzibę komórki rejestrującej,
8) numer identyfikacyjny policjanta rejestrującego.
§ 27
1. Rejestracja sprawcy przestępstwa, którego danych osobowych nie ustalono, występuje w PZIP w postaci notowania kryminalnego z powodu NN SPRAWCA i zawiera:
1) nazwisko oznaczone jako „NN”
2) imię oznaczone jako „NN”,
3) pseudonim – jeżeli został ustalony,
4) rysopis i znaki szczególne według określeń zawartych w Katalogu oraz opis słowny cech rysopisu i znaków szczególnych nie ujętych w katalogu,
5) portret pamięciowy – jeżeli został sporządzony,
6) znak sprawy (liczbę dziennika),
7) kwalifikację prawną i kategorię przestępstwa,
8) datę rejestracji z zachowaniem przepisu § 12 ust. 2,
9) nazwę i siedzibę komórki rejestrującej,
10) numer identyfikacyjny policjanta rejestrującego,
11) identyfikator zdarzenia,
2. W przypadku wykrycia sprawcy policjant prowadzący postępowanie rejestruje sprawcę przestępstwa według zasad określonych w rozdziale Rejestrowanie osób.
Rejestrowanie informacji o legitymowaniu osoby i kontroli pojazdu
§ 28
1. Rejestruje się legitymowanie osoby i kontrolę pojazdu.
2. Podstawą rejestracji jest zapis w notatniku służbowym policjanta.
3. Rejestracja zawiera:
1) numer identyfikacyjny policjanta legitymującego lub kontrolującego,
2) datę, godziną i miejsce legitymowania lub kontroli,
3) dane osoby legitymowanej w zakresie określonym w 5 22 ust. 1 pkt 1,
4) informacje, o przynależności do grupy nieformalnej – jeżeli przynależność taką ustalono,
5) numer rejestracyjny, numer nadwozia, numer silnika, markę i typ pojazdu,
6) opis okoliczności legitymowania lub kontroli.
Rejestrowanie informacji o osobie naruszającej przepisy ruchu drogowego
§ 29
1. Rejestruje się:
1) wykroczenie w ruchu drogowym,
2) zatrzymanie dowodu rejestracyjnego pojazdu wraz z określeniem przyczyny jego zatrzymania,
3) zatrzymanie prawa jazdy, pozwolenia do kierowania tramwajem,
4) postanowienie oraz decyzję o zatrzymaniu prawa jazdy,
5) orzeczenie zakazu prowadzenia pojazdów,
6) czasowe wyłączenie z systemu punktowego związane z orzeczeniem zakazu prowadzenia pojazdów na okres dłuższy niż rok,
7) wydanie nakazu powstrzymania się od prowadzenia określonych rodzajów pojazdów,
8) wystąpienie z wnioskiem o cofnięcie uprawnień kierowcy,
9) decyzję o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdem,
10) inne orzeczenie w sprawie o wykroczenie lub przestępstwo w ruchu drogowym,
11) wystąpienie z wnioskiem o kontrolne sprawdzenie kwalifikacji kierowcy,
12) decyzję o skierowaniu na egzamin sprawdzający kwalifikacje kierowcy,
13) pozytywny wynik egzaminu sprawdzającego kwalifikacje kierowcy,
14) ukończone szkolenie.
2. Informacje o osobie dopuszczającej się przestępstwa w ruchu drogowym rejestruje się ponadto w formie rejestracji procesowej.
Rejestrowanie informacji o osobie, wobec której orzeczono zakaz wstępu na imprezy masowe
§ 30
Rejestruje się informacje, w tym dane osobowe zawarte w prawomocnym orzeczeniu sądu lub kolegium do spraw wykroczeń.
Rejestrowanie informacji o osobie poszukiwanej
§ 31
1. Rejestruje się informacje o osobie poszukiwanej, ukrywającej się przed organami ścigania lub wymiaru sprawiedliwości, zwane dalej „poszukiwaniem”,
2. Rejestracja poszukiwania zawiera:
1) dane osoby poszukiwanej,
2) fotografię, rysopis, cechy i znaki szczególne, numer karty daktyloskopijnej, numer rejestracji kodu genetycznego – jeżeli dane takie są w posiadaniu Policji,
3) datę wszczęcia poszukiwania,
4) określenie celu poszukiwania,
5) dane dokumentu zawierającego postanowienie o wszczęciu poszukiwania,
6) nazwę i siedzibę organu poszukującego,
7) kwalifikację prawną przestępstwa lub wykroczenia,
8) dyspozycje i ostrzeżenia dotyczące osoby poszukiwanej,
9) znak sprawy,
10) nazwę i siedzibę jednostki Policji rejestrującej poszukiwanie,
11) numer identyfikacyjny policjanta rejestrującego.
3. Poszukiwanie w trybie nadzwyczajnym Biuro Służby Kryminalnej KGP rejestruje ponadto w formie komunikatu.
§ 32
1. Rejestruje się informacje o osobie poszukiwanej z powodów operacyjnych, zwane dalej „poszukiwaniem operacyjnym”.
2. Rejestracja poszukiwania operacyjnego zawiera dane określone w § 31 ust. 2 pkt 1–4 oraz pkt 6–10 i oznaczona jest wyrazami: „POSZUKIWANY OPERACYJNIE”.
3. Poszukiwanie operacyjne w trybie nadzwyczajnym Biuro Służby Kryminalnej KGP rejestruje ponadto w formie komunikatu.
§ 33
1. Z chwilą dokonania rejestracji poszukiwania policjant uzyskuje informację czy osoba poszukiwana jest zarejestrowana w PZIP. Zakres uzyskanej informacji określa § 52 ust. 2.
2. Jeżeli osoba jest już zarejestrowana jako poszukiwana, to informację o kolejnych poszukiwaniach tej samej osoby rejestruje jednostka Policji, która już prowadzi poszukiwanie.
3. Rejestracja poszukiwania dokonana przez inną jednostkę nie zostanie włączona do PZIP, z wyjątkiem poszukiwania operacyjnego.
§ 34
1. Rejestruje się następujące informacje uzupełniające poszukiwanie:
1) uzupełnienie treści rejestracji osoby,
2) rodzaj i datę zakończenia poszukiwania, w tym przekazania teczki poszukiwania do dalszego prowadzenia innemu policjantowi, tej samej tub innej jednostce Policji.
2. Policjant przejmujący teczkę poszukiwania ponownie rejestruje poszukiwanie w PZIP.
Rejestrowanie informacji o osobie poszukiwanej z uwagi na zaginięcie, osobie o nieustalonej tożsamości i nieznanych zwłokach
§ 35
1. Informacje o osobie poszukiwanej z uwagi na zaginięcie, zwanej dalej „osobą zaginioną”, o ujawnieniu osoby o nieustalonej tożsamości lub nieznanych zwłok rejestruje się w PZIP telegramem, którego kopię przekazuje się równocześnie do komórki służby kryminalnej Policji.
2. Nie rejestruje się ujawnionych zwłok noworodków.
§ 36
1. Informacje o osobie zaginionej rejestruje policjant przyjmujący zawiadomienie o zaginięciu osoby.
2. Zarejestrowanie informacji o osobie zaginionej jest równoznaczne z rejestracją poszukiwania tej osoby w celu ustalenia miejsca jej pobytu.
3. Informacje o ujawnieniu osoby o nieustalonej tożsamości lub nieznanych zwłok rejestruje policjant prowadzący identyfikację.
4. Informację o znalezieniu nieznanych zwłok rejestruje się, jeżeli czynności identyfikacyjne trwają dłużej niż 48 godzin.
§ 37
Telegram zawiera, odpowiednio, następujące informacje:
1) określenie czasu, miejsca i okoliczności zaginięcia osoby bądź ujawnienia osoby o nieustalonej tożsamości lub nieznanych zwłok,
2) dane osoby zaginionej,
3) dane podane przez osobę o nieustalonej tożsamości, a w przypadku widocznej rozbieżności – jej przybliżony wiek,
4) rysopis osoby lub zwłok z uwzględnieniem znaków szczególnych,
5) informację, czy:
a) wykonano zdjęcia osoby lub zwłok,
b) zdaktyloskopowano osobę lub zwłoki,
c) pobrano od osoby lub ze zwłok materiał biologiczny do badań genetycznych,
6) szczegółowy opis ubioru,
7) nazwę i siedzibą jednostki Policji prowadzącej poszukiwanie lub identyfikację oraz znak sprawy (liczbę dziennika).
§ 38
1. Przed zarejestrowaniem informacji o osobie zaginionej sprawdza się, czy osoba ta nie jest poszukiwana przez inną jednostkę Policji,
2. Przed zarejestrowaniem informacji o osobie zaginionej, osobie o nieustalonej tożsamości oraz nieznanych zwłokach przeprowadza się typowanie polegające na porównaniu rysopisów oraz znaków szczególnych:
1) osób zaginionych – z zarejestrowanymi rysopisami osób o nieustalonej tożsamości i nieznanych zwłok,
2) osób o nieustalonej tożsamości i nieznanych zwłok – z zarejestrowanymi rysopisami oraz ze znakami szczególnymi,
3. Z chwilą dokonania rejestracji policjant prowadzący poszukiwanie lub identyfikację uzyskuje wyniki sprawdzenia i typowania.
§ 39
Jeżeli w ciągu 14 dni nie ustalono miejsca pobytu osoby zaginionej lub nie zidentyfikowano zwłok bądź osoby o nieustalonej tożsamości, policjant prowadzący poszukiwanie lub identyfikację obowiązany jest uzupełnić rejestrację o informacje:
1) o osobie zaginionej:
a) dane osobowe – w tym:
– aktualne zdjęcie lub zdjęcia,
– opis stanu zdrowia mogącego mieć wpływ na zachowanie lub miejsce pobytu osoby poszukiwanej, w tym dane dotyczące: grupy krwi, zdjęć rentgenowskich czaszki i uzębienia oraz złamań, opis cech zewnętrznych według Katalogu,
– opis znaków szczególnych,
– opis ubioru ze wskazaniem stopnia zużycia, znaków firmowych i monogramów,
– opis przedmiotów posiadanych przez osobę, w chwili zaginięcia,
– próbki odręcznego pisma, odciski śladów linii papilarnych, materiał biologiczny do badań genetycznych,
– inne dane mogące przyczynić się do identyfikacji osoby,
b) data, miejsce i okoliczności zaginięcia,
c) ostrzeżenia i dyspozycje komórki Policji prowadzącej poszukiwanie,
2) o nieznanych zwłokach
a) dane osobowe – w tym:
– zdjęcia wykonane zgodnie z zasadami, o których mowa w instrukcji nr 1 do zarządzenia,
– informacja o sekcji zwłok i ustalonej przyczynie śmierci, a przy braku sekcji zwłok o przypuszczalnej przyczynie śmierci,
– przypuszczalna data zgonu,
– przypuszczalny wiek,
– odciski śladów linii papilarnych, materiał biologiczny do badań genetycznych,
– inne dane mogące przyczynić się do identyfikacji osoby,
– opis cech zewnętrznych według Katalogu,
– opis znaków szczególnych,
– opis ubioru ze wskazaniem stopnia zużycia, znaków firmowych i monogramów,
– opis przedmiotów znalezionych przy zwłokach,
b) data i miejsce pochowania zwłok,
c) numer aktu zgonu USC,
3) o osobie o nieustalonej tożsamości
a) dane osobowe – w tym:
– dane podawane przez osobę, a w przypadku widocznej rozbieżności jej przypuszczalny wiek,
– zdjęcia wykonane zgodnie z zasadami, o których mowa w instrukcji nr 1 do zarządzenia,
– stan zdrowia mogący mieć wpływ na identyfikację NN osoby,
– opis cech zewnętrznych według Katalogu,
– opis znaków szczególnych,
– opis ubioru ze wskazaniem stopnia zużycia, znaków firmowych i monogramów,
– opis przedmiotów posiadanych przez osobę w chwili zaginięcia,
– odciski śladów linii papilarnych, pobrane próbki do badań genetycznych,
– inne dane mogące przyczynić się do identyfikacji NN osoby,
b) data, miejsce i okoliczności ujawnienia NN osoby.
§ 40
1. Rejestracja osoby zaginionej, osoby o nieustalonej tożsamości, niezidentyfikowanych zwłok ma formę:
1) poszukiwania – w przypadku osoby zaginionej,
2) notowania kryminalnego z podaniem przyczyny rejestracji – dla niezidentyfikowanej osoby lub nieznanych zwłok.
2. Rejestracja osoby zaginionej, osoby o nieustalonej tożsamości, niezidentyfikowanych zwłok zawiera:
1) dane osobowe:
a) określone w § 22 ust. 1 pkt 1 – dla osoby zaginionej,
b) nazwisko i imię: NZ – dla niezidentyfikowanych zwłok,
c) nazwisko i imię: NN oraz dane podawane przez osobę – dla osoby o nieustalonej tożsamości,
2) przypuszczalny wiek – dla nieznanych zwłok, a dla osoby o nieustalonej tożsamości w przypadku widocznej rozbieżności między wyglądem, a podawanymi danymi,
3) rysopis i znakiszczególne w postaci zestawu symboli kodowych,
4) zdjęcia,
5) identyfikator zdarzenia zawierającego opis okoliczności zaginięcia osoby, ujawnienia osoby o nieustalonej tożsamości lub niezidentyfikowanych zwłok,
6) znak sprawy,
7) datą rejestracji,
8) nazwę i siedzibę komórki rejestrującej,
9) numer identyfikacyjny policjanta rejestrującego.
§ 41
Rejestruje się następujące informacje uzupełniające rejestrację osoby zaginionej, osoby o nieustalonej tożsamości, niezidentyfikowanych zwłok:
1) zmianę bądź uzupełnienie treści rejestracji,
2) zmianę policjanta prowadzącego poszukiwanie lub identyfikację,
3) przekazanie teczki poszukiwania lub materiałów sprawy identyfikacyjnej innej jednostce Policji,
4) zawieszenie, wznowienie, zakończenie poszukiwania lub identyfikacji.
§ 42
W przypadku dokonania identyfikacji, jeżeli osoba, z którą zidentyfikowano znalezione zwłoki lub osobę o nieustalonej tożsamości:
1) nie jest zarejestrowana w zbiorach – rejestrację uzupełnia się do postaci określonej w § 22 ust. 1 pkt 1,
2) jest zarejestrowana w zbiorach – wprowadza się związek typu „IDENTYFIKACJA” między rejestracją osoby o nieustalonej tożsamości lub znalezionych zwłok a osobą, z którą je zidentyfikowano.
ROZDZIAŁ V
Rejestrowanie informacji o miejscach pozostających w zainteresowaniu Policji
§ 43
1. Podstawę rejestracji miejsca pozostającego w zainteresowaniu Policji, zwanego dalej „miejscem”, określają odrębne przepisy.
2. Miejsce związane z osoba, rejestruje się jako osobę – zgodnie z zasadami dotyczącymi rejestracji operacyjnej osoby.
§ 44
1. Rejestracja miejsca zawiera następujące dane:
1) klauzule, tajności „POUFNE”,
2) adres lub opis miejsca umożliwiający jego jednoznaczną identyfikację,
3) znak sprawy (liczbę dziennika),
4) określenie powodu rejestracji:
a) „ZASADZKA”,
b) „OBJĘTO ZAINTERESOWANIEM OPERACYJNYM”,
5) datę rejestracji,
6) nazwę i siedzibę komórki rejestrującej,
5) numer identyfikacyjny, stopień, nazwisko i imię policjanta rejestrującego.
2. Dla rejestracji oznaczonej „ZASADZKA” podaje się okres obowiązywania rejestracji. Po upływie tego czasu rejestracja jest usuwana ze zbiorów. Jeżeli okres nie został określony, rejestrację usuwa się ze zbiorów po upływie 48 godzin od jej zgłoszenia.
3. Rejestracja oznaczona „OBJĘTO ZAINTERESOWANIEM OPERACYJNYM” może być opatrzona adnotacją „ZASTRZEŻENIE KOORDYNACYJNE”.
4. Informacji o rejestracji zastrzeżonej nie przekazuje się komórkom Policji sprawdzającym lub zgłaszającym nową rejestrację.
§ 45
1. Rejestruje się informacje uzupełniające rejestrację miejsca, w tym odwołanie rejestracji.
2. Odwołanie rejestracji jest równoznaczne z usunięciem jej ze zbiorów.
3. Rejestrację zakończenia zainteresowania operacyjnego oznacza się wyrazami „ZAKOŃCZONO DNIA ...”.
4. Zakończenie zainteresowania operacyjnego nie oznacza odwołania zastrzeżenia koordynacyjnego.
5. Rejestrację odwołania zastrzeżenia koordynacyjnego oznacza się wyrazami „ODWOŁANO ZASTRZEŻENIE KOORDYNACYJNE”.
6. Zastrzeżenie koordynacyjne odwołuje policjant, który zastrzeżenia dokonał, lub jego przełożony.
§ 46
1. Do czasu pełnej informatyzacji informacje o miejscu ewidencjonuje się w formie kartoteki.
2. Zbiór informacji, o których mowa w ust. 1, prowadzi komórka informatyki komendy wojewódzkiej Policji właściwej ze względu na adres miejsca.
3. Zbiór informacji dla miejsc z terenu województwa mazowieckiego prowadzi Biuro Łączności i Informatyki KGP.
ROZDZIAŁ VI
Rejestrowanie informacji o przedmiotach
§ 47
1. Rejestruje się informacje o dziełach sztuki oraz przedmiotach posiadających cechy trwale w postaci numeru umożliwiającego ich jednoznaczną identyfikację, będących w zainteresowaniu Policji z następujących powodów:
1) „UTRACONE”, w tym także na szkodę, obywatela polskiego poza granicami kraju,
2) pozostające „W ZAINTERESOWANIU” Policji ze względów procesowych lub operacyjnych,
3) „ZABEZPIECZONE” przez Policję.
2. Informacje o dziełach sztuki lub przedmiotach rejestruje się telegramem. Wzory telegramów określone są w rozdziale Wzory dokumentów.
3. Rejestruje się informację o przekazaniu materiałów sprawy lub postępowania, w związku z którymi zarejestrowano dzieło sztuki bądź przedmiot, do dalszego prowadzenia innej komórce lub jednostce Policji.
4. Uzupełnienia rejestracji dzieł sztuki bądź przedmiotów oraz odwołania rejestracji dokonuje telegramem komórka rejestrująca, a w przypadku, o którym mowa w ust. 3, komórka Policji, przejmująca materiały sprawy lub postępowania do dalszego prowadzenia,
§ 48
1. Rejestracja przedmiotu pozostającego w zainteresowaniu Policji jest aktualna do chwili ustania przyczyny rejestracji, tj.:
1) do dnia określonego przez komórkę rejestrującą,
2) do odwołania.
2. Rejestracja przedmiotu usuwana jest ze zbiorów po upływie dwóch lat od daty jej odwołania.
ROZDZIAŁ VII
Przetwarzanie i wykorzystywanie informacji
§ 49
Przed podjęciem czynności operacyjno-rozpoznawczych wobec osoby lub dochodzeniowo-śledczych przeciwko osobie bądź związanych z podmiotem gospodarczym lub miejscem, policjant obowiązany jest do sprawdzenia, czy dana osoba, podmiot gospodarczy, miejsce lub przedmiot jest zarejestrowany w PZIP,.
informacja o osobie – sprawdzenie osoby
§ 50
1. Zapytanie o osobę zawiera:
1) dane jednoznacznie identyfikujące osobę, w przypadku cudzoziemca konieczne jest określenie obywatelstwa i płci osoby,
2) powód zapytania,
3) nazwę, i siedzibę, komórki Policji,
4) stopień, imię i nazwisko, numer identyfikacyjny oraz numer telefonu służbowego policjanta zapytującego,
5) znak sprawy (liczbę dziennika sprawy lub postępowania).
2. Nie jest wymagane wielokrotne zapytanie o tę samą osobę w ramach tego samego postępowania przygotowawczego.
§ 51
1. Powód zapytania o osobę określa się, odpowiednio, jako:
1) operacyjny:
a) przed objęciem zainteresowaniem operacyjnym,
b) przed zasadzką,
2) procesowy:
a) po zatrzymaniu na gorącym uczynku przestępstwa lub w pościgu podjętym bezpośrednio po popełnieniu przestępstwa,
b) przed zatrzymaniem, w tym na polecenie sądu lub prokuratora,
c) przed przeszukaniem lub zatrzymaniem rzeczy,
d) przed przedstawieniem zarzutu popełnienia przestępstwa, sporządzeniem wniosku o ukaranie,
e) przed pierwszym przesłuchaniem nieletniego sprawcy czynu zabronionego przez ustawę, jako przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego,
f) przed złożeniem wniosku o zastosowanie środka zapobiegawczego bądź środka tymczasowego,
g) przed wszczęciem poszukiwania,
h) przed wykonaniem pomocy prawnej dla zagranicy,
i) w związku z ustaleniem faktu daktyloskopowania oraz oznaczenia kodu genetycznego,
3) administracyjny:
a) przed wydaniem karty stałego lub czasowego pobytu na terytorium RP,
b) przed wydaleniem z terytorium RP,
c) przed nadaniem obywatelstwa,
d) w związku z ubieganiem się o zmianę nazwiska,
e) w związku z ubieganiem się o wydanie pozwolenia na posiadanie broni,
f) w związku z ubieganiem się o wydanie licencji pracownika ochrony fizycznej lub pracownika zabezpieczenia technicznego,
g) w związku z ubieganiem się o wydanie koncesji na prowadzenie działalności gospodarczej,
h) w związku z pomocą prawną,
i) z innych przyczyn nakazanych ustawą,
j) przed dopuszczeniem do informacji niejawnych,
4) inny:
a) w związku z ubieganiem się o podjęcie pracy lub służby w jednostkach Policji,
b) w związku z przygotowaniem opinii o członkach rodziny kandydata do pracy lub służby w jednostkach Policji,
c) w związku z kwerendą materiałów archiwalnych,
d) w związku z postępowaniem skargowym.
2. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się zapytanie z „powodu procesowego” przed doprowadzeniem na polecenie sądu lub prokuratora oraz przed pierwszym przesłuchaniem w charakterze świadka.
§ 52
1. Ma zapytanie z powodów operacyjnych, a także przed dopuszczeniem do informacji niejawnych uzyskuje się całość informacji, z wyjątkiem rejestracji operacyjnych opatrzonych zastrzeżeniem koordynacyjnym.
2. Na zapytanie z powodów procesowych uzyskuje się całość informacji, z wyjątkiem:
1) aktualnych rejestracji operacyjnych,
2) zakończonych rejestracji operacyjnych, dla których nie odwołano zastrzeżenia koordynacyjnego.
3. Na zapytanie z powodów administracyjnych, z zachowaniem ust. 1, oraz innych powodów, z wyjątkiem kwerendy, uzyskuje się informację dotyczącą rejestracji procesowych.
4. Na zapytanie z powodu kwerendy materiałów archiwalnych uzyskuje się informacje dotyczące zakończonych rejestracji procesowych i zakończonych operacyjnych nie opatrzonych zastrzeżeniem koordynacyjnym.
§ 53
1. Informacja o aktualniej rejestracji procesowej i operacyjnej osoby oznaczona jest wyrazami „POZOSTAJE W ZAINTERESOWANIU”.
2. Informacja o zakończonej rejestracji procesowej i operacyjnej osoby oznaczona jest wyrazami „PRZECHODZIŁ W MATERIAŁACH”.
3. Informacja o rejestracji procesowej zawiera dodatkowo wskazanie kwalifikacji prawnej przestępstwa.
Informacja o podmiocie – sprawdzenie podmiotu
§ 54
1. Zapytanie o podmiot zawiera:
1) dane jednoznacznie identyfikujące podmiot,
2) powód zapytania,
3) nazwę i siedzibą komórki Policji,
4) stopień, imię i nazwisko, numer identyfikacyjny oraz numer telefonu służbowego policjanta zapytującego,
5) znak sprawy (liczbę dziennika).
2. Powód zapytania o podmiot określa się odpowiednio jako:
1) operacyjny – przed objęciem zainteresowaniem operacyjnym,
2) procesowy – po przyjęciu zawiadomienia o przestępstwie, do popełnienia którego wykorzystano działalność podmiotu,
§ 55
1. Na zapytanie z powodu operacyjnego uzyskuje się całość informacji o podmiocie.
2. Na zapytanie z powodu procesowego uzyskuje się całość informacji o podmiocie, z wyjątkiem aktualnych rejestracji operacyjnych.
Informacja o miejscu – sprawdzenie miejsca
§ 56
1. Zapytanie o miejsce zawiera:
1) dane jednoznacznie identyfikujące miejsce oraz dane jednoznacznie identyfikujące osobę, jeżeli jest ona z nim związana, w przypadku cudzoziemca konieczne jest określenie obywatelstwa i płci,
2) powód zapytania,
3) nazwę i siedzibę komórki Policji,
4) stopień, imię i nazwisko, numer identyfikacyjny oraz numer telefonu służbowego policjanta zapytującego,
5) znak sprawy (liczbę dziennika).
2. Powód zapytania o miejsce określa się, odpowiednio, jako:
1) operacyjny:
a) przed objęciem zainteresowaniem operacyjnym,
b) przed zorganizowaniem zasadzki,
2) procesowy – przed przeszukaniem, zatrzymaniem rzeczy i tymczasowym zajęciem mienia ruchomego.
§ 57
1. Jeżeli w zapytaniu o miejsce zawarte są dane osobowe, policjant otrzymuje informacje o tej osobie na zasadach określonych w § 52.
2. Informacja o miejscu przekazywana jest w następującej postaci:
1) informacja o rejestracji oznaczonej „OBJĘTO ZAINTERESOWANIEM OPERACYJNYM”:
a) klauzula tajności POUFNE,
b) „POZOSTAJE W ZAINTERESOWANIU”
c) nazwa i siedziba komórki rejestrującej,
d) znak sprawy (liczba dziennika),
e) data rejestracji.
2) informacja o rejestracji oznaczonej „ZASADZKA”:
a) „UWAGA ZASADZKA”
b) „proszę o pilny kontakt z ... .” (dane identyfikujące policjanta rejestrującego i komórkę rejestrującą),
c) znak sprawy (liczba dziennika),
d) okres obowiązywania rejestracji.
§ 58
1. Przed udzieleniem odpowiedzi komórka informatyki KWP zasięga informacji o danym miejscu we właściwej delegaturze Urzędu Ochrony Państwa.
2. W przypadku miejsca z terenu województwa mazowieckiego Biuro Łączności i Informatyki KGP zasięga informacji o danym miejscu w Biurze Ewidencji i Archiwum Urzędu Ochrony Państwa.
3. Tryb i zakres udzielania informacji, o których mowa w ust. 1 i 2, regulują odrębne przepisy.
Informacja ze zbiorów jawnych – sprawdzenie prewencyjne
§ 59
Policjant wykonujący zadania związane z:
– legitymowaniem osoby,
– kontrolą osoby, pomieszczenia, pojazdu, ładunku, bagażu
oraz przed:
– wszczęciem poszukiwania osoby,
– wydaniem zaświadczenia o zgłoszeniu przez cudzoziemca utraty dokumentu uprawniającego do przekroczenia granicy,
obowiązany jest do sprawdzenia czy:
1) osoba zarejestrowana jest w policyjnych zbiorach informacji jako:
a) osoba poszukiwana:
– ukrywająca się przed organem ścigania lub wymiaru sprawiedliwości,
– zaginiona,
b) osoba objęta postępowaniem przygotowawczym lub postępowaniem wobec nieletniego,
c) osoba notowana w związku z akcjami policyjnymi,
d) osoba, w stosunku do której sporządzono wniosek o cofnięcie uprawnień do prowadzenia pojazdów,
e) osoba, której cofnięto uprawnienia do prowadzenia pojazdów,
f) osoba, w stosunku do której orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów,
g) osoba objęta zakazem wstępu na imprezy masowe,
h) kibic innego państwa zakłócający porządek publiczny w czasie trwania imprezy masowej,
i) cudzoziemiec, któremu wydano zaświadczenie o zgłoszeniu utraty paszportu lub innego dokumentu uprawniającego do przekroczenia granicy,
j) cudzoziemiec, wobec którego podjęto decyzję o opuszczeniu terytorium RP lub o wydaleniu,
k) cudzoziemiec deportowany.
2) przedmiot zarejestrowany jest w policyjnych zbiorach informacji jako:
a) utracony,
b) zabezpieczony,
c) będący w zainteresowaniu Policji.
§ 60
1. Policjant uzyskuje informacje:
1) za pośrednictwem dyżurnego jednostki Policji drogą radiową lub telefonicznie,
2) bezpośrednio w PZIP lub z komputera przenośnego z wydzieloną częścią zbiorów.
2. Policjant dokonujący sprawdzenia:
1) telefonicznie – obowiązany jest podać hasło dostępu lub indywidualny kryptonim oraz numer identyfikacyjny,
2) drogą radiową – obowiązany jest podać indywidualny kryptonim oraz numer identyfikacyjny.
3. Komendant wojewódzki Policji sporządza wykaz komórek Policji uprawnionych do otrzymania hasła dostępu oraz określa hasła dostępu.
§ 61
1. Sprawdzenia są odnotowywane, a informacja o dokonaniu sprawdzenia poszukiwanej osoby lub rzeczy przekazywana jest komórce rejestrującej.
2. Odnotowuje się:
1) dane identyfikujące policjanta sprawdzającego oraz dyżurnego jednostki, jeżeli sprawdzenia dokonano za jego pośrednictwem,
2) nazwę i siedzibę komórki sprawdzającej,
3) datę i godzinę sprawdzenia,
4) dane identyfikujące sprawdzaną osobę lub przedmiot,
5) miejsce dokonywania kontroli, jeżeli sprawdzenie dotyczy pojazdu,
6) udzieloną informację – wynik sprawdzenia.
§ 62
Policjant, który uzyskał informację, że sprawdzana osoba jest poszukiwana lub sprawdzana rzecz zarejestrowana jest w zbiorach, obowiązany jest do podjęcia działań określonych w dyspozycji komórki rejestrującej.
ROZDZIAŁ VIII
Koordynacja
§ 63
1. Koordynacja polega na niezwłocznym przekazaniu komórce rejestrującej informacji o zainteresowaniu innej komórki Policji tą samą osobą, podmiotem, miejscem lub przedmiotem.
2. Informację koordynacyjną przeznaczoną dla komórki rejestrującej, której rejestracja jest rozszerzona o zastrzeżenie koordynacyjne, przekazuje się nie później niż odpowiedź na zapytanie,
3. Koordynacja dotyczy:
1) aktualnej rejestracji operacyjnej osoby,
2) zakończonej rejestracji operacyjnej osoby, dla której nie odwołano zastrzeżenia koordynacyjnego,
3) aktualnej rejestracji procesowej osoby,
4) aktualnej rejestracji osoby poszukiwanej,
5) rejestracji podmiotu,
6) rejestracji miejsca pozostającego w szczególnym zainteresowaniu Policji,
7) nie odwołanych rejestracji przedmiotu pozostającego w zainteresowaniu Policji.
§ 64
1. Informacja koordynacyjna zawiera:
1) dane komórki Policji, której dotyczy koordynacja,
2) identyfikator policjanta rejestrującego,
3) znak sprawy (liczbę dziennika),
4) określenie przyczyny koordynacji:
a) zapytanie o osobę, podmiot, miejsce lub przedmiot z określeniem powodu zapytania,
b) zgłoszenie nowej rejestracji tej samej osoby, podmiotu lub miejsca z określeniem formy rejestracji,
c) zakończenie wcześniejszej rejestracji tej samej osoby, podmiotu lub miejsca z określeniem rodzaju.
2. Policjant rejestrujący lub jego przełożony obowiązany jest do niezwłocznego podjęcia działań wynikających z informacji koordynacyjnej, z wyjątkiem sytuacji określonej w ust. 3.
3. W przypadku rejestracji oznaczonej „ZASADZKA”, do niezwłocznego podjęcia działań wynikających z informacji koordynacyjnej obowiązany jest policjant sprawdzający.
§ 65
1. Komórki rejestrującej nie informuje się o fakcie zapytania o osobę dokonanego przez policjanta Biura Spraw Wewnętrznych KGP.
2. Komórki rejestrującej osobę z „powodów procesowych” nie informuje się o:
1) (akcie zapytania o tę osobę z „powodów operacyjnych”,
2) zgłoszeniu lub zakończeniu rejestracji tej samej osoby z „powodów operacyjnych”,
§ 66
1. Informacji o rejestracji oznaczonej zastrzeżeniem koordynacyjnym nie ujawnia się komórce zapytującej.
2. Informację o zbiegu zastrzeżeń koordynacyjnych przekazuje się właściwemu:
1) dyrektorowi biura KGP,
2) komendantowi wojewódzkiemu Policji.
ROZDZIAŁ IX
Typowanie i analiza
§ 67
1. Typowanie, to wskazanie na podstawie zgromadzonych w zbiorze informacji:
1) osoba, które mogły dokonać danego przestępstwa,
2) przestępstw, które mogły być dokonane przez tych samych sprawców,
3) przedmiotów, związanych z przestępstwami,
4) identyfikacji osób o nieustalonej tożsamości i nieznanych zwłok.
2. Wynikiem typowania jest lista osób, zdarzeń lub przedmiotów spełniających zadane kryteria wyboru.
§ 68
1. Do wydania zlecenia typowania uprawniony jest policjant prowadzący sprawę lub postępowanie.
2. Zlecenie zawiera:
1) nazwę i siedzibę komórki Policji zlecającej typowanie,
2) stopień, imię i nazwisko, numer identyfikacyjny oraz numer telefonu służbowego policjanta zlecającego,
3) znak sprawy (liczba dziennika sprawy lub postępowania), którego dotyczy zlecenie,
4) dokładny opis treści zlecenia,
5) określenie kryteriów typowania na podstawie Katalogu,
6) określenie ram czasowych i zasięgu terytorialnego typowania.
3. Kryteria typowania mogą dotyczyć:
1) kategorii przestępstwa,
2) metod działania sprawcy,
3) cech przestępstwa – według określeń zawartych w Katalogu,
4) miejsca przestępstwa,
5) czasu zdarzenia,
6) charakterystycznych cech rysopisowych,
7) trwałych znaków szczególnych,
8) pseudonimów,
9) niepełnych danych osobowych,
10) adresów,
11) kontaktów,
12) innych istotnych danych charakteryzujących przestępcę lub zdarzenie.
4. Typowanie na zlecenie przeprowadza komórka Policji wskazana przez kierownika jednostki Policji.
§ 69
Prowadzący typowanie:
1) ocenia poprawność wyboru i zapisu kryteriów typowania oraz stopnia ich uszczegółowienia pod kątem przydatności wyników typowania,
2) konsultuje z policjantem zlecającym niezbędne uściślenie kryteriów typowania,
3) przeprowadza typowanie niezwłocznie po otrzymaniu zlecenia lub jego uściśleniu, a jego wyniki przekazuje policjantowi zlecającemu.
§ 70
Policjant prowadzący sprawę lub postępowanie może przeprowadzić typowanie w drodze bezpośredniego dostępu.
§ 71
1. Analiza, to dokonana na podstawie informacji zgromadzonych w zbiorze ocena stanu zagrożenia przestępczością w układzie:
1) rodzajowym,
2) czasowo-przestrzennym,
3) topograficznym
2. Wynikiem analizy są dane liczbowe oraz ich graficzna prezentacja.
§ 72
1. Do wydania zlecenia dokonania analizy uprawniony jest policjant:
1) prowadzący sprawę lub postępowanie,
2) wykonujący czynności prewencyjne.
2. Zlecenie zawiera określenie kryteriów analizy.
3. Zlecenie zatwierdza przełożony policjanta zlecającego.
4. Analizy dokonuje komórka Policji wskazana przez kierownika jednostki Policji.
§ 73
Prowadzący analizę:
1) ocenia poprawność doboru kryteriów oraz stopnia ich uszczegółowienia pod kątem przydatności wyników analizy,
2) konsultuje z policjantem zlecającym niezbędne uściślenie zlecenia,
3) dokonuje analizy niezwłocznie po otrzymaniu zlecenia lub jego uściśleniu, a jej wyniki przekazuje policjantowi zlecającemu.
§ 74
Policjant prowadzący sprawą operacyjną lub postępowanie przygotowawcze, także postępowanie wobec nieletniego, może dokonać analizy w drodze bezpośredniego dostępu.
§ 75
1. Analizy okresowe dokonywane są przez komórki wskazane przez kierownika jednostki Policji.
2. Zakres i formą analiz okresowych określa odpowiednio:
1) Dyrektor Biura Służby Kryminalnej KGP na wniosek dyrektora biura KGP właściwego dla danego zakresu informacji,
2) komendant wojewódzki Policji.
ROZDZIAŁ X
Kontrola dostępu do Zbiorów
§ 76
1. Kierownik jednostki Policji oraz jego zastępca, dyrektor biura KGP oraz jego zastępca może zlecić przeprowadzenie, w zakresie swojego działania, kontroli dostępu do informacji zgromadzonych w PZIP, zwanej dalej „kontrolą”.
2. Kontrolę przeprowadza upoważniony przez Dyrektora Biura Łączności i Informatyki KGP policjant lub pracownik tego biura, wykorzystując bezpośredni dostęp do całości zgromadzonych informacji.
3. Pisemne zlecenie przeprowadzenia kontroli przekazywane jest bezpośrednio policjantowi lub pracownikowi, o którym mowa w ust. 2.
4. Kontroli podlegają:
1) jeśli zlecenie dotyczy policjanta lub pracownika Policji:
a) jego uprawnienia, w tym do bezpośredniego dostępu do zbiorów ze wskazaniem zakresu tego dostępu,
b) dokonane przez niego rejestracje,
c) dokonane przez niego sprawdzenia,
2) jeśli zlecenie dotyczy informacji o osobie:
a) całość zgromadzonych informacji o tej osobie,
b) sprawdzenia dotyczące tej osoby.
5. W wyniku kontroli podmiot zlecający otrzymuje:
1) listę informacji, do których miał dostęp policjant lub pracownik Policji określony w zleceniu,
2) listę policjantów lub pracowników Policji, którzy mieli dostąp do określonej w zleceniu informacji, z wyjątkiem policjantów Biura Spraw Wewnętrznych KGP.
§ 77
1. Komórki rejestrującej nie informuje się o kontroli.
2. Informację o ujawnieniu rejestracji operacyjnej, dla której nie odwołano zastrzeżenia koordynacyjnego, prowadzący kontrolę niezwłocznie przekazuje:
1) dyrektorowi biura KGP – dla rejestracji dokonanej przez biuro KGP,
2) komendantowi wojewódzkiemu Policji – dla rejestracji dokonanej przez komórkę Policji z terenu danego województwa.
3. W przypadku kontroli przeprowadzonej na polecenie Biura Spraw Wewnętrznych KGP o przekazaniu informacji dotyczącej ujawnienia rejestracji decyduje Dyrektor Biura Spraw Wewnętrznych KGP.
ROZDZIAŁ XI
Weryfikacja i usuwanie informacji ze zbiorów
§ 78
1. Zarejestrowane w PZIP informacje o przestępstwach i osobach podejrzanych o ich dokonanie podlegają stałej weryfikacji pod kątem ich przydatności do typowania.
2. Zarejestrowane w PZIP informacje, zawierające dane osobowe, weryfikowane są nie rzadziej, niż co 10 lat od chwili uzyskania informacji.
3. Komórka informatyki przekazuje do komórki rejestrującej wykaz identyfikatorów 10-cio letnich rejestracji, o których mowa w ust. 2. Wykaz jest zapytaniem o dalszą przydatność tych informacji do realizacji ustawowych zadań Policji.
4. W przypadku stwierdzenia, że dana informacja nie jest przydatna do realizacji ustawowych zadań Policji, komórka rejestrująca usuwa ją z PZIP.
5. W przypadku informacji o daktyloskopowaniu, fotografowaniu osoby bądź jej kodzie genetycznym komórka rejestrująca powiadamia Centralne Laboratorium Kryminalistyczne KGP o konieczności usunięcia danej informacji ze zbiorów prowadzonych przez to Biuro.
§ 79
1. Ze zbiorów PZIP usuwane są dane osobowe zawierające informacje o: pochodzeniu rasowym lub etnicznym, poglądach politycznych, przekonaniach religijnych lub filozoficznych, przynależności wyznaniowej, partyjnej lub związkowej oraz danych o stanie zdrowia, nałogach lub życiu seksualnym osoby, która nie została prawomocnie skazana za przestępstwo, w związku z którym została zarejestrowana.
2. Do czasu zapewnienia elektronicznego przepływu informacji między Krajowym Rejestrem Karnym a PZIP dane, o których mowa w ust. 1, komórka rejestrująca, po uzyskaniu z sądu lub prokuratury informacji o prawomocnym:
1) umorzeniu postępowania wobec braku dowodów winy,
2) uniewinnieniu osoby, której dane osobowe zostały zarejestrowane,
niezwłocznie sprawdza, czy zawierają one informacje, o których mowa w ust. 1, a jeżeli tak, usuwa te informacje ze zbiorów.
ROZDZIAŁ XII
Wzory dokumentów
§ 80
1. Wprowadza się do stosowania w Policji telegramy o zdarzeniu, których:
1) część A – przekazuje się do jednostki nadrzędnej,
2) część A i odpowiednią do rodzaju zdarzenia część B – przekazuje się do komórki Policji wskazanej przez kierownika jednostki Policji.
2. Wprowadza się do stosowania w Policji telegramy zgłoszenia rejestracji: dokumentów, pojazdów, dzieł sztuki, przedmiotów pozostających w zainteresowaniu Policji wraz z właściwymi dla nich „listami wartości”.
§ 81
Wprowadza się do stosowania w Policji formularze:
1) zapytania o:
a) osobę – Pkr-1A
b) podmiot – Pkr-1B,
c) miejsce – Pkr-1C,
2) rejestracji:
a) osoby:
– przy wykonywaniu czynności administracyjnych lub operacyjnych – Pkr-2-osoba A,
– przy wykonywaniu czynności procesowych lub operacyjnych – Pkr-2-osoba B,
b) podmiotu – Pkr-2-podmiot,
c) miejsca – Pkr-2-miejsce,
d) zdarzeń – Pkr-12,
e) osoby zaginionej – Pkr-18,
f) nieznanych zwłok – Pkr-19,
g) osoby nieznanej – Pkr-20,
h) osoby poszukiwanej – Pkr-24,
3) uzupełnienia rejestracji osoby, podmiotu, zdarzenia – Pkr-3,
4) załącznika do formularza:
a) Pkr-2B oraz Pkr-24 – zdjęcia osoby,
b) Pkr-12 – portret pamięciowy sprawcy.
WZORY
- Data ogłoszenia: 2002-06-19
- Data wejścia w życie: 2002-06-19
- Data obowiązywania: 2003-03-17
- Dokument traci ważność: 2006-12-22
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA