REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2012 poz. 27

ZARZĄDZENIE NR 9
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO

z dnia 18 czerwca 2012 r.

w sprawie nadania statutu Urzędowi Statystycznemu w Lublinie

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 591) zarządza się, co następuje:

§ 1.
1. Urzędowi Statystycznemu w Lublinie, zwanemu dalej „Urzędem”, nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.

2. Statut określa szczegółowy zakres zadań i organizację Urzędu.

§ 2.
Traci moc zarządzenie nr 13 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 17 czerwca 2010 r. w sprawie nadania statutu Urzędowi Statystycznemu w Lublinie (Dz. Urz. GUS Nr 6, poz. 38).
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 15 lipca 2012 r.

Prezes Janusz Witkowski

Załącznik 1. [STATUT URZĘDU STATYSTYCZNEGO W LUBLINIE]

Załącznik do zarządzenia nr 9 Prezesa GUS
z dnia 18 czerwca 2012 r.

STATUT URZĘDU STATYSTYCZNEGO W LUBLINIE

§ 1. Urząd działa na podstawie:

1) ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 591);

2) niniejszego statutu.

§ 2. Siedzibą Urzędu jest Lublin.

§ 3. 1. W skład Urzędu wchodzą:

1) Wydział Organizacji i Rejestrów;

2) Wydział Badań Ankietowych;

3) Ośrodek Statystyki Gospodarki Mieszkaniowej i Komunalnej;

4) Ośrodek Statystyki Budownictwa;

5) Lubelski Ośrodek Badań Regionalnych;

6) Wydział Realizacji Badań;

7) Wydział Informatyki;

8) Wydział Kadr i Szkolenia;

9) Wydział Ekonomiczny;

10) Wydział Administracyjny;

11) Oddział w Białej Podlaskiej;

12) Oddział w Chełmie;

13) Oddział w Puławach;

14) Oddział w Radzyniu Podlaskim;

15) Oddział w Zamościu.

2. W Urzędzie tworzy się samodzielne stanowiska pracy:

1) radca prawny;

2) do spraw ochrony informacji niejawnych;

3) do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy

– podległe bezpośrednio dyrektorowi Urzędu.

3. Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz tryb pracy Urzędu określa regulamin organizacyjny nadany zarządzeniem wewnętrznym przez dyrektora Urzędu.

4. Dyrektor Urzędu może tworzyć zarządzeniem wewnętrznym w ramach wydziałów, ośrodków i oddziałów komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy, których nazwę i zakres zadań określa regulamin organizacyjny Urzędu, a także inne niż określone w ust. 2, bezpośrednio mu podległe samodzielne stanowiska pracy, po uzyskaniu akceptacji Prezesa GUS.

5. Dyrektor Urzędu wydaje inne, niż określone w ust. 3 i 4, zarządzenia wewnętrzne dotyczące funkcjonowania Urzędu.

6. Dyrektor może powoływać komisje lub zespoły, w szczególności o charakterze opiniodawczo-doradczym lub roboczym, określając ich nazwę, skład, zakres i tryb działania.

§ 4. 1. Urzędem kieruje dyrektor podległy Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego, przy pomocy zastępcy.

2. Dyrektor Urzędu jest organem administracji niezespolonej w województwie.

3. Dyrektora Urzędu powołuje i odwołuje Prezes Głównego Urzędu Statystycznego.

4. Stosunek pracy z zastępcą dyrektora Urzędu nawiązuje i rozwiązuje dyrektor Urzędu.

§ 5. Szczegółowy zakres zadań Urzędu obejmuje:

1) przekształcanie zbiorów administracyjnych w zbiory danych statystycznych;

2) zbieranie danych, w tym z systemów informacyjnych administracji publicznej, gromadzenie, opracowywanie oraz analizę danych statystycznych;

3) prowadzenie prac wynikających z programu badań statystycznych statystyki publicznej oraz planu prac metodologicznych;

4) prowadzenie i realizowanie spisów powszechnych oraz innych badań o szerokim zasięgu obserwacji na terenie województwa lubelskiego;

5) współudział w prowadzeniu prac nad metodologią badań statystycznych dotyczących województwa lubelskiego;

6) rozpoznawanie oraz analizę zapotrzebowania na informacje statystyczne i analizy w przekrojach terytorialnych na obszarze województwa lubelskiego, a także projektowanie metod i form ich zaspokajania;

7) udostępnianie i rozpowszechnianie wynikowych informacji statystycznych dotyczących województwa lubelskiego;

8) prowadzenie badań i analiz istotnych z punktu widzenia specyfiki województwa, w tym we współpracy z jednostkami naukowo-badawczymi;

9) wspieranie informacyjne jednostek samorządu terytorialnego oraz jednostek doradczych i eksperckich współpracujących z samorządem terytorialnym;

10) prowadzenie prac w zakresie popularyzacji i promocji statystyki oraz upowszechniania wiedzy o statystyce, w tym prowadzenie edukacji statystycznej na terenie województwa lubelskiego;

11) współudział w prowadzeniu prac dla potrzeb opracowań statystyki regionalnej;

12) przedstawianie informacji statystycznych dotyczących obszaru województwa lubelskiego organom administracji rządowej, organom jednostek samorządu terytorialnego oraz innym odbiorcom;

13) prowadzenie na terenie województwa lubelskiego działalności badawczej, analitycznej i publikacyjnej w obszarze statystyki transgranicznej i euroregionalnej we współpracy z Ośrodkiem Badań Obszarów Transgranicznych i Statystyki Euroregionalnej Urzędu Statystycznego w Rzeszowie;

14) prowadzenie obsługi krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON) w części obejmującej osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, mające siedzibę na obszarze województwa lubelskiego oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, mające miejsce zamieszkania na terenie województwa lubelskiego, a także udostępnianie danych z rejestru REGON w tym zakresie;

15) prowadzenie obsługi oraz udostępnianie danych krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju (TERYT) na obszarze województwa lubelskiego w części obejmującej system rejonów statystycznych i obwodów spisowych oraz system identyfikacji adresowej ulic, nieruchomości, budynków i mieszkań (wraz z katalogiem ulic);

16) prowadzenie przestrzennych baz adresowych na obszarze województwa lubelskiego na potrzeby tworzenia operatów przestrzennych w posiadanym specjalistycznym oprogramowaniu GIS, na bazie danych krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju (TERYT) i innych rejestrów statystycznych;

17) współpracę z organami administracji rządowej oraz organami samorządu terytorialnego w województwie prowadzącymi urzędowe rejestry oraz systemy informacyjne administracji publicznej w zakresie przekazywania informacji źródłowych do aktualizacji prowadzonych rejestrów i operatów do badań;

18) prowadzenie badań wspólnych z organami administracji rządowej lub samorządowej, ujętych na ich wniosek w programie badań statystycznych statystyki publicznej;

19) administrowanie infrastrukturą informatyczną służb statystyki publicznej zlokalizowaną na obszarze województwa lubelskiego.

§ 6. 1. Urząd specjalizuje się w realizacji zadań ogólnokrajowych wykonywanych na rzecz statystyki publicznej jako całości w obszarze statystyki gospodarki mieszkaniowej i komunalnej oraz statystyki budownictwa oraz współpracuje w tym zakresie z właściwymi departamentami GUS na każdym etapie prowadzonych prac.

2. Urząd realizuje zadania wymienione w ust. 1, w szczególności dotyczące:

1) inicjowania i prowadzenia prac koncepcyjnych nad metodologią badań statystycznych;

2) prowadzenia prac dotyczących rozwoju i aktualizacji rejestrów, operatów do badań statystycznych i tworzenia kartotek;

3) projektowania wzorów formularzy (w tym elektronicznych) wraz z objaśnieniami;

4) opracowywania założeń do systemów informatycznych w zakresie kontroli zbiorów i naliczania tablic analitycznych;

5) kontroli i akceptacji zbiorów wojewódzkich i ogólnopolskich;

6) obsługi informacyjnej podmiotów sprawozdawczych oraz oceny jakości danych i kontroli kompletności zbiorów, analiz przyczyn braków odpowiedzi i podejmowanych działań naprawczych;

7) doskonalenia funkcjonujących narzędzi badawczych i wprowadzania nowych technik realizacji badań w celu zmniejszenia obciążenia respondentów, przyspieszenia opracowywania wyników i dostarczania ich odbiorcom, ograniczania kosztów badań;

8) aktualizacji systemów danych wynikowych oraz ich dystrybucji do jednostek statystyki publicznej (do innych urzędów i departamentów);

9) opiniowania projektów aktów prawnych, programów i innych dokumentów związanych ze specjalizacją Urzędu;

10) udziału w pracach krajowych i zagranicznych grup roboczych oraz seminariach i konferencjach.

3. Urząd ściśle współpracuje z departamentami GUS właściwymi w sprawach statystyki gospodarki mieszkaniowej i komunalnej oraz statystyki budownictwa, w zakresie:

1) rozpoznawania i analizy zapotrzebowania na dane i analizy statystyczne oraz podejmowania działań w celu ich zaspokojenia;

2) inicjowania, programowania i planowania badań statystycznych, w szczególności:

a) opracowywania zakresu podmiotowego i przedmiotowego badań, a także wytycznych dotyczących realizacji obowiązku statystycznego jednostek sprawozdawczych,

b) opracowywania metodologii prowadzonych badań oraz tworzenia definicji pojęć i klasyfikacji,

c) prowadzenia prac dotyczących oceny jakości badań statystycznych statystyki publicznej, a także podejmowania działań usprawniających kolejne edycje badań,

d) określania pracochłonności oraz kalkulacji, rozliczania i analizowania kosztów prowadzonych badań,

3) inicjowania i prowadzenia prac metodologicznych, badań testowych i pilotażowych, w tym w zakresie wykorzystania danych ze źródeł administracyjnych;

4) opracowywania cząstkowych projektów rocznego programu badań statystycznych statystyki publicznej i wieloletnich programów rozwoju statystyki publicznej oraz przygotowywania projektów rocznych planów opracowań statystycznych i planów wydawniczych oraz współpracy z zagranicą;

5) opracowywania publikacji wynikowych i analitycznych;

6) monitorowania zmian w prawodawstwie krajowym i międzynarodowym, prowadzenia prac mających na celu dostosowanie badań do obowiązujących wymogów prawnych.

4. Urząd realizuje zadania o zasięgu ogólnokrajowym w zakresie tworzenia kartoteki jednostek sporządzających wykazy oddanych do użytku w każdym kwartale budynków i mieszkań oraz ich ubytków dla potrzeb rejestru TERYT, współpracując w tym zakresie z departamentem właściwym do spraw rejestru.

§ 7. Zadaniem Ośrodków, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 i 4, jest realizacja zadań określonych w § 6 ust. 1–3.

§ 8. Zadaniem Ośrodka, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 5, jest w szczególności realizacja zadań określonych w § 5 pkt 6–13.

§ 9. Zadaniem oddziałów Urzędu, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 11–15, jest:

1) zbieranie, przechowywanie, analizowanie oraz opracowywanie danych statystycznych;

2) udział w realizowaniu spisów powszechnych oraz innych badań o szerokim zasięgu obserwacji;

3) realizowanie zadań związanych z udostępnianiem informacji statystycznych i edukacją statystyczną;

4) wykonywanie innych zadań określonych przez dyrektora Urzędu w regulaminie organizacyjnym Urzędu.

§ 10. 1. Dyrektor Urzędu przy wykonywaniu zadań kieruje się zarządzeniami, wytycznymi i poleceniami Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

2. Urząd przy wykonywaniu zadań współdziała z Głównym Urzędem Statystycznym i jednostkami podporządkowanymi Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego.

§ 11. Wykonując zadania dyrektor Urzędu współdziała z organami administracji publicznej, w szczególności z Wojewodą Lubelskim oraz organami jednostek samorządu terytorialnego z obszaru województwa lubelskiego.

§ 12. Urząd używa pieczęci z godłem państwowym i napisem w otoku: „Urząd Statystyczny w Lublinie”.

§ 13. Urząd prowadzi gospodarkę finansową w formie jednostki budżetowej.

§ 14. Działalność Urzędu jest finansowana odpowiednio z działów: „Administracja publiczna” (jednostki terenowe podległe naczelnym i centralnym organom administracji rządowej; spis powszechny i inne) i „Informatyka” (inne jednostki usług informatycznych).

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA