REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2003 nr 19 poz. 208
Departament Infrastruktury
DECYZJA Nr 339/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 12 grudnia 2003 r.
w sprawie planowania i realizacji zakupu paliw stałych i płynnych do celów grzewczych dla jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej
W celu usprawnienia trybu zakupu opału dla jednostek i instytucji wojskowych - w związku z art. 7 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. Nr 90, poz. 405 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 80, poz. 509 i Nr 121, poz. 770, z 2000 r. Nr 48, poz. 550 i Nr 95, poz. 1041, z 2001 r. Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 1 poz. 15 i Nr 180, poz. 1759, oraz na podstawie § 1 pkt 8 lit. a i c oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94 poz. 426) ustala się, co następuje:
Postanowienia ogólne
1. Ustanawia się plan zakupu paliw stałych i płynnych do celów grzewczych w resorcie obrony narodowej, zwany dalej Planem Zakupu Opału (PZO).
2. W ramach PZO planuje się i realizuje zakup paliw stałych i płynnych na cele grzewcze, wydatki na transport i rozładunek tych paliw, koszty niezbędnych badań jakościowych i reklamacji oraz zakupy drewna opałowego, paliw zastępczych i innych materiałów do celów grzewczych.
3. Dyrektor Departamentu Infrastruktury przedkłada Sekretarzowi Stanu - I Zastępcy Ministra Obrony Narodowej:
1) do dnia 20 grudnia roku przedplanowego - projekt PZO na rok następny do zaakceptowania;
2) w terminie 14 dni od dnia podpisania przez Ministra Obrony Narodowej decyzji budżetowej na dany rok - PZO do zatwierdzenia.
4. Realizację PZO (projektu PZO) powierza się:
1) Agencji Mienia Wojskowego, zwanej dalej „Agencją” - w części realizowanej centralnie, w ramach planu finansowego dysponenta głównego, w zakresie:
a) paliw stałych - dla dostaw od dnia 1 stycznia 2004 roku,
b) paliw płynnych do celów grzewczych - dla dostaw od dnia 1 stycznia 2005 roku.
2) dysponentom środków budżetowych - w części realizowanej decentralnie.
Opracowywanie projektu Planu Zakupu Opału
5. Wnioski do projektu PZO opracowują:
1) w części realizowanej centralnie - organy terenowe infrastruktury, na podstawie:
a) planów należności paliw stałych i płynnych,
b) kalkulacji zapasów,
c) aktualnych bilansów cieplnych eksploatowanych kotłowni;
2) w części realizowanej decentralnie - dysponenci środków budżetowych i organy planujące, określone w decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.
6. Organy opracowujące wnioski, o których mowa w pkt 5 ppkt 1, przesyłają je do właściwych Rejonowych Zarządów Infrastruktury (Stołecznego Zarządu Infrastruktury, Wojskowego Zarządu Infrastruktury),zwanych dalej „zarządami infrastruktury”.
7. Zarządy infrastruktury, po dokonaniu analizy zgłoszonych potrzeb, opracowują zbiorcze wnioskii przesyłają je do Biura Infrastruktury Specjalnej, zwanego dalej „BIS”.
8. Organy opracowujące wnioski, o których mowa w pkt 5 ppkt 2, przesyłają je bezpośrednio do BIS, wyłącznie w ujęciu wartościowym.
9. Wzór wniosków, o których mowa w pkt 5, 7 i 8 określa załącznik nr 1.
10. BIS dokonuje zestawienia łącznych potrzeb resortu obrony narodowej w zakresie paliw stałych i płynnych do celów grzewczych, weryfikuje poziom cen i opracowuje projekt PZO; wzór projektu PZO określa załącznik nr 2.
11. Dyrektor BIS przedstawia dyrektorowi Departamentu Infrastruktury projekt PZO do wstępnej akceptacji, a następnie przesyła:
1) do dysponentów środków budżetowych i organów planujących - wyciągi z projektu PZO, w zakresie ich dotyczącym, celem ujęcia wydatków w sporządzanych przez nich projektach budżetu;
2) do Agencji - zestawienie łącznych potrzeb, o którym mowa w pkt. 10, w części określonej w pkt 5 ppkt 1.
12. Terminy realizacji zadań, o których mowa w pkt 6, 7 i 11, określa Dyrektor Departamentu Infrastruktury, dostosowując je do terminów planowania budżetowego.
13. Projekt PZO jest odpowiednio ujmowany w projektach budżetów dysponentów środków budżetowych i organów planujących.
Realizacja Planu Zakupu Opału
14. Realizacja PZO (projektu PZO) odbywa się:
1) w zakresie paliw stałych - w cyklach kwartalnych, na podstawie zapotrzebowań na dostawy paliw stałych;
2) w zakresie paliw płynnych - w cyklach rocznych, na podstawie zapotrzebowań na dostawy paliw płynnych.
15. Wzory zapotrzebowań kwartalnych i rocznych, o których mowa w pkt 14, określają odpowiednio załączniki nr 3 i 4.
16. Potrzeby dostaw opału ujmowane w zapotrzebowaniach, o których mowa w pkt 14, należy planować uwzględniając:
1) wielkość przewidywanego zużycia;
2) ewentualne uzupełnianie zapasów do ilości gwarantujących utrzymanie ciągłości ogrzewania.
17. Organy terenowe infrastruktury opracowują kwartalne zapotrzebowania na paliwa stałe i przesyłają je do zarządów infrastruktury w terminach do dnia:
1) 1 września - na I kwartał roku następnego;
2) 1 grudnia - na II kwartał roku następnego;
3) 1 marca - na III kwartał roku bieżącego;
4) 1 czerwca - na IV kwartał roku bieżącego.
18. Zarządy infrastruktury, po dokonaniu analizy wniosków nadesłanych przez organy terenowe infrastruktury, opracowują kwartalne zapotrzebowania na paliwa stałe i przesyłają do BIS w terminach do dnia:
1) 15 września - na I kwartał roku następnego;
2) 15 grudnia - na II kwartał roku bieżącego;
3) 15 marca - na III kwartał roku bieżącego;
4) 15 czerwca - na IV kwartał roku bieżącego.
19. BIS opracowuje zbiorcze kwartalne zapotrzebowania i po zatwierdzeniu przez dyrektora Departamentu Infrastruktury przesyła do Agencji w terminach do dnia:
1) 1 października - na I kwartał roku następnego;
2) 1 stycznia - na II kwartał roku bieżącego;
3) 1 kwietnia - na III kwartał roku bieżącego;
4) 1 lipca - na IV kwartał roku bieżącego.
20. Roczne zapotrzebowania na paliwa płynne są sporządzane i przesyłane w następujących terminach roku poprzedzającego rok dostaw:
1) organy terenowe infrastruktury do zarządów infrastruktury - do dnia 1 sierpnia;
2) zarządy infrastruktury do BIS - do dnia 15 sierpnia;
3) BIS, po zatwierdzeniu przez dyrektora Departamentu Infrastruktury, do Agencji - do dnia 1 września.
21. Zatwierdzone przez Dyrektora Departamentu Infrastruktury zapotrzebowania kwartalne i zapotrzebowania roczne stanowią podstawę rozpoczęcia przez Agencję procedur o udzielenie zamówienia publicznego. Płatności za wykonane dostawy nie mogą być realizowane wcześniej niż dnia 1 stycznia roku planowego.
22. Agencja:
1) przekazuje, w terminie 7 dni od daty podpisania, Departamentowi Budżetowemu oraz BIS, kopie umów zawartych po przeprowadzeniu postępowań o udzielenie zamówienia publicznego;
2) zawiadamia odbiorców opału, wykazanych w zapotrzebowaniach kwartalnych, podając termin dostawy, charakterystykę opału i istotne dla odbiorcy dodatkowe warunki dostawy ujęte w umowie.
23. Wydatki na cele, o których mowa w pkt 4 ppkt 1, dokonywane w ramach planu finansowego dysponenta głównego, realizowane są w formie akredytywy budżetowej, przy wykorzystaniu istniejącego rachunku pomocniczego Departamentu Budżetowego, utworzonego w celu realizacji zadań wynikających z odrębnej decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie zasad planowania i realizacji zakupu środków materiałowych dla Sił Zbrojnych RP przez Agencję Mienia Wojskowego (Dz. Urz. MON z 2003r. Nr 2, poz. 10).
24. Agencja, w uzgodnieniu z BIS, przedstawia Departamentowi Budżetowemu, w terminie do dnia 31 grudnia roku przedplanowego, wstępny prognozowany harmonogram finansowania realizacji projektu PZO, w rozbiciu na poszczególne miesiące roku.
25. Zasilanie rachunku pomocniczego, o którym mowa w pkt 23, odbywa się, z uwzględnieniem wymaganego terminu płatności, na podstawie okresowych zestawień faktur przedstawianych przez Agencję do Departamentu Budżetowego, zawierających dekretację ponoszonych wydatków, określających rozdział, paragraf i pozycję szczegółowej klasyfikacji wydatków budżetowych.
26. Ze środków, o których mowa w pkt 25, opłaca się faktury według ich wartości brutto oraz pokrywa się odsetki z tytułu niedotrzymania terminu płatności, będące następstwem braku środków na rachunku.
27. Wnioski o dokonanie korekty danych zawartych w zapotrzebowaniach kwartalnych na dostawy paliw stałych lub zapotrzebowań rocznych na dostawy paliw płynnych, odbiorcy przesyłają do zarządów infrastruktury, które je opiniują i niezwłocznie przesyłają do BIS; wzory korekt zapotrzebowań, określają odpowiednio załączniki nr 5 i 6.
28. Otrzymane propozycje korekt, o których mowa w pkt 27, dyrektor BIS przedstawia do zatwierdzenia dyrektorowi Departamentu Infrastruktury.
29. Zatwierdzone korekty, o których mowa w pkt 28, BIS przesyła niezwłocznie do Agencji.
30. Korekty zmieniające ilości w każdej z pozycji kwartalnego zapotrzebowania na dostawy paliw stałych winny być opracowywane z wyprzedzeniem umożliwiającym przesłanie zatwierdzonej korekty przez BIS do Agencji na minimum 30 dni przed terminem dostawy.
31. Agencja prowadzi bieżące rozliczanie realizacji PZO w ujęciu ilościowym i wartościowym za resort obrony narodowej oraz w układzie poszczególnych dysponentów środków budżetowych i organów planujących, a także udziela informacji w tym zakresie na każde żądanie BIS.
32. W przypadku, gdy wartość zapotrzebowań kwartalnych lub rocznych, z uwzględnieniem korekt, powoduje konieczność dokonania zmian w planach finansowych dysponentów środków budżetowych lub organów planujących, BIS powiadamia odpowiednich dysponentów środków budżetowych i organy planujące o konieczności przeprowadzenia korekty PZO.
33. W przypadku uzyskania - w wyniku przeprowadzenia procedur przetargowych - oszczędności lub wystąpienia niedoboru środków finansowych, Agencja niezwłocznie przesyła stosowną informację do BIS, które powiadamia odpowiednich dysponentów środków budżetowych i organy planujące.
34. W przypadkach, o których mowa w pkt 32 i 33, dysponenci środków budżetowych i organy planujące, w terminie 7 dni przedstawiają swoje stanowisko do BIS, które opracowuje projekt korekty PZO i przesyła go do Departamentu Infrastruktury.
35. Uzgodnione przez dysponentów środków budżetowych projekty korekt PZO, powodujące zmiany w układzie wykonawczym lub podziale układu wykonawczego budżetu, podlegają uzgodnieniu z Departamentem Budżetowym.
36. Korekty PZO, w części realizowanej decentralnie, dokonywane są raz w roku na podstawie wniosków dysponentów środków budżetowych i organów planujących, zgłaszanych do Departamentu Infrastruktury w terminie do dnia 30 listopada każdego roku.
37. Dyrektor Departamentu Infrastruktury przedstawia Sekretarzowi Stanu - I Zastępcy Ministra Obrony Narodowej uzgodnione projekty korekt PZO, o których mowa w pkt 34, 35 i 36, do zatwierdzenia; wzór korekty PZO określa załącznik nr 7.
38. W oparciu o przedłożone informacje, o których mowa w pkt 31, a także na podstawie okresowych zestawień faktur, Departament Budżetowy, w terminie przewidzianym dla sprawozdawczości budżetowej, dokonuje weryfikacji wydatków poniesionych przez Agencję z planem finansowym dysponenta głównego.
39. Agencja:
1) począwszy od I kwartału roku planistycznego opracowuje informację kwartalną o realizacji PZO i przesyła ją, w terminie do 15 dnia miesiąca po zakończeniu każdego kwartału, do Departamentu Infrastruktury;
2) opracowuje informację roczną oraz za IV kwartał i przesyła je do Departamentu Infrastruktury, w terminie do końca miesiąca lutego następnego roku; informacja ta podlega uzgodnieniu z Głównym Księgowym Budżetu resortu obrony narodowej w zakresie wydatków zrealizowanych w ramach planu finansowego dysponenta głównego; wzór informacji kwartalnej i rocznej określa załącznik nr 8.
40. Odbiorcy paliw stałych i płynnych do celów grzewczych zobowiązani są, w terminie 48 godzin od otrzymania dostawy, potwierdzić jej przyjęcie poprzez przesłanie zamawiającemu komisyjnie sporządzonego i zatwierdzonego przez dowódcę (szefa, kierownika, dyrektora, komendanta) protokołu przyjęcia, dokumentów przewozowych i dokumentu Pz; dokumenty te odbiorca przesyła do Agencji faksem, a następnie niezwłocznie pocztą.
41. Reklamacje w sprawach niewłaściwej jakości lub ilości otrzymanych paliw stałych i płynnych do celów grzewczych, zgłaszają:
1) odbiorcy - do Agencji, informując o tym dyrektora BIS;
2) Agencja - do producentów lub dostawców.
Postanowienia końcowe
42. Sekretarz Stanu - I Zastępca Ministra Obrony Narodowej jest upoważniony do określania dodatkowych warunków trybu realizacji postanowień niniejszej decyzji.
43. Dyrektor Departamentu Budżetowego, w porozumieniu z Prezesem Agencji, określi zasady i tryb dysponowania środkami akredytywy budżetowej, ewidencji księgowej oraz sprawozdawczości, w odniesieniu do zakupów, o których mowa w pkt 4 ppkt 1.
44. Wojskowe Biuro Węglowe w Katowicach:
1) przeprowadzi postępowanie na dostawy paliw stałych w I kwartale 2004 r. na dotychczasowych zasadach;
2) przekaże Agencji, w drodze cesji, umowy na dostawy paliw stałych w I kwartale 2004 roku, podpisane w wyniku przeprowadzonych postępowań o udzielenie zamówień publicznych.
45. Dowódcy (szefowie, kierownicy, dyrektorzy, komendanci) jednostek organizacyjnych będący dysponentami środków budżetowych trzeciego stopnia, przekażą Agencji:
1) informacje o zawartych umowach na dostawy paliw płynnych do celów grzewczych, które obowiązywać będą po dniu 31 grudnia 2004 r. - w terminie do dnia 30 września 2004 r.;
2) w drodze cesji:
a) umowy zawarte na transport i rozładunek paliw stałych, które będą obowiązywać po dniu 1 stycznia 2004 r. - w terminie do dnia 31 stycznia 2004 r.,
b) umowy, o których mowa w ppkt 1 - w terminie do dnia 31 grudnia 2004 r.
46. Postanowienia niniejszej decyzji w zakresie paliw płynnych do celów grzewczych stosuje się, z zastrzeżeniem pkt 45, począwszy od planowania wydatków na rok 2005.
47. W decyzji Nr 19/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 stycznia 2002 roku w sprawie planowania i wykonywania budżetu, w załączniku nr 3 (Dz. Urz. MON Nr. 1 poz. 13, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w dziale I „Zadania realizowane w sposób centralny”, w pkt 2 ppkt 1) dodaje się litery f), g), h) w brzmieniu:
„f) paliw stałych i płynnych do celów grzewczych;
g) zadań związanych z dostarczaniem produktów wyszczególnionych pod lit. f),
h) inne koszty związane z zaopatrywaniem w paliwa stałe i płynne do celów grzewczych, w tym badania, ekspertyzy i reklamacje.”;
2) w dziale II „Zadania realizowane w sposób decentralny” w pkt. 1 dodaje się ppkt 5 w brzmieniu:
„5) zakupy drewna opałowego, paliw zastępczych i innych materiałów do celów grzewczych.”.
48. Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.
Minister Obrony Narodowej: J. Szmajdziński
Załączniki do decyzji Nr 339/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 12 grudnia 2003 r.(poz. 208)
Załącznik Nr 1
Załącznik Nr 2
Załącznik Nr 3
Załącznik Nr 4
Załącznik Nr 5
Załącznik Nr 6
Załącznik Nr 7
Załącznik Nr 8
- Data ogłoszenia: 2003-12-30
- Data wejścia w życie: 2003-12-12
- Data obowiązywania: 2008-10-30
- Dokument traci ważność: 2008-12-31
- DECYZJA NR 452/MON MINISTRA OBRONY NARODOWEJ z dnia 30 września 2008 r. uchylająca decyzję w sprawie planowania i realizacji zakupu paliw stałych i płynnych do celów grzewczych dla jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej
- DECYZJA NR 382/MON MINISTRA OBRONY NARODOWEJ z dnia 13 grudnia 2004 r. zmieniająca decyzję w sprawie planowania i realizacji zakupu paliw stałych i płynnych do celów grzewczych dla jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA