REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2008 nr 2 poz. 9
ZARZĄDZENIE NR 3 PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR
z dnia 21 kwietnia 2008 r.
w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Miar w Łodzi
Na podstawie art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. – Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441, z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 i Nr 180, poz. 1494, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1834 oraz z 2007 r. Nr 176, poz. 1238) zarządza się, co następuje:
§ 1. Okręgowemu Urzędowi Miar w Łodzi nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2. Traci moc zarządzenie nr 93 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 31 października 2006 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Okręgowemu Urzędowi Miar w Łodzi (Dz. Urz. GUM Nr 13, poz. 91).
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
Z up. Prezesa Głównego Urzędu Miar: D. Habich, wiceprezes
Załącznik do zarządzenia nr 3 Prezesa Głównego Urzędu Miar
z dnia 21 kwietnia 2008 r. (poz. 9)
REGULAMIN ORGANIZACYJNY OKRĘGOWEGO URZĘDU MIAR W ŁODZI
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Okręgowy Urząd Miar w Łodzi działa w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 11 maja 2001 r. – Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441, z późn. zm.);
2) rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie określenia obszaru działania i siedzib okręgowych i obwodowych urzędów miar (Dz. U. Nr 241, poz. 2083);
3) regulaminu organizacyjnego Okręgowego Urzędu Miar w Łodzi, zwanego dalej „regulaminem"
4) wytycznych, decyzji i innych aktów wewnętrznych Dyrektora Okręgowego Urzędu Miar w Łodzi.
§ 2. Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
1) Prezes – Prezes Głównego Urzędu Miar;
2) Dyrektor – Dyrektor Okręgowego Urzędu Miar w Łodzi;
3) GUM – Główny Urząd Miar;
4) Okręgowy Urząd – Okręgowy Urząd Miar w Łodzi;
5) obwodowe urzędy – obwodowe urzędy miar mające siedziby na obszarze działania Okręgowego Urzędu;
6) komórki organizacyjne – komórki wymienione w § 3;
7) kierownik komórki organizacyjnej – naczelnik wydziału, kierownik zespołu laboratoriów, kierownik sekcji, kierownik referatu, kierownik Kancelarii Tajnej.
Rozdział 2
Organizacja wewnętrzna
§ 3.1. W skład Okręgowego Urzędu wchodzą:
1) Wydział Nadzoru (7WN);
2) Wydział Długości, Kąta, Masy i Siły (7W1);
3) Wydział Objętości i Przepływu (7W2);
4) Wydział Metrologii Elektrycznej, Akustyki i Fizykochemii (7W3);
5) Wydział Chemii Analitycznej (7W4);
6) Referat Finansowo-Księgowy (RFK);
7) Referat Kadrowo-Płacowy (RKP);
8) Referat Administracyjno-Gospodarczy (RAG);
9) Kancelaria Tajna (KT);
10) Radca Prawny (RP);
11) Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych (IN);
12) Sekcja Jakości (SJ);
13) Sekcja Informatyki i Bezpieczeństwa Informacji (BI);
14) Stanowisko ds. Obronnych (SO);
15) Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy i Ochrony Ppoż. (BHP).
2. Schemat organizacyjny Okręgowego Urzędu stanowi załącznik nr 1 do regulaminu.
§ 4. 1. W skład komórek organizacyjnych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1–8 oraz 12–13, mogą wchodzić pracownie i stanowiska pracy; w skład komórek organizacyjnych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1–5 mogą wchodzić również referaty.
2. Dyrektor może powoływać zespoły problemowe, zadaniowe oraz celowe o charakterze stałym albo doraźnym określając cel powołania, nazwę, skład osobowy oraz zakres i tryb ich działania.
3. W skład zespołów, o których mowa w ust. 2, mogą być powołani pracownicy obwodowych urzędów za zgodą właściwego naczelnika obwodowego urzędu miar.
Rozdział 3
Zakres działania Okręgowego Urzędu
§ 5. Dyrektor wykonuje swoje zadania przy pomocy Okręgowego Urzędu, w tym wykonuje czynności w zakresie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych zgodnie z rzeczowym i miejscowym zakresem działania.
§ 6. 1. Dyrektor wykonuje czynności z zakresu prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych w Urzędzie lub w miejscu ustawienia lub użytkowania przyrządów pomiarowych, zgodnie z ustalonym obszarem działania Okręgowego Urzędu.
2. Wykaz przyrządów pomiarowych legalizowanych w Okręgowym Urzędzie określa załącznik nr 2 do regulaminu.
§ 7. Dyrektor wykonuje czynności związane z nadzorem nad wykonywaniem przepisów ustawy – Prawo o miarach na obszarze działania Okręgowego Urzędu.
§ 8. Dyrektor sprawuje nadzór nad paczkowaniem towarów i produkcją butelek miarowych zgodnie z ustalonym obszarem działania, w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o towarach paczkowanych (Dz. U. Nr 128, poz. 1409, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o towarach paczkowanych".
§ 9. Okręgowy Urząd może wykonywać inne prace metrologiczne zgodnie z możliwościami technicznymi, w tym wzorcowanie i ekspertyzy przyrządów pomiarowych bez względu na miejsce użytkowania zgłoszonego przyrządu.
§ 10. Okręgowy Urząd może udzielać konsultacji i prowadzić doradztwo techniczne w zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych, jak również prowadzić szkolenia specjalistyczne z dziedziny miar.
§ 11. Okręgowy Urząd prowadzi sprawy kadrowe oraz sprawy związane z planowaniem i wykonaniem budżetu obwodowych urzędów oraz zapewnia obsługę prawną tych urzędów.
§ 12. Prace związane z wzorcowaniem przyrządów pomiarowych oraz wytwarzaniem materiałów odniesienia wykonywane są przez Zespół Laboratoriów Wzorcujących, w skład którego wchodzą:
1) Sekcja Jakości;
2) Wydział Długości, Kąta Masy i Siły;
3) Wydział Objętości i Przepływu;
4) Wydział Metrologii Elektrycznej, Akustyki i Fizykochemii;
5) Wydział Chemii Analitycznej.
Rozdział 4
Zadania Dyrektora Okręgowego Urzędu
§ 13. 1. Dyrektor kieruje działalnością Okręgowego Urzędu przy pomocy kierowników komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy.
2. Do zakresu działania Dyrektora należy w szczególności:
1) realizowanie zadań wynikających z ustawy – Prawo o miarach, a w szczególności:
a) badanie przyrządów pomiarowych w celu zapewnienia wykonania zadań związanych z prawną kontrolą metrologiczną przyrządów pomiarowych, a w szczególności legalizacja przyrządów pomiarowych,
b) sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem przepisów ustawy oraz współdziałanie z administracją publiczną w tym zakresie,
c) wykonywanie na wniosek zainteresowanych podmiotów wzorcowania przyrządów pomiarowych;
2) realizowanie zadań wynikających z ustawy o towarach paczkowanych, w tym:
a) nadzór nad paczkowaniem produktów, w szczególności nad stosowanym przez paczkującego systemem kontroli wewnętrznej ilości towaru paczkowanego,
b) nadzór nad produkcją butelek miarowych, w szczególności nad stosowanym przez producenta butelek miarowych systemem kontroli wewnętrznej tych butelek,
c) przyjmowanie zgłoszeń faktu paczkowania produktów;
3) wykonywanie zadań związanych z cyfrowymi urządzeniami rejestrującymi, zwanymi dalej „tachografami cyfrowymi", zgodnie z udzielonym przez Prezesa upoważnieniem;
4) koordynacja zadań Okręgowego Urzędu jako jednostki dokonującej oceny zgodności przyrządów pomiarowych w zakresie udzielonej autoryzacji i notyfikacji na zasadach określonych w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087, z późn. zm.);
5) sprawowanie nadzoru i kontroli prawidłowości wykonywania przez naczelników obwodowych urzędów miar zadań należących do ich zakresu działania, na podstawie i w zakresie wynikającym z odrębnego upoważnienia Prezesa.
3. Ponadto do zadań Dyrektora należy:
1) organizowanie, planowanie i kierowanie działalnością Okręgowego Urzędu, nadzór nad realizacją zadań Okręgowego Urzędu;
2) wydawanie decyzji w sprawach, które na mocy obowiązujących przepisów należą wyłącznie do jego kompetencji;
3) wydawanie wytycznych, decyzji i innych aktów wewnętrznych związanych z zadaniami wykonywanymi przez Okręgowy Urząd;
4) ustalanie, w uzgodnieniu z Prezesem, programów rozwoju działalności i wyposażenia technicznego Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów oraz nadzór nad ich realizacją, a także dbałość o właściwy stan techniczny nieruchomości i wyposażenia Okręgowego Urzędu;
5) współpraca z komórkami organizacyjnymi GUM;
6) reprezentowanie Okręgowego Urzędu i współdziałanie z administracją publiczną w zakresie działania Okręgowego Urzędu;
7) wykonywanie zgodnie z kompetencjami zadań w zakresie obronności kraju oraz przestrzeganie wymogów wynikających z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.) i ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631, z późn. zm.);
8) realizacja polityki kadrowej oraz dobór pracowników do określonych zadań w Okręgowym Urzędzie oraz nadzór nad podnoszeniem ich kwalifikacji zawodowych;
9) zapewnienie porządku, dyscypliny pracy, bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, ochrony przeciwpożarowej i technicznego zabezpieczenia mienia oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów w tym zakresie;
10) rozpatrywanie skarg i wniosków pracowników komórek organizacyjnych oraz klientów Okręgowego Urzędu;
11) wykonywanie innych zadań powierzonych przez Prezesa.
4. Dyrektor może upoważnić kierownika komórki organizacyjnej oraz innych pracowników Okręgowego Urzędu do podejmowania decyzji oraz do podpisywania pism, w zakresie, o którym mowa odpowiednio w ust. 2 i 3.
5. Dyrektora w czasie jego nieobecności zastępuje wyznaczony przez niego kierownik komórki organizacyjnej. O ustanowieniu zastępstwa Dyrektor zawiadamia Prezesa.
Rozdział 5
Zadania kierowników komórek organizacyjnych Okręgowego Urzędu
§ 14. Do zadań kierowników komórek organizacyjnych Okręgowego Urzędu należy w szczególności:
1) reprezentowanie komórki wobec Dyrektora, innych komórek Okręgowego Urzędu;
2) planowanie bieżących prac oraz rozwoju działalności i sporządzanie sprawozdań z ich wykonania;
3) planowanie rozwoju wyposażenia technicznego, dbałość o jego stan techniczny i prawidłową eksploatację oraz zabezpieczenie wyposażenia technicznego i innego powierzonego mienia;
4) organizowanie pracy, podział zadań między pracowników kierowanej komórki i udzielanie niezbędnych wyjaśnień co do sposobu ich realizacji, nadzór nad prawidłowym i terminowym wykonaniem zadań;
5) wnioskowanie do Dyrektora w sprawach premiowania, awansowania, nagradzania oraz karania pracowników;
6) zapewnienie funkcjonowania wewnętrznej kontroli w komórce;
7) wyrażanie zgody na urlopy pracowników;
8) wyznaczanie pracowników na krajowe podróże służbowe;
9) zapewnienie dbałości o interes Skarbu Państwa w zakresie dochodów i wydatków oraz ścisła współpraca w tym zakresie ze służbami finansowymi Okręgowego Urzędu;
10) ochrona danych osobowych, informacji niejawnych i innych informacji ustawowo chronionych przetwarzanych w komórce;
11) współpraca z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi GUM i z obwodowymi urzędami, wykonywanie zadań związanych z nadzorem merytorycznym nad działalnością i stanem wyposażenia technicznego obwodowych urzędów, w zakresie upoważnienia udzielonego Dyrektorowi;
12) wykonywanie zadań wynikających z obowiązujących dokumentów systemu jakości;
13) nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników dyscypliny pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz przepisów dotyczących ochrony mienia.
Rozdział 6
Prawa i obowiązki pracowników Okręgowego Urzędu
§ 15. 1. Do pracowników w zakresie ich praw i obowiązków stosuje się w szczególności:
1) przepisy ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 170, poz. 1218, z późn. zm.);
2) przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953, z późn. zm.);
3) przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.);
4) postanowienia regulaminów.
2. Do podstawowych obowiązków pracowników Okręgowego Urzędu należy w szczególności:
1) znajomość aktów prawnych i innych przepisów niezbędnych dla prawidłowego wykonywania powierzonych zadań;
2) terminowe i należyte załatwianie spraw i kompetentne wykonywanie zadań określonych dla danego stanowiska pracy, zgodnie z obowiązującymi przepisami i procedurami (instrukcjami) postępowania;
3) rzetelne i obiektywne informowanie przełożonych o stanie prowadzonych spraw;
4) wykazywanie inicjatywy w rozwiązywaniu problemów i załatwieniu spraw oraz występowanie z odpowiednimi wnioskami do przełożonego;
5) rejestrowanie i przechowywanie akt prowadzonych spraw w należytym porządku, zgodnie z odpowiednimi uregulowaniami;
6) przestrzeganie postanowień zawartych w dokumentach systemu jakości;
7) stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych;
8) dbanie o porządek i ład w miejscu pracy;
9) przestrzeganie dyscypliny pracy oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony mienia;
10) przestrzeganie wymogów wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych i ustawy o ochronie informacji niejawnych.
3. Pracownikom, za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej mogą być przyznawane nagrody zgodnie z odrębnymi przepisami, na zasadach określonych w regulaminie przyznawania nagród.
4. Nagrody, o których mowa w ust. 3, pracownikom przyznaje Dyrektor; nagrodę dla Dyrektora przyznaje Prezes.
Rozdział 7
Zasady współpracy komórek organizacyjnych
§ 16. 1. Współpraca między komórkami organizacyjnymi odbywa się według następujących zasad:
1) komórki organizacyjne zobowiązane są do współdziałania w zakresie niezbędnym do zapewnienia prawidłowej i terminowej realizacji zadań w zakresie ich działania;
2) przy opracowywaniu, uzgadnianiu lub opiniowaniu sprawy wchodzącej w zakres kompetencji kilku komórek organizacyjnych – jedna z nich, wskazana przez Dyrektora lub będąca adresatem sprawy, pełni rolę komórki koordynującej:
a) komórki współpracujące przygotowują i przekazują komórce koordynującej materiały, informacje, wyjaśnienia, ekspertyzy i opinie niezbędne do załatwienia danej sprawy,
b) komórka koordynująca zobowiązana jest do rozpatrzenia wszystkich przedłożonych stanowisk oraz do poinformowania komórek współpracujących o treści ostatecznego stanowiska w danej sprawie, poprzez przekazanie kopii przygotowanego przez nią do podpisu dokumentu,
c) przygotowany projekt stanowiska jest uzgadniany przez komórkę koordynującą z komórkami współpracującymi, w przypadku braku uzgodnienia komórka koordynująca przedkłada projekt wraz z zestawieniem rozbieżności do decyzji Dyrektora.
2. Wątpliwości wynikające z interpretacji przepisów prawa przez komórki organizacyjne rozpatruje Radca Prawny. W razie niemożności ich rozstrzygnięcia, Radca Prawny przedstawia własne wnioski Dyrektorowi w celu podjęcia przez niego decyzji.
3. Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi rozstrzyga Dyrektor.
Rozdział 8
Zadania komórek organizacyjnych
§ 17. Komórki organizacyjne, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2–4, odpowiadają za realizację zadań w zakresie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych oraz oceny zgodności przyrządów pomiarowych, w tym w szczególności:
1) wykonywanie zleconych Okręgowemu Urzędowi przez Prezesa badań przyrządów pomiarowych w celu zatwierdzenia typu oraz udział w wykonywanych przez Prezesa badaniach;
2) prowadzenie spraw związanych z oceną zgodności przyrządów pomiarowych z zasadniczymi wymaganiami dyrektyw nowego podejścia dotyczących przyrządów pomiarowych;
3) wykonywanie czynności związanych z legalizacją przyrządów pomiarowych;
4) wzorcowanie i wykonywanie ekspertyz przyrządów pomiarowych;
5) wykonywanie ekspertyz stanowisk kontrolnych do sprawdzania przyrządów pomiarowych;
6) udzielanie konsultacji i prowadzenie doradztwa technicznego w zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych;
7) nadzór merytoryczny nad działalnością punktów legalizacyjnych;
8) współudział w kontrolach stosowania przepisów prawnych w dziedzinie miar oraz kontrolach właściwego stosowania przyrządów pomiarowych;
9) udział w kontrolach planowych i doraźnych u paczkujących towary i producentów butelek miarowych;
10) współpraca w zakresie realizacji szkoleń;
11) opracowywanie projektów planów rozwoju i wyposażenia technicznego wydziału;
12) opiniowanie projektów planów rozwoju i wyposażenia technicznego obwodowych urzędów;
13) opracowywanie planów i programów prac oraz sporządzanie sprawozdań z ich wykonania;
14) opiniowanie projektów przepisów i innych dokumentów metrologicznych;
15) prowadzenie ewidencji przyrządów pomiarowych podlegających legalizacji, dla których ewidencja taka jest przewidziana.
§ 18. Do zadań Wydziału Nadzoru należy:
1) sporządzanie rocznych planów kontroli zewnętrznych i wewnętrznych dokonywanych przez Okręgowy Urząd i obwodowe urzędy;
2) zamieszczanie i aktualizacja wymaganych prawem informacji na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej oraz upowszechnianie informacji o usługach wykonywanych przez Okręgowy Urząd i obwodowe urzędy, w szczególności poprzez redagowanie i aktualizację strony internetowej;
3) stała współpraca i współdziałanie z Biurem Nadzoru GUM;
4) w zakresie nadzoru wewnętrznego:
a) wykonywanie zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru i kontroli nad działalnością wydziałów metrologicznych i obwodowych urzędów,
b) wykonywanie zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru nad punktami legalizacyjnymi,
c) występowanie z wnioskami do Dyrektora o wszczynanie postępowań w sprawach dyscyplinarnych,
d) prowadzenie rejestru wydawanych upoważnień dla pracowników Okręgowego Urzędu – do podpisywania: świadectw legalizacji, wzorcowania i ekspertyz, w imieniu Dyrektora,
e) prowadzenie rejestru wydawanych upoważnień dla pracowników obwodowych urzędów – do podpisywania świadectw legalizacji, wzorcowania i ekspertyz w imieniu naczelnika obwodowego urzędu miar,
f) prowadzenie i aktualizacja zbioru aktów prawnych oraz decyzji o zatwierdzeniu typu przyrządów pomiarowych,
g) prowadzenie rejestru wydawanych przez Dyrektora upoważnień dla pracowników Okręgowego Urzędu do przeprowadzania kontroli,
h) prowadzenie ewidencji i rozliczeń mandatów karnych nakładanych przez pracowników Okręgowego Urzędu upoważnionych do kontroli,
i) koordynacja rozwoju działalności i wyposażenia Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów,
j) opracowywanie okresowych planów, sprawozdań i analiz z działalności Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
5) w zakresie nadzoru zewnętrznego:
a) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustawy – Prawo o miarach i aktów wykonawczych poprzez wykonywanie kontroli u użytkowników przyrządów pomiarowych,
b) prowadzenie rejestru wydanych przez Prezesa upoważnień: do legalizacji pierwotnej lub ponownej, wykonywania napraw lub instalacji oraz sprawdzania określonych rodzajów przyrządów pomiarowych objętych obszarem działania Okręgowego Urzędu,
c) nadzór nad realizacją przepisów ustawy o towarach paczkowanych, prowadzenie rejestru producentów towarów paczkowanych i butelek miarowych,
d) planowanie i dokonywanie okresowych kontroli przeprowadzanych u producentów towarów paczkowanych i butelek miarowych,
e) sprawowanie nadzoru w zakresie udzielonych przez Prezesa upoważnień nad przedsiębiorcami posiadającymi zezwolenia do wykonywania instalacji lub napraw oraz sprawdzania określonych rodzajów przyrządów pomiarowych oraz podmiotami upoważnionymi do wykonywania legalizacji pierwotnej lub ponownej określonych rodzajów przyrządów pomiarowych,
f) wszczynanie postępowań w sprawach wynikających z naruszenia przepisów ustawy – Prawo o miarach i ustawy o towarach paczkowanych.
§ 19. Do zadań ogólnych Wydziału Długości, Kąta, Masy i Siły, Wydziału Objętości i Przepływu, Wydziału Metrologii Elektrycznej, Akustyki i Fizykochemii należy:
1) określanie kierunków prac dotyczących organizacji i działania oraz wyposażenia wydziału, opracowywanie planów i programów prac oraz sprawozdań z ich realizacji;
2) wykonywanie zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru merytorycznego nad działalnością punktów legalizacyjnych;
3) zapewnienie spójności pomiarowej i jakości wyników pomiarów;
4) wykonywanie czynności związanych z legalizacją lub wzorcowaniem przyrządów pomiarowych;
5) wykonywanie ekspertyz przyrządów pomiarowych;
6) wykonywanie czynności metrologicznych dotyczących kontroli ilości towarów paczkowanych;
7) wykonywanie zleconych Okręgowemu Urzędowi przez Prezesa badań przyrządów pomiarowych w celu zatwierdzenia typu oraz udział w wykonywanych przez Prezesa badaniach;
8) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi GUM;
9) udzielanie konsultacji i prowadzenie doradztwa technicznego w zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych;
10) wykonywanie zadań związanych z nadzorem nad przestrzeganiem przepisów ustawy –Prawo o miarach i ustawy o towarach paczkowanych na obszarze działania Okręgowego Urzędu oraz współdziałanie w tym zakresie z administracją rządową i samorządową;
11) prowadzenie rejestru zgłoszeń przyrządów pomiarowych zgłoszonych do kontroli metrologicznej lub innych badań oraz w zależności od wykonywanych czynności wydawanie formularzy do ustalania przez wnioskodawcę należnej opłaty lub decyzji o wysokości należnej opłaty za wykonane czynności;
12) sporządzanie zestawień dochodów;
13) współudział w pracach związanych z wprowadzaniem, funkcjonowaniem i udoskonaleniem systemu zarządzania.
§ 20. Do zadań Wydziału Chemii Analitycznej należy:
1) określanie kierunków prac dotyczących organizacji i działania oraz wyposażenia wydziału, opracowywanie planów i programów prac oraz sprawozdań z ich realizacji;
2) zapewnienie spójności i jakości wyników pomiarów;
3) wykonywanie ekspertyz;
4) wykonywanie czynności dotyczących wytwarzania materiałów odniesienia przeznaczonych do różnych metod analizy chemicznej;
5) udział w wykonywanych przez GUM badaniach;
6) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi GUM;
7) prowadzenie rejestru zgłoszeń;
8) sporządzanie zestawień dochodów;
9) współudział w pracach związanych z wprowadzaniem, funkcjonowaniem i udoskonaleniem systemu zarządzania.
§ 21. Do zadań Referatu Finansowo-Księgowego należą zagadnienia budżetu i księgowości, a w szczególności:
1) prowadzenie zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami rachunkowości oraz gospodarki finansowej Okręgowego Urzędu;
2) sporządzanie w porozumieniu z Dyrektorem projektów planów finansowych Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
3) opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności kalkulacji wydatków, zakładowego planu kont, obiegu dokumentów oraz zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji;
4) współpraca z Biurem Budżetowym GUM, komórkami organizacyjnymi Okręgowego Urzędu i obwodowymi urzędami;
5) przygotowywanie materiałów do projektu budżetu państwa na rok następny;
6) prowadzenie spraw dotyczących gospodarki finansowej związanej z użytkowanymi nieruchomości;
7) kontrola dokumentów finansowych pod względem formalnym i rachunkowym oraz zatwierdzenia do zapłaty;
8) prowadzenie kasy i dokonywanie wszelkich operacji kasowych;
9) sporządzanie okresowych analiz wykonania planu dochodów i wydatków budżetowych;
10) prowadzenie Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej;
11) nadzór nad wydatkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
12) przekazywanie dochodów pieniężnych, uzyskiwanych z prawnej kontroli metrologicznej i innych badań przyrządów pomiarowych do budżetu państwa;
13) sporządzanie sprawozdawczości budżetowej zgodnie z aktualnymi przepisami;
14) sporządzanie sprawozdawczości do GUS;
15) sporządzanie jednorazowych sprawozdań do GUM.
§ 22. Do zadań Referatu Kadrowo-Płacowego należy prowadzenie spraw osobowych i płacowych pracowników Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów, a w szczególności:
1) prowadzenie spraw związanych z zatrudnieniem i szkoleniem pracowników;
2) prowadzenie akt osobowych pracowników oraz ich ewidencja z zachowaniem wymogów ustawy o ochronie danych osobowych;
3) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów prawa pracy, porządku i dyscypliny pracy oraz oddziaływanie na kształtowanie właściwej atmosfery i stosunków międzyludzkich;
4) przygotowywanie wniosków o przyznanie nagród oraz o udzielenie pracownikom kar za naruszenie przepisów prawa pracy i przedstawianie ich Dyrektorowi;
5) prowadzenie spraw emerytalno-rentowych oraz dotyczących nagród jubileuszowych, wysługi lat i innych;
6) opracowywanie wniosków w sprawach odznaczeń państwowych i odznak oraz innych wyróżnień pracowników Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
7) wydawanie dokumentów dotyczących spraw osobowych pracowników (legitymacji służbowych, ubezpieczeniowych, zaświadczeń itp.);
8) prowadzenie spraw związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
9) prowadzenie kart ewidencji czasu pracy dla pracowników Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
10) sporządzanie dokumentacji wynagrodzeń i zasiłków oraz prowadzenie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i urzędami skarbowymi;
11) prowadzenie rejestru upoważnień do zastępowania Dyrektora i naczelników obwodowych urzędów.
§ 23. Do zadań Referatu Administracyjno-Gospodarczego należy:
1) administrowanie nieruchomościami i budynkami użytkowanymi przez Okręgowy Urząd i obwodowe urzędy oraz prowadzenie dokumentacji dotyczącej użytkowanych budynków i regulowanie wszystkich związanych z tym należności;
2) gospodarowanie składnikami majątkowymi Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów;
3) opracowywanie planów zaopatrzenia materiałowego oraz realizacja zakupów materiałów biurowo-technicznych, a w szczególności stempli i naklejek legalizacyjnych, pieczęci, druków specjalnych i ścisłego zarachowania, materiałów eksploatacyjnych, części zamiennych i środków czystości oraz prowadzenie ich ewidencji;
4) prowadzenie magazynu gospodarczego;
5) opracowywanie projektów rocznych planów inwestycyjnych Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów, prowadzenie prac związanych z realizacją zadań inwestycyjnych w ramach przyznanych środków przez Prezesa oraz sporządzanie okresowych i rocznych sprawozdań z ich realizacji;
6) prowadzenie spraw związanych z remontami kapitalnymi oraz bieżącymi budynków i pomieszczeń jak również naprawami i konserwacją instalacji i urządzeń technicznych oraz instalacji elektrycznych, wodnokanalizacyjnych, co, gazowych, odgromowych;
7) prowadzenie ewidencji ilościowo-wartościowej zapasów magazynowych oraz majątku trwałego (środki trwałe, pozostałe środki trwałe w użytkowaniu, zbiory biblioteczne);
8) prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz przygotowanie odpowiednich dokumentów do zawarcia umów lub złożenia zamówień, przygotowywanie dokumentów do odpraw celnych;
9) przekazywanie przyrządów pomiarowych Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów do legalizacji oraz do naprawy;
10) zabezpieczenie techniczne, w tym ochrona przeciwpożarowa, zabezpieczenie przed włamaniem i kradzieżą oraz nadzór nad właściwym użytkowaniem powierzonego mienia;
11) utrzymanie czystości wewnątrz i na zewnątrz budynków;
12) prowadzenie gospodarki samochodowej i obsługi transportowej;
13) prowadzenie spraw kancelaryjnych, biurowych i archiwum zakładowego;
14) prowadzenie punktu obsługi klienta;
15) gospodarowanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych oraz prowadzenie spraw socjalno-bytowych pracowników, emerytów i rencistów.
§ 24. Do zadań Radcy Prawnego należy:
1) obsługa prawna Dyrektora i naczelników obwodowych urzędów;
2) opracowywanie i przygotowanie dla Dyrektora do podpisu projektów wewnętrznych aktów prawnych, projektów umów oraz innych aktów wywołujących skutki prawne;
3) opiniowanie i uzgadnianie projektów aktów prawnych nadesłanych przez inne organy i jednostki organizacyjne, w tym opiniowanie umów i porozumień;
4) udzielanie porad, opinii i wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania obowiązujących przepisów prawnych;
5) zastępowanie Dyrektora w postępowaniu sądowym, administracyjnym i przed innymi organami;
6) nadzór nad przygotowywaniem wniosków o ukaranie za naruszenie przepisów ustawy –Prawo o miarach i ustawy o towarach paczkowanych, kierowanych do właściwych sądów grodzkich i rejonowych;
7) wykonywanie innych zadań przewidzianych w ustawie o radcach prawnych.
§ 25. Do zadań Kancelarii Tajnej, która podlega Pełnomocnikowi ds. ochrony informacji niejawnych, należy właściwe rejestrowanie, przechowywanie, obieg i wydawanie dokumentów niejawnych, zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych.
§ 26. 1. Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych zapewnia sprawną i efektywną realizację zadań określonych w ustawie o ochronie informacji niejawnych.
2. Do zadań Pełnomocnika należy w szczególności:
1) zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym informacji klasyfikowanych Unii Europejskiej;
2) zapewnienie ochrony systemów i sieci teleinformatycznych, w których są wytwarzane, przetwarzane, przechowywane lub przekazywane informacje niejawne;
3) opracowywanie planu ochrony informacji niejawnych w Okręgowym Urzędzie i nadzorowanie jego realizacji;
4) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji;
5) okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów niejawnych;
6) prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych i ochrony informacji klasyfikowanych Unii Europejskiej;
7) prowadzenie wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy lub służby na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych i informacji klasyfikowanych Unii Europejskiej;
8) prowadzenie kancelarii tajnej.
§ 27. Do zadań Sekcji Jakości należy:
1) organizowanie, nadzorowanie i koordynowanie prac związanych z funkcjonowaniem i doskonaleniem systemu zarządzania w ramach Zespołu Laboratoriów Wzorcujących, o którym mowa w § 12;
2) opracowywanie i weryfikacja podstawowych dokumentów systemu zarządzania;
3) organizowanie okresowych przeglądów zarządzania oraz planowanie, organizowanie i nadzorowanie audytów wewnętrznych systemu zarządzania;
4) organizowanie, przeprowadzanie i opiniowanie szkoleń w zakresie systemów zarządzania;
5) udzielanie porad, opinii i wyjaśnień w sprawach dotyczących systemu zarządzania;
6) współpraca z jednostką akredytującą.
§ 28. Do zadań Sekcji Informatyki i Bezpieczeństwa Informacji należy, odpowiedzialność za bezpieczeństwo danych osobowych w systemach informatycznych, w tym za przeciwdziałanie dostępowi osób niepowołanych do systemów, w których są przetwarzane dane osobowe oraz za podejmowanie odpowiednich działań w przypadku wykrycia naruszeń w systemie zabezpieczeń, a w szczególności:
1) określenie celów, strategii i polityki zabezpieczenia danych w systemie informatycznym, w którym przetwarzane są dane osobowe;
2) zidentyfikowanie i przeanalizowanie zagrożenia i ryzyka, na które może być narażone przetwarzanie danych osobowych;
3) określenie potrzeb w zakresie zabezpieczenia zbiorów danych osobowych i systemów informatycznych, z uwzględnieniem potrzeby kryptograficznej ochrony danych osobowych, w szczególności podczas ich przesyłania za pomocą urządzeń teletransmisji danych;
4) określenie zabezpieczeń adekwatnych do zagrożeń i ryzyka;
5) monitorowanie działań zabezpieczeń wdrożonych w celu ochrony danych osobowych i ich przetwarzania;
6) opracowanie i wdrożenie programu szkolenia w zakresie zabezpieczeń danych w systemie informatycznym;
7) wykrywanie i właściwe reagowanie na przypadki naruszenia bezpieczeństwa danych osobowych i systemów informatycznych je przetwarzających.
§ 29. Do zadań Stanowiska ds. Obronnych należy:
1) wykonywanie czynności związanych z obronnością państwa, zgodnie z przepisami ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej;
2) planowanie i realizacja zadań związanych z obroną cywilną Okręgowego Urzędu i obwodowych urzędów.
§ 30. Do zadań Stanowiska ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy i Ochrony Ppoż. należy:
1) szkolenie wstępne nowozatrudnionych pracowników w zakresie bhp i ppoż., w Okręgowym Urzędzie i obwodowych urzędach;
2) organizowanie szkoleń podstawowych i okresowych w zakresie bhp i ppoż.;
3) współdziałanie z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami;
4) współpraca z właściwymi organami sprawującymi nadzór nad warunkami pracy (Państwowa Inspekcja Pracy, Państwowy Inspektor Sanitarny oraz właściwe komendy Państwowej Straży Pożarnej);
5) udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badań przyczyn i okoliczności tych wypadków;
6) udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą na poszczególnych stanowiskach;
7) przeprowadzanie kontroli stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz opracowywanie zaleceń pokontrolnych i składanie informacji o stopniu ich realizacji;
8) nadzór nad stanem zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz planowanie wyposażenia budynków i pomieszczeń w podręczny sprzęt gaśniczy i urządzenia przeciwpożarowe;
9) prowadzenie innych spraw określonych w przepisach szczegółowych, związanych z bhp i ochroną ppoż. w Okręgowym Urzędzie i obwodowych urzędach.
Załącznik nr 1
do regulaminu organizacyjnego Okręgowego Urzędu Miar w Łodzi
Załącznik nr 2
do regulaminu organizacyjnego Okręgowego Urzędu Miar w Łodzi
PRZYRZĄDY POMIAROWE PODLEGAJĄCE PRAWNEJ KONTROLI METROLOGICZNEJ, KTÓRYCH LEGALIZACJA NALEŻY DO ZAKRESU DZIAŁANIA OKRĘGOWEGO URZĘDU MIAR W ŁODZI
a) legalizacja pierwotna i legalizacja ponowna przyrządów pomiarowych
Lp. | Przyrządy pomiarowe podlegające legalizacji pierwotnej i ponownej |
Przyrządy do pomiaru wielkości elektrycznych | |
1. | Liczniki energii elektrycznej czynnej prądu przemiennego, klasy dokładności 0,2; 0,5; 1 i 21) |
Przyrządy do pomiaru objętości i przepływu cieczy oraz do pomiaru ciepła | |
2. | Gazomierze1): a) turbinowe o maksymalnym strumieniu objętości nie większym niż 6 500 m3/h, b) rotorowe, c) miechowe |
3. | Przeliczniki do gazomierzy, o których mowa w lp. 2, wyłącznie w zakresie legalizacji pierwotnej1): |
4. | Wodomierze o nominalnym strumieniu objętości nie większym niż 500 m3/h |
5. | Instalacje pomiarowe do cieczy innych niż woda o maksymalnym strumieniu objętości nie większym niż 6000 dm3/min z wyłączeniem1): a) do gazu ciekłego propan-butan o maksymalnym strumieniu objętości nie większym niż 1000 dm3/min, b) do cieczy kriogenicznych o maksymalnym strumieniu objętości nie większym niż 600 dm3/min |
6. | Pojemniki przeznaczone do pomiaru i sprawdzania objętości cieczy |
7. | Zbiorniki pomiarowe do cieczy |
8. | Drogowe cysterny pomiarowe2) |
9. | Przeliczniki wskazujące do ciepłomierzy do wody, z wyłączeniem przeliczników wskazujących do ciepłomierzy zwężkowych1) |
10. | Pary czujników temperatury do ciepłomierzy do wody, z wyłączeniem par czujników temperatury do ciepłomierzy zwężkowych1) |
11. | Przetworniki przepływu do ciepłomierzy do wody o nominalnym strumieniu objętości nie większym niż 500 m3/h, z wyłączeniem przetworników przepływu zwężkowych1) |
Przyrządy do pomiaru długości i wielkości związanych | |
12. | Przyrządy do pomiaru długości tkanin, drutu, kabla, materiałów taśmowych, opatrunkowych i papierowych1) |
13. | Materialne miary długości1): a) przymiary wstęgowe, b) przymiary sztywne, w tym do pomiaru wysokości napełnienia zbiorników, c) przymiary półsztywne, w tym do pomiaru wysokości napełnienia zbiorników |
14. | Maszyny do pomiaru pola powierzchni skór1) |
Lp. | Przyrządy pomiarowe podlegające legalizacji pierwotnej i ponownej |
15. | Przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym |
Przyrządy do pomiaru masy i wielkości pochodnych | |
16. | Wagi nieautomatyczne wyłącznie w zakresie legalizacji ponownej3) |
17. | Wagi automatyczne1): a) porcjujące, b) przenośnikowe, c) odważające, d) dla pojedynczych ładunków |
18. | Wagi wagonowe do ważenia w ruchu wagonów spiętych1) |
19. | Wagi samochodowe do ważenia pojazdów w ruchu |
20. | Odważniki klas dokładności F1, F2 M1 o wartościach nominalnych masy od 1 mg do 50 kg |
21. | Gęstościomierze zbożowe użytkowe 1 L |
22. | Gęstościomierze oscylacyjne do pomiaru gęstości cieczy w zakresie od 450 kg ּ m-3 do 2000 kg ּ m-3 |
Przyrządy do pomiaru ciśnienia | |
23. | Manometry do opon pojazdów mechanicznych4 |
Przyrządy do pomiaru wielkości chemicznych i fizykochemicznych | |
24. | Analizatory spalin samochodowych1) |
Objaśnienia
1) przyrządy pomiarowe o których mowa w art. 10 ust 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1834),
2) dotyczy także samochodowych cystern pomiarowych posiadających zatwierdzenie typu,
3) dotyczy wag nieautomatycznych wprowadzonych do obrotu na podstawie ustawy – Prawo o miarach,
4) dotyczy także manometrów do pomiaru ciśnienia w ogumieniu pojazdów mechanicznych posiadających zatwierdzenie typu.
b) legalizacja ponowna przyrządów pomiarowych wprowadzonych do obrotu lub użytkowania po dokonaniu oceny zgodności
Lp. | Przyrządy pomiarowe podlegające legalizacji ponownej |
Przyrządy do pomiaru wielkości elektrycznych i magnetycznych | |
1. | Liczniki energii elektrycznej czynnej prądu przemiennego, do stosowania w gospodarstwach domowych, w usługach i handlu oraz w przemyśle drobnym |
Przyrządy do pomiaru objętości i przepływu cieczy oraz do pomiaru ciepła | |
2. | Wodomierze przeznaczone do pomiaru objętości wody czystej, zimnej lub podgrzanej, zużywanej w gospodarstwach domowych, usługach i handlu oraz w przemyśle drobnym |
3. | Gazomierze do stosowania w gospodarstwach domowych, w usługach i handlu oraz w przemyśle drobnym |
4. | Instalacje pomiarowe do ciągłego i dynamicznego pomiaru ilości cieczy innych niż woda |
5. | Ciepłomierze do wody z wyłączeniem ciepłomierzy zwężkowych i ciepłomierzy składanych, oraz następujące podzespoły ciepłomierzy do wody, do stosowania w gospodarstwach domowych, usługach i handlu oraz przemyśle drobnym: a) przeliczniki, z wyłączeniem przeliczników do ciepłomierzy zwężkowych, b) pary czujników temperatury, z wyłączeniem par czujników temperatury do ciepłomierzy zwężkowych, c) przetworniki przepływu, z wyłączeniem przetworników przepływu zwężkowych |
Przyrządy do pomiaru masy i wielkości pochodnych | |
6. | Wagi nieautomatyczne |
7. | Wagi automatyczne: a) dla pojedynczych ładunków, b) porcjujące, c) odważające, d) przenośnikowe, e) wagonowe |
Przyrządy do pomiaru długości i wielkości związanych | |
8. | Maszyny do pomiaru pola powierzchni skór |
Przyrządy do pomiaru wielkości chemicznych i fizykochemicznych | |
9. | Analizatory spalin samochodowych |
- Data ogłoszenia: 2008-04-22
- Data wejścia w życie: 2008-04-30
- Data obowiązywania: 2008-04-30
- Dokument traci ważność: 2018-09-29
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA