REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2009 nr 3 poz. 18
ZARZĄDZENIE Nr 9
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 13 marca 2009 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1.
W zarządzeniu Nr 33 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 marca 2008 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. Urz. Min. Spraw Wew. i Ad. Nr 8, poz. 33, Nr 11, poz. 57 i Nr 15, poz. 78 oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 6 i Nr 3, poz. 17) w załączniku „Regulamin Organizacyjny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji” wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 2 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Naczelnik wydziału kieruje bezpośrednio wydziałem, zgodnie z wewnętrznym regulaminem organizacyjnym danej komórki organizacyjnej.”;
2) w § 3 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Komórki organizacyjne Ministerstwa, każda w zakresie swojego działania:
1) realizują zadania Ministra;
2) prowadzą sprawy związane z przyjmowaniem, rozpatrywaniem oraz ewidencją skarg i wniosków.”;
3) w § 11 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) przygotowywanie wniosków do Prezesa Rady Ministrów dotyczących powoływania i odwoływania wojewodów;”;
4) po § 11 dodaje się § 11a w brzmieniu:
„§ 11a. Do zakresu działania Departamentu Analiz i Nadzoru należy:
1) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad:
a) wykonywaniem zadań z zakresu:
– ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego, ochrony granicy państwowej i kontroli ruchu granicznego, a także zadań ochronnych, w tym dokonywanie sprawdzenia i oceny efektów działania Policji, Straży Granicznej i Biura Ochrony Rządu,
– działalności lotnictwa Policji i lotnictwa Straży Granicznej oraz lotniska Warszawa-Babice w zakresie dotyczącym lotnictwa służb porządku publicznego,
– przygotowywania i wdrażania programów profilaktycznych na rzecz bezpieczeństwa obywateli,
b) Państwową Strażą Pożarną i nad funkcjonowaniem krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego oraz systemem powiadamiania ratunkowego,
c) ratownictwem górskim i wodnym,
d) realizacją zadań z zakresu kultury fizycznej realizowanych w Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biurze Ochrony Rządu;
2) prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań w zakresie właściwości Ministra dotyczących:
a) zarządzania kryzysowego,
b) obrony cywilnej,
c) przeciwdziałania skutkom klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu.
d) koordynacji zadań wynikających z zobowiązań sojuszniczych, ratyfikowanych umów i konwencji międzynarodowych w zakresie zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej oraz ratownictwa,
e) koordynacji planowania, przeprowadzania i udziału w ćwiczeniach w zakresie zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej oraz ratownictwa;
3) przygotowywanie analiz, opinii, wniosków oraz propozycji rozwiązań systemowych w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, w szczególności:
a) gromadzenie informacji, analizowanie i prognozowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zagrożenia przestępczością zorganizowaną,
b) gromadzenie informacji, analizowanie i prognozowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa powszechnego, opracowywanie koncepcji przeciwdziałania tym zagrożeniom oraz udział w przygotowywaniu programów w tym zakresie,
c) opracowywanie koncepcji przeciwdziałania zagrożeniom związanym z terroryzmem i przestępczością zorganizowaną oraz udział w przygotowywaniu programów w tym zakresie,
d) inicjowanie, opracowywanie i wdrażanie koncepcji ogólnokrajowych działań profilaktycznych służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek publiczny,
e) przygotowywanie programów, inicjatyw i rozwiązań z zakresu przeciwdziałania przestępczości i patologiom społecznym generującym przestępczość;
4) prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań centrum zarządzania kryzysowego w tym dotyczących:
a) zapewnienia pełnienia całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego,
b) współdziałania z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej,
c) nadzoru nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności,
d) współdziałania z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne,
e) zapewnienia realizacji zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.
f) zapewnienia współdziałania na wszystkich szczeblach administracji rządowej w zakresie informowania i przekazywania poleceń do wykonania w systemie całodobowym dla jednostek ochrony zdrowia w przypadkach awaryjnych, losowych, jak również zaburzeń funkcjonowania systemu;
5) przygotowywanie analiz, opinii, wniosków, propozycji rozwiązań systemowych oraz innych niezbędnych dokumentów na potrzeby Zespołu Zarządzania Kryzysowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;
6) inicjowanie i organizowanie szkoleń i konferencji oraz przygotowywanie materiałów edukacyjnych poświęconych problematyce bezpieczeństwa obywateli, dbania o porządek publiczny oraz bezpieczeństwa granic kraju;
7) udział w organizowaniu współpracy z organami innych państw w zakresie bezpieczeństwa obywateli oraz dbania o porządek publiczny, a także w kwestii bezpieczeństwa granic kraju;
8) prowadzenie spraw związanych ze zlecaniem – jednostkom niezaliczonym do sektora finansów publicznych, prowadzącym działalność pożytku publicznego – zadań publicznych z zakresu bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym oraz zadań z zakresu ratownictwa i ochrony ludności, zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – z wyłączeniem zadania określonego w § 19 pkt 5;
9) prowadzenie spraw związanych:
a) z gospodarowaniem rezerwami gospodarczymi i koordynacją problematyki Programu Mobilizacji Gospodarki w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych,
b) z przeprowadzeniem rejestracji oraz ze zwierzchnim nadzorem Ministra nad przeprowadzaniem kwalifikacji wojskowej, w tym także kontroli oraz przygotowywaniem projektów decyzji Ministra jako organu II instancji w sprawach orzekania o zdolności do czynnej służby wojskowej osób podlegających obowiązkowi kwalifikacji wojskowej i uznawania tych osób za sprawujących bezpośrednią opiekę nad członkiem rodziny,
c) z wykonywaniem świadczeń na rzecz obrony państwa i akcji kurierskiej, w zakresie właściwości Ministra,
d) z wykonywaniem zadań określonych dla Ministra w przepisach dotyczących terenów zamkniętych niezbędnych na cele obronności i bezpieczeństwa państwa, a także obiektów szczególnie ważnych dla obronności i bezpieczeństwa państwa oraz ich szczególnej ochrony,
e) z udzielaniem zgody na służbę w obcym wojsku,
f) z reklamowaniem pracowników Ministerstwa od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
g) ze służbą w formacjach uzbrojonych niewchodzących w skład Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
10) koordynowanie i nadzór nad realizacją zadań Ministerstwa oraz organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych związanych z:
a) osiąganiem gotowości obronnej państwa,
b) planowaniem obronnym, przygotowaniami obronnymi w zakresie spraw organizacyjno-mobilizacyjnych, militaryzacji, przygotowania zasobów rezerw osobowych i zabezpieczenia logistycznego, a także sprawozdawczości o gotowości do wykonywania zadań czasu „W”,
c) przygotowywaniem i zabezpieczaniem funkcjonowania stanowisk kierowania dla kierowniczych organów państwa na czas zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny,
d) realizacją zadań Ministra wynikających z zobowiązań międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie kontroli uzbrojenia, rozbrojenia i broni chemicznej, udziału resortu spraw wewnętrznych i administracji w realizacji wsparcia państwa gospodarza (HNS), Celów Sił Zbrojnych NATO i Wymagań Długoterminowych oraz pobytu wojsk obcych na terytorium kraju;
11) prowadzenie postępowań administracyjnych pozostających we właściwości Ministra dotyczących:
a) odwołań od decyzji i postanowień wojewodów wynikających z art. 13 ust. 1, art. 15 ust, 2 i art. 15a ust. 1 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych,
b) realizacji zadań wynikających żart. 23 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej,
c) realizacji zadań wynikających z art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. – Prawo pocztowe,
d) odwołań od decyzji wojewodów w sprawach umieszczenia w ewidencji obszarów, obiektów i urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie przez specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne lub odpowiednie zabezpieczenie techniczne, wydanych na podstawie art. 5 ust. 6 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia;
12) koordynacja działań w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego w związku z organizacją Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012;
13) koordynowanie i monitorowanie działań podejmowanych przez administrację rządową w ramach realizacji Strategii Antykorupcyjnej;
14) prowadzenie spraw związanych z legalizacją dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie dokumentacji przebiegu studiów;
15) prowadzenie spraw związanych z uznawaniem obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej kwalifikacji do wykonywania zawodu inżyniera pożarnictwa, technika pożarnictwa lub strażaka;
16) prowadzenie spraw dotyczących realizacji zadań finansowanych ze środków na działalność wspomagającą badania, a także związanych z realizacją projektów celowych oraz badawczych ze środków finansowanych z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na naukę, o których mowa w ustawie z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki;
17) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad:
a) Wyższą Szkołą Policji,
b) Szkołą Główną Służby Pożarniczej,
c) Centrum Naukowo-Badawczym Ochrony Przeciwpożarowej im. J. Tuliszkowskiego,
c) Instytutem Technologii Bezpieczeństwa „Moratex” w Łodzi;
18) prowadzenie spraw wynikających z:
a) ustawy z dnia 17 listopada 2006 r. o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa,
b) ustawy z dnia 12 września 2002 r. o normalizacji.
c) ustawy z dnia 12 stycznia 2007 r. o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007 – 2009”;
19) współdziałanie z Rządowym Centrum Bezpieczeństwa;
20) współpraca z samorządem terytorialnym, strażami gminnymi (miejskimi), organizacjami pozarządowymi i pożytku publicznego oraz innymi podmiotami działającymi na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego.”;
5) uchyla się § 12 i § 14;
6) dodaje się § 14a w brzmieniu:
„§ 14a. Do zakresu działania Departamentu Ewidencji Państwowych i Teleinformatyki należy:
1) prowadzenie:
a) centralnej ewidencji pojazdów (CEP),
b) centralnej ewidencji kierowców (CEK),
c) zbioru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL) – jako zbioru referencyjnego,
d) ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych (OEWiUDO),
e) centralnej ewidencji wydanych i unieważnionych dokumentów paszportowych (CEWiUP);
2) prowadzenie spraw związanych z budową, rozwojem i eksploatacją systemów teleinformatycznych prowadzonych na potrzeby centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców, ewidencji ludności, ewidencji i wydawania dowodów osobistych i paszportów oraz ewidencji akt stanu cywilnego – z wyłączeniem spraw powierzonych do realizacji Centrum Projektów Informatycznych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;
3) prowadzenie spraw, w tym postępowań administracyjnych związanych z nadawaniem i zmianą numerów PESEL;
4) prowadzenie spraw, w tym postępowań administracyjnych, związanych z udostępnianiem danych ze zbiorów danych z CEP i CEK;
5) wykonywanie zadań dysponenta Funduszu Celowego – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców oraz jego obsługa w zakresie realizacji zadań związanych z budową, rozwojem i funkcjonowaniem Centralnej Ewidencji Pojazdów i Centralnej Ewidencji Kierowców, w tym współpraca z użytkownikami obu ewidencji, oraz współpraca z Biurem Administracyjno-Finansowym w zakresie sprawozdawczości realizowanej przez organy i podmioty zobowiązanego przekazywania opłaty ewidencyjnej, z zastrzeżeniem § 27 pkt 5b;
6) opiniowanie wniosków podmiotów ubiegających się o udostępnianie danych za pomocą urządzeń teletransmisji danych oraz w drodze weryfikacji ze zbioru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych w zakresie spełnienia przez te podmioty warunków, o których mowa w art. 44h ust. 5 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych;
7) przekazywanie danych ze zbioru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych:
a) za pomocą urządzeń teletransmisji danych zgodnie z art. 44h ust. 5 i 6 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych,
b) w celach badawczych, statystycznych, badania opinii publicznej lub rynku zgodnie z art. 44h ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych
po uprzednim wydaniu rozstrzygnięcia, o którym w § 21 pkt 1 lit. e;
8) udział w kontroli podmiotów korzystających z dostępu do danych za pomocą udostępniania danych w drodze weryfikacji w zakresie spełnienia przez te podmioty warunków określonych w art. 44h ust. 2 pkt 1 lub ust. 5 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych;
9) prowadzenie spraw związanych z przetwarzaniem danych w związku z realizacją:
a) ustawy z dnia 6 marca 1997 r. o zrekompensowaniu okresowego niepodwyższania płac w sferze budżetowej oraz utraty niektórych wzrostów lub dodatków do emerytur i rent,
b) ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej
w zakresie rejestrów publicznych eksploatowanych w Departamencie;
10) przetwarzanie zbiorów danych powierzonych Ministrowi przez innych administratorów;
11) sprawowanie nadzoru nad prawidłowością funkcjonowania rejestrów publicznych, prowadzonych z zastosowaniem systemów teleinformatycznych na szczeblu gminnym i wojewódzkim, dotyczących ewidencji ludności, dowodów osobistych, paszportów i akt stanu cywilnego;
12) prowadzenie spraw związanych z rozwojem, utrzymaniem i eksploatacją portalu informacyjnego administracji (PIA);
13) prowadzenie spraw związanych z:
a) utrzymaniem trwałości infrastruktury teleinformatycznej systemów informatycznych i ewidencji eksploatowanych w Departamencie, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa i efektywności przetwarzania i udostępniania danych,
b) koordynowaniem działań w zakresie budowy i utrzymania podstawowego i zapasowego centrum komputerowego dla ewidencji, rejestrów publicznych i systemów teleinformatycznych Ministerstwa,
c) nadzorem i utrzymaniem sieci teleinformatycznych Ministerstwa wykorzystywanych przez wybrane podmioty administracji państwowej w celu umożliwienia dostępu do ewidencji i rejestrów publicznych oraz realizacji usług teletransmisyjnych innych systemów informatycznych ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa przesyłania danych,
d) planowaniem, nadzorem i koordynacją budowy infrastruktury rozległych systemów i sieci teleinformatycznych realizowanych przez Ministerstwo oraz organy i jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane,
e) planowaniem, rozwojem, koordynacją oraz wykorzystaniem sieci i systemów radiokomunikacyjnych dla potrzeb Ministra oraz organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych, a także innych organów administracji rządowej,
f) wykonywaniem zadań dysponenta systemów łączności rządowej będących w kompetencji Ministra, wydzielonej dla potrzeb administracji rządowej,
g) realizacją zadań związanych z nadzorem i utrzymaniem polskiej Domeny Lokalnej sieci TESTA i węzła telekomunikacyjnego dla komórek organizacyjnych Ministerstwa wraz z nadzorem i koordynacją w zakresie sieci wydzielonych TESTA SIS/VIS,
h) sprawowaniem nadzoru i utrzymaniem infrastruktury klucza publicznego PKI Ministerstwa oraz rozwojem i koordynacją realizacji zadań związanych z podpisem elektronicznym w Ministerstwie oraz organach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
14) prowadzenie prac związanych z:
a) budową oraz wdrożeniem infrastruktury systemu łączności specjalnej dla potrzeb służb bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz służb ratownictwa,
b) koordynacją w zakresie zapewnienia łączności dla całodobowej służby dyżurnej Rządowego Centrum Bezpieczeństwa dla wymiany informacji z naczelnymi i centralnymi organami administracji rządowej oraz organami i jednostkami podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi, w tym ustalaniem standardów technicznych,
c) organizacją i koordynacją w zakresie bezpieczeństwa państwa, w tym obronności, w odniesieniu do sieci i systemów teleinformatycznych budowanych i eksploatowanych dla potrzeb Ministra oraz nadzór nad realizacją zadań związanych z organizacją łączności na potrzeby stanowisk kierowania dla kierowniczych organów państwa,
d) koordynacją zadań związanych z implementacją Dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników w zakresie europejskiego numeru alarmowego 112,
e) planowaniem wykorzystania systemów nawigacji satelitarnej dla potrzeb Ministra oraz organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych, a także innych organów administracji rządowej;
15) określanie warunków i zasad organizacji łączności radiokomunikacyjnej dla potrzeb współdziałania Ministerstwa oraz organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych oraz innych organów administracji rządowej;
16) gospodarowanie zasobami numeracji telekomunikacyjnej i częstotliwości radiowych przydzielonymi dla potrzeb Ministerstwa oraz organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych oraz innych organów administracji rządowej, z uwzględnieniem zakresu zarządzania kryzysowego i koordynacji zadań ratowniczych;
17) utworzenie, wdrożenie i utrzymanie systemu łączności niejawnej dla podmiotów administracji rządowej i służb do szczebla wojewódzkiego, odpowiedzialnych za reagowanie w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa i porządku;
18) prowadzenie uzgodnień i określanie potrzeb niezbędnych dla sporządzania planów działań, o których mowa w art. 176 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne;
19) utrzymywanie w ciągłości funkcjonowania infrastruktury istotnych z punktu widzenia państwa systemów teleinformatycznych, pozostających we właściwości Ministra oraz łączności rządowej, a także przeciwdziałanie zagrożeniom wewnętrznym i zewnętrznym poprzez ochronę teleinformatycznej infrastruktury krytycznej tych systemów;
20) prowadzenie spraw związanych z:
a) opracowywaniem wzorów dokumentów, rozwojem i zastosowaniem technologii biometrycznych w dokumentach oraz rejestrach i systemach informatycznych,
b) koordynacją działań w zakresie projektowania, certyfikacji, bezpieczeństwa i kompatybilności dokumentów tożsamości i podróży oraz dokumentów identyfikacyjnych służb podległych Ministrowi, w tym prowadzenie notyfikacji międzynarodowej,
c) realizacją przedsięwzięć związanych z problematyką legalizacji, w tym implementacją i funkcjonowaniem systemów specjalnych w zakresie dokumentów oraz współpraca w tym zakresie z podmiotami uprawnionymi;
21) współpraca z Centrum Projektów Informatycznych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w zakresie projektów teleinformatycznych realizowanych na rzecz Departamentu;
22) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, z zastrzeżeniem § 21 pkt 1 lit. g;”;
7) w § 15 pkt 10 otrzymuje brzmienie:
„10) realizacja zadań Instytucji Pośredniczącej I stopnia dla 7. osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, z zastrzeżeniem § 20a pkt 6a;”;
8) uchyla się § 16;
9) w § 17:
a) pkt 7 otrzymuje brzmienie:
„7) prowadzenie spraw związanych z:
a) koordynowaniem przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków przez komórki organizacyjne Ministerstwa oraz z nadzorem załatwiania skarg i wniosków przez komórki organizacyjne Ministerstwa, a także organy i jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane.
b) załatwianiem skarg na komórki organizacyjne Ministerstwa,
c) przyjmowaniem oraz rozpatrywaniem wniosków dotyczących komórek organizacyjnych Ministerstwa,
d) z obsługą przyjęć obywateli w ramach skarg i wniosków przez Ministra lub innego przedstawiciela kierownictwa Ministerstwa;”;
b) pkt 9 otrzymuje brzmienie:
„9) koordynacja spraw kierowanych do Ministerstwa w związku z realizowaną zawodową działalnością lobbingową;”;
10) w § 20a:
a) pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) realizacja zadań Instytucji Pośredniczącej I stopnia dla 8. osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka;”,
b) po pkt 6 dodaje się pkt 6a i 6b w brzmieniu:
„6a) koordynacja działań związanych z realizacją zadań Instytucji Pośredniczącej I stopnia dla 7. osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka w zakresie:
a) programowania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka,
b) przygotowania rocznych planów działań informacyjnych i promocyjnych oraz sprawozdań w tym zakresie,
c) przygotowywania rocznych planów kontroli oraz sprawozdań w tym zakresie,
d) sprawozdawczości w cyklu miesięcznym, półrocznym, rocznym oraz informacji końcowej,
e) raportowania o nieprawidłowościach;
6b) prowadzenie spraw związanych z planowaniem i wykorzystaniem środków finansowych pochodzących z 9. osi priorytetowej Pomoc Techniczna Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka;”;
11) § 21 otrzymuje brzmienie:
„§ 21. Do zakresu działania Departamentu Spraw Obywatelskich należy:
1) prowadzenie spraw związanych z:
a) nadzorem merytorycznym nad ewidencją ludności, rejestracją stanu cywilnego, zmianą imion i nazwisk oraz wydawaniem dowodów osobistych i paszportów,
b) wydawaniem paszportów w imieniu Ministra,
c) reprezentowaniem Ministra w postępowaniach przed wojewódzkim sądem administracyjnym oraz Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawach z zakresu ewidencji ludności i dowodów osobistych, rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imion i nazwisk, a także paszportów,
d) obsługą merytoryczną wniosków paszportowych przesyłanych z konsulatów Rzeczypospolitej Polskiej,
e) rozstrzyganiem w sprawach, w tym prowadzenie postępowań administracyjnych, związanych z udostępnianiem danych ze zbioru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności, ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych oraz centralnej ewidencji wydanych i unieważnionych dokumentów paszportowych,
f) przekazywaniem danych ze zbioru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych na wniosek zainteresowanego podmiotu na podstawie art. 44h ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności I dowodach osobistych, z wyjątkiem spraw powierzonych do realizacji Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji,
g) z nadzorem Ministra nad Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w zakresie powierzonych do realizacji Centrum zadań związanych z udostępnianiem danych ze zbioru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności oraz ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych na pisemne wnioski podmiotów wymienionych w art. 44h ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych,
h) kontrolą podmiotów korzystających z dostępu do danych za pomocą udostępniania danych w drodze weryfikacji w zakresie spełnienia przez te podmioty warunków określonych w art. 44h ust. 2 pkt 1 lub ust. 5 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji i dowodach osobistych oraz współdziałanie w tym zakresie z Departamentem Ewidencji Państwowych i Teleinformatyki;
2) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad wykonywaniem zadań z zakresu postępowania mandatowego w sprawach o wykroczenia;
3) prowadzenie postępowań administracyjnych pozostających we właściwości Ministra dotyczących odwołań od decyzji i postanowień wojewodów w sprawie umorzenia, odroczenia lub rozłożenia na raty grzywien wynikających z mandatów karnych;
4) prowadzenie spraw wynikających z art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych;
5) współpraca z Sekcją Polską Międzynarodowej Komisji Stanu Cywilnego.”;
12) w § 22 w pkt 1:
a) lit. a i b otrzymują brzmienie:
„a) ze współpracą z instytucjami Unii Europejskiej, w zakresie kompetencji Ministra, – z zastrzeżeniem § 11a pkt 7, § 15 pkt 6 i § 20a pkt 8, w tym koordynacją działań w zakresie opracowywania opinii lub stanowisk dotyczących dokumentów Unii Europejskiej,
b) z koordynacją bilateralnej współpracy oraz wielostronnej współpracy międzynarodowej pozostającej w kompetencji Ministra,”;
b) lit. e otrzymuje brzmienie:
„e) koordynacją i prowadzeniem działań, w związku z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, w zakresie obsługi środków i rezerw celowych dotyczących Instrumentu Finansowego Schengen, Norweskiego Mechanizmu Finansowego, Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców, Funduszu Granic Zewnętrznych, Funduszu Powrotu Imigrantów, Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy oraz Transition Facility,”;
13) w § 23:
a) w pkt 2 lit. a i b otrzymują brzmienie:
„a) komisji do spraw zwrotu mienia Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz innych kościołów i związków wyznaniowych,
b) Komisji Wspólnej Przedstawicieli Rządu i Konferencji Episkopatu oraz wspólnych Komisji Rządu i władz innych kościołów i związków wyznaniowych,”,
b) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) zastępstwo procesowe Ministra przed sądami administracyjnymi w sprawach wykorzystania dotacji celowych przez mniejszości narodowe i etniczne oraz społeczność posługującą się językiem regionalnym;”;
14) § 24 uchyla się;
15) w § 25 w pkt 1 lit. d otrzymuje brzmienie:
„d) dotyczących postępowań konkursowych na stanowiska, o których mowa w § 12 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 marca 2008 r. w sprawie zakładów opieki zdrowotnej utworzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych,”;
16) w § 26 pkt 9 otrzymuje brzmienie:
„9) koordynowanie działań w zakresie realizacji obowiązku przekazywania ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego informacji o decyzjach podjętych w sprawach uznania kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych pozostających we właściwości Departamentu Zezwoleń i Koncesji oraz Departamentu Analiz i Nadzoru.”;
17) w § 27 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) prowadzenie spraw związanych z planowaniem rzeczowym i finansowym przedsięwzięć inwestycyjnych jednostek organizacyjnych resortu spraw wewnętrznych i administracji oraz sprawowanie nadzoru nad tymi przedsięwzięciami – z wyłączeniem zadania określonego w § 11a pkt 18 lit. c;
18) § 28 otrzymuje brzmienie:
„§ 28. Do zakresu działania Biura Kadr, Szkolenia, Organizacji i Audytu Wewnętrznego należy:
1) przygotowywanie wniosków do Prezesa Rady Ministrów dotyczących powoływania i odwoływania centralnych organów administracji rządowej podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
2) prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i odwoływaniem organów oraz kierowników jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych w zakresie jego kompetencji;
3) wykonywanie czynności związanych ze stosunkiem pracy lub służby wobec organów administracji rządowej oraz kierowników i zastępców kierowników jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
4) prowadzenie spraw dotyczących realizacji ustawowych kompetencji dyrektora generalnego urzędu, w tym w szczególności związanych:
a) z problematyką regulaminów organizacyjnych i etatów komórek organizacyjnych Ministerstwa,
b) z opracowywaniem założeń polityki kadrowej, w tym programu zarządzania zasobami ludzkimi w Ministerstwie,
c) z prowadzeniem naboru na wolne stanowiska w korpusie służby cywilnej, w tym na wyższe stanowiska w służbie cywilnej,
d) z bieżącą obsługą kadrową członków korpusu służby cywilnej oraz innych pracowników Ministerstwa,
e) z organizowaniem służby przygotowawczej w Ministerstwie,
f) z ocenami członków korpusu służby cywilnej,
g) z rozpatrywaniem sprzeciwu od ocen okresowych członków korpusu służby cywilnej,
h) opisami i wartościowaniem stanowisk pracy,
i) ze szkoleniem i rozwojem zawodowym członków korpusu służby cywilnej oraz innych pracowników Ministerstwa,
j) z obsługą socjalną pracowników Ministerstwa,
k) z kontrolą warunków pracy, a także przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w Ministerstwie,
l) z wykonywaniem nadzoru nad komórkami organizacyjnymi Ministerstwa w zakresie prawidłowej realizacji zadań, z wyjątkiem komórek bezpośrednio nadzorowanych przez Ministra;
5) gromadzenie oraz analizowanie na polecenie Dyrektora Generalnego Ministerstwa sprawozdań, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 8, oraz innych sprawozdań okresowych przedkładanych na podstawie odrębnych poleceń Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa;
6) prowadzenie spraw z zakresu audytu wewnętrznego w Ministerstwie – zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych – przez audytora wewnętrznego podległego w zakresie swoich obowiązków Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa;
7) prowadzenie spraw związanych:
a) z wnioskami o nadanie orderów, odznaczeń państwowych i medali pracownikom i funkcjonariuszom Ministerstwa oraz organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych,
b) z mianowaniem na pierwszy stopień oficerski i na stopnie generalskie,
c) z pracą rzecznika dyscyplinarnego,
d) ze sprawozdawczością statystyczną oraz koordynacja prac w tym zakresie;
8) zastępstwo procesowe Ministra i Dyrektora Generalnego Ministerstwa przed sądami w sprawach wynikających ze stosunku pracy i służby;
9) przygotowywanie projektów decyzji kadrowych, w tym w postępowaniu odwoławczym dotyczącym funkcjonariuszy organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
10) prowadzenie:
a) Kancelarii Głównej Ministerstwa,
b) rejestru zarządzeń oraz decyzji Dyrektora Generalnego Ministerstwa, a także ewidencji pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa,
c) rejestru decyzji Ministra w sprawach kadrowych dotyczących funkcjonariuszy z organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
11) zapewnienie obsługi sekretarskiej Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
12) obsługa organizacyjno-techniczna Komisji Dyscyplinarnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;
13) współpraca z Szefem Służby Cywilnej w zakresie realizacji zadań służby cywilnej w Ministerstwie, w tym w sprawach związanych ze sprawozdawczością;
14) współpraca z instytucjami Unii Europejskiej w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi;
15) prowadzenie spraw związanych z obsługą systemu zarządzania jakością ISO 9001:2001.”;
19) w § 30 w pkt 1 po lit. d dodaje się lit. e w brzmieniu:
„e) z udostępnianiem sądom i prokuraturom materiałów operacyjnych oraz zwalnianiem z obowiązku zachowania tajemnicy państwowej i służbowej w tym zakresie funkcjonariuszy i pracowników cywilnych pełniących służbę lub zatrudnionych w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;”;
20) § 35 otrzymuje brzmienie:
„§ 35. Władza Wdrażająca Programy Europejskie wykonuje zadania w zakresie oraz w trybie określonym odrębnymi przepisami.”;
21) po § 39 dodaje się § 40 i 41 w brzmieniu:
„§ 40. Zakłady opieki zdrowotnej utworzone przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych wykonują zadania w zakresie i trybie określonym odrębnymi przepisami.
§ 41. Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wykonuje zadania w zakresie i trybie określonym odrębnymi przepisami.”.
§ 2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 15 marca 2009 r., z wyjątkiem § 1 pkt 18, który wchodzi w życie z dniem 24 marca 2009 r.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: G. Schetyna
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600 oraz z 2008 r. Nr 227, poz. 1505.
- Data ogłoszenia: 2009-04-22
- Data wejścia w życie: 2009-03-15
- Data obowiązywania: 2009-03-15
- Dokument traci ważność: 2011-03-09
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA