REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2008 nr 8 poz. 33
ZARZĄDZENIE Nr 33 MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 28 marca 2008 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2.
Traci moc zarządzenie Nr 7 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. Urz. Min. Spraw. Wew. i Ad. Nr 5, poz. 19, Nr 10, poz. 49, Nr 13, poz. 65 i Nr 14, poz. 71, z 2007 r. Nr 3, poz. 9, Nr 4, poz. 18, Nr 8, poz. 35 i 37, Nr 10, poz. 50 i Nr 11, poz. 58 oraz z 2008 r. Nr 2, poz. 3 i 5) oraz zmienione zarządzeniem Nr 12 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 stycznia 2008 r.*)
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 31 marca 2008 r.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: G. Schetyna
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.
*) Zarządzenie Nr 12 zostało ogłoszone w Dz. Urz. Min. Spraw Wew. i Ad. Nr 4, poz. 13, po dacie podpisania zarządzenia Nr 33.
Załącznik do zarządzenia Nr 33
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 28 marca 2008 r. (poz. 33)
REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
§ 1.
Regulamin organizacyjny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwany dalej „Regulaminem”, określa zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji lub przez niego nadzorowanych, zwanego dalej „Ministrem”.
§ 2.
1. Komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwanego dalej „Ministerstwem”, kierują dyrektorzy samodzielnie bądź przy pomocy zastępców dyrektorów oraz naczelników wydziałów.
2. Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa ustalają, zgodnie z obowiązującą klasyfikacją stanowisk, zakres obowiązków pracowników i organizują pracę w kierowanych komórkach organizacyjnych, zapewniając sprawne, terminowe i właściwe wykonywanie zadań wyznaczonych tym komórkom.
3. Do zadań dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa należy w szczególności:
1) występowanie na zewnątrz w imieniu kierowanej komórki organizacyjnej w sprawach należących do zakresu jej działania;
2) podejmowanie decyzji lub innych rozstrzygnięć w imieniu Ministra albo Dyrektora Generalnego Ministerstwa, w ramach udzielonych upoważnień;
3) działanie w ramach indywidualnych upoważnień udzielonych przez Ministra albo Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
4) planowanie pracy komórki organizacyjnej i zapewnianie wykonywania zadań ustalonych planem i zakresem działania;
5) przedstawianie wniosków w sprawach zatrudniania, zwalniania, awansowania, nagradzania, wyróżniania i karania pracowników;
6) zapewnianie przestrzegania przez pracowników kierowanej komórki organizacyjnej dyscypliny i czasu pracy, przepisów o zachowaniu tajemnicy państwowej i służbowej oraz o ochronie danych osobowych, a także corocznego wykorzystywania urlopu wypoczynkowego;
7) zapewnianie gospodarnego, celowego i prawidłowego wydatkowania środków budżetowych przy realizacji zadań komórki organizacyjnej;
8) opracowywanie rocznego sprawozdania z działalności komórki organizacyjnej – w terminie do dnia 31 stycznia roku następnego.
4. Dyrektora w czasie jego nieobecności zastępuje zastępca dyrektora. Jeżeli w komórce organizacyjnej utworzono dwa lub więcej stanowiska zastępcy dyrektora, dyrektor jednemu z zastępców powierza swoje obowiązki na czas nieobecności. W komórkach organizacyjnych, w których nie utworzono stanowiska zastępcy dyrektora, dyrektor powierza zastępstwo wyznaczonemu naczelnikowi wydziału, a w komórkach bezwydziałowych wyznaczonemu pracownikowi, zawiadamiając o tym nadzorującego albo wykonującego wobec komórki organizacyjnej czynności kierownictwa, odpowiednio Ministra, Sekretarza Stanu albo Podsekretarza Stanu oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
5. Zastępca dyrektora kieruje realizacją zadań komórki organizacyjnej w zakresie ustalonym przez dyrektora.
6. Naczelnik wydziału kieruje bezpośrednio wydziałem, zgodnie z regulaminem wewnętrznym danej komórki organizacyjnej.
7. W komórkach organizacyjnych o strukturze bezwydziałowej, w wypadkach wyodrębnienia zespołowych stanowisk do określonych spraw, Dyrektor Generalny Ministerstwa wyznacza pracownika kierującego takim zespołem, określając jego uprawnienia i zakres odpowiedzialności.
8. Pracownicy zatrudnieni na jednoosobowych, wyodrębnionych stanowiskach do określonych spraw podlegają bezpośrednio dyrektorowi lub zastępcy dyrektora.
§ 3.
1. Komórki organizacyjne Ministerstwa realizują, każda w zakresie swojego działania, zadania Ministra.
2. Komórki organizacyjne Ministerstwa uczestniczą w opracowywaniu, uzgadnianiu i opiniowaniu projektów aktów normatywnych w zakresie określonym w zarządzeniu Nr 9 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 marca 1999 r. w sprawie opracowywania, uzgadniania, wydawania i ogłaszania aktów normatywnych w resorcie spraw wewnętrznych i administracji.
3. Komórki organizacyjne Ministerstwa mogą wykonywać inne zadania niż określone w Regulaminie, na podstawie decyzji Ministra.
§ 4.
W skład komórek organizacyjnych Ministerstwa mogą wchodzić wydziały, zespoły oraz samodzielne stanowiska pracy określone w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych poszczególnych komórek organizacyjnych.
§ 5.
Komórki organizacyjne Ministerstwa w toku swojej działalności opracowują projekty dokumentów pozostających w zakresie właściwości Ministra, w tym aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych, aktów administracyjnych oraz umów.
§ 6.
1. Dokumenty sporządzane w komórkach organizacyjnych Ministerstwa przedkładane do podpisu:
1) Ministrowi – parafują Sekretarz Stanu, Podsekretarz Stanu lub Dyrektor Generalny Ministerstwa, sprawujący nadzór nad komórką organizacyjną, która sporządziła dokument oraz dyrektor lub zastępca dyrektora tej komórki organizacyjnej;
2) Sekretarzowi Stanu, Podsekretarzowi Stanu lub Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa – parafuje dyrektor lub zastępca dyrektora komórki organizacyjnej, która sporządziła dokument.
2. Tryb przedkładania Ministrowi do podpisu projektów aktów normatywnych oraz projektów stanowisk dotyczących projektów aktów normatywnych przekazanych Ministrowi do zaopiniowania lub uzgadniania, określa zarządzenie, o którym mowa w § 3 ust. 2.
3. Dyrektorzy oraz zastępcy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa podpisują decyzje administracyjne przygotowywane w kierowanych przez nich komórkach organizacyjnych w zakresie udzielonych im pełnomocnictw.
4. Dokumenty inne, niż wymienione w ust. 1, podpisują dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz kierownicy jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych, lub w zakresie przez nich określonym – ich zastępcy.
§ 7.
Pracownicy Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych mogą dokonywać określonych czynności cywilnoprawnych i faktycznych na podstawie pełnomocnictwa i upoważnienia udzielonego przez Ministra lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa – odpowiednio w zakresie ich właściwości.
§ 8.
1. Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi Ministerstwa rozstrzyga Dyrektor Generalny Ministerstwa.
2. Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi Ministerstwa a jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi, a także pomiędzy tymi jednostkami rozstrzyga Minister.
§ 9.
Do zakresu działania Gabinetu Politycznego Ministra należy:
1) zapewnienie politycznej obsługi Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu;
2) realizacja zadań, powierzonych przez Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu, dotyczących współdziałania z organami władzy ustawodawczej, administracji rządowej i samorządu terytorialnego, partii politycznych, związków zawodowych i organizacji społecznych, wynikających z ich funkcji politycznej;
3) realizacja zadań z zakresu polityki informacyjnej Rządu dotyczących działań należących do właściwości Ministra;
4) realizacja zadań w zakresie:
a) doradztwa oraz ekspertyz,
b) dokumentowania, analizowania i opiniowania istotnych procesów i wydarzeń społecznych, politycznych i ekonomicznych,
c) konsultacji dotyczących realizacji polityki określonych przez lub pozostających w kompetencji Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu.
§ 10.
Do zakresu działania Biura Ministra należy:
1) obsługa parlamentarna, rządowa i protokolarna Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu;
2) obsługa informacyjna i prasowa Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu oraz prowadzenie spraw wynikających z ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, z wyłączeniem spraw należących do właściwości innych komórek organizacyjnych Ministerstwa, a także spraw w zakresie komunikacji społecznej;
3) prowadzenie ewidencji rad, komisji, zespołów, do których składów osobowych zostali powołani pracownicy Ministerstwa;
4) prowadzenie spraw wynikających z rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 października 1999 r. w sprawie wzoru i trybu nadawania sztandaru jednostkom organizacyjnym Policji;
5) obsługa organizacyjna i biurowa Komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Ministrze Spraw Wewnętrznych i Administracji;
6) obsługa biurowa Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych i jego Zastępców;
7) prowadzenie spraw związanych z udziałem Ministra w posiedzeniach Kolegium do Spraw Służb Specjalnych;
8) zapewnienie obsługi sekretarskiej Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu oraz Szefa Gabinetu Politycznego Ministra.
§ 11.
Do zakresu działania Departamentu Administracji Publicznej należy:
1) prowadzenie spraw związanych:
a) z nadzorem nad działalnością wojewody na podstawie kryterium zgodności jego działania z prawem, a także pod względem rzetelności i gospodarności, w tym dokonywaniem okresowej oceny pracy wojewody,
b) z funkcjonowaniem zespolonej administracji rządowej w województwie, samorządu terytorialnego oraz regionalnych izb obrachunkowych,
c) ze zmianami podziału administracyjnego państwa oraz nazw jednostek administracyjnych i obiektów fizjograficznych,
d) ze sprawowaniem nadzoru przez Ministra nad Krajową Komisją Uwłaszczeniową,
e) z komunalizacją,
f) z wykonywaniem zadań wynikających z art. 10 ust. 2 i art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt;
2) przygotowywanie projektów rozstrzygnięć w ramach nadzoru Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów nad podmiotami, o których mowa w pkt 1 lit. b oraz projektów rozstrzygnięć sporów kompetencyjnych pomiędzy organami administracji publicznej;
3) koordynowanie i monitorowanie działań podejmowanych przez administrację rządową w ramach realizacji Strategii Antykorupcyjnej;
4) prowadzenie spraw wynikających z art. 10 i art. 19 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa;
5) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra zadań w zakresie zagospodarowania mienia przejętego od wojsk Federacji Rosyjskiej;
6) obsługa techniczno-organizacyjna:
a) Sekretariatu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego,
b) Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej,
c) Komisji Heraldycznej,
d) Komisji Nazw Miejscowości i Obiektów Fizjograficznych;
7) pomoc prawna w zakresie stosowania przepisów prawa związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej, w tym:
a) koordynacja procesu nabywania mienia przez jednostki samorządu terytorialnego,
b) przygotowywanie materiałów do uzgadniania statutów urzędów wojewódzkich i jednostek samorządu terytorialnego;
8) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra zadań w zakresie realizacji Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego;
9) prowadzenie spraw związanych z realizacją V priorytetu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki;
10) sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjną samorządowych kolegiów odwoławczych poprzez:
a) analizę rocznych informacji o działalności kolegium,
b) badanie zachowania trybu i wymogów wyłaniania kandydatów na prezesa kolegium,
c) badanie zachowania trybu i wymogów wyłaniania kandydatów na członków kolegium,
d) współdziałanie z Departamentem Kontroli, Skarg i Wniosków przy rozpatrywaniu skarg na działalność kolegiów;
11) prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa na potrzeby statutowe:
a) Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Trybunału Konstytucyjnego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego i innych sądów administracyjnych, Najwyższej Izby Kontroli, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Krajowego Biura Wyborczego, Państwowej Inspekcji Pracy, Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, ministerstw, urzędów centralnych i urzędów wojewódzkich,
b) Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, z wyłączeniem rejonów;
12) wydawanie zgód na najem, dzierżawę i użyczenie nieruchomości lub części nieruchomości oddanych w trwały zarząd ministerstwom, urzędom centralnym i urzędom wojewódzkim;
13) prowadzenie spraw związanych ze sprzedażą lub oddawaniem w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, dzierżawę lub najem nieruchomości Skarbu Państwa, na zasadzie wzajemności, przedstawicielstwom dyplomatycznym lub urzędom konsularnym obcych państw, a także innym przedstawicielstwom i instytucjom zrównanym z nimi w zakresie przywilejów i immunitetów na podstawie ustaw, umów międzynarodowych lub powszechnie obowiązujących zwyczajów międzynarodowych;
14) prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem przez Ministra nadzoru nad:
a) Głównym Geodetą Kraju,
b) Instytutem Geodezji i Kartografii w Warszawie.
§ 12.
Do zakresu działania Departamentu Bezpieczeństwa Publicznego należy:
1) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad wykonywaniem zadań z zakresu:
a) ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego, ochrony granicy państwowej i kontroli ruchu granicznego, a także zadań ochronnych, w tym dokonywanie sprawdzenia i oceny efektów działania Policji, Straży Granicznej i Biura Ochrony Rządu,
b) postępowania mandatowego w sprawach o wykroczenia,
c) działalności Lotnictwa Policji i lotnictwa Straży Granicznej oraz lotniska Warszawa-Babice w zakresie dotyczącym lotnictwa służb porządku publicznego,
d) przygotowywania i wdrażania programów profilaktycznych na rzecz bezpieczeństwa obywateli;
2) gromadzenie informacji, analizowanie i prognozowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zagrożenia terroryzmem i przestępczością zorganizowaną;
3) opracowywanie koncepcji przeciwdziałania zagrożeniom związanym z terroryzmem i przestępczością zorganizowaną oraz udział w przygotowywaniu programów w tym zakresie;
4) współpraca z samorządem terytorialnym, strażami gminnymi (miejskimi), organizacjami pozarządowymi i pożytku publicznego oraz innymi podmiotami działającymi na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego;
5) inicjowanie, opracowywanie i wdrażanie koncepcji ogólnokrajowych działań profilaktycznych służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek publiczny;
6) przygotowywanie programów, inicjatyw i rozwiązań z zakresu przeciwdziałania przestępczości i patologiom społecznym generującym przestępczość;
7) inicjowanie i organizowanie szkoleń i konferencji oraz przygotowywanie materiałów edukacyjnych poświęconych problematyce bezpieczeństwa obywateli, dbania o porządek publiczny oraz bezpieczeństwa granic kraju;
8) udział w organizowaniu współpracy z organami innych państw w zakresie bezpieczeństwa obywateli oraz dbania o porządek publiczny, a także w kwestii bezpieczeństwa granic kraju;
9) udział w koordynacji współpracy międzynarodowej w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego, przeciwdziałania zagrożeniom terrorystycznym oraz ochrony granicy państwowej i kontroli ruchu granicznego w zakresie uzgodnionym z Departamentem Unii Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej;
10) prowadzenie spraw związanych ze zlecaniem – jednostkom niezaliczonym do sektora finansów publicznych, prowadzącym działalność pożytku publicznego – zadań publicznych z zakresu bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym, zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – z wyłączeniem zadania określonego w § 19 pkt 5;
11) prowadzenie postępowań administracyjnych pozostających we właściwości Ministra dotyczących:
a) odwołań od decyzji i postanowień wojewodów wynikających z art. 13 ust. 1, art. 15 ust. 2 i art. 15a ust. 1 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych,
b) realizacji zadań wynikających z art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej,
c) realizacji zadań wynikających z art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. – Prawo pocztowe,
d) odwołań od decyzji i postanowień wojewodów w sprawie umorzenia, odroczenia lub rozłożenia na raty grzywien wynikających z mandatów karnych oraz postanowień wojewodów w sprawie zarzutów złożonych przez dłużników w postępowaniu egzekucyjnym,
e) odwołań od decyzji Komendanta Głównego Policji o odmowie przyznania pomocy finansowej na kształcenie dzieci policjantów, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą;
12) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Wyższą Szkołą Policji, w tym współpraca w zakresie identyfikacji czynników wpływających na poziom bezpieczeństwa w państwie;
13) prowadzenie spraw dotyczących udostępniania sądom i prokuraturom materiałów operacyjnych oraz zwalniania z obowiązku zachowania tajemnicy państwowej i służbowej w tym zakresie funkcjonariuszy i pracowników cywilnych pełniących służbę lub zatrudnionych w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
14) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad realizacją zadań z zakresu kultury fizycznej realizowanych w Policji, Straży Granicznej i Biurze Ochrony Rządu;
15) koordynacja działań w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego w związku z organizacją Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012;
16) prowadzenie spraw wynikających z:
a) ustawy z dnia 17 listopada 2006 r. o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa,
b) ustawy z dnia 12 września 2002 r. o normalizacji,
c) ustawy z dnia 12 stycznia 2007 r. o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007–2009”;
17) prowadzenie spraw dotyczących realizacji zadań finansowanych ze środków na działalność wspomagającą badania, a także związanych z realizacją projektów celowych oraz badawczych ze środków finansowanych z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na naukę, o których mowa w ustawie z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki;
18) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Instytutem Technologii Bezpieczeństwa „Moratex” w Łodzi.
§ 13.
Do zakresu działania Departamentu Budżetu należy:
1) wykonywanie funkcji dysponenta głównego części budżetu pozostających we właściwości Ministra, w tym również w odniesieniu do środków przeznaczonych na finansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej oraz środków pochodzących z innych źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, oraz sprawowanie merytorycznego nadzoru nad gospodarką finansową dysponentów drugiego i trzeciego stopnia podległych bezpośrednio dysponentowi głównemu;
2) opracowywanie:
a) projektów planów dochodów i wydatków budżetowych, układu wykonawczego budżetu oraz przedkładanie propozycji przeniesień wydatków w zakresie właściwych części budżetu państwa,
b) projektów aktów normatywnych i wystąpień do Rady Ministrów i Ministra Finansów o przyznanie dodatkowych środków budżetowych z rezerwy ogólnej i rezerw celowych;
3) sporządzanie w zakresie właściwości Ministra:
a) materiałów i informacji o projekcie i wykonaniu budżetu,
b) zbiorczych sprawozdań finansowych z realizacji dochodów i wydatków budżetowych oraz działalności pozabudżetowej;
4) inicjowanie i proponowanie rozwiązań systemowych i normatywnych z zakresu gospodarki finansowej, rachunkowości, zatrudnienia oraz wynagrodzeń i uposażeń;
5) rozpatrywanie spraw dotyczących przyznawania odszkodowań – z wyłączeniem spraw wynikających ze stosunku służby lub pracy;
6) przygotowywanie projektów decyzji w sprawach szkód w majątku resortu spraw wewnętrznych i administracji, należących do właściwości Ministra;
7) prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem i rozliczaniem dotacji udzielanych na zadania zlecone jednostkom nie zaliczonym i zaliczonym do sektora finansów publicznych.
§ 14.
Do zakresu działania Departamentu Centralnych Ewidencji Państwowych należy:
1) prowadzenie spraw związanych z przebudową i integracją rejestrów publicznych eksploatowanych w Departamencie – z wyłączeniem spraw powierzonych do realizacji Centrum Projektów Informatycznych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;
2) prowadzenie spraw związanych z budową, rozwojem i eksploatacją systemów teleinformatycznych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Centralnej Ewidencji Kierowców, w tym:
a) udostępnianie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Centralnej Ewidencji Kierowców,
b) aktualizacja i zapewnienie spójności zasobów informacyjnych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Centralnej Ewidencji Kierowców,
c) współpraca z podmiotami zobowiązanymi do przekazywania danych i informacji do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Centralnej Ewidencji Kierowców oraz z podmiotami uprawnionymi do otrzymywania tych danych i informacji,
d) opracowywanie metod pomiaru, monitorowanie oraz doskonalenie jakości przekazywania danych do lub z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Centralnej Ewidencji Kierowców,
e) wdrożenie i eksploatacja podsystemu Centralnej Ewidencji Pojazdów Specjalnych oraz współpraca z podmiotami uprawionymi w zakresie wdrożenia i eksploatacji systemów Centralnej Ewidencji Pojazdów – 764 oraz Centralnej Ewidencji Kierowców – 55;
3) wykonywanie zadań dysponenta Funduszu Celowego – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców oraz jego obsługa w zakresie wydatków dotyczących realizacji zadań związanych z budową, rozwojem i funkcjonowaniem Centralnej Ewidencji Pojazdów i Centralnej Ewidencji Kierowców, w tym współpraca z użytkownikami obu ewidencji w zakresie rozliczania opłaty ewidencyjnej;
4) prowadzenie:
a) zbioru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL) – jako zbioru referencyjnego,
b) ogólnokrajowej ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych,
c) centralnej ewidencji wydanych i unieważnionych dokumentów paszportowych;
5) prowadzenie spraw związanych z udostępnianiem danych ze zbioru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL) i ogólnokrajowej ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych, z wyłączeniem spraw powierzonych do realizacji Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, oraz centralnej ewidencji wydanych i unieważnionych dokumentów paszportowych – na podstawie wniosków zainteresowanych podmiotów;
6) prowadzenie spraw związanych z:
a) budową, rozwojem i eksploatacją systemów teleinformatycznych prowadzonych na potrzeby ewidencji ludności, ewidencji i wydawania dowodów osobistych oraz paszportów, ewidencji aktów stanu cywilnego – z wyłączeniem spraw powierzonych do realizacji Centrum Projektów Informatycznych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji,
b) przetwarzaniem danych osobowych – w tym pochodzących od innych administratorów – w celu porównania ich z danymi zawartymi w prowadzonych rejestrach publicznych,
c) nadzorem nad prawidłowością funkcjonowania rejestrów publicznych, prowadzonych z zastosowaniem systemów teleinformatycznych, dotyczących ewidencji ludności, dowodów osobistych, paszportów i aktów stanu cywilnego w gminach i organach administracji rządowej w województwie;
7) prowadzenie spraw dotyczących przetwarzania danych w związku z realizacją:
a) ustawy z dnia 6 marca 1997 r. o zrekompensowaniu okresowego niepodwyższania płac w sferze budżetowej oraz utraty niektórych wzrostów lub dodatków do emerytur i rent,
b) ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej, w zakresie rejestrów publicznych eksploatowanych w Departamencie;
8) prowadzenie spraw dotyczących przetwarzania zbiorów danych powierzonych Ministrowi przez innych administratorów;
9) prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie dotyczącym Centralnej Ewidencji Pojazdów i Centralnej Ewidencji Kierowców;
10) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§ 15.
Do zakresu działania Departamentu Informatyzacji należy:
1) prowadzenie spraw wynikających z ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne związanych z informatyzacją administracji publicznej – w tym:
a) rekomendowanie strategicznych zadań państwa, standardów i wytycznych w zakresie informatyzacji administracji publicznej,
b) opiniowanie systemów teleinformatycznych wykorzystywanych przez podmioty publiczne pod kątem ich zgodności z minimalnymi wymaganiami dla systemów teleinformatycznych,
c) opiniowanie rejestrów publicznych wykorzystywanych przez podmioty publiczne pod kątem ich zgodności z minimalnymi wymaganiami dla rejestrów publicznych i wymianą dokumentów drogą elektroniczną,
d) gromadzenie i udostępnianie informacji o stanie informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne,
e) rozwój i eksploatacja Krajowej Ewidencji Systemów Teleinformatycznych i Rejestrów Publicznych,
f) prowadzenie ewidencji wydanych świadectw kwalifikacji kontrolerów systemów informatycznych,
g) koordynowanie postępowań kontrolnych prowadzonych przez wyznaczonych przez Ministra kontrolerów systemów informatycznych,
h) obsługa Komisji Egzaminacyjnej powołanej do przeprowadzenia egzaminu na kontrolerów systemów informatycznych;
2) prowadzenie spraw związanych z finansowaniem inwestycji w dziedzinie informatyzacji administracji publicznej i rozwoju społeczeństwa informacyjnego ze środków zewnętrznych;
3) prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem projektów aktów prawnych dotyczących podpisu elektronicznego;
4) przygotowanie dokumentów strategicznych w zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce oraz prowadzenie spraw z tym związanych;
5) realizacja zadań Instytucji Pośredniczącej I stopnia dla 7 i 8 osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka;
6) prowadzenie spraw związanych z zastosowaniem technologii informatycznych w zakresie społeczeństwa informacyjnego;
7) prowadzenie spraw związanych z dofinansowaniem przedsięwzięć informatycznych przygotowywanych lub realizowanych przez podmioty publiczne;
8) współpraca międzynarodowa w zakresie informatyzacji administracji i zastosowania technologii informatycznych w zakresie społeczeństwa informacyjnego;
9) prowadzenie sekretariatu i obsługa posiedzeń Komitetu Rady Ministrów do Spraw Informatyzacji i Łączności;
10) organizowanie i obsługa posiedzeń Rady Informatyzacji;
11) obsługa administracyjno-biurowa i techniczna zespołów będących organami pomocniczymi ministra właściwego do spraw informatyzacji;
12) prowadzenie spraw związanych z redagowaniem strony głównej Biuletynu Informacji Publicznej;
13) prowadzenie spraw związanych z podległością wobec Ministra Centrum Projektów Informatycznych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§ 16.
Do zakresu działania Departamentu Infrastruktury Teleinformatycznej należy:
1) prowadzenie spraw związanych z:
a) utrzymaniem trwałości infrastruktury teleinformatycznej systemów informatycznych i ewidencji eksploatowanych w Departamencie Infrastruktury Teleinformatycznej oraz budowanych i rozwijanych przez Departament Centralnych Ewidencji Państwowych, Departament Informatyzacji i Centrum Projektów Informatycznych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa i efektywności przetwarzania i udostępniania danych,
b) nadzorem i utrzymaniem sieci teleinformatycznych Ministerstwa wykorzystywanych przez wybrane podmioty administracji państwowej w celu umożliwienia dostępu do rejestrów państwowych oraz realizacji usług teletransmisyjnych innych systemów informatycznych ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa przesyłania danych,
c) planowaniem, nadzorem i koordynacją budowy infrastruktury rozległych systemów i sieci teleinformatycznych realizowanych przez Ministerstwo oraz organy i jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane,
d) planowaniem, rozwojem i koordynacją resortowych sieci telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych,
e) wykonywaniem zadań dysponenta systemów łączności rządowej będących w kompetencji Ministra, wydzielonej dla potrzeb administracji rządowej,
f) realizacją zadań związanych z nadzorem i utrzymaniem polskiej Domeny Lokalnej sieci TESTA i węzła telekomunikacyjnego dla komórek organizacyjnych Ministerstwa wraz z nadzorem i koordynacją w zakresie sieci wydzielonych TESTA SIS/VIS,
g) sprawowaniem nadzoru i utrzymaniem infrastruktury klucza publicznego PKI Ministerstwa oraz koordynacją realizacji zadań związanych z podpisem elektronicznym w Ministerstwie – w zakresie eksploatacyjnym;
2) prowadzenie prac związanych z:
a) budową oraz wdrożeniem infrastruktury systemu łączności specjalnej dla potrzeb służb bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz służb ratownictwa,
b) koordynacją w zakresie zapewnienia łączności dla całodobowej służby dyżurnej Ministerstwa dla wymiany informacji z naczelnymi i centralnymi organami administracji rządowej oraz organami i jednostkami podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi, w tym ustalaniem standardów technicznych,
c) organizacją i koordynacją w zakresie bezpieczeństwa państwa, w tym obronności, w odniesieniu do sieci i systemów teleinformatycznych budowanych i eksploatowanych dla potrzeb Ministra oraz nadzór nad realizacją zadań związanych z organizacją łączności na potrzeby stanowisk kierowania dla kierowniczych organów państwa,
d) koordynacją zadań związanych z implementacją Dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników w zakresie europejskiego numeru alarmowego 112;
3) określanie warunków i zasad organizacji łączności radiokomunikacyjnej dla potrzeb współdziałania Ministerstwa oraz organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych oraz innych organów administracji rządowej;
4) gospodarowanie zasobami numeracji telekomunikacyjnej i częstotliwości radiowych przydzielonymi dla potrzeb Ministerstwa oraz organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych oraz innych organów administracji rządowej, z uwzględnieniem zakresu zarządzania kryzysowego i koordynacji zadań ratowniczych;
5) utworzenie, wdrożenie i utrzymanie systemu łączności niejawnej dla wszystkich podmiotów administracji rządowej i służb do szczebla wojewódzkiego, odpowiedzialnych za reagowanie w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa i porządku;
6) prowadzenie uzgodnień i określanie potrzeb niezbędnych dla sporządzania planów działań, o których mowa w art. 176 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne;
7) utrzymywanie w ciągłości funkcjonowania infrastruktury istotnych z punktu widzenia państwa systemów teleinformatycznych, pozostających we właściwości Ministra oraz łączności rządowej, a także przeciwdziałanie zagrożeniom wewnętrznym i zewnętrznym poprzez ochronę teleinformatycznej infrastruktury krytycznej tych systemów;
8) prowadzenie spraw związanych z:
a) opracowywaniem wzorów dokumentów, rozwojem i zastosowaniem technologii biometrycznych w dokumentach oraz rejestrach i systemach informatycznych,
b) koordynacją działań w zakresie projektowania, certyfikacji, bezpieczeństwa i kompatybilności dokumentów tożsamości, w tym prowadzenie notyfikacji międzynarodowej,
c) realizacją przedsięwzięć związanych z problematyką legalizacji, w tym implementacją i funkcjonowaniem systemów specjalnych w zakresie dokumentów;
9) koordynowanie działań związanych z utworzeniem komputerowego centrum zapasowego Ministerstwa.
§ 17.
Do zakresu działania Departamentu Kontroli, Skarg i Wniosków należy:
1) prowadzenie kontroli w komórkach organizacyjnych Ministerstwa, organach podległych lub nadzorowanych przez Ministra i urzędach obsługujących te organy oraz w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych, w tym prowadzenie kontroli przestrzegania procedur udzielania zamówień publicznych oraz kontrola udzielania, wykorzystania i rozliczania dotacji przekazanych z budżetu Ministra na zadania zlecone;
2) przeprowadzanie kontroli organizacji i warunków pracy samorządowych kolegiów odwoławczych;
3) badanie prawidłowości przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego w celu ustalenia okoliczności faktycznych i prawnych uzasadniających odwołanie prezesa samorządowego kolegium odwoławczego;
4) badanie prawidłowości przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego i postępowania dyscyplinarnego w celu ustalenia okoliczności faktycznych i prawnych uzasadniających ukaranie członka samorządowego kolegium odwoławczego;
5) koordynacja kontroli prowadzonych przez komórki właściwe w sprawach kontroli w organach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
6) analiza i ocena form kontroli prowadzonych przez organy i jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane;
7) prowadzenie spraw związanych:
a) z przyjmowaniem oraz rozpatrywaniem skarg i wniosków w Ministerstwie w zakresie właściwości Ministra, w tym z obsługą przyjęć obywateli przez Ministra lub innego przedstawiciela kierownictwa Ministerstwa,
b) z załatwianiem skarg i wniosków oraz koordynowaniem i nadzorem załatwiania skarg i wniosków przez komórki organizacyjne Ministerstwa oraz organy i jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane;
8) współpraca z organami kontroli upoważnionymi do przeprowadzania kontroli w Ministerstwie, w tym koordynowanie udzielania odpowiedzi i monitorowanie realizacji wniosków pokontrolnych;
9) koordynacja spraw kierowanych do Ministerstwa w związku z realizowaną działalnością lobbingową;
10) prowadzenie spraw w zakresie monitorowania rasizmu i ksenofobii oraz podejmowanie działań mających na celu przeciwdziałanie tym zjawiskom.
§ 18.
Do zakresu działania Departamentu Obywatelstwa i Repatriacji należy:
1) prowadzenie postępowań w sprawach o nadanie i wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego;
2) sprawowanie nadzoru nad postępowaniami o nabycie oraz stwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego;
3) prowadzenie postępowań z zakresu repatriacji;
4) sprawowanie nadzoru nad sprawami z zakresu uznania za osobę polskiego pochodzenia oraz uznaniem za repatrianta;
5) rozpatrywanie odwołań od decyzji wydanych na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji;
6) reprezentowanie Ministra przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym i Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawach z zakresu obywatelstwa i repatriacji;
7) prowadzenie centralnego rejestru danych o nabyciu i utracie obywatelstwa polskiego;
8) prowadzenie centralnego rejestru wniosków, decyzji i postanowień wydanych w sprawach określonych w ustawie z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji.
§ 19.
Do zakresu działania Departamentu Polityki Migracyjnej należy:
1) koordynowanie działań związanych z polityką migracyjną państwa oraz współpraca międzynarodowa w tym zakresie;
2) prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań w zakresie właściwości Ministra dotyczących przygotowywania i przedstawiania Radzie Ministrów założeń polityki migracyjnej państwa, w tym:
a) gromadzenie informacji i opracowywanie analiz sytuacji migracyjnej w kraju,
b) inicjowanie i współorganizowanie przedsięwzięć mających na celu upowszechnianie wiedzy na temat zagadnień dotyczących polityki migracyjnej państwa,
c) współdziałanie w tworzeniu i realizacji polityki integracyjnej wobec imigrantów,
d) inicjowanie, analizowanie i opiniowanie projektów aktów normatywnych oraz innych dokumentów dotyczących polityki migracyjnej państwa;
3) współpraca z instytucjami, organizacjami pozarządowymi i placówkami naukowo-badawczymi w kraju w zakresie polityki migracyjnej;
4) uczestnictwo w pracach krajowych i międzynarodowych instytucji zajmujących się analizą danych dotyczących migracji zagranicznych;
5) prowadzenie spraw związanych ze zlecaniem – jednostkom niezaliczonym do sektora finansów publicznych, prowadzącym działalność pożytku publicznego – zadań publicznych z zakresu bezpieczeństwa i porządku publicznego dotyczących problematyki handlu ludźmi, zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
6) obsługa merytoryczna i organizacyjno-techniczna Zespołu do Spraw Zwalczania i Zapobiegania Handlowi Ludźmi;
7) obsługa merytoryczna i organizacyjno-techniczna międzyresortowego Zespołu do Spraw Migracji;
8) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Szefem Urzędu do Spraw Cudzoziemców.
§ 20.
Do zakresu działania Departamentu Prawnego należy:
1) zapewnienie zgodności przygotowywanych w Ministerstwie projektów aktów prawnych z obowiązującym w Rzeczypospolitej Polskiej systemem prawnym oraz zasadami techniki prawodawczej, a także koordynowanie procesu ich uzgadniania;
2) koordynacja opracowywania projektów stanowisk:
a) Rządu wobec przekazanych Ministrowi przez Prezesa Rady Ministrów innych niż rządowe projektów aktów ustawodawczych,
b) Ministra wobec przekazanych Ministrowi do uzgodnienia projektów aktów normatywnych przygotowywanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej;
3) przygotowywanie dla kierownictwa Ministerstwa opinii oraz notatek dotyczących projektów aktów prawnych rozpatrywanych przez stały Komitet Rady Ministrów, Radę Ministrów oraz komisje sejmowe i senackie;
4) udział w posiedzeniach Komisji Prawniczej w Rządowym Centrum Legislacji;
5) nadzorowanie terminowości opracowywania projektów aktów prawnych pozostających we właściwości Ministra oraz stanowisk, o których mowa w pkt 2;
6) wykonywanie zadań z zakresu pomocy prawnej, w tym:
a) wykonywanie zastępstwa procesowego Ministra przed Trybunałem Konstytucyjnym, Sądem Najwyższym, Naczelnym Sądem Administracyjnym, sądami administracyjnymi i sądami powszechnymi oraz innymi organami, w sprawach niezastrzeżonych do właściwości komórek organizacyjnych posiadających własną obsługę prawną,
b) sporządzanie opinii prawnych i projektów stanowisk na polecenie Ministra i członków kierownictwa Ministerstwa,
c) sporządzanie opinii prawnych i udzielanie porad prawnych komórkom organizacyjnym Ministerstwa nieposiadającym własnej obsługi prawnej,
d) opiniowanie projektów stanowisk, innych niż wskazane w lit. c, komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych w sprawach, w których powstają zagadnienia prawne budzące poważne wątpliwości,
e) opiniowanie pod względem formalnoprawnym projektów umów cywilnoprawnych i porozumień, w szczególności w zakresie wynikającym z decyzji Nr 30 Dyrektora Generalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 marca 2006 r. w sprawie niektórych obowiązków związanych z wykonywaniem umów cywilnoprawnych w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji;
7) koordynowanie procesu uzgadniania i przygotowywanie projektów stanowisk Ministra wobec dokumentów w postępowaniach przed Trybunałem Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich i Sądem Pierwszej Instancji, pozostających w zakresie właściwości Ministra;
8) koordynowanie procesu udzielania przez Ministra upoważnień i pełnomocnictw, zgodnie z zarządzeniem Nr 3 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 lutego 2005 r. w sprawie trybu postępowania przy udzielaniu upoważnień i pełnomocnictw przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji;
9) koordynowanie procesu legislacyjnego dotyczącego zawierania umów międzynarodowych w zakresie należącym do właściwości Ministra;
10) prowadzenie spraw dotyczących ratyfikowania, zatwierdzania, wypowiadania i ogłaszania umów międzynarodowych, pozostających w zakresie właściwości Ministra;
11) koordynacja opracowywania projektów stanowisk Ministra wobec przekazanych Ministrowi do uzgodnienia projektów umów międzynarodowych i porozumień publicznoprawnych przygotowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej;
12) prowadzenie rejestru aktów normatywnych wydawanych przez Ministra oraz ewidencji pełnomocnictw i upoważnień Ministra, a także redakcja i dystrybucja Dziennika Urzędowego Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§ 21.
Do zakresu działania Departamentu Spraw Obywatelskich należy:
1) prowadzenie spraw związanych z:
a) nadzorem merytorycznym nad ewidencją ludności, rejestracją stanu cywilnego, zmianą imion i nazwisk oraz wydawaniem dowodów osobistych i paszportów,
b) wydawaniem paszportów w imieniu Ministra,
c) reprezentowaniem Ministra w postępowaniach przed wojewódzkim sądem administracyjnym oraz Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawach z zakresu ewidencji ludności i dowodów osobistych, rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imion i nazwisk, a także paszportów,
d) obsługą merytoryczną wniosków paszportowych przesyłanych z konsulatów Rzeczypospolitej Polskiej;
2) współpraca z Sekcją Polską Międzynarodowej Komisji Stanu Cywilnego;
3) prowadzenie spraw wynikających z art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych.
§ 22.
Do zakresu działania Departamentu Unii Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej należy:
1) prowadzenie spraw związanych:
a) ze współpracą z instytucjami Unii Europejskiej, w zakresie kompetencji Ministra, w tym koordynacją działań w zakresie opracowywania opinii lub stanowisk dotyczących dokumentów Unii Europejskiej,
b) z koordynacją bilateralnej współpracy oraz wielostronnej współpracy międzynarodowej pozostającej w kompetencji Ministra, z zastrzeżeniem § 12 pkt 9, § 15 pkt 8 i § 24 pkt 7,
c) z organizacją i koordynacją współpracy z zagranicą Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa oraz nadzorem nad kontaktami zagranicznymi podległych Ministrowi centralnych organów administracji rządowej, a także współdziałaniem w tym zakresie z wojewodami i jednostkami samorządu terytorialnego,
d) z udzielaniem informacji o zmianach w obszarze prawa Unii Europejskiej na potrzeby komórek organizacyjnych Ministerstwa przygotowujących wstępne opinie o zgodności opracowywanych przez nie projektów aktów normatywnych z prawem Unii Europejskiej,
e) z koordynacją i prowadzeniem działań, w związku z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, w zakresie obsługi środków:
– pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA),
– rezerw celowych dotyczących funduszy Unii Europejskiej, zagospodarowania granicy państwowej, współpracy transgranicznej pozostających w zakresie kompetencji Ministra, z wyłączeniem zadań określonych w § 11 pkt 9 i § 15 pkt 2,
f) z wykonywaniem przez Ministra zadań w zakresie współpracy północno-wschodnich województw Rzeczypospolitej Polskiej z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej oraz regionów Rzeczypospolitej Polskiej z regionem Sankt Petersburga;
2) obsługa:
a) kontaktów zagranicznych Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa,
b) wynikająca z udziału Ministra w posiedzeniach Komitetu Europejskiego Rady Ministrów,
c) merytoryczna i organizacyjno-techniczna:
– Zespołu do Spraw Zagospodarowania Granicy Państwowej,
– komisji i rad międzyrządowych do spraw współpracy transgranicznej i międzyregionalnej,
– Międzyresortowego Zespołu do Spraw Funduszu Schengen, Norweskiego Mechanizmu Finansowego, Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców, Funduszu Granic Zewnętrznych oraz Funduszu Powrotu Imigrantów,
d) w zakresie tłumaczeń dla Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa, a także komórek organizacyjnych Ministerstwa.
§ 23.
Do zakresu działania Departamentu Wyznań Religijnych oraz Mniejszości Narodowych i Etnicznych należy:
1) prowadzenie spraw:
a) z zakresu stosunków między Państwem a kościołami i związkami wyznaniowymi,
b) Funduszu Kościelnego oraz współdziałanie z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w sprawach ubezpieczeń duchownych,
c) rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych,
d) mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego,
e) Urzędowego Rejestru Gmin, w których używany jest język pomocniczy,
f) Rejestru gmin, na których obszarze używane są nazwy w języku mniejszości;
2) obsługa organizacyjno-techniczna:
a) komisji do spraw zwrotu mienia Kościoła Katolickiego oraz innych kościołów i związków wyznaniowych,
b) Komisji Wspólnej Przedstawicieli Rządu i Episkopatu Polski oraz wspólnych komisji Rządu i władz innych kościołów i związków wyznaniowych,
c) Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych;
3) zastępstwo procesowe Ministra przed sądami administracyjnymi w sprawach wykorzystania dotacji celowych przez mniejszości narodowe i etniczne.
§ 24.
Do zakresu działania Departamentu Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych należy:
1) prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań w zakresie właściwości Ministra dotyczących:
a) zarządzania kryzysowego i planowania cywilnego na potrzeby bezpieczeństwa powszechnego,
b) nadzoru nad Państwową Strażą Pożarną i nad funkcjonowaniem krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego,
c) nadzoru nad ratownictwem górskim i wodnym,
d) ochrony ludności i obrony cywilnej,
e) ochrony infrastruktury krytycznej,
f) usuwania skutków ataków terrorystycznych i innych zagrożeń asymetrycznych,
g) koordynacji realizacji zadań wynikających z zobowiązań sojuszniczych, ratyfikowanych umów i konwencji międzynarodowych w zakresie zarządzania kryzysowego, planowania cywilnego, ochrony infrastruktury krytycznej, ochrony ludności i obrony cywilnej oraz ratownictwa,
h) koordynacji planowania i przeprowadzania ćwiczeń krajowych i międzynarodowych w zakresie zarządzania kryzysowego, planowania cywilnego, ochrony infrastruktury krytycznej, ochrony ludności i obrony cywilnej oraz ratownictwa;
2) przygotowywanie analiz, opinii, wniosków, propozycji rozwiązań systemowych oraz innych niezbędnych dokumentów na potrzeby Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, Rządowego Centrum Bezpieczeństwa oraz Zespołu Zarządzania Kryzysowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;
3) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Centrum Naukowo-Badawczym Ochrony Przeciwpożarowej im. J. Tuliszkowskiego oraz nad Szkołą Główną Służby Pożarniczej;
4) prowadzenie spraw związanych z nadzorem nad działalnością organizacji pożytku publicznego działających w zakresie ratownictwa i ochrony ludności, dotyczącym realizacji zleconych zadań publicznych oraz prawidłowości korzystania z uprawnień określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
5) prowadzenie spraw związanych z legalizacją dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie dokumentacji przebiegu studiów;
6) prowadzenie spraw związanych z uznawaniem obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym kwalifikacji do wykonywania zawodu inżyniera pożarnictwa, technika pożarnictwa lub strażaka;
7) koordynacja współpracy międzynarodowej w zakresie obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego, planowania cywilnego, ochrony infrastruktury krytycznej, ochrony ludności i obrony cywilnej oraz ratownictwa;
8) prowadzenie spraw związanych:
a) z gospodarowaniem rezerwami gospodarczymi i koordynacją problematyki Programu Mobilizacji Gospodarki w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych,
b) z nadzorem Ministra nad przygotowywaniem i przeprowadzaniem rejestracji przedpoborowych oraz poboru na terytorium państwa, w tym przygotowywaniem projektów decyzji Ministra jako organu II instancji w sprawach orzekania o zdolności poborowych do czynnej służby wojskowej oraz uznawania poborowych za sprawujących bezpośrednią opiekę nad członkiem rodziny,
c) z wykonywaniem świadczeń na rzecz obrony państwa i akcji kurierskiej, w zakresie właściwości Ministra,
d) z wykonywaniem zadań określonych dla Ministra w przepisach dotyczących terenów zamkniętych niezbędnych na cele obronności i bezpieczeństwa państwa, a także obiektów szczególnie ważnych dla obronności i bezpieczeństwa państwa oraz ich szczególnej ochrony,
e) z udzielaniem zgody na służbę w obcym wojsku,
f) z reklamowaniem pracowników Ministerstwa od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
g) ze służbą poborowych w formacjach uzbrojonych niewchodzących w skład Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
9) koordynowanie i nadzór nad realizacją zadań Ministerstwa oraz organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych związanych z:
a) osiąganiem gotowości obronnej państwa,
b) planowaniem i programowaniem obronnym, przygotowaniami obronnymi w zakresie spraw organizacyjno-mobilizacyjnych, militaryzacji, przygotowania zasobów rezerw osobowych i zabezpieczenia logistycznego, a także sprawozdawczości o gotowości do wykonywania zadań czasu „W”,
c) przygotowywaniem i zabezpieczaniem funkcjonowania stanowisk kierowania dla kierowniczych organów państwa na czas zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny,
d) realizacją zadań Ministra wynikających z zobowiązań międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie kontroli uzbrojenia, rozbrojenia i broni chemicznej, udziału resortu spraw wewnętrznych i administracji w realizacji wsparcia państwa gospodarza (HNS), Celów Sił Zbrojnych NATO i Wymagań Długoterminowych oraz pobytu wojsk obcych na terytorium kraju;
10) rozpatrywanie odwołań od decyzji wojewodów w sprawach umieszczenia w ewidencji obszarów, obiektów i urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie przez specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne lub odpowiednie zabezpieczenie techniczne, wydanych na podstawie art. 5 ust. 6 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia;
11) zapewnienie całodobowego dyżuru w celu zabezpieczenia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego oraz całodobowej łączności z organami i jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi;
12) opracowywanie analiz i dokonywanie oceny możliwości wystąpienia zagrożeń lub ich rozwoju oraz gromadzenie informacji o zagrożeniach;
13) informowanie Kierownictwa Ministerstwa oraz dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa o istotnych wydarzeniach z zakresu bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego;
14) współdziałanie z Rządowym Centrum Bezpieczeństwa i centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej.
§ 25.
Do zakresu działania Departamentu Zdrowia należy:
1) prowadzenie spraw związanych z nadzorem założycielskim Ministra nad samodzielnymi publicznymi zakładami opieki zdrowotnej, w tym:
a) związanych z nadawaniem, zmianą i uchylaniem statutów oraz zatwierdzaniem regulaminów organizacyjnych zakładów opieki zdrowotnej,
b) przeprowadzaniem kontroli i oceny działalności zakładów opieki zdrowotnej, w szczególności w zakresie:
– realizacji zadań statutowych,
– prawidłowości gospodarowania mieniem,
– gospodarki finansowej,
c) związanych z funkcjonowaniem rad społecznych działających przy zakładach opieki zdrowotnej,
d) dotyczących postępowań konkursowych na stanowiska: ordynatora, naczelnej pielęgniarki, przełożonej pielęgniarek oraz pielęgniarki oddziałowej w zakładach opieki zdrowotnej,
e) związanych z przyjmowaniem i rozpatrywaniem skarg na działalność zakładów opieki zdrowotnej;
2) wykonywanie zadań z zakresu medycyny pracy, programów zdrowotnych i promocji zdrowia, których realizacja należy do Ministra;
3) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Państwową Inspekcją Sanitarną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;
4) organizacja zintegrowanego ratownictwa medycznego i służby krwi w zakładach opieki zdrowotnej Ministerstwa;
5) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych osobom uprawnionym na podstawie ustawy z dnia 31 lipca 1981 r. o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe;
6) prowadzenie spraw związanych z uzgadnianiem kandydatów na członka Rady Narodowego Funduszu Zdrowia oraz kandydatów na stanowiska kierowników komórek organizacyjnych do spraw służb mundurowych w centrali i oddziałach wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia;
7) sprawowanie nadzoru nad merytoryczną działalnością komisji lekarskich podległych Ministrowi;
8) prowadzenie spraw dotyczących kształcenia podyplomowego i doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów zatrudnionych w zakładach opieki zdrowotnej Ministerstwa;
9) gromadzenie i opracowywanie danych statystycznych dotyczących działalności zakładów opieki zdrowotnej Ministerstwa.
§ 26.
Do zakresu działania Departamentu Zezwoleń i Koncesji należy:
1) prowadzenie spraw związanych:
a) z udzielaniem koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia, a także wytwarzania i obrotu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym,
b) z udzielaniem zezwoleń na:
– nabywanie nieruchomości, akcji lub objęcie udziałów w spółce handlowej z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – przez cudzoziemców,
– uprzywilejowanie w ruchu drogowym pojazdów samochodowych w zakresie określonym w przepisach ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym,
c) z badaniem legalności nabycia lub objęcia przez cudzoziemców nieruchomości, udziałów i akcji,
d) z wykonywaniem zadań Ministra określonych w art. 44 i art. 45 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach,
e) z postępowaniami administracyjnymi w sprawach stwierdzenia nieważności decyzji dotyczących rozwiązania i likwidacji stowarzyszeń, wydanych przez organy administracji państwowej na podstawie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 października 1932 r. – Prawo o stowarzyszeniach,
f) ze zbiórkami publicznymi w zakresie określonym ustawą z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych,
g) z fundacjami, dla których Minister jest ministrem właściwym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach,
h) z rejestracją działalności gospodarczej w zakresie usług detektywistycznych oraz z rejestrem detektywów,
i) z uznawaniem obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, kwalifikacji do wykonywania zawodu detektywa, pracownika ochrony fizycznej oraz pracownika zabezpieczenia technicznego;
2) prowadzenie rejestrów nieruchomości, udziałów i akcji nabytych lub objętych przez cudzoziemców;
3) kontrola działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia, wytwarzania i obrotu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym i policyjnym, a także usług detektywistycznych;
4) wydawanie opinii w sprawach zezwoleń na obrót z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa;
5) wydawanie lub poświadczanie odpowiednio uprzednich zgód przewozowych na wwóz na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej broni i amunicji z państw członkowskich Unii Europejskiej lub państwa trzeciego traktowanego na równi z tymi państwami na podstawie umowy Rady Unii Europejskiej z państwami trzecimi w sprawie włączenia tych państw we wprowadzenie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen oraz zgód przewozowych na wywóz tych wyrobów z Rzeczypospolitej Polskiej do tych państw;
6) opiniowanie przedsiębiorców polskich ubiegających się o udział w realizacji inwestycji NATO, w kraju i na obszarze pozostałych państw członkowskich Paktu Północnoatlantyckiego;
7) udział w komisjach prowadzących egzaminy na licencje detektywa;
8) rozpatrywanie odwołań od decyzji w sprawach używania mundurów zagranicznych, wydanych na podstawie ustawy z dnia 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach;
9) koordynowanie działań w zakresie realizacji obowiązku przekazywania ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego informacji o decyzjach podjętych w sprawach uznania kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych pozostających we właściwości Departamentu Zezwoleń i Koncesji oraz Departamentu Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych.
§ 27.
Do zakresu działania Biura Administracyjno-Finansowego należy:
1) prowadzenie spraw związanych z planowaniem rzeczowym i finansowym przedsięwzięć inwestycyjnych jednostek organizacyjnych resortu spraw wewnętrznych i administracji oraz sprawowanie nadzoru nad tymi przedsięwzięciami – z wyłączeniem zadania określonego w § 12 pkt 16 lit. c;
2) prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem nieruchomościami pozostającymi w trwałym zarządzie Ministerstwa lub organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
3) nadzór nad prowadzeniem spraw z zakresu gospodarowania i utrzymywania obiektów Ministerstwa;
4) koordynacja i prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem Agencji Mienia Wojskowego zbędnego mienia ruchomego oraz nieruchomości Skarbu Państwa, będących odpowiednio w posiadaniu lub w trwałym zarządzie organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
5) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem zamówień publicznych w Ministerstwie;
6) wykonywanie zadań Ministerstwa, jako państwowej jednostki budżetowej realizującej zadania dysponenta budżetu państwa trzeciego stopnia, w tym w szczególności:
a) opracowywanie projektów planów dochodów i wydatków budżetu Ministerstwa oraz przygotowywanie wniosków dotyczących przesunięcia środków w planie wydatków,
b) bieżące sprawowanie nadzoru nad prawidłowym wykonywaniem planu dochodów i wydatków przez komórki organizacyjne Ministerstwa,
c) dokonywanie wydatków, rozliczeń podatków i składek, a także prowadzenie bieżącej ewidencji księgowej,
d) sporządzanie sprawozdań finansowych z realizacji dochodów i wydatków budżetowych oraz z działalności pozabudżetowej Ministerstwa;
7) obsługa administracyjna oraz techniczna w zakresie łączności i informatyki komórek organizacyjnych Ministerstwa, a w szczególności prowadzenie:
a) zakupów sprzętu łączności i informatycznego na potrzeby komórek organizacyjnych Ministerstwa,
b) spraw wdrożeniowych, modernizacyjnych i serwisowych z zakresu teleinformatyki i telekomunikacji;
8) prowadzenie ewidencji i inwentaryzacji użytkowanego w komórkach organizacyjnych Ministerstwa mienia Ministerstwa oraz innych jednostek organizacyjnych i instytucji;
9) prowadzenie gospodarki rzeczowymi składnikami majątkowymi, pozostającymi w zarządzie Ministerstwa;
10) koordynacja, nadzór oraz prowadzenie spraw związanych z gospodarką mieszkaniową;
11) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Zarządem Zasobów Mieszkaniowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;
12) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Dyrektora Generalnego Ministerstwa nad gospodarstwem pomocniczym – Zakładem Obsługi Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§ 28.
Do zakresu działania Biura Kadr, Szkolenia, Organizacji i Audytu Wewnętrznego należy:
1) przygotowywanie wniosków do Prezesa Rady Ministrów dotyczących powoływania i odwoływania wojewodów oraz centralnych organów administracji rządowej podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
2) prowadzenie spraw wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych, w tym związanych z:
a) powoływaniem i odwoływaniem organów oraz kierowników jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych w zakresie jego kompetencji, a także dyrektorów departamentów lub biur Ministerstwa i ich zastępców w zakresie kompetencji Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
b) udzielaniem urlopu bezpłatnego członkom korpusu służby cywilnej powołanym na stanowiska, o których mowa w art. 4 ustawy o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych, na czas ich powołania;
3) wykonywanie czynności związanych ze stosunkiem pracy lub służby wobec organów administracji rządowej oraz kierowników i zastępców kierowników jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
4) prowadzenie spraw dotyczących realizacji ustawowych kompetencji dyrektora generalnego urzędu, w tym w szczególności związanych:
a) z problematyką regulaminów organizacyjnych i etatów komórek organizacyjnych Ministerstwa,
b) z opracowywaniem założeń polityki kadrowej w Ministerstwie,
c) z bieżącą obsługą kadrową członków korpusu służby cywilnej oraz innych pracowników Ministerstwa,
d) z prowadzeniem otwartego, konkurencyjnego i transparentnego naboru do korpusu służby cywilnej,
e) z organizowaniem służby przygotowawczej w Ministerstwie,
f) ze szkoleniem i rozwojem zawodowym członków korpusu służby cywilnej oraz innych pracowników Ministerstwa,
g) z kontrolą warunków pracy, a także przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w Ministerstwie,
h) z obsługą socjalną pracowników Ministerstwa,
i) z wykonywaniem nadzoru nad komórkami organizacyjnymi Ministerstwa w zakresie prawidłowej realizacji zadań, z wyjątkiem komórek bezpośrednio nadzorowanych przez Ministra;
5) prowadzenie spraw z zakresu audytu wewnętrznego w Ministerstwie – zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych – przez audytora wewnętrznego podległego w zakresie swoich obowiązków Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa;
6) prowadzenie spraw związanych:
a) z wnioskami o nadanie orderów, odznaczeń państwowych i medali pracownikom i funkcjonariuszom Ministerstwa oraz organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych,
b) z mianowaniem na pierwszy stopień oficerski i na stopnie generalskie,
c) z pracą rzecznika dyscyplinarnego,
d) ze sprawozdawczością statystyczną oraz koordynacja prac w tym zakresie;
7) zastępstwo procesowe Ministra i Dyrektora Generalnego Ministerstwa przed sądami w sprawach wynikających ze stosunku pracy i służby;
8) przygotowywanie projektów decyzji kadrowych, w tym w postępowaniu odwoławczym dotyczącym funkcjonariuszy organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
9) prowadzenie:
a) Kancelarii Głównej Ministerstwa,
b) rejestru zarządzeń oraz decyzji Dyrektora Generalnego Ministerstwa, a także ewidencji pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa,
c) rejestru decyzji Ministra w sprawach kadrowych dotyczących funkcjonariuszy z organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych,
d) ewidencji urlopów udzielanych wojewodom;
10) zapewnienie obsługi sekretarskiej Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
11) obsługa organizacyjno-techniczna Komisji Dyscyplinarnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;
12) współpraca z Szefem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w zakresie realizacji zadań służby cywilnej w Ministerstwie;
13) współpraca z instytucjami Unii Europejskiej w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi;
14) prowadzenie spraw związanych z obsługą systemu zarządzania jakością ISO 9001:2001.
§ 29.
Do zakresu działania Biura do Spraw Usuwania Skutków Klęsk Żywiołowych należy:
1) prowadzenie spraw związanych z inicjowaniem, programowaniem i koordynowaniem działań administracji rządowej w zakresie usuwania skutków powodzi, osuwisk ziemnych i innych klęsk żywiołowych, w tym:
a) analizowanie potrzeb w zakresie odbudowy i modernizacji obszarów dotkniętych klęskami żywiołowymi,
b) opracowywanie projektów programów dotyczących usuwania skutków klęsk żywiołowych oraz oszacowywania kosztów z tym związanych,
c) prowadzenie działań promocyjnych związanych z zapobieganiem skutkom klęsk żywiołowych;
2) obsługa finansowa działań administracji rządowej związanych z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych, w tym prowadzenie dokumentacji ponoszonych wydatków;
3) współpraca z organami administracji rządowej, organami administracji samorządowej oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1.
§ 30.
Do zakresu działania Biura Ochrony Informacji Niejawnych należy:
1) prowadzenie spraw związanych:
a) z realizacją zadań Ministra wynikających z przepisów ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych,
b) z ochroną informacji niejawnych w Ministerstwie, w szczególności z:
– administrowaniem systemami teleinformatycznymi klasy „TEMPEST”,
– prowadzeniem Punktu Łączności z NATO, w tym z nadzorem nad funkcjonowaniem systemów szyfrowych: poczty elektronicznej NATO, łączności telefonicznej NATO oraz łączności telekopiowej „BERYL”,
– współudziałem w przygotowywaniu projektów umów międzynarodowych w zakresie ochrony i wymiany informacji niejawnych,
c) ze zmianą klauzul tajności i udostępnianiem materiałów innych niż operacyjne,
d) z przygotowywaniem projektów decyzji Ministra dotyczących zwalniania z obowiązku zachowania tajemnicy państwowej i służbowej w sprawach innych niż operacyjne funkcjonariuszy i pracowników cywilnych pełniących służbę lub zatrudnionych w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
2) prowadzenie kancelarii tajnych:
a) Kancelarii Tajnej Krajowej i jej Oddziałów,
b) Kancelarii Tajnej NATO, UZE i UE;
3) kontrola i szkolenie pracowników Ministerstwa w zakresie przestrzegania przepisów ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych w komórkach organizacyjnych Ministerstwa;
4) zapewnienie realizacji zadań Ministra jako właściwego organu administracji rządowej w sprawach podległych archiwów wyodrębnionych w dziale sprawy wewnętrzne;
5) wykonywanie zadań archiwów zakładowych dla działów administracja publiczna, informatyzacja, a także wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne;
6) prowadzenie ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych w komórkach organizacyjnych Ministerstwa.
§ 31.
1. Przy Ministerstwie działa gospodarstwo pomocnicze – Zakład Obsługi Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
2. Bezpośredni nadzór nad gospodarstwem pomocniczym – Zakładem Obsługi Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji sprawuje Dyrektor Generalny Ministerstwa.
§ 32.
Zakres zadań i tryb działania jednostek badawczo-rozwojowych nadzorowanych przez Ministra określają przepisy ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych oraz nadane na ich podstawie statuty.
§ 33.
Wyższa Szkoła Policji oraz Szkoła Główna Służby Pożarniczej wykonują zadania związane z działalnością dydaktyczną oraz naukową na podstawie przepisów odrębnych, a w szczególności przepisów o szkolnictwie wyższym oraz nadanych statutów.
§ 34.
Biuro Ochrony Rządu wykonuje zadania w zakresie oraz w trybie określonym odrębnymi przepisami.
§ 35.
Władza Wdrażająca Programy Europejskie realizuje zadania w zakresie oraz w trybie określonym odrębnymi przepisami.
§ 36.
Państwowa Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wykonuje zadania w zakresie i trybie określonym odrębnymi przepisami.
§ 37.
Zarząd Zasobów Mieszkaniowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wykonuje zadania w zakresie i trybie określonym odrębnymi przepisami.
§ 38.
Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wykonuje zadania w zakresie i trybie określonym odrębnymi przepisami.
§ 39.
Centrum Projektów Informatycznych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wykonuje zadania w zakresie i trybie określonym odrębnymi przepisami.
- Data ogłoszenia: 2008-05-15
- Data wejścia w życie: 2008-03-31
- Data obowiązywania: 2010-12-21
- Dokument traci ważność: 2011-03-09
- ZARZĄDZENIE NR 61 MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 31 lipca 2008 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
- ZARZĄDZENIE NR 78 MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 29 października 2008 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
- ZARZĄDZENIE NR 90 MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 23 grudnia 2008 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
- ZARZĄDZENIE NR 7 MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 18 lutego 2009 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
- ZARZĄDZENIE NR 9 MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 13 marca 2009 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
- ZARZĄDZENIE NR 38 MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 12 października 2009 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
- ZARZĄDZENIE NR 51 MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 29 grudnia 2009 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego
- ZARZĄDZENIE NR 1 MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 27 stycznia 2010 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
- ZARZĄDZENIE NR 8 MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 15 marca 2010 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
- ZARZĄDZENIE NR 12 MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 7 czerwca 2010 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA