REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2013 poz. 118
ZARZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 13 lutego 2013 r.
w sprawie prowadzenia prac legislacyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1) opracowywania i uzgadniania projektów założeń projektów ustaw, projektów aktów normatywnych, wewnętrznych aktów prawnych, obwieszczeń i komunikatów Ministra Sprawiedliwości oraz innych aktów prawnych wydawanych przez Ministra Sprawiedliwości na podstawie ustawy;
2) publikowania projektów oraz dokumentów z nimi związanych na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, zwanego dalej „BIP RCL"
3) kierowania aktów prawnych do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej lub w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski" oraz ogłaszania aktów prawnych w Dzienniku Urzędowym Ministra Sprawiedliwości;
4) koordynacji prac legislacyjnych w Ministerstwie.
1) projekcie – należy przez to rozumieć odpowiednio projekt: założeń projektu ustawy, ustawy, rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości, Prezesa Rady Ministrów lub Rady Ministrów;
2) Kierownictwie – należy przez to rozumieć Ministra Sprawiedliwości, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu i Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
3) komórce legislacyjnej – należy przez to rozumieć Departament Prawa Karnego i Departament Prawa Cywilnego;
4) komórce merytorycznej – należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Ministerstwa właściwą w sprawach objętych projektowaną regulacją;
5) Komisji Kodyfikacyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Kodyfikacyjną Prawa Cywilnego i Komisję Kodyfikacyjną Prawa Karnego.
Rozdział 2
Przepisy wspólne dotyczące opracowania i uzgodnienia projektu
§ 4.
1) na polecenie członka Kierownictwa;
2) na wniosek komórki merytorycznej;
3) z inicjatywy własnej, w szczególności w przypadku konieczności wykonania upoważnienia ustawowego, orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, dokonania implementacji aktu prawnego Unii Europejskiej lub umowy międzynarodowej, realizacji wystąpienia Prokuratora Generalnego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Komisji Kodyfikacyjnej, jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanej albo rozstrzygnięcia właściwego komitetu Rady Ministrów i Rady Ministrów.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, komórka merytoryczna dołącza informacje i wyjaśnienia dotyczące przyczyn i potrzeby opracowania projektu, w tym propozycje rozwiązań, które planuje się zawrzeć w projekcie, oraz wstępne dane dotyczące przewidywanego odziaływania tych rozwiązań na interesariuszy.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, komórka legislacyjna przygotowuje informacje, wyjaśnienia i dane, o których mowa w ust. 2.
1) opinii na temat zgodności projektowanej regulacji z celami strategicznymi Ministra Sprawiedliwości;
2) propozycji metodologii opracowania oceny skutków regulacji lub testu regulacyjnego.
2. Po przedstawieniu przez Departament Strategii i Deregulacji opinii i propozycji, o których mowa w ust. 1, komórka legislacyjna może przekazać je komórce merytorycznej, o ile zachodzi potrzeba uzupełnienia danych, o których mowa w § 4 ust. 2, niezbędnych do opracowania oceny skutków regulacji lub testu regulacyjnego.
2. Wystąpienie, o którym mowa w ust. 1, przekazuje się Ministrowi Sprawiedliwości za pośrednictwem członka Kierownictwa właściwego w sprawach prac legislacyjnych prowadzonych w Ministerstwie, po uzyskaniu akceptacji pozostałych członków Kierownictwa.
3. Po uzyskaniu akceptacji członków Kierownictwa Departament Prawa Karnego:
1) zamieszcza odpowiedni wpis w wykazie prac legislacyjnych Ministra Sprawiedliwości – w przypadku projektu rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości;
2) przygotowuje wystąpienie Ministra Sprawiedliwości do Przewodniczącego Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu w sprawie wyrażenia zgody na zamieszczenie projektu w Wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów – w przypadku projektu założeń projektu ustawy, ustawy, rozporządzenia Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów.
2. Departament Strategii i Deregulacji przekazuje komórce legislacyjnej ocenę skutków regulacji, a w przypadku projektu założeń projektu ustawy – test regulacyjny.
2. Komórka legislacyjna określa termin na zgłaszanie uwag do projektu, który nie może być krótszy niż 7 dni. Termin ten może zostać skrócony decyzją członka Kierownictwa właściwego w sprawach prac legislacyjnych prowadzonych w Ministerstwie. Brak stanowiska w wyznaczonym terminie jest równoznaczny z uzgodnieniem projektu.
1) sporządza protokół rozbieżności, przekazuje go podmiotom, które brały udział w uzgodnieniach, i organizuje wewnątrzresortową konferencję uzgodnieniową, albo
2) przekazuje projekt wraz ze swoim stanowiskiem podmiotom, które brały udział w uzgodnieniach.
2. W konferencji, o której mowa w ust. 1 pkt 1:
1) są obowiązani uczestniczyć przedstawiciele podmiotów, które zgłosiły uwagi do projektu;
2) mogą uczestniczyć przedstawiciele podmiotów, które brały udział w uzgodnieniach wewnątrzresortowych, innych niż określone w pkt 1.
3. Konferencji przewodniczy dyrektor komórki legislacyjnej lub upoważniony przez niego pracownik.
2. Przed przekazaniem projektu do konsultacji społecznych komórka legislacyjna informuje o planowanym przekazaniu Szefa Gabinetu Politycznego Ministra, rzecznika prasowego Ministra Sprawiedliwości oraz wyznaczonego pracownika Biura Ministra.
1) przedstawienie stanowiska dotyczącego oceny skutków regulacji;
2) zbadanie zgodności projektu ustawy z założeniami – w przypadku projektu opracowanego na podstawie założeń.
2. Dyrektor komórki legislacyjnej podpisuje adnotację „Za zgodność pod względem prawnym i redakcyjnym", umieszczoną na ostatniej stronie projektu.
3. Przepis § 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
1) sporządza protokół rozbieżności i organizuje międzyresortową konferencję uzgodnieniową, albo
2) przekazuje projekt wraz ze stanowiskiem Ministra Sprawiedliwości podmiotom, które zgłosiły uwagi.
2. Komórka legislacyjna wskazuje komórkę merytoryczną, której przedstawiciele biorą udział w konferencji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, wraz z przedstawicielami tej komórki legislacyjnej, oraz przekazuje jej protokół rozbieżności. W uzasadnionych przypadkach protokół rozbieżności może zostać przekazany także innym podmiotom, o których mowa w § 10 ust. 1.
1) projekt kierowany do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych, a także kolejne wersje tego projektu;
2) pisma kierujące projekt do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych;
3) stanowiska podmiotów wyrażone w konsultacjach społecznych i uzgodnieniach międzyresortowych;
4) stanowiska Ministra Sprawiedliwości w sprawie uwag zgłoszonych w uzgodnieniach międzyresortowych;
5) dokumenty związane z działalnością lobbingową w procesie stanowienia prawa.
2. Komórka legislacyjna aktualizuje informacje zawarte w BIP RCL.
3. Komórka legislacyjna informuje wyznaczonych pracowników Biura Ministra o zamieszczeniu projektu na stronie BIP RCL, przekazując jednocześnie link do strony publikacji. Biuro Ministra niezwłocznie zamieszcza na stronie internetowej Ministerstwa link do strony BIP RCL, na której zamieszczono dany projekt.
Rozdział 3
Przepisy szczegółowe dotyczące opracowania i uzgodnienia projektu rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości
§ 24.
2. W Komisji Prawniczej biorą udział przedstawiciele komórki legislacyjnej oraz, w razie potrzeby, wskazanej przez nią komórki merytorycznej.
3. Po rozpatrzeniu projektu rozporządzenia przez Komisję Prawniczą komórka legislacyjna opracowuje projekt uwzględniający ustalenia Komisji i kieruje go do Rządowego Centrum Legislacji do akceptacji.
2. Po podpisaniu rozporządzenia przez Ministra Sprawiedliwości komórka legislacyjna dokonuje weryfikacji prawidłowości bezpiecznego podpisu elektronicznego, którym opatrzono ten akt.
3. W przypadku współuczestnictwa w wydaniu rozporządzenia komórka legislacyjna występuje do właściwej komórki organizacyjnej urzędu obsługującego organ współuczestniczący w wydaniu aktu z wnioskiem o przedłożenie projektu do podpisu właściwemu organowi.
2. Departament Prawa Cywilnego przekazuje Departamentowi Prawa Karnego rozporządzenie wraz z wnioskiem o skierowanie do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. Po przekazaniu rozporządzenia do ogłoszenia Departament Prawa Karnego informuje o tym Departament Prawa Cywilnego.
Rozdział 4
Przepisy szczegółowe dotyczące opracowania i uzgodnienia projektu ustawy, założeń projektu ustawy, rozporządzenia Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów, uchwały Rady Ministrów oraz zarządzenia Prezesa Rady Ministrów
§ 27.
2. W przypadku zgłoszenia uwag przed rozpatrzeniem projektu przez właściwy komitet Rady Ministrów komórka legislacyjna może przekazać uwagi komórce merytorycznej, w celu uzyskania jej stanowiska oraz wyznacza termin na przedstawienie tego stanowiska.
3. Biorąc pod uwagę stanowisko, o którym mowa w ust. 2, komórka legislacyjna przygotowuje wystąpienie członka Kierownictwa dotyczące uwag zgłoszonych do projektu.
4. W przypadku decyzji właściwego komitetu Rady Ministrów o modyfikacji projektu komórka legislacyjna przekazuje ustalenia komórce merytorycznej, w celu uzyskania jej stanowiska oraz wyznacza termin na przedstawienie tego stanowiska.
5. Biorąc pod uwagę stanowisko, o którym mowa w ust. 4, komórka legislacyjna opracowuje projekt uwzględniający ustalenia właściwego komitetu Rady Ministrów.
Rozdział 5
Opracowanie i uzgodnienie projektu wewnętrznego aktu prawnego, obwieszczenia i komunikatu Ministra Sprawiedliwości oraz innego aktu prawnego wydawanego przez Ministra Sprawiedliwości na podstawie ustawy
§ 30.
1) wewnętrznego aktu prawnego Ministra Sprawiedliwości;
2) obwieszczenia i komunikatu Ministra Sprawiedliwości oraz innego aktu prawnego wydawanego przez Ministra Sprawiedliwości na podstawie ustawy – prowadzi komórka merytoryczna, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Prace legislacyjne dotyczące projektu obwieszczenia w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego prowadzi komórka legislacyjna.
3. Projekt, o którym mowa w ust. 1, uzgadnia się z Departamentem Prawa Karnego lub Departamentem Prawa Cywilnego, a także komórkami organizacyjnymi Ministerstwa i jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanymi, z których zakresem zadań wiąże się projektowana regulacja.
4. Komórka legislacyjna przekazuje Ministrowi Sprawiedliwości do podpisu w wersji elektronicznej sporządzonej w formacie XML projekty aktów prawnych, o których mowa w ust. 1, podlegających ogłoszeniu.
5. Departament Prawa Karnego kieruje akt prawny, o którym mowa w ust. 4, do ogłoszenia w dzienniku urzędowym.
Rozdział 6
Koordynacja prac legislacyjnych
§ 32.
2. Departament Prawa Karnego na bieżąco aktualizuje harmonogram, o którym w ust. 1. Departament Prawa Cywilnego przekazuje niezwłocznie informacje służące aktualizacji tego harmonogramu, w tym na wniosek Departamentu Prawa Karnego.
3. Harmonogram, o którym mowa w ust. 1, podlega uzgodnieniu z Szefem Gabinetu Politycznego Ministra.
4. Harmonogram, o którym mowa w ust. 1, jest udostępniany komórkom organizacyjnym Ministerstwa.
Rozdział 7
Przepis końcowy
§ 35.
Minister Sprawiedliwości: Jarosław Gowin
- Data ogłoszenia: 2013-03-04
- Data wejścia w życie: 2013-02-13
- Data obowiązywania: 2014-02-25
- Dokument traci ważność: 2015-09-11
- ZARZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI z dnia 16 kwietnia 2013 r. zmieniające zarządzenie w sprawie prowadzenia prac legislacyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości
- ZARZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI z dnia 21 lutego 2014 r. zmieniające zarządzenie w sprawie prowadzenia prac legislacyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA