REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2023 poz. 36

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)

z dnia 15 maja 2023 r.

zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Zdrowia

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W załączniku do zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 17 listopada 2020 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Zdrowia (Dz. Urz. Min. Zdrow. poz. 98, z 2021 r. poz. 5 oraz z 2022 r. poz. 38 i 77) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 10 w ust. 2 po pkt 7 dodaje się pkt 7a w brzmieniu:

„7a) koordynowanie spraw dotyczących kontroli prowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli w obszarze objętym zakresem działania danej komórki organizacyjnej, w tym opracowywanie odpowiedzi na pytania Najwyższej Izby Kontroli kierowane w związku z przygotowywanymi lub prowadzonymi kontrolami oraz w sprawie aktualnego stanu realizacji wniosków pokontrolnych, we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi;”;

2) w § 20 w ust. 1 pkt 28 otrzymuje brzmienie:

„28) weryfikacja oraz przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, propozycji sporządzanej i przekazanej przez Departament Bezpieczeństwa, wysokości środków dla poszczególnych województw na finansowanie dyspozytorni medycznych oraz wsparcia psychologicznego dyspozytorów medycznych;”;

3) w § 22 w ust. 1 po pkt 15 dodaje się pkt 15a w brzmieniu:

„15a) prowadzenie spraw związanych z zawieraniem i rozliczaniem umów dotacji celowych na realizację zadań przez państwowe instytuty badawcze nadzorowane przez Ministra, we współpracy z komórkami organizacyjnymi;”;

4) § 23-25 otrzymują brzmienie:

„§ 23. Do podstawowych zadań Departamentu Lecznictwa należy:

1) realizacja zadań Ministra w zakresie nadzoru merytorycznego nad Narodowym Funduszem Zdrowia, wynikającego z ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2561, 2674 i 2770 oraz z 2023 r. poz. 605, 650 i 658), z wyłączeniem zadań, o których mowa w § 24 pkt 23, w szczególności:

a) badanie decyzji Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia oraz uchwał Rady Narodowego Funduszu Zdrowia i stwierdzanie ich nieważności w przypadku, gdy naruszają one prawo, prowadzą do niewłaściwego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej lub prowadzą do niezrównoważenia przychodów i kosztów Narodowego Funduszu Zdrowia,

b) badanie decyzji dyrektorów oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia oraz uchwał rad oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia,

c) prowadzenie rejestrów uchwał Rady Narodowego Funduszu Zdrowia, rad oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia, decyzji Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia oraz decyzji dyrektorów oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia, podlegających badaniu przez Ministra;

2) analizowanie i opiniowanie zmian w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia w sytuacjach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz analizowanie innych informacji dotyczących gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Zdrowia;

3) udział w sporządzaniu corocznych prognoz przychodów i kosztów Narodowego Funduszu Zdrowia;

4) prowadzenie spraw związanych z zatwierdzaniem, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia i jego zmian;

5) opiniowanie łącznego sprawozdania finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia i rocznego sprawozdania z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia;

6) prowadzenie spraw dotyczących skarg i wniosków świadczeniodawców odnoszących się do działalności Narodowego Funduszu Zdrowia wpływających do Ministra, w tym ich przyjmowanie i prowadzenie ewidencji oraz przygotowywanie na nie odpowiedzi;

7) współpraca z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych, urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw polityki społecznej, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w zakresie powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego;

8) prowadzenie spraw związanych z interpretacją i stosowaniem unijnych przepisów o koordynacji systemów zabezpieczania społecznego, w zakresie zdrowotnych świadczeń rzeczowych oraz przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/24/UE z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie stosowania praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej (Dz. Urz. UE. L 88 z 4.04.2011, str. 45, Dz. Urz. UE L 353 z 28.12.2013, str. 8 oraz Dz. Urz. UE L 458 z 22.12.2021, str. 1);

9) prowadzenie spraw związanych z rozliczaniem kosztów leczenia cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umów i porozumień międzynarodowych;

10) współpraca z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych i Komisją Nadzoru Finansowego w zakresie spraw dotyczących dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych;

11) realizacja zadania polegającego na koordynacji systemu Internal Market Information (IMI) w zakresie należącym do właściwości Ministra, w zakresie właściwości merytorycznej departamentu;

12) opracowywanie rozwiązań organizacyjnych określających funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia, w szczególności zasad funkcjonowania podmiotów leczniczych;

13) prowadzenie spraw związanych z wymaganiami dla pomieszczeń i urządzeń podmiotów wykonujących działalność leczniczą;

14) prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem podmiotów wykonujących działalność leczniczą, w tym medycznych laboratoriów diagnostycznych, w szczególności spraw związanych z rejestrem podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz systemem resortowych kodów identyfikacyjnych dla tych podmiotów i szczegółowymi zasadami ich nadawania;

15) prowadzenie spraw związanych z uzdrowiskami i lecznictwem uzdrowiskowym;

16) prowadzenie spraw związanych z wdrażaniem i funkcjonowaniem systemu jakości w medycznych laboratoriach diagnostycznych;

17) prowadzenie spraw w zakresie zakwalifikowania, usunięcia, zmiany poziomu lub sposobu finansowania, lub warunków realizacji świadczeń gwarantowanych;

18) prowadzenie spraw z zakresu taryfikacji świadczeń;

19) koordynowanie spraw związanych z przygotowaniem obwieszczeń w sprawie zaleceń postępowania diagnostyczno-leczniczego w zakresie świadczeń finansowanych ze środków publicznych, na podstawie dokumentów zaleceń przekazanych przez towarzystwa naukowe o zasięgu krajowym;

20) koordynowanie spraw związanych z przygotowaniem obwieszczeń w sprawie kluczowych zaleceń w zakresie diagnostyki onkologicznej i leczenia onkologicznego;

21) koordynowanie spraw związanych z przygotowaniem wskaźników oceny prowadzenia diagnostyki onkologicznej i leczenia onkologicznego rekomendowanych przez Krajową Radę Onkologiczną, w oparciu o zalecenia w zakresie diagnostyki i leczenia opracowane przez Krajowy Ośrodek Monitorujący;

22) prowadzenie spraw związanych z zarządzaniem jakością w ochronie zdrowia oraz z realizacją przepisów o akredytacji w ochronie zdrowia, w szczególności w zakresie przyznawania albo odmowy przyznania przez Ministra akredytacji oraz rozpatrywania sprzeciwów;

23) realizowanie, we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi, zadań związanych z realizacją Planu dla Chorób Rzadkich, w tym dotyczących zapewnienia dostępu do informacji, diagnostyki i opieki dla chorych na choroby rzadkie, z wyłączeniem zadań związanych z zapewnieniem dostępu do leków, wyrobów medycznych i środków specjalnego przeznaczenia żywieniowego stosowanych w chorobach rzadkich;

24) prowadzenie we współpracy z Centrum e-Zdrowia spraw związanych z Międzynarodową Statystyczną Klasyfikacją Chorób i Problemów Zdrowotnych oraz Międzynarodową Klasyfikacją Procedur Medycznych;

25) koordynowanie spraw dotyczących rejestrów medycznych, o których mowa w ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, w tym przygotowywanie analiz w zakresie potrzeb ich utworzenia oraz opracowywanie projektów aktów normatywnych, na mocy których są one tworzone;

26) prowadzenie spraw związanych z zawieraniem i rozliczaniem umów dotacji celowych na prowadzenie rejestrów medycznych;

27) prowadzenie, we współpracy z Centrum e-Zdrowia i Departamentem Analiz i Strategii, spraw dotyczących rejestrów medycznych, o których mowa w ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia;

28) prowadzenie spraw związanych z dokonywaniem interpretacji realizacji obowiązku stosowania przez podmioty lecznicze niebędące przedsiębiorcami minimalnych norm zatrudnienia personelu medycznego, ustalonych zgodnie z obwiązującymi przepisami;

29) realizacja lub współudział w realizacji zadań z obszaru organizacji systemu opieki onkologicznej, w tym związanych z opracowywaniem i zmianami programu wieloletniego z obszaru onkologii, z wyłączeniem spraw będących w kompetencjach innych komórek organizacyjnych;

30) obsługa administracyjna Krajowej Rady do spraw Onkologii i prowadzenie spraw dotyczących powoływania i odwoływania członków Rady;

31) prowadzenie spraw związanych z nadzorowaniem przez Ministra zadań z zakresu pobierania, przechowywania oraz przeszczepiania komórek, tkanek i narządów w Rzeczypospolitej Polskiej;

32) obsługa administracyjna Krajowej Rady Transplantacyjnej, w tym prowadzenie spraw dotyczących powoływania i odwoływania członków Rady;

33) realizacja lub współudział w realizacji zadań z obszaru organizacji systemu opieki transplantacyjnej, w tym związanych z opracowywaniem i zmianami programu wieloletniego dotyczącego obszaru transplantologii, z wyłączeniem spraw będących w kompetencjach innych komórek organizacyjnych;

34) prowadzenie spraw dotyczących nadawania oraz wręczania przez Ministra odznaki i legitymacji „Zasłużony dawca przeszczepu”;

35) prowadzenie spraw dotyczących organizacji i nadzoru Ministra nad publiczną służbą krwi, w tym związanych z opracowywaniem i zmianami programów dotyczących obszaru krwiodawstwa i krwiolecznictwa, z wyłączeniem spraw będących w kompetencjach innych komórek organizacyjnych;

36) realizacja lub współudział w realizacji zadań programu wieloletniego z obszaru chorób układu krążenia, w tym inicjowanie i procedowanie jego zmian;

37) współpraca z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi w sprawach dotyczących planowania środków budżetowych w zakresie programów i podziału na poszczególne zadania w programach wieloletnich z obszaru transplantologii, onkologii i chorób układu krążenia;

38) prowadzenie, we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi, spraw związanych z procedurą wyłaniania realizatorów programów wieloletnich z obszaru transplantologii, onkologii i chorób układu krążenia;

39) realizacja, zadań związanych z ewaluacją programów wieloletnich z obszaru transplantologii, onkologii i chorób układu krążenia, niebędących programami inwestycyjnymi;

40) występowanie z wnioskami o uruchomienie środków z rezerw celowych na realizację zadań programów wieloletnich z obszaru transplantologii, onkologii i chorób układu krążenia, w zakresie umów zawieranych przez Ministra na realizację zadań w trybie konkursowym i wnioskowym;

41) zawieranie i monitorowanie realizacji oraz rozliczanie umów na zadania wynikające z programów wieloletnich z obszaru transplantologii, onkologii i chorób układ krążenia, z wyłączeniem umów na zadania, będące w kompetencjach innych komórek organizacyjnych;

42) planowanie przeznaczenia środków w ramach realizacji umów, zawartych na programy wieloletnie z obszaru transplantologii, onkologii i chorób układu krążenia;

43) przyjmowanie i akceptacja efektów realizacji powstałych w wyniku realizacji umów, o których mowa w pkt 41;

44) obsługa Pełnomocnika Ministra Zdrowia do spraw Narodowego Programu Chorób Układu Krążenia na lata 2022-2032 w zakresie realizacji jego zadań, o których mowa w § 3 zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 27 stycznia 2022 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Ministra Zdrowia do spraw Narodowego Programu Chorób Układu Krążenia na lata 2022-2032 (Dz. Urz. Min. Zdrow. poz. 10);

45) realizacja reform w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;

46) realizowanie zadań w zakresie sprawowania przez Ministra nadzoru merytorycznego nad:

a) Bankiem Tkanek Oka w Warszawie,

b) Centralnym Ośrodkiem Badań Jakości w Diagnostyce Mikrobiologicznej w Warszawie,

c) Centralnym Ośrodkiem Badań Jakości w Diagnostyce Laboratoryjnej w Łodzi,

d) Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia w Krakowie,

e) Centrum Organizacyjno-Koordynacyjnym do Spraw Transplantacji „Poltransplant” w Warszawie,

f) Krajowym Centrum Bankowania Tkanek i Komórek w Warszawie,

g) Narodowym Centrum Krwi w Warszawie,

h) regionalnymi centrami krwiodawstwa i krwiolecznictwa.

§ 24. Do podstawowych zadań Departamentu Nadzoru i Kontroli należy:

1) sprawowanie w imieniu Ministra nadzoru formalnego polegającego na kontroli oraz nadzorze prawno-organizacyjnym funkcjonowania jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra, ich kadr kierowniczych i gospodarki mieniem, realizowanych w szczególności na podstawie przepisów o:

a) kontroli w administracji rządowej,

b) działalności leczniczej,

c) instytutach badawczych,

d) świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,

e) zasadach zarządzania mieniem państwowym;

2) koordynowanie i przeprowadzanie kontroli, w tym kontroli programów finansowanych ze środków europejskich oraz innych środków zagranicznych, z wyłączeniem kontroli dotyczących ochrony informacji niejawnych określonych właściwymi przepisami prawa oraz kontroli w zakresie wykonywania zadań obronnych, należących do właściwości Departamentu Bezpieczeństwa;

3) prowadzenie kontroli działalności i stanu majątkowego Narodowego Funduszu Zdrowia;

4) realizowanie prawa i obowiązku reprezentowania Skarbu Państwa przez Ministra w zakresie wyposażania jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra w nieruchomości, niezbędne do działalności oraz nadzór nad rozporządzaniem mieniem nieruchomym przez te jednostki;

5) prowadzenie spraw w zakresie zatwierdzania przez Ministra zasad - dotyczących zbycia aktywów trwałych, oddania ich w dzierżawę, najem, użytkowanie oraz użyczenie - określonych dla samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej przez podmiot tworzący, którym jest uczelnia medyczna w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej;

6) prowadzenie spraw dotyczących skarg i wniosków, w tym przyjmowanie i prowadzenie ewidencji skarg i wniosków oraz przygotowywanie na nie odpowiedzi, we współpracy z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa oraz jednostkami podległymi lub nadzorowanymi przez Ministra, z wyłączeniem spraw dotyczących skarg i wniosków świadczeniodawców odnoszących się do działalności Narodowego Funduszu Zdrowia wpływających do Ministra;

7) kontrola świadczeniodawców w zakresie realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz podmiotów, którym Narodowy Fundusz Zdrowia powierzył wykonywanie niektórych czynności w zakresie realizacji umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia oraz aptek w zakresie refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, a także nadzór nad realizacją wystąpień pokontrolnych;

8) wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji właściwej Instytucji w ramach poszczególnych programów finansowanych ze środków europejskich, w tym z polityki spójności, dla alokacji przeznaczonej na ochronę zdrowia, w zakresie przeprowadzania kontroli prawidłowości zawierania umów oraz realizacji projektów przez beneficjentów;

9) prowadzenie ewidencji fundacji, dla których organem właściwym ze względu na cele fundacji jest Minister, oraz realizacja innych zadań wynikających z przepisów o fundacjach;

10) prowadzenie spraw kadrowych kadr kierowniczych jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra w zakresie określonym właściwymi przepisami prawa;

11) koordynowanie spraw dotyczących:

a) wystąpień Najwyższej Izby Kontroli w zakresie wystąpień pokontrolnych, uchwał Kolegium Najwyższej Izby Kontroli oraz informacji o wynikach kontroli, we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi,

b) kontroli działalności Ministerstwa prowadzonych przez Instytucje Zarządzające, Instytucję Audytową, Komisję Europejską, Europejski Trybunał Obrachunkowy oraz Urząd Zamówień Publicznych;

12) analizowanie sytuacji finansowej podmiotów leczniczych niebędących przedsiębiorcami i instytutów badawczych nadzorowanych przez Ministra oraz podmiotów leczniczych prowadzonych w formie spółek kapitałowych z większościowym udziałem Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub uczelni medycznych;

13) analizowanie i ocena programów restrukturyzacyjnych i naprawczych podmiotów leczniczych nadzorowanych przez Ministra;

14) prowadzenie spraw w zakresie restrukturyzacji podmiotów leczniczych niebędących przedsiębiorcami oraz prowadzenie spraw związanych z kwestią pomocy publicznej finansowanej ze środków krajowych;

15) analiza sprawozdań finansowych jednostek nadzorowanych przez Ministra: instytutów badawczych, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, Agencji Badań Medycznych oraz Polskiego Laboratorium Antydopingowego, a także przedkładanie ich Ministrowi do zatwierdzenia;

16) przeprowadzanie wyboru podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych jednostek wymienionych w pkt 15;

17) prowadzenie spraw dotyczących powoływania przez Ministra kandydatów na członków komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych oraz odwoływania członków tych komisji przed upływem kadencji;

18) prowadzenie spraw dotyczących powoływania i odwoływania przez Ministra członków Rady Przejrzystości oraz członków Rady do spraw Taryfikacji, działających przy Prezesie Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji;

19) prowadzenie spraw dotyczących powoływania i odwoływania przez Ministra członków Rady Narodowego Funduszu Zdrowia;

20) prowadzenie spraw dotyczących wyłaniania kandydatów na przedstawicieli Ministra wchodzących w skład rad społecznych podmiotów leczniczych niebędących przedsiębiorcami utworzonych przez Ministra oraz rad społecznych podmiotów leczniczych niebędących przedsiębiorcami utworzonych przez uczelnie medyczne;

21) monitorowanie i koordynowanie prac w zakresie przeciwdziałania korupcji, efektywności stosowanych praktyk antykorupcyjnych oraz współpraca w tym zakresie z administracją rządową i organizacjami pozarządowymi;

22) koordynowanie oraz monitorowanie współpracy z Europejską Siecią do spraw Oszustw i Korupcji w Ochronie Zdrowia;

23) prowadzenie spraw związanych z nadzorem merytorycznym nad realizacją zadań Narodowego Funduszu Zdrowia w zakresie realizowania kontroli świadczeniodawców, aptek i kontroli refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych;

24) realizacja zadań w zakresie kontroli, audytu i monitoringu reform i inwestycji w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, za których realizację odpowiedzialny jest Minister;

25) realizacja reform w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, w zakresie właściwości merytorycznej departamentu;

26) realizowanie zadań wynikających ze sprawowania przez Ministra nadzoru merytorycznego nad:

a) Instytutem „Centrum Zdrowia Matki Polki” w Łodzi,

b) Instytutem Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie,

c) Instytutem Gruźlicy i Chorób Płuc w Warszawie,

d) Instytutem Hematologii i Transfuzjologii w Warszawie,

e) Instytutem Matki i Dziecka w Warszawie,

f) Instytutem Medycyny Pracy im. prof. dra med. Jerzego Nofera w Łodzi,

g) Instytutem Medycyny Wsi im. Witolda Chodźki w Lublinie,

h) Instytutem „Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka” w Warszawie,

i) Instytutem Psychiatrii i Neurologii w Warszawie,

j) Narodowym Instytutem Geriatrii, Reumatologii i Rehabilitacji im. prof. dr hab. med. Eleonory Reicher w Warszawie,

k) Narodowym Instytutem Kardiologii Stefana Kardynała Wyszyńskiego - Państwowym Instytutem Badawczym w Warszawie,

l) Narodowym Instytutem Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie - Państwowym Instytutem Badawczym w Warszawie,

m) Profilaktycznym Domem Zdrowia w Juracie,

n) Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej Centralnym Ośrodkiem Medycyny Sportowej w Warszawie

- z wyłączeniem spraw realizowanych przez Departament Rozwoju Kadr Medycznych.

§ 25. Do podstawowych zadań Departamentu Oceny Inwestycji należy:

1) wykonywanie zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji właściwej Instytucji w ramach poszczególnych programów finansowanych ze środków europejskich, w tym z polityki spójności dla alokacji przeznaczonej na ochronę zdrowia, z wyłączeniem obsługi prawnej i kontroli;

2) pełnienie funkcji beneficjenta projektów finansowanych ze źródeł krajowych lub zagranicznych w zakresie zdefiniowanym w dokumentach programowych;

3) programowanie wdrażania środków europejskich w oparciu o strategie, polityki publiczne oraz programy opracowane przez Departament Analiz i Strategii, w tym przygotowanie, we współpracy z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi, programów finansowanych ze środków polityki spójności oraz innych dokumentów wdrożeniowych dotyczących środków europejskich;

4) koordynowanie wykorzystania środków europejskich, w tym obsługa komitetu odpowiedzialnego za koordynację wykorzystania tych środków, a także ewaluacja wykorzystania tych środków;

5) prowadzenie spraw związanych z ustaleniem należności budżetowych w zakresie właściwości merytorycznej departamentu;

6) koordynowanie spraw związanych z projektami programów i zadań inwestycyjnych finansowanych ze środków budżetu państwa część 46 - zdrowie;

7) realizowanie zadań związanych z wdrażaniem ustawy z dnia 7 października 2020 r. o Funduszu Medycznym (Dz. U. poz. 1875 oraz z 2022 r. poz. 2674);

8) pełnienie roli koordynacyjnej w zakresie reform i inwestycji, dla których Minister pełni funkcję odpowiednio Instytucji Odpowiedzialnej za realizację Reformy i Instytucji Odpowiedzialnej za realizację Inwestycji w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;

9) realizacja inwestycji w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.”;

5) w § 26:

a) po pkt 14 dodaje się pkt 14a w brzmieniu:

„14a) wykonywanie, w zakresie podmiotów wykonujących działalność leczniczą, zadania dotyczącego nadzoru nad reklamą działalności gospodarczej lub zawodowej, w której wykorzystuje się wyrób medyczny do świadczenia usług - w zakresie, w jakim dotyczy ona usług świadczonych przy użyciu danego wyrobu medycznego, w tym usług wypożyczania, najmu lub użyczania tego rodzaju wyrobów, o którym mowa w art. 58 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. poz. 974);”,

b) w pkt 15 w lit. b kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. c w brzmieniu:

„c) Agencją Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w Warszawie.”;

6) w § 27 pkt 15 otrzymuje brzmienie:

„15) prowadzenie spraw związanych z kwestią pomocy publicznej w ramach funduszy Unii Europejskiej i Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w zakresie świadczonej obsługi prawnej;”;

7) w § 28:

a) uchyla się pkt 2 i 3,

b) pkt 18 otrzymuje brzmienie:

„18) prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem studentom stypendiów Ministra za znaczące osiągnięcia;”;

8) § 29 otrzymuje brzmienie:

„§ 29. Do podstawowych zadań Departamentu Zdrowia Publicznego należy:

1) planowanie i koordynacja działań ukierunkowanych na promocję zdrowia oraz profilaktykę przewlekłych chorób niezakaźnych stanowiących największe obciążenie dla zdrowia populacji;

2) realizacja zadań związanych z opracowywaniem oraz zmianami programów polityki zdrowotnej i programów wieloletnich niebędących programami inwestycyjnymi, finansowanych z części 46 - zdrowie, służących realizacji pozostałych zadań określonych w pkt 1 z zastrzeżeniem opracowywania zmian w programach wieloletnich z obszaru onkologii i chorób układu krążenia, dotyczących ważnych zjawisk epidemiologicznych, innych istotnych problemów zdrowotnych dotyczących całej lub określonej grupy świadczeniobiorców przy istniejących możliwościach eliminowania bądź ograniczania tych problemów, w tym opracowywanie protokołów końcowych z realizacji;

3) prowadzenie spraw dotyczących lekooporności (AMR) w kontekście zintegrowanego podejścia WHO „One Health” dotyczącego optymalizacji zdrowia ludzi, zwierząt i ekosystemów;

4) prowadzenie spraw związanych z realizacją działań na rzecz ochrony zdrowia psychicznego z wyłączeniem zagadnień dotyczących warunków udzielania świadczeń opieki zdrowotnej, zapewnienia dostępności do tych świadczeń i ich finasowania, produktów leczniczych i wyrobów medycznych oraz zasad prowadzenia działalności leczniczej;

5) prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań w zakresie uzależnień od substancji psychoaktywnych i uzależnień behawioralnych;

6) prowadzenie spraw związanych z nadzorem merytorycznym nad realizacją zadań Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, z wyłączeniem spraw dotyczących finansowania, rozliczania oraz sporządzania sprawozdań finansowych;

7) prowadzenie spraw dotyczących środków zabezpieczających w ramach psychiatrii sądowej;

8) prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań wynikających z przepisów ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 437);

9) prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań w zakresie badań profilaktycznych pracowników (wstępnych, okresowych i kontrolnych), wynikających z przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, 1700 i 2140 oraz z 2023 r. poz. 240 i 641) w zakresie profilaktycznej ochrony zdrowia;

10) współpraca z Głównym Inspektoratem Sanitarnym w zakresie zagadnień dotyczących czynników szkodliwych i uciążliwych oraz ich badań i pomiarów w miejscu pracy, badań do celów sanitarno-epidemiologicznych oraz postępowań w sprawie chorób zawodowych;

11) prowadzenie spraw związanych wykonaniem ustawy z dnia 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest (Dz.U. z 2020 r. poz. 1680) oraz Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032 realizowanych w zakresie dotyczącym Ministra;

12) współpraca z innymi ministerstwami i urzędami centralnymi w zakresie zagadnień związanych z przeprowadzaniem badań lekarskich i badań psychologicznych wynikających z przepisów: ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762, z 2022 r. poz. 935, 1116, 1700 i 1730 oraz z 2023 r. poz. 641), ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 988, z późn. zm.2)), ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. z 2021 r. poz. 1995), ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2022 r. poz. 2516 oraz z 2023 r. poz. 535 i 803), ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o usługach detektywistycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 129), ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2022 r. poz. 1235, 1715, 1846, 2185 i 2642), ustawy z dnia 17 października 2003 r. o wykonywaniu prac podwodnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 612), ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2023 r. poz. 622), ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu (Dz. U. z 2022 r. poz. 1694 i 2185 oraz z 2023 r. poz. 261), ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742) oraz ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 194 i 658);

13) prowadzenie spraw związanych ze zdrowiem osób starszych, osób niepełnosprawnych, z wyłączeniem zagadnień dotyczących warunków udzielania świadczeń opieki zdrowotnej, zapewnienia dostępności do tych świadczeń i ich finansowania, leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych, spraw zastrzeżonych dla innych departamentów oraz zasad wykonywania działalności leczniczej;

14) prowadzenie spraw związanych ze środowiskowymi zagrożeniami zdrowia we współpracy z właściwymi w tym zakresie z organami oraz jednostkami podległymi lub nadzorowanymi przez Ministra;

15) prowadzenie spraw związanych z żywnością i żywieniem we współpracy z właściwymi w tym zakresie organami oraz jednostkami podległymi lub nadzorowanymi przez Ministra;

16) prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem realizacji obowiązków ustawowych Ministra nałożonych ustawą z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1608), w tym obejmujących Narodowy Program Zdrowia, we współpracy z administracją rządową, samorządową i organizacjami pozarządowymi;

17) prowadzenie spraw w zakresie produktów biobójczych, substancji chemicznych i ich mieszanin, odpadów medycznych, promieniowania jonizującego stosowanego w celach medycznych, w tym współpraca z Głównym Inspektorem Sanitarnym i Prezesem Biura do spraw Substancji Chemicznych;

18) prowadzenie spraw związanych z problematyką karty zgonu, systemu orzekania o zgonach oraz spraw dotyczących zwłok i pochówków należących do właściwości Ministra;

19) współpraca z Głównym Inspektoratem Sanitarnym oraz innymi właściwymi podmiotami w zakresie zagadnień dotyczących nadzoru epidemiologicznego oraz zapobiegania zakażeniom i chorobom zakaźnym, z wyłączeniem zadań realizowanych w tym zakresie przez Departament Bezpieczeństwa oraz z wyłączeniem zagadnień dotyczących warunków udzielania świadczeń opieki zdrowotnej, zapewniania dostępności do tych świadczeń i ich finansowania, produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych oraz zasad wykonywania działalności leczniczej;

20) realizacja zadań związanych ze zdrowiem prokreacyjnym, w tym wynikających z przepisów o leczeniu niepłodności;

21) prowadzenie spraw związanych z opieką zdrowotną nad kobietami w okresie ciąży, porodu i połogu oraz nad noworodkami, niemowlętami i dziećmi w wieku przedszkolnym, a także nad dziećmi i młodzieżą szkolną, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych dla innych komórek organizacyjnych;

22) prowadzenie spraw związanych z postanowieniami Konwencji o Prawach Dziecka w zakresie właściwości departamentu;

23) realizacja zadań związanych z przepisami o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży;

24) realizacja zadań związanych z medycyną sportową, z wyłączeniem zagadnień dotyczących warunków udzielania świadczeń opieki zdrowotnej, zapewnienia dostępności do tych świadczeń i ich finansowania, a także realizacja zadań związanych z profilaktyczną opieką zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą uprawiającymi sport oraz zawodnikami w rozumieniu przepisów o sporcie;

25) prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem opieki zdrowotnej zawodnikom zakwalifikowanym do kadry narodowej w sportach olimpijskich, paraolimpijskich i igrzyskach głuchych;

26) realizacja zadań związanych z profilaktyką przemocy oraz spraw dotyczących postępowania wobec osób doświadczających przemocy, w zakresie właściwości Ministra, w tym przygotowywanie analiz i opinii oraz inicjowanie rozwiązań systemowych w zakresie opieki zdrowotnej;

27) rozpoznawanie spraw dotyczących postanowień wojewodów w sprawach związanych z egzekucją obowiązków o charakterze niepieniężnym wynikających z art. 5 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2022 r. poz. 1657, z późn. zm.3));

28) współpraca w zakresie właściwości Ministra z Rzecznikiem Praw Dziecka;

29) współpraca z innymi ministerstwami i urzędami centralnymi w zakresie kształtowania polityki rodzinnej i organizacji systemu zabezpieczenia społecznego nad kobietą w okresie ciąży, porodu i połogu, rodziną i dzieckiem w systemie pieczy zastępczej oraz prowadzenie spraw związanych z aktami stanu cywilnego tym zakresie;

30) współpraca w realizacji programów rządowych, uwzględniających promocję zdrowia oraz edukację zdrowotną, jak również współdziałanie w tym zakresie z Głównym Inspektoratem Sanitarnym;

31) współpraca z Głównym Inspektoratem Sanitarnym w zakresie założeń Programu Szczepień Ochronnych;

32) prowadzenie spraw z zakresu upowszechniania i promocji karmienia piersią;

33) prowadzenie spraw dotyczących problematyki urodzeń, w tym wydawania karty urodzenia i karty martwego urodzenia w rozumieniu ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1681 i 2770);

34) prowadzenie spraw dotyczących Krajowego Programu Działań na Rzecz Równego Traktowania;

35) współpraca z Departamentem Lecznictwa w zakresie realizacji zadań w ramach programów wieloletnich z zakresu onkologii w zakresie właściwości merytorycznej departamentu;

36) prowadzenie spraw wynikających z nadzoru nad realizacją przez Główny Inspektorat Sanitarny spraw wynikających z Międzynarodowych Przepisów Zdrowotnych (IHR);

37) monitorowanie wytycznych WHO, OECD, ECD i innych organizacji międzynarodowych działających w dziedzinie zdrowia, oraz informowanie właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa o zmianach tych wytycznych;

38) realizacja reform w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;

39) prowadzenie spraw związanych z planowaniem, opracowywaniem, zmianą, wdrażaniem, w tym wyborem realizatorów, zawieraniem umów, monitorowaniem ich realizacji, zmianą oraz rozliczaniem pod względem merytorycznym, opracowywanie rocznych raportów z realizacji oraz protokołów końcowych z realizacji programów polityki zdrowotnej, dotyczących obszarów pozostających w zakresie właściwości departamentu, z wyłączeniem programów ujętych w zadaniach innych komórek organizacyjnych Ministerstwa;

40) prowadzenie spraw związanych z powierzaniem zadań z zakresu zdrowia publicznego finansowanych ze środków krajowych, zgodnie z przepisami o zdrowiu publicznym;

41) występowanie z wnioskami o uruchomienie środków z rezerw celowych na realizację Narodowego Programu Zdrowia, w zakresie umów zawieranych przez Ministra na realizację zadań w trybie konkursowym i wnioskowym - w przypadku niezabezpieczenia środków w części 46 - zdrowie;

42) zawieranie i monitorowanie realizacji oraz rozliczanie umów na zadania, o których mowa w pkt 40, w tym przyjmowanie i akceptacja efektów realizacji powstałych w wyniku realizacji tych umów;

43) realizowanie zadań w zakresie sprawowania przez Ministra nadzoru merytorycznego nad:

a) Krajowym Centrum do Spraw AIDS w Warszawie,

b) Krajowym Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia w Łodzi,

c) Krajowym Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom w Warszawie,

d) Krajowym Ośrodkiem Psychiatrii Sądowej dla Nieletnich w Garwolinie,

e) Krajowym Ośrodkiem Zapobiegania Zachowaniom Dyssocjalnym w Gostyninie,

f) Narodowym Instytutem Zdrowia Publicznego PZH - Państwowym Instytutem Badawczym,

g) Ośrodkiem Diagnostyczno-Badawczym Chorób Przenoszonych Drogą Płciową w Białymstoku,

h) Ośrodkiem Readaptacyjno-Rehabilitacyjnym w Karczewie,

i) Polskim Laboratorium Antydopingowym w Warszawie,

j) Regionalnym Ośrodkiem Psychiatrii Sądowej w Branicach,

k) Regionalnym Ośrodkiem Psychiatrii Sądowej w Starogardzie Gdańskim.”;

9) w § 31 w ust. 1:

a) uchyla się pkt 11,

b) pkt 20 otrzymuje brzmienie:

„20) koordynacja realizacji oraz obsługa środków pomocy technicznej we właściwych programach finansowanych ze środków polityki spójności, a także kosztów zarządzania w ramach innych programów i inicjatyw finansowanych ze źródeł zagranicznych;”,

c) pkt 44 otrzymuje brzmienie:

„44) prowadzenie spraw dotyczących obliczania i wypłaty wynagrodzeń pracowników Ministerstwa, wynagrodzeń z tytułu zawartych umów zleceń, umów o dzieło oraz naliczanie i odprowadzanie podatków, składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne i Pracownicze Plany Kapitałowe oraz składanie sprawozdań w tym zakresie, w szczególności dotyczących projektów programów pomocy technicznej w ramach programów finansowanych ze środków polityki spójności oraz innych programów i inicjatyw finansowanych ze źródeł zagranicznych;”,

d) pkt 49 otrzymuje brzmienie:

„49) realizacja zadań w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w zakresie obsługi technicznej, kadrowej, płacowej i księgowej komórek organizacyjnych Ministerstwa zaangażowanych w realizację reform i inwestycji.”;

10) w § 32:

a) pkt 11 otrzymuje brzmienie:

„11) opiniowanie projektów odpowiedzi na zapytania w trybie dostępu do informacji publicznej;”,

b) w pkt 13 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 14 w brzmieniu:

„14) koordynacja działań w zakresie funkcjonowania portalu otwarte dane.”;

11) w § 34 w pkt 22 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 23 w brzmieniu:

„23) prowadzenie spraw dotyczących zakupu biletów w podróżach Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego oraz pracowników Ministerstwa i ekspertów zewnętrznych delegowanych na podstawie umów.”.

§ 2.

Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa Zdrowia, których dotyczą zmiany, o których mowa w § 1, w terminie 10 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia, dostosują wewnętrzne regulaminy organizacyjne komórek organizacyjnych do przepisów zarządzenia i przekażą je do Biura Administracyjnego.

§ 3.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

MINISTER ZDROWIA
Adam Niedzielski


1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. z 2021 r. poz. 932).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 1002, 1768, 1783, 2589, 2600 i 2642 oraz z 2023 r. poz. 760.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 2280, 2674, 2705 i 2770 oraz z 2023 r. poz. 605 i 909.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2023-05-16
  • Data wejścia w życie: 2023-05-17
  • Data obowiązywania: 2023-05-17
  • Dokument traci ważność: 2024-08-07

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA