REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 19
ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 13 marca 2025 r.
w sprawie organizacji Krajowej Informacji Skarbowej, izby administracji skarbowej, urzędu skarbowego, urzędu celno-skarbowego i Krajowej Szkoły Skarbowości oraz nadania im statutów
Na podstawie art. 39 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 615, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1) Krajowej Informacji Skarbowej,
2) izby administracji skarbowej,
3) urzędu skarbowego,
4) urzędu celno-skarbowego,
5) Krajowej Szkoły Skarbowości
- zwanych dalej "jednostkami KAS".
§ 2.
1) KAS - Krajowa Administracja Skarbowa;
2) ustawa o KAS - ustawa z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej;
3) Minister - minister właściwy do spraw finansów publicznych;
4) Ministerstwo - urząd obsługujący ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
5) Szef KAS - Szef Krajowej Administracji Skarbowej;
6) KIS - Krajowa Informacja Skarbowa;
7) dyrektor KIS - dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej;
8) Szkoła - Krajowa Szkoła Skarbowości;
9) dyrektor Szkoły - dyrektor Krajowej Szkoły Skarbowości;
10) izba - izba administracji skarbowej;
11) dyrektor izby - dyrektor izby administracji skarbowej;
12) podległe urzędy - podlegające izbie urzędy skarbowe i urząd celno-skarbowy;
13) funkcjonariusz - funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej;
14) pracownik - pracownik zatrudniony w jednostce KAS lub funkcjonariusz pełniący służbę w tej jednostce;
15) liczba pracowników - liczba etatów przyznanych jednostce KAS;
16) zatrudnienie - zatrudnienie albo pełnienie służby w jednostce KAS;
17) CIRF - Centrum Informatyki Resortu Finansów, państwowa jednostka budżetowa podległa Ministrowi, ustanowiona zarządzeniem Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie nadania statutu Centrum Informatyki Resortu Finansów (Dz. Urz. Min. Fin. z 2022 r. poz. 68 i 122 oraz z 2024 r. poz. 73);
18) spółka celowa - spółka, o której mowa w art. 2 ustawy z dnia 29 kwietnia 2016 r. o szczególnych zasadach wykonywania niektórych zadań dotyczących informatyzacji w zakresie działów administracji rządowej budżet i finanse publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 186);
19) centrum kompetencyjne - centrum kompetencyjne, o którym mowa w § 40 ust. 1;
20) zadania scentralizowane - zadanie wykonywane przez organ KAS wyznaczony do wykonywania niektórych zadań KAS albo jednostkę KAS wyznaczoną do wykonywania niektórych zadań KAS na rzecz KAS;
21) EFTA - Europejskie Porozumienie o Wolnym Handlu (European Free Trade Association);
22) Komisja do rozpatrywania skarg na działania noszące znamiona zjawisk niepożądanych - komisja powołana przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej do rozpatrywania skarg na działania noszące znamiona zjawisk niepożądanych w Krajowej Administracji Skarbowej.
§ 3.
1) KIS określa załącznik nr 1 do zarządzenia;
2) izb, urzędów skarbowych, urzędów celno-skarbowych oraz oddziałów celnych, w tym oddziałów celnych obsługujących przejścia graniczne określa załącznik nr 2 do zarządzenia;
3) Szkoły i filii Szkoły określa załącznik nr 3 do zarządzenia.
Rozdział 2
Krajowa Informacja Skarbowa
§ 4.
2. W czasie nieobecności dyrektora KIS, jego zadania wykonuje zastępca dyrektora określony w regulaminie organizacyjnym KIS.
3. W czasie nieobecności dyrektora KIS i zastępców dyrektora, zadania dyrektora KIS wykonuje pracownik KIS wyznaczony przez Ministra.
§ 5.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą Ministra, dyrektor KIS może utworzyć dodatkowe stanowiska zastępcy dyrektora.
§ 6.
1) pion wsparcia;
2) pion personalny;
3) pion zarządzania;
4) pion logistyki;
5) pion finansowo-księgowy;
6) pion informacji skarbowej;
7) pion nadzoru nad jednolitością informacji skarbowej;
8) pion wiążących informacji;
9) pion rozwoju i innowacji.
§ 7.
1) wydziały - składające się z co najmniej 20 pracowników, włącznie z naczelnikiem wydziału;
2) działy - składające się z co najmniej 10 pracowników, włącznie z kierownikiem działu;
3) referaty - składające się z co najmniej 5 pracowników, włącznie z kierownikiem referatu;
4) wieloosobowe stanowiska - składające się z co najmniej 2 pracowników, włącznie z kierującym stanowiskiem;
5) jednoosobowe stanowiska.
2. Struktura organizacyjna obejmująca komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1, może być dwustopniowa.
3. Komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2-5, mogą działać jako samodzielne komórki organizacyjne albo wchodzić w skład komórki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1 pkt 1.
4. Przepisu ust. 1 pkt 1 w zakresie dotyczącym minimalnej liczby pracowników nie stosuje się do pionu personalnego.
§ 8.
2. Nadzór nad delegaturami KIS mogą sprawować zastępcy dyrektora KIS.
§ 9.
Rozdział 3
Izba administracji skarbowej
§ 10.
2. W czasie nieobecności dyrektora izby, zadania wykonuje zastępca dyrektora określony w regulaminie organizacyjnym izby.
3. W przypadku wakatu na stanowisku zastępcy dyrektora izby albo w czasie nieobecności jednego z zastępców dyrektora, jego zadania wykonuje zastępca dyrektora określony w regulaminie organizacyjnym izby albo pracownik izby wyznaczony przez Ministra.
4. W czasie nieobecności dyrektora izby i zastępców dyrektora, ich zadania wykonuje pracownik izby wyznaczony przez Ministra.
§ 11.
2. Liczba stanowisk zastępcy dyrektora izby wynosi nie więcej niż:
1) dwóch zastępców dyrektora izby - jeżeli w izbie i podległych urzędach liczba pracowników nie przekracza 2000;
2) trzech zastępców dyrektora izby - jeżeli w izbie i podległych urzędach liczba pracowników przekracza 2000 i nie przekracza 3000;
3) czterech zastępców dyrektora izby - jeżeli w izbie i podległych urzędach liczba pracowników przekracza 3000 i nie przekracza 4500 pracowników;
4) pięciu zastępców dyrektora izby - jeżeli w izbie i podległych urzędach liczba pracowników przekracza 4500 i nie przekracza 6000;
5) sześciu zastępców dyrektora izby - jeżeli w izbie i podległych urzędach liczba pracowników przekracza 6000.
3. Niezależnie od liczby pracowników zatrudnionych w izbie i podległych urzędach, tworzy się stanowisko zastępcy dyrektora izby, któremu podlega wyłącznie pion personalny.
4. W przypadkach uzasadnionych liczbą lub zakresem wykonywanych zadań, w szczególności w izbach, którym podlegają urzędy celno-skarbowe obsługujące granicę zewnętrzną Unii Europejskiej (UE) oraz w izbach, w których są tworzone centra kompetencyjne lub są wykonywane zadania scentralizowane, dyrektor izby, za zgodą Ministra, może utworzyć dodatkowe stanowisko zastępcy dyrektora.
5. W przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, albo wprowadzenia stanu klęski żywiołowej, których rozmiar przekracza możliwość prawidłowego funkcjonowania izby, dyrektor izby może, za zgodą Ministra, utworzyć dodatkowe stanowisko zastępcy dyrektora na okres obowiązywania tych stanów, jednak nie dłuższy niż do 7 dni od dnia ich odwołania albo zniesienia i określić zakres jego zadań. O powołaniu zastępcy dyrektora i zakresie jego zadań dyrektor izby niezwłocznie informuje Szefa KAS.
§ 12.
1) pion wsparcia;
2) pion personalny;
3) pion orzecznictwa;
4) pion poboru i egzekucji;
5) pion kontroli, cła i audytu;
6) pion finansowo-księgowy;
7) pion logistyki i usług.
2. W izbach nadzorujących pracę urzędów celno-skarbowych obsługujących lądową granicę UE może być utworzony pion celno-graniczny. Pion celno-graniczny może być również utworzony w izbach, które nadzorują morskie i lotnicze przejścia graniczne.
3. Piony, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5 i 7 oraz ust. 2, podlegają bezpośrednio dyrektorowi albo zastępcy dyrektora.
4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się do stanowiska zastępcy dyrektora utworzonego na podstawie § 11 ust. 5.
5. Pion finansowo-księgowy podlega bezpośrednio głównemu księgowemu.
§ 13.
1) wydziały - składające się z co najmniej 20 pracowników, włącznie z naczelnikiem wydziału;
2) działy - składające się z co najmniej 10 pracowników, włącznie z kierownikiem działu;
3) referaty - składające się z co najmniej 5 pracowników, włącznie z kierownikiem referatu;
4) wieloosobowe stanowiska - składające się z co najmniej 2 pracowników, włącznie z kierującym stanowiskiem;
5) jednoosobowe stanowiska.
2. Struktura organizacyjna obejmująca komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1, może być dwustopniowa.
3. Komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2-5, mogą działać jako samodzielne komórki organizacyjne albo wchodzić w skład komórki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1 pkt 1.
4. Komórka organizacyjna, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 lit. a załącznika nr 5 do zarządzenia, może działać wyłącznie jako komórka organizacyjna, o której mowa w ust. 1 pkt 1.
5. Wydziałem kieruje naczelnik wydziału, działem i referatem kieruje kierownik, a wieloosobowym stanowiskiem pracownik wyznaczony przez dyrektora izby.
§ 14.
Rozdział 4
Urząd skarbowy
§ 15.
2. Naczelnik urzędu skarbowego odpowiada przed dyrektorem izby za prawidłową i terminową realizację zadań wykonywanych przez urząd skarbowy.
3. W czasie nieobecności naczelnika urzędu skarbowego, jego zadania wykonuje zastępca naczelnika urzędu skarbowego określony w regulaminie organizacyjnym urzędu skarbowego.
4. W przypadku wakatu na stanowisku zastępcy naczelnika urzędu skarbowego albo w czasie nieobecności jednego z zastępców naczelnika urzędu skarbowego, jego zadania wykonuje zastępca naczelnika urzędu skarbowego określony w regulaminie organizacyjnym urzędu skarbowego albo pracownik urzędu skarbowego wyznaczony przez dyrektora izby.
5. W czasie nieobecności naczelnika urzędu skarbowego i zastępców naczelnika urzędu skarbowego, ich zadania wykonuje pracownik urzędu skarbowego wyznaczony przez dyrektora izby.
§ 16.
§ 17.
2. Liczba stanowisk zastępcy naczelnika urzędu skarbowego nie wynosi więcej niż:
1) jeden zastępca naczelnika urzędu skarbowego - jeżeli liczba pracowników realizujących zadania w urzędzie skarbowym nie przekracza 100;
2) dwóch zastępców naczelnika urzędu skarbowego - jeżeli liczba pracowników realizujących zadania w urzędzie skarbowym przekracza 100 i nie przekracza 200;
3) trzech zastępców naczelnika urzędu skarbowego - jeżeli liczba pracowników realizujących zadania w urzędzie skarbowym przekracza 200.
3. W przypadkach uzasadnionych liczbą lub zakresem wykonywanych zadań, w szczególności w urzędach skarbowych, w których są tworzone centra kompetencyjne lub są wykonywane zadania scentralizowane, na wniosek naczelnika urzędu skarbowego dyrektor izby, za zgodą Ministra, może utworzyć dodatkowe stanowisko zastępcy naczelnika urzędu skarbowego.
4. W przypadku urzędów skarbowych, których naczelnicy zostali wyznaczeni do prowadzenia postępowań przygotowawczych i występowania przed sądem w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe określone w ustawie z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2024 r. poz. 628, z późn. zm.3)) oraz w sprawach o przestępstwa określone w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, 295 i 1598 oraz z 2024 r. poz. 619, 1685 i 1863), zwanych dalej "urzędami skarbowymi wyznaczonymi do prowadzenia postępowań przygotowawczych", na wniosek naczelnika urzędu skarbowego dyrektor izby, za zgodą Ministra, może utworzyć dodatkowe stanowisko zastępcy naczelnika urzędu skarbowego.
5. W przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, albo wprowadzenia stanu klęski żywiołowej, których rozmiar przekracza możliwość prawidłowego funkcjonowania urzędu skarbowego, na wniosek naczelnika urzędu skarbowego dyrektor izby, za zgodą Ministra, może utworzyć dodatkowe stanowisko zastępcy naczelnika urzędu skarbowego na okres obowiązywania tych stanów, jednak nie dłuższy niż do 7 dni od dnia ich odwołania albo zniesienia i określić zakres jego zadań. O powołaniu zastępcy naczelnika urzędu skarbowego i zakresie jego zadań dyrektor izby niezwłocznie informuje Szefa KAS.
§ 18.
1) pion wsparcia;
2) pion obsługi podatnika;
3) pion orzecznictwa;
4) pion poboru i egzekucji;
5) pion kontroli.
2. Piony, o których mowa w ust. 1, podlegają bezpośrednio naczelnikowi urzędu skarbowego albo właściwemu zastępcy naczelnika urzędu skarbowego.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do stanowiska zastępcy naczelnika urzędu skarbowego utworzonego na podstawie § 17 ust. 5.
4. W urzędach skarbowych wyznaczonych do prowadzenia postępowań przygotowawczych, za zgodą Ministra, może być utworzony pion karny skarbowy.
§ 19.
1) wydziały - składające się z co najmniej 20 pracowników, włącznie z naczelnikiem wydziału;
2) działy - składające się z co najmniej 10 pracowników, włącznie z kierownikiem działu;
3) referaty - składające się z co najmniej 5 pracowników, włącznie z kierownikiem referatu;
4) wieloosobowe stanowiska - składające się z co najmniej 2 pracowników, włącznie z kierującym stanowiskiem;
5) jednoosobowe stanowiska.
2. Struktura organizacyjna obejmująca komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2-5, może być dwustopniowa.
3. Komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 3-5, mogą również wchodzić w skład komórki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1 pkt 2.
4. Komórka egzekucji administracyjnej działa jako samodzielna komórka bez podziałów wewnętrznych.
5. Wydziałem kieruje naczelnik wydziału, działami i referatami kierują kierownicy, a wieloosobowym stanowiskiem pracownik wyznaczony przez naczelnika urzędu skarbowego.
§ 20.
2. Wykaz stałych punktów obsługi podatników poza siedzibami urzędów skarbowych stanowi załącznik nr 6 do zarządzenia.
§ 21.
Rozdział 5
Urząd celno-skarbowy
§ 22.
2. W czasie nieobecności naczelnika urzędu celno-skarbowego, jego zadania wykonuje zastępca naczelnika urzędu celno-skarbowego określony w regulaminie organizacyjnym urzędu celno-skarbowego.
3. W przypadku wakatu na stanowisku zastępcy naczelnika urzędu celno-skarbowego albo w czasie nieobecności jednego z zastępców naczelnika urzędu celno-skarbowego, jego zadania wykonuje zastępca naczelnika urzędu celno-skarbowego określony w regulaminie organizacyjnym urzędu celno-skarbowego albo pracownik urzędu celno-skarbowego wyznaczony przez dyrektora izby.
4. W czasie nieobecności naczelnika urzędu celno-skarbowego i zastępców naczelnika urzędu celno-skarbowego, ich zadania wykonuje pracownik urzędu celno-skarbowego wyznaczony przez dyrektora izby.
§ 23.
§ 24.
2. Jeżeli liczba pracowników realizujących zadania w urzędzie celno-skarbowym nie przekracza 150, tworzy się jedno stanowisko zastępcy naczelnika urzędu celno-skarbowego.
3. Na każde kolejne rozpoczęte 150 pracowników realizujących zadania w urzędzie celno-skarbowym można utworzyć stanowisko zastępcy naczelnika urzędu celno-skarbowego.
4. W przypadkach uzasadnionych liczbą lub zakresem wykonywanych zadań, w szczególności w urzędach celno-skarbowych obsługujących granicę zewnętrzną UE lub porty morskie i lotnicze oraz w urzędach celno-skarbowych, w których są tworzone centra kompetencyjne lub są wykonywane zadania scentralizowane, na wniosek naczelnika urzędu celno-skarbowego dyrektor izby, za zgodą Ministra, może utworzyć dodatkowe stanowisko zastępcy naczelnika urzędu celno-skarbowego.
5. W przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, albo wprowadzenia stanu klęski żywiołowej, których rozmiar przekracza możliwość prawidłowego funkcjonowania urzędu celno-skarbowego, na wniosek naczelnika urzędu celno-skarbowego dyrektor izby, za zgodą Ministra, może utworzyć dodatkowe stanowisko zastępcy naczelnika urzędu celno-skarbowego na okres obowiązywania tych stanów, jednak nie dłuższy niż do 7 dni od dnia ich odwołania albo zniesienia i określić zakres jego zadań. O powołaniu zastępcy naczelnika urzędu celno-skarbowego i zakresie jego zadań dyrektor izby niezwłocznie informuje Szefa KAS.
§ 25.
1) pion wsparcia;
2) pion operacyjno-analityczny;
3) pion prewencji i realizacji;
4) pion dochodzeniowo-śledczy;
5) pion kontroli celno-skarbowej;
6) pion orzecznictwa i obsługi zgłoszeń celnych.
2. W urzędach celno-skarbowych obsługujących lądową granicę UE tworzy się pion celno-graniczny.
3. Za zgodą Ministra pion celno-graniczny może być również utworzony w urzędach celno-skarbowych obsługujących porty morskie i lotnicze.
4. Piony, o których mowa w ust. 1-3, podlegają bezpośrednio naczelnikowi urzędu celno-skarbowego albo zastępcy naczelnika urzędu celno-skarbowego.
5. Przepisu ust. 4 nie stosuje się do stanowiska zastępcy naczelnika urzędu celno-skarbowego utworzonego na podstawie § 24 ust. 5.
§ 26.
1) wewnętrzne komórki organizacyjne:
a) wydziały - składające się z co najmniej 20 pracowników, włącznie z naczelnikiem wydziału,
b) działy - składające się z co najmniej 10 pracowników, włącznie z kierownikiem działu,
c) referaty - składające się z co najmniej 5 pracowników, włącznie z kierownikiem referatu,
d) wieloosobowe stanowiska - składające się z co najmniej 2 pracowników, włącznie z kierującym stanowiskiem,
e) jednoosobowe stanowiska;
2) zewnętrzne komórki organizacyjne - oddziały celne;
3) terenowe komórki kontroli wyodrębnione z komórek kontroli celno-skarbowej rynku.
2. Komórek, o których mowa w ust. 1 pkt 3, nie tworzy się w miejscowościach, w których funkcjonują oddziały celne, komórki kontroli celno-skarbowej lub komórki dochodzeniowo-śledcze.
3. Komórki organizacyjne, o których mowa odpowiednio w ust. 1 pkt 1 lit. b-e i pkt 3, mogą działać jako samodzielne komórki organizacyjne albo wchodzić w skład komórek organizacyjnych, o których mowa odpowiednio w ust. 1 pkt 1 lit. a albo lit. b.
§ 27.
2. W oddziałach celnych wyznaczonych przez dyrektora izby funkcjonują Centra Urzędowego Dokonywania Odpraw (CUDO), zapewniające kompleksową obsługę elektronicznych dokumentów celnych w ramach właściwości naczelnika urzędu celno-skarbowego.
§ 28.
2. W przypadku oddziałów celnych, w których jest zatrudnionych więcej niż 60 pracowników, kierownik oddziału celnego może kierować pracą oddziału przy pomocy jednego zastępcy kierownika oddziału celnego.
3. W przypadku komórek dochodzeniowo-śledczych i komórek realizacji, w których jest zatrudnionych więcej niż 60 pracowników, kierujący komórką organizacyjną może kierować pracą komórki przy pomocy jednego zastępcy kierującego komórką.
§ 29.
Rozdział 6
Krajowa Szkoła Skarbowości
§ 30.
§ 31.
§ 32.
2. Ustala się liczbę stanowisk zastępcy dyrektora Szkoły na nie większą niż 2.
§ 33.
1) działy - składające się z co najmniej 5 pracowników, włącznie z kierownikiem działu;
2) zespoły - składające się z co najmniej 3 pracowników, włącznie z kierującym zespołem;
3) wieloosobowe stanowiska - składające się z co najmniej 2 pracowników, włącznie z kierującym stanowiskiem;
4) jednoosobowe stanowiska.
2. W filiach Szkoły mogą być tworzone komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4
3. Struktura organizacyjna obejmująca komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1, może być dwustopniowa.
4. Komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1:
1) pkt 2, mogą działać jako samodzielne komórki organizacyjne albo wchodzić w skład komórki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1 pkt 1;
2) pkt 3 i 4, mogą działać jako samodzielne komórki organizacyjne albo wchodzić w skład komórki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1 pkt 1 albo 2.
§ 34.
§ 35.
2. Członków Rady powołuje i odwołuje Minister na wniosek dyrektora Szkoły.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, wymaga zaopiniowania przez Szefa KAS.
4. Członkiem Rady może zostać wyłącznie osoba posiadająca co najmniej stopień naukowy doktora.
5. W uzasadnionych przypadkach członkiem Rady może zostać osoba niespełniająca warunku, o którym mowa w ust. 4.
§ 36.
2. Członkiem Rady można być nie więcej niż dwie kadencje.
3. Członkostwo w Radzie ustaje z chwilą śmierci członka Rady albo jego odwołania.
4. W razie ustania członkostwa w Radzie następca członka Rady pełni obowiązki do końca kadencji zastępowanego członka Rady.
§ 37.
2. Przewodniczący Rady zwołuje posiedzenia Rady i kieruje jej pracami.
§ 38.
2. Głosowania są jawne, chyba że Rada postanowi inaczej.
3. W posiedzeniach Rady z prawem głosu uczestniczy dyrektor Szkoły.
4. Szczegółową organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady określa regulamin uchwalony przez Radę.
§ 39.
Rozdział 7
Centra kompetencyjne
§ 40.
1) o charakterze organizacyjnym, logistycznym lub usprawniającym realizację zadań przez jednostki organizacyjne KAS;
2) związanych z utrzymaniem systemów teleinformatycznych określonych w art. 35 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o KAS, w tym z utrzymaniem spójności i ciągłości działania Systemu Informacyjnego Skarbowo-Celnego (SISC) oraz utrzymaniem elektronicznych usług publicznych i procesów wewnętrznych związanych z tymi usługami;
3) związanych z utrzymaniem i rozwojem systemów teleinformatycznych, w tym z realizacją Programu Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).
2. Szczegółowy zakres zadań centrum kompetencyjnego określa regulamin właściwej izby, urzędu skarbowego albo urzędu celno-skarbowego.
3. Wykaz izb, urzędów skarbowych i urzędów celno-skarbowych, w których są utworzone centra kompetencyjne oraz obszar zadań wykonywanych przez te centra, określa załącznik nr 10 do zarządzenia.
§ 41.
Rozdział 8
Koordynatorzy i konsultanci
§ 42.
1) ustalony we współpracy z komórką organizacyjną Ministerstwa właściwą w obszarze działania koordynatorów i konsultantów, określa regulamin organizacyjny KIS, właściwej izby, urzędu skarbowego, urzędu celno-skarbowego albo Szkoły;
2) określają wytyczne Szefa KAS w zakresie wsparcia klasyfikacyjnego na potrzeby stosowania przepisów o podatku od towarów i usług - w przypadku klasyfikacji na potrzeby podatku od towarów i usług.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, gdy obszar działania koordynatora lub konsultanta pozostaje we właściwości więcej niż jednej komórki organizacyjnej Ministerstwa szczegółowy zakres zadań koordynatorów lub konsultantów jest ustalany we współpracy z komórką organizacyjną Ministerstwa, w której właściwości pozostaje większość działań koordynatora lub konsultanta, oraz z pozostałymi właściwymi komórkami organizacyjnymi.
3. Koordynatorzy i konsultanci mogą wykonywać swoje zadania przy pomocy zastępców koordynatorów albo zastępców konsultantów.
4. Wykaz koordynatorów i konsultantów oraz obszar ich działania określa załącznik nr 11 do zarządzenia.
§ 43.
1) Dyrektor KIS spośród pracowników KIS;
2) dyrektor izby - w izbie lub podległym jej urzędzie odpowiednio spośród pracowników izby, urzędu skarbowego albo urzędu celno-skarbowego.
2. Konsultanta do spraw klasyfikacji na potrzeby podatku od towarów i usług oraz jego zastępcę wyznacza dyrektor izby, naczelnik urzędu skarbowego oraz naczelnik urzędu celno-skarbowego odpowiednio spośród pracowników izby, urzędu skarbowego albo urzędu celno-skarbowego.
3. Dyrektor Szkoły wyznacza koordynatora spośród pracowników Szkoły.
§ 44.
1) komórka organizacyjna Ministerstwa właściwa w obszarze działania koordynatora lub konsultanta, przy czym w przypadku gdy obszar działania koordynatora lub konsultanta pozostaje we właściwości więcej niż jednej komórki organizacyjnej Ministerstwa, nadzór nad nimi sprawuje komórka organizacyjna, w której właściwości pozostaje większość działań koordynatora lub konsultanta, we współpracy z pozostałymi właściwymi komórkami organizacyjnymi;
2) dyrektor KIS, dyrektor izby, naczelnik urzędu skarbowego albo naczelnik urzędu celno-skarbowego - w przypadku koordynatorów i konsultantów do spraw klasyfikacji na potrzeby podatku od towarów i usług oraz ich zastępców.
2. Nadzór nad koordynatorem:
1) wyznaczonym do wykonywania zadań na rzecz centrum kompetencyjnego oraz jego zastępcą sprawuje kierujący centrum kompetencyjnym;
2) do spraw psów służbowych w izbach sprawuje koordynator krajowy do spraw psów służbowych;
3) krajowym do spraw psów służbowych sprawuje komórka organizacyjna Ministerstwa właściwa w sprawach budżetu, majątku i kadr KAS.
Rozdział 9
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 45.
1) Sejnach,
2) Gołdapi
- funkcjonuje do dnia 30 kwietnia 2025 r.
§ 46.
§ 47.
§ 48.
§ 49.
1) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nada regulamin organizacyjny Krajowej Informacji Skarbowej,
2) dyrektorzy izb i dyrektor Szkoły przedłożą Ministrowi do zatwierdzenia projekty regulaminów organizacyjnych odpowiednio izb administracji skarbowej i Krajowej Szkoły Skarbowości,
3) naczelnicy urzędów skarbowych i naczelnicy urzędów celno-skarbowych przedłożą dyrektorom izb administracji skarbowej do zatwierdzenia projekty regulaminów organizacyjnych odpowiednio urzędów skarbowych i urzędów celno-skarbowych
- zgodne ze statutem nadanym niniejszym zarządzeniem, przy czym w regulaminach organizacyjnych izb administracji skarbowej, urzędów skarbowych i urzędów celno-skarbowych mogą być uwzględnione dodatkowe stanowiska odpowiednio zastępców dyrektorów izb administracji skarbowej, zastępców naczelników urzędów skarbowych oraz zastępców naczelników urzędów celno-skarbowych, które funkcjonują na dzień wejścia w życie niniejszego zarządzenia, jeżeli jest to uzasadnione liczbą lub zakresem realizowanych zadań.
§ 50.
§ 51.
Minister Finansów: A. Domański
|
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 556, 588, 641, 658, 760, 996, 1059, 1193, 1195, 1234, 1598, 1723 i 1860, z 2024 r. poz. 850, 863, 879, 1222, 1685, 1721 i 1871 oraz z 2025 r. poz. 172, 179 i 222.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2024 r. poz. 850, 879, 1685 i 1721 oraz z 2025 r. poz. 179 i 222.
Załączniki do zarządzenia Ministra Finansów
z dnia 13 marca 2025 r. (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 19)
Załącznik nr 1
KODY IDENTYFIKACYJNE KRAJOWEJ INFORMACJI SKARBOWEJ
Załącznik nr 2
KODY IDENTYFIKACYJNE IZB ADMINISTRACJI SKARBOWEJ, URZĘDÓW SKARBOWYCH, URZĘDÓW CELNO-SKARBOWYCH ORAZ ODDZIAŁÓW CELNYCH, W TYM ODDZAŁÓW CELNYCH OBSŁUGUJĄCYCH PRZEJŚCIA GRANICZNE
Załącznik nr 3
KODY IDENTYFIKACYJNE KRAJOWEJ SZKOŁY SKARBOWOŚCI I JEJ FILII
Załącznik nr 6
WYKAZ STAŁYCH PUNKTÓW OBSŁUGI PODATNIKÓW POZA SIEDZIBAMI URZĘDÓW SKARBOWYCH
Załącznik nr 10
WYKAZ IZB ADMINISTRACJI SKARBOWEJ, URZĘDÓW SKARBOWYCH I URZĘDÓW CELNO-SKARBOWYCH, W KTÓRYCH SĄ UTWORZONE CENTRA KOMPETENCYJNE ORAZ OBSZAR ZADAŃ WYKONYWANYCH PRZEZ TE CENTRA
Załącznik nr 11
WYKAZ KOORDYNATORÓW I KONSULTANTÓW W KRAJOWEJ INFORMACJI SKARBOWEJ, IZBACH ADMINISTRACJI SKARBOWEJ, URZĘDACH SKARBOWYCH, URZĘDACH CELNO-SKARBOWYCH I KRAJOWEJ SZKOLE SKARBOWOŚCI ORAZ OBSZAR ICH DZIAŁANIA
- Data ogłoszenia: 2025-03-17
- Data wejścia w życie: 2025-03-18
- Data obowiązywania: 2025-03-18
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA