REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 19

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)

z dnia 13 marca 2025 r.

w sprawie organizacji Krajowej Informacji Skarbowej, izby administracji skarbowej, urzędu skarbowego, urzędu celno-skarbowego i Krajowej Szkoły Skarbowości oraz nadania im statutów

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 39 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 615, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.

Zarządzenie określa organizację oraz nadaje statuty:

1) Krajowej Informacji Skarbowej,

2) izby administracji skarbowej,

3) urzędu skarbowego,

4) urzędu celno-skarbowego,

5) Krajowej Szkoły Skarbowości

- zwanych dalej "jednostkami KAS".

§ 2.

Użyte w zarządzeniu określenia i skróty oznaczają:

1) KAS - Krajowa Administracja Skarbowa;

2) ustawa o KAS - ustawa z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej;

3) Minister - minister właściwy do spraw finansów publicznych;

4) Ministerstwo - urząd obsługujący ministra właściwego do spraw finansów publicznych;

5) Szef KAS - Szef Krajowej Administracji Skarbowej;

6) KIS - Krajowa Informacja Skarbowa;

7) dyrektor KIS - dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej;

8) Szkoła - Krajowa Szkoła Skarbowości;

9) dyrektor Szkoły - dyrektor Krajowej Szkoły Skarbowości;

10) izba - izba administracji skarbowej;

11) dyrektor izby - dyrektor izby administracji skarbowej;

12) podległe urzędy - podlegające izbie urzędy skarbowe i urząd celno-skarbowy;

13) funkcjonariusz - funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej;

14) pracownik - pracownik zatrudniony w jednostce KAS lub funkcjonariusz pełniący służbę w tej jednostce;

15) liczba pracowników - liczba etatów przyznanych jednostce KAS;

16) zatrudnienie - zatrudnienie albo pełnienie służby w jednostce KAS;

17) CIRF - Centrum Informatyki Resortu Finansów, państwowa jednostka budżetowa podległa Ministrowi, ustanowiona zarządzeniem Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie nadania statutu Centrum Informatyki Resortu Finansów (Dz. Urz. Min. Fin. z 2022 r. poz. 68 i 122 oraz z 2024 r. poz. 73);

18) spółka celowa - spółka, o której mowa w art. 2 ustawy z dnia 29 kwietnia 2016 r. o szczególnych zasadach wykonywania niektórych zadań dotyczących informatyzacji w zakresie działów administracji rządowej budżet i finanse publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 186);

19) centrum kompetencyjne - centrum kompetencyjne, o którym mowa w § 40 ust. 1;

20) zadania scentralizowane - zadanie wykonywane przez organ KAS wyznaczony do wykonywania niektórych zadań KAS albo jednostkę KAS wyznaczoną do wykonywania niektórych zadań KAS na rzecz KAS;

21) EFTA - Europejskie Porozumienie o Wolnym Handlu (European Free Trade Association);

22) Komisja do rozpatrywania skarg na działania noszące znamiona zjawisk niepożądanych - komisja powołana przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej do rozpatrywania skarg na działania noszące znamiona zjawisk niepożądanych w Krajowej Administracji Skarbowej.

§ 3.

Kody identyfikacyjne:

1) KIS określa załącznik nr 1 do zarządzenia;

2) izb, urzędów skarbowych, urzędów celno-skarbowych oraz oddziałów celnych, w tym oddziałów celnych obsługujących przejścia graniczne określa załącznik nr 2 do zarządzenia;

3) Szkoły i filii Szkoły określa załącznik nr 3 do zarządzenia.

Rozdział 2

Krajowa Informacja Skarbowa

§ 4.

1. Dyrektor KIS wykonuje zadania przy pomocy zastępców dyrektora, głównego księgowego, naczelników wydziałów, kierowników działów, kierowników referatów, kierujących wieloosobowymi stanowiskami i pracowników zatrudnionych na jednoosobowych stanowiskach.

2. W czasie nieobecności dyrektora KIS, jego zadania wykonuje zastępca dyrektora określony w regulaminie organizacyjnym KIS.

3. W czasie nieobecności dyrektora KIS i zastępców dyrektora, zadania dyrektora KIS wykonuje pracownik KIS wyznaczony przez Ministra.

§ 5.

1. Ustala się liczbę stanowisk zastępcy dyrektora KIS na nie większą niż 10.

2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą Ministra, dyrektor KIS może utworzyć dodatkowe stanowiska zastępcy dyrektora.

§ 6.

W KIS tworzy się:

1) pion wsparcia;

2) pion personalny;

3) pion zarządzania;

4) pion logistyki;

5) pion finansowo-księgowy;

6) pion informacji skarbowej;

7) pion nadzoru nad jednolitością informacji skarbowej;

8) pion wiążących informacji;

9) pion rozwoju i innowacji.

§ 7.

1. W KIS mogą być tworzone:

1) wydziały - składające się z co najmniej 20 pracowników, włącznie z naczelnikiem wydziału;

2) działy - składające się z co najmniej 10 pracowników, włącznie z kierownikiem działu;

3) referaty - składające się z co najmniej 5 pracowników, włącznie z kierownikiem referatu;

4) wieloosobowe stanowiska - składające się z co najmniej 2 pracowników, włącznie z kierującym stanowiskiem;

5) jednoosobowe stanowiska.

2. Struktura organizacyjna obejmująca komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1, może być dwustopniowa.

3. Komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2-5, mogą działać jako samodzielne komórki organizacyjne albo wchodzić w skład komórki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1 pkt 1.

4. Przepisu ust. 1 pkt 1 w zakresie dotyczącym minimalnej liczby pracowników nie stosuje się do pionu personalnego.

§ 8.

1. W delegaturach KIS mogą być tworzone komórki organizacyjne, o których mowa w § 7 ust. 1. Przepisy § 7 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

2. Nadzór nad delegaturami KIS mogą sprawować zastępcy dyrektora KIS.

§ 9.

Statut KIS określa załącznik nr 4 do zarządzenia.

Rozdział 3

Izba administracji skarbowej

§ 10.

1. Dyrektor izby wykonuje zadania przy pomocy zastępców dyrektora izby, głównego księgowego, naczelników wydziałów, kierowników działów, kierowników referatów, kierujących wieloosobowymi stanowiskami i pracowników zatrudnionych na jednoosobowych stanowiskach.

2. W czasie nieobecności dyrektora izby, zadania wykonuje zastępca dyrektora określony w regulaminie organizacyjnym izby.

3. W przypadku wakatu na stanowisku zastępcy dyrektora izby albo w czasie nieobecności jednego z zastępców dyrektora, jego zadania wykonuje zastępca dyrektora określony w regulaminie organizacyjnym izby albo pracownik izby wyznaczony przez Ministra.

4. W czasie nieobecności dyrektora izby i zastępców dyrektora, ich zadania wykonuje pracownik izby wyznaczony przez Ministra.

§ 11.

1. Liczba stanowisk zastępcy dyrektora izby jest uzależniona od liczby pracowników zatrudnionych w izbie oraz w podległych urzędach.

2. Liczba stanowisk zastępcy dyrektora izby wynosi nie więcej niż:

1) dwóch zastępców dyrektora izby - jeżeli w izbie i podległych urzędach liczba pracowników nie przekracza 2000;

2) trzech zastępców dyrektora izby - jeżeli w izbie i podległych urzędach liczba pracowników przekracza 2000 i nie przekracza 3000;

3) czterech zastępców dyrektora izby - jeżeli w izbie i podległych urzędach liczba pracowników przekracza 3000 i nie przekracza 4500 pracowników;

4) pięciu zastępców dyrektora izby - jeżeli w izbie i podległych urzędach liczba pracowników przekracza 4500 i nie przekracza 6000;

5) sześciu zastępców dyrektora izby - jeżeli w izbie i podległych urzędach liczba pracowników przekracza 6000.

3. Niezależnie od liczby pracowników zatrudnionych w izbie i podległych urzędach, tworzy się stanowisko zastępcy dyrektora izby, któremu podlega wyłącznie pion personalny.

4. W przypadkach uzasadnionych liczbą lub zakresem wykonywanych zadań, w szczególności w izbach, którym podlegają urzędy celno-skarbowe obsługujące granicę zewnętrzną Unii Europejskiej (UE) oraz w izbach, w których są tworzone centra kompetencyjne lub są wykonywane zadania scentralizowane, dyrektor izby, za zgodą Ministra, może utworzyć dodatkowe stanowisko zastępcy dyrektora.

5. W przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, albo wprowadzenia stanu klęski żywiołowej, których rozmiar przekracza możliwość prawidłowego funkcjonowania izby, dyrektor izby może, za zgodą Ministra, utworzyć dodatkowe stanowisko zastępcy dyrektora na okres obowiązywania tych stanów, jednak nie dłuższy niż do 7 dni od dnia ich odwołania albo zniesienia i określić zakres jego zadań. O powołaniu zastępcy dyrektora i zakresie jego zadań dyrektor izby niezwłocznie informuje Szefa KAS.

§ 12.

1. W izbie tworzy się:

1) pion wsparcia;

2) pion personalny;

3) pion orzecznictwa;

4) pion poboru i egzekucji;

5) pion kontroli, cła i audytu;

6) pion finansowo-księgowy;

7) pion logistyki i usług.

2. W izbach nadzorujących pracę urzędów celno-skarbowych obsługujących lądową granicę UE może być utworzony pion celno-graniczny. Pion celno-graniczny może być również utworzony w izbach, które nadzorują morskie i lotnicze przejścia graniczne.

3. Piony, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5 i 7 oraz ust. 2, podlegają bezpośrednio dyrektorowi albo zastępcy dyrektora.

4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się do stanowiska zastępcy dyrektora utworzonego na podstawie § 11 ust. 5.

5. Pion finansowo-księgowy podlega bezpośrednio głównemu księgowemu.

§ 13.

1. W izbie mogą być tworzone:

1) wydziały - składające się z co najmniej 20 pracowników, włącznie z naczelnikiem wydziału;

2) działy - składające się z co najmniej 10 pracowników, włącznie z kierownikiem działu;

3) referaty - składające się z co najmniej 5 pracowników, włącznie z kierownikiem referatu;

4) wieloosobowe stanowiska - składające się z co najmniej 2 pracowników, włącznie z kierującym stanowiskiem;

5) jednoosobowe stanowiska.

2. Struktura organizacyjna obejmująca komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1, może być dwustopniowa.

3. Komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2-5, mogą działać jako samodzielne komórki organizacyjne albo wchodzić w skład komórki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1 pkt 1.

4. Komórka organizacyjna, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 lit. a załącznika nr 5 do zarządzenia, może działać wyłącznie jako komórka organizacyjna, o której mowa w ust. 1 pkt 1.

5. Wydziałem kieruje naczelnik wydziału, działem i referatem kieruje kierownik, a wieloosobowym stanowiskiem pracownik wyznaczony przez dyrektora izby.

§ 14.

Statut izby określa załącznik nr 5 do zarządzenia.

Rozdział 4

Urząd skarbowy

§ 15.

1. Naczelnik urzędu skarbowego wykonuje zadania przy pomocy zastępców naczelnika urzędu, naczelników wydziałów, kierowników działów i kierowników referatów, kierujących wieloosobowymi stanowiskami i pracowników zatrudnionych na jednoosobowych stanowiskach.

2. Naczelnik urzędu skarbowego odpowiada przed dyrektorem izby za prawidłową i terminową realizację zadań wykonywanych przez urząd skarbowy.

3. W czasie nieobecności naczelnika urzędu skarbowego, jego zadania wykonuje zastępca naczelnika urzędu skarbowego określony w regulaminie organizacyjnym urzędu skarbowego.

4. W przypadku wakatu na stanowisku zastępcy naczelnika urzędu skarbowego albo w czasie nieobecności jednego z zastępców naczelnika urzędu skarbowego, jego zadania wykonuje zastępca naczelnika urzędu skarbowego określony w regulaminie organizacyjnym urzędu skarbowego albo pracownik urzędu skarbowego wyznaczony przez dyrektora izby.

5. W czasie nieobecności naczelnika urzędu skarbowego i zastępców naczelnika urzędu skarbowego, ich zadania wykonuje pracownik urzędu skarbowego wyznaczony przez dyrektora izby.

§ 16.

Naczelnik urzędu skarbowego może regulować sposób realizacji należących do niego zadań oraz związany z tym obieg dokumentów w urzędzie.

§ 17.

1. Liczba stanowisk zastępcy naczelnika urzędu skarbowego jest uzależniona od liczby pracowników realizujących zadania w urzędzie skarbowym.

2. Liczba stanowisk zastępcy naczelnika urzędu skarbowego nie wynosi więcej niż:

1) jeden zastępca naczelnika urzędu skarbowego - jeżeli liczba pracowników realizujących zadania w urzędzie skarbowym nie przekracza 100;

2) dwóch zastępców naczelnika urzędu skarbowego - jeżeli liczba pracowników realizujących zadania w urzędzie skarbowym przekracza 100 i nie przekracza 200;

3) trzech zastępców naczelnika urzędu skarbowego - jeżeli liczba pracowników realizujących zadania w urzędzie skarbowym przekracza 200.

3. W przypadkach uzasadnionych liczbą lub zakresem wykonywanych zadań, w szczególności w urzędach skarbowych, w których są tworzone centra kompetencyjne lub są wykonywane zadania scentralizowane, na wniosek naczelnika urzędu skarbowego dyrektor izby, za zgodą Ministra, może utworzyć dodatkowe stanowisko zastępcy naczelnika urzędu skarbowego.

4. W przypadku urzędów skarbowych, których naczelnicy zostali wyznaczeni do prowadzenia postępowań przygotowawczych i występowania przed sądem w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe określone w ustawie z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2024 r. poz. 628, z późn. zm.3)) oraz w sprawach o przestępstwa określone w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, 295 i 1598 oraz z 2024 r. poz. 619, 1685 i 1863), zwanych dalej "urzędami skarbowymi wyznaczonymi do prowadzenia postępowań przygotowawczych", na wniosek naczelnika urzędu skarbowego dyrektor izby, za zgodą Ministra, może utworzyć dodatkowe stanowisko zastępcy naczelnika urzędu skarbowego.

5. W przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, albo wprowadzenia stanu klęski żywiołowej, których rozmiar przekracza możliwość prawidłowego funkcjonowania urzędu skarbowego, na wniosek naczelnika urzędu skarbowego dyrektor izby, za zgodą Ministra, może utworzyć dodatkowe stanowisko zastępcy naczelnika urzędu skarbowego na okres obowiązywania tych stanów, jednak nie dłuższy niż do 7 dni od dnia ich odwołania albo zniesienia i określić zakres jego zadań. O powołaniu zastępcy naczelnika urzędu skarbowego i zakresie jego zadań dyrektor izby niezwłocznie informuje Szefa KAS.

§ 18.

1. W urzędach skarbowych tworzy się:

1) pion wsparcia;

2) pion obsługi podatnika;

3) pion orzecznictwa;

4) pion poboru i egzekucji;

5) pion kontroli.

2. Piony, o których mowa w ust. 1, podlegają bezpośrednio naczelnikowi urzędu skarbowego albo właściwemu zastępcy naczelnika urzędu skarbowego.

3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do stanowiska zastępcy naczelnika urzędu skarbowego utworzonego na podstawie § 17 ust. 5.

4. W urzędach skarbowych wyznaczonych do prowadzenia postępowań przygotowawczych, za zgodą Ministra, może być utworzony pion karny skarbowy.

§ 19.

1. W urzędach skarbowych mogą być tworzone:

1) wydziały - składające się z co najmniej 20 pracowników, włącznie z naczelnikiem wydziału;

2) działy - składające się z co najmniej 10 pracowników, włącznie z kierownikiem działu;

3) referaty - składające się z co najmniej 5 pracowników, włącznie z kierownikiem referatu;

4) wieloosobowe stanowiska - składające się z co najmniej 2 pracowników, włącznie z kierującym stanowiskiem;

5) jednoosobowe stanowiska.

2. Struktura organizacyjna obejmująca komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2-5, może być dwustopniowa.

3. Komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 3-5, mogą również wchodzić w skład komórki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1 pkt 2.

4. Komórka egzekucji administracyjnej działa jako samodzielna komórka bez podziałów wewnętrznych.

5. Wydziałem kieruje naczelnik wydziału, działami i referatami kierują kierownicy, a wieloosobowym stanowiskiem pracownik wyznaczony przez naczelnika urzędu skarbowego.

§ 20.

1. W miejscowościach będących siedzibami władz powiatu, a niebędących siedzibami urzędów skarbowych, funkcjonują stałe punkty obsługi podatników poza siedzibą urzędu.

2. Wykaz stałych punktów obsługi podatników poza siedzibami urzędów skarbowych stanowi załącznik nr 6 do zarządzenia.

§ 21.

Statut urzędu skarbowego określa załącznik nr 7 do zarządzenia.

Rozdział 5

Urząd celno-skarbowy

§ 22.

1. Naczelnik urzędu celno-skarbowego wykonuje zadania przy pomocy zastępców naczelnika urzędu celno-skarbowego, naczelników wydziałów, kierowników oddziałów celnych, kierowników działów i kierowników referatów, kierujących wieloosobowymi stanowiskami oraz pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach.

2. W czasie nieobecności naczelnika urzędu celno-skarbowego, jego zadania wykonuje zastępca naczelnika urzędu celno-skarbowego określony w regulaminie organizacyjnym urzędu celno-skarbowego.

3. W przypadku wakatu na stanowisku zastępcy naczelnika urzędu celno-skarbowego albo w czasie nieobecności jednego z zastępców naczelnika urzędu celno-skarbowego, jego zadania wykonuje zastępca naczelnika urzędu celno-skarbowego określony w regulaminie organizacyjnym urzędu celno-skarbowego albo pracownik urzędu celno-skarbowego wyznaczony przez dyrektora izby.

4. W czasie nieobecności naczelnika urzędu celno-skarbowego i zastępców naczelnika urzędu celno-skarbowego, ich zadania wykonuje pracownik urzędu celno-skarbowego wyznaczony przez dyrektora izby.

§ 23.

Naczelnik urzędu celno-skarbowego może regulować sposób realizacji należących do niego zadań oraz związany z tym obieg dokumentów w urzędzie.

§ 24.

1. Liczba stanowisk zastępcy naczelnika urzędu celno-skarbowego jest uzależniona od liczby pracowników realizujących zadania w urzędzie celno-skarbowym.

2. Jeżeli liczba pracowników realizujących zadania w urzędzie celno-skarbowym nie przekracza 150, tworzy się jedno stanowisko zastępcy naczelnika urzędu celno-skarbowego.

3. Na każde kolejne rozpoczęte 150 pracowników realizujących zadania w urzędzie celno-skarbowym można utworzyć stanowisko zastępcy naczelnika urzędu celno-skarbowego.

4. W przypadkach uzasadnionych liczbą lub zakresem wykonywanych zadań, w szczególności w urzędach celno-skarbowych obsługujących granicę zewnętrzną UE lub porty morskie i lotnicze oraz w urzędach celno-skarbowych, w których są tworzone centra kompetencyjne lub są wykonywane zadania scentralizowane, na wniosek naczelnika urzędu celno-skarbowego dyrektor izby, za zgodą Ministra, może utworzyć dodatkowe stanowisko zastępcy naczelnika urzędu celno-skarbowego.

5. W przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, albo wprowadzenia stanu klęski żywiołowej, których rozmiar przekracza możliwość prawidłowego funkcjonowania urzędu celno-skarbowego, na wniosek naczelnika urzędu celno-skarbowego dyrektor izby, za zgodą Ministra, może utworzyć dodatkowe stanowisko zastępcy naczelnika urzędu celno-skarbowego na okres obowiązywania tych stanów, jednak nie dłuższy niż do 7 dni od dnia ich odwołania albo zniesienia i określić zakres jego zadań. O powołaniu zastępcy naczelnika urzędu celno-skarbowego i zakresie jego zadań dyrektor izby niezwłocznie informuje Szefa KAS.

§ 25.

1. W urzędzie celno-skarbowym tworzy się:

1) pion wsparcia;

2) pion operacyjno-analityczny;

3) pion prewencji i realizacji;

4) pion dochodzeniowo-śledczy;

5) pion kontroli celno-skarbowej;

6) pion orzecznictwa i obsługi zgłoszeń celnych.

2. W urzędach celno-skarbowych obsługujących lądową granicę UE tworzy się pion celno-graniczny.

3. Za zgodą Ministra pion celno-graniczny może być również utworzony w urzędach celno-skarbowych obsługujących porty morskie i lotnicze.

4. Piony, o których mowa w ust. 1-3, podlegają bezpośrednio naczelnikowi urzędu celno-skarbowego albo zastępcy naczelnika urzędu celno-skarbowego.

5. Przepisu ust. 4 nie stosuje się do stanowiska zastępcy naczelnika urzędu celno-skarbowego utworzonego na podstawie § 24 ust. 5.

§ 26.

1. W urzędzie celno-skarbowym mogą być tworzone:

1) wewnętrzne komórki organizacyjne:

a) wydziały - składające się z co najmniej 20 pracowników, włącznie z naczelnikiem wydziału,

b) działy - składające się z co najmniej 10 pracowników, włącznie z kierownikiem działu,

c) referaty - składające się z co najmniej 5 pracowników, włącznie z kierownikiem referatu,

d) wieloosobowe stanowiska - składające się z co najmniej 2 pracowników, włącznie z kierującym stanowiskiem,

e) jednoosobowe stanowiska;

2) zewnętrzne komórki organizacyjne - oddziały celne;

3) terenowe komórki kontroli wyodrębnione z komórek kontroli celno-skarbowej rynku.

2. Komórek, o których mowa w ust. 1 pkt 3, nie tworzy się w miejscowościach, w których funkcjonują oddziały celne, komórki kontroli celno-skarbowej lub komórki dochodzeniowo-śledcze.

3. Komórki organizacyjne, o których mowa odpowiednio w ust. 1 pkt 1 lit. b-e i pkt 3, mogą działać jako samodzielne komórki organizacyjne albo wchodzić w skład komórek organizacyjnych, o których mowa odpowiednio w ust. 1 pkt 1 lit. a albo lit. b.

§ 27.

1. W oddziałach celnych mogą być tworzone komórki organizacyjne, o których mowa w § 26 ust. 1 pkt 1 lit. c-e, przy czym referaty mogą być tworzone w oddziałach celnych, w których liczba pracowników wynosi więcej niż 30 pracowników.

2. W oddziałach celnych wyznaczonych przez dyrektora izby funkcjonują Centra Urzędowego Dokonywania Odpraw (CUDO), zapewniające kompleksową obsługę elektronicznych dokumentów celnych w ramach właściwości naczelnika urzędu celno-skarbowego.

§ 28.

1. Wydziałem kieruje naczelnik wydziału, działem, referatem i oddziałem celnym kieruje kierownik, a wieloosobowym stanowiskiem pracownik wyznaczony odpowiednio przez naczelnika urzędu albo kierownika oddziału celnego.

2. W przypadku oddziałów celnych, w których jest zatrudnionych więcej niż 60 pracowników, kierownik oddziału celnego może kierować pracą oddziału przy pomocy jednego zastępcy kierownika oddziału celnego.

3. W przypadku komórek dochodzeniowo-śledczych i komórek realizacji, w których jest zatrudnionych więcej niż 60 pracowników, kierujący komórką organizacyjną może kierować pracą komórki przy pomocy jednego zastępcy kierującego komórką.

§ 29.

Statut urzędu celno-skarbowego określa załącznik nr 8 do zarządzenia.

Rozdział 6

Krajowa Szkoła Skarbowości

§ 30.

Siedzibą Szkoły jest Warszawa.

§ 31.

W ramach struktury organizacyjnej Szkoły funkcjonują filie w Białobrzegach, Jastrzębiej Górze, Krakowie, Muszynie, Otwocku, Przemyślu, Wrocławiu i Kamionie.

§ 32.

1. Dyrektor Szkoły realizuje zadania przy pomocy zastępcy albo zastępców dyrektora Szkoły, głównego księgowego i kierowników filii Szkoły.

2. Ustala się liczbę stanowisk zastępcy dyrektora Szkoły na nie większą niż 2.

§ 33.

1. W Szkole mogą być tworzone:

1) działy - składające się z co najmniej 5 pracowników, włącznie z kierownikiem działu;

2) zespoły - składające się z co najmniej 3 pracowników, włącznie z kierującym zespołem;

3) wieloosobowe stanowiska - składające się z co najmniej 2 pracowników, włącznie z kierującym stanowiskiem;

4) jednoosobowe stanowiska.

2. W filiach Szkoły mogą być tworzone komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4

3. Struktura organizacyjna obejmująca komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1, może być dwustopniowa.

4. Komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1:

1) pkt 2, mogą działać jako samodzielne komórki organizacyjne albo wchodzić w skład komórki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1 pkt 1;

2) pkt 3 i 4, mogą działać jako samodzielne komórki organizacyjne albo wchodzić w skład komórki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1 pkt 1 albo 2.

§ 34.

W Szkole działa Rada Programowa Szkoły, zwana dalej "Radą", która jest organem opiniującym i doradczym Szkoły.

§ 35.

1. Rada składa się z nie więcej niż 7 członków.

2. Członków Rady powołuje i odwołuje Minister na wniosek dyrektora Szkoły.

3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, wymaga zaopiniowania przez Szefa KAS.

4. Członkiem Rady może zostać wyłącznie osoba posiadająca co najmniej stopień naukowy doktora.

5. W uzasadnionych przypadkach członkiem Rady może zostać osoba niespełniająca warunku, o którym mowa w ust. 4.

§ 36.

1. Kadencja członków Rady trwa 4 lata.

2. Członkiem Rady można być nie więcej niż dwie kadencje.

3. Członkostwo w Radzie ustaje z chwilą śmierci członka Rady albo jego odwołania.

4. W razie ustania członkostwa w Radzie następca członka Rady pełni obowiązki do końca kadencji zastępowanego członka Rady.

§ 37.

1. Członkowie Rady wybierają spośród siebie Przewodniczącego Rady i zastępcę Przewodniczącego Rady.

2. Przewodniczący Rady zwołuje posiedzenia Rady i kieruje jej pracami.

§ 38.

1. Rada wyraża swoje stanowisko w formie uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu.

2. Głosowania są jawne, chyba że Rada postanowi inaczej.

3. W posiedzeniach Rady z prawem głosu uczestniczy dyrektor Szkoły.

4. Szczegółową organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady określa regulamin uchwalony przez Radę.

§ 39.

Statut Szkoły określa załącznik nr 9 do zarządzenia.

Rozdział 7

Centra kompetencyjne

§ 40.

1. W izbach, urzędach skarbowych i urzędach celno-skarbowych tworzy się centra kompetencyjne, będące komórką organizacyjną albo zespołem pracowników, których celem jest wspieranie komórek organizacyjnych w Ministerstwie, CIRF lub spółki celowej w wykonywaniu zadań w szczególności:

1) o charakterze organizacyjnym, logistycznym lub usprawniającym realizację zadań przez jednostki organizacyjne KAS;

2) związanych z utrzymaniem systemów teleinformatycznych określonych w art. 35 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o KAS, w tym z utrzymaniem spójności i ciągłości działania Systemu Informacyjnego Skarbowo-Celnego (SISC) oraz utrzymaniem elektronicznych usług publicznych i procesów wewnętrznych związanych z tymi usługami;

3) związanych z utrzymaniem i rozwojem systemów teleinformatycznych, w tym z realizacją Programu Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

2. Szczegółowy zakres zadań centrum kompetencyjnego określa regulamin właściwej izby, urzędu skarbowego albo urzędu celno-skarbowego.

3. Wykaz izb, urzędów skarbowych i urzędów celno-skarbowych, w których są utworzone centra kompetencyjne oraz obszar zadań wykonywanych przez te centra, określa załącznik nr 10 do zarządzenia.

§ 41.

Nadzór nad centrum kompetencyjnym sprawuje komórka organizacyjna Ministerstwa właściwa w obszarze zadań wykonywanych przez centrum kompetencyjne, przy czym w przypadku gdy obszar zadań wykonywanych przez centrum kompetencyjne pozostaje we właściwości więcej niż jednej komórki organizacyjnej Ministerstwa, nadzór nad nimi sprawuje komórka organizacyjna, w której właściwości pozostaje większość zadań wykonywanych przez to centrum, we współpracy z pozostałymi właściwymi komórkami organizacyjnymi.

Rozdział 8

Koordynatorzy i konsultanci

§ 42.

1. W KIS, izbach, urzędach skarbowych, urzędach celno-skarbowych i Szkole funkcjonują koordynatorzy lub konsultanci, którzy wykonują zadania w określonym obszarze, przy czym szczegółowy zakres ich zadań:

1) ustalony we współpracy z komórką organizacyjną Ministerstwa właściwą w obszarze działania koordynatorów i konsultantów, określa regulamin organizacyjny KIS, właściwej izby, urzędu skarbowego, urzędu celno-skarbowego albo Szkoły;

2) określają wytyczne Szefa KAS w zakresie wsparcia klasyfikacyjnego na potrzeby stosowania przepisów o podatku od towarów i usług - w przypadku klasyfikacji na potrzeby podatku od towarów i usług.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, gdy obszar działania koordynatora lub konsultanta pozostaje we właściwości więcej niż jednej komórki organizacyjnej Ministerstwa szczegółowy zakres zadań koordynatorów lub konsultantów jest ustalany we współpracy z komórką organizacyjną Ministerstwa, w której właściwości pozostaje większość działań koordynatora lub konsultanta, oraz z pozostałymi właściwymi komórkami organizacyjnymi.

3. Koordynatorzy i konsultanci mogą wykonywać swoje zadania przy pomocy zastępców koordynatorów albo zastępców konsultantów.

4. Wykaz koordynatorów i konsultantów oraz obszar ich działania określa załącznik nr 11 do zarządzenia.

§ 43.

1. Koordynatora lub konsultanta oraz ich zastępców wyznacza:

1) Dyrektor KIS spośród pracowników KIS;

2) dyrektor izby - w izbie lub podległym jej urzędzie odpowiednio spośród pracowników izby, urzędu skarbowego albo urzędu celno-skarbowego.

2. Konsultanta do spraw klasyfikacji na potrzeby podatku od towarów i usług oraz jego zastępcę wyznacza dyrektor izby, naczelnik urzędu skarbowego oraz naczelnik urzędu celno-skarbowego odpowiednio spośród pracowników izby, urzędu skarbowego albo urzędu celno-skarbowego.

3. Dyrektor Szkoły wyznacza koordynatora spośród pracowników Szkoły.

§ 44.

1. Nadzór nad koordynatorem i konsultantem oraz ich zastępcami sprawuje:

1) komórka organizacyjna Ministerstwa właściwa w obszarze działania koordynatora lub konsultanta, przy czym w przypadku gdy obszar działania koordynatora lub konsultanta pozostaje we właściwości więcej niż jednej komórki organizacyjnej Ministerstwa, nadzór nad nimi sprawuje komórka organizacyjna, w której właściwości pozostaje większość działań koordynatora lub konsultanta, we współpracy z pozostałymi właściwymi komórkami organizacyjnymi;

2) dyrektor KIS, dyrektor izby, naczelnik urzędu skarbowego albo naczelnik urzędu celno-skarbowego - w przypadku koordynatorów i konsultantów do spraw klasyfikacji na potrzeby podatku od towarów i usług oraz ich zastępców.

2. Nadzór nad koordynatorem:

1) wyznaczonym do wykonywania zadań na rzecz centrum kompetencyjnego oraz jego zastępcą sprawuje kierujący centrum kompetencyjnym;

2) do spraw psów służbowych w izbach sprawuje koordynator krajowy do spraw psów służbowych;

3) krajowym do spraw psów służbowych sprawuje komórka organizacyjna Ministerstwa właściwa w sprawach budżetu, majątku i kadr KAS.

Rozdział 9

Przepisy przejściowe i końcowe

§ 45.

Stały Punkt Obsługi Podatników w:

1) Sejnach,

2) Gołdapi

- funkcjonuje do dnia 30 kwietnia 2025 r.

§ 46.

Kadencja członków Rady funkcjonującej w dniu wejścia w życie niniejszego zarządzenia trwa do czasu jej upływu albo ustania członkostwa w Radzie.

§ 47.

Centra kompetencyjne utworzone na podstawie przepisów dotychczasowych, uwzględnione w wykazie, o którym mowa w § 40 ust. 3, stają się centrami kompetencyjnymi, o których mowa w § 40 ust. 1.

§ 48.

Koordynatorzy i konsultanci oraz ich zastępcy powołani albo wyznaczeni przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia, którzy na ten dzień wykonują zadania koordynatorów lub konsultantów oraz ich zastępców stają się odpowiednio koordynatorami i konsultantami oraz ich zastępcami, o których mowa w niniejszym zarządzeniu.

§ 49.

W terminie 7 dni od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia:

1) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nada regulamin organizacyjny Krajowej Informacji Skarbowej,

2) dyrektorzy izb i dyrektor Szkoły przedłożą Ministrowi do zatwierdzenia projekty regulaminów organizacyjnych odpowiednio izb administracji skarbowej i Krajowej Szkoły Skarbowości,

3) naczelnicy urzędów skarbowych i naczelnicy urzędów celno-skarbowych przedłożą dyrektorom izb administracji skarbowej do zatwierdzenia projekty regulaminów organizacyjnych odpowiednio urzędów skarbowych i urzędów celno-skarbowych

- zgodne ze statutem nadanym niniejszym zarządzeniem, przy czym w regulaminach organizacyjnych izb administracji skarbowej, urzędów skarbowych i urzędów celno-skarbowych mogą być uwzględnione dodatkowe stanowiska odpowiednio zastępców dyrektorów izb administracji skarbowej, zastępców naczelników urzędów skarbowych oraz zastępców naczelników urzędów celno-skarbowych, które funkcjonują na dzień wejścia w życie niniejszego zarządzenia, jeżeli jest to uzasadnione liczbą lub zakresem realizowanych zadań.

§ 50.

Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lutego 2019 r. w sprawie organizacji Krajowej Informacji Skarbowej, izby administracji skarbowej, urzędu skarbowego, urzędu celno-skarbowego i Krajowej Szkoły Skarbowości oraz nadania im statutów (Dz. Urz. Min. Fin. z 2023 r. poz. 61, 64 i 114 oraz z 2024 r. poz. 3, 58 i 75).

§ 51.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Finansów: A. Domański

 

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 556, 588, 641, 658, 760, 996, 1059, 1193, 1195, 1234, 1598, 1723 i 1860, z 2024 r. poz. 850, 863, 879, 1222, 1685, 1721 i 1871 oraz z 2025 r. poz. 172, 179 i 222.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2024 r. poz. 850, 879, 1685 i 1721 oraz z 2025 r. poz. 179 i 222.

Załącznik 1. [KODY IDENTYFIKACYJNE KRAJOWEJ INFORMACJI SKARBOWEJ]

Załączniki do zarządzenia Ministra Finansów
z dnia 13 marca 2025 r. (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 19)

Załącznik nr 1

KODY IDENTYFIKACYJNE KRAJOWEJ INFORMACJI SKARBOWEJ

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

Załącznik 2. [KODY IDENTYFIKACYJNE IZB ADMINISTRACJI SKARBOWEJ, URZĘDÓW SKARBOWYCH, URZĘDÓW CELNO-SKARBOWYCH ORAZ ODDZIAŁÓW CELNYCH, W TYM ODDZAŁÓW CELNYCH OBSŁUGUJĄCYCH PRZEJŚCIA GRANICZNE]

Załącznik nr 2

KODY IDENTYFIKACYJNE IZB ADMINISTRACJI SKARBOWEJ, URZĘDÓW SKARBOWYCH, URZĘDÓW CELNO-SKARBOWYCH ORAZ ODDZIAŁÓW CELNYCH, W TYM ODDZAŁÓW CELNYCH OBSŁUGUJĄCYCH PRZEJŚCIA GRANICZNE

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

Załącznik 3. [KODY IDENTYFIKACYJNE KRAJOWEJ SZKOŁY SKARBOWOŚCI I JEJ FILII]

Załącznik nr 3

KODY IDENTYFIKACYJNE KRAJOWEJ SZKOŁY SKARBOWOŚCI I JEJ FILII

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

Załącznik 4. [STATUT KRAJOWEJ INFORMACJI SKARBOWEJ]

Załącznik nr 4

STATUT KRAJOWEJ INFORMACJI SKARBOWEJ

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

Załącznik 5. [STATUT IZBY ADMINISTRACJI SKARBOWEJ]

Załącznik nr 5

STATUT IZBY ADMINISTRACJI SKARBOWEJ

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

Załącznik 6. [WYKAZ STAŁYCH PUNKTÓW OBSŁUGI PODATNIKÓW POZA SIEDZIBAMI URZĘDÓW SKARBOWYCH]

Załącznik nr 6

WYKAZ STAŁYCH PUNKTÓW OBSŁUGI PODATNIKÓW POZA SIEDZIBAMI URZĘDÓW SKARBOWYCH

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

Załącznik 7. [STATUT URZĘDU SKARBOWEGO]

Załącznik nr 7

STATUT URZĘDU SKARBOWEGO

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

Załącznik 8. [STATUT URZĘDU CELNO-SKARBOWEGO]

Załącznik nr 8

STATUT URZĘDU CELNO-SKARBOWEGO

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

Załącznik 9. [STATUT KRAJOWEJ SZKOŁY SKARBOWOŚCI]

Załącznik nr 9

STATUT KRAJOWEJ SZKOŁY SKARBOWOŚCI

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

Załącznik 10. [WYKAZ IZB ADMINISTRACJI SKARBOWEJ, URZĘDÓW SKARBOWYCH I URZĘDÓW CELNO-SKARBOWYCH, W KTÓRYCH SĄ UTWORZONE CENTRA KOMPETENCYJNE ORAZ OBSZAR ZADAŃ WYKONYWANYCH PRZEZ TE CENTRA]

Załącznik nr 10

WYKAZ IZB ADMINISTRACJI SKARBOWEJ, URZĘDÓW SKARBOWYCH I URZĘDÓW CELNO-SKARBOWYCH, W KTÓRYCH SĄ UTWORZONE CENTRA KOMPETENCYJNE ORAZ OBSZAR ZADAŃ WYKONYWANYCH PRZEZ TE CENTRA

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

Załącznik 11. [WYKAZ KOORDYNATORÓW I KONSULTANTÓW W KRAJOWEJ INFORMACJI SKARBOWEJ, IZBACH ADMINISTRACJI SKARBOWEJ, URZĘDACH SKARBOWYCH, URZĘDACH CELNO-SKARBOWYCH I KRAJOWEJ SZKOLE SKARBOWOŚCI ORAZ OBSZAR ICH DZIAŁANIA]

Załącznik nr 11

WYKAZ KOORDYNATORÓW I KONSULTANTÓW W KRAJOWEJ INFORMACJI SKARBOWEJ, IZBACH ADMINISTRACJI SKARBOWEJ, URZĘDACH SKARBOWYCH, URZĘDACH CELNO-SKARBOWYCH I KRAJOWEJ SZKOLE SKARBOWOŚCI ORAZ OBSZAR ICH DZIAŁANIA

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-03-17
  • Data wejścia w życie: 2025-03-18
  • Data obowiązywania: 2025-03-18
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA