REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2008 nr 13 poz. 95
ZARZĄDZENIE Nr 21 MINISTRA FINANSÓW
z dnia 27 listopada 2008 r.
w sprawie trybu postępowania ze skargami i wnioskami w Ministerstwie Finansów
Na podstawie art. 253 § 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.1'), w związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Zarządzenie określa tryb przyjmowania interesantów w sprawie skarg i wniosków oraz rozpatrywania skarg i wniosków w Ministerstwie Finansów, zwanym dalej „Ministerstwem".
§ 2.
1. Nadzór i kontrolę w sprawach skarg i wniosków sprawuje Minister Finansów.
2. Dyrektor Generalny sprawuje bieżący nadzór nad terminowością przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków przez komórki organizacyjne Ministerstwa.
§ 3.
1. Skargi i wnioski powinny być załatwiane rzetelnie i bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca, stosownie do art. 237 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego.
2. W przypadku nie załatwienia skargi w terminie należy o tym zawiadomić skarżącego lub wnioskodawcę, podając przyczynę zwłoki i nowy termin załatwienia sprawy. Kopię zawiadomienia należy przekazać do wiadomości do Biura Kontroli Resortowej.
3. W przypadku otrzymania skargi lub wniosku, do rozpatrzenia którego Minister Finansów nie jest właściwy, należy niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni, przekazać skargę lub wniosek właściwemu organowi, zawiadamiając o tym równocześnie skarżącego lub wnioskodawcę, albo wskazać mu właściwy organ.
4. Skargi nie można przekazać do załatwienia organowi niższego stopnia, jeżeli skarga zawiera zarzuty dotyczące działalności tego organu.
§ 4.
1. Za koordynowanie postępowania, związanego z rozpatrywaniem skarg i wniosków wpływających do Ministerstwa, odpowiada Biuro Kontroli Resortowej, które:
1) przyjmuje wpływające do Ministerstwa skargi i wnioski;
2) rejestruje je elektronicznie w centralnym rejestrze skarg i wniosków;
3) kieruje do załatwienia według właściwości do komórek organizacyjnych Ministerstwa lub innych organów;
4) przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków dotyczących działalności komórek organizacyjnych Ministerstwa;
5) monitoruje terminowość rozpatrywania skarg i wniosków.
2. Skargi i wnioski dotyczące jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Finansów, przyjmowane i rozpatrywane są przez właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa.
3. Członkowie Kierownictwa Ministerstwa, w zakresie powierzonych im obowiązków określonych zarządzeniem Ministra Finansów w sprawie podziału kompetencji w Kierownictwie Ministerstwa Finansów, przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków, po uprzednim ustaleniu przez właściwy sekretariat terminu spotkania.
§ 5.
1. Zadania Biura Kontroli Resortowej określone w § 4 ust. 1 pkt 4, wykonuje wyznaczony pracownik, który przyjmuje interesantów w poniedziałek, wtorek, czwartek i piątek w godzinach 8.15-16.15, w środę w godzinach 10.00-18.00, oraz pełni dyżur pod telefonem o numerze: 022 694-44-81.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, umieszcza się w widocznym miejscu w holu Ministerstwa oraz na stronie internetowej Ministerstwa.
3. W komórkach organizacyjnych Ministerstwa skargi i wnioski przyjmowane i rozpatrywane są przez pracowników wyznaczonych przez dyrektora departamentu/biura, których aktualny wykaz przekazywany jest do Biura Kontroli Resortowej.
§ 6.
1. Skargi i wnioski wpływające bezpośrednio do:
1) Kancelarii Głównej Ministerstwa - są przekazywane do Biura Kontroli Resortowej, które następnie przekazuje je właściwym merytorycznie komórkom organizacyjnym Ministerstwa lub właściwym organom,
2) właściwej merytorycznie komórki organizacyjnej Ministerstwa - są rozpatrywane przez tę komórkę zgodnie z jej właściwością.
2. Skargi i wnioski, które wpłynęły bezpośrednio do komórki organizacyjnej niezgodnie z jej właściwością merytoryczną lub właściwością Ministerstwa przekazywane są przez tę komórkę do właściwej komórki organizacyjnej Ministerstwa lub właściwego organu.
3. W przypadkach, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 2, skargi i wnioski rejestrowane są w systemie „Sekretariat". Wydruk z tego systemu potwierdzający rejestrację, wraz z kopią skargi lub wniosku, przekazywany jest niezwłocznie do Biura Kontroli Resortowej, w celu zarejestrowania skargi lub wniosku w centralnym rejestrze skarg i wniosków.
§ 7.
1. Komórki organizacyjne Ministerstwa są obowiązane do:
1) prowadzenia ewidencji przyjęć interesantów oraz ewidencji skarg i wniosków;
2) terminowego załatwiania skarg i wniosków;
3) bieżącego przekazywania do Biura Kontroli Resortowej kopii udzielonych odpowiedzi lub informacji o sposobie załatwienia skargi lub wniosku;
4) sporządzania i przekazywania do Biura Kontroli Resortowej półrocznych oraz rocznych sprawozdań z przyjęć interesantów oraz z rozpatrzonych skarg i wniosków, wraz z kopią ewidencji, o których mowa w pkt 1.
2. Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa ponoszą odpowiedzialność za informacje przekazywane do Biura Kontroli Resortowej.
3. Wzory ewidencji, o których mowa w ust. 1 pkt 1, określają odpowiednio załączniki nr 1 i nr 2 do zarządzenia.
4. Wzór odpowiedzi na skargę lub wniosek kierowane do Ministerstwa określa załącznik nr 3 do zarządzenia.
5. Wzór sprawozdania, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, określa załącznik nr 4 do zarządzenia.
6. Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 4, należy przekazywać w terminie 2 miesięcy od momentu zakończenia okresu sprawozdawczego.
7. Ewidencje, o których mowa w ust. 1 pkt 1, są prowadzone niezależnie od rejestracji spraw w systemie „Sekretariat".
§ 8.
1. Skargi i wnioski oraz związane z nimi pisma i inne dokumenty rejestruje się i przechowuje w poszczególnych komórkach organizacyjnych Ministerstwa, w sposób ułatwiający kontrolę przebiegu i terminów załatwiania poszczególnych skarg i wniosków.
2. Skargi i wnioski archiwizuje się zgodnie z przepisami zawartymi w Instrukcji kancelaryjnej obowiązującej w Ministerstwie.
§ 9.
Biuro Kontroli Resortowej:
1) sporządza, na podstawie sprawozdań przekazanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa, roczne sprawozdanie z przyjęć interesantów oraz z rozpatrzonych skarg i wniosków, które przedkłada Ministrowi Finansów, za pośrednictwem Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
2) informuje, w sytuacjach tego wymagających, Dyrektora Generalnego Ministerstwa o problemach wynikających z rozpatrywania w Ministerstwie skarg i wniosków;
3) może poddać kontroli terminowość rozpatrywania skarg i wniosków w komórkach organizacyjnych Ministerstwa.
§ 10.
1. Upoważnia się dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa do:
1) wyznaczenia pracowników komórek im podległych do przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków;
2) podpisywania odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące pracowników i zakresu działania komórki, którą kierują;
3) podpisywania pism przekazujących skargę lub wniosek do innych organów do załatwienia według właściwości.
2. Upoważnia się Dyrektora Generalnego Ministerstwa do podpisywania - odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące działalności dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.
§ 11.
Traci moc zarządzenie nr 10 Ministra Finansów z dnia 21 marca 2007 r. w sprawie trybu postępowania ze skargami i wnioskami w Ministerstwie Finansów.
§ 12.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia podpisania.
Minister Finansów |
Jan Vincent-Rostowski |
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188, Nr 170, poz. 1660, z 2004 r. Nr 162, poz. 1692 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz. 682 i Nr 181, poz. 1524.
Załączniki do zarządzenia Nr 21 Ministra Finansów
z dnia 27 listopada 2008 r. (poz. 95)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
- Data ogłoszenia: 2008-12-30
- Data wejścia w życie: 2008-12-05
- Data obowiązywania: 2008-12-05
- Dokument traci ważność: 2009-08-21
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA