REKLAMA
Monitor Polski - rok 2018 poz. 837
OBWIESZCZENIE
MINISTRA CYFRYZACJI1)
z dnia 6 sierpnia 2018 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Certyfikat umiejętności komputerowych - poziom podstawowy" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 986 i 1475 oraz z 2018 r. poz. 650), zwanej dalej "ustawą", ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Certyfikat umiejętności komputerowych - poziom podstawowy" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Załącznik do obwieszczenia Ministra Cyfryzacji
z dnia 6 sierpnia 2018 r. (poz. 837)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "CERTYFIKAT UMIEJĘTNOŚCI KOMPUTEROWYCH - POZIOM PODSTAWOWY" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "CERTYFIKAT UMIEJĘTNOŚCI KOMPUTEROWYCH - POZIOM PODSTAWOWY" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI | ||
1 | Nazwa kwalifikacji rynkowej | Certyfikat umiejętności komputerowych - poziom podstawowy |
2 | Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej | Certyfikat |
3 | Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej | Bezterminowy |
4 | Warunki przedłużenia ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej | Posiadacz kwalifikacji może ją odnawiać w przypadku pojawienia się nowej wersji sylabusa czy na nowszej wersji oprogramowania, ale dopuszczalne jest także uzyskanie dokładnie tej samej kwalifikacji, ale z inną, bardziej aktualną datą. W takim przypadku na certyfikacie będą zaznaczone wybrane, aktualne warianty czy daty uzyskania kwalifikacji, co sprzyja realizacji idei uczenia się przez całe życie |
5 | Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej | Drugi poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
6 | Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej | Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację rynkową wykonuje samodzielnie czynności związane z podstawową obsługą komputera, wykorzystaniem arkuszy kalkulacyjnych, edytora tekstu oraz korzystaniem z sieci. Stosuje podstawowe pojęcia |
Zestaw 1. Podstawy pracy z komputerem | ||
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia | |
Obsługuje komputer w zakresie podstawowym z zachowaniem zasad bezpieczeństwa | - rozróżnia typy komputerów, podstawowe elementy składowe komputera i podstawowe urządzenia peryferyjne, - rozróżnia podstawowe typy oprogramowania i systemy operacyjne, - poprawnie włącza i wyłącza komputer, - wyszukuje potrzebne informacje dotyczące obsługi komputera, korzystając z funkcji pomocy, - wyjaśnia obowiązujące przepisy i zasady posiadania legalnego oprogramowania, rozróżnia typy licencji, - stosuje procedury bezpiecznego logowania oraz wyjaśnia politykę i zasady bezpiecznych haseł, - uzasadnia konieczność stosowania zapory (firewall) i podaje cel jej użycia, - uzasadnia potrzebę archiwizacji danych na zewnętrznych nośnikach i potrzebę regularnego uaktualniania oprogramowania, - definiuje pojęcie złośliwego oprogramowania i używa oprogramowania antywirusowego do skanowania komputera, - wymienia zasady prawidłowego, ergonomicznego korzystania z komputera, uwzględniające ochronę zdrowia i środowiska oraz zasady dostosowania stanowiska komputerowego do potrzeb osoby niepełnosprawnej | |
Wykonuje operacje na plikach i folderach oraz zarządza prostymi aplikacjami | - wyjaśnia hierarchiczny schemat organizacji dysków, folderów i plików przez system operacyjny, - identyfikuje popularne rodzaje plików, wyświetla właściwości plików i folderów, prawidłowo odczytuje rozmiary plików i folderów, - wyszukuje pliki według podanych kryteriów, sortuje pliki według podanych kryteriów, tworzy foldery, kopiuje, przenosi pliki i foldery pomiędzy folderami i dyskami, - rozróżnia główne typy urządzeń do przechowywania danych, kompresuje i dekompresuje pliki oraz foldery do wybranego miejsca na dysku, - rozróżnia popularne ikony, obsługuje przykładowe okna programu, odczytuje i konfiguruje parametry dostępnych funkcji w panelu sterowania, - uruchamia i zamyka prosty edytor tekstu, kopiuje, przenosi tekst pomiędzy dokumentami lub wewnątrz dokumentu, - wkleja/wstawia zrzuty ekranowe do dokumentu, zapisuje dokument i nadaje mu właściwą nazwę, - instaluje i odinstalowuje drukarki, drukuje dokument | |
Uzyskuje dostęp do sieci | - wyjaśnia pojęcia związane z przeznaczeniem sieci, współdzieleniem, bezpiecznym udostępnianiem, przepustowością, - wyjaśnia pojęcie Internetu i omawia podstawowe zastosowania Internetu, rozróżnia sposoby podłączenia do Internetu, - wykonuje operację ściągania z sieci i wysyłania do sieci plików i zasobów, - rozróżnia łącza internetowe, wybiera typ łącza internetowego i uzasadnia wybór, - podłącza urządzenie do sieci bezprzewodowej | |
Zestaw 2. Podstawy pracy w sieci | ||
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia | |
Korzysta z zasobów Internetu | - wyjaśnia pojęcia związane z Internetem, identyfikuje powszechnie znane domeny, - rozpoznaje i charakteryzuje metody kontroli i zabezpieczeń podczas pracy z siecią, wypełnia, przesyła i resetuje formularz internetowy, - modyfikuje ustawienia przeglądarki, gromadzi i zarządza linkami do stron przy użyciu zakładek/ulubionych, - znalezione zasoby (pliki, teksty, obrazy) kopiuje do wskazanego miejsca, drukuje lub zapisuje na dysku, - wyszukuje informacje za pomocą wyszukiwarki, korzystając z różnych kryteriów, - wyjaśnia podstawowe zasady poszanowania praw autorskich podczas korzystania z dostępnych zasobów, określa sposoby publikacji i udostępniania treści przez użytkowników, - wyjaśnia zasady obowiązujące w społeczności internetowej (wirtualnej), - charakteryzuje sposoby ochrony przed negatywnymi skutkami korzystania z portali społecznościowych | |
Komunikuje się za pomocą poczty elektronicznej | - wyjaśnia pojęcia związane z komunikacją w sieci, - wymienia zasady netykiety, - przestrzega zasad dotyczących wysyłania załączników, - wyjaśnia zagrożenia związane z niechcianą pocztą, - tworzy, formatuje, wysyła wiadomości, odpowiada na otrzymane wiadomości, drukuje wiadomości, zarządza wiadomościami, - zarządza programem pocztowym, wykorzystując zaawansowane funkcje takie jak autoresponder, podpis wiadomości, - korzysta z książki adresatów, zarządza kalendarzem on-line | |
Zestaw 3. Przetwarzanie tekstów | ||
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia | |
Dostosowuje edytor tekstu do własnych preferencji | - ustawia podstawowe opcje/preferencje dla aplikacji oraz edytowanego dokumentu, - tworzy przy pomocy edytora tekstu dokument, zapisuje go na dysku z odpowiednią nazwą, - porusza się pomiędzy otwartymi dokumentami, - modyfikuje wyświetlanie dokumentu | |
Tworzy i formatuje dokumenty | - wprowadza zadany tekst do dokumentu, formatuje czcionkę, formatuje akapit, - wyszukuje frazy w dokumencie, używając funkcji "Znajdź" i zastępuje frazy innymi, korzystając z funkcji "Zastąp", - kopiuje i przenosi tekst w dowolne miejsce, stosuje automatyczne dzielenie wyrazów, - korzysta z tabulatorów w przygotowaniu tabelarycznym tekstu, stosuje automatyczne wypunktowanie i numerowanie, - korzysta ze stylów przy formatowaniu tekstu | |
Wstawia i formatuje tabele, wykresy, obrazy | - tworzy w dokumencie tabelę, wstawia dane do tabeli, edytuje dane w tabeli, - formatuje tabelę, zmienia układ tabeli, wstawia obiekt graficzny w określone miejsce w dokumencie, - kopiuje, przenosi obiekt wewnątrz dokumentu lub pomiędzy dokumentami, modyfikuje wstawiony obiekt | |
Przygotowuje listy i koperty z użyciem korespondencji seryjnej | - przygotowuje dokument główny, - wybiera adresatów (źródło danych) korespondencji seryjnej, - łączy listę adresową z dokumentem, drukuje dokumenty w korespondencji seryjnej | |
Przygotowuje dokumenty do druku i je drukuje | - wstawia do dokumentu podział strony, - zmienia ustawienia strony, - w nagłówku lub stopce dokumentu wstawia numery stron lub datę, lub pola systemowe, - koryguje błędy w dokumencie przy pomocy słownika, - podgląda wydruk dokumentu, drukuje dokument do pliku (PDF) | |
Zestaw 4. Arkusze kalkulacyjne | ||
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia | |
Dostosowuje arkusz kalkulacyjny do własnych preferencji | - ustawia podstawowe opcje/preferencje w aplikacji, - modyfikuje widok lub sposób wyświetlania arkusza, - zapisuje skoroszyt na dysku w określonej lokalizacji, jako plik określonego typu, - porusza się pomiędzy otwartymi skoroszytami, - zaznacza elementy arkusza (wiersze, kolumny, blok komórek przyległych, odległych) lub modyfikuje elementy arkusza, - blokuje wiersze lub/i kolumny, - przełącza się pomiędzy arkuszami, wykonuje operacje na arkuszach w tym: usuwa, przenosi, zmienia nazwę, dodaje | |
Wprowadza dane do arkusza kalkulacyjnego | - wprowadza dane do poszczególnych komórek, - modyfikuje istniejącą zawartość komórek, sortuje blok komórek według jednego kryterium, - kopiuje i przenosi zawartość komórki lub bloku komórek w obrębie arkusza/arkuszy/skoroszytu/ kilku skoroszytów, - automatycznie wypełnia komórki danymi na podstawie zawartości sąsiednich komórek, formatuje komórki zawierające liczby (w tym procenty), daty, teksty, - zawija tekst w komórce, bloku komórek, zmienia wygląd zawartości komórki, - kopiuje format komórki/ bloku komórek do innej komórki lub innego bloku komórek, - modyfikuje wygląd komórki arkusza | |
Wykonuje podstawowe działania matematyczne i logiczne za pomocą arkusza | - tworzy reguły przy użyciu odwołań do komórek i operatorów arytmetycznych, - rozpoznaje i właściwie interpretuje podstawowe błędy związane z użyciem reguł, - stosuje adresowanie względne i bezwzględne (absolutne) przy tworzeniu reguł, - używa funkcji sumowania, obliczania średniej, wyznaczania minimum i maksimum, zliczania, liczenia niepustych, zaokrąglania, - używa funkcji logicznej if (jeżeli) | |
Tworzy wykresy | - tworzy wykresy różnego typu na podstawie danych zawartych w arkuszu, - modyfikuje wykresy, dodaje, usuwa, edytuje tytuł wykresu, dodaje etykiety z danymi do wykresu, - formatuje elementy wykresu | |
Formatuje i drukuje arkusz kalkulacyjny | - zmienia wielkości marginesów strony, orientację strony, rozmiar papieru, - rozmieszcza zawartość arkusza na określonej liczbie stron, dodaje, edytuje, usuwa tekst nagłówka i stopki arkusza, - wstawia do nagłówka/stopki numery stron, datę, czas, nazwę pliku i arkusza, usuwa nagłówek/stopkę, - sprawdza i poprawia arkusz pod względem rachunkowym i językowym, włącza i wyłącza wyświetlanie/drukowanie linii siatki, wyświetlanie/drukowanie nagłówków kolumn i wierszy (adresów kolumn i wierszy), - stosuje automatyczne powtarzanie nagłówków kolumn i wierszy na każdej drukowanej stronie arkusza, - podgląda wydruk arkusza, - drukuje do pliku (PDF) zaznaczony blok komórek arkusza, cały arkusz, wskazany wykres, cały skoroszyt | |
7 | Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację | Metoda weryfikacji: egzamin testowy, realizowany na komputerze, odrębny dla każdego z 4 zestawów, składający się z zadań (poleceń) praktycznych oraz z pytań wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią; łącznie co najmniej 32 pytania i zadania dla każdego zestawu, przy czym dla pierwszych dwóch zestawów liczba zadań (poleceń) nie powinna być mniejsza od 16, zaś dla trzeciego i czwartego zestawu powinny to być tylko i wyłącznie zadania (polecenia) realizowane na komputerze. Dla każdego zestawu istnieje co najmniej 8 różnych zbiorów pytań i zadań egzaminacyjnych dla każdej z obsługiwanych w ramach walidacji wersji systemu operacyjnego (dla 2 pierwszych zestawów) i wersji pakietu biurowego (dla 2 ostatnich zestawów), przy czym liczba obsługiwanych wersji pakietu biurowego powinna wynosić co najmniej 3, w tym Open Office i dwie wersje pakietu Microsoft Office. Norma zaliczenia dla każdego zestawu: 75% możliwych do uzyskania punktów. Nie wszystkie kryteria weryfikacji są sprawdzane na każdym egzaminie testowym. Pytania i zadania dobrane są w taki sposób, by rozkład pytań i zadań testowych był równomierny (proporcjonalny) w stosunku do poszczególnych umiejętności każdego z zestawów efektów uczenia się. Egzamin testowy jest skonstruowany w sposób uniemożliwiający zaliczenie egzaminu w przypadku, gdy jedna umiejętności z zestawu efektów uczenia się nie została opanowana/zweryfikowana pozytywnie. Instytucja certyfikująca zapewnia zbiory pytań i zadań testowych dostosowane do różnych wersji oprogramowania, zarówno komercyjnego, jak i darmowego. Egzamin prowadzony jest zgodnie z procedurami instytucji certyfikującej jedynie w akredytowanych laboratoriach i jedynie przez certyfikowanych egzaminatorów. Instytucja certyfikująca może przeprowadzać walidację we własnym zakresie. Przewidziano udogodnienia dla osób niepełnosprawnych i w specjalnych tyflolaboratoriach przystosowanych dla osób niewidomych i słabowidzących. Akredytacja podmiotów przeprowadzających walidację następuje po audycie przeprowadzonym przez instytucję certyfikującą, jest wydawana na okres co najwyżej 3 lat kalendarzowych i może być corocznie wznawiana (reakredytacja). Warunki akredytacji określa instytucja certyfikująca; dotyczą one przede wszystkim odpowiednich warunków lokalowych, minimalnej konfiguracji sprzętowej i wskazanego, legalnego oprogramowania na stanowiskach egzaminacyjnych. Certyfikacja egzaminatorów następuje po ukończeniu szkolenia i zdaniu egzaminu z procedur egzaminacyjnych (odnawianym nie rzadziej niż co 3 lata), na szkolenie przyjmowani są kandydaci na egzaminatorów, posiadający Certyfikat umiejętności komputerowych - poziom podstawowy, lub jego wcześniejszy równoważnik, wydany przez instytucję certyfikującą, organizującą szkolenie. Instytucja certyfikująca i podmioty przeprowadzające walidację korzystają z internetowego systemu zarządzania egzaminami, rejestracji kandydatów i prowadzenia egzaminów. Konieczne jest przechowywanie plików egzaminacyjnych przez minimum 3 lata i dokumentacji egzaminacyjnej (elektronicznej), w tym rejestru wydanych certyfikatów - bezterminowo. Podmiot przeprowadzający walidację odpowiada za poprawność identyfikacji zdającego. W przypadku niezaliczenia egzaminu, możliwe są egzaminy poprawkowe, aczkolwiek nie w tym samym dniu, co egzamin pierwotny. Zdającemu przysługuje możliwość odwołania się od ustalonego wyniku egzaminu - wówczas praca przekazywana jest do oceny przez innego egzaminatora. W przypadku, gdy wynik ponownej oceny jest inny niż pierwotny, ostateczną decyzję podejmuje instytucja certyfikująca. Dopuszcza się wydawanie certyfikatów częściowych dla poszczególnych zestawów i dla każdej ich kombinacji, bez używania nazwy "Certyfikat umiejętności komputerowych - poziom podstawowy" |
8 | Dodatkowe wymagania wynikające ze specyfiki danej kwalifikacji, dotyczące zakresu i częstotliwości ewaluacji wewnętrznej, o których mowa w art. 64 ust. 1 i 2 ustawy | Nie określa się dodatkowych wymagań |
9 | Dodatkowe wymagania wynikające ze specyfiki danej kwalifikacji, dotyczące zakresu i częstotliwości sporządzania raportów z zewnętrznego zapewniania jakości, o których mowa w art. 68 ust. 1 i 2 ustawy | Nie określa się dodatkowych wymagań |
10 | Dodatkowe wymagania wynikające ze specyfiki danej kwalifikacji, dotyczące zakresu i częstotliwości składania sprawozdań z działalności, o których mowa w art. 76 ust. 1-3 ustawy | Nie określa się dodatkowych wymagań |
11 | Dodatkowe warunki, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 14 ust. 2 albo art. 41 ust. 1 ustawy | Nie określa się dodatkowych warunków |
12 | Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji, w szczególności wymagany poziom wykształcenia | Umiejętność pisania i czytania ze zrozumieniem oraz posługiwania się komputerem |
13 | Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy | Nie rzadziej niż raz na dziesięć lat |
- Data ogłoszenia: 2018-08-28
- Data wejścia w życie: 2018-08-28
- Data obowiązywania: 2018-08-28
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA