REKLAMA
Akty ujednolicone - rok 2024 poz. 1041
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/1041
z dnia 28 listopada 2023 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/869 w odniesieniu do unijnej listy projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i projektów będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/869 z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej, zmiany rozporządzeń (WE) nr 715/2009, (UE) 2019/942 i (UE) 2019/943 oraz dyrektyw 2009/73/WE i (UE) 2019/944 oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 347/2013 (1), w szczególności jego art. 3 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Rozporządzeniem (UE) 2022/869 ustanowiono ramy na potrzeby identyfikacji, planowania i realizacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania („PWsZ”), które są niezbędne do wdrożenia 11 strategicznych geograficznych priorytetowych korytarzy infrastrukturalnych określonych w dziedzinach energii elektrycznej, sieci przesyłowych energii morskiej, wodoru i elektrolizerów, a także trzech ogólnounijnych priorytetowych obszarów infrastruktury w zakresie inteligentnych sieci elektroenergetycznych, inteligentnych sieci gazowych i sieci przesyłu dwutlenku węgla, oraz ramy na potrzeby identyfikacji, planowania i realizacji projektów będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania („PWzZ”) realizowanych przez Unię we współpracy z państwami trzecimi w dziedzinach energii elektrycznej, wodoru i sieci przesyłu dwutlenku węgla. |
(2) | Jak wynika z art. 3 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/869, Komisja powinna przyjąć akt delegowany ustanawiający pierwszą listę unijną zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2022/869 do dnia 30 listopada 2023 r. |
(3) | Wszystkie kwalifikujące się projekty zaproponowane do umieszczenia na liście unijnej oceniono pod kątem zgodności z kryterium zrównoważoności, którego spełnienie jest obowiązkowe w odniesieniu do wszystkich kategorii projektów zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2022/869. Wyłącznie projekty, co do których wykazano, że znacząco przyczyniają się do zapewnienia zrównoważoności, zostały poddane dalszej ocenie przez grupy regionalne, o których mowa w art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/869, które potwierdziły, że projekty te spełniają kryteria określone w art. 4 tego rozporządzenia. |
(4) | Komisja oceniła proponowane projekty pod kątem ich zgodności z wymogami przewidzianymi w art. 3 ust. 5. |
(5) | Projekty regionalnych list PWsZ/PWzZ zostały uzgodnione przez grupy regionalne na spotkaniach poświęconych kwestiom technicznym. |
(6) | Po uzyskaniu opinii Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER) w dniu 21 września 2023 r. w sprawie spójnego stosowania kryteriów oceny oraz analizy kosztów i korzyści we wszystkich regionach organy decyzyjne grup regionalnych przyjęły ostateczne listy regionalne w dniu 25 października 2023 r. Zgodnie z art. 3 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) 2022/869 przed przyjęciem list regionalnych wszystkie proponowane projekty zostały zatwierdzone przez państwa członkowskie, do których terytoriów projekty te się odnoszą. |
(7) | Projekty zaproponowane do umieszczenia na liście unijnej były przedmiotem konsultacji publicznych. W kwestii projektów zaproponowanych do umieszczenia na liście unijnej przeprowadzono ponadto konsultacje z organizacjami reprezentującymi odpowiednie zainteresowane strony, w tym przedstawicieli państw trzecich, producentów, operatorów systemów dystrybucyjnych, dostawców, lokalnych mieszkańców oraz organizacje konsumentów i organizacje działające na rzecz ochrony środowiska, a także zaproszono te podmioty do udziału w dyskusjach technicznych na forum grup regionalnych. |
(8) | PWsZ powinny zostać wymienione według strategicznych priorytetów transeuropejskiej infrastruktury energetycznej w porządku określonym w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2022/869. PWzZ, w odniesieniu do których nie ustanowiono wymogu wdrożenia priorytetowych korytarzy i obszarów infrastruktury energetycznej określonych w załączniku I do rozporządzenia TEN-E, powinny być umieszczane na liście odrębnie w podziale na kategorie infrastruktury, do których należą, i regiony, w których są realizowane. |
(9) | PWsZ/PWzZ powinny być umieszczane na liście jako samodzielne PWsZ/PWzZ albo jako części klastra kilku PWsZ i PWzZ ze względu na ich współzależność bądź (potencjalną) konkurencję między nimi. |
(10) | Jeżeli chodzi o odstępstwo przewidziane w art. 24 rozporządzenia (UE) 2022/869 w odniesieniu do Cypru i Malty dotyczące jednego połączenia międzysystemowego dla każdego z tych państw członkowskich, Komisja otrzymała dokumenty wymagane zgodnie z art. 24 ust. 1 i 2. Odpowiednie projekty przedstawiono podczas posiedzeń technicznych grup regionalnych, przy czym stosowną dokumentację - z zastrzeżeniem tajemnic handlowych - podano do wiadomości publicznej. Jedno połączenie międzysystemowe dla Malty i jedno połączenie międzysystemowe dla Cypru, niezbędne do przyłączenia tych państw członkowskich do transeuropejskiej sieci gazowej, powinny zatem zachować swój status projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania. |
(11) | Lista unijna obejmuje projekty znajdujące się na różnych etapach rozwoju, w tym na etapie poprzedzającym studium wykonalności, w trakcie studium wykonalności, na etapie wydawania pozwoleń oraz w fazie budowy. W przypadku PWsZ/PWzZ znajdujących się na wczesnym etapie rozwoju niezbędne mogą być analizy mające na celu wykazanie wykonalności technicznej i ekonomicznej projektów oraz ich zgodności z prawodawstwem Unii, w tym z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska. W tym kontekście należy odpowiednio zidentyfikować ewentualne negatywne skutki oddziaływania na środowisko, ocenić je, a następnie albo je wyeliminować, albo złagodzić. Przy realizacji projektów należy ponadto zidentyfikować i należycie uwzględnić odpowiednie środki służące przystosowaniu się do zmiany klimatu. |
(12) | Umieszczenie projektów na liście unijnej następuje bez uszczerbku dla wyników właściwej oceny oddziaływania na środowisko i procedury wydawania pozwoleń. |
(13) | Należy zatem przyjąć pierwszą unijną listę PWsZ i PWzZ, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Ustanawia się pierwszą unijną listę projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i projektów będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i pozostaje w mocy do czasu wejścia w życie rozporządzenia delegowanego ustanawiającego drugą unijną listę projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i projektów będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 listopada 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 152 z 3.6.2022, s. 45.
ZAŁĄCZNIK
Załącznik VII do rozporządzenia (UE) 2022/869 zastępujący załącznik VII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 347/2013 (1).
„„ZAŁĄCZNIK VII
UNIJNA LISTA PROJEKTÓW BĘDĄCYCH PRZEDMIOTEM WSPÓLNEGO ZAINTERESOWANIA I PROJEKTÓW BĘDĄCYCH PRZEDMIOTEM WZAJEMNEGO ZAINTERESOWANIA („LISTA UNIJNA”),
o której mowa w art. 3 ust. 4
A. ZASADY STOSOWANE PRZY TWORZENIU LISTY UNIJNEJ
1. Klastry PWsZ i PWzZ
Niektóre PWsZ są elementem klastrów ze względu na ich współzależny, potencjalnie konkurencyjny lub konkurencyjny charakter. Ustanawia się następujące rodzaje klastrów PWsZ/PWzZ:
- | klaster współzależnych PWsZ/PWzZ określa się jako »klaster X, obejmujący następujące PWsZ/PWzZ:«. Tego rodzaju klaster został stworzony w celu określenia PWsZ/PWzZ, które są niezbędne do usunięcia tego samego wąskiego gardła o transgranicznym charakterze i które zapewniają synergię w przypadku wspólnej realizacji. W takim przypadku należy zrealizować wszystkie PWsZ/PWzZ, aby osiągnąć ogólnounijne korzyści; |
- | klaster potencjalnie konkurencyjnych PWsZ/PWzZ określa się jako »klaster X, obejmujący co najmniej jeden spośród następujących PWsZ:«. Tego rodzaju klaster odzwierciedla niepewność związaną z rozmiarami wąskiego gardła między poszczególnymi państwami. W takim przypadku nie zachodzi konieczność realizacji wszystkich PWsZ/PWzZ zawartych w klastrze. Do decyzji rynku pozostawia się ustalenie, czy realizacja obejmie jeden, kilka czy wszystkie PWsZ/PWzZ, po spełnieniu niezbędnych wymogów w zakresie planowania, wydawania pozwoleń i decyzji regulacyjnych. W kolejnych cyklach wskazywania PWsZ/PWzZ ocenia się ponownie potrzebę realizacji PWsZ/PWzZ, w tym w odniesieniu do potrzeb w zakresie przepustowości; oraz |
- | klaster konkurencyjnych PWsZ/PWzZ określa się jako »klaster X, obejmujący jeden z następujących PWsZ/PWzZ:«. Tego rodzaju klaster dotyczy tego samego wąskiego gardła. Rozmiar wąskiego gardła jest jednak określony z większą pewnością niż w przypadku klastra potencjalnie konkurencyjnych PWsZ/PWzZ i w związku z tym ustalono, że tylko jeden PWsZ/PWzZ musi zostać zrealizowany. Do decyzji rynku pozostawia się ustalenie PWsZ/PWzZ, który będzie realizowany po spełnieniu niezbędnych wymogów w zakresie planowania, wydawania pozwoleń i decyzji regulacyjnych. W stosownych przypadkach w kolejnych cyklach wskazywania PWsZ/PWzZ ocenia się ponownie potrzebę realizacji PWsZ/PWzZ; |
- | ogólny korytarz odzwierciedla pewne istotne potrzeby infrastrukturalne, które nie zostały zidentyfikowane i które nie mogły zostać należycie uwzględnione w przedłożonych projektach. |
W odniesieniu do wszystkich PWsZ/PWzZ zastosowanie mają jednakowe prawa i obowiązki wynikające z rozporządzenia (UE) 2022/869.
2. Postępowanie wobec podstacji i tłoczni gazu
Podstacje i stacje back-to-back w przypadku energii elektrycznej oraz tłocznie gazu uznaje się za części PWsZ/PWzZ, jeżeli są zlokalizowane geograficznie na liniach przesyłowych lub obok rurociągów, w zależności od danego przypadku. Podstacje, stacje back-to-back i tłocznie gazu uznaje się za samodzielne PWsZ i wyraźnie wymienia na liście unijnej, jeżeli ich położenie geograficzne nie pokrywa się z liniami przesyłowymi lub rurociągami, w zależności od danego przypadku. Zastosowanie do nich mają prawa i obowiązki określone w rozporządzeniu (UE) 2022/869.
3. Niekwalifikowalne części projektów PWsZ/PWzZ
Niektóre PWsZ/PWzZ obejmują inwestycję lub inwestycje, które są niekwalifikowalne. Inwestycji tych, które wymieniono poniżej, nie uznaje się za część listy unijnej.
- | Odcinek Guitiriz-Zamora (część PWsZ 9.1.3) |
- | Odcinek Saint Martin de Crau-Cruzy (część PWsZ 9.1.5) |
- | Odcinek Freiburg-Offenbach (część PWsZ 9.2.1) |
- | Odcinek obejmujący obszar Limburgii i jego połączenie z siecią szkieletową Północ-Południe we wschodniej części Niderlandów (część PWsZ 9.6) |
- | Statek (część PWsZ 9.13.1) |
- | Odcinek Poggio Renatico - przełęcz Gries (część PWsZ 10.1.1) |
- | Odcinek Karperi-Komotimi (część PWsZ 10.3.1) |
- | Odcinek Kiruna-Luleå (część PWsZ 11.1) |
- | 4 wewnętrzne odcinki fińskiego rurociągu Kyröskoski; Imatra; Loviisa przez Kotka i Porvoo przez Tolkinnen (odniesienia geograficzne mają orientacyjny charakter i podano je wyłącznie w celach informacyjnych) (część PWsZ 11.2) |
- | Rurociąg na Litwie łączący się z Kłajpedą (część PWsZ 11.2) |
- | Odcinek Magdeburg-Poczdam (odniesienia geograficzne mają orientacyjny charakter i podano je wyłącznie w celach informacyjnych) (część PWsZ 11.2) |
- | Zarządzanie elektronicznym przepływem dokumentów, voicebot i chatbot, automatyzacja zarządzania siłą roboczą, wspólne aukcje SK-UA i aktywa na potrzeby jaskini przeznaczonej do celów turystycznych (część PWsZ 12.3) |
4. Projekty, w przypadku których numer PWsZ zmienił się w porównaniu z poprzednią listą unijną
Numery PWsZ projektów figurujących na poprzedniej liście unijnej ustanowionej na mocy uchylonego rozporządzenia (UE) nr 347/2013 zmieniły się z uwagi na konieczność zmiany kolejności projektów na liście albo z uwagi na wpisanie na nią priorytetowych korytarzy nowo dodanych w rozporządzeniu (UE) 2022/869. Dotyczy to niektórych projektów należących do następujących kategorii: energia elektryczna, inteligentna sieć elektroenergetyczna i sieci CO2. W takich przypadkach poprzedni numer PWsZ podano, wyłącznie w celach informacyjnych, pod nazwą danego projektu.
B. UNIJNA LISTA PROJEKTÓW BĘDĄCYCH PRZEDMIOTEM WSPÓLNEGO ZAINTERESOWANIA I PROJEKTÓW BĘDĄCYCH PRZEDMIOTEM WZAJEMNEGO ZAINTERESOWANIA
1. Elektroenergetyczne połączenia międzysystemowe Północ-Południe w Europie Zachodniej (»NSI West Electricity«)
Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania realizowane w regionie:
Nr | Definicja | ||||||
1.1. | Połączenia międzysystemowe Portugalia-Hiszpania między Beariz-Fontefría (ES), Fontefría (ES)-Ponte de Lima (PT) oraz Ponte de Lima-Vila Nova de Famalicão (PT), w tym podstacje w Beariz (ES), Fontefría (ES) i Ponte de Lima (PT) (nr 2.17 na piątej liście PWsZ) | ||||||
1.2. | Połączenie międzysystemowe między Gatiką (ES) a Cubnezais (FR) [projekt obecnie znany jako »Biscay Gulf«] (nr 2.7 na piątej liście PWsZ) | ||||||
1.3. | Połączenie międzysystemowe między La Martyre (FR) a Great Island lub Knockraha (IE) [projekt obecnie znany jako »Celtic Interconnector«] (nr 1.6 na piątej liście PWsZ) | ||||||
1.4. | Klaster linii wewnętrznych w Niemczech obejmujący następujące PWsZ:
| ||||||
1.5. | Linia wewnętrzna w Niemczech między Brunsbüttel/Wilster a Großgartach/Grafenrheinfeld w celu zwiększenia przepustowości na granicy północnej i południowej [projekt obecnie znany jako »Suedlink«] (nr 2.10 na piątej liście PWsZ) | ||||||
1.6. | Linia wewnętrzna między Osterath a Philippsburgiem (DE) w celu zwiększenia przepustowości na granicy zachodniej [projekt obecnie znany jako »Ultranet«] (nr 2.9 na piątej liście PWsZ) | ||||||
1.7. |
| ||||||
1.8. | Połączenie międzysystemowe między Lonny (FR) a Gramme (BE) (nr 2.32 na piątej liście PWsZ) | ||||||
1.9. | Linia wewnętrzna na północnej granicy Belgii między Zandvliet a Lillo-Liefkenshoek (BE) oraz między Liefkenshoek a Mercator, łącznie z podstacją w Lillo (BE) [projekt obecnie znany jako »BRABO II + III«] (nr 2.23 na piątej liście PWsZ) | ||||||
1.10. | Połączenie międzysystemowe między Włochami kontynentalnymi a Korsyką (FR) i Sardynią (IT) [projekt obecnie znany jako »SACOI 3«] (nr 2.4 na piątej liście PWsZ) | ||||||
1.11. | Projekt mający na celu zwiększenie potencjału magazynowania energii elektrycznej w Kaunertal (AT) (nr 2.18 na piątej liście PWsZ) | ||||||
1.12. | Magazynowanie energii elektrycznej za pomocą elektrowni szczytowo-pompowej NAVALEO (ES) z funkcją oczyszczania ścieków (nr 2.28.2 na piątej liście PWsZ) | ||||||
1.13. | Magazynowanie energii elektrycznej za pomocą elektrowni szczytowo-pompowej Silvermines (IE) (nr 2.29 na piątej liście PWsZ) | ||||||
1.14. | Magazynowanie energii elektrycznej za pomocą elektrowni szczytowo-pompowej RIEDL (DE) (nr 2.30 na piątej liście PWsZ) | ||||||
1.15. | Magazynowanie energii elektrycznej za pomocą elektrowni szczytowo-pompowej LOS GUAJARES wykorzystującej dwufunkcyjne pompy hydrauliczne (ES) | ||||||
1.16. | Magazynowanie energii elektrycznej za pomocą sprężonego powietrza w instalacji Green Hydrogen Hub (DK) (nr 1.21 na piątej liście PWsZ) | ||||||
1.17. | Magazynowanie energii elektrycznej za pomocą elektrowni szczytowo-pompowej WSK PULS (DE) | ||||||
1.18. | Magazynowanie energii elektrycznej za pomocą elektrowni szczytowo-pompowej AGUAYO II wykorzystującej dwufunkcyjne pompy hydrauliczne (ES) |
Projekty będące przedmiotem wzajemnego zainteresowania realizowane w regionie:
Nr | Definicja |
1.19. | Połączenie międzysystemowe między Sycylią (IT) a węzłem w Tunezji (TN) [projekt obecnie znany jako »ELMED«] (nr 2.33 na piątej liście PWsZ) |
1.20. | Połączenie międzysystemowe między obszarem Zeebrugge (BE) a Kemsley w hrabstwie Kent (UK) [projekt obecnie znany jako »Cronos«] |
1.21. | Połączenie międzysystemowe między obszarami Emden (DE) i Corringham w hrabstwie Essex (UK) [projekt obecnie znany jako »Tarchon«] |
2. Elektroenergetyczne połączenia międzysystemowe Północ-Południe w Europie Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej (»NSI East Electricity«)
Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania realizowane w regionie:
Nr | Definicja | ||||||||||
2.1. | Klaster Austria-Niemcy, obejmujący następujące PWsZ:
| ||||||||||
2.2. | Linia wewnętrzna w Niemczech między Wolmirstedt a Isar [projekt obecnie znany jako »SuedOstLink«] (nr 3.12 na piątej liście PWsZ) | ||||||||||
2.3. | Klaster linii wewnętrznych w Czechach obejmujący następujące PWsZ:
| ||||||||||
2.4. | Połączenie międzysystemowe między Würmlach (AT) a Somplago (IT) (nr 3.4 na czwartej liście PWsZ) | ||||||||||
2.5. | Klaster Węgry-Rumunia obejmujący następujące PWsZ:
| ||||||||||
2.6. | Klaster Izrael-Cypr-Grecja [projekt obecnie znany jako »EuroAsia Interconnector«], obejmujący następujące PWsZ:
| ||||||||||
2.7. | Połączenie międzysystemowe między Otrokovicami (CZ) a Ladcami (SK) | ||||||||||
2.8. | Połączenie międzysystemowe między Lienz (AT) a regionem Wenecja Euganejska (IT) (nr 3.2.1 na drugiej liście PWsZ) | ||||||||||
2.9. | Magazynowanie energii elektrycznej za pomocą elektrowni szczytowo-pompowej w Amfilochii (EL) (nr 3.24 na piątej liście PWsZ) | ||||||||||
2.10. | System magazynowania energii elektrycznej w bateriach w Ptolemaidzie (EL) | ||||||||||
2.11. | Modernizacja systemu magazynowania energii elektrycznej za pomocą elektrowni szczytowo-pompowej na Czarnym Wagu (SK) [projekt obecnie znany jako »SE Integrator«] |
Projekty będące przedmiotem wzajemnego zainteresowania realizowane w regionie:
Nr | Definicja |
2.12. | Połączenie międzysystemowe między Suboticą (RS) a Sándorfalvą (HU) |
2.13. | Połączenie międzysystemowe między Wadi an-Natrun (EG) a Mezogeją/St. Stefanos (EL) [projekt obecnie znany jako »GREGY Interconnector«] |
3. Plan działań w zakresie połączeń międzysystemowych na rynku energii państw bałtyckich w odniesieniu do energii elektrycznej (»BEMIP Electricity«)
Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania realizowane w regionie:
Nr | Definicja | ||||||||||||||||||||||||||||||
3.1. | Linia wewnętrzna między Stanisławowem a Ostrołęką (PL) (nr 4.5.2 na piątej liście PWsZ) | ||||||||||||||||||||||||||||||
3.2. | Magazynowanie energii elektrycznej za pomocą elektrowni szczytowo-pompowych w Estonii (nr 4.6 na piątej liście PWsZ) | ||||||||||||||||||||||||||||||
3.3. | Integracja i synchronizacja systemów elektroenergetycznych państw bałtyckich z sieciami europejskimi obejmująca następujące PWsZ:
| ||||||||||||||||||||||||||||||
3.4. | Trzecie połączenie międzysystemowe Finlandia-Szwecja [obecnie znane pod nazwą »Aurora line«] obejmujące następujące PWsZ:
| ||||||||||||||||||||||||||||||
3.5. | Czwarte połączenie międzysystemowe między Finlandią a Szwecją [projekt obecnie znany jako »Aurora line 2«] | ||||||||||||||||||||||||||||||
3.6. | Połączenie międzysystemowe między Finlandią a Estonią [projekt obecnie znany jako »Estlink 3«] |
4. Północnomorskie sieci przesyłowe morskiej energii wiatrowej
Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania realizowane w regionie:
Nr | Definicja |
4.1. | Jeden lub więcej węzłów na Morzu Północnym z połączeniami wzajemnymi z państwami sąsiadującymi z Morzem Północnym (Dania, Niderlandy i Niemcy) [projekt obecnie znany jako »North Sea Wind Power Hub«] (nr 1.19 na piątej liście PWsZ) |
4.2. | Morskie hybrydowe połączenie wzajemne między Belgią a Danią [projekt obecnie znany jako »Triton Link«] |
4.3. | Podstacja morska wysokiego napięcia i połączenie z Menuel (FR) [projekt obecnie znany jako »Offshore Wind connection Centre Manche 1«] |
4.4. | Podstacja morska wysokiego napięcia i połączenie z Tourbe (FR) [projekt obecnie znany jako »Offshore Wind connection Centre Manche 2«] |
Projekty będące przedmiotem wzajemnego zainteresowania realizowane w regionie:
Nr | Definicja |
4.5. | Wielofunkcyjne połączenie wzajemne między Modular Offshore Grid 2 (modularną siecią przesyłową morskiej energii wiatrowej 2) (BE) a Leisten (UK) [projekt obecnie znany jako »Nautilus«] (nr 1.15 na czwartej liście PWsZ) |
4.6. | Wielofunkcyjne połączenie międzysystemowe HVDC między Wielką Brytanią a Niderlandami [projekt obecnie znany jako »LionLink«] |
5. Plan działań w zakresie połączeń międzysystemowych na rynku energii państw bałtyckich w sieciach przesyłowych energii morskiej (BEMIP offshore)
Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania realizowane w regionie:
Nr | Definicja |
5.1. | Hybrydowe morskie połączenie wzajemne między Łotwą a Estonią [projekt obecnie znany jako »Elwind«] |
5.2. | Hybrydowe morskie połączenie wzajemne Bornholm Energy Island [Bornholmska Wyspa Energetyczna] między Danią a Niemcami |
6. Południowo-zachodnie sieci przesyłowe morskiej energii wiatrowej (SW offshore)
Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania realizowane w regionie:
Nr | Definicja |
6.1. | Przyłączenie morskiej energii wiatrowej w Oksytanii (FR) |
6.2. | Przyłączenie morskiej energii wiatrowej w Prowansji-Alpach-Lazurowym Wybrzeżu (FR) |
7. Południowo-wschodnie sieci przesyłowe energii morskiej (SE offshore)
Do tego korytarza nie przedłożono żadnych projektów.
8. Atlantyckie sieci przesyłowe energii morskiej
Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania realizowane w regionie:
Nr | Definicja |
8.1. | Przyłączenie morskiej energii wiatrowej w południowej Bretanii (FR) |
8.2. | Przyłączenie morskiej energii wiatrowej na południowym Atlantyku (FR) |
9. Wodorowe połączenia wzajemne w Europie Zachodniej (HI West)
Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania realizowane w regionie:
Nr | Definicja | ||||||||||||
9.1. | Korytarz Portugalia - Hiszpania - Francja - Niemcy:
| ||||||||||||
9.2. | Transgraniczne doliny wodorowe Francja-Niemcy
| ||||||||||||
9.3. | Wewnętrzna infrastruktura wodorowa we Francji do granicy z Belgią [projekt obecnie znany jako »Franco-Belgian H2 corridor«] | ||||||||||||
9.4. | Wewnętrzna infrastruktura wodorowa w Niemczech [projekt obecnie znany jako »H2ercules West«] | ||||||||||||
9.5. | Wewnętrzna infrastruktura wodorowa w Belgii [projekt obecnie znany jako »Belgian Hydrogen Backbone«] | ||||||||||||
9.6. | Wewnętrzna infrastruktura wodorowa w Niderlandach [projekt obecnie znany jako »National Hydrogen Backbone«] | ||||||||||||
9.7. | Wodorowe połączenia wzajemne między National Hydrogen Backbone (NL) a Niemcami:
| ||||||||||||
9.8. | Morski rurociąg wodorowy w Niemczech [projekt obecnie znany jako »AquaDuctus«] | ||||||||||||
9.9. | Wodorowe połączenie wzajemne Dania-Niemcy:
| ||||||||||||
9.10. | Instalacje do odbioru amoniaku w Belgii:
| ||||||||||||
9.11. | Instalacje do odbioru amoniaku w Niemczech:
| ||||||||||||
9.12. | Instalacje odbiorcze w Niderlandach:
| ||||||||||||
9.13. | Instalacja do odbioru amoniaku w Dunkierce (FR) | ||||||||||||
9.14. | Elektrolizer H2Sines.RDAM (PT) | ||||||||||||
9.15. | Elektrolizery w Hiszpanii:
| ||||||||||||
9.16. | Elektrolizery we Francji:
| ||||||||||||
9.17. | Elektrolizery w Niderlandach:
| ||||||||||||
9.18. | Elektrolizery w Niemczech:
| ||||||||||||
9.19. | Elektrolizer Jytske Banke (DK) | ||||||||||||
9.20. | Duński magazyn wodoru (DK) | ||||||||||||
9.21. | Magazyn Hystock Opslag H2 (NL) | ||||||||||||
9.22. | Magazyny wodoru w Niemczech:
| ||||||||||||
9.23. | Magazyn GeoH2 (FR) | ||||||||||||
9.24 | Magazyny wodoru w Hiszpanii:
|
Projekty będące przedmiotem wzajemnego zainteresowania realizowane w regionie:
Nr | Definicja |
9.25. | Morski rurociąg wodorowy Norwegia-Niemcy [projekt obecnie znany jako »CHE Pipeline«] |
10. Wodorowe połączenia wzajemne w Europie Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej (HI East)
Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania realizowane w regionie:
Nr | Definicja | ||||||||
10.1. | Korytarz wodorowy Włochy-Austria-Niemcy:
| ||||||||
10.2. | Wodorowe połączenie wzajemne między Czechami a Niemcami:
| ||||||||
10.3. | Wodorowe połączenie wzajemne między Grecją a Bułgarią:
| ||||||||
10.4. | Ogólny korytarz na potrzeby przesyłu wodoru z Ukrainy do Słowacji, Czech, Austrii i Niemiec |
11. Plan działań w zakresie połączeń międzysystemowych na rynku energii państw bałtyckich w odniesieniu do wodoru (BEMIP Hydrogen)
Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania realizowane w regionie:
Nr | Definicja |
11.1. | Wodorowe połączenie wzajemne między Szwecją a Finlandią [projekt obecnie znany jako »Nordic Hydrogen Route - Bothnian Bay«] |
11.2. | Wodorowe połączenie wzajemne między Finlandią, Estonią, Łotwą, Litwą, Polską i Niemcami [projekt obecnie znany jako »Nordic-Baltic Hydrogen Corridor«] |
11.3. | Wodorowe połączenie wzajemne między Szwecją, Finlandią i Niemcami [projekt obecnie znany jako »Baltic Sea Hydrogen Collector«] |
12. Priorytetowy obszar tematyczny »Wdrożenie inteligentnych sieci elektroenergetycznych«
Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania realizowane w danym obszarze tematycznym:
Nr | Definicja |
12.1. | Projekt ACON (Again COnnected Networks) (CZ, SK) ma na celu wsparcie integracji czeskiego i słowackiego rynku energii elektrycznej poprzez poprawę efektywności sieci dystrybucyjnych (nr 10.4 na piątej liście PWsZ). |
12.2. | Projekt CARMEN (BG, RO) ma na celu zacieśnienie współpracy transgranicznej i wymiany danych na linii OSP-OSP, zacieśnienie współpracy między OSP i OSD, inwestowanie w rozbudowę sieci i zwiększenie zdolności do integracji nowych odnawialnych źródeł energii oraz poprawę stabilności, bezpieczeństwa i elastyczności sieci (nr 10.10 na piątej liście PWsZ). |
12.3. | Projekt Danube InGrid (HU, SK) ma na celu skuteczną integrację zachowań i działań wszystkich użytkowników rynku podłączonych do sieci elektroenergetycznych na Węgrzech i Słowacji (nr 10.7 na piątej liście PWsZ). |
12.4. | Projekt Gabreta Smart Grids (CZ, DE) ma na celu zwiększenie zdolności hostingowej sieci, umożliwienie zdalnego monitorowania i kontroli sieci średnionapięciowej (MV) oraz poprawę obserwowalności sieci i planowania sieciowego (nr 10.11 na piątej liście PWsZ). |
12.5. | Projekt GreenSwitch (AT, HR, SI) ma na celu zwiększenie zdolności hostingowej dla rozproszonych źródeł odnawialnych i skutecznej integracji nowych obciążeń, poprawę obserwowalności sieci dystrybucji oraz zwiększenie transgranicznych zdolności przesyłowych (nr 10.12 na piątej liście PWsZ). |
13. Priorytetowy obszar tematyczny »Transgraniczna sieć przesyłu dwutlenku węgla«
Projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania realizowane w danym obszarze tematycznym:
Nr | Definicja |
13.1. | Projekt CO2 TransPorts zapewni stworzenie infrastruktury ułatwiającej wychwytywanie, transport i składowanie na wielką skalę CO2 z obszarów Rotterdamu, Antwerpii i North Sea Port (nr 12.3 na piątej liście PWsZ). |
13.2. | Aramis - projekt, którego przedmiotem jest transgraniczny transport i składowanie CO2, pozyskiwanie od emitentów z zaplecza lądowego portu w Rotterdamie, transport rurociągami do magazynu zlokalizowanego na szelfie kontynentalnym Niderlandów (nr 12.7 na piątej liście PWsZ). |
13.3. | ECO2CEE - projekt, które przedmiotem jest ogólnodostępny transgraniczny transport i składowanie CO2 z planowanymi składowiskami w Danii, Norwegii, Niderlandach i Zjednoczonym Królestwie (rozszerzenie projektu nr 12.9 na piątej liście PWsZ). |
13.4. | Bifrost - projekt, którego przedmiotem jest transport i składowanie z uwzględnieniem składowania na morzu w DK od emitentów z Danii, Niemiec i Polski. |
13.5. | Callisto - rozwój multimodalnych kolektorów CO2 w regionie Morza Śródziemnego do składowania emisji CO2 z Francji i Włoch. |
13.6. | CCS Baltic Consortium - transgraniczny transport CO2 koleją między Łotwą a Litwą z multimodalnym terminalem LCO2 w Kłajpedzie |
13.7. | Delta Rhine Corridor - projekt, którego przedmiotem jest transport CO2 rurociągami od emitentów w Zagłębiu Ruhry w Niemczech i rejonie Rotterdamu w Niderlandach do magazynu zlokalizowanego na morzu u wybrzeży Niderlandów. |
13.8. | EU2NSEA - transgraniczna sieć CO2, którą utworzono między Belgią, Niemcami i Norwegią w celu odbierania CO2 również z DK, FR, LV, NL, PL i SE, z magazynem na norweskim szelfie kontynentalnym. |
13.9. | GT CCS Croatia - budowa infrastruktury na potrzeby transportu rurociągowego w Chorwacji i na Węgrzech z magazynem podziemnym w HR. |
13.10. | Norne - infrastruktura transportowa w Danii z magazynami na lądzie i ewentualnie na morzu; emitenci głównie z DK, SE, BE i UK będą transportować CO2 do DK statkami. |
13.11. | Prinos - magazyn na morzu na polu naftowym Prinos dla emisji z EL (transport rurociągiem) oraz z BG, HR, CY, EL, IT i SI (transport statkami). |
13.12. | Pycasso - transport i składowanie CO2 na lądowym składowisku w południowo-zachodniej FR, emitenci przemysłowi z FR i ES. |
Projekty będące przedmiotem wzajemnego zainteresowania realizowane w danym obszarze tematycznym:
Nr | Definicja |
13.13. | Northern Lights - projekt, którego przedmiotem jest połączenie do celów transgranicznego transportu CO2, z udziałem kilku europejskich inicjatyw z zakresu wychwytywania CO2 (m.in. Belgia, Niemcy, Irlandia, Francja, Szwecja) oraz przewidujący transport do składowiska znajdującego się na norweskim szelfie kontynentalnym (nr 12.4 na piątej liście PWsZ) |
13.14. | Nautilus CCS - emisje z obszarów Hawru, Dunkierki, Duisburga i Rogalandu, które mają być wychwytywane i transportowane statkiem do różnych pochłaniaczy na Morzu Północnym (rozszerzenie projektu nr 12.8 na piątej liście PWsZ). |
14. Priorytetowy obszar tematyczny »Inteligentne sieci gazowe«
Żadnego z przedłożonych projektów nie uznano za kwalifikujący się do tej kategorii.
15. Projekty, które utrzymują swój status projektu będącego przedmiotem wspólnego zainteresowania (odstępstwo przewidziane w art. 24)
Nr | Definicja |
15.1. | Przyłączenie Malty do europejskiej sieci gazowej - gazociąg łączący z Włochami w Gela (nr 5.19 na piątej liście PWsZ). |
15.2. | Gazociąg ze złóż gazu we wschodniej części regionu Morza Śródziemnego do Grecji kontynentalnej przez Cypr i Kretę [projekt obecnie znany jako »EastMed Pipeline«] ze stacją pomiarową i regulacyjną w Megalopoli (nr 7.3.1 na piątej liście PWsZ). |
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 347/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej, uchylające decyzję nr 1364/2006/WE oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 713/2009, (WE) nr 714/2009 i (WE) nr 715/2009 (Dz.U. L 115 z 25.4.2013, s. 39).
- Data ogłoszenia: 2024-04-08
- Data wejścia w życie: 2024-04-28
- Data obowiązywania: 2024-04-28
REKLAMA
Akty ujednolicone
REKLAMA
REKLAMA