REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Akty ujednolicone - rok 2022 poz. 5

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/245

z dnia 13 grudnia 2021 r.

zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/40 w odniesieniu do środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym oraz wyboru i zatwierdzania wnioskodawców występujących o pomoc

Tekst pierwotny

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 oraz (WE) nr 1234/2007 (1), w szczególności jego art. 24 ust. 1 lit. b) oraz c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

W art. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/40 (2) ustanowiono warunki opracowywania i stosowania środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym, które państwa członkowskie mają ustanowić zgodnie z art. 23 ust. 10 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013. W interesie pewności prawa należy ustanowić niewyczerpujący wykaz działań, które mogą być prowadzone w ramach środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym w ramach programu dla szkół, w tym również w przypadku gdy nie występuje się o pomoc unijną. Należy również wyjaśnić, że aby program dla szkół był skuteczny, państwa członkowskie powinny zapewnić, aby środki towarzyszące o charakterze edukacyjnym, które są przewidziane w celu wspierania dystrybucji owoców i warzyw oraz mleka w szkołach, docierały do wszystkich dzieci uczestniczących w programie dla szkół. Wymóg ten pozostaje bez uszczerbku dla autonomii przyznanej placówkom edukacyjnym w państwach członkowskich, zgodnie z podziałem kompetencji i strategią wdrażania programu dla szkół w danych państwach członkowskich.

(2)

W art. 5 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/40 ustanowiono ogólne warunki wyboru wnioskodawców występujących o pomoc. Przy wyborze wnioskodawców występujących o pomoc państwa członkowskie, działające na szczeblu krajowym, regionalnym lub lokalnym, mogą podlegać unijnym lub krajowym przepisom dotyczącym zamówień publicznych. W interesie pewności prawa należy wyjaśnić, że państwa członkowskie powinny zapewnić zgodność z mającymi zastosowanie przepisami dotyczącymi zamówień publicznych.

(3)

W art. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/40 określono warunki zatwierdzania wnioskodawców występujących o pomoc, ustanawiając obowiązek złożenia przez wnioskodawców pisemnych zobowiązań. Ust. 2 tego artykułu ustanawia obowiązek złożenia dodatkowego pisemnego zobowiązania wyłącznie w przypadku wniosków o przyznanie pomocy dotyczących dostarczania lub dystrybucji produktów. Zobowiązanie takie ma jednak również zastosowanie, jeżeli wnioski o przyznanie pomocy łączą dostarczanie lub dystrybucję produktów z zapewnieniem środków o charakterze edukacyjnym. Ust. 3 tego artykułu odnosi się do wniosków o przyznanie pomocy dotyczących wyłącznie środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym. Wskazuje się w nim, że właściwe organy mogą określić wszelkie dodatkowe pisemne zobowiązania, które mają zostać podjęte przez wnioskodawców występujących o pomoc. Powinno to jednak być możliwe dla wszystkich wnioskodawców występujących o pomoc. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 6 tego rozporządzenia. Aby dać państwom członkowskim wystarczająco dużo czasu na dostosowanie procedur zatwierdzania wnioskodawców występujących o pomoc należy przewidzieć, że zmiana warunków zatwierdzania wnioskodawców występujących o pomoc będzie miała zastosowanie dopiero od roku szkolnego 2022/2023.

(4)

Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/40,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/40 wprowadza się następujące zmiany:

1)

w art. 3 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Środki towarzyszące o charakterze edukacyjnym, o których mowa w art. 23 ust. 10 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, są bezpośrednio powiązane z celami programu dla szkół polegającymi na zwiększeniu spożycia wybranych produktów rolnych przez dzieci oraz na upowszechnianiu wśród nich zdrowych nawyków żywieniowych.

Mają one na celu przywrócenie więzi między dziećmi a rolnictwem i różnorodnością unijnych produktów rolnych, w szczególności produkowanych w ich regionie, oraz edukowanie dzieci w powiązanych kwestiach, takich jak zdrowe nawyki żywieniowe i ich wpływ na zdrowie publiczne, krajowe zalecenia dotyczące żywienia, lokalne łańcuchy żywnościowe, rolnictwo ekologiczne, zrównoważona produkcja i konsumpcja żywności oraz zwalczanie marnotrawienia żywności, i mogą obejmować takie działania jak:

a)

wizyty w gospodarstwach rolnych, sieciach sadów, organizacjach producentów, zakładach mleczarskich, na targach rolnych, w magazynach, w których sortuje się i pakuje owoce i warzywa, muzeach rolniczych i innych podobnych miejscach;

b)

zakładanie i utrzymywanie ogrodów i sadów szkolnych;

c)

zajęcia związane z przygotowywaniem żywności, gotowaniem i degustacją, warsztaty, laboratoria i inne podobne działania;

d)

lekcje, seminaria, konferencje, warsztaty i inne podobne działania;

e)

materiały dydaktyczne, konkursy, gry, quizy edukacyjne, dni lub tygodnie tematyczne oraz inne podobne działania.

W przypadku gdy środki towarzyszące o charakterze edukacyjnym obejmują produkty rolne inne niż te, o których mowa w art. 23 ust. 3, 4 i 5 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, środki te przewidują degustację tych innych produktów.

2. Państwa członkowskie zapewniają, aby wszystkie dzieci objęte programem dla szkół mogły uczestniczyć w środkach towarzyszących o charakterze edukacyjnym.

W przypadku gdy środki edukacyjne bezpośrednio związane z celami programu dla szkół są przewidziane w placówkach oświatowych jako część regularnego programu nauczania lub innych polityk lub programów, państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o ich uwzględnieniu do celów ust. 1.

Środki towarzyszące o charakterze edukacyjnym mogą być opracowywane i wdrażane na poziomie krajowym, regionalnym, lokalnym lub na poziomie placówki oświatowej, zgodnie z podziałem kompetencji i strategii w zakresie wdrażania programu dla szkół w danych państwach członkowskich. Państwa członkowskie zapewniają, aby placówki edukacyjne uczestniczące w programie były należycie informowane o istniejącym systemie towarzyszących środków o charakterze edukacyjnym oraz dostępnych materiałach i narzędziach.";

Artykuł 2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Art. 1 pkt 3 stosuje się do pomocy począwszy od roku szkolnego 2022/2023.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 grudnia 2021 r.

W imieniu Komisji

Ursula VON DER LEYEN

Przewodnicząca


(1) Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.

(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/40 z dnia 3 listopada 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych oraz zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 907/2014 (Dz.U. L 5 z 10.1.2017, s. 11).

REKLAMA

Akty ujednolicone

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA