REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Akty ujednolicone - rok 2022 poz. 1

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/199

z dnia 2 grudnia 2021 r.

zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 w odniesieniu do stosowania urządzeń odstraszających w połowach okowiela w Morzu Północnym

Tekst pierwotny

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 (1), w szczególności jego art. 15 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

W załączniku V do rozporządzenia (UE) 2019/1241 przewidziano środki techniczne ustanowione na szczeblu regionalnym w odniesieniu do Morza Północnego, cieśnin Skagerrak i Kattegat.

(2)

W przypadku gdy państwa członkowskie mające bezpośredni interes w zarządzaniu połowami uznają, że środki alternatywne są zgodne z ochroną osobników młodocianych poprzez stosowanie urządzeń zapewniających selektywność alternatywnych do tych ustanowionych na poziomie regionalnym i określonych w części B załączników V-XI do rozporządzenia (UE) 2019/1241, Komisja może przyjąć takie środki w drodze aktów delegowanych na podstawie wspólnej rekomendacji przedłożonej przez te państwa członkowskie.

(3)

Zgodnie z art. 16 rozporządzenia (UE) 2019/1241 państwa członkowskie mające bezpośredni interes w zarządzaniu połowami mogą przedłożyć Komisji wspólną rekomendację w celu przyjęcia środków technicznych, o których mowa w art. 15 ust. 2 tego rozporządzenia, w odniesieniu do właściwości narzędzi połowowych zapewniających selektywność pod względem rozmiarów i gatunków. Państwa członkowskie przedstawiające taką rekomendację mają przedstawić dowody naukowe wykazujące, że środki te skutkują właściwościami w zakresie selektywności w odniesieniu do określonych gatunków lub kombinacji gatunków, które są co najmniej równoważne właściwościom w zakresie selektywności narzędzi określonych w części B załączników V-X i w części A załącznika XI do tego rozporządzenia.

(4)

Belgia, Dania, Niemcy, Francja, Niderlandy i Szwecja ("grupa z Scheveningen") mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami w Morzu Północnym. Po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Morza Północnego grupa z Scheveningen przedłożyła w dniu 26 lutego 2020 r. wspólną rekomendację dla Komisji na podstawie art. 15 rozporządzenia (UE) 2019/1241, w której zaproponowała akt delegowany w celu zmiany części B załącznika V do tego rozporządzenia, aby umożliwić stosowanie urządzenia zapewniającego selektywność w połowach okowiela w Morzu Północnym jako alternatywy dla kratownicy sortującej o maksymalnym rozstawie prętów wynoszącym 35 mm, jak określono w części B załącznika V do tego rozporządzenia, jako środka podstawowego dla tych ukierunkowanych połowów.

(5)

W dniu 30 września 2021 r. przeprowadzono konsultacje w sprawie wspólnej rekomendacji z Grupą Ekspertów ds. Rybołówstwa. Parlament Europejski uczestniczył w posiedzeniu w charakterze obserwatora.

(6)

Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa ("STECF") stwierdził (2), że w porównaniu z kratownicą sortującą stosowanie urządzenia odstraszającego prawdopodobnie doprowadzi do zmniejszenia odsetka przyłowów (pod względem masy i liczby) oraz do utrzymania lub poprawy modelu eksploatacji gatunków stanowiących przyłów, które osiągają długość większą niż okowiel (takich jak dorszowate). STECF zauważył, że osobniki mniejsze niż 15 cm stanowią jedynie niewielką część całkowitego przyłowu, i w związku z tym stwierdził, że przy zastosowaniu urządzenia odstraszającego w połowach okowiela przyłowy zostałyby znacznie ograniczone w porównaniu z obowiązkowo stosowaną kratownicą sortującą.

(7)

Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/1241.

(8)

W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu. Ponieważ połowy okowiela są prowadzone od września do grudnia, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 września 2021 r. Takie stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasady pewności prawa i zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

W załączniku V do rozporządzenia Rady (UE) 2019/1241 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 września 2021 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 grudnia 2021 r.

W imieniu Komisji

Ursula VON DER LEYEN

Przewodnicząca


(1) Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105.

(2) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/2786172/STECF+PLEN+20-03.pdf

Załącznik 1.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku V część B pkt 1.4 w pozycji dziewiątej w tabeli wprowadza się następujące zmiany:

Rozmiar oczek sieci

Obszary geograficzne

Warunki

"Co najmniej 16 mm

Cały obszar

Ukierunkowane połowy małych gatunków pelagicznych, które nie są uwzględnione nigdzie indziej w tabeli.

Ukierunkowane połowy okowiela. Mocuje się jedno z następujących urządzeń:

1)

kratownicę sortującą o maksymalnym rozstawie prętów wynoszącym 35 mm;

2)

urządzenie odstraszające (*1), pod warunkiem że spełnione są następujące warunki:

(i)

urządzenie odstraszające ma maksymalny rozmiar oczek sieci wynoszący 70 mm i jest mocowane z latawcem wykonanym z PVC lub podobnych materiałów elastycznych;

(ii)

jeżeli jest zamontowany żagiel wewnątrz urządzenia odstraszającego w poprzek stożka/rury tego urządzenia, żagiel ten musi być wykonany z PVC lub podobnego elastycznego materiału, a wielkość żagla musi być taka, aby nie pokrywała więcej niż 75 % obszaru przekroju poprzecznego, na którym jest on zamontowany; oraz

(iii)

na końcu urządzenia odstraszającego umieszcza się otwór wyjściowy o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm.

Ukierunkowane połowy garneli i krewetki borealnej. Należy zamocować włok separujący lub kratownicę sortującą zgodnie z przepisami ustanowionymi na poziomie krajowym lub regionalnym.


(*1) »Urządzenie odstraszające« oznacza urządzenie wykonane z tkaniny sieciowej w formie stożka spełniające następujące kryteria:

1)

jest umieszczone przed workiem włoka w taki sposób, że krawędź lub podstawa stożka jest przymocowana do pełnego obwodu włoka przed workiem włoka lub przedłużeniem;

2)

zwęża się ku końcowi, gdzie jest przymocowane do dolnej powierzchni włoka;

3)

otwór wyjściowy jest wycięty w miejscu, w którym wierzchołek urządzenia odstraszającego i worek włoka się stykają;

4)

umożliwia ono przechodzenie okowiela i jego zatrzymywanie w worku włoka, a jednocześnie uwalnianie przyłowów ryb poprzez kierowanie ich do otworu wyjściowego."

REKLAMA

Akty ujednolicone

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA