REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Akty ujednolicone - rok 2021 poz. 1

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/2324

z dnia 23 sierpnia 2021 r.

zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 w zakresie środków technicznych dotyczących niektórych połowów dennych i pelagicznych w Morzu Celtyckim, Morzu Irlandzkim i wodach na zachód od Szkocji

Tekst pierwotny

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 (1), w szczególności jego art. 2 ust. 2, art. 10 ust. 4 i art. 15 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

W dniu 14 sierpnia 2019 r. weszło w życie rozporządzenie (UE) 2019/1241 ("rozporządzenie w sprawie środków technicznych") w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych. W jego załączniku VI ustanawia się przepisy szczegółowe dotyczące środków technicznych ustanowionych na poziomie regionalnym dla wód Unii na wodach północno-zachodnich.

(2)

Belgia, Hiszpania, Francja, Irlandia i Niderlandy mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami w wodach północno-zachodnich. Te państwa członkowskie przedstawiły pierwszą wspólną rekomendację w maju 2020 r. Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił wspólną rekomendację w lipcu 2020 r. Stosując się do opinii STECF, Komisja zwróciła się do państw członkowskich o dostosowanie wspólnej rekomendacji do oceny naukowej. W związku z tym w dniu 14 grudnia 2020 r. państwa członkowskie przedstawiły zmienioną wspólną rekomendację.

(3)

W oczekiwaniu na przyjęcie środków zaproponowanych we wspólnej rekomendacji w drodze aktu delegowanego, w art. 15-17 rozporządzenia Rady (UE) 2021/92 (2) ustanowiono środki zaradcze w rozumieniu planu MAP dla wód zachodnich, mające na celu zmniejszenie przyłowów dorsza atlantyckiego i witlinka w Morzu Celtyckim i na obszarach przyległych, oraz dodatkowe środki techniczne mające na celu zmniejszenie przyłowów dorszowatych w Morzu Irlandzkim i wodach na zachód od Szkocji. Środki te są funkcjonalnie związane z poziomami TAC dla gatunków poławianych w połowach wielogatunkowych, ponieważ bez tych środków takie poziomy TAC trzeba by zmniejszyć, aby zapewnić możliwość odbudowy stad stanowiących przyłów.

(4)

Część wód północno-zachodnich nie jest już wodami Unii, w związku z czym UE i Zjednoczone Królestwo muszą rozpocząć konsultacje w sprawie wspólnych środków. Chociaż UE i Zjednoczone Królestwo nie osiągnęły porozumienia w sprawie dostosowanych środków technicznych powiązanych funkcjonalnie, konieczne jest dalsze stosowanie istniejących środków technicznych powiązanych funkcjonalnie, ustanowionych w art. 15-17 rozporządzenia (UE) 2021/92, które umożliwiły ustalanie TAC gatunków docelowych na poziomach zaproponowanych w tym rozporządzeniu bez narażania na szwank stanu stad podlegających nieuniknionym przyłowom w wodach Unii, ze świadomością, że osiągnięcie porozumienia na początku 2022 r. będzie priorytetem Unii. Wszelkie środki techniczne ustanowione w porozumieniu z państwami trzecimi na rok 2022 będą musiały zostać wdrożone do prawa UE poprzez obowiązujące ramy prawne.

(5)

Równolegle do trwających negocjacji ze Zjednoczonym Królestwem zainteresowane państwa członkowskie: Belgia, Hiszpania, Francja, Irlandia i Niderlandy przedłożyły w dniu 30 kwietnia 2021 r. nową wspólną rekomendację, która powiela wspólną rekomendację przedłożoną w 2020 r., z uwzględnieniem nowej specyfikacji w rejonie ICES 7a (Morze Irlandzkie). W tej wspólnej rekomendacji zaproponowano utrzymanie tych środków w mocy do czasu osiągnięcia porozumienia ze Zjednoczonym Królestwem.

(6)

Niniejsze rozporządzenie ma na celu zawarcie w jednym akcie prawnym istniejących przepisów dotyczących środków technicznych, które zostały w przeszłości przyjęte jako część planów dotyczących odrzutów dla wód północno-zachodnich, środków technicznych odpowiadających środkom ustanowionym w art. 15-17 rozporządzenia (UE) 2021/92, a ponadto środków dotyczących nowego narzędzia połowowego dla Morza Irlandzkiego, zawartych we wspólnej rekomendacji z 2021 r.

(7)

Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu, mające zastosowanie do wód Unii, służą realizacji celów określonych w art. 494 ust. 1 i 2 Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony (3) i uwzględniają zasady, o których mowa w art. 494 ust. 3 tej umowy. Pozostają one bez uszczerbku dla wszelkich środków stosowanych na wodach Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

(8)

W oparciu o informacje dostarczone przez państwa członkowskie STECF ocenił (4) (5) dowody przedstawione przez grupy regionalne na poparcie środków technicznych zawartych we wspólnej rekomendacji.

(9)

Środki uwzględnione w niniejszym rozporządzeniu oceniono zgodnie z art. 2 ust. 2 oraz art. 15 i 18 rozporządzenia (UE) 2019/1241. Państwa członkowskie przedstawiły dowody w celu wykazania, że wnioski są zgodne z art. 15 ust. 4 i 5 rozporządzenia (UE) 2019/1241.

(10)

W dniu 16 lipca 2021 r. przeprowadzono konsultacje w sprawie wspólnej rekomendacji z Grupą Ekspertów ds. Rybołówstwa.

(11)

We wspólnej rekomendacji zaproponowano szczegółowe środki mające na celu zmniejszenie przyłowów dorsza atlantyckiego i witlinka w Morzu Celtyckim i obszarach przyległych w oparciu o środki zaradcze obowiązujące w 2020 r. (6) Te szczególne środki dotyczą włoków dennych i niewodów w wodach Unii w rejonach ICES 7f, 7 g, części 7h na północ od 49° 30′ szerokości geograficznej północnej oraz części 7j na północ od 49° 30′ szerokości geograficznej północnej i na wschód od 11° długości geograficznej zachodniej, jak również poławiających włokami dennymi statków, których połowy mierzone przed odrzutami składają się co najmniej w 20 % z plamiaka. STECF stwierdził (7), że proponowane narzędzia są bardziej selektywne niż środki opisane w rozporządzeniu (UE) 2019/1241. Proponowane środki powinny zatem zostać włączone do rozporządzenia (UE) 2019/1241.

(12)

We wspólnej rekomendacji zaproponowano szczególne warunki dla Morza Celtyckiego w odniesieniu do składu połowów, w szczególności do sytuacji, w której przyłowy dorsza atlantyckiego nie przekraczają 1,5 %. STECF niechętnie ustanawia warunki oparte na progach przyłowów, biorąc pod uwagę zły stan stad w tych obszarach. STECF zauważył jednak również (8), że nawet jeśli zasada przyłowu dorsza atlantyckiego na poziomie 1,5 % nie zostałaby przekroczona w żadnym rejsie połowowym, alternatywne narzędzia połowowe określone we wspólnej rekomendacji byłyby nadal bardziej selektywne niż narzędzia podstawowe w rozporządzeniu (UE) 2019/1241. Proponowane środki powinny zatem zostać włączone do rozporządzenia (UE) 2019/1241.

(13)

We wspólnej rekomendacji zaproponowano szczególne środki techniczne w odniesieniu do włoków dennych i niewodów w wodach Unii w rejonach ICES 7f-7k oraz w obszarze na zachód od 5° długości geograficznej zachodniej w rejonie ICES 7e. STECF stwierdził, że proponowane środki są bardziej selektywne niż środki opisane w rozporządzeniu (UE) 2019/1241. Proponowane środki powinny zatem zostać włączone do rozporządzenia (UE) 2019/1241.

(14)

We wspólnej rekomendacji zaproponowano szczególne warunki na Morzu Celtyckim, gdy połowy obejmują w ponad 30 % homarca. STECF stwierdził (9), że ogólnie rzecz biorąc, proponowane warianty są bardziej selektywne lub co najmniej równoważne narzędziom określonym w odstępstwach dotyczących połowów ukierunkowanych w rozporządzeniu (UE) 2019/1241. W odniesieniu do podwójnego worka włoka STECF ocenił badanie podstawowe w poprzednich sprawozdaniach (10) i stwierdził, że zasadniczo ma on potencjał ograniczenia przyłowów niepożądanych gatunków przy jednoczesnym utrzymaniu połowów gatunków docelowych. Państwa członkowskie powinny przedstawić dodatkowe specyfikacje do oceny STECF nie później niż do dnia 1 maja 2022 r. Proponowane środki powinny zatem zostać włączone do rozporządzenia (UE) 2019/1241.

(15)

We wspólnej rekomendacji zaproponowano szczególne warunki na Morzu Celtyckim, gdy połowy obejmują w ponad 55 % witlinka lub łącznie w ponad 55 % żabnicę, morszczuka europejskiego lub smuklicę. Chociaż STECF jest niechętny wprowadzeniu warunków dotyczących składu połowów (11), stwierdza, że proponowane środki są nadal bardziej selektywne niż poziom podstawowy wprowadzony rozporządzeniem w sprawie środków technicznych. Proponowane środki powinny zatem zostać włączone do rozporządzenia (UE) 2019/1241.

(16)

We wspólnej rekomendacji zaproponowano konkretne środki techniczne w wodach na zachód od Szkocji. STECF stwierdził, że proponowane narzędzia prawdopodobnie poprawią selektywność dorsza atlantyckiego, plamiaka i witlinka. Proponowane środki powinny zatem zostać włączone do rozporządzenia (UE) 2019/1241.

(17)

We wspólnej rekomendacji zaproponowano wprowadzenie na Morzu Irlandzkim szczególnych środków technicznych w odniesieniu do włoków dennych lub niewodów o rozmiarze oczek sieci worka włoka równym lub większym niż 70 mm i mniejszym niż 100 mm, których połowy obejmują w ponad 30 % homarca. STECF stwierdził (12), że narzędzia te prawdopodobnie zmniejszą połowy dorsza atlantyckiego, plamiaka i witlinka w porównaniu ze środkami ustanowionymi w rozporządzeniu w sprawie środków technicznych. Proponowane środki powinny zatem zostać włączone do rozporządzenia (UE) 2019/1241.

(18)

We wspólnej rekomendacji zaproponowano szczególne środki techniczne na Morzu Irlandzkim dla statków o długości całkowitej równej lub większej niż 12 metrów, poławiających włokami dennymi lub niewodami, ze szczególnym uwzględnieniem łącznego składu połowów plamiaka, dorsza atlantyckiego i rajokształtnych. Ogólnie rzecz biorąc, STECF uznał (13) (14), że narzędzia zaproponowane we wspólnej rekomendacji są bardziej selektywne niż narzędzia opisane w rozporządzeniu w sprawie środków technicznych. Proponowane środki powinny zatem zostać włączone do rozporządzenia (UE) 2019/1241.

(19)

Ta wspólna rekomendacja obejmuje na 2021 r. specyfikację narzędzia połowowego dla włoków dennych i niewodów w rejonie ICES 7a (Morze Irlandzkie) na podstawie selektywności równoważnej z podstawowym narzędziem połowowym określonym w rozporządzeniu (UE) 2019/1241 dla tego obszaru i połowu. STECF ocenił nowe dowody naukowe stanowiące podstawę zmiany wspólnej rekomendacji w czerwcu 2021 r., stwierdzając, że selektywność narzędzi połowowych jest podobna do selektywności podstawowych narzędzi połowowych.

(20)

We wspólnej rekomendacji zasugerowano harmonizację minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony (MCRS) w przypadku kilku gatunków poławianych w ramach połowów rekreacyjnych w wodach północno-zachodnich z minimalnym rozmiarem odniesienia do celów ochrony mającym zastosowanie do połowów komercyjnych. Szereg gatunków uwzględnionych we wspólnej rekomendacji w sprawie harmonizacji MCRS jest sklasyfikowanych przez ICES jako uszczuplone lub ICES uważa, że połowy rekreacyjne mają znaczący wpływ na ich ogólną śmiertelność połowową. Ponadto wiele z tych samych gatunków przepływa z wód południowo-zachodnich (SWW) i Morza Północnego (NS) do wód północno-zachodnich, a w SWW i NS MCRS dla tych gatunków zostały już zharmonizowane między połowami komercyjnymi i rekreacyjnymi. STECF przeanalizował dostarczone dowody i stwierdził (15), że środek ten prawdopodobnie wzmocni ochronę osobników młodocianych określonych gatunków ryb morskich. Proponowane środki powinny zatem zostać włączone do rozporządzenia (UE) 2019/1241.

(21)

W celu optymalizacji modeli eksploatacji, zwiększenia selektywności narzędzi połowowych i ograniczenia niezamierzonych połowów należy zatem przyjąć środki techniczne przedłożone przez państwa członkowskie.

(22)

Ponieważ środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu dla statków rybackich oraz na podobną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

W rozporządzeniu (UE) 2019/1241 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 2

Pkt 2 i pkt 3 załącznika stosuje się od dnia 30 grudnia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2022 r.

Artykuł 3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 sierpnia 2021 r.

W imieniu Komisji

Ursula VON DER LEYEN

Przewodnicząca


(1) Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105.

(2) Rozporządzenie Rady (UE) 2021/92 z dnia 28 stycznia 2021 r. w sprawie ustalenia uprawnień do połowów na rok 2021 w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb, mających zastosowanie w wodach Unii oraz, dla unijnych statków rybackich, w niektórych wodach nienależących do Unii (Dz.U. L 31 z 29.1.2021, s. 31).

(3) Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 10.

(4) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/2684997/STECF+PLEN+20-02.pdf

(5) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/2874177/STECF+21-05+-+Ev+JRs+LO+and+TM+Reg.pdf/caa87b65-ea4a-491a-8e59-4111e01e1c1d

(6) Dz.U. L 25 z 30.1.2020, s. 1.

(7) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/2684997/STECF+PLEN+20-02.pdf

(8) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/2684997/STECF+PLEN+20-02.pdf

(9) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/2684997/STECF+PLEN+20-02.pdf

(10) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/2492225/JRC117511+STECF+19-08+-+Evaluation+LO+JRs.pdf

(11) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/2684997/STECF+PLEN+20-02.pdf

(12) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/2684997/STECF+PLEN+20-02.pdf

(13) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/2684997/STECF+PLEN+20-02.pdf

(14) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/2874177/STECF+21-05+-+Ev+JRs+LO+and+TM+Reg.pdf/caa87b65-ea4a-491a-8e59-4111e01e1c1d

(15) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/2684997/STECF+PLEN+20-02.pdf

Załącznik 1.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku VI do rozporządzenia (UE) 2019/1241 wprowadza się następujące zmiany:

1)

w części A wprowadza się następujące zmiany:

a)

przypis nr 6 otrzymuje brzmienie:

"(6)

Na zasadzie odstępstwa od art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 minimalne rozmiary odniesienia do celów ochrony sardynki europejskiej, sardeli europejskiej, śledzia atlantyckiego, ostroboka i makreli nie mają zastosowania w granicach 10 % masy w relacji pełnej całkowitych zatrzymywanych na statku połowów każdego z tych gatunków.

Udział procentowy sardynek europejskich, sardeli europejskich, śledzi atlantyckich, ostroboków lub makreli poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony oblicza się jako odsetek masy w relacji pełnej wszystkich organizmów morskich na statku po posortowaniu lub przy wyładunku.

Udział procentowy można obliczyć na podstawie jednej lub większej liczby reprezentatywnych próbek. Progu 10 % nie można przekroczyć podczas przeładunku, wyładunku, transportu, składowania, wystawiania lub sprzedaży.";

b)

skreśla się tekst poniżej tabeli;

c)

pod tabelą dodaje się punkt w brzmieniu:

"1.

Minimalne rozmiary odniesienia do celów ochrony określone w niniejszej części w przypadku dorsza atlantyckiego (Gadus morhua), plamiaka (Melanogrammus aeglefinus), czarniaka (Pollachius virens), rdzawca (Pollachius pollachius), morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius), smuklicy (Lepidorhombus spp.), soli (Solea spp.), gładzicy (Pleuronectes platessa), witlinka (Merlangius merlangus), molwy (Molva molva), molwy niebieskiej (Molva dypterygia), makreli (Scomber spp.), śledzia atlantyckiego (Clupea harengus), ostroboka (Trachurus spp.), sardeli europejskiej (Engraulis encrasicolus), labraksa (Dicentrarchus labrax), sardynki europejskiej (Sardina pilchardus) i morlesza bogara (Pagellus bogaraveo) mają zastosowanie do połowów rekreacyjnych w wodach północno-zachodnich.";

2)

w części B dodaje się pkt 1.3-1.6 w brzmieniu:

"1.3.

Niniejszy punkt stosuje się w drodze odstępstwa od pkt 1.1 i 1.2.

1.3.1.

Następujące zasady mają zastosowanie do statków poławiających przy użyciu włoków dennych i niewodów w rejonach ICES 7f, 7 g, części 7h na północ od 49° 30′ szerokości geograficznej północnej i części 7j na północ od 49° 30′ szerokości geograficznej północnej i na wschód od 11° długości geograficznej zachodniej:

a)

statki poławiające przy użyciu włoków dennych lub niewodów korzystają z narzędzia o jednym z następujących rozmiarów oczek sieci:

(i)

worek włoka o rozmiarze 110 mm z panelem sieci o oczkach kwadratowych o rozmiarze 120 mm;

(ii)

worek włoka T90 o rozmiarze 100 mm;

(iii)

worek włoka o rozmiarze 120 mm;

(iv)

worek włoka o rozmiarze 100 mm z panelem sieci o oczkach kwadratowych o rozmiarze 160 mm;

b)

ponadto statki poławiające przy użyciu włoków dennych, których połowy ważone przed jakimikolwiek odrzutami składają się w co najmniej 20 % z plamiaka, stosują:

(i)

narzędzia połowowe skonstruowane z odstępem co najmniej jednego metra między liną połowową a elementem dennym; lub

(ii)

wszelkie środki o udowodnionej przynajmniej równoważnej selektywności przy unikaniu połowów dorsza atlantyckiego, zgodnie z oceną przeprowadzoną przez ICES lub STECF, i zatwierdzone przez Komisję.

Państwa członkowskie mogą wyłączyć ze stosowania lit. b) statki poławiające przy użyciu włoków dennych, których połowy ważone przed jakimikolwiek odrzutami obejmują w mniej niż 1,5 % dorsza atlantyckiego, pod warunkiem że statki te podlegają stopniowemu zwiększeniu obecności obserwatorów na morzu do co najmniej 20 % wszystkich rejsów połowowych. Państwa członkowskie korzystające z tego wyłączenia zgłaszają Komisji co roku przed dniem 1 grudnia liczbę i skład połowów statków korzystających z tego przepisu.

Państwa członkowskie mogą zwolnić ze stosowania lit. a) i b) statki stosujące alternatywne wysoce selektywne narzędzia połowowe, pod warunkiem że według oceny STECF właściwości techniczne tych narzędzi zapewniają taką samą lub większą selektywność niż narzędzia określone w tych literach oraz powodują połowy dorsza atlantyckiego wynoszące mniej niż 1 %. Takie narzędzie lub urządzenie musi spełniać wymogi art. 15 ust. 4 i musi być zatwierdzone przez Komisję.

1.3.2.

W drodze odstępstwa od pkt 1.1, 1.2 i 1.3.1:

a)

statki poławiające włokami dennymi lub niewodami, których połowy obejmują w ponad 30 % homarca, korzystają z jednego z następujących narzędzi:

(i)

panel sieci o oczkach kwadratowych o rozmiarze 300 mm; statki o długości całkowitej mniejszej niż 12 metrów mogą stosować panel sieci o oczkach kwadratowych o rozmiarze 200 mm;

(ii)

panel Seltra;

(iii)

kratownica sortująca z prętem 35 mm lub podobna kratownica sieciowa "NetGrid";

(iv)

worek włoka o rozmiarze 100 mm z panelem sieci o oczkach kwadratowych o rozmiarze 100 mm;

(v)

do 31 lipca 2022 r. podwójny worek włoka z przedłużeniem o rozmiarze oczek sieci T90 wynoszącym co najmniej 90 mm wyposażony w panel separacyjny o maksymalnym rozmiarze oczek sieci 300 mm.

Państwa członkowskie mogą zezwolić na stosowanie urządzenia wymienionego w ppkt (v) do końca grudnia 2022 r., pod warunkiem że właściwości techniczne tego urządzenia zapewniają taką samą lub wyższą selektywność niż inne narzędzia określone w pkt 1.2 i 1.3.1, zgodnie z oceną STECF opartą na informacjach przekazanych przez państwa członkowskie nie później niż dnia 1 maja 2022 r. Takie urządzenie musi spełniać wymogi art. 15 ust. 4 i musi być zatwierdzone przez Komisję;

b)

statki poławiające włokami dennymi lub niewodami, których połowy obejmują w ponad 55 % witlinka lub łącznie w ponad 55 % żabnicę, morszczuka europejskiego lub smuklicę, korzystają z jednego z następujących narzędzi:

(i)

worek włoka o rozmiarze 100 mm z panelem sieci o oczkach kwadratowych o rozmiarze 100 mm;

(ii)

worek włoka T90 o rozmiarze 100 mm z przedłużaczem.

1.4.

Punkty 1.4.1 i 1.4.2 stosuje się w drodze odstępstwa od pkt 1.2.

1.4.1.

Następujące zasady mają zastosowanie do statków rybackich poławiających włokami dennymi lub niewodami w rejonach ICES 6a i 5b w wodach Unii, na wschód od 12° długości geograficznej zachodniej (na zachód od Szkocji) w połowach homarca (Nephrops norvegicus):

a)

statki wykorzystują panel o oczkach kwadratowych (pozycja niezmieniona) o rozmiarze co najmniej 300 mm w przypadku statków stosujących worek włoka o rozmiarze oczek sieci mniejszym niż 100 mm; w przypadku statków o długości całkowitej poniżej 12 m lub mocy silnika 200 kW lub mniejszej całkowita długość panelu może wynosić 2 m, a panel - 200 mm;

b)

statki, których połowy obejmują w ponad 30 % homarca, wykorzystują panel sieci o oczkach kwadratowych (pozycja niezmieniona) o rozmiarze co najmniej 160 mm w przypadku statków stosujących worek włoka o rozmiarze oczek sieci 100-119 mm.

W drodze odstępstwa od pkt 1.4.1 lit. a) i b) zezwala się na stosowanie alternatywnego narzędzia połowowego, pod warunkiem że narzędzie to zapewnia co najmniej taką samą lub wyższą selektywność w odniesieniu do dorsza atlantyckiego, plamiaka i witlinka, zgodnie z oceną STECF. Takie narzędzie musi spełniać wymogi art. 15 ust. 4 i musi być zatwierdzone przez Komisję.

1.4.2.

Następujące zasady mają zastosowanie do statków rybackich poławiających włokami dennymi lub niewodami w rejonie ICES 7a (Morze Irlandzkie):

a)

statki poławiające włokami dennymi lub niewodami z workiem włoka o rozmiarze oczek sieci co najmniej 70 mm i mniejszej niż 100 mm oraz o połowach obejmujących w ponad 30 % homarca korzystają z jednego z następujących narzędzi:

(i)

panel sieci o oczkach kwadratowych o rozmiarze 300 mm; statki o długości całkowitej mniejszej niż 12 metrów mogą wykorzystywać panel sieci o oczkach kwadratowych o rozmiarze 200 mm;

(ii)

panel Seltra;

(iii)

kratownica sortująca o rozstawie prętów 35 mm;

(iv)

kratownica sieciowa "CEFAS NetGrid";

(v)

włok z panelem flip-flap;

b)

statki o długości całkowitej co najmniej 12 metrów poławiające włokami dennymi lub niewodami, których połowy obejmują łącznie w ponad 10 % plamiaka, dorsza atlantyckiego i rajokształtne, wykorzystują worek włoka o rozmiarze 120 mm;

c)

statki o długości całkowitej co najmniej 12 metrów poławiające włokami dennymi lub niewodami, których połowy obejmują łącznie w poniżej 10 % plamiaka, dorsza atlantyckiego i rajokształtne, wykorzystują worek włoka o rozmiarze oczek sieci 100 mm z panelem sieci o oczkach kwadratowych o rozmiarze 100 mm. Niniejszy przepis nie ma zastosowania do statków, których połowy obejmują w ponad 30 % homarca lub w ponad 85 % przegrzebki grzebieniowate.

d)

statki poławiające włokami dennymi lub niewodami mogą stosować worek włoka T90 o rozmiarze 100 mm.

W drodze odstępstwa od pkt 1.4.2 lit. a)-d) zezwala się na stosowanie alternatywnego narzędzia połowowego, pod warunkiem że narzędzia te zapewniają co najmniej taką samą lub wyższą selektywność w odniesieniu do dorsza atlantyckiego, plamiaka i witlinka. Narzędzia te są oceniane przez STECF i zatwierdzane przez Komisję oraz spełniają kryteria określone w art. 15 ust. 4.

1.5.

Udziały procentowe połowów w pkt 1.3 i 1.4 oblicza się jako odsetek masy w relacji pełnej wszystkich żywych zasobów morskich wyładowanych po każdym rejsie połowowym, zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 i art. 27 ust. 2 niniejszego rozporządzenia.

1.6.

Środki, o których mowa w pkt 1.3-1.5, stosuje się do dnia 31 grudnia 2022 r.";

3)

w części C dodaje się punkty w brzmieniu:

"10.

Ograniczenia połowów przy pomocy włoków dennych i niewodów na Morzu Celtyckim

10.1.

Zabrania się statkom prowadzenia połowów przy użyciu włoków dennych i niewodów w następujących strefach:

a)

rejony ICES 7f-7k;

b)

obszar na zachód od 5° długości geograficznej zachodniej w rejonie ICES 7e oraz

c)

rejony ICES 7b oraz 7c.

Zakaz ten nie ma zastosowania do statków, jeżeli:

(i)

stosują rozmiar oczek sieci worka włoka wynoszący co najmniej 100 mm; lub

(ii)

ich przyłowy dorsza atlantyckiego nie przekraczają 1,5 %, zgodnie z oceną STECF, podczas połowów poza obszarami wymienionymi w części B pkt 1.3.

Na zasadzie odstępstwa od ppkt (i), jeżeli statki rybackie prowadzą działalność w obszarach określonych w pkt 10 ust. 1 lit. c), mogą one stosować alternatywne narzędzie połowowe o co najmniej takiej samej selektywności, jaką zapewnia rozmiar oczek sieci worka włoka wynoszący co najmniej 100 mm w przypadku wielogatunkowych połowów dennych, zgodnie z oceną STECF. Takie narzędzie musi spełniać wymogi art. 15 ust. 4 i musi być zatwierdzone przez Komisję.

10.2.

Środki, o których mowa w pkt 10.1, stosuje się do dnia 31 grudnia 2022 r.".

REKLAMA

Akty ujednolicone

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA