REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Akty ujednolicone - rok 2019 poz. 64

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/2123

z dnia 10 października 2019 r.

uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do przepisów dotyczących przypadków, w których kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie niektórych towarów mogą być przeprowadzane w punktach kontroli, a kontrole dokumentacji mogą być przeprowadzane w pewnej odległości od punktów kontroli granicznej, oraz warunków, na jakich może się to odbywać

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

Tekst pierwotny

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) (1), w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. a) i e),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 ustanowiono ramy kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych mających na celu weryfikację przestrzegania unijnych przepisów dotyczących łańcucha rolno-spożywczego. Ramy te obejmują kontrole urzędowe zwierząt i towarów wprowadzanych na terytorium Unii z państw trzecich.

(2) W tym względzie, w celu zapewnienia skutecznego przeprowadzania kontroli urzędowych oraz właściwego kontrolowania ryzyka, właściwe organy w punkcie kontroli granicznej powinny móc umożliwiać przeprowadzanie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich w odniesieniu do przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. c) i e) rozporządzenia (UE) 2017/625, w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej, z zastrzeżeniem spełnienia określonych warunków.

(3) Z tych samych powodów powinno to dotyczyć również przesyłek żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt i podlegającej środkom określonym w aktach, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. d), e) i f) tego rozporządzenia.

(4) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 669/2009 (2) i rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 884/2014 (3) ustanowiono między innymi przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich - w odniesieniu do przesyłek żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt i objętej tymi rozporządzeniami - w punkcie kontroli innym niż wyznaczony punkt wprowadzenia. W szczególności w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 884/2014 ustanowiono warunki dotyczące zezwalania na przemieszczenie przesyłki do wyznaczonego miejsca przywozu w celu przeprowadzenia kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, przepisy dotyczące dokumentów, które muszą towarzyszyć przesyłce do wyznaczonego miejsca przywozu, obowiązki informacyjne ciążące na właściwych organach w wyznaczonych punktach wprowadzenia i na podmiotach odpowiedzialnych za przesyłkę oraz przepisy mające zastosowanie w przypadku, gdy podmiot postanowi zmienić wyznaczone miejsce przywozu po opuszczeniu przez przesyłkę wyznaczonego punktu wprowadzenia. Rozporządzenia te tracą moc ze skutkiem od dnia 14 grudnia 2019 r. i wspomniane powyżej przepisy należy zastąpić niniejszym rozporządzeniem. Aby zapewnić skuteczne przeprowadzanie kontroli urzędowych i odpowiednią identyfikowalność przesyłek, w przepisach ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu należy również w pełni wykorzystać możliwości wymiany informacji na temat kontroli urzędowych i identyfikowalności przesyłek stwarzane przez system zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych ("IMSOC") lub istniejące systemy krajowe.

(5) Na wniosek podmiotu właściwe organy w punkcie kontroli granicznej powinny pod pewnymi warunkami zezwalać na przemieszczenie przesyłki danych towarów do punktu kontroli innego niż punkt kontroli granicznej, wyznaczonego dla tej kategorii towarów. W takim przypadku podmiot powinien przekazać właściwym organom nazwę punktu kontroli, do którego należy przemieścić przesyłkę, i jego kod w zintegrowanym skomputeryzowanym systemie weterynaryjnym (TRACES).

(6) W zakresie niezbędnym do przeprowadzenia skutecznych kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich właściwe organy w punkcie kontroli granicznej powinny móc zwrócić się do podmiotu o przemieszczenie towarów do punktu kontroli innego niż punkt kontroli granicznej. W takich przypadkach właściwe organy w punkcie kontroli granicznej powinny uzyskać zgodę podmiotu przed zezwoleniem na przemieszczenie do punktu kontroli. Uzyskanie zgody podmiotu powinno być konieczne ze względu na koszty transportu ponoszone przez podmiot lub też dla uniknięcia sytuacji, w których przesyłki zawierające łatwo psujące się towary byłyby przemieszczane do punktu kontroli, który nie znajduje się w odpowiedniej odległości od punktu kontroli granicznej.

(7) Aby ograniczyć ryzyko dla zdrowia roślin lub dla zdrowia publicznego, należy zezwalać na przemieszczenie do punktu kontroli przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów oraz żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt w oparciu o zadowalający wynik kontroli dokumentacji w punkcie kontroli granicznej.

(8) W celu zapewnienia identyfikowalności przesyłek właściwe organy w punkcie kontroli powinny informować właściwe organy w punkcie kontroli granicznej o przybyciu przesyłki. W przypadku braku takich informacji właściwe organy w punkcie kontroli granicznej powinny sprawdzić u właściwych organów kontroli, czy przesyłka przybyła do punktu kontroli, a jeżeli z tego sprawdzenia wynika, że przesyłka nie przybyła, powinny informować organy celne i inne organy, o których mowa w art. 75 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625, i przeprowadzać dalsze badanie w celu ustalenia rzeczywistej lokalizacji przesyłki.

(9) Aby właściwe organy mogły przeprowadzić skuteczne kontrole identyfikacyjne i bezpośrednie przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, przesyłki te powinny zostać przemieszczone z punktów kontroli granicznej do punktów kontroli. Przemieszczenie to powinno odbywać się w taki sposób, aby nie powodować zarażenia ani zakażenia innych roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów. Z tego względu podmioty powinny zapewnić, aby opakowania lub środki transportu były zamknięte lub zaplombowane podczas przemieszczania do punktu kontroli. W określonych przypadkach właściwe organy powinny móc zezwalać, aby opakowania lub środki transportu przesyłek drewna drzew iglastych nie były zamknięte ani zaplombowane podczas ich transportu z punktu kontroli granicznej do punktu kontroli, jeżeli spełnione są określone warunki. W takich przypadkach drewno drzew iglastych znajdujące się w przesyłkach powinno pochodzić z uprawy lub produkcji na obszarze geograficznym państwa trzeciego, jeżeli państwo to ma granicę lądową z państwem członkowskim objętym odpowiedzialnością właściwego organu oraz jeżeli wiadomo, że drewno to ma ten sam status fitosanitarny w tym państwie trzecim i w tym państwie członkowskim.

(10) W celu zorganizowania skutecznych kontroli urzędowych właściwe organy, w tym organy celne, którym państwo członkowskie powierzyło odpowiedzialność za przeprowadzanie kontroli urzędowych, lub właściwe organy w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej, powinny móc przeprowadzać kontrole dokumentacji w pewnej odległości od punktu kontroli granicznej.

(11) W celu zapewnienia skutecznego przeprowadzania kontroli urzędowych w punkcie wprowadzenia do Unii innym niż punkt kontroli granicznej właściwe organy, w tym organy celne, którym państwo członkowskie powierzyło odpowiedzialność za przeprowadzanie kontroli urzędowych, powinny móc przeprowadzać kontrole dokumentacji w odniesieniu do przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, które podlegają kontrolom o zmniejszonej częstotliwości określonej w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1756/2004 (4).

(12) Decyzją Komisji 2010/313/UE (5) zezwolono na przeprowadzanie kontroli bezpośrednich na podstawie rozporządzenia (WE) nr 669/2009 na zatwierdzonym terenie podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze i działających na rynku pasz na Cyprze. Podobnie decyzją Komisji 2010/458/UE (6) zezwolono na przeprowadzanie kontroli bezpośrednich na podstawie rozporządzenia (WE) nr 669/2009 na zatwierdzonym terenie podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze i działających na rynku pasz na Malcie. Ponieważ niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do dziedzin objętych tymi decyzjami, należy uchylić decyzje 2010/313/UE i 2010/458/UE ze skutkiem od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia.

(13) Ponieważ rozporządzenie (UE) 2017/625 stosuje się od dnia 14 grudnia 2019 r., niniejsze rozporządzenie powinno również mieć zastosowanie od tego dnia przez wzgląd na spójność i pewność prawa. Jednakże zgodnie z art. 165 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/625 stosowanie przepisów ustanowionych na podstawie art. 53 ust. 1 lit. e) może rozpocząć się najwcześniej po 12 miesiącach od ich przyjęcia, jeżeli chodzi o przesyłki roślinnych, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. c) tego rozporządzenia. Z tego względu do dnia 13 grudnia 2020 r. potrzebne byłyby środki przejściowe dotyczące odpowiednich przepisów dyrektywy 2000/29/WE (7). Ten okres jednego roku jest niezbędny, aby dać podmiotom i właściwym organom dodatkowy czas na wdrożenie określonych wymogów.

(14) Ponieważ niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do dziedzin objętych dyrektywą Komisji 2004/103/WE (8) związanych z roślinami, produktami roślinnymi i innymi przedmiotami, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625, należy uchylić tę dyrektywę od dnia 14 grudnia 2020 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Przedmiot

1. W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się przepisy dotyczące przypadków, w których - i warunków, na których - właściwe organy mogą przeprowadzać:

a) kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej w odniesieniu do:

(i) przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 72 ust. 1 i art. 74 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 (9), oraz przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów podlegających środkowi nadzwyczajnemu określonemu w aktach przyjętych zgodnie z art. 28 ust. 1, art. 30 ust. 1, art. 40 ust. 3, art. 41 ust. 3, art. 49 ust. 1, art. 53 ust. 3 i art. 54 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/2031;

(ii) przesyłek żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt i podlegającej środkom określonym w aktach, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. d), e) i f) rozporządzenia (UE) 2017/625;

b) kontrole dokumentacji w pewnej odległości od punktów kontroli granicznej w odniesieniu do przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 72 ust. 1 i art. 74 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031.

2. Właściwe organy znajdujące się w pewnej odległości od punktu kontroli granicznej, w tym w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej i w punkcie wprowadzenia do Unii, przeprowadzają operacje podczas kontroli dokumentacji, kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich oraz po tych kontrolach zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/2130 (10).

ROZDZIAŁ I

Kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie przeprowadzane w punktach kontroli innych niż punkty kontroli granicznej

Artykuł 2

Warunki dotyczące przeprowadzania kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej

1. Kontrole identyfikacyjne i bezpośrednie można przeprowadzać w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej, jeżeli spełnione są następujące warunki:

a) podmiot, dokonując wcześniejszego powiadomienia zgodnie z art. 56 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625, lub właściwy organ w punkcie kontroli granicznej wskazał we wspólnym zdrowotnym dokumencie wejścia ("CHED") punkt kontroli, w którym mają być przeprowadzane kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie;

b) wynik kontroli dokumentacji przeprowadzonej przez właściwe organy w punkcie kontroli granicznej jest zadowalający;

c) właściwe organy w punkcie kontroli granicznej odnotowały w dokumencie CHED swoje zezwolenie na przemieszczenie przesyłki do punktu kontroli;

d) przed opuszczeniem punktu kontroli granicznej przez przesyłkę podmiot powiadomił właściwe organy w punkcie kontroli, w którym mają być przeprowadzone kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie, o spodziewanym czasie przybycia przesyłki i o środku transportu, wypełniając i przekazując w tym celu odrębny dokument CHED do systemu zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych ("IMSOC");

e) podmiot przewiózł przesyłkę z punktu kontroli granicznej do punktu kontroli pod dozorem celnym bez rozładowywania towarów podczas transportu;

f) podmiot zapewnił, aby kopia dokumentu CHED, o którym mowa w lit. c), w formie papierowej lub elektronicznej, towarzyszyła przesyłce do punktu kontroli;

g) podmiot zapewnił, aby:

(i) przesyłkom roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 72 ust. 1 i art. 74 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031, przesyłkom roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów podlegających środkowi nadzwyczajnemu określonemu w aktach przyjętych zgodnie z art. 28 ust. 1, art. 30 ust. 1, art. 40 ust. 3, art. 41 ust. 3, art. 49 ust. 1, art. 53 ust. 3 i art. 54 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/2031 oraz przesyłkom żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt, o której mowa w art. 47 ust. 1 lit. e) i f) rozporządzenia (UE) 2017/625, towarzyszyła do punktu kontroli poświadczona kopia świadectw urzędowych, o których mowa w art. 50 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625, wydana zgodnie z art. 50 ust. 2 tego rozporządzenia;

(ii) przesyłkom żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt i podlegającej środkom określonym w aktach, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. e) i f) rozporządzenia (UE) 2017/625, towarzyszyła do punktu kontroli poświadczona kopia wyników analiz laboratoryjnych przeprowadzonych przez właściwe organy państwa trzeciego, wydana zgodnie z art. 50 ust. 2 tego rozporządzenia;

h) podmiot wskazał numer referencyjny dokumentu CHED, o którym mowa w lit. c), w zgłoszeniu celnym złożonym do organów celnych do celów przemieszczenia przesyłki do punktu kontroli i zachował kopię tego dokumentu CHED do dyspozycji organów celnych, jak określono w art. 163 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 (11).

2. Wymóg, o którym mowa w ust. 1 lit. g) ppkt (i) oraz (ii), zgodnie z którym przesyłce ma towarzyszyć poświadczona kopia, nie ma zastosowania, jeżeli odpowiednie świadectwa urzędowe lub wyniki analiz laboratoryjnych zostały przekazane do systemu IMSOC przez właściwe organy państwa trzeciego lub wprowadzone do systemu IMSOC przez podmiot, a właściwe organy w punkcie kontroli granicznej sprawdziły, że odpowiadają one oryginalnym świadectwom lub wynikom analiz laboratoryjnych.

3. Jeżeli właściwy organ danego państwa członkowskiego zarządza istniejącym systemem krajowym, w którym odnotowuje się wyniki kontroli dokumentacji, kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich, ust. 1 lit. d) i h) nie ma zastosowania do przesyłek opuszczających punkt kontroli granicznej w drodze do punktu kontroli w obrębie tego samego państwa członkowskiego, pod warunkiem że spełnione są następujące wymogi:

a) informacje o spodziewanym czasie przybycia przesyłki do punktu kontroli oraz o rodzaju środka transportu są dostępne w istniejącym systemie krajowym;

b) istniejący system krajowy spełnia następujące warunki:

(i) zapewnia terminowe poinformowanie organów celnych i podmiotu o zezwoleniu, o którym mowa w ust. 1 lit. c), oraz właściwych organów w punkcie kontroli granicznej o przybyciu przesyłki do punktu kontroli;

(ii) wymienia dane elektroniczne z systemem IMSOC, w tym informacje o odrzuceniach przesyłek oraz informacje, które umożliwiają jednoznaczną identyfikację każdej przesyłki, na przykład za pomocą niepowtarzalnego numeru referencyjnego;

(iii) zapewnia, aby ostateczne wypełnienie dokumentu CHED, o którym mowa w ust. 1 lit. c), mogło nastąpić wyłącznie po wymianie danych elektronicznych i potwierdzeniu przez system IMSOC.

Artykuł 3

Kontrole identyfikacyjne i bezpośrednie przesyłek żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt przeprowadzane w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej

1. Kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie przesyłek żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt i podlegającej środkom określonym w aktach, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. d), e) i f) rozporządzenia (UE) 2017/625, mogą być przeprowadzane przez właściwe organy w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej, jeżeli spełniony jest jeden z poniższych warunków:

a) podmiot odpowiedzialny za przesyłkę wystąpił do właściwych organów w punkcie kontroli granicznej o przeprowadzenie kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich w punkcie kontroli, który został wyznaczony dla danej kategorii towarów w tej przesyłce, a właściwe organy w punkcie kontroli granicznej zezwalają na przemieszczenie przesyłki do tego punktu kontroli;

b) właściwe organy w punkcie kontroli granicznej postanowiły, że kontrole identyfikacyjne i bezpośrednie mają zostać przeprowadzone w punkcie kontroli, który został wyznaczony dla danej kategorii towarów w tej przesyłce, a podmiot nie sprzeciwia się tej decyzji.

2. Kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie, o których mowa w ust. 1, przeprowadzane są przez właściwe organy w punkcie kontroli granicznej, jeżeli spełniony jest jeden z poniższych warunków:

a) właściwy organ w punkcie kontroli granicznej nie wydał zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 lit. a);

b) podmiot sprzeciwia się decyzji o przemieszczeniu przesyłki do punktu kontroli, o którym mowa w ust. 1 lit. b).

Artykuł 4

Kontrole identyfikacyjne i bezpośrednie przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów przeprowadzane w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej

1. Kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie mogą być przeprowadzane przez właściwe organy w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej w odniesieniu do przesyłek:

a) roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 72 ust. 1 i art. 74 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031;

b) roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów podlegających środkowi nadzwyczajnemu określonemu w aktach przyjętych zgodnie z art. 28 ust. 1, art. 30 ust. 1, art. 40 ust. 3, art. 41 ust. 3, art. 49 ust. 1, art. 53 ust. 3 i art. 54 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/2031.

2. Kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie, o których mowa w ust. 1, mogą być przeprowadzane przez właściwe organy w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej, jeżeli spełniony jest jeden z poniższych warunków:

a) podmiot odpowiedzialny za przesyłkę wystąpił do właściwych organów w punkcie kontroli granicznej o przeprowadzenie kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich w punkcie kontroli, który został wyznaczony dla danej kategorii towarów w tej przesyłce, a właściwe organy w punkcie kontroli granicznej zezwalają na przemieszczenie przesyłki do punktu kontroli;

b) właściwe organy w punkcie kontroli granicznej postanowiły, że kontrole identyfikacyjne i bezpośrednie mają zostać przeprowadzone w punkcie kontroli, który został wyznaczony dla danej kategorii towarów w tej przesyłce, a podmiot nie sprzeciwia się tej decyzji.

3. Kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie, o których mowa w ust. 1, przeprowadzane są przez właściwe organy w punkcie kontroli granicznej, jeżeli spełniony jest jeden z poniższych warunków:

a) właściwy organ w punkcie kontroli granicznej nie wydał zezwolenia, o którym mowa w ust. 2 lit. a);

b) podmiot sprzeciwia się decyzji o przemieszczeniu przesyłki do punktu kontroli, o którym mowa w ust. 2 lit. b).

Artykuł 5

Szczegółowe warunki dotyczące kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej w odniesieniu do przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów

1. Kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie mogą być przeprowadzane w punkcie kontroli w odniesieniu do przesyłek, o których mowa w art. 4 ust. 1, pod warunkiem że podmiot zapewnił, aby opakowanie lub środek transportu przesyłek były zamknięte lub zaplombowane w taki sposób, że podczas przemieszczania przesyłek do punktu kontroli nie mogą one powodować zarażenia ani zakażenia innych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów agrofagami wymienionymi jako agrofagi kwarantannowe dla Unii lub jako regulowane agrofagi niekwarantannowe dla Unii, o których mowa w art. 5 ust. 2 i art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031, oraz, w przypadku stref chronionych, odpowiednimi agrofagami wymienionymi w wykazie ustanowionym na podstawie art. 32 ust. 3 tego rozporządzenia.

2. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 właściwe organy w punkcie kontroli granicznej, w którym następuje wprowadzenie, mogą zezwolić, aby opakowanie lub środek transportu przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów nie były zamknięte ani zaplombowane, jeżeli spełnione są następujące warunki:

a) przesyłka składa się z drewna drzew iglastych pochodzącego z uprawy lub produkcji na obszarze geograficznym państwa trzeciego, w którym państwo to ma granicę lądową z państwem członkowskim objętym odpowiedzialnością właściwego organu, oraz wiadomo, że drewno to ma ten sam status fitosanitarny w tym państwie trzecim i w tym państwie członkowskim;

b) przesyłki drewna drzew iglastych są przewożone do punktu kontroli znajdującego się w tym samym państwie członkowskim, w którym znajduje się punkt kontroli granicznej, w którym następuje wprowadzenie;

c) przesyłki drewna drzew iglastych nie stwarzają, podczas przewozu do punktu kontroli, szczególnego ryzyka rozprzestrzenienia się agrofagów kwarantannowych dla Unii ani agrofagów podlegających środkom przyjętym na podstawie art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031;

d) właściwy organ zapewnia, aby przed opuszczeniem terytorium danego państwa członkowskiego drewno to było przetworzone w taki sposób, by nie stwarzało ryzyka fitosanitarnego.

3. Państwa członkowskie, które stosują przepisy, o których mowa w ust. 2:

a) informują Komisję i pozostałe państwa członkowskie o danym obszarze państwa trzeciego oraz o statusie fitosanitarnym tego obszaru;

b) przedkładają co roku sprawozdanie zawierające informacje o ilościach drewna drzew iglastych, którego to dotyczy, i o wynikach kontroli urzędowych tego drewna.

Artykuł 6

Operacje podczas kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej oraz po tych kontrolach

1. Po zezwoleniu przez właściwe organy w punkcie kontroli granicznej na przemieszczenie przesyłki do punktu kontroli wskazanego w dokumencie CHED lub po postanowieniu przez nie o tym przemieszczeniu podmiot odpowiedzialny za przesyłkę nie może przedstawić przesyłki do kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich w punkcie kontroli innym niż punkt wskazany w dokumencie CHEd, chyba że właściwe organy w punkcie kontroli granicznej zezwolą na przemieszczenie przesyłki do innego punktu kontroli zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. a) i art. 4 ust. 2 lit. a).

2. Właściwe organy w punkcie kontroli potwierdzają przybycie przesyłki właściwym organom w punkcie kontroli granicznej, wypełniając w tym celu w systemie IMSOC dokument CHED, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. a).

3. Właściwe organy w punkcie kontroli ostatecznie wypełniają odrębny dokument CHED, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. d), lub w przypadku, gdy zastosowanie ma art. 2 ust. 3 - dokument CHED, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. c), odnotowując w nim w tym celu wynik kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich oraz wszelkie decyzje dotyczące przesyłki podjęte zgodnie z art. 55 rozporządzenia (UE) 2017/625.

4. Podmiot podaje numer referencyjny ostatecznie wypełnionego dokumentu CHED, o którym mowa w ust. 3, w zgłoszeniu celnym, które jest składane do organów celnych w odniesieniu do przesyłki, i zachowuje kopię tego dokumentu CHED do dyspozycji organów celnych jako dokument uzupełniający, o którym mowa w art. 163 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.

5. Jeżeli właściwe organy w punkcie kontroli granicznej nie otrzymały - w ciągu 15 dni od dnia, w którym zezwolono na przemieszczenie przesyłki do punktu kontroli - potwierdzenia przybycia przesyłki od właściwych organów w punkcie kontroli, właściwe organy w punkcie kontroli granicznej:

a) sprawdzają u właściwych organów w punkcie kontroli, czy przesyłka przybyła do punktu kontroli;

b) jeżeli ze sprawdzenia, o którym mowa w lit. a), wynika, że przesyłka nie przybyła do punktu kontroli, informują organy celne i inne organy, o których mowa w art. 75 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625, o nieotrzymaniu potwierdzenia przybycia przesyłki do miejsca przeznaczenia;

c) przeprowadzają dalsze badanie w celu ustalenia rzeczywistej lokalizacji towarów we współpracy z organami celnymi i innymi organami, o których mowa w art. 75 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625.

ROZDZIAŁ II

Kontrole dokumentacji przeprowadzane w pewnej odległości od punktu kontroli granicznej

Artykuł 7

Kontrole dokumentacji w odniesieniu do przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów przeprowadzane w pewnej odległości od punktu kontroli granicznej

Kontrole dokumentacji w odniesieniu do przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625, wprowadzanych na terytorium Unii mogą być przeprowadzane przez jedne z poniższych organów:

a) jeżeli przesyłki przybywają do punktu kontroli granicznej - właściwe organy znajdujące się w pewnej odległości od punktu kontroli granicznej lub w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej, pod warunkiem że znajdują się one w tym samym państwie członkowskim, w którym znajduje się punkt kontroli granicznej, do którego przybyła przesyłka;

b) jeżeli przesyłki podlegają kontrolom o zmniejszonej częstotliwości określonej w przepisach, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. g) rozporządzenia (UE) 2017/625, i przybywają do punktu wprowadzenia innego niż punkt kontroli granicznej - właściwe organy w punkcie wprowadzenia na terytorium Unii.

Artykuł 8

Warunki dotyczące przeprowadzania kontroli dokumentacji w odniesieniu do przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, przeprowadzanych w pewnej odległości od punktu kontroli granicznej

1. Przeprowadzanie kontroli dokumentacji, o których mowa w art. 7, musi odbywać się zgodnie z następującymi warunkami:

a) właściwe organy, o których mowa w art. 7, przeprowadzają kontrole dokumentacji w odniesieniu do:

(i) świadectw urzędowych i wyników badań laboratoryjnych wprowadzonych do systemu IMSOC przez właściwe organy w punkcie kontroli granicznej, do którego przybyła przesyłka;

(ii) świadectw urzędowych i wyników badań laboratoryjnych wprowadzonych do systemu IMSOC przez podmiot, jeżeli właściwe organy w punkcie kontroli granicznej sprawdziły, że odpowiadają one oryginalnym świadectwom lub wynikom badań laboratoryjnych;

(iii) świadectw urzędowych i wyników badań laboratoryjnych przekazanych do systemu IMSOC przez właściwe organy państw trzecich; lub

(iv) oryginalnych świadectw urzędowych, jeżeli właściwe organy, o których mowa w art. 7, są częścią wyznaczonego punktu kontroli granicznej, o którym mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/1012 (12);

b) przesyłka nie może zostać przewieziona przez podmiot z punktu kontroli granicznej do punktu kontroli w celu przeprowadzenia kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich, dopóki właściwe organy, o których mowa w art. 7, nie poinformują właściwych organów w punkcie kontroli granicznej o zadowalających wynikach kontroli dokumentacji.

2. Jeżeli przesyłka roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów ma zostać przewieziona przez podmiot do punktu kontroli w celu przeprowadzenia kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich, stosuje się art. 2, 4 i 5.

3. Przesyłka roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów może zostać przewieziona przez podmiot z punktu kontroli granicznej do punktu kontroli w celu przeprowadzenia kontroli dokumentacji, pod warunkiem że punkt kontroli znajduje się pod nadzorem tego samego właściwego organu co punkt kontroli granicznej.

ROZDZIAŁ III

Przepisy końcowe

Artykuł 9

Uchylenia

1. Dyrektywa Komisji 2004/103/WE traci moc ze skutkiem od dnia 14 grudnia 2020 r.

2. Decyzje Komisji 2010/313/UE i 2010/458/UE tracą moc ze skutkiem od dnia 14 grudnia 2019 r.

Artykuł 10

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 14 grudnia 2019 r.

Art. 4 ust. 1 lit. a), art. 7 i art. 8 stosuje się od dnia 14 grudnia 2020 r.

Art. 2 ust. 3 stosuje się do dnia 13 grudnia 2023 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 października 2019 r.

 

W imieniu Komisji

Przewodniczący

Jean-Claude JUNCKER

 

 

(1) Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1.

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 669/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przywozu niektórych rodzajów pasz i żywności niepochodzących od zwierząt i zmieniające decyzję 2006/504/WE (Dz.U. L 194 z 25.7.2009, s. 11).

(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 884/2014 z dnia 13 sierpnia 2014 r. nakładające specjalne warunki dotyczące przywozu niektórych rodzajów pasz i żywności z niektórych państw trzecich w związku z ryzykiem zanieczyszczenia aflatoksynami i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1152/2009 (Dz.U. L 242 z 14.8.2014, s. 4).

(4) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1756/2004 z dnia 11 października 2004 r. określające szczegółowe warunki dla wymaganych dowodów oraz kryteria rodzaju i poziomu redukcji kontroli zdrowia roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V do dyrektywy Rady 2000/29/WE (Dz.U. L 313 z 12.10.2004, s. 6).

(5) Decyzja Komisji 2010/313/UE z dnia 7 czerwca 2010 r. zezwalająca na kontrole bezpośrednie zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 669/2009, prowadzone na zatwierdzonym terenie podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo paszowe lub żywnościowe na Cyprze (Dz.U. L 140 z 8.6.2010, s. 28).

(6) Decyzja Komisji 2010/458/UE z dnia 18 sierpnia 2010 r. zezwalająca na kontrole bezpośrednie zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 669/2009, prowadzone na zatwierdzonym terenie podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo paszowe lub żywnościowe na Malcie (Dz.U. L 218 z 19.8.2010, s. 26).

(7) Dyrektywa Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie (Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1).

(8) Dyrektywa Komisji 2004/103/WE z dnia 7 października 2004 r. w sprawie kontroli tożsamości i zdrowia roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V do dyrektywy Rady 2000/29/WE, które mogą być przeprowadzane w miejscu innym niż miejsce wprowadzenia do Wspólnoty lub w miejscu znajdującym się w pobliżu oraz określającej wymogi odnoszące się do wymienionych kontroli (Dz.U. L 313 z 12.10.2004, s. 16).

(9) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/We i 2007/33/WE (Dz.U. L 317 z 23.11.2016, s. 4).

(10) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/2130 z dnia 25 listopada 2019 r. ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące operacji przeprowadzanych podczas kontroli dokumentacji, kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich oraz po tych kontrolach w odniesieniu do zwierząt i towarów podlegających kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej (zob. s. 128 niniejszego Dziennika Urzędowego).

(11) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1).

(12) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1012 z dnia 12 marca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 przez ustanowienie odstępstw od przepisów dotyczących wyznaczania punktów kontroli i od minimalnych wymogów dotyczących punktów kontroli granicznej (Dz.U. L 165 z 21.6.2019, s. 4).

REKLAMA

Akty ujednolicone

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA