REKLAMA
Akty ujednolicone - rok 2014 poz. 5
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 358/2014
z dnia 9 kwietnia 2014 r.
zmieniające załączniki II i V do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 dotyczącego produktów kosmetycznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych (1), w szczególności jego art. 31 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W pozycji 25 załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 określono maksymalne stężenie 0,3 % w odniesieniu do stosowania triclosanu jako substancji konserwującej w produktach kosmetycznych.
(2) Komitet Naukowy ds. Produktów Konsumenckich (SCCP), zastąpiony następnie przez Komitet Naukowy ds. Bezpieczeństwa Konsumentów (SCCS) na podstawie decyzji Komisji 2008/721/WE (2), przyjął opinię dotyczącą bezpieczeństwa triclosanu dla zdrowia ludzkiego w styczniu 2009 r. (3), a następnie jej uzupełnienie w marcu 2011 r (4).
(3) SCCP uznał, że stałe stosowanie triclosanu jako substancji konserwującej w obecnym maksymalnym stężeniu 0,3 % we wszystkich produktach kosmetycznych nie jest bezpieczne dla konsumentów ze względu na dużą skalę łącznego narażenia, a SCCS potwierdził tę opinię. SCCP stwierdził jednak, że stosowanie go w maksymalnym stężeniu 0,3 % w pastach do zębów, mydłach do rąk, mydłach do kąpieli/żelach pod prysznic i dezodorantach, pudrach do twarzy i korektorach jest bezpieczne. Ponadto SCCS uznał, że inne zastosowania triclosanu w produktach do paznokci, w przypadkach gdy są one przeznaczone do czyszczenia paznokci u dłoni i stóp przed użyciem preparatów do sztucznych paznokci w maksymalnym stężeniu 0,3 % oraz w płynach do płukania ust. w maksymalnym stężeniu 0,2 %, są bezpieczne dla konsumentów.
(4) W świetle wyżej wspomnianych opinii SCCS Komisja uznała, że utrzymanie ograniczeń w stosowaniu triclosanu na obecnym poziomie powodowałoby potencjalne ryzyko dla zdrowia ludzkiego. Do załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 powinny zostać wprowadzone zatem dodatkowe ograniczenia proponowane przez SCCP i SCCS.
(5) W pozycji 12 załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 określono maksymalne stężenie 0,4 % dla pojedynczego estru i 0,8 % dla mieszanin estrów w odniesieniu do stosowania parabenów jako substancji konserwujących w produktach kosmetycznych pod nazwą kwas 4-hydroksybenzoesowy oraz jego sole i estry.
(6) W grudniu 2010 r. (5) SCCS przyjął opinię w sprawie parabenów, a w październiku 2011 r. (6) wydał dotyczące jej wyjaśnienie w odpowiedzi na podjętą zgodnie z art. 12 dyrektywy Rady 76/768/EWG (7) jednostronną decyzję Danii o zakazie stosowania parabenu propylowego i parabenu butylowego, ich izoform i ich soli w produktach kosmetycznych dla dzieci poniżej trzeciego roku życia ze względu na ich potencjalny wpływ na funkcjonowanie układu hormonalnego.
(7) SCCS potwierdził, że paraben metylowy i paraben etylowy są bezpieczne w maksymalnych dopuszczalnych stężeniach. Ponadto SCCS odnotował, że przemysł podaje ograniczone informacje o ocenie bezpieczeństwa parabenu izoprolylowego, parabenu izobytulowego, parabenu fenylowego, parabenu benzylowego i parabenu pentylowego lub nie podaje ich w ogóle. W związku z tym w przypadku tych związków, nie można ocenić ryzyka dla zdrowia ludzkiego. Substancje te nie powinny być zatem wymienione w załączniku V i, z uwagi na to, że mogą być stosowane jako środki przeciwdrobnoustrojowe, powinny zostać wymienione w załączniku II, aby nie pozostawić wątpliwości, że są one zakazane w produktach kosmetycznych.
(8) Wnioski, które przedstawił SCCS w tych samych opiniach na temat parabenu propylowego i parabenu butylowego, zostały podważone w badaniu przeprowadzonym przez francuskie władze (8), a zatem SCCS w maju 2013 r. przyjął kolejną ocenę ryzyka w odniesieniu do tych dwóch substancji (9). Środki dotyczące parabenu propylowego i parabenu butylowego są przygotowywane w drugiej kolejności w ramach zarządzania ryzykiem związanym z parabenami.
(9) Jeśli chodzi o kwas 4-hydroksybenzoesowy i jego sole (bis(4-hydroksybenzoesan) wapnia, 4-hydroksybenzoesan sodu, 4-hydroksybenzoesan potasu), nie zgłoszono żadnych wątpliwości dotyczących bezpieczeństwa.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić stosowne załączniki do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009.
(11) Stosowanie wyżej wspomnianych ograniczeń powinno zostać odroczone, aby umożliwić przemysłowi dokonanie niezbędnych modyfikacji składu produktów. W szczególności należy dać przedsiębiorstwom sześć miesięcy na wprowadzenie do obrotu produktów zgodnych z przepisami i piętnaście miesięcy po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia na wycofanie z obrotu produktów niezgodnych z przepisami, aby umożliwić wyczerpanie istniejących zapasów.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Kosmetycznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załącznikach II i V do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Od dnia 30 października 2014 r. do obrotu w Unii wprowadza się tylko produkty kosmetyczne zgodne z przepisami niniejszego rozporządzenia.
Od dnia 30 lipca 2015 r. do obrotu w Unii wprowadza się tylko produkty kosmetyczne zgodne z przepisami niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 3
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 9 kwietnia 2014 r.
| W imieniu Komisji |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 342 z 22.12.2009, s. 59.
(2) Decyzja Komisji 2008/721/WE z dnia 5 sierpnia 2008 r. w sprawie utworzenia struktury doradczej komitetów naukowych i ekspertów w dziedzinie bezpieczeństwa konsumentów, zdrowia publicznego i środowiska oraz uchylająca decyzję 2004/210/WE (Dz.U. L 241 z 10.9.2008, s. 21).
(3) SCCP/1192/08, http://ec.europa.eu/health/ph_ risk/committees/04_sccp/docs/sccp_o_166.pdf.
(4) SCCS/1414/11, http://ec.europa.eu/health/scientific_committees/consumer_ safety/docs/sccs_o_054.pdf.
(5) SCCS/1348/10 wersja z dnia 22 marca 2011 r.
(6) SCCS/1446/11.
(7) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 169.
(8) Gazin V., Marsden E., Briffaux J-P (2012), Propylparaben: 8-week postweaning juvenile toxicity study with 26-week treatment free period in male Wistar rat by the oral route (gavage) Poster SOT Annual Meeting San Francisco USA – Abstract ID 2359*327.
(9) SCCS/1514/13.
ZAŁĄCZNIK
W załącznikach do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 wprowadza się następujące zmiany:
1) W załączniku II dodaje się pozycje od 1374 do 1378: w brzmieniu:
Numer porządkowy | Dane substancji | ||
Nazwa chemiczna/INN | Numer CAS | Numer WE | |
a | b | c | d |
„1374 | 4-hydroksybenzoesan izopropylu (INCI: Isopropylparaben) sól sodowa lub sole izopropyloparabenu | 4191-73-5 | 224-069-3 |
1375 | 4-hydroksybenzoesan izobutylu (INCI: Isobutylparaben) | 4247-02-3 | 224-208-8 |
sól sodowa lub sole izobutyloparabenu | 84930-15-4 | 284-595-4 | |
1376 | 4-hydroksybenzoesan fenylu (INCI: Phenylparaben) | 17696-62-7 | 241-698-9 |
1377 | 4-hydroksybenzoesan benzylu (INCI: Benzylparaben) | 94-18-8 |
|
1378 | 4-hydroksybenzoesan pentylu (INCI: Pentylparaben) | 6521-29-5 | 229-408-9” |
2) w załączniku V wprowadza się następujące zmiany:
a) pozycja 12 otrzymuje brzmienie:
| Określenie substancji | Warunki |
| |||||
Numer porządkowy | Nazwa chemiczna/INN | Nazwa w glosariuszu wspólnych nazw składników | Numer CAS | Numer WE | Rodzaj produktu, części ciała | Maksymalne stężenie w preparacie gotowym do użycia | Inne | Określenie warunków stosowania i ostrzeżeń |
a | b | c | d | e | f | g | h | i |
„12 | Kwas 4-hydroksybenzoesowy oraz jego sole i estry, inne niż estry izopropylowy, izobutylowy, fenylowy, benzylowy i pentylowy | 4-Hydroxybenzoic acid | 99-96-7 | 202-804-9 |
| 0,4 % (kwas) dla pojedynczego estru, 0,8 % (kwas) dla mieszaniny estrów” |
|
|
methylparaben | 99-76-3 | 202-785-7 | ||||||
butylparaben | 94-26-8 | 202-318-7 | ||||||
potassium ethylparaben | 36457-19-9 | 253-048-1 | ||||||
potassium paraben | 16782-08-4 | 240-830-2 | ||||||
propylparaben | 94-13-3 | 202-307-7 | ||||||
sodium methylparaben | 5026-62-0 | 225-714-1 | ||||||
sodium ethylparaben | 35285-68-8 | 252-487-6 | ||||||
sodium propylparaben | 35285-69-9 | 252-488-1 | ||||||
sodium butylparaben | 36457-20-2 | 253-049-7 | ||||||
ethylparaben | 120-47-8 | 204-399-4 | ||||||
sodium paraben | 114-63-6 | 204-051-1 | ||||||
potassium methylparaben | 26112-07-2 | 247-464-2 | ||||||
potassium butylparaben | 38566-94-8 | 254-009-1 | ||||||
potassium propylparaben | 84930-16-5 | 284-597-5 | ||||||
calcium paraben | 69959-44-0 | 274-235-4 |
b) pozycja 25 otrzymuje brzmienie:
| Określenie substancji | Warunki |
| |||||
Numer porządkowy | Nazwa chemiczna/INN | Nazwa w glosariuszu wspólnych nazw składników | Numer CAS | Numer WE | Rodzaj produktu, części ciała | Maksymalne stężenie w preparacie gotowym do użycia | Inne | Określenie warunków stosowania i ostrzeżeń |
a | b | c | d | e | f | g | h | i |
„25 | 5-chloro-2-(2,4-dichlorofenoksy)fenol | Triclosan | 3380-34-5 | 222-182-2 | a) Pasty do zębów Mydła do rąk Mydła do kąpieli/żele pod prysznic Dezodoranty (inne niż w aerozolu) Pudry do twarzy i korektory Produkty do czyszczenia paznokci u dłoni i stóp przed użyciem preparatów do sztucznych paznokci | a) 0,3 % |
|
|
b) Płyny do płukania ust | b) 0,2 %” |
- Data ogłoszenia: 2014-04-10
- Data wejścia w życie: 2014-04-30
- Data obowiązywania: 2014-04-30
REKLAMA
Akty ujednolicone
REKLAMA
REKLAMA