REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Akty ujednolicone - rok 2005 nr 254 poz. 69

DECYZJA RADY

z dnia 20 września 2005 r.

zmieniająca załącznik II do dyrektywy 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2005/673/WE)

Tekst pierwotny

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (1), w szczególności jej art. 4 ust. 2 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2000/53/WE nakłada na Komisję obowiązek oceny stosowania ołowiu, rtęci, kadmu lub sześciowartościowego chromu zakazanych na mocy art. 4 ust. 2 lit. a) tej dyrektywy.

(2) Po dokonaniu niezbędnej oceny naukowo-technicznej Komisja sformułowała wnioski.

(3) Niektóre zwolnienia z zakazu nie powinny być przedłużane ze względu na możliwość uniknięcia wykorzystania ołowiu, rtęci lub sześciowartościowego chromu w tych zastosowaniach.

(4) Niektóre materiały i części zawierające ołów, rtęć, kadm lub sześciowartościowy chrom powinny być zwolnione z zakazu przewidzianego w art. 4 ust. 4 lit. a) lub ich zwolnienie powinno zostać przedłużone, ponieważ stosowanie wspomnianych substancji niebezpiecznych w tych materiałach i częściach jest nadal nieuniknione. W niektórych przypadkach należy ponownie rozważyć datę wygaśnięcia zwolnień z zakazu w celu oceny czy stosowanie zakazanych substancji jest nadal nieuniknione w przyszłości.

(5) W przypadku aluminium do obróbki skrawaniem o zawartości w masie do 1,5 % ołowiu, opisanego w pkt 2 a) Załącznika, Komisja oceni do dnia 1 lipca 2007 r., czy data wygaśnięcia tego zwolnienia powinna być poddana przeglądowi w związku z dostępnością substytutów ołowiu.

(6) W przypadku brązu ołowiowego w panewkach i tulejach łożyskowych opisanego w pkt 4 Załącznika, Komisja oceni do dnia 1 lipca 2007 r., czy data wygaśnięcia tego zwolnienia powinna zostać poddana ponownej ocenie w celu zapewnienia możliwości zastosowania technologii bezołowiowej we wszystkich silnikach i przekładniach bez szkody dla ich prawidłowego funkcjonowania.

(7) W przypadku stosowania sześciowartościowego chromu w powłokach antykorozyjnych związanych z zespołami śrub i nakrętek stosowanych w podwoziach, opisanego w pkt 13 lit. b) Załącznika, Komisja oceni do dnia 1 lipca 2007 r., czy należy zmienić datę wygaśnięcia tego zwolnienia, aby uniknąć sytuacji przypadkowego rozłączenia istotnych części mechanicznych w całym okresie eksploatacji pojazdów.

(8) W przypadku stosowania kadmu w akumulatorach samochodów z napędem elektrycznym, opisanego w pkt 17 Załącznika, Komisja oceni do końca 2007 r., czy należy zmienić datę wygaśnięcia tego zwolnienia w celu zapewnienia dostępności alternatywnych technologii budowy akumulatorów baterii i pojazdów z napędem elektrycznym.

(9) Dyrektywa 2000/53/WE powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Bez uszczerbku dla decyzji Komisji 2005/438/WE (2), załącznik II dyrektywy 2000/53/WE zostaje zastąpiony tekstem zawartym w Załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł 2

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 lipca 2005 r.

Artykuł 3

Niniejsza decyzja jest skierowana do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 września 2005 r.

 

W imieniu Rady

M. BECKETT

Przewodniczący

 

 

(1) Dz.U. L 269 z 21.10.2000, str. 34. Dyrektywa ostatnio zmieniona decyzją Komisji 2005/438/WE (Dz.U. L 152 z 15.6.2005, str. 19).

(2) Dz.U. L 152 z 15.6.2005, str. 19.

Załącznik 1.

ZAŁĄCZNIK

„ZAŁĄCZNIK II

Materiały i części zwolnione z postanowień art. 4 ust. 2 lit. a)

Materiały i części

Zakres i data wygaśnięcia zwolnienia

Mają być oznakowane lub rozpoznawalne zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) pkt iv)

Ołów jako składnik stopów

1. Stal do obróbki skrawaniem i stal galwanizowana zawierająca w masie do 0,35 % ołowiu

 

 

2a. Aluminium do obróbki skrawaniem zawierające w masie do 1,5 % ołowiu

1 lipca 2008 r.

 

2b. Aluminium do obróbki skrawaniem zawierające w masie do 0,4 % ołowiu

 

 

3. Stop miedzi zawierający w masie do 4 % ołowiu

 

 

4. Panewki i tuleja łożysk

1 lipca 2008 r.

 

Ołów i związki ołowiu w częściach

5. Akumulatory

 

X

6. Amortyzatory

 

X

7a. Czynniki wulkanizacyjne i stabilizatory elastomerów stosowane w układach hydraulicznych i zębatych mechanizmach napędowych

1 lipca 2006 r.

 

7b. Środki wiążące elastomery stosowane w zębatych mechanizmach napędowych o zawartości ołowiu w masie poniżej 0,5 %

 

 

8. Stop lutowniczy stosowany w obwodach elektronicznych i innych zastosowaniach elektrycznych

 

X (i)

9. Miedź z okładzin szczęk hamulcowych zawierająca w masie powyżej 0,4 % ołowiu

1 lipca 2007 r.

X

10. Gniazda zaworów

Typy silników zbudowane przed 1 lipca 2003 r.: 1 lipca 2007 r.

 

11. Części elektryczne zawierające ołów w szklanych lub ceramicznych składnikach matryc, z wyjątkiem szkła z żarówek i porcelany z korpusów świec zapłonowych

 

X (ii) (dotyczy elementów w silnikach innych niż piezo)

12. Pirotechniczne środki inicjujące

Pojazdy homologowane przed 1 lipca 2006 r. oraz zamienne środki inicjujące dla tych pojazdów

 

Sześciowartościowy chrom

13a. Powłoki antykorozyjne

1 lipca 2007 r.

 

13b. Powłoki antykorozyjne związane z zespołami śrub i nakrętek stosowanymi w podwoziach

1 lipca 2008 r.

 

14. Chłodziarki absorpcyjne samochodowych przyczep turystycznych

 

X

Rtęć

15. Lampki kontrolne i oświetlenie deski rozdzielczej

 

X

Kadm

16. Grube warstwy past

1 lipca 2006 r.

 

17. Akumulatory do pojazdów z napędem elektrycznym

Po 31 grudnia 2008 r., wprowadzanie do sprzedaży akumulatorów niklowo-kadmowych będzie dozwolone tylko w przypadku zastępowania części w pojazdach wprowadzonych na rynek przed tą datą

X

18. Części optyczne matryc szklanych wykorzystywanych do układów wspomagania kierowcy

1 lipca 2007 r.

X

(i) Demontaż, jeśli w powiązaniu z pozycją 11 został przekroczony średni próg 60 gramów na pojazd. Dla zastosowania tej klauzuli nie uwzględnia się urządzeń elektronicznych zainstalowanych przez producenta w linii produkcyjnej.

(ii) Demontaż, jeśli w powiązaniu z pozycją 8 został przekroczony średni próg 60 gramów na pojazd. Dla zastosowania tej klauzuli nie uwzględnia się urządzeń elektronicznych zainstalowanych przez producenta w linii produkcyjnej.

Uwagi:

- Maksymalna zawartość w jednorodnym materiale w masie do 0,1 % ołowiu, sześciowartościowego chromu i rtęci oraz do 0,01 % kadmu, jest tolerowana.

- Ponowne użycie części pojazdów, które były już na rynku w dniu wygaśnięcia zwolnienia, jest dozwolone bez ograniczenia, ponieważ nie jest objęte art. 4 ust. 2 lit. a).”

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2005-09-30
  • Data wejścia w życie: 2005-07-01
  • Data obowiązywania: 2005-07-01

REKLAMA

Akty ujednolicone

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA