REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Akty ujednolicone - rok 2004 nr 143 poz. 49

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 808/2004 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

z dnia 21 kwietnia 2004 r.

dotyczące statystyk Wspólnoty w sprawie społeczeństwa informacyjnego

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

Tekst pierwotny

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji,

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rada Europejska w Lizbonie w marcu 2000 r. ustaliła cel dla Europy, którym jest stworzenie w ciągu dziesięciu lat najbardziej konkurencyjnej i dynamicznej gospodarki opartej na wiedzy na świecie.

(2) Plan Działań eEuropa 2002 – zatwierdzony w czasie Rady Europejskiej w Feira w czerwcu 2000 r. – przewidział proces określania celów i porównania z najlepszymi, aby stworzyć Europę on-line tak szybko, jak to możliwe.

(3) Rada Europejska w Sewilli w czerwcu 2002 r. ustaliła cele Planu Działań eEuropa 2005, który wzywa do ustalenia podstaw prawnych, zapewniających regularne dostarczanie porównywalnych danych przez Państwa Członkowskie i umożliwia szersze wykorzystanie oficjalnych danych statystycznych w społeczeństwie informacyjnym.

(4) Wskaźniki strukturalne, które są wykorzystywane w corocznych Raportach Wiosennych Rady Europejskiej wymagają wskaźników opartych na spójnych informacjach statystycznych z dziedziny społeczeństwa informacyjnego.

(5) Proces porównania z najlepszymi eEuropy jako proces realizacji Planu Działań eEuropa wymaga wskaźników opartych na spójnych informacjach statystycznych z dziedziny społeczeństwa informacyjnego.

(6) Zharmonizowane statystyki dotyczące wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) w przedsiębiorstwach są corocznie niezbędne służbom Komisji.

(7) Zharmonizowane statystyki dotyczące wykorzystania ICT przez użytkowników indywidualnych i gospodarstwa domowe są corocznie niezbędne służbom Komisji.

(8) Gwałtownie zmieniający się charakter dziedziny społeczeństwa informacyjnego wymaga, by statystyki, które są przygotowywane, były dostosowane do nowych zmian. Można tego dokonać przez moduły o stałej długości oraz zezwalając na modyfikację poprzez środki wykonawcze uwzględniające środki Państw Członkowskich i obciążenia respondentów, techniczną i metodologiczną wykonalność oraz wiarygodność wyników.

(9) Tworzenie poszczególnych statystyk Wspólnoty podlega zasadom określonym w rozporządzeniu Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty(2).

(10) Ponieważ cel proponowanych działań, a mianowicie zapewnienie zharmonizowanych ram dla systematycznego przygotowywania statystyk wspólnotowych dotyczących społeczeństwa informacyjnego, nie może być osiągnięty przez Państwa Członkowskie, a ze względu na zakres i skutki działań, może zostać w wyższym stopniu osiągnięty na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może przyjąć metody, zgodne z zasadą pomocniczości, określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tego celu.

(11) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(3).

(12) Przeprowadzono konsultacje z Komitetem ds. Programu Statystycznego, ustanowionym decyzją Komisji 89/382/EWG, Euratom(4), zgodnie z art. 3 decyzji,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Cel

Celem niniejszego rozporządzenia jest ustanowienie wspólnych ram systematycznego przygotowywania statystyk Wspólnoty dotyczących społeczeństwa informacyjnego.

Artykuł 2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia:

a) „statystyki Wspólnoty”: oznaczają statystyki w rozumieniu art. 2 rozporządzenia (WE) nr 322/97;

b) „tworzenie statystyk” oznacza tworzenie w rozumieniu art. 2 rozporządzenia (WE) nr 322/97;

c) „okres odniesienia” oznacza okres, do którego odnoszą się dane;

d) „rok odniesienia” oznacza okres odniesienia o długości jednego roku kalendarzowego;

e) „okres zbierania” oznacza okres określony w środkach wykonawczych, w którym miało miejsce zbieranie danych.

Artykuł 3

Zakres

1. Statystyki, które mają być opracowane, uwzględniają informacje wymagane w celu procesu porównywania z najlepszymi eEuropy i użytecznych w procesie tworzenia wskaźników strukturalnych oraz inne informacje konieczne w celu dostarczenia jednolitej podstawy, według której należy dokonywać analizy społeczeństwa informacyjnego.

2. Statystyki są grupowane w moduły określone w załączniku I i II.

Artykuł 4

Moduły

Moduły w tym rozporządzeniu obejmują następujące dziedziny:

– przedsiębiorstwa i społeczeństwo informacyjne, jak określono w załączniku 1,

– osoby indywidualne, gospodarstwa domowe i społeczeństwo informacyjne, jak określono w załączniku II.

Artykuł 5

Podręcznik metodologiczny

Komisja, w ścisłej współpracy z Państwami Członkowskimi, opracowuje i uaktualnia, zgodnie z wymogami nowych środków wykonawczych, podręcznik metodologiczny, który zawiera zalecane wskazówki dotyczące tworzenia statystyk Wspólnoty na mocy niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 6

Przekazywanie danych

1. Państwa Członkowskie przekazują Komisji (Eurostat) dane zagregowane i metadane wymagane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem i jego środkami wykonawczymi, łącznie z danymi tajnymi, zgodnie z istniejącymi przepisami wspólnotowymi dotyczącymi przekazywania danych zgodnie z poufnością statystyczną. Te przepisy wspólnotowe stosuje się również do wyników, o ile zawierają one dane poufne.

2. Państwa Członkowskie będą przekazywać dane i metadane wymagane przez niniejsze rozporządzenie w formie elektronicznej, zgodnie ze standardem wymiany uzgodnionym między Komisją a Państwami Członkowskimi.

Artykuł 7

Kryteria jakościowe i sprawozdania

1. Komisja (Eurostat) ocenia jakość przekazanych danych.

2. Komisja (Eurostat), w ścisłej współpracy z Państwami Członkowskimi, opracowuje zalecane wspólne normy opracowane w celu zapewnienia jakości (zgodnie z normami kryteriów jakości Eurostat) dostarczanych danych. Normy te zostają opublikowane w podręczniku metodologicznym.

3. Państwa Członkowskie podejmują wszelkie środki niezbędne do zapewnienia jakości przekazywanych danych.

4. W ciągu ustalonego okresu po nieprzekraczalnym terminie przekazania wyników końcowych, Państwa Członkowskie dostarczają Komisji (Eurostat) sprawozdanie w sprawie jakości przekazanych danych przygotowane na podstawie norm określonych w ustępie pierwszym. Te sprawozdania określają przypadki, w których wymienione normy nie zostały zastosowane. Okres zostaje ustalony podczas wdrażania środków wykonawczych.

Artykuł 8

Środki wykonawcze

1. Środki konieczne w celu wykonania niniejszego rozporządzenia dotyczą wyboru i specyfikacji, dostosowania i modyfikacji tematów i ich cech, opracowania, okresów referencyjnych i rozkładu cech, okresowości i terminu dostarczania danych oraz końcowych terminów dostarczenia wyników.

2. Środki wykonawcze, łącznie ze środkami dostosowawczymi i uaktualniającymi, uwzględniającymi zmiany gospodarcze i techniczne, są ustanawiane zgodnie z procedurą określoną w art. 9 ust. 2, uwzględniając środki Państw Członkowskich i obciążenia respondentów, techniczną i metodologiczną wykonalność oraz wiarygodność wyników.

3. Środki wykonawcze są podejmowany przynajmniej 9 miesięcy przez rozpoczęciem okresu zbierania danych.

Artykuł 9

Komitet

1. Komisja będzie wspomagana przez Komitet ds. Programu Statystycznego powołany decyzją 89/382/EWG, Euratom, zwany dalej „Komitetem” .

2. W przypadku, gdy przywołuje się ten ustęp, zastosowany zostanie art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE, uwzględniając przepisy jej art. 8.

Okres przewidziany w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

Artykuł 10

Finansowanie

1. Przynajmniej przez pierwszy rok, w którym statystyki Wspólnoty przewidziane w środkach wykonawczych przyjętych na podstawie niniejszego rozporządzenia, są przygotowywane przez Państwa Członkowskie, Komisja dostarcza pomoc finansową Państwom Członkowskim, aby pomóc im pokryć poniesione przez nie koszty przez tworzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu tych danych statystycznych. Kwoty takiej pomocy finansowej nie przekraczają 90% takich kosztów.

2. Uzgodnienia dotyczące wspólnotowej pomocy finansowej dla działań podjętych w ramach niniejszego programu są ustanawiane zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w oparciu o rozporządzenie finansowe mające zastosowanie do ogólnego budżetu Wspólnot Europejskich(5).

3. Jeśli warunki budżetowe na to pozwalają, Komisja kontynuuje pomoc finansową dla Państw Członkowskich, aby pomóc im zrównoważyć koszty dostarczania takich statystyk w następnych latach.

4. Władza budżetowa zatwierdza fundusze dostępne na taką pomoc w ramach rocznych procedur budżetowych Wspólnot Europejskich.

Artykuł 11

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu, dnia 21 kwietnia 2004 r.

 

W imieniu Parlamentu Europejskiego

W imieniu Rady

P. COX

D. ROCHE

Przewodniczący

Przewodniczący

 


(1) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 29 stycznia 2004 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 16 kwietnia 2004 r.

(2) Dz.U. L 52 z dnia 22.2.1997, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. U. L 284 z dnia 31.10.2003, str. 1).

(3) Dz. U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

(4) Dz. U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

(5) Dz. U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

Załącznik 1. [Moduł 1: Przedsiębiorstwa i społeczeństwo informacyjne]

ZAŁĄCZNIK I

Moduł 1: Przedsiębiorstwa i społeczeństwo informacyjne

a) Cele

Celem niniejszego modułu jest dostarczanie na czas statystyk dotyczących przedsiębiorstw i społeczeństwa informacyjnego. Moduł ten tworzy ramy dla wymagań w zakresie sposobu opracowania, okresu trwania i okresowości, tematów badania, rozkładu dostarczonych danych i wszelkich niezbędnych badań pilotażowych.

b) Sposób opracowania

Ten moduł obejmuje działalność gospodarczą w ramach sekcji D-K i rozdział 92 statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (NACE REV. 1.1). Sekcja J będzie objęta pod warunkiem wcześniejszych pomyślnych badań pilotażowych.

Statystyki sporządzane będą dla jednostek przedsiębiorstw.

c) Czas trwania i okresowość dostarczania danych

Statystyki będą dostarczane corocznie przez 5 lat referencyjnych od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Nie wszystkie cechy będą koniecznie dostarczane co roku, okresowość dostarczania każdej z cech będzie określona i ustalona w środkach wykonawczych określonych w art. 8.

d) Tematy badań

Cechy, które mają być dostarczone, będą pochodziły z poniższej listy tematów:

– systemy ICT i ich wykorzystanie w przedsiębiorstwach,

– wykorzystanie przez firmy internetu i innych sieci elektronicznych,

– procesy handlu elektronicznego i e-biznesu,

– umiejętności z zakresu ICT w pojedynczym przedsiębiorstwie i zapotrzebowanie na umiejętności ICT,

– bariery w korzystaniu z ICT, internetu i innych sieci elektronicznych, procesu handlu elektronicznego i e-biznesu,

– wydatki i inwestycje w sferze ICT,

– bezpieczeństwo ICT,

– postrzegane efekty wykorzystania ICT w przedsiębiorstwach.

Nie wszystkie z tych tematów będą badane co rok.

e) Rozkład dostarczonych danych

Nie wszystkie rozkłady muszą być dostarczane co roku; wymagane rozkłady będą pochodziły z następującej listy i będą ustalone w środkach wykonawczych:

– według wielkości klasy,

– według pozycji NACE,

– według regionów: regionalne rozkłady będą ograniczone do nie więcej niż trzech zgrupowań.

f) Badania pilotażowe

W każdym przypadku, gdy określono znaczące nowe wymagania w stosunku do danych lub gdy nie ma wystarczającej jakości danych, Komisja wszczyna badania pilotażowe, prowadzone na zasadzie dobrowolności przez Państwa Członkowskie przed zbieraniem danych. Badania pilotażowe przeprowadzane są w celu oceny przydatności oraz możliwości uzyskiwania danych biorąc pod uwagę korzyści z dostępu do danych w stosunku do kosztów ich zebrania i obciążenia respondentów.

Załącznik 2. [Moduł 2: Osoby indywidualne, gospodarstwa domowe i społeczeństwo informacyjne]

ZAŁĄCZNIK II

Moduł 2: Osoby indywidualne, gospodarstwa domowe i społeczeństwo informacyjne

a) Cele

Celem niniejszego modułu jest dostarczanie na czas statystyk dotyczących osób indywidualnych, gospodarstw domowych i społeczeństwa informacyjnego. Moduł ten tworzy ramy dla wymagań w zakresie sposobu opracowania, okresu trwania i okresowości, tematów badania, rozkładu dostarczonych danych i wszelkich niezbędnych badań pilotażowych.

b) Sposób opracowania

Moduł ten obejmuje statystyki dla osób indywidualnych i gospodarstw domowych.

c) Czas trwania i okresowość dostarczania danych

Statystyki będą dostarczane corocznie przez 5 lat referencyjnych od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Nie wszystkie cechy będą koniecznie dostarczane co roku, okresowość dostarczania każdej z cech będzie określona i ustalona w środkach wykonawczych określonych w art. 8.

d) Tematy badań

Cechy, które mają być dostarczone, będą pochodziły z poniższej listy tematów:

– dostęp i wykorzystanie systemów ICT przez osoby indywidualne i/lub gospodarstwa domowe,

– wykorzystanie internetu w różnych celach przez osoby indywidualne i/lub gospodarstwa domowe,

– bezpieczeństwo ICT,

– umiejętności ICT,

– bariery wykorzystania ICT i internetu,

– postrzegane efekty wykorzystania ICT przez osoby indywidualne i/lub gospodarstwa domowe.

Nie wszystkie z tych tematów będą badane co rok.

e) Rozkład dostarczanych danych

Nie wszystkie rozkłady muszą być dostarczane co roku; wymagane rozkłady będą pochodziły z następującej listy i będą ustalone w środkach wykonawczych:

A. dla statystyk dostarczanych dla gospodarstw domowych:

– według rodzaju gospodarstwa domowego;

B. dla statystyk dostarczanych dla osób indywidualnych:

– według grupy wiekowej,

– według płci,

– według poziomu edukacji,

– według stanu zatrudnienia,

– według regionu.

f) Badania pilotażowe

W każdym przypadku, gdy określono znaczące nowe wymagania w stosunku do danych lub gdy nie ma wystarczającej jakości danych, Komisja wszczyna badania pilotażowe, prowadzone na zasadzie dobrowolności przez Państwa Członkowskie przed zbieraniem danych. Badania pilotażowe przeprowadzane są w celu oceny przydatności oraz możliwości uzyskiwania danych biorąc pod uwagę korzyści z dostępu do danych w stosunku do kosztów ich zebrania i obciążenia respondentów.

REKLAMA

Akty ujednolicone

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA