REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Akty ujednolicone - rok 1997 nr 171 poz. 11

DYREKTYWA KOMISJI 97/29/WE

z dnia 11 czerwca 1997 r.

dostosowująca do post(pu technicznego dyrektywę Rady 76/757/EWG odnoszącą się do świateł odblaskowych pojazdów silnikowych i ich przyczep

Dziennik Urzędowy nr L 171 30/06/1997 s.11

Tekst pierwotny

 

 (Tekst mający znaczenie dla EOG)

 

 

 

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

 

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

 

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 96/79/WE(2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,

 

uwzględniając dyrektywę Rady 76/757/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł odblaskowych pojazdów silnikowych i ich przyczep(3), ostatnio zmienioną Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii oraz Szwecji, w szczególności jej art. 10,

 

a także mając na uwadze, co następuje:

 

dyrektywa 76/757/EWG jest jedną ze szczegółowych dyrektyw dotyczących procedury homologacji typu WE ustanowionej dyrektywą 70/156/EWG; w związku z tym, przepisy ustanowione dyrektywą 70/156/EWG dotyczącą układów, części i oddzielnych zespołów technicznych odnoszą się do niniejszej dyrektywy;

 

w szczególności art. 3 ust. 4 i art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG wymagają, aby do każdej szczegółowej dyrektywy dołączony był dokument informacyjny, a także świadectwo homologacji sporządzone na podstawie załącznika VI do tej dyrektywy, w celu umożliwienia włączenia homologacji do systemu komputerowego; należy odpowiednio zmienić świadectwo homologacji typu przewidziane w niniejszej dyrektywie;

 

procedury te powinny zostać uproszczone w celu zachowania równoważności, przewidzianej w art. 9 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG, między niektórymi szczegółowymi dyrektywami a odpowiadającymi im rezolucjami Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych, gdy dane rezolucje zostaną zmienione; należy przede wszystkim w tym celu zmienić dyrektywę 76/756/EWG w odniesieniu do wymogów technicznych zastępując je wymogami rezolucji nr 3 na zasadzie odniesień,

 

dokonuje się odniesienia do dyrektywy Rady 76/756/EWG(4), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 97/28/EWG(5);

 

stwierdzono rozbieżności w zakresie terminologii technicznej miedzy angielską wersją językową dyrektywy 76/757/EWG, a innymi wersjami językowymi; pożądane jest wprowadzenie zmian do tej wersji językowej;

 

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. dostosowania do postępu technicznego, ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,

 

PRZYJMUJE NINIEJSZA DYREKTYWĘ:

 

Artykuł 1

 

Do dyrektywy 76/757/EWG wprowadza się następujące zmiany:

 

1.       Użyte w tytule wyrażenie „światło(-a) odblaskowe” zastępuje się wyrażeniem „światła odblaskowe”.

 

2.       W art. 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

 

„1.     Państwa Członkowskie udzielają homologacji WE części każdemu typowi świateł odblaskowych, które spełniają wymogi konstrukcyjne oraz wymogi badań ustanowione w odpowiednich załącznikach.

 

3.       W art. 2 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

 

„Państwa Członkowskie wydają producentowi znak homologacji WE części zgodny ze wzorem przedstawionym w załączniku I dodatek 3, dla każdego typu świateł odblaskowych homologowanych na mocy art. 1.

 

4.       Art. 4 otrzymuje brzmienie:

 

Artykuł 4

 

Właściwe organy Państw Członkowskich informują się nawzajem o każdym przypadku udzielenia, odmowy lub cofnięcia homologacji na podstawie niniejszej dyrektywy, stosując procedury określone w art. 4 ust 6 dyrektywy 70/156/EWG,”

 

5.       Art. 9 otrzymuje brzmienie:

 

Artykuł 9

 

Do celów niniejszej dyrektywy, „pojazd” oznacza każdy pojazd silnikowy, z lub bez nadwozia, przeznaczony do użytkowania na drogach, posiadający przynajmniej cztery koła i rozwijający maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/h, z wyjątkiem pojazdów szynowych, ciągników rolniczych lub leśnych oraz wszystkich maszyn jezdnych,

 

6.       Załączniki otrzymują brzmienie Załącznika do niniejszej dyrektywy.

 

Artykuł 2

 

1.       Począwszy od dnia 1 stycznia 1998 r. lub, jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3 opóźni się poza dzień 1 lipca 1997 r., w sześć miesięcy po faktycznej dacie publikacji niniejszych tekstów, Państwa Członkowskie nie mogą, z przyczyn odnoszących się do świateł odblaskowych:

 

-         odmówić, ze względu na rodzaj pojazdu, homologacji typu WE lub krajowej homologacji typu, oraz

 

-         zakazać rejestrowania, sprzedaży lub dopuszczenia do ruchu pojazdu, ani sprzedaży oraz dopuszczenia do użytku świateł odblaskowych,

 

pod warunkiem, że te światła odblaskowe spełniają wymogi dyrektywy 76/757/EWG, ostatnio zmienioną niniejszą dyrektywą, oraz, w odniesieniu do pojazdów, jeśli są one montowane zgodnie z wymogami dyrektywy 76/756/EWG.

 

2.       Począwszy od dnia 1 października 1998 r. Państwa Członkowskie:

 

-         nie udzielają już homologacji typu WE oraz,

 

-         mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu

 

dla typu pojazdu z przyczyn odnoszących się do świateł odblaskowych, w przypadku gdy nie zostały spełnione wymagania dyrektywy 76/757/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

 

3.       Począwszy od dnia 1 października 1999 r., wymogi dyrektywy 76/757/EWG odnoszącej się do świateł odblaskowych traktowanych jako części, a zmienionej niniejszą dyrektywą, mają zastosowanie w art. 7 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG.

 

4.       Bez względu na przepisy ust. 2 i 3, w odniesieniu do części zamiennych Państwa Członkowskie w dalszym ciągu udzielają homologacji typu WE dla świateł odblaskowych oraz dopuszczają je do sprzedaży oraz użytkowania, zgodnie z dyrektywą 76/757/EWG w jej brzmieniu przed zmianami, pod warunkiem, że te światła odblaskowe:

 

-         są przeznaczone do zamontowania na pojazdach będących już w użyciu, oraz

 

-         spełniają wymogi tej dyrektywy, która miała do nich zastosowanie w momencie pierwszej rejestracji pojazdów.

 

Artykuł 3

 

Ustępy oraz załączniki rezolucji EKG NZ nr 3, określonego w załączniku II ppkt 2.1, zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich przed dniem 1 lipca 1997 r.

 

Artykuł 4

 

1.       Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 stycznia 1998 r., jeśli jednak publikacja tekstów określonych w art. 3 nastąpi po dniu 1 lipca 1997 r., Państwa Członkowskie dopełnią tego obowiązku sześć miesięcy po faktycznej dacie publikacji tych tekstów. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

 

Państwa Członkowskie stosują te przepisy począwszy od dnia 1 stycznia 1998 r., lub, jeśli publikacja tekstów określonych w art. 6, nastąpi po dniu 1 lipca 1997 r., sześć miesięcy po faktycznej dacie ich publikacji.

 

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

 

2.       Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.

 

Artykuł 5

 

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

 

Artykuł 6

 

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

 

 

 

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 czerwca 1997 r.

 

 

 

W imieniu Komisji

 

Martin BANGEMANN

 

Członek Komisji


REKLAMA

Akty ujednolicone

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA