REKLAMA
Akty ujednolicone - rok 1976 nr 262 poz. 85
DYREKTYWA RADY
z dnia 27 lipca 1976 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej pojazdów silnikowych i ich przyczep
(76/760/EWG)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (2),
a także mając na uwadze, co następuje:
wymogi techniczne, jakim muszą odpowiadać pojazdy silnikowe na mocy ustawodawstw krajowych dotyczą, między innymi, oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej;
wymogi te są różne w poszczególnych Państwach Członkowskich; w związku z tym zachodzi konieczność przyjęcia przez wszystkie Państwa Członkowskie takich samych wymogów, w uzupełnieniu lub w miejsce istniejących przepisów, w szczególności w celu wprowadzenia w odniesieniu do każdego pojazdu procedury homologacji typu EWG, będącej przedmiotem dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep (3);
w dyrektywie 76/756/EWG (4) Rada ustanowiła wspólne wymogi dotyczące instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach;
zharmonizowana procedura homologacji dla oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej umożliwia każdemu Państwu Członkowskiemu sprawdzenie zgodności ze wspólnymi wymogami w zakresie konstrukcji i badań oraz powiadamianie innych Państw Członkowskich o swoich ustaleniach, przez przesłanie egzemplarza świadectwa homologacji części, sporządzanego dla każdego typu oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej; umieszczenie znaku homologacji EWG części na wszystkich światłach wytwarzanych zgodnie z homologacją, eliminuje konieczność przeprowadzania kontroli technicznych tego oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej w pozostałych Państwach Członkowskich;
pożądane jest uwzględnienie wymogów technicznych przyjętych przez Europejską Komisję Gospodarczą Organizacji Narodów Zjednoczonych w jej regulaminie nr 4 [„Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń do oświetlania tylnej tablicy rejestracyjnej w pojazdach silnikowych (oprócz motocykli) i ich przyczepach”] (5), które załączone jest do Porozumienia z dnia 20 marca 1958 r. dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań;
zbliżanie ustawodawstw odnoszących się do pojazdów silnikowych pociąga za sobą wzajemne uznawanie przez Państwa Członkowskie przeprowadzanych przez nie badań opartych na wspólnych wymogach,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
1. Każde Państwo Członkowskie udziela homologacji EWG części dla każdego typu oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej, które spełnia wymogi w zakresie konstrukcji i badań ustanowione w załącznikach 0, I, III i IV.
2. Państwo Członkowskie, które udzieliło homologacji EWG części podejmuje środki wymagane w celu sprawdzenia, czy modele seryjne są zgodne z homologowanym typem, jeśli zajdzie taka potrzeba i w stopniu, w jakim jest to niezbędne, we współpracy z właściwymi władzami innych Państw Członkowskich. Sprawdzenie ogranicza się do kontroli na miejscu.
Artykuł 2
Państwa Członkowskie, dla każdego typu oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej, któremu udzielają homologacji zgodnie z art. 1, wydają producentowi lub jego upoważnionemu przedstawicielowi znak homologacji EWG części zgodny ze wzorem przedstawionym w załączniku I.
Państwa Członkowskie podejmują odpowiednie środki w celu zapobieżenia używaniu znaków, które mogłyby prowadzić do mylenia oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej, któremu udzielono homologacji zgodnie z art. 1 i innymi urządzeniami.
Artykuł 3
1. Żadne Państwo Członkowskie nie może zabronić wprowadzenia do obrotu oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej z przyczyn odnoszących się do jego konstrukcji lub metody działania, jeśli posiada ono znak homologacji EWG części.
2. Jednakże Państwo Członkowskie może zabronić wprowadzenia do obrotu oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej posiadającego znak homologacji EWG części, jeśli systematycznie nie jest zgodne z typem, któremu udzielono homologacji.
Państwo takie powiadamia bezzwłocznie pozostałe Państwa Członkowskie i Komisję o podjętych środkach, przedstawiając powody swojej decyzji.
Artykuł 4
Właściwe władze każdego Państwa Członkowskiego przesyłają w ciągu jednego miesiąca właściwym władzom pozostałych Państw Członkowskich egzemplarz świadectw homologacji części, których wzór znajduje się w załączniku II, wypełnionych dla każdego typu oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej, któremu udzielają homologacji, lub któremu odmawiają udzielenia homologacji.
Artykuł 5
1. W przypadku, gdy Państwo Członkowskie, które udzieliło homologacji EWG części stwierdzi, że pewna liczba świateł oświetlających tylną tablicę rejestracyjną opatrzonych tym samym znakiem homologacji EWG części nie odpowiada typowi, któremu udzieliły homologacji, podejmuje środki konieczne dla zapewnienia, że modele seryjne odpowiadają typowi, który posiada homologację. Właściwe władze tego państwa powiadamiają władze pozostałych Państw Członkowskich o podjętych środkach, które w przypadku stałego braku zgodności z typem, który posiada homologację mogą skutkować cofnięciem homologacji EWG części. Wspomniane władze podejmują takie same środki, jeżeli zostaną powiadomione przez właściwe władze innego Państwa Członkowskiego o wystąpieniu takiego uchybienia w zakresie zgodności.
2. Właściwe władze Państw Członkowskich w ciągu miesiąca powiadamiają się wzajemnie o każdym cofnięciu homologacji EWG części oraz o powodach podjęcia takiego środka.
Artykuł 6
Każda decyzja podjęta zgodnie z przepisami przyjętymi przy wykonywaniu niniejszej dyrektywy, dotycząca odmowy lub cofnięcia homologacji EWG części oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej lub zabraniająca wprowadzenia ich do obrotu lub ich użytkowania, musi szczegółowo określać powody na których została oparta. Decyzje takie przekazuje się do wiadomości zainteresowanej stronie wraz z informacją dotyczącą środków zaradczych, które ta strona może podjąć na mocy obowiązujących w Państwach Członkowskich przepisów ustawowych, oraz informacją na temat terminów ustalonych w odniesieniu do podjęcia takich środków.
Artykuł 7
Żadne Państwo Członkowskie nie może odmówić udzielenia homologacji typu EWG lub krajowej homologacji typu pojazdowi z przyczyn odnoszących się do jego oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej, jeśli opatrzone jest znakiem homologacji typu EWG i zamontowane jest zgodnie z wymogami ustanowionymi w dyrektywie 76/756/EWG.
Artykuł 8
Żadne Państwo Członkowskie nie może odmówić lub zabronić sprzedaży, rejestracji, wprowadzenia do ruchu lub eksploatacji pojazdu z przyczyn odnoszących się do jego oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej, jeśli opatrzone jest znakiem homologacji typu EWG i zamontowane jest zgodnie z wymogami ustanowionymi w dyrektywie 76/756/EWG.
Artykuł 9
Do celów niniejszej dyrektywy „pojazd” oznacza każdy pojazd silnikowy, przeznaczony do użytkowania na drogach, z lub bez nadwozia, posiadający co najmniej cztery koła i rozwijający maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/h, oraz jego przyczepy, z wyjątkiem pojazdów szynowych, ciągników i maszyn rolniczych oraz maszyn i pojazdów do robót publicznych.
Artykuł 10
Wszelkie zmiany konieczne do dostosowania wymogów załączników celem uwzględnienia postępu technicznego przyjmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 dyrektywy 70/156/EWG.
Artykuł 11
1. Państwa Członkowskie przyjmują i opublikują przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 lipca 1977 i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję. Stosują one te przepisy najpóźniej z mocą od dnia 1 października 1977.
2. Z chwilą notyfikacji niniejszej dyrektywy Państwa Członkowskie poinformują Komisję, w czasie umożliwiającym jej przedstawienie swoich uwag, o wszelkich projektach przepisów ustawowych, wykonawczych lub administracyjnych, które zamierzają przyjąć w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł 12
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 27 lipca 1976 r.
| W imieniu Rady |
M. VAN DER STOEL | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. C 76 z 7.4.1975, str. 37.
(2) Dz.U. C 248 z 29.10.1975, str. 23.
(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.
(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 1.
(5) Europejska Komisja Gospodarcza, dokument E/ECE/324, uzupełnienie 3, zmiana 1 z dnia 29 października 1975 r.
WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW
Załącznik 0 (*) | – Definicja, specyfikacje ogólne, barwa wysyłanego światła, kąt padania, procedura pomiarowa, właściwości fotometryczne, zgodność produkcji |
Załącznik I | – Wymogi dotyczące homologacji EWG części i oznakowania – Dodatek: przykład znaku homologacji EWG części |
Załącznik II | – Wzór świadectwa homologacji EWG |
Załącznik III (*) | – Punkty pomiarowe do celów badań |
Załącznik IV (*) | – Minimalne pole widoczności oświetlanej powierzchni |
(*) Wymogi techniczne niniejszego załącznika są identyczne z wymogami regulaminu nr 4 Europejskiej Komisji Gospodarczej. W szczególności identyczny jest podział na sekcje. Z tego powodu, jeśli sekcja regulaminu nr 4 nie ma odpowiednika w niniejszej dyrektywie, jego numer podany jest w nawiasach do wiadomości. |
ZAŁĄCZNIK 0
DEFINICJA, SPECYFIKACJE OGÓLNE, BARWA WYSYŁANEGO ŚWIATŁA, KĄT PADANIA, PROCEDURA POMIAROWA, WŁAŚCIWOŚCI FOTOMETRYCZNE, ZGODNOŚĆ PRODUKCJI
1. DEFINICJA
1.1. Oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej
„ Oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej” oznacza urządzenie używane do oświetlenia przestrzeni przeznaczonej na tylną tablicę rejestracyjną; może się składać z różnych części optycznych.
(2.)
(3.)
(4.)
5. SPECYFIKACJE OGÓLNE
Każda próbka odpowiada specyfikacjom ustalonym w pkt 9 (1).
Światła są zaprojektowane tak, aby cała powierzchnia, która ma zostać oświetlona, była widoczna z tyłu w obrębie pola widzenia wskazanego na rysunku w załączniku IV.
Wszystkie pomiary przeprowadzane są przy ustawieniu żarówki lub żarówek urządzenia na minimalny strumień światła przewidziany dla napięcia testowego w specyfikacji żarówki lub żarówek urządzenia.
6. BARWA WYSYŁANEGO ŚWIATŁA
Barwa światła, które jest emitowane przez światło wykorzystywane w urządzeniu, musi być biała, przy czym barwa ta musi być dostatecznie neutralna, aby nie powodowała istotnych zmian koloru tablicy rejestracyjnej.
7. KĄT PADANIA
Producent urządzenia określa pozycję, w jakiej urządzenie ma zostać zamontowane w stosunku do przestrzeni na tablicę rejestracyjną; urządzenie jest umieszczone tak, aby kąt padania światła na powierzchnię tablicy nie przekraczał 82° w żadnym punkcie mającej zostać oświetlonej powierzchni, przy czym kąt ten mierzy się od najdalej położonej od powierzchni tablicy krawędzi powierzchni świetlnej urządzenia. Jeśli urządzenie zawiera kilka świateł, ww. wymagania stosuje jedynie do tej części tablicy, która ma zostać oświetlona przez dane urządzenie.
Urządzenie jest tak zaprojektowane, aby światło nie było wysyłane bezpośrednio do tyłu, z wyjątkiem światła czerwonego, jeśli urządzenie jest kombinowane lub zgrupowane ze światłem cofania.
8. PROCEDURA POMIAROWA
Pomiary luminancji przeprowadzane są na kartce białej matowej bibuły o minimalnym czynniku odbicia rozproszonego 70 %, o tych samych wymiarach co tablica rejestracyjna, umieszczonym w pozycji normalnie przez nią zajmowanej i w odległości 2 mm od krawędzi jej mocowania.
Pomiary luminancji przeprowadzane są prostopadle do powierzchni bibuły, w punktach wskazanych w załączniku III zgodnie z typem tablicy, dla którego przeznaczone jest urządzenie, przy czym każdy punkt przedstawia powierzchnię w kształcie okręgu o średnicy 25 mm.
9. WŁAŚCIWOŚCI FOTOMETRYCZNE
W każdym punkcie pomiarowym wskazanym w załączniku III, luminancja B jest równa co najmniej 2,5 cd/m2.
Gradient luminancji między wartościami B1 i B2, zmierzony w jakichkolwiek punktach 1 i 2 wybranych spośród punktów określonych powyżej, nie może przekraczać 2 x B0/cm, przy czym B0 jest minimalną luminancją zmierzoną w różnych punktach, tj.:
10. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI
Każde oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej opatrzone znakiem homologacji EWG części musi być zgodne z homologowanym typem.
Luminancja B każdego urządzenia wybranego w sposób losowy z seryjnie wyprodukowanej partii nie może być niższa niż 2 cd/m2, zaś we wzorze gradientu czynnik 2 może zostać zastąpiony czynnikiem 3.
(11.)
(1) Takie specyfikacje zapewniają dobrą widoczność numeru rejestracyjnego, jeśli nachylenie tablicy rejestracyjnej nie przekracza 30°.
ZAŁĄCZNIK I
WYMOGI DOTYCZĄCE HOMOLOGACJI EWG CZĘŚCI I OZNAKOWANIA
1. WNIOSEK O UDZIELENIE HOMOLOGACJI EWG CZĘŚCI
1.1. Wniosek o udzielenie homologacji EWG części wnosi posiadacz znaku fabrycznego lub towarowego lub jego upoważniony przedstawiciel.
1.2. Dla każdego typu oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej wniosek zawiera, co następuje:
1.2.1. wskazanie, czy urządzenie przeznaczone jest do oświetlania tablicy szerokiej (520 × 120 mm), do oświetlania tablicy wysokiej (340 × 240 mm) lub do oświetlania tablicy zarówno wysokiej, jak i szerokiej;
1.2.2. krótką specyfikację techniczną stwierdzającą typ i moc żarówki lub żarówek zalecanych przez producenta;
1.2.3. rysunki (w trzech egzemplarzach) dostatecznie szczegółowe, by umożliwiały identyfikację typu i przedstawiające geometryczne ułożenie urządzenia po zmontowaniu w odniesieniu do powierzchni zajętej przez tablicę rejestracyjną, a także kontury oświetlanej powierzchni;
1.2.4. dwie próbki wyposażone w żarówkę lub żarówki zgodne z zaleceniem.
2. OZNAKOWANIE
2.1. Próbki typu oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej przedstawione do homologacji EWG części muszą być zaopatrzone w czytelny i nieusuwalny napis znaku fabrycznego lub towarowego składającego wniosek.
2.2. Każde urządzenie zawiera na soczewce i na obudowie światła dostateczną ilość miejsca na umieszczenie znaku homologacji EWG części; przestrzeń ta musi widnieć na rysunkach określonych w ppkt 1.2.3.
3. HOMOLOGACJA EWG CZĘŚCI
3.1. Jeśli wszystkie próbki przedstawione zgodnie z pkt 1 spełniają wymogi pkt 5, 6, 7 i 8 załącznika 0, udziela się homologacji EWG części oraz wydaje się numer homologacji.
3.2. Numer ten nie może być przydzielony żadnemu innemu typowi oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej.
3.3. W przypadku, gdy złożono wniosek o udzielenie homologacji EWG części dla typu urządzenia oświetleniowego lub sygnalizacji świetlnej zawierającego oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej oraz inne światła, może zostać wydany jeden znak homologacji EWG części, pod warunkiem, że oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej zgodne jest z wymogami niniejszej dyrektywy i że każde z innych świateł wchodzących w skład urządzenia oświetleniowego i sygnalizacji świetlnej, dla którego złożono wniosek o udzielenie homologacji EWG części, zgodne jest ze szczególną, mające do niego zastosowanie dyrektywą.
4. ZNAKI
4.1. Każde oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej zgodne z typem, któremu udzielono homologacji na mocy niniejszej dyrektywy opatrzone jest znakiem homologacji EWG części.
4.2. Znak ten składa się z prostokąta otaczającego małą litera „e”, po której następuje wyróżniający numer lub litera(-y) Państwa Członkowskiego, które udzieliło homologacji EWG części:
1 dla Niemiec,
2 dla Francji,
3 dla Włoch,
4 dla Niderlandów,
6 dla Belgii,
11 dla Zjednoczonego Królestwa,
13 dla Luksemburga,
DK dla Danii,
IRL dla Irlandii.
Znak ten musi również obejmować numer homologacji EWG części, odpowiadający numerowi na świadectwie homologacji EWG części wydanym dla danego typu urządzenia.
4.3. Numer homologacji EWG części musi zostać umieszczony w pobliżu prostokąta otaczającego literę „e”, w dowolnym dogodnym miejscu.
4.4. Znak homologacji EWG części musi zostać naniesiony na soczewkę lub na soczewki w taki sposób, aby był nieusuwalny i wyraźnie czytelny nawet po zamontowaniu oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej do pojazdu.
4.5. Przykład znaku homologacji EWG części przedstawiony jest w dodatku.
4.6. W przypadku przyznania jednego numeru homologacji EWG części, zgodnie z ppkt 3.3, dla typu urządzenia oświetleniowego lub sygnalizacji świetlnej zawierającego oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej oraz inne światła, naniesiony może zostać jeden znak homologacji części, składający się z:
– prostokąta otaczającego małą literę „e”, po której następuje wyróżniający numer lub litera(-y) Państwa Członkowskiego, które udzieliło homologacji EWG części;
– numeru homologacji EWG części;
– symboli dodatkowych wymaganych przez różne dyrektywy, na mocy których udzielono homologacji EWG części.
4.7. Wymiary poszczególnych części składowych tego znaku nie mogą być mniejsze niż największy z wymiarów minimalnych określonych dla poszczególnych typów znakowania przez dyrektywy, na mocy których udzielono homologacji EWG części.
Dodatek
PRZYKŁAD ZNAKU HOMOLOGACJI EWG CZĘŚCI
Urządzeniem opatrzonym powyższym znakiem homologacji EWG części jest oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej, któremu udzielono homologacji EWG w Zjednoczonym Królestwie (e 11), pod numerem 1471.
ZAŁĄCZNIK II
WZÓR ŚWIADECTWA HOMOLOGACJI EWG
(Maksymalny format: A4 (210 × 297 mm)
ZAŁĄCZNIK III
PUNKTY POMIAROWE DO CELÓW BADAŃ
a) Urządzenia przeznaczone do oświetlenia wysokiej tablicy rejestracyjnej (340 × 240 mm)
b) Urządzenia przeznaczone do oświetlenia szerokiej tablicy rejestracyjnej (520 × 120 mm)
a = 25 mm | b = 95 mm | c = 100 mm | d = 90 mm | e = 70 mm |
Uwaga: W przypadku urządzeń przeznaczonych do oświetlenia zarówno wysokich, jak i szerokich tablic rejestracyjnych, stosowane punkty pomiarowe uzyskuje się przez nałożenie na siebie dwóch rysunków przedstawionych powyżej według konturów wskazanych przez wytwórcę lub producenta; jednakże jeśli dwa punkty pomiarowe są od siebie odległe o mniej niż 30 mm, to stosuje się tylko jeden z nich.
ZAŁĄCZNIK IV
MINIMALNE POLE WIDOCZNOŚCI OŚWIETLANEJ POWIERZCHNI
1. Kąty pola widoczności przedstawione powyżej przedstawiają tylko względne położenie urządzenia i przestrzeni, dla umieszczenia tablicy rejestracyjnej.
(2.)
3. Przedstawione kąty uwzględniają częściowe przesłanianie światła przez urządzenie. Wielkość kątów musi być przestrzegana w kierunkach, w których występuje największe przesłanianie. Należy stosować takie urządzenia, które zapewniają zmniejszenie powierzchni częściowo przesłoniętej do absolutnego niezbędnego minimum.
- Data ogłoszenia: 1976-09-27
- Data wejścia w życie: 1976-07-30
- Data obowiązywania: 2013-07-01
- Dokument traci ważność: 2014-11-01
- DYREKTYWA RADY 2006/96/WE z dnia 20 listopada 2006 r. dostosowująca niektóre dyrektywy w dziedzinie swobodnego przepływu towarów, w związku z przystąpieniem Bułgarii i Rumunii
- DYREKTYWA RADY 2013/15/UE z dnia 13 maja 2013 r. dostosowująca niektóre dyrektywy w dziedzinie swobodnego przepływu towarów w związku z przystąpieniem Republiki Chorwacji
REKLAMA
Akty ujednolicone
REKLAMA
REKLAMA