REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2025 poz. 92

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 14 stycznia 2025 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 33 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 2110, z 2024 r. poz. 731 i 1222 oraz z 2025 r. poz. 31) zarządza się, co następuje:

§ 1. [Rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych]

W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 5 sierpnia 2022 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 25) w załączniku do rozporządzenia wprowadza się następujące zmiany:

1) w tabeli nr 1 „Wykaz klas oraz podział kategorii i podkategorii statków powietrznych z uwzględnieniem ograniczeń w zakresie masy albo nominalnej objętości powłoki balonu albo sterowca”:

a) wiersze „G. Szybowiec” oraz „MG. Motoszybowiec” otrzymują brzmienie:

G.

Szybowiec

E0. Bez napędu

E1. Z napędem

E2. Z napędem pomocniczym

K1. Podstawowa

K2. Konwencyjna

G1. Użytkowa

G2. Akrobacyjna

nie dotyczy

K3. Specjalna

nie dotyczy

MTOM > 600 kg

MG.

Motoszybowiec

T. Turystyczny

K1. Podstawowa

K2. Konwencyjna

MG1. Użytkowa

MG2. Akrobacyjna

nie dotyczy

K3. Specjalna

nie dotyczy

MTOM > 600 kg

b) wiersz „UL. Urządzenie latające” otrzymuje brzmienie:

UL.

Urządzenie latające

K4. Kwalifikowana

UL-P1. Spadochron osobowy (R/J1/J2)

R. Ratowniczy

J1. Główny

J2. Zapasowy

UL-P2. Spadochronowy system ratowniczy

UL-P3. Spadochron towarowy

nie dotyczy

K4. Kwalifikowana

UL-PHG. Motolotnia

UL-PPGG. Motoparalotnia

UL-HG1. Lotnia bez napędu

UL-HG2. Lotnia z napędem

UL-PG. Paralotnia bez napędu

UL-PPG. Paralotnia z napędem

ograniczenia dla poszczególnych podkategorii określono w tabeli nr 3

K4. Kwalifikowana

K6.

A. Amatorska

E. Eksperymentalna

H. Historyczna

R. Replika

UL-A. Ultralekki samolot

UL-G. Ultralekki szybowiec (E0/E1/E2)

UL-MG. Ultralekki motoszybowiec

UL-H. Ultralekki śmigłowiec

UL-AG. Ultralekki wiatrakowiec

UL-B. Ultralekki balon (F/T)

UL-AS. Ultralekki sterowiec

ograniczenia dla poszczególnych podkategorii określono w tabeli nr 3

K5. Niekwalifikowana

UL-P25. Spadochron towarowy4)

MTOM ≤ 25 kg

UL-70. Jednoosobowe bez napędu5)

masa własna ≤ 70 kg

UL-115. Jednoosobowe z napędem6)

masa własna ≤ 115 kg

UL-VTOL. Jednoosobowe pionowego startu i lądowania6)

masa własna ≤ 70 kg

UL-T25. Statek powietrzny na uwięzi bez napędu

MTOM ≤ 25 kg maksymalna długość uwięzi 50 m

UL-T40. Statek powietrzny lżejszy od powietrza na uwięzi bez napędu

MNO ≤ 40 m3 maksymalna długość uwięzi 50 m

UL-T1. Statek powietrzny na uwięzi

MTOM ≤ 1 kg


2) przypisy nr 5 i 6 pod tabelą nr 1 „Wykaz klas oraz podział kategorii i podkategorii statków powietrznych z uwzględnieniem ograniczeń w zakresie masy albo nominalnej objętości powłoki balonu albo sterowca” otrzymują brzmienie:

5) Przy obliczaniu maksymalnej masy własnej nie uwzględnia się:

1) masy ciała pilota,

2) masy osobistego wyposażenia operacyjnego pilota oraz spadochronu i towarzyszącego mu dodatkowego wyposażenia niezbędnego do jego działania - nie więcej niż 11 kg

- a dla celów projektowych przyjmuje się, że masa ciała pilota wynosi nie mniej niż 77 kg.

6) Przy obliczaniu maksymalnej masy własnej nie uwzględnia się, oprócz masy ciała pilota i wyposażenia, o którym mowa w przypisie nr 5, również masy paliwa, a dla celów projektowych przyjmuje się również, że masa ciała pilota wynosi nie mniej niż 77 kg.”;

3) w tabeli nr 2 „Szczegółowe warunki i wymagania dotyczące używania statków powietrznych i sprzętu danej kategorii”:

a) w wierszu „K3. Specjalna” w kolumnie „Szczegółowe warunki i wymagania” pkt 4 otrzymuje brzmienie:

„4) spełniający mające zastosowanie warunki włączenia do kategorii K6 - w przypadku statku powietrznego klasyfikowanego odpowiednio jako konstrukcja historyczna, amatorska, replika albo eksperymentalna, z wyjątkiem statku powietrznego, o którym mowa w pkt 4 lit. b tiret drugie w kategorii K6E, oraz z zastrzeżeniem, że statek powietrzny klasy samolot kategorii K3 konstrukcji amatorskiej nie może mieć więcej niż cztery miejsca, a statek powietrzny kategorii K3 konstrukcji amatorskiej innej klasy nie może mieć więcej niż dwa miejsca;”,

b) w wierszu „K4. Kwalifikowana” w kolumnie „Szczegółowe warunki i wymagania”:

- w ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

„5) który jest:

a) zgodny z typem wpisanym na listę typów zatwierdzonych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy - Prawo lotnicze, w tym zgodny z zatwierdzeniem zmiany w projekcie typu wydanym przez podmiot uprawniony do przeprowadzenia oceny technicznej projektu typu i wydania zatwierdzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy - Prawo lotnicze, albo

b) objęty ważnym zagranicznym certyfikatem albo zatwierdzeniem typu innym niż certyfikat typu zgodny z Załącznikiem 8 do Konwencji, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy - Prawo lotnicze, które zostały wydane przed dniem 1 stycznia 2019 r. przez właściwy organ albo przez inny uprawniony podmiot państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w tym zgodny z zatwierdzeniem zmiany w projekcie typu wydanym przez podmiot uprawniony do przeprowadzenia oceny technicznej projektu typu i wydania zatwierdzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy - Prawo lotnicze

- w przypadku statku powietrznego, który podlega obowiązkowi wpisu do ewidencji statków powietrznych, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy - Prawo lotnicze;”,

- w ust. 2 w pkt 1:

- - lit. c otrzymuje brzmienie:

„c) spadochronem towarowym, albo”,

- - dodaje się lit. d w brzmieniu:

„d) motolotnią, motoparalotnią, lotnią bez napędu, lotnią z napędem, paralotnią bez napędu albo paralotnią z napędem;”,

c) w wierszu „K5. Niekwalifikowana” w kolumnie „Szczegółowe warunki i wymagania”:

- w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„3) niebędący lotnią, paralotnią, balonem albo spadochronem osobowym;”,

- w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„3) niebędący lotnią z napędem, paralotnią z napędem, motoparalotnią, sterowcem albo jednoosobowym statkiem powietrznym pionowego startu i lądowania;”,

- po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

„2a. Jednoosobowy statek powietrzny pionowego startu i lądowania:

1) do którego nie mają zastosowania przepisy rozporządzenia 2018/1139/UE;

2) nieobjęty ważnym certyfikatem typu zgodnym z Załącznikiem 8 do Konwencji, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy - Prawo lotnicze;

3) będący statkiem powietrznym o napędzie silnikowym, cięższym od powietrza, innym niż ultralekki samolot albo ultralekki śmigłowiec, zdolnym do wykonywania pionowego startu i lądowania za pomocą więcej niż dwóch jednostek podnoszenia i ciągu wykorzystywanych do zapewniania siły nośnej podczas startu i lądowania;

4) dla którego nie wydano krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu, lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu, z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-VTOL wystawionej przez jego producenta;

5) używany bez dokumentów zdatności do lotu wyłącznie w celach sportowych lub rekreacyjnych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy - Prawo lotnicze.”,

d) w wierszu „K6E. Eksperymentalna” w kolumnie „Szczegółowe warunki i wymagania”:

- pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2) nieobjęty ważnym certyfikatem typu zgodnym z Załącznikiem 8 do Konwencji, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy - Prawo lotnicze;”,

- pkt 4 i 5 otrzymują brzmienie:

„4) który:

a) został specjalnie zaprojektowany lub zmodyfikowany do celów badawczych, eksperymentalnych lub naukowych, zbudowany w pojedynczym egzemplarzu, to jest:

- zbudowany według nowego, niewypróbowanego uprzednio projektu w celu badania nowatorskich lub niekonwencjonalnych cech tego projektu lub

- zmodyfikowany w taki sposób, że podczas lotu należy się spodziewać właściwości lotnych znacząco różniących się od znanych dotychczas, w celu wyznaczenia wymaganych osiągów, właściwości lotnych i sterowania, albo

b) spełnia mające zastosowanie wymagania dla potwierdzenia zdatności, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy - Prawo lotnicze, i który:

- utracił ważność certyfikatu albo zatwierdzenia typu lub dla którego nie istnieje posiadacz certyfikatu albo zatwierdzenia typu, w przypadku typu, dla którego certyfikat albo zatwierdzenie typu zostały wydane przez właściwy organ albo przez inny uprawniony podmiot państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, albo

- nie jest zgodny, w wyniku wykonanych modyfikacji, z wydanym certyfikatem albo z zatwierdzeniem typu, o którym mowa w tiret pierwszym, lub z zatwierdzeniem zmiany w projekcie typu wydanym przez podmiot uprawniony do przeprowadzenia oceny technicznej projektu typu i wydania zatwierdzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy - Prawo lotnicze;

5) używany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy - Prawo lotnicze:

a) zgodnie z celem, dla którego został zbudowany lub zmodyfikowany, przez podmiot, który posiada prawa do projektu statku powietrznego albo projektu typu statku powietrznego, z możliwością wprowadzania zmian w tym projekcie, który prowadzi działalność w zakresie projektowania i produkcji albo jest podmiotem wyspecjalizowanym w prowadzeniu badań wyrobów - w przypadku statku powietrznego, o którym mowa w pkt 4 lit. a, albo

b) przez jego właściciela lub użytkownika na własny użytek, a nie w jakichkolwiek celach zarobkowych, zgodnie z mającymi zastosowanie ograniczeniami użytkowania - w przypadku statku powietrznego, o którym mowa w:

- pkt 4 lit. a, który nie spełnia wymagań do sklasyfikowania go jako spełniającego warunki i wymagania dla statków powietrznych kategorii K4, albo

- pkt 4 lit. b”.

§ 2. [Przepis przejściowy]

1. Wpisy do ewidencji statków powietrznych, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, dokonane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zachowują ważność.

2. Do postępowań w sprawie wpisania albo wykreślenia urządzeń latających z ewidencji statków powietrznych wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe, z wyjątkiem postępowań w sprawie wykreślenia urządzeń latających z ewidencji statków prowadzonych na podstawie § 5 ust. 5 rozporządzenia zmienianego w § 1, do których stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.

§ 3. [Wejście w życie]

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Infrastruktury: D. Klimczak


1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2725).

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-01-23
  • Data wejścia w życie: 2025-02-07
  • Data obowiązywania: 2025-02-07

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA