REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2024 poz. 1476
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 30 września 2024 r.
w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego
Na podstawie art. 5 ust. 3 oraz art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1420) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres regulacji]
1) wymagania, jakim powinny odpowiadać zakłady lecznictwa uzdrowiskowego i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego;
2) wymagania eksploatacyjne, funkcjonalne i techniczne, jakim powinny odpowiadać urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego.
§ 2. [Definicje]
1) gabinet diagnostyczno-zabiegowy - pomieszczenie służące do wykonywania zabiegów diagnostycznych lub terapeutycznych o charakterze zabiegowym, wyposażone w leki pierwszej pomocy, zestaw do udzielania pierwszej pomocy oraz w co najmniej umywalkę z baterią z ciepłą i zimną wodą, dozownik z mydłem w płynie, dozownik ze środkiem dezynfekcyjnym, pojemnik z ręcznikami jednorazowego użycia i pojemnik na odpady, zlew z baterią z ciepłą i zimną wodą w przypadku konieczności mycia i sterylizacji narzędzi i sprzętu wielokrotnego użycia;
2) gabinet lekarski - pomieszczenie służące do udzielania porad lekarskich, wyposażone w co najmniej umywalkę z baterią z ciepłą i zimną wodą, dozownik z mydłem w płynie, dozownik ze środkiem dezynfekcyjnym, pojemnik z ręcznikami jednorazowego użycia i pojemnik na odpady;
3) pokój łóżkowy - pomieszczenie dla pacjentów wyposażone w łóżko lub łóżka jednoosobowe, umywalkę z baterią z ciepłą i zimną wodą, pojemnik na odpady, szafkę przyłóżkową, jeden stół na pokój, jedno krzesło na osobę i szafę ubraniową;
4) pomieszczenie higieniczno-sanitarne - pomieszczenie wyposażone co najmniej w miskę ustępową, umywalkę, natrysk i pojemnik na odpady;
5) pomieszczenie higieniczno-sanitarne zbiorowe - pomieszczenie wyposażone co najmniej w miskę ustępową, uchwyty zapewniające bezpieczeństwo przy korzystaniu z toalety, umywalkę, dozownik z mydłem w płynie, dozownik z płynem antyseptycznym, pojemnik z ręcznikami jednorazowego użycia i pojemnik na zużyte ręczniki;
6) pomieszczenie porządkowe - pomieszczenie służące do przechowywania sprzętu stosowanego do utrzymania czystości, środków czystości, preparatów myjąco-dezynfekcyjnych, a także do przygotowywania roztworów roboczych oraz mycia i dezynfekcji sprzętu stosowanego do utrzymywania czystości, wyposażone w zlew z baterią i dozownik ze środkiem dezynfekcyjnym.
§ 3. [Lokalizacja pomieszczeń zakładu lecznictwa uzdrowiskowego]
2. Dopuszcza się lokalizowanie pomieszczeń:
1) szpitala uzdrowiskowego lub innego niż szpital zakładu leczniczego, w którym są udzielane stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne inne niż szpitalne lub świadczenia zdrowotne zakładu przyrodoleczniczego w budynku o innym przeznaczeniu - pod warunkiem całkowitego wyodrębnienia od pomieszczeń tego budynku;
2) przychodni uzdrowiskowej w budynku o innym przeznaczeniu - pod warunkiem całkowitego wyodrębnienia od pomieszczeń tego budynku, z wyłączeniem węzłów komunikacji pionowej i poziomej, w tym budynku, wspólnych dla wszystkich użytkowników, które nie są komunikacją wewnętrzną tego zakładu leczniczego.
3. Pokoje łóżkowe nie mogą znajdować się poniżej poziomu terenu urządzonego przy budynku.
4. Dopuszcza się lokalizowanie poniżej poziomu terenu urządzonego przy budynku pomieszczeń o charakterze diagnostycznym, terapeutycznym, magazynowym i pomieszczenia o funkcjach pomocniczych, przeznaczonych na pobyt ludzi, pod warunkiem uzyskania zgody właściwego państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.
§ 4. [Kształt i powierzchnia pomieszczeń zakładu lecznictwa uzdrowiskowego]
§ 5. [Pomieszczenia wymagające utrzymania aseptyki]
2. Pomieszczenia wymagające utrzymania aseptyki są urządzone w sposób, który umożliwia mycie i dezynfekcję tych pomieszczeń i ich wyposażenia.
3. Podłogi w pomieszczeniach, w których są udzielane świadczenia zdrowotne o charakterze zabiegowym lub diagnostyczno-zabiegowym, są wykonane z materiałów trwałych o powierzchniach gładkich, antypoślizgowych, zmywalnych, nienasiąkliwych i odpornych na działanie środków myjąco-dezynfekcyjnych.
4. Ściany wokół umywalek i zlewozmywaków są wykończone w sposób zabezpieczający przed zawilgoceniem, a w pomieszczeniach o charakterze diagnostycznym, terapeutycznym, magazynowym i o funkcjach pomocniczych są wykonane z materiałów trwałych o powierzchniach gładkich, zmywalnych, nienasiąkliwych i odpornych na działanie środków myjąco-dezynfekcyjnych.
5. Sufity w pomieszczeniach, w których są udzielane świadczenia zdrowotne, są wykonane w sposób zapewniający gładkość i szczelność powierzchni.
§ 6. [Instalacje i urządzenia wentylacji mechanicznej i klimatyzacji]
2. Dokonanie czynności, o których mowa w ust. 1, wymaga udokumentowania.
§ 7. [Pokoje łóżkowe]
§ 8. [Pokoje dla osób z niepełnosprawnościami oraz izolatka]
1) co najmniej 2 % pokoi łóżkowych i pomieszczeń higieniczno-sanitarnych jest dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich;
2) znajduje się co najmniej izolatka będąca pomieszczeniem przeznaczonym do odosobnienia pacjenta lub grupy pacjentów, chorych albo podejrzanych o chorobę zakaźną - w celu uniemożliwienia przeniesienia czynnika chorobotwórczego na inne osoby.
§ 9. [Szpital uzdrowiskowy]
1) oddział szpitalny składa się z zespołu pomieszczeń pielęgnacyjnych i ogólnych, przy czym pomieszczenia ogólne mogą być wspólne dla całego szpitala uzdrowiskowego;
2) w skład zespołu pomieszczeń pielęgnacyjnych wchodzą co najmniej:
a) pokoje łóżkowe wyposażone dodatkowo w system sygnalizacji przywoławczej; wymaganie dotyczące umywalki uważa się za spełnione w przypadku, gdy przy pokoju jest zlokalizowane pomieszczenie higieniczno-sanitarne,
b) pomieszczenia higieniczno-sanitarne przy pokojach łóżkowych lub pomieszczenia higieniczno-sanitarne zbiorowe przeznaczone dla pacjentów, wyposażone w natrysk,
c) gabinet lekarski,
d) punkt pielęgniarski z dostępem do umywalki wyposażonej w baterię z ciepłą i zimną wodą, dozownik z płynem na mydło, dozownik ze środkiem dezynfekującym, pojemnik z ręcznikami jednorazowego użytku i pojemnik na zużyte ręczniki,
e) gabinet diagnostyczno-zabiegowy;
3) w skład pomieszczeń ogólnych wchodzą co najmniej:
a) pokój dla osób wykonujących zawód medyczny i pracowników administracyjnych,
b) pomieszczenie higieniczno-sanitarne przeznaczone dla osób wykonujących zawód medyczny oraz innych osób zatrudnionych w szpitalu,
c) pomieszczenie porządkowe,
d) jadalnia i pomieszczenia przeznaczone do przygotowania lub dystrybucji posiłków i napojów;
4) w szpitalu uzdrowiskowym, w którym są udzielane świadczenia opieki zdrowotnej w ramach kierunku leczniczego choroby kardiologiczne i nadciśnienie, znajduje się stanowisko wzmożonego nadzoru kardiologicznego, zlokalizowane w wyodrębnionym pomieszczeniu, w którym zapewnia się możliwość prowadzenia stałego nadzoru kardiologicznego, wyposażone co najmniej w:
a) antystatyczne łóżko do intensywnej terapii, dostępne z trzech stron, w tym z dwóch dłuższych,
b) kardiomonitor przy każdym łóżku,
c) aparat EKG,
d) instalacje gazów medycznych lub butle z tlenem,
e) zestaw do reanimacji, w skład którego wchodzą co najmniej defibrylator oraz zestaw do intubacji i wentylacji (worek samorozprężalny),
f) elektryczne urządzenie do ssania;
5) w przypadku gdy różne zakłady lecznictwa uzdrowiskowego są zlokalizowane w jednym budynku albo w zespole budynków, gabinety lekarskie, punkty pielęgniarskie i gabinety diagnostyczno-zabiegowe oraz pomieszczenia ogólne mogą być wspólne dla tych zakładów.
2. W budynkach szpitala uzdrowiskowego nie mogą być stosowane zsypy.
§ 10. [Sanatorium uzdrowiskowe]
§ 11. [Szpital uzdrowiskowy dla dzieci]
1) wyodrębnia się co najmniej następujące pomieszczenia:
a) świetlica (pokój zabaw) dla dzieci z wyposażeniem,
b) sala szkolna,
c) pokój do samodzielnej pracy dla dzieci,
d) pokój dla nauczycieli;
2) zapewnia się pokoje łóżkowe wydzielone ze względu na przedział wiekowy i płeć dzieci;
3) wyposażenie, w szczególności gniazda wtykowe elektryczne, okna, krany z gorącą wodą i poręcze są odpowiednio zabezpieczone;
4) zapewnia się pomieszczenie higieniczno-sanitarne dla rodziców lub opiekunów dziecka;
5) układ funkcjonalny szpitala zapewnia możliwość izolowania poszczególnych oddziałów;
6) wydziela się ogrodzony teren do zajęć ruchowych.
§ 12. [Sanatorium uzdrowiskowe dla dzieci]
§ 13. [Przychodnia uzdrowiskowa]
1) gabinet lekarski;
2) gabinet diagnostyczno-zabiegowy;
3) pomieszczenie higieniczno-sanitarne zbiorowe, przy czym przynajmniej jedno pomieszczenie powinno być dostępne dla osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich.
2. W przypadku gdy przychodnia uzdrowiskowa jest zlokalizowana w budynku albo zespole budynków, w których są zlokalizowane inne zakłady lecznictwa uzdrowiskowego, gabinety lekarskie i gabinety diagnostyczno-zabiegowe oraz pomieszczenia ogólne mogą być wspólne.
§ 14. [Zakład przyrodoleczniczy]
1) posiada działy zabiegowe, pomieszczenia i wyposażenie odpowiednie do prowadzonego w nim kierunku leczniczego;
2) w skład zakładu przyrodoleczniczego wchodzą co najmniej:
a) gabinet diagnostyczno-zabiegowy,
b) punkt pielęgniarski z dostępem do umywalki wyposażonej w baterię z ciepłą i zimną wodą, dozownik z płynem na mydło, dozownik ze środkiem dezynfekującym, pojemnik z ręcznikami jednorazowego użytku i pojemnik na zużyte ręczniki,
c) dział balneoterapii lub peloidoterapii, który w zależności od prowadzonego kierunku leczniczego oraz dostępnych naturalnych surowców leczniczych jest wyposażony w:
- wanny do kąpieli leczniczych lub
- basen leczniczy, lub
- inhalatoria do inhalacji z leczniczych wód mineralnych, lub
- urządzenia do wykorzystywania gazów leczniczych, lub
- wanny do kąpieli peloidowych, lub
- stanowiska do zawijań lub okładów lub fasonów peloidowych;
3) w przypadku gdy zakład przyrodoleczniczy jest zlokalizowany w budynku albo w zespole budynków, w których są zlokalizowane różne zakłady lecznictwa uzdrowiskowego, to gabinety lekarskie, punkty pielęgniarskie i gabinety dia-gnostyczno-zabiegowe oraz pomieszczenia ogólne mogą być wspólne dla tych zakładów;
4) w zależności od prowadzonego kierunku leczniczego i zakresu udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej w zakładzie przyrodoleczniczym znajdują się:
a) dział hydroterapii wyposażony w:
- wanny lub
- natryski, lub
- basen rehabilitacyjny,
b) dział kinezyterapii wyposażony co najmniej w:
- drabinki rehabilitacyjne,
- maty lub materace do ćwiczeń,
- rotory do ćwiczeń kończyn górnych i kończyn dolnych,
- cykloergometr lub bieżnię rehabilitacyjną,
- uniwersalny gabinet usprawniania leczniczego (UGUL) lub inny system spełniający jego rolę,
- stół rehabilitacyjny,
- stół lub tablicę do ćwiczeń manualnych,
c) dział termoterapii wyposażony w:
- zestaw do kriostymulacji parami ciekłego azotu lub dwutlenkiem węgla (CO2) lub nadmuchem zimnego powietrza lub
- urządzenie do niskotemperaturowej krioterapii ogólnoustrojowej z zakresem uzyskiwanych temperatur od -120 ° do -160 ° i z możliwością obserwacji pacjenta w trakcie zabiegu,
d) dział światłolecznictwa wyposażony w:
- lampę do naświetlań promieniowaniem podczerwonym lub ultrafioletowym lub
- zestaw do laseroterapii,
e) dział fizykoterapii wyposażony w:
- zestaw do elektroterapii z osprzętem lub
- zestaw do magnetoterapii, lub
- zestaw do ultradźwięków, z wyłączeniem zakładu przyrodoleczniczego dla dzieci do ukończenia 18. roku życia,
f) dział masażu leczniczego;
5) sale kinezyterapii indywidualnej lub grupowej oraz gabinety masażu manualnego stanowią odrębne pomieszczenia;
6) urządzenia do światłolecznictwa i elektroterapii są instalowane w oddzielnych pomieszczeniach lub boksach;
7) urządzenia do magnetoterapii oraz urządzenia do laseroterapii są instalowane w oddzielnych pomieszczeniach lub boksach zgodnie z Polskimi Normami;
8) urządzenia emitujące fale elektromagnetyczne wielkiej częstotliwości są instalowane w pomieszczeniach lub boksach odpowiednio zabezpieczonych przed szkodliwym oddziaływaniem promieniowania elektromagnetycznego na otoczenie;
9) posiada miejsca, w których można w pozycji siedzącej oczekiwać na zabiegi i wypoczywać po nich, odpowiednio do rodzajów i liczby stanowisk zabiegowych;
10) posiada co najmniej salę wypoczynkową, w której zgodnie ze wskazaniami medycznymi można po zabiegach wypoczywać w pozycji leżącej lub siedzącej, przy kąpielach mineralnych oraz kąpielach i zawijaniach peloidowych, z wyłączeniem zakładów przyrodoleczniczych funkcjonalnie powiązanych z innymi zakładami lecznictwa uzdrowiskowego, w których są udzielane stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne - jeżeli w zakładzie przyrodoleczniczym są wykonywane zabiegi wyłącznie pacjentom tego zakładu;
11) posiada co najmniej dwa pomieszczenia higieniczno-sanitarne zbiorowe, licząc łącznie na 60 osób równocześnie przebywających w zakładzie przyrodoleczniczym, przy czym przynajmniej jedno pomieszczenie powinno być dostępne dla osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich;
12) ściany i podłogi pomieszczeń, w których odbywają się zabiegi balneoterapii, hydroterapii oraz kąpieli i zawijań peloidowych, są wyłożone materiałem wodoszczelnym, pozwalającym na ich łatwe mycie i dezynfekcję, zabezpieczającym przed poślizgiem;
13) do stanowisk zabiegowych w pomieszczeniach, w których odbywają się zabiegi balneoterapii, hydroterapii oraz kąpieli i zawijań peloidowych, jest doprowadzona woda ciepła i zimna;
14) urządzenia i instalacje są oznakowane w sposób umożliwiający ich rozróżnienie i identyfikację;
15) przy wannach kąpielowych są zamocowane uchwyty ułatwiające pacjentowi wejście do wanny i wyjście z niej oraz instalacja przywoławcza;
16) posiada wentylację nawiewno-wywiewną w:
a) kuchniach borowinowych,
b) pomieszczeniach do zabiegów peloidoterapii lub parafinoterapii,
c) pomieszczeniach do zabiegów hydroterapeutycznych,
d) pomieszczeniach do zabiegów inhalacyjnych,
e) salach kinezyterapii;
17) pomieszczenia zakładu przyrodoleczniczego posiadają co najmniej wentylację grawitacyjną;
18) w przypadku użytkowania wód leczniczych, w których są rozpuszczone substancje gazowe, układ instalacji zabezpiecza przed nadmiernymi stratami składników gazowych, których wysokość nie może przekraczać wartości, powyżej których woda traci swoją charakterystykę;
19) doprowadzenie do wanien wód leczniczych zgazowanych następuje w sposób wykluczający rozpryskiwanie wody;
20) instalacje wody ciepłej i zimnej dla hydroterapii zapewniają zasilanie w wodę o ciśnieniu co najmniej 4 atmosfer;
21) w zakresie saturatorów i innych urządzeń wykorzystujących dwutlenek węgla:
a) saturatory zapewniają minimalne nasycenie dwutlenkiem węgla wody o naturalnej temperaturze w ilości 2200 mg/l,
b) butle z dwutlenkiem węgla zarówno pełne, jak i puste, są umieszczone w uchwytach;
22) pomieszczenia, w których w celach leczniczych są wykorzystywane gazy lecznicze: dwutlenek węgla, radon (Rn) lub siarkowodór (H2S), oraz w przypadku, gdy występuje ich wydzielanie się z wód leczniczych, są wyposażone w dolne przelewy gazowe oraz w wentylację mechaniczną wyposażoną w wyciąg dolny;
23) w zakresie urządzeń do przygotowywania i stosowania zabiegów peloidowych:
a) pomieszczenie zabiegowe do kąpieli i zawijań peloidowych jest wyposażone w kabinę natryskową lub w służącą do kąpieli oczyszczającej wannę z baterią natryskową,
b) zużyta borowina jest odprowadzana poza obręb zakładu przyrodoleczniczego,
c) proces technologiczny użytkowania peloidów wyklucza możliwość używania do zabiegów peloidów zużytych (odpadowych),
d) przechowywane peloidy są odpowiednio zabezpieczone przed zanieczyszczeniem i wysuszeniem;
24) preparaty używane do kąpieli i sole kąpielowe są przechowywane w trwałych pojemnikach chroniących je przed zanieczyszczeniem;
25) sprężarki stosowane do zabiegów inhalacyjnych posiadają czerpnię powietrza wyprowadzoną na zewnątrz zakładu przyrodoleczniczego i umożliwiającą pobór powietrza z zewnątrz, a przewód tłoczny ma zainstalowany filtr powietrza wymieniany zgodnie z zaleceniami producenta;
26) urządzenia mechaniczne napędzane silnikiem elektrycznym posiadają izolację zapobiegającą przenoszeniu się drgań i hałasu;
27) pomieszczenia, w których wykonuje się zabiegi, są wyposażone w sprzęt umożliwiający określenie czasu trwania zabiegu;
28) w widocznym miejscu jest umieszczana informacja o rodzaju zabiegów wykonywanych w zakładzie przyrodoleczniczym i o godzinach ich wykonywania;
29) w widocznym miejscu są wywieszane przepisy porządkowe dla korzystających z zakładu przyrodoleczniczego.
§ 15. [Szpital uzdrowiskowy w urządzonym podziemnym wyrobisku górniczym]
1) znajduje się w wyodrębnionym urządzonym podziemnym wyrobisku górniczym oraz w obiektach naziemnych zlokalizowanych bezpośrednio w pobliżu wlotu do wyrobiska górniczego;
2) zapewnia dostęp do podziemnej komory leczniczej przeznaczonej do zabiegów fizjoterapii, w której mikroklimat odznacza się obecnością aerozoli mineralnych, korzystną jonizacją powietrza oraz stabilnymi i optymalnymi dla zdrowia warunkami termicznymi i poziomem wilgotności;
3) w skład zespołu pomieszczeń zlokalizowanych w podziemnym wyrobisku górniczym wchodzą co najmniej:
a) wydzielone miejsca łóżkowe w podziemnej komorze leczniczej,
b) pomieszczenie higieniczno-sanitarne w podziemnej komorze leczniczej, przy czym przynajmniej jedno pomieszczenie dostępne dla osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich,
c) gabinet diagnostyczno-zabiegowy,
d) pokój osób wykonujących zawód medyczny,
e) pomieszczenie porządkowe,
f) jadalnia i pomieszczenia przeznaczone do przygotowania lub dystrybucji posiłków i napojów.
2. W szpitalu uzdrowiskowym w urządzonym podziemnym wyrobisku górniczym udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej jest zorganizowane w sposób uniemożliwiający samowolne przemieszczanie się pacjentów do wyrobisk górniczych, w których nie są udzielane te świadczenia.
§ 16. [Sanatorium uzdrowiskowe w urządzonym podziemnym wyrobisku górniczym]
2. W sanatorium uzdrowiskowym w urządzonym podziemnym wyrobisku górniczym udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej jest zorganizowane w sposób uniemożliwiający samowolne przemieszczanie się pacjentów do wyrobisk górniczych, w których nie są udzielane te świadczenia.
§ 17. [Pijalnia uzdrowiskowa]
1) jest zlokalizowana w strefie „A” ochrony uzdrowiskowej;
2) jest dostosowana do eksploatacji całorocznej;
3) jest wyposażona w:
a) instalacje do wydawania wody leczniczej pacjentom, spełniające wymagania sanitarne i techniczne,
b) instalacje do podgrzewania wody do temperatury zalecanej przez lekarza, jeżeli woda może być zalecana przez lekarza w temperaturze innej niż naturalna,
c) urządzenia do kontrolowania temperatury wody, jeżeli woda może być zalecana przez lekarza w temperaturze innej niż naturalna,
d) salę spacerową o wielkości dostosowanej do liczby kuracjuszy korzystających z krenoterapii,
e) co najmniej pomieszczenie higieniczno-sanitarne zbiorowe dostosowane do osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich;
4) woda w pijalni uzdrowiskowej jest wydawana pacjentom w naczyniach jednorazowych lub wielorazowych mytych po każdym użyciu; w pijalni uzdrowiskowej mogą być udostępniane butelkowane wody lecznicze;
5) jakość wód leczniczych w trakcie pobierania z ujęcia, przesyłania za pomocą instalacji do pijalni uzdrowiskowej oraz dystrybucji nie może ulec zmianom pod względem sanitarnohigienicznym oraz wartości terapeutycznej;
6) dojście do pijalni uzdrowiskowej jest utwardzone i umożliwiające poruszanie się osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich;
7) w widocznych miejscach przy wejściu do pijalni uzdrowiskowej jest umieszczony regulamin porządkowy określający sposób korzystania z pijalni uzdrowiskowej;
8) pijalnia uzdrowiskowa jest wyposażona w tablice określające w formie graficznej i opisowej właściwości fizykochemiczne udostępnianych wód leczniczych oraz wskazania do ich stosowania w formie kuracji pitnej.
§ 18. [Tężnia]
1) jest zlokalizowana w strefie „A” ochrony uzdrowiskowej;
2) działa na podstawie instrukcji funkcjonalnej określającej sposób wytwarzania aerozolu, zakres i częstotliwość monitorowania warunków sanitarnohigienicznych i funkcjonalnych, w tym jakości używanej wody i stan techniczny urządzeń;
3) do wytwarzania aerozolu leczniczego w tężni wykorzystuje się wodę uznaną za leczniczą;
4) konstrukcja i rozwiązania techniczne tężni, określone w instrukcji techniczno-funkcjonalnej opracowanej dla każdej tężni, zapewniają uzyskanie aerozolu o właściwościach leczniczych;
5) instalacje doprowadzające solankę na pomost górny, pompa i armatura są wykonane z materiałów odpornych na działanie chemiczne i żrące solanki oraz nie mogą reagować chemicznie z używaną wodą leczniczą;
6) wzdłuż tężni są wybudowane trakty spacerowe z ławkami, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich;
7) w pobliżu tężni znajduje się co najmniej jedno ogólnodostępne pomieszczenie higieniczno-sanitarne dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich;
8) w widocznych miejscach przy tężni jest umieszczony regulamin porządkowy określający sposób korzystania z tężni.
§ 19. [Parki i ścieżki ruchowe]
1) są zlokalizowane w strefie „A” ochrony uzdrowiskowej;
2) powierzchnia parku, jego usytuowanie i rodzaj roślinności zapewniają kształtowanie korzystnych warunków środowiskowych uzdrowiska;
3) na terenie parku znajdują się ławki, pojemniki na odpady, a także odpowiednie oświetlenie;
4) na terenie parku można wyznaczyć utwardzone ścieżki rowerowe, umożliwiające poruszanie się po nich osób z niepełnosprawnościami, w tym osób poruszających się na wózkach inwalidzkich;
5) ścieżki ruchowe są oznakowane; dodatkowo w obrębie ścieżki ruchowej zamieszcza się informacje o sposobie jej użytkowania;
6) na terenie parku można lokalizować siłownie plenerowe, które są oznakowane; dodatkowo w obrębie siłowni plenerowych zamieszcza się informacje określające sposób, w jaki się z nich korzysta;
7) na terenie lub w pobliżu parku znajdują się pomieszczenia higieniczno-sanitarne zbiorowe, w tym co najmniej jedno pomieszczenie dla osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich;
8) w widocznych miejscach przy wejściu do parku jest umieszczony regulamin porządkowy określający sposób korzystania z parku.
§ 20. [Urządzony odcinek wybrzeża morskiego]
1) jest wydzielony i przygotowany do terapii ruchowej i bezpiecznego korzystania z walorów morza;
2) woda spełnia wymagania dotyczące czystości mikrobiologicznej;
3) piasek jest wolny od zanieczyszczeń, które mogłyby zagrażać zdrowiu osób korzystających z urządzonego odcinka wybrzeża morskiego;
4) w obrębie urządzonego odcinka wybrzeża morskiego jest zlokalizowany co najmniej jeden punkt dozoru zaopatrzony w sprzęt ratowniczy;
5) na terenie urządzonego odcinka wybrzeża morskiego znajdują się:
a) przebieralnie,
b) pomieszczenia higieniczno-sanitarne zbiorowe,
c) punkt pierwszej pomocy medycznej,
d) pojemniki na odpady;
6) obszar wodny o głębokości ponad 1 m przeznaczony do kąpieli jest wyraźnie oznaczony;
7) kąpielisko jest zlokalizowane tak, aby miało dogodnie ukształtowane brzeg i dno oraz dobre nasłonecznienie;
8) dojścia do urządzonego odcinka wybrzeża morskiego oraz jego obszar są zorganizowane w sposób, który nie zagraża środowisku naturalnemu i umocnieniom w pasie technicznym brzegu morskiego i który umożliwia korzystanie z nich osobom z niepełnosprawnościami, w tym poruszającym się na wózkach inwalidzkich;
9) sposób zagospodarowania terenu na obszarze pasa technicznego wymaga uzgodnienia z dyrektorem właściwego urzędu morskiego;
10) w widocznych miejscach przy wejściu na obszar urządzonego odcinka wybrzeża morskiego jest umieszczony regulamin porządkowy, który określa sposób korzystania z urządzonego odcinka wybrzeża morskiego.
§ 21. [Leczniczy basen uzdrowiskowy]
1) jest wypełniony wodą leczniczą, która zachowuje swoje właściwości w czasie eksploatacji basenu;
2) woda lecznicza w basenie spełnia wymagania jakościowe pod względem mikrobiologicznym i fizykochemicznym, potwierdzone badaniami prowadzonymi zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 714);
3) eksploatacja basenu odbywa się w jednym z następujących systemów:
a) otwartym, który polega na stałym dopływie wody z ujęcia i odpływie wody z basenu,
b) częściowo zamkniętym, który polega na określonym dopływie wody z ujęcia, uzdatnianiu jej metodami fizycznymi i chemicznymi poza basenem i ponownym wprowadzaniu jej do basenu;
4) hala basenowa jest wyposażona w wentylację;
5) sposób eksploatacji basenu oraz sposób monitorowania jakości wody i jakości powietrza hali basenowej określa instrukcja funkcjonalna, która jest opracowana dla każdego basenu;
6) w skład instalacji basenu wchodzi:
a) instalacja zasilająca wodą leczniczą,
b) instalacja przelewowa wraz ze zbieraczem zanieczyszczeń - kanalikiem przelewowym wokół basenu,
c) instalacja spustowa odprowadzająca wodę do kanalizacji,
d) instalacja zwykłej wody ciepłej i zimnej;
7) instalacje i urządzenia basenowe są wykonane z materiałów niereagujących chemicznie z używaną wodą leczniczą;
8) posadzka, dno i ściany niecki basenu są wyłożone materiałem wodoszczelnym o powierzchni zabezpieczającej przed poślizgiem i pozwalającym na ich łatwe mycie i dezynfekcję; posadzka jest wyposażona we wpusty ściekowe ze spadkiem posadzki w kierunku wpustów w celu zabezpieczenia przed spływem wody przelewającej się z basenu;
9) wloty i wyloty wody oraz jej spust są usytuowane w sposób zapewniający równy przepływ wody we wszystkich przekrojach niecki basenowej; co najmniej jeden spust denny umożliwia całkowite opróżnienie basenu;
10) przy basenie, w którym stosuje się dezynfekcję wody środkami chemicznymi, znajdują się pomieszczenia, które są przeznaczone na stację uzdatniania, oraz magazyny środków chemicznych, które są wyposażone w wentylację i urządzenia pomiarowo-kontrolne do oznaczania środków chemicznych pozostających w wodzie wypełniającej basen;
11) pomieszczenia przybasenowe są podzielone na dwie strefy - przeznaczoną dla pacjentów w obuwiu i przeznaczoną dla pacjentów bez obuwia; poszczególne pomieszczenia, z których mogą korzystać osoby z niepełnosprawnościami, w tym poruszające się na wózkach inwalidzkich, są usytuowane w następującej kolejności:
a) szatnie wyposażone w szafki na ubrania i indywidualne przebieralnie - w liczbie odpowiedniej dla osób korzystających z basenu,
b) pomieszczenia higieniczno-sanitarne zbiorowe,
c) natryski,
d) brodzik lub urządzenia do natryskiwania stóp środkiem dezynfekującym;
12) wejście do basenu zapewnia możliwość wejścia osobom o ograniczonej sprawności i osobom z niepełnosprawnościami; jeżeli niecka basenowa jest wyposażona w schody lub pochylnie, to są one usytuowane w najpłytszym miejscu; schody są wyposażone co najmniej w jedną poręcz;
13) niecka basenowa jest napełniana wodą na głębokość od 0,6 m do 1,60 m, w zależności od wieku i wzrostu osób kwalifikowanych do korzystania z basenu;
14) na jedną osobę korzystającą z basenu przypada powierzchnia umożliwiająca właściwe wykonywanie zabiegów;
15) basen jest wyposażony w sprzęt do ćwiczeń; w szczególności na brzegach niecki umieszcza się uchwyty do ćwiczeń;
16) korzystanie z basenu odbywa się pod nadzorem fizjoterapeuty;
17) w widocznych miejscach przy wejściu na basen jest umieszczony regulamin porządkowy określający sposób korzystania z basenu.
§ 22. [Rehabilitacyjny basen uzdrowiskowy]
1) jest wypełniany wodą spełniającą wymagania jakościowe pod względem mikrobiologicznym i fizykochemicznym, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych;
2) w skład instalacji basenu wchodzi:
a) instalacja wody ciepłej i zimnej,
b) instalacja przelewowa wraz ze zbieraczem zanieczyszczeń - kanalikiem przelewowym wokół basenu,
c) instalacja spustowa odprowadzająca wodę do kanalizacji;
3) na jedną osobę korzystającą z basenu przypada powierzchnia wody umożliwiająca właściwe prowadzenie rehabilitacji;
4) jest wyposażony w sprzęt do ćwiczeń; w szczególności na brzegach niecki umieszcza się uchwyty do ćwiczeń; poręcze do ćwiczeń rehabilitacyjnych powinny zajmować minimum 50 % obwodu basenu, przy czym mogą one stanowić oddzielny element konstrukcyjny, jak też stanowić stałe części niecki basenowej.
§ 23. [Urządzone podziemne wyrobisko górnicze]
1) stropy i ociosy wyrobiska są zabezpieczone odpowiednią obudową zapewniającą bezpieczeństwo;
2) stropy i ociosy wyrobiska oraz stan techniczny i stateczności obudowy podlegają stałej kontroli w celu zachowania bezpieczeństwa;
3) przy urządzaniu wyrobiska zapewnia się stały i niezmienny dopływ powietrza przewietrzającego rejon komór;
4) dla uzyskania optymalnych warunków skuteczności leczenia określa się parametry dla urządzonego podziemnego wyrobiska górniczego, jakie powinien posiadać mikroklimat w komorach leczniczych; dotyczy to przede wszystkim prędkości przepływu, temperatury, wilgotności oraz składu chemicznego i stopnia jonizacji powietrza;
5) posiada rezerwowe chodniki awaryjne pozwalające na ewakuację z pomieszczeń, które są zagospodarowane do celów leczniczych, na powierzchnię;
6) na drogach komunikacyjnych zakłada się rezerwowe stanowiska pomiarowe;
7) prace zabezpieczające prowadzone w urządzonym podziemnym wyrobisku górniczym są wykonywane na podstawie:
a) pomiarów zamontowanych rozwarstwieniomierzy,
b) pomiarów konwergencji pionowej i poziomej,
c) okresowych pomiarów niwelacyjnych,
d) badań próbek pobranych z miejsc, w których są wykonywane iniekcje skał;
8) w komorach w widocznym miejscu są umieszczone tablice informacyjne o drogach ewakuacyjnych oraz instrukcje dotyczące sposobu zachowania się w sytuacjach zagrożeń;
9) komory są urządzone i wyposażone w sposób zapewniający bezpieczeństwo pacjentów i personelu, w tym wyposażone w system łączności;
10) komunikacja w komorach leczniczych jest dostosowana do poruszania się osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich;
11) w komorach zapewnia się stałe zasilanie w energię elektryczną; oświetlenie pomieszczeń odbywa się w sposób ciągły;
12) w odpowiedniej odległości od urządzonego podziemnego wyrobiska górniczego znajdują się pomieszczenia higieniczno-sanitarne zbiorowe;
13) w widocznych miejscach przy wejściu jest umieszczony regulamin porządkowy, który określa sposób korzystania z urządzonego podziemnego wyrobiska górniczego.
§ 24. [Odstępstwa od wymagań określonych w § 9–23]
2. Odstępstwa, o których mowa w ust. 1, dotyczą wyłącznie zakładów i urządzeń lecznictwa uzdrowiskowego wpisanych do ewidencji zakładów lecznictwa uzdrowiskowego i urządzeń lecznictwa uzdrowiskowego, o której mowa w art. 27 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych, oraz zakładów lecznictwa uzdrowiskowego i urządzeń lecznictwa uzdrowiskowego zlokalizowanych w obiektach objętych ochroną konserwatorską.
3. Odstępstwa, o których mowa w ust. 1, nie mogą mieć negatywnego wpływu na realizację udzielania świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu lecznictwa uzdrowiskowego.
§ 25. [Termin dostosowania do wymagań]
1) zakład przyrodoleczniczy dostosuje swoją działalność do wymagań określonych w § 14 pkt 16;
2) tężnię dostosuje swoją działalność do wymagań określonych w § 18 pkt 2 i 4;
3) leczniczy basen uzdrowiskowy lub rehabilitacyjny basen uzdrowiskowy dostosuje swoją działalność do wymagań określonych w:
a) § 21 pkt 4-11 - w przypadku leczniczego basenu uzdrowiskowego,
b) § 21 pkt 4, 5 i 8-11 - w przypadku rehabilitacyjnego basenu uzdrowiskowego.
§ 26. [Przepisy uchylone]
§ 27. [Wejście w życie]
Minister Zdrowia: wz. W. Konieczny
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 2704).
- Data ogłoszenia: 2024-10-04
- Data wejścia w życie: 2025-01-01
- Data obowiązywania: 2025-01-01
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA