REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2022 poz. 2097

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI1)

z dnia 11 października 2022 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 47 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1. [Rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą]

W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2019 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą (Dz. U. poz. 1652, z 2020 r. poz. 1388 oraz z 2021 r. poz. 1661) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 4 w ust. 2 skreśla się wyrazy "za granicą, szkoły w Polsce lub kierownika szkoły polskiej";

2) w § 5 w ust. 3 wyraz "kierownikowi" zastępuje się wyrazem "dyrektorowi";

3) w § 6:

a) w ust. 4 wyrazy "kierownika szkoły" zastępuje się wyrazami "dyrektora szkoły",

b) w ust. 8 wyraz "kierownik" zastępuje się wyrazem "dyrektor",

c) w ust. 9:

- w zdaniu pierwszym wyrazy "dyrektora szkoły lub kierownika szkoły polskiej" zastępuje się wyrazami "dyrektora szkoły za granicą lub dyrektora szkoły polskiej",

- w zdaniu drugim wyrazy "Dyrektorowi szkoły lub kierownikowi szkoły polskiej" zastępuje się wyrazami "Dyrektorowi szkoły za granicą lub dyrektorowi szkoły polskiej",

d) w ust. 12 wyraz "kierownik" zastępuje się wyrazem "dyrektor";

4) w § 11:

a) w ust. 2 wyrazy "odpowiednio wymagań i efektów kształcenia" zastępuje się wyrazem "wymagań",

b) w ust. 16 wyrazy "wychowawcy oddziału" zastępuje się wyrazami "dyrektora szkoły";

5) w § 12 w ust. 2 wyraz "kierownika" zastępuje się wyrazem "dyrektora";

6) po § 12 dodaje się § 12a w brzmieniu:

"§ 12a. 1. Oddziały dziecięce dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat, umożliwiające naukę w języku polskim, o których mowa w art. 25a ustawy, zwane dalej "oddziałami dziecięcymi", mogą być organizowane dla dzieci w tym samym wieku albo dla dzieci w różnym wieku.

2. Oddział dziecięcy organizuje za zgodą dyrektora Ośrodka odpowiednio dyrektor szkoły za granicą lub dyrektor szkoły polskiej.

3. Do przyjmowania dzieci do oddziałów dziecięcych w szkołach polskich nie stosuje się przepisu § 5 ust. 3.

4. Oddziały dziecięce realizują program nauki i plan nauczania dla oddziałów dziecięcych w szkołach za granicą i szkołach polskich, określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

5. Zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w oddziale dziecięcym są prowadzone, jeżeli oddział liczy co najmniej 7 dzieci.

6. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, na wniosek dyrektora szkoły za granicą lub dyrektora szkoły polskiej, dyrektor Ośrodka może wyrazić zgodę na prowadzenie zajęć, o których mowa w ust. 5, w oddziale liczącym mniej niż 7 dzieci.

7. Godzina zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w oddziale dziecięcym trwa 60 minut.

8. Nauczyciele w oddziale dziecięcym indywidualizują sposób realizacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci uczęszczających do danego oddziału.

9. Czas zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych prowadzonych w oddziale dziecięcym jest dostosowany do potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci.";

7) w § 13a:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Dyrektor szkoły za granicą i dyrektor szkoły polskiej może, za zgodą organu prowadzącego, zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną lub inne zdarzenie, które wystąpiło na danym terenie, może być zagrożone zdrowie lub bezpieczeństwo uczniów.",

b) dodaje się ust. 4-6 w brzmieniu:

"4. W przypadku zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 1, odpowiednio dyrektor szkoły za granicą lub dyrektor szkoły polskiej organizują dla uczniów szkoły za granicą lub szkoły polskiej zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

5. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane:

1) z wykorzystaniem narzędzia informatycznego, o którym mowa w art. 44a ust. 1 ustawy, lub

2) przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem lub wykonanie określonych działań, lub

3) z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem lub rodzicem, lub

4) w inny sposób niż określone w pkt 1-3, umożliwiający kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.

6. Jeżeli zajęcia nie mogą być realizowane w sposób, o którym mowa w ust. 4, odpowiednio dyrektor szkoły za granicą lub dyrektor szkoły polskiej ustala inny sposób realizowania tych zajęć.";

8) w § 14 w ust. 1 skreśla się wyrazy "art. 94,"; 

9) w § 15:

a) w ust. 1 wyrazy "w sprawie warunków i trybu wydawania świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych" zastępuje się wyrazami "wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty",

b) uchyla się ust. 2-5;

10) § 16 otrzymuje brzmienie:

"§ 16. 1. Szkoły gromadzą i udostępniają księgozbiór biblioteczny wspomagający realizację programów nauczania, samokształcenie uczniów i doskonalenie nauczycieli.

2. Szkoła w ramach zadania, o którym mowa w ust. 1, w szczególności:

1) gromadzi i udostępnia uczniom podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe;

2) prowadzi działania mające na celu rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się;

3) organizuje różnorodne działania rozwijające wrażliwość kulturową i społeczną uczniów;

4) przeprowadza inwentaryzację księgozbioru bibliotecznego, z uwzględnieniem przepisów wydanych na podstawie art. 27 ust. 6 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 2019 r. poz. 1479 oraz z 2022 r. poz. 1700).";

11) w § 18:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Szkołą za granicą i szkołą polską kieruje dyrektor.",

b) w ust. 2 wyraz "kierownik" zastępuje się wyrazem "dyrektor";

12) w § 20:

a) w ust. 1 wyrazy "kierownika szkoły" zastępuje się wyrazami "dyrektora szkoły",

b) w ust. 2 i 4 wyraz "kierownika" zastępuje się wyrazem "dyrektora",

c) ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Stanowisko dyrektora szkoły polskiej powierza się na okres 5 lat szkolnych.",

d) uchyla się ust. 6;

13) w § 21:

a) w ust. 1, 3 i 4 wyraz "kierownika" zastępuje się wyrazem "dyrektora",

b) w ust. 5:

- we wprowadzeniu do wyliczenia wyraz "kierownika" zastępuje się wyrazem "dyrektora",

- pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) posiada tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera lub równorzędny;",

c) ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. W przypadku powołania na stanowisko dyrektora szkoły za granicą lub dyrektora szkoły polskiej osoby, o której mowa w ust. 4:

1) niebędącej nauczycielem albo

2) będącej nauczycielem nieposiadającym stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego i co najmniej 3-letniego okresu pracy dydaktycznej w szkole

- nadzór pedagogiczny nad pracą nauczycieli szkoły za granicą lub szkoły polskiej sprawuje dyrektor Ośrodka.";

14) w § 22 wyraz "kierownika" zastępuje się wyrazem "dyrektora";

15) w § 23 w ust. 1 i 2 wyraz "kierownik" zastępuje się wyrazem "dyrektor";

16) w § 24 w ust. 1 wyrazy "kierownika szkoły" zastępuje się wyrazami "dyrektora szkoły";

17) w § 25 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3. Dyrektor szkoły polskiej może upoważnić nauczyciela zatrudnionego w tej szkole do zastępowania go podczas jego nieobecności, w zakresie określonym w upoważnieniu. O udzieleniu upoważnienia dyrektor szkoły polskiej informuje dyrektora Ośrodka.

4. Jeżeli dyrektor szkoły polskiej nie udzielił upoważnienia, o którym mowa w ust. 3, dyrektor Ośrodka może powierzyć nauczycielowi zatrudnionemu w tej szkole pełnienie obowiązków dyrektora szkoły polskiej podczas jego nieobecności.";

18) w § 26 wyraz "kierownika" zastępuje się wyrazem "dyrektora";

19) załącznik nr 1 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;

20) w załączniku nr 2 do rozporządzenia w pkt 1 w rubrykach 4 i 9, w pkt 2 w rubryce 4 oraz w odnośniku nr 1 wyraz "kierownika" zastępuje się wyrazem "dyrektora";

21) dodaje się załącznik nr 3 do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.

§ 2. [Zastosowanie przepisów dotyczczasowych]

Do wniosku wychowawcy oddziału, o którym mowa w § 11 ust. 16 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, złożonego i nierozpatrzonego przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.

§ 3.

Wniosek, o którym mowa w § 15 ust. 2 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, złożony i nierozpatrzony przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia pozostawia się bez rozpoznania.

§ 4. [Dyrektor szkoły polskiej]

Z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia kierownik szkoły polskiej staje się dyrektorem szkoły polskiej i zajmuje to stanowisko do końca okresu, na jaki powierzono mu stanowisko kierownika szkoły polskiej.

§ 5. [Konkursy na stanowisko kierownika szkoły polskiej]

1. Konkursy na stanowisko kierownika szkoły polskiej nierozstrzygnięte przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stają się konkursami na stanowisko dyrektora szkoły polskiej, a kandydaci biorący udział w tych konkursach stają się kandydatami na dyrektora szkoły polskiej. Do konkursów tych stosuje się przepis § 20 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.

2. Kandydatom na stanowisko kierownika szkoły polskiej wyłonionym w drodze konkursu, którym przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia nie powierzono stanowiska kierownika szkoły polskiej, powierza się stanowisko dyrektora szkoły polskiej. Do powierzenia tego stanowiska stosuje się przepis § 21 ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.

§ 6. [Ramy programowe kształcenia]

1. Ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich w zakresie przedmiotu wiedza o Polsce w liceum ogólnokształcącym, określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się począwszy od roku szkolnego 2022/2023 w klasie I liceum ogólnokształcącego, a w latach następnych również w kolejnych klasach tej szkoły.

2. Ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich w zakresie przedmiotu wiedza o Polsce w liceum ogólnokształcącym, określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia, w brzmieniu dotychczasowym, stosuje się w latach szkolnych 2022/2023-2024/2025 w stosunku do uczniów, którzy rozpoczęli kształcenie w klasie I liceum ogólnokształcącego przed dniem 1 września 2022 r.

§ 7. [Wejście w życie]

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 8, który wchodzi w życie z dniem 1 września 2023 r.

Minister Edukacji i Nauki: P. Czarnek


1) Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18 i 1842).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 655, 1079, 1116, 1383, 1700, 1730 i 2089.

Załącznik 1. [RAMY PROGRAMOWE KSZTAŁCENIA UZUPEŁNIAJĄCEGO DLA SZKÓŁ POLSKICH]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki
z dnia 11 października 2022 r. (Dz. U. poz. 2097)

Załącznik nr 1

RAMY PROGRAMOWE KSZTAŁCENIA UZUPEŁNIAJĄCEGO DLA SZKÓŁ POLSKICH

Treść załącznika w formie pdf do pobrania tutaj

Załącznik 2. [PROGRAM NAUKI DLA ODDZIAŁÓW DZIECIĘCYCH W SZKOŁACH ZA GRANICĄ I SZKOŁACH POLSKICH]

Załącznik nr 2

PROGRAM NAUKI DLA ODDZIAŁÓW DZIECIĘCYCH W SZKOŁACH ZA GRANICĄ I SZKOŁACH POLSKICH

Kształcenie w oddziale dziecięcym ma charakter uzupełniający względem edukacji przedszkolnej realizowanej zgodnie z prawem obowiązującym w miejscu zamieszkania dziecka. Głównym celem kształcenia w oddziałach dziecięcych jest kształcenie umiejętności posługiwania się językiem polskim oraz wzmacnianie poczucia polskiej tożsamości narodowej przez poznawanie Polski, w tym polskiej tradycji i kultury. Wskazane cele są osiągane przez naukę oraz udział w uroczystościach patriotycznych, w których uczestniczą dzieci. Elementem wychowawczym realizowanym w oddziałach dziecięcych jest zachęcanie do uczestnictwa w życiu społeczeństwa, w tym w życiu Polonii i Polaków w miejscu zamieszkania.

Ze względu na program nauki realizowany w oddziałach dziecięcych oraz liczbę godzin zajęć określoną w planie nauczania dla oddziałów dziecięcych jest wskazane, aby dziecko rozpoczynające naukę w oddziale dziecięcym potrafiło:

1) zgłaszać potrzeby fizjologiczne i samodzielnie wykonywało podstawowe czynności higieniczne;

2) samodzielnie lub z nieznaczną pomocą osoby dorosłej ubierać się i rozbierać się;

3) komunikować podstawowe potrzeby (np. ruchu, odpoczynku).

Edukacja w oddziałach dziecięcych uwzględnia możliwości percepcyjne dzieci w danym wieku, ich rozwój poznawczy i kompetencje językowe. Umożliwia dzieciom odkrywanie własnych możliwości, sensu działania, gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. Program nauki dla oddziałów dziecięcych wskazuje zadania profilaktyczno-wychowawcze oraz edukacyjne efekty realizacji zadań w postaci celów osiąganych przez dzieci sześcioletnie na zakończenie kształcenia w oddziałach dziecięcych.

Indywidualizacja pracy w grupie odgrywa istotną rolę w nauczaniu w oddziałach dziecięcych. Dobór metod pracy oraz zakresu realizowanych treści uwzględnia nie tylko wiek dzieci w grupie i wynikające z niego potrzeby rozwojowe, ale też poziom znajomości języka polskiego, specyfikę kraju zamieszkania i relacje w grupie rówieśniczej.

Nauka w oddziałach dziecięcych odbywa się przede wszystkim w formie zabawy. Język polski jest stosowany we wszystkich sytuacjach życia w oddziałach dziecięcych, m.in. przez kierowanie do dzieci prostych poleceń w języku polskim w trakcie różnych zajęć i zabaw, wspólną lekturę polskich książeczek dla dzieci, włączanie do zajęć rymowanek, prostych wierszyków, piosenek oraz materiałów audiowizualnych w języku polskim. Nauczyciel prowadzący zajęcia z dziećmi wykorzystuje naturalne sytuacje wynikające ze swobodnej zabawy dzieci, aby powtórzyć lub zastosować w dalszej zabawie poznane przez dzieci polskie słowa lub zwroty.

W efekcie dziecko w naturalny sposób poznaje i utrwala język polski oraz buduje poczucie przynależności do narodu polskiego.

Cele kształcenia w oddziałach dziecięcych w grupach wiekowych 3-6 lat

1. Nauka języka polskiego w zakresie adekwatnym do możliwości dziecka i jego potrzeb rozwojowych.

2. Zdobywanie wiedzy na temat Polski jako kraju pochodzenia, w tym informacji o polskiej historii, geografii, kulturze oraz polskich tradycjach.

3. Wzmacnianie poczucia polskiej tożsamości i przynależności do polskiej społeczności w kraju zamieszkania.

4. Wzbudzanie zainteresowania językiem polskim, polską historią, geografią, kulturą i polskimi tradycjami m.in. przez udział w uroczystościach patriotycznych.

Osiągnięcia dziecka na koniec kształcenia w oddziale dziecięcym

1. Dziecko w zakresie znajomości i posługiwania się językiem polskim:

1) reaguje na proste polecenia;

2) rozpoznaje polskie litery, którymi jest zainteresowane na skutek zabawy i spontanicznych odkryć, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczące treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności;

3) odpowiada na proste pytania;

4) używa polskich wyrazów i zwrotów mających znaczenie dla danej zabawy lub innych podejmowanych czynności;

5) powtarza rymowanki i proste wierszyki;

6) śpiewa w grupie piosenki;

7) rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych, gdy są zilustrowane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami;

8) opowiada o ilustracjach, wyodrębnia i nazywa? ich elementy;

9) recytuje wiersze związane z wydarzeniami i uroczystościami;

10) nazywa podstawowe emocje i nastroje;

11) formułuje prośby i uwagi związane z pobytem na zajęciach;

12) nazywa przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru i przeznaczenia;

13) określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do siebie, a także w stosunku do innych przedmiotów oraz rozróżnia stronę lewą i prawą;?

14) posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi od 0 do 10;

15) posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu, np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano i wieczorem, w tym nazwami pór roku, dni tygodnia i miesięcy;?

16) posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, życia zwierząt, roślin i ludzi w środowisku przyrodniczym, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, a także pojęciami dotyczącymi korzystania z dóbr przyrody (np. owoców, warzyw);?

17) wskazuje zawody wykonywane przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia oraz wyjaśnia, czym zajmuje się osoba wykonująca dany zawód.

2. Dziecko w zakresie znajomości historii i geografii w języku polskim:

1) wymienia nazwę?kraju zamieszkania oraz kraju ojczystego i ich stolice, rozpoznaje narodowe symbole Polski (godło, flagę i hymn), nazywa wybrane symbole związane z regionami Polski ukryte w podaniach, przysłowiach, legendach i bajkach (np. o smoku wawelskim) oraz orientuje się, że Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej;?

2) nazywa obecną stolicę Polski i wcześniejsze jej stolice;

3) rozumie, czym jest miasto, a czym wieś;

4) wymienia największe rzeki i miasta w Polsce;

5) potrafi na mapie świata wskazać Polskę;

6) potrafi na mapie Polski wskazać góry, morze i jeziora;

3. Dziecko w zakresie znajomości polskich tradycji i kultury:

1) eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną, słucha, odtwarza i tworzy muzykę, porusza się przy muzyce i do muzyki;

2) rozpoznaje melodie, śpiewa piosenki ludowe oraz tańczy proste figury tańców ludowych i narodowych (np. krakowiak, trojak);

3) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru, m.in. ważne dla wszystkich dzieci w oddziale dziecięcym (np. hymn oddziału dziecięcego, piosenki okazjonalne i urodzinowe);

4) śpiewa piosenki charakterystyczne dla polskich uroczystości narodowych (hymn narodowy) oraz piosenki potrzebne do organizacji uroczystości (np. Dnia Babci i Dziadka) i święta oddziału dziecięcego (piosenki okazjonalne);

5) rozpoznaje polskie stroje ludowe;

6) zna zwyczaje związane z tradycjami bożonarodzeniowymi i wielkanocnymi.

Warunki i sposób realizacji

1. Nauczyciele w oddziałach dziecięcych organizują zajęcia wspierające rozwój dziecka, przygotowując przy tym dzieci do posługiwania się językiem polskim. Odbywa się to podczas całego pobytu dziecka na zajęciach (tzw. zajęciach kierowanych i zajęciach niekierowanych). Wszystkie doświadczenia dzieci płynące z organizacji pracy oddziału dziecięcego są efektem realizacji programu nauki dla oddziałów dziecięcych. Ważne są zatem tzw. zajęcia kierowane, uroczystości i wycieczki, ale także czas spożywania posiłków, czas przeznaczony na odpoczynek i charakter tego odpoczynku oraz inne codzienne czynności (np. ubieranie, rozbieranie). Bardzo ważna jest samodzielna zabawa.?

2. Przedstawione w programie nauki dla oddziałów dziecięcych naturalne obszary rozwoju dziecka wskazują na konieczność uszanowania typowych dla tego okresu potrzeb rozwojowych, których spełnieniem powinna stać się dobrze zorganizowana zabawa zarówno w budynku szkoły, jak i na świeżym powietrzu. Naturalna zabawa dziecka wiąże się z doskonaleniem motoryki i zaspokojeniem potrzeby ruchu, dlatego organizacja zajęć na świeżym powietrzu powinna być elementem?pracy z dzieckiem, dostosowanym do możliwości oddziału dziecięcego. ?

3. Nauczyciele, organizując tzw. zajęcia kierowane, biorą pod uwagę możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, potrzebę komunikacji oraz chęć zabawy. Nauczyciele wykorzystują każdą naturalnie pojawiającą się sytuację edukacyjną prowadzącą do osiągnięcia przez dziecko dojrzałości do kontynuowania kształcenia uzupełniającego w szkole polskiej. Sytuacje edukacyjne wywołane np. oczekiwaniem poznania przez dzieci polskich liter skutkują zabawami, podczas których dzieci je rozpoznają. Jeżeli dzieci w sposób naturalny są zainteresowane zabawami prowadzącymi do ćwiczeń czynności złożonych, takich jak liczenie, czytanie i pisanie w języku polskim, nauczyciel przygotowuje dzieci do wykonywania tych czynności, stosując przy tym język polski.?

4. Oddziały dziecięce są miejscem, w którym przez zabawę dziecko poznaje polski alfabet liter drukowanych. Zabawa rozwija w dziecku oczekiwania poznawcze w tym zakresie i jest najlepszym rozwiązaniem metodycznym, które sprzyja jego rozwojowi. Zabawy przygotowujące do nauki pisania polskich liter prowadzą jedynie do optymalizacji napięcia mięśniowego, ćwiczeń planowania ruchu przy kreśleniu znaków o charakterze literopodobnym, ćwiczeń czytania liniatury, wodzenia po śladzie i zapisu wybranego znaku graficznego. W oddziale dziecięcym dziecko nie uczy się czynności złożonych z udziałem całej grupy, lecz przygotowuje się do nauki czytania i pisania w języku polskim oraz uczestniczy w procesie polskiej alfabetyzacji.?

5. Nauczyciele diagnozują, obserwują dzieci i twórczo organizują przestrzeń ich rozwoju, włączając do zabaw i doświadczeń potencjał tkwiący w dzieciach oraz ich zaciekawienie elementami otoczenia, stosując przy tym język polski.?

6. Pobyt dziecka w oddziale dziecięcym jest czasem wypełnionym zabawą, która pod okiem specjalistów buduje dojrzałość dziecka do kontynuowania kształcenia uzupełniającego w szkole polskiej.

7. Nauczyciele systematycznie informują rodziców o postępach w rozwoju i umiejętnościach posługiwania się językiem polskim ich dziecka oraz opracowują informację o poziomie przygotowania dziecka do kontynuowania kształcenia uzupełniającego w szkole polskiej.

8. Aranżacja przestrzeni wpływa na aktywność dzieci, dlatego w miarę możliwości powinna być ona tak zagospodarowana, aby pozwalała dzieciom na podejmowanie różnorodnych form działania. Wskazane jest zorganizowanie stałych lub czasowych kącików zainteresowań (np. kącik czytelniczy, patriotyczny, konstrukcyjny, artystyczny, przyrodniczy, związany z realizowaną tematyką, polskimi świętami narodowymi i okolicznościowymi oraz polonikami w kraju zamieszkania).

9. Elementem przestrzeni są także zabawki i pomoce dydaktyczne wykorzystywane w motywowaniu dzieci do podejmowania samodzielnego działania, odkrywania zjawisk oraz zachodzących procesów, utrwalania zdobytej wiedzy i umiejętności, w tym także w posługiwaniu się językiem polskim.

10. Elementem przestrzeni w oddziałach dziecięcych są odpowiednio wyposażone miejsca przeznaczone na odpoczynek dzieci (np. leżak, materac, mata, poduszka).?

11. Estetyczna aranżacja wnętrz umożliwia celebrowanie posiłków (kulturalne i spokojne ich spożywanie) połączone z osłuchiwaniem się z polskimi słowami i zwrotami odpowiadającymi sytuacji.

12. Sposób realizacji zadań w oddziałach dziecięcych jest dostosowany do wynikających z wieku potrzeb edukacyjnych dzieci oraz przestrzennych i lokalowych możliwości szkół za granicą i szkół polskich, z poszanowaniem miejscowych zwyczajów.?

PLAN NAUCZANIA DLA ODDZIAŁÓW DZIECIĘCYCH W SZKOŁACH ZA GRANICĄ I SZKOŁACH POLSKICH

Obowiązkowe zajęcia edukacyjne

Maksymalna liczba godzin w semestrze

Edukacja w oddziałach dziecięcych

72

Godziny do dyspozycji dyrektora

18

Godziny do dyspozycji dyrektora, po ustaleniu przez dyrektora w porozumieniu z radą rodziców, mogą być przeznaczone na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych wskazanych w planie nauczania dla oddziałów dziecięcych lub realizację religii albo innych zajęć służących rozwijaniu znajomości języka polskiego i wiedzy na temat Polski.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2022-10-13
  • Data wejścia w życie: 2022-10-14
  • Data obowiązywania: 2022-10-14

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA