REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2019 poz. 1652
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 9 sierpnia 2019 r.
w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą
Na podstawie art. 47 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, 1078 i 1287) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres przedmiotowy]
1) szkołach podstawowych i liceach ogólnokształcących oraz zespołach tych szkół przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, zwanych dalej „szkołami za granicą”;
2) szkołach polskich;
3) szkołach podstawowych i liceach ogólnokształcących oraz zespołach tych szkół w Polsce, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, zwanych dalej „szkołami w Polsce”.
§ 2. [Szkoła]
§ 3. [Koordynacja zadań i organizacja Ośrodka]
2. Ośrodek jest zespołem szkół i placówek w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, zwanej dalej „ustawą”.
3. Organizację i szczegółowe zadania Ośrodka określa statut nadany przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, zwanego dalej „ministrem”.
§ 4. [Ferie szkolne]
2. Dyrektor Ośrodka ustala organizację roku szkolnego w szkole na wniosek dyrektora szkoły za granicą, szkoły w Polsce lub kierownika szkoły polskiej.
§ 5. [Uczniowie niebędący obywatelami polskimi]
2. Kształcenie w szkołach jest nieodpłatne.
3. Warunkiem przyjęcia ucznia do szkoły polskiej jest dostarczenie kierownikowi szkoły polskiej zaświadczenia o uczęszczaniu ucznia do szkoły funkcjonującej w systemie oświaty kraju pobytu ucznia lub szkoły europejskiej działającej na podstawie Konwencji o Statucie Szkół Europejskich albo pisemnego oświadczenia rodziców o uczęszczaniu ucznia do takiej szkoły.
§ 6. [Założenie, przekształcenie i likwidacja szkoły]
2. Założenie, przekształcenie i likwidacja szkoły za granicą lub szkoły polskiej następuje po zasięgnięciu opinii kierownika właściwego przedstawicielstwa dyplomatycznego, urzędu konsularnego lub przedstawicielstwa wojskowego Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Nazwa szkoły za granicą i szkoły polskiej zawiera odpowiednio:
1) określenie: „Szkoła Podstawowa”, „Liceum Ogólnokształcące”, „Szkoła Polska”;
2) imię szkoły za granicą lub szkoły polskiej, jeżeli takie nadano;
3) wskazanie przedstawicielstwa dyplomatycznego, urzędu konsularnego albo przedstawicielstwa wojskowego Rzeczypospolitej Polskiej, przy którym szkoła za granicą lub szkoła polska są zakładane;
4) nazwę miejscowości, w której szkoła za granicą lub szkoła polska ma siedzibę.
4. Imię szkole za granicą lub szkole polskiej nadaje minister na wniosek dyrektora szkoły za granicą lub kierownika szkoły polskiej, po zasięgnięciu opinii kierownika właściwego przedstawicielstwa dyplomatycznego, urzędu konsularnego lub przedstawicielstwa wojskowego Rzeczypospolitej Polskiej oraz dyrektora Ośrodka.
5. Statut szkoły określa warunki i sposób używania nazwy szkoły na pieczęciach, tablicy urzędowej i sztandarze.
6. Do przekształcenia lub likwidacji szkoły nie stosuje się przepisów art. 89 ust. 1, 6 i 9 ustawy.
7. Szkoła za granicą i szkoła polska działa na podstawie statutu przygotowanego przez radę pedagogiczną i uchwalonego przez radę szkoły, a w razie jej niepowołania – przez radę pedagogiczną, z tym że pierwszy statut szkole nadaje minister.
8. Dyrektor szkoły za granicą oraz kierownik szkoły polskiej, niezwłocznie po uchwaleniu zmian w statucie albo nowego statutu, przesyła statut albo jego zmiany dyrektorowi Ośrodka w celu sprawdzenia zgodności z prawem statutu albo jego zmian oraz kierownikowi przedstawicielstwa dyplomatycznego, urzędu konsularnego lub przedstawicielstwa wojskowego Rzeczypospolitej Polskiej – do wiadomości.
9. W przypadku stwierdzenia niezgodności z prawem statutu albo jego zmian, dyrektor Ośrodka uchyla statut albo jego zmiany i zobowiązuje dyrektora szkoły lub kierownika szkoły polskiej do wprowadzenia niezbędnych zmian przed ponownym uchwaleniem statutu albo jego zmian. Dyrektorowi szkoły lub kierownikowi szkoły polskiej od rozstrzygnięcia dyrektora Ośrodka przysługuje odwołanie do ministra w terminie 14 dni od dnia otrzymania rozstrzygnięcia.
10. Do statutu szkoły nie stosuje się przepisów art. 98 ust. 1 pkt 4, 6, 9–16, 20, 22, 24 i 25, ust. 2 pkt 1, art. 99 pkt 3, art. 100 oraz art. 103–107 ustawy.
11. W szkołach polskich, w których jest zatrudnionych mniej niż trzech nauczycieli, nie tworzy się rady pedagogicznej i rady szkoły.
12. W przypadku, o którym mowa w ust. 11, kompetencje rady pedagogicznej wykonuje kierownik szkoły polskiej.
§ 7. [Warunek utworzenia szkoły polskiej]
2. W uzasadnionych przypadkach, na wniosek kierownika przedstawicielstwa dyplomatycznego, urzędu konsularnego lub przedstawicielstwa wojskowego Rzeczypospolitej Polskiej, może zostać utworzona szkoła polska, do której zgłoszono mniejszą liczbę uczniów niż określona w ust. 1.
§ 8. [Program szkół za granicą]
1) realizują programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego odpowiednio dla szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy;
2) realizują ramowy plan nauczania dla danego typu szkoły, określony w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 3 ustawy;
3) realizują programy nauczania uwzględniające ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich, określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
4) realizują plany nauczania uzupełniającego, określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
5) prowadzą kształcenie w zakresie programów i planów nauczania, o których mowa w pkt 1 i 2, w formie dziennej przez pięć dni w tygodniu.
2. W przypadkach uzasadnionych warunkami kadrowymi lub lokalowymi w szkołach za granicą, za zgodą dyrektora Ośrodka, mogą nie być realizowane następujące przedmioty:
1) w szkołach podstawowych – muzyka, plastyka, informatyka, technika lub wychowanie fizyczne;
2) w liceach ogólnokształcących – podstawy przedsiębiorczości, informatyka, wychowanie fizyczne, muzyka, plastyka, filozofia, język łaciński i kultura antyczna.
3. Zgoda, o której mowa w ust. 2, jest udzielana na czas określony, odrębnie dla każdego przedmiotu.
§ 9. [Program szkół polskich]
1) realizują programy nauczania uwzględniające ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich, określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2) realizują plany nauczania uzupełniającego, określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
3) prowadzą kształcenie w wybranych dniach tygodnia ustalonych w arkuszu organizacji szkoły polskiej.
§ 10. [Program szkół w Polsce prowadzących kształcenie na odległość]
1) programów nauczania uwzględniających podstawę programową kształcenia ogólnego odpowiednio dla szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy;
2) programu nauczania uwzględniającego ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich, określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2. Zajęcia edukacyjne w kształceniu na odległość są prowadzone w formie konsultacji.
§ 11. [Ocenianie w szkołach w Polsce prowadzących kształcenie na odległość]
1) ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia;
2) nie ocenia się zachowania ucznia;
3) ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego odpowiednio dla szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy lub w ramach programowych kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich, określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia, oraz do wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;
4) oceny bieżące z obowiązkowych zajęć edukacyjnych są ustalane według skali i w formach określonych w statucie Ośrodka;
5) podstawą klasyfikowania ucznia uczestniczącego w tym kształceniu są oceny klasyfikacyjne.
2. W klasach I–III szkoły podstawowej w Polsce prowadzącej kształcenie na odległość roczna ocena klasyfikacyjna, o której mowa w art. 44i ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2019 r. poz. 1481), będąca oceną opisową, uwzględnia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do odpowiednio wymagań i efektów kształcenia, o których mowa w art. 44b ust. 3 tej ustawy, dla danego etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
3. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej w Polsce prowadzącej kształcenie na odległość roczne i końcowe oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych są ustalane według następującej skali:
1) stopień celujący – 6;
2) stopień bardzo dobry – 5;
3) stopień dobry – 4;
4) stopień dostateczny – 3;
5) stopień dopuszczający – 2;
6) stopień niedostateczny – 1.
4. Pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny ustalone w stopniach, o których mowa w ust. 3 pkt 1–5.
5. Negatywną oceną klasyfikacyjną jest ocena ustalona w stopniu, o którym mowa w ust. 3 pkt 6.
6. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieuczestniczenia ucznia w konsultacjach, o których mowa w § 10 ust. 2, w wymiarze przekraczającym połowę czasu przeznaczonego na konsultacje w okresie, za który jest przeprowadzana klasyfikacja.
7. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
8. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej.
9. Egzamin klasyfikacyjny i egzamin poprawkowy, o którym mowa w art. 44m ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, przeprowadza się w formie pisemnej lub ustnej w siedzibie Ośrodka.
10. Terminy egzaminów, o których mowa w ust. 9, oraz skład komisji egzaminacyjnej ustala dyrektor Ośrodka.
11. Dyrektor Ośrodka ustala termin egzaminu klasyfikacyjnego po uzgodnieniu z rodzicami ucznia albo pełnoletnim uczniem i nauczycielem przedmiotu, którego dotyczy egzamin. Egzamin klasyfikacyjny nie może być przeprowadzony później niż w ostatnim dniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych w danym roku szkolnym.
12. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał negatywną ocenę klasyfikacyjną z jednego albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może za zgodą rady pedagogicznej zdawać egzamin poprawkowy.
13. Egzamin poprawkowy nie może być przeprowadzony później niż w ostatnim dniu w danym roku szkolnym.
14. Uczeń klasy I–III szkoły podstawowej w Polsce prowadzącej kształcenie na odległość otrzymuje w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej.
15. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I–III szkoły podstawowej w Polsce prowadzącej kształcenie na odległość, na wniosek dyrektora szkoły po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia albo na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii dyrektora szkoły.
16. Na wniosek rodziców ucznia i po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły albo na wniosek wychowawcy oddziału i po uzyskaniu zgody rodziców ucznia, rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej w Polsce prowadzącej kształcenie na odległość do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.
17. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej w Polsce prowadzącej kształcenie na odległość, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał roczne pozytywne oceny klasyfikacyjne, o których mowa w ust. 4.
18. W zakresie nieuregulowanym w niniejszym rozporządzeniu, do oceniania i klasyfikowania uczniów uczestniczących w kształceniu na odległość w szkołach w Polsce stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, z wyjątkiem art. 44b ust. 1 pkt 2 i ust. 6 pkt 2.
19. Absolwenci, którzy ukończyli liceum ogólnokształcące w Polsce w kształceniu na odległość obejmującym realizację programów nauczania uwzględniających podstawę programową kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, mogą przystąpić do egzaminu maturalnego przeprowadzanego zgodnie z przepisami rozdziału 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
§ 12. [Obowiązkowe zajęcia edukacyjne w szkołach za granicą i szkołach polskich]
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, na wniosek dyrektora szkoły za granicą lub kierownika szkoły polskiej, dyrektor Ośrodka może wyrazić zgodę na prowadzenie obowiązkowych zajęć edukacyjnych w oddziale liczącym mniej niż 7 uczniów.
3. Jeżeli oddział liczy mniej niż 7 uczniów i dyrektor Ośrodka nie wyrazi zgody, o której mowa w ust. 2, obowiązkowe zajęcia edukacyjne są prowadzone w grupach międzyklasowych.
4. Godzina lekcyjna w szkołach trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie nie krótszym niż 30 minut i nie dłuższym niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas trwania zajęć edukacyjnych ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć, o którym mowa w art. 110 ust. 4 ustawy.
§ 13. [Oddział przedszkolny]
§ 14. [Wyłączenie stosowania przepisów]
2. Do uczniów szkół w Polsce, realizujących programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego, stosuje się art. 164 ustawy oraz przepisy wydane na jego podstawie.
§ 15. [Świadectwo szkolne]
2. Na wniosek rodziców, a w przypadku ucznia pełnoletniego – na wniosek ucznia, kierownik szkoły polskiej wydaje także informację o systemie oświaty kraju, w którym uczeń realizował obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, oraz o zakresie zajęć edukacyjnych zrealizowanych w szkole funkcjonującej w systemie oświaty kraju pobytu ucznia, do której uczeń uczęszczał. Do wniosku o wydanie informacji dołącza się ostatnie świadectwo uzyskane w tej szkole.
3. Informacja, o której mowa w ust. 2, zawiera:
1) imię, nazwisko, datę urodzenia oraz numer PESEL ucznia, a w przypadku gdy nie nadano numeru PESEL – serię i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość;
2) nazwy szkół, do których uczeń uczęszczał w poszczególnych latach nauki;
3) wykaz nauczanych przedmiotów i zajęć oraz ich polskie odpowiedniki;
4) tygodniowy wymiar przedmiotów i zajęć, o których mowa w pkt 3;
5) zwięzły opis systemu oświaty danego kraju, obejmujący w szczególności:
a) dane o sposobie i warunkach spełniania obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki,
b) informację o etapach edukacyjnych i typach szkół,
c) informację o egzaminach kończących poszczególne etapy edukacyjne,
d) informację o rodzajach egzaminów i świadectw uprawniających do podjęcia nauki na studiach,
e) opis systemu oceniania i skalę ocen,
f) inne istotne informacje dotyczące systemu oświaty danego kraju.
4. Informację, o której mowa w ust. 2, sporządza się w postaci papierowej.
5. Przepisy ust. 2–4 stosuje się odpowiednio do szkół w Polsce i szkół za granicą realizujących programy nauczania uwzględniające ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich, określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§ 16. [Obowiązek prowadzenia księgozbioru bibliotecznego]
§ 17. [Nadzór]
§ 18. [Podmiot odpowiedzialny za kierowanie szkołą]
2. Dyrektor szkoły za granicą i kierownik szkoły polskiej sprawują nadzór pedagogiczny nad nauczycielami zatrudnionymi odpowiednio w szkole za granicą lub szkole polskiej.
§ 19. [Powołanie i odwołanie dyrektora Ośrodka oraz dyrektora szkoły za granicą]
2. Kandydata na stanowisko dyrektora szkoły za granicą wyłania się w drodze konkursu.
3. W celu przeprowadzenia konkursu minister powołuje komisję konkursową w składzie:
1) trzech przedstawicieli ministra;
2) przedstawiciel ministra właściwego do spraw zagranicznych;
3) dyrektor Ośrodka.
4. Minister ustala regulamin konkursu oraz tryb pracy komisji konkursowej. Przepisów art. 63 ust. 14–18 ustawy, a także przepisów wydanych na podstawie art. 63 ust. 20 ustawy nie stosuje się.
§ 20. [Kierownik szkoły polskiej]
2. Kandydata na stanowisko kierownika szkoły polskiej wyłania się w drodze konkursu.
3. W celu przeprowadzenia konkursu dyrektor Ośrodka powołuje komisję konkursową w składzie:
1) trzech przedstawicieli Ośrodka;
2) przedstawiciel ministra;
3) przedstawiciel ministra właściwego do spraw zagranicznych.
4. Dyrektor Ośrodka ustala regulamin konkursu na stanowisko kierownika szkoły polskiej oraz tryb pracy komisji konkursowej.
5. Stanowisko kierownika szkoły polskiej powierza się na okres dwóch lat, z możliwością przedłużenia o kolejne dwa lata.
6. Warunkiem przedłużenia okresu powierzenia stanowiska kierownika szkoły polskiej jest uzyskanie przez osobę, której powierzono stanowisko kierownika szkoły polskiej, pozytywnej oceny pracy dokonanej na wniosek tej osoby, na warunkach i w trybie określonych w art. 6a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1287) oraz przepisach wydanych na podstawie art. 6a ust. 12 tej ustawy.
§ 21. [Stanowisko dyrektora i wicedyrektora szkoły za granicą oraz stanowisko kierownika szkoły polskiej]
2. Do tworzenia stanowiska wicedyrektora nie stosuje się art. 97 ustawy.
3. Jeżeli nie jest możliwe wyłonienie osoby spełniającej wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie art. 62 ust. 4 ustawy, dyrektor Ośrodka powierza pełnienie obowiązków dyrektora szkoły za granicą lub kierownika szkoły polskiej nauczycielowi zatrudnionemu w szkole za granicą lub szkole polskiej, do czasu wyłonienia osoby spełniającej te wymagania, nie dłużej niż na okres jednego roku szkolnego.
4. Jeżeli nie jest możliwe powierzenie pełnienia obowiązków dyrektora szkoły za granicą lub kierownika szkoły polskiej nauczycielowi, o którym mowa w ust. 3, dyrektor Ośrodka może powołać na stanowisko dyrektora szkoły za granicą lub kierownika szkoły polskiej osobę niespełniającą wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 62 ust. 4 ustawy, do czasu wyłonienia osoby spełniającej te wymagania, nie dłużej niż na okres 12 miesięcy.
5. Powołanie na stanowisko dyrektora szkoły za granicą lub kierownika szkoły polskiej osoby, o której mowa w ust. 4, może nastąpić, jeżeli osoba ta spełnia łącznie następujące wymagania:
1) posiada obywatelstwo polskie, z tym że wymóg ten nie dotyczy obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz Konfederacji Szwajcarskiej;
2) ukończyła studia magisterskie;
3) posiada znajomość języka kraju pobytu lub języka angielskiego, odpowiadającą co najmniej poziomowi biegłości językowej B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy;
4) spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym;
5) ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych;
6) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
7) nie była karana zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1440 i 1495);
8) w przypadku cudzoziemca – posiada znajomość języka polskiego poświadczoną na zasadach określonych w ustawie z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. z 2019 r. poz. 1480).
6. W przypadku powołania na stanowisko dyrektora szkoły za granicą lub kierownika szkoły polskiej osoby, o której mowa w ust. 4, niebędącej nauczycielem albo będącej nauczycielem posiadającym niższy stopień awansu zawodowego niż nauczyciel kontraktowy, nadzór pedagogiczny nad pracą nauczycieli szkoły za granicą lub szkoły polskiej sprawuje dyrektor Ośrodka.
§ 22. [Forma zatrudnienia dyrektora szkoły za granicą lub kierownika szkoły polskiej]
§ 23. [Zatrudnienie nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami]
2. Dyrektor szkoły za granicą oraz kierownik szkoły polskiej, za zgodą dyrektora Ośrodka, może oddelegować nauczyciela zatrudnionego w szkole za granicą lub szkole polskiej do pracy w sekcji polskiej działającej w szkole funkcjonującej w systemie oświaty innego kraju, zwanej dalej „sekcją polską”.
§ 24. [Praca w sekcjach polskich]
2. Dyrektor Ośrodka, powierzając zadania kierownika sekcji polskiej, określa zakres zadań dotyczących koordynowania pracy nauczycieli oddelegowanych do pracy w sekcji polskiej oraz sprawowania nad nimi nadzoru pedagogicznego.
3. W przypadku gdy w danej sekcji polskiej żadnemu z nauczycieli nie zostały powierzone zadania kierownika sekcji polskiej, nadzór pedagogiczny nad nauczycielami tej sekcji sprawuje dyrektor Ośrodka.
§ 25. [Wicedyrektor]
2. Dyrektor szkoły za granicą, po zasięgnięciu opinii dyrektora Ośrodka, powierza stanowisko wicedyrektora nauczycielowi zatrudnionemu w szkole za granicą.
3. Kierownik szkoły polskiej może upoważnić nauczyciela zatrudnionego w tej szkole do zastępowania go podczas jego nieobecności, w zakresie określonym w upoważnieniu. O udzieleniu upoważnienia kierownik szkoły polskiej informuje dyrektora Ośrodka.
4. Jeżeli kierownik szkoły polskiej nie udzielił upoważnienia, o którym mowa w ust. 3, dyrektor Ośrodka może powierzyć nauczycielowi zatrudnionemu w tej szkole pełnienie obowiązków kierownika szkoły polskiej podczas jego nieobecności.
§ 26. [Rozwiązanie umowy o pracę]
§ 27. [Organizacja kształcenia w szkołach europejskich]
2. Nauczycieli do pracy w szkołach europejskich kieruje minister.
3. Minister może kierować do pracy w szkołach europejskich osoby niebędące nauczycielami na inne stanowiska niż stanowiska nauczycieli.
4. Kandydatów na nauczycieli i kandydatów na inne stanowiska w szkołach europejskich wyłania się w drodze konkursu.
5. Minister powołuje komisję konkursową oraz ustala jej skład i regulamin działania. W skład komisji konkursowej wchodzi co najmniej jeden wizytator albo starszy wizytator, o których mowa w § 29 ust. 1.
§ 28. [Forma zatrudnienia w Ośrodku]
§ 29. [Nadzór pedagogiczny nad nauczycielami]
2. Zakres nadzoru pedagogicznego nad nauczycielami skierowanymi do pracy w szkołach europejskich określają postanowienia Konwencji o Statucie Szkół Europejskich.
3. Dyrektor Ośrodka przedstawia ministrowi:
1) do dnia 31 sierpnia każdego roku – plany nadzoru pedagogicznego nad nauczycielami skierowanymi do pracy w szkołach europejskich, na kolejny rok szkolny;
2) do dnia 15 października każdego roku – wyniki i wnioski z nadzoru pedagogicznego nad nauczycielami skierowanymi do pracy w szkołach europejskich, sprawowanego w poprzednim roku szkolnym.
§ 30. [Program nauczania]
2. Począwszy od roku szkolnego 2019/2020, uczniowie klasy VI szkoły podstawowej w Polsce i uczniowie klasy VI szkoły podstawowej za granicą, realizujący programy nauczania uwzględniające ramy programowe kształcenia uzupełniającego oraz plany nauczania uzupełniającego dla szkolnych punktów konsultacyjnych, realizują programy nauczania uwzględniające ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich, określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia, oraz plany nauczania uzupełniającego, określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§ 31. [Egzamin ósmoklasisty dla uczniów szkół podstawowych za granicą]
§ 32. [Dotychczasowi koordynatorzy sekcji polskich]
§ 33. [Wejście w życie]
Minister Edukacji Narodowej: D. Piontkowski
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 1055).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą (Dz. U. poz. 1648), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 169 ust. 1 ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2245 i 2432 oraz z 2019 r. poz. 534 i 1287).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 9 sierpnia 2019 r. (poz. 1652)
Załącznik nr 1
RAMY PROGRAMOWE KSZTAŁCENIA UZUPEŁNIAJĄCEGO DLA SZKÓŁ POLSKICH
Załącznik nr 2
PLANY NAUCZANIA UZUPEŁNIAJĄCEGO
1) szkoły podstawowej
I etap edukacyjny |
|
Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Maksymalna liczba godzin |
klasa I–III | |
Edukacja wczesnoszkolna | 54 |
Godziny do dyspozycji kierownika szkoły polskiej1 | 18 |
II etap edukacyjny | |
Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Maksymalna liczba godzin |
klasa IV–VIII | |
Język polski (kompetencje językowe) | 36 |
Wiedza o Polsce (elementy historii, geografii, kultury) | 18 |
Godziny do dyspozycji kierownika szkoły polskiej1 | 36 |
2) liceum ogólnokształcącego
Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Maksymalna liczba godzin |
klasa I–IV | |
Język polski (kompetencje językowe) | 36 |
Wiedza o Polsce (elementy historii, geografii, kultury) | 36 |
Godziny do dyspozycji kierownika szkoły polskiej1 | 18 |
1 Godziny do dyspozycji kierownika szkoły polskiej, po ustaleniu przez kierownika szkoły polskiej w porozumieniu z radą rodziców, mogą zostać przeznaczone na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych wskazanych w planie nauczania uzupełniającego lub realizację religii albo innych zajęć służących rozwijaniu znajomości języka polskiego i wiedzy na temat Polski.
- Data ogłoszenia: 2019-08-30
- Data wejścia w życie: 2019-09-01
- Data obowiązywania: 2023-09-01
- Dokument traci ważność: 2023-11-05
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 sierpnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI I NAUKI z dnia 3 września 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI I NAUKI z dnia 11 października 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI I NAUKI z dnia 10 stycznia 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA