REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2020 poz. 590
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ1)
z dnia 17 marca 2020 r.
w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji żeglugowego wykorzystania śluz i pochylni przez statki oraz ewidencji wydatków poniesionych na rozwój i utrzymanie śródlądowych dróg wodnych i ich infrastruktury
Na podstawie art. 194 ust. 7 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2020 r. poz. 310 i 284) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Zakres przedmiotowy]
1) sposób prowadzenia ewidencji żeglugowego wykorzystania śluz i pochylni przez statki oraz ewidencji wydatków poniesionych na rozwój i utrzymanie śródlądowych dróg wodnych i ich infrastruktury;
2) rodzaj wydatków i rodzaj infrastruktury oraz prac wykonywanych na śródlądowych drogach wodnych objętych ewidencją wydatków poniesionych na rozwój i utrzymanie śródlądowych dróg wodnych i ich infrastruktury;
3) wzory:
a) formularzy ewidencyjnych, o których mowa w art. 194 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne,
b) zbiorczego formularza ewidencyjnego, o którym mowa w art. 194 ust. 5 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne,
c) zbiorczej informacji, o której mowa w art. 194 ust. 6 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne.
§ 2. [Ewidencja żeglugowego wykorzystania śluz i pochylni przez statki]
1) barki z własnym napędem;
2) barki holowane;
3) barki pchane;
4) holowniki;
5) pchacze;
6) statki pasażerskie służące do przewozu więcej niż 12 pasażerów.
2. Ewidencję żeglugowego wykorzystania śluz i pochylni przez statki w odniesieniu do:
1) barek, o których mowa w ust. 1 pkt 1–3, prowadzi się według ich liczby i ładowności w tonach;
2) holowników i pchaczy, o których mowa w ust. 1 pkt 4 i 5, prowadzi się według ich liczby i łącznej mocy silnika określonej w kilowatach;
3) statków pasażerskich służących do przewozu więcej niż 12 pasażerów, o których mowa w ust. 1 pkt 6, prowadzi się według liczby statków.
3. Ewidencję żeglugowego wykorzystania śluz i pochylni przez statki w przypadku zestawu pchanego albo holowanego, składającego się odpowiednio z pchacza albo holownika i barek pchanych albo holowanych, prowadzi się w odniesieniu do każdego statku wchodzącego w skład tego zestawu.
§ 3. [Bieżące prowadzenie ewidencji]
2. Przejście tego samego statku przez kilka śluz i pochylni podczas jednego rejsu jest ewidencjonowane na każdej śluzie i pochylni.
3. Ewidencję żeglugowego wykorzystania śluz i pochylni przez statki prowadzi się w podziale na miesiące kalendarzowe, z okresu dostępności śluzy i pochylni dla żeglugi.
§ 4. [Ewidencja wydatków]
1) wydatki inwestycyjne, które obejmują wydatki dotyczące bezpośrednio prac, usług i dostaw związanych z:
a) budową, przebudową lub modernizacją śródlądowych dróg wodnych i ich infrastruktury oraz wykonaniem badań i dokumentacji,
b) zakupem urządzeń i wyposażenia specjalistycznego, zaliczanych do środków trwałych, oraz statków i innych środków transportu do utrzymania śródlądowych dróg wodnych i ich infrastruktury;
2) wydatki bieżące, które obejmują wydatki dotyczące bezpośrednio prac, usług i dostaw związanych z utrzymaniem i eksploatacją śródlądowych dróg wodnych oraz remontem, utrzymaniem i eksploatacją ich infrastruktury, oraz wydatki związane z użytkowaniem wyposażenia specjalistycznego oraz statków i innych środków transportu do utrzymania śródlądowych dróg wodnych i ich infrastruktury;
3) wydatki ogólne, które obejmują:
a) łączne wydatki Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie na administrowanie, inspekcje i utrzymanie śródlądowych dróg wodnych i ich infrastruktury oraz wydatki związane z nadzorem nad inwestycjami i odbiorem robót, w tym:
– wynagrodzenia pracowników wraz ze składką ubezpieczenia społecznego i składką na Fundusz Pracy oraz pozostałe świadczenia wynikające ze stosunku pracy,
– wydatki na budynki służące do administrowania, inspekcji i utrzymania śródlądowych dróg wodnych i ich infrastruktury,
b) łączne wydatki organów administracji żeglugi śródlądowej, które obejmują koszty dotyczące funkcjonowania administracji żeglugi śródlądowej, ustalone przepisami ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1568, 1901 i 2170 oraz z 2020 r. poz. 284), w tym:
– wynagrodzenia pracowników wraz ze składką ubezpieczenia społecznego i składką na Fundusz Pracy oraz pozostałe świadczenia wynikające ze stosunku pracy,
– wydatki na budynki, budowle oraz najem pomieszczeń, służących realizacji zadań administracji żeglugi śródlądowej,
– wydatki na zakup i eksploatację urządzeń i wyposażenia specjalistycznego oraz statków i innych środków transportu do sprawowania nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi na śródlądowych dróg wodnych,
– wydatki na kontrole i inspekcje statków,
– wydatki na umundurowanie inspektorów.
2. Ewidencja wydatków nie obejmuje wydatków ponoszonych na śródlądowe drogi wodne, na których ruch żeglugowy jest ograniczony do statków o ładowności mniejszej niż 250 t, i które są sklasyfikowane w klasie Ia albo w klasie Ib na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych (Dz. U. poz. 695).
3. Wydatki, o których mowa w ust. 1, poniesione w roku kalendarzowym, ewidencjonuje się w tym samym roku.
§ 5. [Wydatki inwestycyjne i bieżące]
1) infrastruktura oraz prace o użytkowej wyłącznej funkcji transportowej;
2) infrastruktura oraz prace o funkcji użytkowej wspólnej z funkcją transportową.
2. Rodzaj infrastruktury oraz prac, o których mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
3. Wydatki na infrastrukturę śródlądowych dróg wodnych ewidencjonuje się, podając nazwy wydatków oraz odpowiadające im symbole:
1) IN-tr – wydatki inwestycyjne na infrastrukturę o użytkowej wyłącznej funkcji transportowej;
2) IN-wp – wydatki inwestycyjne na infrastrukturę o funkcji użytkowej wspólnej z funkcją transportową;
3) IN-nd – wydatki inwestycyjne na infrastrukturę o użytkowej wyłącznej funkcji transportowej związane z budową nowej śródlądowej drogi wodnej i jej infrastruktury;
4) B-tr – wydatki bieżące na infrastrukturę o użytkowej wyłącznej funkcji transportowej;
5) B-wp – wydatki bieżące na infrastrukturę o funkcji użytkowej wspólnej z funkcją transportową.
§ 6. [Zbiorcze grupowanie i zestawienie wydatków na infrastrukturę śródlądowych dróg wodnych]
1) rzeki uregulowane;
2) rzeki skanalizowane;
3) kanały;
4) inne śródlądowe drogi wodne.
§ 7. [Informacja o zsumowanych wydatkach]
1) infrastrukturę śródlądowych dróg wodnych pokrytych z pożyczek zaciągniętych w danym roku kalendarzowym na finansowanie tych wydatków;
2) amortyzację i odsetki od pożyczek zaciągniętych w latach poprzednich na finansowanie wydatków na infrastrukturę śródlądowych dróg wodnych.
§ 8. [Forma prowadzenia ewidencji]
§ 9. [Wzory formularzy ewidencyjnych i wzór zbiorczej informacji]
2. Wzór formularza ewidencyjnego, o którym mowa w art. 194 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3. Wzór zbiorczego formularza ewidencyjnego, o którym mowa w art. 194 ust. 5 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.
4. Wzór zbiorczej informacji, o której mowa w art. 194 ust. 6 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, stanowi załącznik 5 do rozporządzenia.
§ 10. [Wejście w życie]
Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej: M. Gróbarczyk
1) Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka wodna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 2262).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 25 stycznia 2006 r. w sprawie prowadzenia ewidencji żeglugowego wykorzystania śluz i pochylni (Dz. U. poz. 162) oraz rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie prowadzenia ewidencji wydatków ponoszonych na śródlądowe drogi wodne i ich infrastrukturę (Dz. U. poz. 1747), które utraciły moc na podstawie art. 566 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2020 r. poz. 310 i 284).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
z dnia 17 marca 2020 r. (poz. 590)
Załącznik nr 1
RODZAJ INFRASTRUKTURY ORAZ PRAC WYKONYWANYCH NA ŚRÓDLĄDOWYCH DROGACH WODNYCH OBJĘTYCH EWIDENCJĄ WYDATKÓW PONIESIONYCH NA ROZWÓJ I UTRZYMANIE ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I ICH INFRASTRUKTURY
Lp. | Część A: Infrastruktura oraz prace o użytkowej wyłącznej funkcji transportowej |
1 | Grunt pod infrastrukturę wymienioną w lp. 2–7 oraz w lp. 12 i 18 |
2 | Śluzy żeglugowe wraz z wyposażeniem |
3 | Podnośnie i pochylnie wraz z wyposażeniem |
4 | Awanporty śluz, podnośni i pochylni z wyposażeniem, baseny postojowe |
5 | Przystanie oraz miejsca postojowe na śródlądowej drodze wodnej, urządzenia cumownicze (dalby, odbijacze, pachoły cumownicze) |
6 | Kanały żeglugowe i przekopy |
7 | Jazy i zapory na śródlądowej drodze wodnej służące wyłącznie utrzymaniu głębokości tranzytowej |
8 | Pogłębianie szlaku żeglugowego dla potrzeb żeglugi |
9 | Ubezpieczenia brzegów kanałów żeglugowych |
10 | Kierownice na śródlądowej drodze wodnej poza śluzami (np. pod mostami) |
11 | Regulatory poziomu wody w kanałach żeglugowych |
12 | Zbiorniki retencyjne dla wyłącznej alimentacji śródlądowej drogi wodnej |
13 | Akwedukty (mosty kanałowe) i tunele kanałowe |
14 | Urządzenia do zasilania stanowisk kanałów żeglugowych |
15 | Oznakowanie żeglugowe śródlądowych dróg wodnych (instalacja, sygnalizacja) |
16 | Urządzenia łączności (w tym dla łączności statek – brzeg) |
17 | Urządzenia ostrzegawcze i do pomiaru stanu wody żeglugowej |
18 | Budynki lub wydzielone pomieszczenia dla administracji drogi wodnej |
19 | Prace inwestycyjne i prace związane z remontem i utrzymaniem infrastruktury wymienionej w lp. 2–18 |
| Część B: Infrastruktura oraz prace o funkcji użytkowej wspólnej z funkcją transportową |
20 | Budowle piętrzące na śródlądowej drodze wodnej lub bezpośrednio z nią powiązane, służące utrzymaniu głębokości tranzytowej i innym użytkownikom |
21 | Budowle regulacyjne dla potrzeb koncentracji koryta (ostrogi, tamy podłużne, opaski) |
22 | Ubezpieczenia brzegów śródlądowej drogi wodnej |
23 | Roboty pogłębiarskie dla utrzymania koryta rzecznego, w tym dla koncentracji szlaku żeglownego |
24 | Wały przeciwpowodziowe wzdłuż kanałów żeglugowych oraz wały brzegowe |
25 | Bramy bezpieczeństwa na kanałach żeglugowych, w tym bramy przeciwpowodziowe |
26 | Zbiorniki wielozadaniowe, w tym dla alimentacji rzeki Odry |
27 | Prace inwestycyjne i prace związane z remontem i utrzymaniem infrastruktury wymienionej w lp. 20–26 oraz grunt pod infrastrukturą wymienioną w lp. 20 |
Załącznik nr 2
WZÓR – FORMULARZ EWIDENCYJNY, O KTÓRYM MOWA W ART. 194 UST. 3 PKT 1 USTAWY Z DNIA 20 LIPCA 2017 R. – PRAWO WODNE
Załącznik nr 3
WZÓR – FORMULARZ EWIDENCYJNY, O KTÓRYM MOWA W ART. 194 UST. 3 PKT 2 USTAWY Z DNIA 20 LIPCA 2017 R. – PRAWO WODNE
Załącznik nr 4
WZÓR – ZBIORCZY FORMULARZ EWIDENCYJNY, O KTÓRYM MOWA W ART. 194 UST. 5 USTAWY Z DNIA 20 LIPCA 2017 R. – PRAWO WODNE
Załącznik nr 5
WZÓR – ZBIORCZA INFORMACJA, O KTÓREJ MOWA W ART. 194 UST. 6 USTAWY Z DNIA 20 LIPCA 2017 R. – PRAWO WODNE
- Data ogłoszenia: 2020-04-03
- Data wejścia w życie: 2020-04-04
- Data obowiązywania: 2020-04-04
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA