REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2020 poz. 590

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ1)

z dnia 17 marca 2020 r.

w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji żeglugowego wykorzystania śluz i pochylni przez statki oraz ewidencji wydatków poniesionych na rozwój i utrzymanie śródlądowych dróg wodnych i ich infrastruktury

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 194 ust. 7 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2020 r. poz. 310 i 284) zarządza się, co następuje:

§ 1. [Zakres przedmiotowy]

Rozporządzenie określa:

1) sposób prowadzenia ewidencji żeglugowego wykorzystania śluz i pochylni przez statki oraz ewidencji wydatków poniesionych na rozwój i utrzymanie śródlądowych dróg wodnych i ich infrastruktury;

2) rodzaj wydatków i rodzaj infrastruktury oraz prac wykonywanych na śródlądowych drogach wodnych objętych ewidencją wydatków poniesionych na rozwój i utrzymanie śródlądowych dróg wodnych i ich infrastruktury;

3) wzory:

a) formularzy ewidencyjnych, o których mowa w art. 194 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne,

b) zbiorczego formularza ewidencyjnego, o którym mowa w art. 194 ust. 5 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne,

c) zbiorczej informacji, o której mowa w art. 194 ust. 6 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne.

§ 2. [Ewidencja żeglugowego wykorzystania śluz i pochylni przez statki]

1. Ewidencję żeglugowego wykorzystania śluz i pochylni przez statki prowadzi się według podziału tych statków w zależności od rodzaju na:

1) barki z własnym napędem;

2) barki holowane;

3) barki pchane;

4) holowniki;

5) pchacze;

6) statki pasażerskie służące do przewozu więcej niż 12 pasażerów.

2. Ewidencję żeglugowego wykorzystania śluz i pochylni przez statki w odniesieniu do:

1) barek, o których mowa w ust. 1 pkt 1–3, prowadzi się według ich liczby i ładowności w tonach;

2) holowników i pchaczy, o których mowa w ust. 1 pkt 4 i 5, prowadzi się według ich liczby i łącznej mocy silnika określonej w kilowatach;

3) statków pasażerskich służących do przewozu więcej niż 12 pasażerów, o których mowa w ust. 1 pkt 6, prowadzi się według liczby statków.

3. Ewidencję żeglugowego wykorzystania śluz i pochylni przez statki w przypadku zestawu pchanego albo holowanego, składającego się odpowiednio z pchacza albo holownika i barek pchanych albo holowanych, prowadzi się w odniesieniu do każdego statku wchodzącego w skład tego zestawu.

§ 3. [Bieżące prowadzenie ewidencji]

1. Ewidencję żeglugowego wykorzystania śluz i pochylni przez statki prowadzi się na bieżąco, odrębnie dla każdej śluzy i pochylni, rejestrując statki według podziału, o którym mowa w § 2 ust. 1.

2. Przejście tego samego statku przez kilka śluz i pochylni podczas jednego rejsu jest ewidencjonowane na każdej śluzie i pochylni.

3. Ewidencję żeglugowego wykorzystania śluz i pochylni przez statki prowadzi się w podziale na miesiące kalendarzowe, z okresu dostępności śluzy i pochylni dla żeglugi.

§ 4. [Ewidencja wydatków]

1. Ewidencję wydatków poniesionych na rozwój i utrzymanie śródlądowych dróg wodnych i ich infrastruktury, zwaną dalej „ewidencją wydatków”, prowadzi się z uwzględnieniem następujących rodzajów wydatków:

1) wydatki inwestycyjne, które obejmują wydatki dotyczące bezpośrednio prac, usług i dostaw związanych z:

a) budową, przebudową lub modernizacją śródlądowych dróg wodnych i ich infrastruktury oraz wykonaniem badań i dokumentacji,

b) zakupem urządzeń i wyposażenia specjalistycznego, zaliczanych do środków trwałych, oraz statków i innych środków transportu do utrzymania śródlądowych dróg wodnych i ich infrastruktury;

2) wydatki bieżące, które obejmują wydatki dotyczące bezpośrednio prac, usług i dostaw związanych z utrzymaniem i eksploatacją śródlądowych dróg wodnych oraz remontem, utrzymaniem i eksploatacją ich infrastruktury, oraz wydatki związane z użytkowaniem wyposażenia specjalistycznego oraz statków i innych środków transportu do utrzymania śródlądowych dróg wodnych i ich infrastruktury;

3) wydatki ogólne, które obejmują:

a) łączne wydatki Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie na administrowanie, inspekcje i utrzymanie śródlądowych dróg wodnych i ich infrastruktury oraz wydatki związane z nadzorem nad inwestycjami i odbiorem robót, w tym:

– wynagrodzenia pracowników wraz ze składką ubezpieczenia społecznego i składką na Fundusz Pracy oraz pozostałe świadczenia wynikające ze stosunku pracy,

– wydatki na budynki służące do administrowania, inspekcji i utrzymania śródlądowych dróg wodnych i ich infrastruktury,

b) łączne wydatki organów administracji żeglugi śródlądowej, które obejmują koszty dotyczące funkcjonowania administracji żeglugi śródlądowej, ustalone przepisami ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1568, 1901 i 2170 oraz z 2020 r. poz. 284), w tym:

– wynagrodzenia pracowników wraz ze składką ubezpieczenia społecznego i składką na Fundusz Pracy oraz pozostałe świadczenia wynikające ze stosunku pracy,

– wydatki na budynki, budowle oraz najem pomieszczeń, służących realizacji zadań administracji żeglugi śródlądowej,

– wydatki na zakup i eksploatację urządzeń i wyposażenia specjalistycznego oraz statków i innych środków transportu do sprawowania nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi na śródlądowych dróg wodnych,

– wydatki na kontrole i inspekcje statków,

– wydatki na umundurowanie inspektorów.

2. Ewidencja wydatków nie obejmuje wydatków ponoszonych na śródlądowe drogi wodne, na których ruch żeglugowy jest ograniczony do statków o ładowności mniejszej niż 250 t, i które są sklasyfikowane w klasie Ia albo w klasie Ib na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych (Dz. U. poz. 695).

3. Wydatki, o których mowa w ust. 1, poniesione w roku kalendarzowym, ewidencjonuje się w tym samym roku.

§ 5. [Wydatki inwestycyjne i bieżące]

1. Ewidencja wydatków obejmuje wydatki inwestycyjne i wydatki bieżące, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2, zwane dalej „wydatkami na infrastrukturę śródlądowych dróg wodnych”, w podziale na następujący rodzaj infrastruktury oraz prac wykonywanych na śródlądowych drogach wodnych:

1) infrastruktura oraz prace o użytkowej wyłącznej funkcji transportowej;

2) infrastruktura oraz prace o funkcji użytkowej wspólnej z funkcją transportową.

2. Rodzaj infrastruktury oraz prac, o których mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

3. Wydatki na infrastrukturę śródlądowych dróg wodnych ewidencjonuje się, podając nazwy wydatków oraz odpowiadające im symbole:

1) IN-tr – wydatki inwestycyjne na infrastrukturę o użytkowej wyłącznej funkcji transportowej;

2) IN-wp – wydatki inwestycyjne na infrastrukturę o funkcji użytkowej wspólnej z funkcją transportową;

3) IN-nd – wydatki inwestycyjne na infrastrukturę o użytkowej wyłącznej funkcji transportowej związane z budową nowej śródlądowej drogi wodnej i jej infrastruktury;

4) B-tr – wydatki bieżące na infrastrukturę o użytkowej wyłącznej funkcji transportowej;

5) B-wp – wydatki bieżące na infrastrukturę o funkcji użytkowej wspólnej z funkcją transportową.

§ 6. [Zbiorcze grupowanie i zestawienie wydatków na infrastrukturę śródlądowych dróg wodnych]

Wydatki na infrastrukturę śródlądowych dróg wodnych grupuje się i zestawia zbiorczo dla śródlądowych dróg wodnych według ich klas wyrażonych przedziałem ładowności statków oraz według rodzaju zabudowy śródlądowej drogi wodnej w podziale na:

1) rzeki uregulowane;

2) rzeki skanalizowane;

3) kanały;

4) inne śródlądowe drogi wodne.

§ 7. [Informacja o zsumowanych wydatkach]

W ewidencji wydatków zamieszcza się informację o zsumowanych wydatkach na:

1) infrastrukturę śródlądowych dróg wodnych pokrytych z pożyczek zaciągniętych w danym roku kalendarzowym na finansowanie tych wydatków;

2) amortyzację i odsetki od pożyczek zaciągniętych w latach poprzednich na finansowanie wydatków na infrastrukturę śródlądowych dróg wodnych.

§ 8. [Forma prowadzenia ewidencji]

Ewidencję żeglugowego wykorzystania śluz i pochylni przez statki oraz ewidencję wydatków prowadzi się w formie papierowej lub elektronicznej.

§ 9. [Wzory formularzy ewidencyjnych i wzór zbiorczej informacji]

1. Wzór formularza ewidencyjnego, o którym mowa w art. 194 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.

2. Wzór formularza ewidencyjnego, o którym mowa w art. 194 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.

3. Wzór zbiorczego formularza ewidencyjnego, o którym mowa w art. 194 ust. 5 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.

4. Wzór zbiorczej informacji, o której mowa w art. 194 ust. 6 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, stanowi załącznik 5 do rozporządzenia.

§ 10. [Wejście w życie]

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.2)

Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej: M. Gróbarczyk


1) Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka wodna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 2262).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 25 stycznia 2006 r. w sprawie prowadzenia ewidencji żeglugowego wykorzystania śluz i pochylni (Dz. U. poz. 162) oraz rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie prowadzenia ewidencji wydatków ponoszonych na śródlądowe drogi wodne i ich infrastrukturę (Dz. U. poz. 1747), które utraciły moc na podstawie art. 566 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2020 r. poz. 310 i 284).

Załącznik 1. [RODZAJ INFRASTRUKTURY ORAZ PRAC WYKONYWANYCH NA ŚRÓDLĄDOWYCH DROGACH WODNYCH OBJĘTYCH EWIDENCJĄ WYDATKÓW PONIESIONYCH NA ROZWÓJ I UTRZYMANIE ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I ICH INFRASTRUKTURY]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
z dnia 17 marca 2020 r. (poz. 590)

Załącznik nr 1

RODZAJ INFRASTRUKTURY ORAZ PRAC WYKONYWANYCH NA ŚRÓDLĄDOWYCH DROGACH WODNYCH OBJĘTYCH EWIDENCJĄ WYDATKÓW PONIESIONYCH NA ROZWÓJ I UTRZYMANIE ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I ICH INFRASTRUKTURY

Lp.

Część A: Infrastruktura oraz prace o użytkowej wyłącznej funkcji transportowej

1

Grunt pod infrastrukturę wymienioną w lp. 2–7 oraz w lp. 12 i 18

2

Śluzy żeglugowe wraz z wyposażeniem

3

Podnośnie i pochylnie wraz z wyposażeniem

4

Awanporty śluz, podnośni i pochylni z wyposażeniem, baseny postojowe

5

Przystanie oraz miejsca postojowe na śródlądowej drodze wodnej, urządzenia cumownicze (dalby, odbijacze, pachoły cumownicze)

6

Kanały żeglugowe i przekopy

7

Jazy i zapory na śródlądowej drodze wodnej służące wyłącznie utrzymaniu głębokości tranzytowej

8

Pogłębianie szlaku żeglugowego dla potrzeb żeglugi

9

Ubezpieczenia brzegów kanałów żeglugowych

10

Kierownice na śródlądowej drodze wodnej poza śluzami (np. pod mostami)

11

Regulatory poziomu wody w kanałach żeglugowych

12

Zbiorniki retencyjne dla wyłącznej alimentacji śródlądowej drogi wodnej

13

Akwedukty (mosty kanałowe) i tunele kanałowe

14

Urządzenia do zasilania stanowisk kanałów żeglugowych

15

Oznakowanie żeglugowe śródlądowych dróg wodnych (instalacja, sygnalizacja)

16

Urządzenia łączności (w tym dla łączności statek – brzeg)

17

Urządzenia ostrzegawcze i do pomiaru stanu wody żeglugowej

18

Budynki lub wydzielone pomieszczenia dla administracji drogi wodnej

19

Prace inwestycyjne i prace związane z remontem i utrzymaniem infrastruktury wymienionej w lp. 2–18

 

Część B: Infrastruktura oraz prace o funkcji użytkowej wspólnej z funkcją transportową

20

Budowle piętrzące na śródlądowej drodze wodnej lub bezpośrednio z nią powiązane, służące utrzymaniu głębokości tranzytowej i innym użytkownikom

21

Budowle regulacyjne dla potrzeb koncentracji koryta (ostrogi, tamy podłużne, opaski)

22

Ubezpieczenia brzegów śródlądowej drogi wodnej

23

Roboty pogłębiarskie dla utrzymania koryta rzecznego, w tym dla koncentracji szlaku żeglownego

24

Wały przeciwpowodziowe wzdłuż kanałów żeglugowych oraz wały brzegowe

25

Bramy bezpieczeństwa na kanałach żeglugowych, w tym bramy przeciwpowodziowe

26

Zbiorniki wielozadaniowe, w tym dla alimentacji rzeki Odry

27

Prace inwestycyjne i prace związane z remontem i utrzymaniem infrastruktury wymienionej w lp. 20–26 oraz grunt pod infrastrukturą wymienioną w lp. 20

 

Załącznik 2. [WZÓR – FORMULARZ EWIDENCYJNY, O KTÓRYM MOWA W ART. 194 UST. 3 PKT 1 USTAWY Z DNIA 20 LIPCA 2017 R. – PRAWO WODNE]

Załącznik nr 2

WZÓR – FORMULARZ EWIDENCYJNY, O KTÓRYM MOWA W ART. 194 UST. 3 PKT 1 USTAWY Z DNIA 20 LIPCA 2017 R. – PRAWO WODNE

infoRgrafika

Załącznik 3. [WZÓR – FORMULARZ EWIDENCYJNY, O KTÓRYM MOWA W ART. 194 UST. 3 PKT 2 USTAWY Z DNIA 20 LIPCA 2017 R. – PRAWO WODNE]

Załącznik nr 3

WZÓR – FORMULARZ EWIDENCYJNY, O KTÓRYM MOWA W ART. 194 UST. 3 PKT 2 USTAWY Z DNIA 20 LIPCA 2017 R. – PRAWO WODNE

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik 4. [WZÓR – ZBIORCZY FORMULARZ EWIDENCYJNY, O KTÓRYM MOWA W ART. 194 UST. 5 USTAWY Z DNIA 20 LIPCA 2017 R. – PRAWO WODNE]

Załącznik nr 4

WZÓR – ZBIORCZY FORMULARZ EWIDENCYJNY, O KTÓRYM MOWA W ART. 194 UST. 5 USTAWY Z DNIA 20 LIPCA 2017 R. – PRAWO WODNE

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik 5. [WZÓR – ZBIORCZA INFORMACJA, O KTÓREJ MOWA W ART. 194 UST. 6 USTAWY Z DNIA 20 LIPCA 2017 R. – PRAWO WODNE]

Załącznik nr 5

WZÓR – ZBIORCZA INFORMACJA, O KTÓREJ MOWA W ART. 194 UST. 6 USTAWY Z DNIA 20 LIPCA 2017 R. – PRAWO WODNE

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2020-04-03
  • Data wejścia w życie: 2020-04-04
  • Data obowiązywania: 2020-04-04
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA