REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2019 poz. 1967
USTAWA
z dnia 30 sierpnia 2019 r.
o lotach najważniejszych osób w państwie
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. [Zakres regulacji]
1) Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
2) Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej,
3) Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
4) Prezesa Rady Ministrów
– zwanych dalej „najważniejszymi osobami w państwie”, wykonywanych w misji oficjalnej.
2. Ustawę stosuje się także do organizacji lotów osób zgłoszonych drogą dyplomatyczną do urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zagranicznych, będących odpowiednikami osób, o których mowa w ust. 1, z państw obcych.
Rozdział 2
Organizacja lotów najważniejszych osób w państwie
Art. 2. [Status HEAD]
1) wojskowego specjalnego transportu lotniczego lub innych wojskowych transportowych statków powietrznych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
2) sojuszniczych statków powietrznych;
3) wyznaczonych statków powietrznych lotnictwa cywilnego.
2. Każdy lot Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej jest lotem wykonywanym w misji oficjalnej.
3. W locie, o którym mowa w ust. 2, Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej mogą towarzyszyć członkowie rodziny oraz inne zaproszone przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej osoby.
4. Lotem w misji oficjalnej najważniejszej osoby w państwie jest także lot osób, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2–4 oraz ust. 2, odbywany w celu realizacji zadań bezpośrednio związanych z pełnioną przez te osoby funkcją.
Art. 3. [Osoby towarzyszące]
1) członkowie delegacji;
2) osoby zapewniające obsługę techniczną, medyczną lub organizacyjną;
3) dziennikarze.
2. Członkami delegacji, o których mowa w ust. 1 pkt 1, mogą być zaproszeni posłowie, senatorowie, przedstawiciele władz publicznych oraz eksperci.
3. Członkowie rodziny mogą towarzyszyć osobom, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2–4 oraz ust. 2, jeżeli ich udział w delegacji jest podyktowany oficjalnym charakterem zadań realizowanych w jej trakcie.
4. Loty najważniejszych osób w państwie organizuje się z zachowaniem pierwszeństwa misji oficjalnej Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 4. [Organizacja lotów]
2. Szefowie Kancelarii: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej informują Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów o organizowanym locie osoby, o której mowa w art. 1.
3. W przypadku wątpliwości związanych z organizacją przez Szefa Kancelarii Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej albo Szefa Kancelarii Senatu Rzeczypospolitej Polskiej lotu, o którym mowa w ust. 2, dotyczących w szczególności bezpieczeństwa i organizacji lotu oraz charakteru zadań realizowanych w ramach misji oficjalnej, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów występuje o wyjaśnienie tych wątpliwości, wyznaczając termin do ich usunięcia.
4. W przypadku nieusunięcia wątpliwości, o których mowa w ust. 3, w wyznaczonym terminie Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów informuje, odpowiednio, Szefa Kancelarii Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej albo Szefa Kancelarii Senatu Rzeczypospolitej Polskiej o braku możliwości organizacji lotu.
Art. 5. [Delegacja]
Art. 6. [Delegacja]
Rozdział 3
Centralny Rejestr Lotów o statusie HEAD
Art. 7. [Centralny Rejestr Lotów]
2. Rejestr zawiera następujące dane o lotach statków powietrznych o statusie HEAD:
1) datę lotu statku powietrznego;
2) miejsca startu i lądowania statku powietrznego oraz miejsca międzylądowań;
3) imiona i nazwiska pasażerów lotu, o których mowa w art. 1 oraz w art. 3 ust. 1 pkt 3, ust. 2 i 3 – ze wskazaniem, do której kategorii pasażerów należą.
3. Dane, o których mowa w ust. 2, przekazują do Rejestru, w terminie 5 dni od dnia zakończenia lotu, Szefowie Kancelarii: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Prezesa Rady Ministrów.
4. Minister Obrony Narodowej przekazuje Szefom Kancelarii, o których mowa w ust. 3, w terminie 2 dni od dnia zakończenia lotu, dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, w zakresie lotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 i 2.
5. Dane, o których mowa w ust. 2, są przekazywane do Rejestru w formie elektronicznej lub papierowej na formularzu.
6. Dane zawarte w Rejestrze oraz dokumenty stanowiące podstawę wpisów w Rejestrze przechowuje się przez okres 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano wpisu.
Art. 8. [Wyłączenie danych z publicznego udostępnienia]
2. Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, z własnej inicjatywy lub na wniosek, o którym mowa w ust. 1, może wyłączyć dane, o których mowa w art. 7 ust. 2, z publicznego udostępnienia, ze względu na ważny interes państwa lub bezpieczeństwo osoby, o której mowa w art. 1.
3. Przekazując do Rejestru dane, o których mowa w art. 7 ust. 2, Szef Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej określa, które dane są wyłączone z publicznego udostępnienia ze względu na ważny interes państwa lub bezpieczeństwo osoby, o której mowa w art. 1.
4. Udostępnianie danych z Rejestru następuje na pisemny wniosek złożony do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Art. 9. [Delegacja]
Rozdział 4
Przepis przejściowy i końcowy
Art. 10. [Przepisy dotychczasowe]
Art. 11. [Wejście w życie]
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej: A. Duda
- Data ogłoszenia: 2019-10-15
- Data wejścia w życie: 2019-10-30
- Data obowiązywania: 2019-10-30
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA